فصل ۳ قسمت ۲۱: شیلی، سرزمین صحرا، جنگل و قطب

3
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
فصل ۳ قسمت ۲۱: شیلی، سرزمین صحرا، جنگل و قطب
09 فروردین 1403 11:00
0

شیلی، تنوع جغرافیایی و طبیعی بی‌نظیری دارد؛ از خشک‌ترین بیابان‌ها تا جنگل‌های بارانی و سرسبز، از گرم‌ترین مناطق تا سرزمین‌های قطبی، از شترهای لاما تا پنگوئن‌های بامزه. علاوه‌بر این‌ها، تاریخ شیلی پرفرازونشیب است؛ تاریخی با قرن‌ها استعمار تا استقلال که از رنج مردم در دوران دیکتاتورهای بی‌رحم تا رسیدن به یک دموکراسی نسبی و تبدیل شدن به مرفه‌ترین کشور آمریکای جنوبی را در بر می‌گیرد. همه این ویژگی‌ها را نمی‌شود با هم در یک کشور پیدا کرد؛ مگر در کشور شیلی.

شیلی 2.jpg
شیلی، جنوبی‌ترین کشور دنیا و نزدیک‌ترین کشور به قطب جنوب در تنگه ماژلان است که در غرب قاره آمریکا قرار دارد. این کشور حتی ادعای مالکیت بخشی از قطب جنوب را هم دارد. هرچند که پیمان قطب جنوب هرکسی را از ادعای مالکیت این منطقه منع می‌کند؛ ولی شیلی شهری در آنجا دارد!
مساحت کشور شیلی تقریباً نصف مساحت ایران است؛ اما طولش از ایران هم بیشتر است. شکل این کشور شبیه یک نوار دراز و باریک است که از مرکز آمریکای جنوبی تا قطب جنوب کشیده شده است. شیلی، بیش از 43 هزار جزیره دارد که تعدادی از آن‌ها، جزو قاره‌های اقیانوسیه و جنوبگان هستند؛ در نتیجه کشور شیلی، در سه قاره آمریکای جنوبی، اقیانوسیه و قطب جنوب قرار دارد.
این کشور در منطقه جغرافیایی خاصی به‌نام حلقه آتش اقیانوس آرام قرار گرفته که این منطقه به آتش‌فشان‌های فعالش معروف است. 90درصد زلزله‌های زمین در همین منطقه رخ می‌دهند. بزرگ‌ترین زمین‌لرزه ثبت‌شده در تاریخ با قدرت 9.5 ریشتر و به‌مدت حدود 10 دقیقه در سال 1960، کشور شیلی را به‌شدت لرزاند.
شیلی از نظر آب‌وهوایی به چند منطقه تقسیم می‌شود. در شمال شیلی، خشک‌ترین صحرای دنیا به نام صحرای آتاکاما قرار دارد. مرکز شیلی، آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای و چهارفصل دارد و بیشتر مردم هم در این منطقه زندگی می‌کنند. آب‌وهوای جنوب شیلی بسیار مرطوب و سرد است و هرچه به قطب نزدیک‌تر می‌شود، هوا هم سردتر می‌شود. البته همان‌طور که می‌دانید، به‌علت اینکه شیلی در نیم‌کره جنوبی زمین قرار دارد، زمانی که در ایران زمستان، در شیلی تابستان است و برعکس. در این اپیزود، همراه هم به تمام این قسمت‌ها سفر می‌کنیم. 
تاریخ شیلی بسیار پرفرازونشیب است. این کشور تا امروز نزدیک به 40 کودتا را تجربه کرده و مدام در جنگ با همسایگانی مثل آرژانتین و پرو بوده است. شیلی همچنین حکومت سوسیالیستی و سقوط اقتصادی بزرگی را تجربه کرده و پس از آن، در دام یکی از بدنام‌ترین دیکتاتورهای جهان به‌نام آگوستو پینوشه افتاده است؛ پینوشه‌ای که بیش از 40 هزار نفر را زندانی کرد و 3 هزار نفر را کشت. این کشور، در نهایت از سال 1990 تا 1994 یک دوره گذار از دیکتاتوری به دموکراسی داشته و در سایه دموکراسی توانسته تا امروز، پیشرفته‌ترین و مرفه‌ترین کشور آمریکای جنوبی باشد. مردم شیلی هنوز هم از نظر سیاسی فعال‌اند و تجمع‌های بزرگی برای رسیدن به خواسته‌هایشان برگزار می‌کنند. درحال‌حاضر شیلی، روابط اقتصادی خوبی با همسایگانش دارد و رابطه‌اش با آمریکا هم بسیار خوب است؛ تاحدی‌که شیلی اولین کشور آمریکای جنوبی است که مردمش برای سفر به آمریکا نیازی به ویزا ندارند.
در این قسمت، سفرمان را از شمال شیلی و صحرای پررمزوراز آتاکاما شروع می‌کنیم. سپس به مرکز کشور و پایتخت شیلی، شهر سانتیاگو، می‌رویم که پیشرفته‌ترین شهر آمریکای جنوبی است. در ادامه، به جنوب شیلی و منطقه پاتاگونیا سفر می‌کنیم و برایتان از یخچال‌های قطبی و زیبایی‌های بی‌نظیرشان می‌گوییم. در انتها هم به جزیره ایستر در یکی از شرقی‌ترین نقاط اقیانوس آرام می‌رویم.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.