بازی اسکیپ روم یا اتاق فرار چیست + انواع اتاق فرارها

4.5
از 16 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اتاق فرار چیست؟ همه چیز در مورد بازی اتاق فرار
11 مرداد 1401 08:00
2

به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده که با دوستانتان بیرون رفته باشید، اما هیچ ایده جذابی برای سپری کردن اوقات فراغت خود به فکرتان نرسد. زمانی که کافی شاپ و رستوران و حتّی پارک و طبیعت‌گردی هم برایتان جذابیت لازم را ندارد و به‌دنبال تفریح هیجان‌انگیز‌تری هستید، «اتاق فرار» می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما باشد. اما برای اینکه مطمئن شوید این تفریح مناسب شما هست یا نه، به خواندن ادامه این مطلب ادامه دهید تا بگوییم اتاق فرار چیست، مناسب چه اشخاصی و با چه سن و سالی است و همین طور توضیحاتی درباره انواع اتاق فرارها، قیمت اتاق فرار و سایر نکات مهم به شما بدهیم.

انواع اتاق فرار

اتاق فرار چیست؟

پیش از این که بگوییم اتاق فرار چیست، فیلم یا بازی‌های ویدئویی را به یاد بیاورید که قهرمان داستان در مکانی گیر افتاده است و برای نجات جان خود باید از پس هزارتوهای مختلف بربیاید، معماهای مختلف را با کمترین تجهیزات ممکن حل کند و از دست موجودات خطرناک فرار کند. اتاق‌های فرار هم به همین صورت هستند، با این تفاوت که شخصیت اصلی ماجرا شما و هم‌تیمی‌هایتان هستید و البته که فضای اتاق فرار هم در عین امنیت لازم تا حد ممکن شبیه به همان فیلم و بازی‌های ویدئویی مذکور هستند.

بازی اتاق فرار یا بازی اسکیپ روم (Escape Room) یک بازی تیمی 2 تا 10 نفره (یا بیشتر) است که اعضای تیم در زمانی محدود باید چالش‌های مختلفی که غالبا فکری هستند (نه فیزیکی) را پشت سر بگذارند و با توجه به سناریو بازی، رازی را کشف یا از مکانی فرار کنند، هر کدام از بازی اتاق فرار هم درجه سختی مخصوص به خود را دارند که ارائه کنندگان این بازی‌ها، درجه سختی‌ها با توجه به معماها و سیر بازی معین می‌کنند. در ادامه مطلب درباره انواع اتاق فرار بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اسکیپ روم
لوکیشن اتاق فرار 

تاریخچه اتاق فرار

حال که متوجه شدیم اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست، بهتر است ببینیم اصلا از کجا تبدیل به یک تفریح هیجان انگیز شده. نخستین اسیکپ روم‌‌ها در سال 2003 و در شهر ایندیاناپولیس آمریکا ایجاد شدند. در آن بازی‌ها عده‌ای در یک اتاق زندانی می‌شدند و با حل کردن معماهای مختلف، می‌توانستند از اتاق خارج شوند. اما تفاوت اصلی آن‌ها با اتاق فرارهای امروزی در خط داستانی، تم و شکل بازی، قوانین و... بود که بیشتر می‌توان آن‌ها را الهام‌بخش اتاق‌ فرار‌های امروزی دانست.

آنچه امروزه به عنوان نخستین اتاق فرار مدرن شناخته می‌شود، توسط یک کمپانی ژاپنی به نام SCRAP در سال 2007 ساخته شد و پس از ژاپن، اسکیپ روم‌ها در چین و سایر کشورهای آسیایی محبوبیت پیدا کردند. در نهایت طی پنج سال، اسکیپ روم‌ها در اروپا، آمریکا و سایر کشورهای آسیایی معرفی شدند. تا اینجای متن می‌دانیم که بازی اتاق فرار چیست و چه تاریخچه‌ای هم دارد. 

ژانر و انواع اتاق فرار

به‌طور کلی هیچ قاعده و دسته‌بندی دقیقی برای مشخص کردن تمامی ژانرها و انواع اتاق‌ فرارها وجود ندارد، چراکه باتوجه به سناریو و موضوع اسکیپ روم، لوکیشن بازی، دکوراسیون، تجهیزات و چاشنی خلاقیت، امکان طراحی هر اتاق فراری وجود دارد و گفتنی است که تعداد سبک‌ها و ژانرهای بازی اتاق فرار فراوان است و تعداد درخور توجهی دارد. اما در این میان چندی از پرطرفدارترین ژانرهای اتاق فرار عبارتند از:

اتاق فرار هیجانی

همان طور که اشاره شد، «زمان» یک عنصر مهم و تقریبا یک پایه ثابت در تمامی اسکیپ روم‌ ها است. بنابراین در برخی از بازی‌ها با استفاده از عنصر زمان، در کنار طراحی یک محیط مناسب و یک خط داستانی جذاب، فضایی برای ترشح آدرنالین شرکت‌‌کنندگان مهیا می‌کنند. برای مثال شما در یک کشتی گیر افتاده‌‌اید که در حال غرق شدن است و همزمان با گذشت زمان، آب بیشتری سطح را فرا می‌گیرد یا در مثالی دیگر شما در یک سلول زندانی شده‌اید و پیش از محاکمه باید از آنجا فرار کنید. معمولا در سبک‌های هیجانی، فعالیت فیزیکی بیشتری هم نیاز است.

اتاق فرار ترسناک

ژانر ترسناک را می‌توان پرطرفدارترین سبک حاضر در اتاق فرارها به‌شمار برد که در آن با الهام گرفتن از فیلم‌های ترسناک، محیطی دلهره‌آور شبیه‌سازی شده است. معمولا سن مجاز یا توصیه شده برای شرکت در اتاق فرارهای ترسناک هم هجده سال به بالا است. سبک دیگری از بازی اتاق فرار هم هست که تحت عنوان «اتاق فرار دلهره‌آور» شناخته می‌شود و در آن افرادی که بازی می‌کنند، سطح کمتری از ترس را نسبت به بازی اسکیپ روم ترسناک تجربه می‌کنند، اما همچنان هیجان و دلهره در طول بازی برای آن‌ها جاری است.

اتاق فرار ترسناک
نمایی از اتاق فرار ترسناک

اتاق فرار جنایی

ژانر جنایی نیز مانند ژانر ترسناک از محبوبیت بالایی برخوردار است و در ایران نیز اسکیپ‌ روم‌های متعددی در این سبک طراحی شده‌اند. ژانر جنایی برای کسانی توصیه می‌شود که شرایط لازم برای حضور در اتاق‌ فرارهای ترسناک را ندارند یا به‌صورت خانوادگی خواهان حضور در یک اسکیپ روم هستند. اتاق فرار «راز سنگ سیاه» در شیراز و اتاق فرار «طهران 1346» در تهران دوتا از اسکیپ روم‌های شناخته شده در این ژانر هستند. البته خوشبختانه تعداد اسکیپ روم‌ها در حال افزایش است و تقریبا هرکس با هر سلیقه‌ای که دارد، می‌تواند بازی اتاق فرار مورد نظر خود و دوستانش را انتخاب کند.

لیست بهترین اتاق فرارهای تهران

اتاق فرار ماجراجویی

معمولا ژانرهای ماجراجویی نیاز به فضاهای بسیار بزرگ‌تری دارند، زمان و خط داستانی طولانی‌تری درونشان در جریان است و قیمت اتاق فرار در این سبک و سیاق، معمولا بیشتر است. برای مثال، شرکت‌کنندگان در اتاق‌ فرارهای ژانر ماجراجویی، ابتدا به نحوی یک‌دیگر را گم می‌کنند و سپس با حل معماهای مختلف، ابتدا یک بار دیگر هم را پیدا می‌کنند و سپس برای خروج از آن موقعیت تلاش می‌کنند. غیر از این ژانرهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، همچنان دیگر انواع اتاق فرار وجود دارند که بسیار پرطرفدار هستند؛ اتاق فرارهایی با ژانرهای تاریخی، اکشن، فانتزی، درام و... که بعضا ترکیبی هم هستند، اما آنچه که آوردیم، از پرطرفدارترین بازی های اتاق فرار بودند که اکثر مخاطبین هم بازی‌هایی از بین همین ژانرها انتخاب می‌کنند.

اتاق فرار
اتاق فرار ماجراجویی

قوانین اتاق فرار

با وجود اینکه اتاق‌ فرارها فضا و سبک‌های بسیار متنوعی دارند، قوانین آن‌ها تا حدود زیادی شبیه به یکدیگر است. هر بازی اتاق فرار شامل 2 تا 10 شرکت‌کننده می‌شود و آن‌ها پیش از بازی و در حین بازی توسط شخصی که گیم مستر (Game master) نامیده می‌شود راهنمایی شده و آموزش‌های لازم را می‌بینند. اگر شرکت‌کنندگان در مرحله‌ای از بازی اتاق فرار با مشکل مواجه شده باشند، گیم مسترها از طریق دوربین و میکروفون‌های نصب شده در فضای بازی، شرکت کنندگان را راهنمایی می‌کنند. از این جهت نیازی نیست بابت بی‌تجربه بودن و بلد نبودن قوانین اتاق فرار، نگرانی داشته باشید.

یکی دیگر از قوانین اتاق فرار که تا اینجای متن چندین بار به آن اشاره شد، زمان محدودی است که هر شرکت کننده برای پیدا کردن سرنخ‌ها و حل کردن معماها در اختیار دارد؛ معمولا زمان اتاق فرار بین 45 تا 90 دقیقه متغیر است و این را نباید فراموش کنید که برخی از بازی‌ها زمان کمتر و برخی دیگر تا 120 دقیقه یا بیشتر هم زمان دارند. در رابطه با زمان، چند نکته دیگر هم وجود دارد.

برای مثال حتما باید توجه داشته باشید که با رزرو کردن بلیط یک اتاق فرار، باید حدود 15 دقیقه زودتر در مکان مورد نظر حضور پیدا کنید تا قوانین اسکیپ روم را زودتر فرا بگیرید و به شما توضیحات لازم برای بازی را بدهند. و در غیر این صورت آموزش اسکیپ روم به قیمت کاسته شدن زمان اصلی بازی شما تمام خواهد شد.

اتاق فرار معمایی
اسکیپ روم‌های ماجراجویی

نکاتی برای بازی اتاق فرار

اگر تصمیم گرفتید که بازی اتاق فرار را تجربه کنید، پیش از اینکه بلیط تهیه کنید، بهتر است یک‌سری نکات را بدانید و بعد تصمیم خود را عملی کنید. در ادامه تعدادی از این نکته‌ها را عنوان می‌کنیم تا تجربه خوبی را از بازی اتاق فرار به‌دست آورید.

  • یک تیم خوب تشکیل دهید: بازی اتاق فرار، در اکثر مواقع و بسته به ژانر بازی، کاری گروهی می‌طلبد و در آن باید همه افراد شرکت کنند.
  • خوب جستجو کنید: بسیاری از معماهای اتاق فرار نیاز به ریزبینی‌هایی دارند که شاید در نگاه اول مورد مهمی نباشند، اما با توجه به هر یک از آن‌ها می‌توانید معماهای پیش روی خود را حل کنید.
  • تعامل و مشارکت داشته باشید: برای اینکه کار گروهی خود را به بهترین شیوه پیش ببرید، حتما باید با همدیگر مشارکت کنید. این بازی با مشارکت کردن در بهترین حالت خود پیش می‌رود.
  • تقسیم کار کنید: با تقسیم وظایف، قطعا نتیجه بهتری دریافت می‌کنید. البته این موضوع بیشتر به سبک بازی شما هم بستگی دارد، اما در بیشتر این بازی‌ها، با تقسیم کار می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید.
  • با توجه به قوانین، راه‌حل‌های مختلف را آزمایش کنید: معماهایی وجود دارند که شاید با انجام یک کار ساده به‌راحتی حل شوند، پس از تست کردن (تاجایی که قوانین بازی اتاق فرار به شما اجازه می‌دهند) دست بر ندارید!
9-Important-Escape-Room-Tips-for-Beginners.jpg
در بازی اسکیپ روم به همه نکات توجه کنید

قیمت اتاق فرار چقدر است؟

قیمت اتاق فرار تا حد زیادی بسته به مدت زمان اتاق فرار، داستان، نوع لوکیشن و... متغیر است و عوامل مختلفی روی آن دخیل هستند، اما می‌توان گفت اتاق‌ فرارهای تهران با حداقل قیمت 50.000 تومان و حداکثر 270.000 تومان به ازای هر شرکت کننده در دسترس هستند و به طور میانگین اگر به دنبال تجربه یک اتاق فرار جذاب هستید حدودا باید نفری صد هزار تومان پرداخت کنید. معمولا قیمت اتاق فرارهای مجازی از سایر انواع اسکیپ روم‌ها ارزان‌تر هستند، اما به‌دلیل مجازی و غیر حضوری بودن آن‌ها، هیچ‌گاه لذت یک اتاق فرار واقعی را نخواهند داشت. در نظر بگیرید که حدود قیمتی آورده شده، به‌صورت تقریبی است و ممکن است که شما اتاق فرارهایی با قیمت کمتر یا حتی بیشتری هم پیدا کنید.

سخن آخر

اگر اهل ماجراجویی و هیجان هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده حضور در یک اتاق فرار را تجربه کنید. در این مطلب به توضیحاتی درباره اینکه اتاق فرار چیست و چه انواعی دارد پرداختیم، اما بد نیست بدانید، علاوه بر اینکه اسکیپ روم‌ها یک تفریح گروهی هیجان انگیز محسوب می‌شوند، به شما کمک می‌کنند تا در موقعیت‌های چالش برانگیز، به درستی فکر کنید و حتی فرصت خوبی برای انجام یک فعالیت گروهی به‌شمار می‌رود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که تجربه شرکت در اسکیپ روم‌ها را داشته‌اید، خوش‌حال می‌شویم نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و بهترین اتاق‌ فراری را که تجربه کرد‌ه‌اید معرفی کنید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.