کیش یا قشم؟ مقایسه جامع قشم و کیش برای سفر و خرید

3.7
از 21 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کیش بهتر است یا قشم؟ مقایسه کامل قشم و کیش برای انتخاب مقصد سفر
24 دی 1402 08:00
5

انتخاب میان کیش یا قشم، می‌تواند دغدغه ذهنی مسافران جنوب باشد. جزایر کیش و قشم، هرکدام چشم‌اندازی متفاوت از زیبایی‌های خلیج فارس را ارائه می‌دهند. کیش را به‌عنوان مرواریدی کوچک و فریبنده در خلیج فارس می‌شناسیم و قشم را با وسعت چشمگیر و تنوع گسترده زیستی‌اش به خاطر می‌آوریم. دراین‌بین، انتخاب قشم یا کیش به‌عنوان مقصد، گاهی دشوار می‌شود. به همین دلیل، در این مطلب از مجله لست‌سکند، کیش و قشم را از ابعاد مختلف با هم مقایسه می‌کنیم تا بدانید برای شما کیش بهتر است یا قشم و بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

06.jpg

کیش بهتر است یا قشم؟

کیش و قشم، دو جزیره گردشگری ایران هستند که هریک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. کیش با بازارهای مدرن، امکانات تفریحی و توریستی متنوع و هتل‌های لوکس، مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به تجربه‌های متفاوت گردشگری است. این جزیره با امکان خرید و وجود مناظر زیبای ساحلی، برای آن دسته از مسافرانی که به‌دنبال خرید و گشت‌وگذار هستند، مناسب است. از طرف دیگر، قشم، جزیره‌ای با طبیعتی بکر، برای گردشگران ماجراجو و کسانی که به کشف مناطق طبیعی و تجربه فعالیت‌های فرهنگی علاقه‌مندند، جذابیت دارد. قشم به‌دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی مثل جنگل‌های حرا و مناظر صخره‌ای، گزینه‌ای عالی برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

پاسخ به این پرسش که قشم بهتر است یا کیش، به انتظارات فرد از سفر و علایق افراد بستگی دارد. اگر به‌دنبال سفری لوکس، خرید فراوان و امکانات رفاهی هستید، کیش گزینه‌ بهتری است. در مقابل، اگر می‌خواهید عمیق‌تر با فرهنگ بومی آشنا شوید و از طبیعت ناب لذت ببرید، قشم مقصد مناسب‌تری برای شما خواهد بود. 

مقایسه مساحت کیش و قشم

مساحت قشم و کیش، بیانگر تنوع چشمگیر ابعاد و امکانات آن‌هاست. جزیره قشم نه‌تنها بزرگ‌ترین جزیره ایران، بلکه بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس به شمار می‌آید و وسعت آن نزدیک به 1491 کیلومتر مربع است. این اختلاف مساحت قشم با کیش، تأثیر زیادی بر ویژگی‌های هرکدام دارد و بر تجربه گردشگران از هر مقصد، اثرگذار است. شما برای تماشای هریک از دیدنی‌های قشم، باید مسافت زیادی طی کنید؛ اما چون مساحت کیش کم است، مسیرها در این جزیره، کوتاه و نزدیک به هم است. گرچه مساحت کیش، کمتر از مساحت قشم است؛ اما با توسعه بیشتر در حوزه گردشگری شناخته می‌شود؛ در نتیجه با وجود اندازه کوچک‌تر، کیش به پروژه‌های گردشگری و تفریحی متنوع، معروف است. این موضوع، سفر به کیش را به یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های مسافرتی تبدیل کرده است. 

قشم بزرگتر است یا کیش؟

جزیره کیش با مساحتی حدود ۹۱ کیلومتر مربع، به‌مراتب کوچک‌تر از قشم است. این تفاوت چشمگیر مساحت کیش و قشم، نشان‌دهنده وسعت و گوناگونی بیشتر جاذبه‌های طبیعی قشم در مقایسه با جزیره‌ای تفریحی و تجاری مانند کیش است. وسعت و مساحت قشم، امکان رشد اکوسیستم‌های متنوع گیاهی و جانوری را فراهم کرده است؛ درحالی‌که محدودیت‌های زیست‌محیطی، کیش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. 

فاصله قشم و کیش

فاصله بین این دو جزیره، درخور توجه است؛ هرچند در یک دریا قرار گرفته‌اند. قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران، در بخش شرقی خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز واقع شده است. پیشنهاد می‌کنیم با خواندن مطلب فاصله قشم تا پرترددترین مسیرها، دسترسی‌های گوناگون به این جزیره را بشناسید. کیش، جزیره کوچک‌تر ولی بسیار توسعه‌یافته‌تر از قشم، در بخش مرکزی خلیج فارس قرار دارد. فاصله تقریبی بین قشم و کیش حدود 280 کیلومتر است که این فاصله را معمولاً با پروازهای داخلی یا سفرهای دریایی می‌توان طی کرد. البته سفر به کیش با ماشین، یکی دیگر از روش‌های سفر به این جزیره است. در این صورت می‌توانید از جاذبه‌های مسیر هم لذت ببرید.

best-time-in-kish.jpg
ساحلی در کیش

مقایسه آب‌و‌هوای کیش و قشم

مورد دیگری که در قیاس ابتدایی این دو مقصد گردشگری وجود دارد، میانگین دمای آن‌هاست. در حالت کلی، میانگین دمای کیش 26.6 درجه سانتی‌گراد و میانگین دمای قشم هم 26 درجه سانتی‌گراد است. آب‌وهوای کیش و قشم، با وجود نزدیکی جغرافیایی، تفاوت‌های جزئی دارد. کیش، به‌لطف وضعیت جزیره‌ای و کوچک‌تر بودنش، آب‌وهوایی نسبتاً معتدل‌تر و رطوبت کمتری دارد. این آب‌وهوا برای گردشگرانی که به‌دنبال فرار از گرمای شدید هستند، مطلوب است. از سوی دیگر، قشم با مساحت گسترده‌تر، تنوع آب‌وهوایی بیشتری دارد. البته وسعت بیشتر قشم، ممکن است باعث شود که در برخی مناطق، گرما و رطوبت بیشتری را در مقایسه با کیش تجربه کنید.

در هر دو جزیره، تابستان‌ها گرم و مرطوب و زمستان‌ها نسبتاً معتدل است. بااینکه در اغلب اوقات سال، آب‌وهوای کیش برای اکثر گردشگران دل‌پذیر به نظر می‌رسد، یکی از پرطرف‌دارترین زمان‌ها برای سفر به این جزیره، زمستان و با تور کیش بهمن است که دما ملایم‌تر است و رطوبت هوا به حداقل رسیده است. در این زمان می‌توان با احساس راحتی بیشتری از تفریحات ساحلی و جاذبه‌های گردشگری لذت برد.

بهترین جاهای دیدنی کیش در زمستان

کیش و قشم
نمایی از جزیره قشم

بافت شهری کیش بهتر است یا قشم؟

اگر بخواهیم دیدی جزئی‌ به بافت شهری کیش و قشم داشته باشیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که جزیره کیش، از ابتدا نگاه ویژه‌تری را در زمینه گردشگری به خود معطوف کرده است؛ در نتیجه ازلحاظ زیرساخت و برخی امکانات، خدمات بهتری را می‌تواند به گردشگران ارائه دهد. ضمن اینکه بخشی از زیرساخت‌هایش تازه‌ و نوساز است؛ درحالی که زیرساخت‌ها در قشم اغلب کهنه و قدیمی‌اند.

از زاویه‌ای دیگر، می‌توان گفت که جزیره کیش، بافت مدرن‌تری در مقایسه با قشم دارد. در عوض، قشم بافت سنتی‌تری دارد و این بافت سنتی، توجه بسیاری از طبیعت‌گردان، گردشگران، ماجراجویان و دوستداران محیط‌زیست را به خود جلب می‌کند. بنابراین انتخاب قشم یا کیش، به سلیقه شما بستگی دارد. اگر به محیط‌های لوکس و مدرن علاقه‌مندید، می‌توانید کیش را انتخاب کنید. اگر هم به محیط‌های سنتی و بومی علاقه‌مندید، می‌توانید عازم جزیره قشم شوید. البته در کیش هم جاهای بومی و سنتی پیدا می‌شود؛ ولی بسیار کم و محدود است.

900.562.jpg2.jpg
عکس قشم و کیش

سواحل کیش بهتر است یا قشم؟

احتمالاً یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های مسافران برای سفر به قشم یا کیش، تماشای سواحل‌ آن‌هاست. هم جزیره کیش و هم جزیره قشم، سواحل زیبایی دارند که قدم زدن کنار آب را بسیار جذاب‌ و خواستنی‌ می‌کنند؛ ولی سواحل هر جزیره با دیگری تفاوت دارد. به این نکته هم توجه کنید که در این سواحل می‌توانید رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌هایی هم ببینید و زمان خود را در آنجا نیز سپری کنید. همین تعدد هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های کیش، یکی دیگر از تفاوت‌هایی است که موجب می‌شود برخی افراد بین قشم یا کیش، دومی را انتخاب کنند.

بااین‌حال، سواحل جزیره قشم کمی خلوت‌تر از سواحل کیش هستند و می‌توان این خلوتی را به‌عنوان یک مزیت برای سواحل قشم برشمرد. جزیره قشم به‌دلیل مساحت بیشتر، جاهای دنج بیشتری دارد؛ در نتیجه جمعیتی که می‌خواهند از سواحل بازدید کنند، محیط بیشتری در اختیار خواهند داشت. کیش، وسعت کمتری دارد و اسکله‌ها و سواحل معروفش محدودترند. نکته مهم در انتخاب بین قشم یا کیش، این است که امکان استفاده از پلاژ آقایان و پلاژ بانوان به‌صورت جداگانه در کیش برای شما وجود دارد. اگر از علاقه‌مندان به پلاژ باشید، همین موضوع ممکن است شما را برای سفر با تور کیش نوروز مصمم کند.

سواحل قشم
ساحلی در قشم

رستوران‌های قشم بهتر است یا کیش؟

رستوران و شکم‌گردی، معیار دیگری برای انتخاب کیش یا قشم است. انتخاب بین امتحان کردن طعم غذاهای محلی کیش یا چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای قشم، می‌تواند یک دوراهی خوش‌مزه باشد. شاید این مسئله به‌خودی‌خود باعث نشود یک مقصد را انتخاب کنید؛ اما بدون شک در انتخاب مقصد اثرگذار است؛ زیرا شکم‌گردی و خوراک، لذت سفر را کامل می‌کند. درباره رستوران‌ها باید به چند نکته اشاره کرد. تنوع رستوران‌ها در هر دو جزیره زیاد است و این امکان وجود دارد که هم رستوران‌های لوکس پیدا کنید، هم رستوران‌های اقتصادی؛ اما مهم‌ترین تفاوت در تعداد آن‌هاست. جزیره کیش با وجود زمینه خوب گردشگری، رستوران‌های نسبتاً بیشتر و متنوع‌تری دارد.

نکته دیگر، مربوط به سبک وعده‌های غذایی است. گوناگونی و تنوع غذاهای بومی که در بهترین رستوران‌های قشم به گردشگران ارائه می‌شود، در مقایسه با جزیره کیش، بیشتر است. رستوران‌های قشم اغلب بر تجربه‌های سنتی و محلی تمرکز دارند و غذاهای دریایی و محلی تازه و خاصی را عرضه می‌کنند. به این مورد هم دقت کنید که با وجود تعدد بهترین رستوران‌های کیش، به‌علت پرتردد بودن این مقصد و وجود غذاهای بین‌المللی، قیمت غذا گاهی از پایتخت هم بیشتر است و این نکته می‌تواند در اینکه کیش یا قشم را انتخاب کنید، اثرگذار باشد.

قیمت غذا در کیش چقدر است؟

best-kish-restaurants03.jpg
یکی از رستوران‌های کیش

اقامتگاه‌های قشم یا کیش؟

تفاوت اقامتگاه در کیش یا قشم، چندان زیاد نیست؛ اما درباره اینکه دایره انتخابتان در کدام جزیره گسترده‌تر است، باید بگوییم که بهترین هتل‌های کیش، موجب شده‌اند که اقامت در کیش، شکل مرفه‌تری در مقایسه با قشم داشته باشد. بااینکه اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی در قشم خیلی بیشتر از کیش است؛ اما تعداد و تنوع اقامتگاه‌ها و همچنین هتل‌های لوکس کیش بیشتر است.؛ بنابراین اگر اهل اقامت در هتل هستید و کیفیت و ستاره هتل برایتان مهم است، کیش از این نظر، گزینه‌های متنوعی را پیش رویتان می‌گذارد. شاید جالب باشد بدانید تنوع هتل‌ها در کیش به‌قدری زیاد است که شما می‌توانید هتلتان را از میان هتل‌های ساحلی کیش انتخاب کنید.

علاوه‌بر این‌ها، می‌توانید با توجه به هدف سفرتان هتلی را انتخاب کنید که امکانات مناسب‌تری را به شما ارائه می‌دهد؛ مثلاً اگر برای ماه‌عسل به این جزیره سفر می‌کنید، می‌توانید از میان بهترین هتل‌های کیش برای ماه‌عسل هتلی را انتخاب کنید که انتظارهای شما را تا حد زیادی برآورده کند. بااینکه هتل‌های باکیفیت در قشم هم پیدا می‌شود، اما تعدادشان به‌اندازه کیش نیست. البته اگر اهل اقامت‌ در اقامتگاه‌های بوم‌گردی باشید، قشم اقامتگاه‌های بومگردی متنوعی دارد که مردم بومی آن‌ها را اداره می‌کنند. در صورت اقامت در خانه‌های بوم‌گردی، می‌توانید از نزدیک با فرهنگ مردم قشم هم آشنا شوید و حتی گاهی در مراسمشان شرکت کنید.

فضای مدرن کیش
محیط مدرن کیش

خرید از کیش بهتر است یا قشم؟

به‌دلیل توریستی و لوکس بودن کیش، هزینه‌های خرید در این جزیره نیز بسیار بیشتر از قشم است؛ خرید ملک، کالا، مواد غذایی و... از این موارد هستند. به‌علت موقعیت مکانی کیش، انتقال مواد غذایی و کشاورزی هزینه بیشتری دارد و تأثیر آن بر روی قیمت میوه و‌ سبزی‌جات، مواد سوپرمارکتی، گوشت‌ و‌ مرغ باعث می‌شود که هزینه خرید در کیش و همچنین قیمت غذا در رستوران‌ها، بیشتر شود. مثل شهرهای بزرگ ایران، همه‌چیز در کیش نیز پیدا می‌شود؛ اما در قشم، خرید و هزینه‌ها محدودتر است؛ در نتیجه هزینه خرید اقلام روزانه و خرید غذا برای گردشگران، کمتر از کیش است و بیشتر از مواد اولیه بومی استفاده می‌شود.

این موضوع، درباره خرید ملک هم صدق می‌کند. البته بستگی دارد ملک را با چه کاربردی و در کجای کیش خریداری کنید. قطعاً هزینه خرید یک واحد آپارتمان در برج‌های لوکس کیش با منظره دریا، بیشتر از هزینه خرید یک واحد در شهرک‌های مسکونی است. درمجموع، برای خرید یا اجاره ملک در کیش، به سرمایه خیلی بیشتری در مقایسه با خرید در قشم نیاز دارید.

برای خرید لباس قشم بهتر است یا کیش؟

خرید کردن، در اغلب اوقات از دلایل سفر با تور جنوب و دیدن جزیره‌های کیش یا قشم محسوب می‌شود. این جزایر، جزو مناطق آزاد هستند و در پررونق بودن پاساژهای قشم یا کیش مؤثر بوده است. بااین‌حال، این دو جزیره از نظر تنوع و قیمت لباس، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. قیمت لباس در کیش، معمولاً کمی بیشتر است و ممکن است خرید پوشاک در کیش برایتان گران تمام شود؛ حتی گاهی ممکن است لازم شود بیشتر از شهرهای بزرگ مثل تهران، برای لباس خریدن در کیش هزینه کنید.

بهترین مراکز خرید کیش به‌دلیل تنوع اجناس و برندهای خارجی موجود، طرف‌داران زیادی دارد. همچنین در کنار پاساژهای بزرگ و لوکس، برخی مراکز خرید دیگر نیز در کیش وجود دارند که لباس‌‌های غیراصل و ارزان‌تر می‌فروشند. در قشم می‌توان کالاها و محصولات را ارزان‌تر پیدا کرد. قشم، هم فروشگاه‌های لوکس دارد، هم ارزان. تعداد مراکز خرید قشم، کمتر از کیش است؛ ولی بازارهای محلی بیشتری دارد. در واقع، خرید ارزان و متنوع را می‌توانید در قشم تجربه کنید؛ حتی خرید لباس به‌شکل عمده هم در قشم امکان‌‎پذیر است.

پاساژهای کیش و قشم
پاساژها در قشم و کیش

جاذبه‌های قشم یا کیش؟

قشم و کیش از نظر دیدنی‌هایشان هم با هم فرق دارند. گرچه دو جزیره نزدیک به هم هستند؛ اما جاهای دیدنی قشم بیشتر در دیدنی‌های شگفت‌انگیز طبیعی این جزیره خلاصه شده است؛ به‌عبارتی، جاذبه‌های طبیعی و بکر در قشم، بیشتر از کیش است. طبیعت جزیره قشم، در گذر میلیون‌ها سال ایجاد شده است و برای دیدنشان باید قدم در طبیعت بگذارید. برای دیدن جاذبه‌های فرهنگی قشم هم لازم است وارد جوامع بومی شوید تا از نزدیک فرهنگشان را ببینید. حال‌وهوای جاهای دیدنی کیش با قشم متفاوت است و بیشترشان در سال‌های اخیر توسط مهندسان ساخته شده است. در کیش هم می‌توان طبیعت مخصوص جزیره و سواحل را پیدا کرد؛ اما وسعت و تنوعش به‌اندازه قشم نیست. به‌جای آن تا دلتان بخواهد فضاهای جدید و مدرن در کیش وجود دارد که از جاهای دیدنی کیش در شب محسوب می‌شوند.

جاذبه های قشم
جاذبه‌های طبیعی قشم

تفریحات کیش بهتر است یا قشم؟

اگر اهل تفریحات، به‌ویژه تفریحات آبی هستید، به‌راحتی می‌توانید کیش را برنده رقابت بین کیش یا قشم بدانید؛ زیرا تفریحات کیش، طیف وسیع‌تری از سلیقه‌ها را در بر می‌گیرد و می‌تواند برای بسیاری از افراد، دوست‌داشتنی‌تر باشد. البته در قشم هم بازی‌های معمول آبی مانند جت اسکی، پاراسل، بنانا و... را می‌توان پیدا کرد؛ اما تفریحات آبی کیش گسترده‌تر و متنوع‌ترند. نکته دیگری که در مقایسه بین قشم یا کیش باید بدانید، این است که برخلاف کیش که هم پلاژ آقایان و هم پلاژ بانوان دارد، در قشم خبری از پلاژ جداگانه نیست و می‌توانید به‌جای آن به سراغ غواصی بروید. بااینکه غواصی از تفریحات ارزان قشم محسوب نمی‌شود؛ اما می‌تواند با نمایش بی‌واسطه دنیای زیر آب، شما را شگفت‌زده کند. حالا کمی هم به خشکی بروید. به این نکته توجه کنید که این روزها، پاساژهای لوکس کیش برای سرگرمی و لذت بردن گردشگران دست به خلاقیت‌های زیادی می‌زنند؛ از برگزاری جشنواره‌ها گرفته تا شهربازی‌های واقعیت مجازی.

بهترین تفریحات کیش برای کودکان

00-2.jpg
اوشن پارک، یکی از مشهورترین جاهای تفریحی کیش

مخارج سفر به کیش بیشتر است یا قشم؟ 

اولین فاکتوری که بیشتر مردم در انتخاب بین کیش یا قشم در نظر می‌گیرند، هزینه است. با وجود اینکه هر دو جزیره توریستی هستند و امکانات گوناگونی را پیش روی شما می‌گذارند، ممکن است هزینه‌ها در این دو مقصد یکی نباشد. در نگاه کلی، باید گفت که کیش جزیره گران‌تری است و با وجود تعداد زیادی هتل‌های 5 ستاره، تفریحات لوکس و رستوران‌های متنوع، ممکن است حسابی شما را به خرج بیندازد. البته اگر با روش‌های سفر ارزان به کیش آشنا شوید، می‌توانید سفری کم‌هزینه به این جزیره پرزرق‌وبرق داشته باشید و برخلاف تصور، با انتخاب کیش از بین دو گزینه کیش یا قشم، آن‌قدرها به خرج نیفتید. راه دیگر این است که با مدیریت هزینه‌های سفر و انتخاب تور اقساطی کیش، به‌جای پرداخت همه هزینه تور به‌صورت یک‌جا در ابتدا، آن را در چند قسط بپردازید و این‌گونه به‌خوبی از عهده مخارج در کیش برآیید.

علاوه‌بر این، می‌توانید به‌جای متحمل شدن هزینه‌های بسیار برای تجربه کردن تفریحات گوناگون جزیره، به سراغ تفریحات رایگان کیش بروید. اگر هم نگران هزینه‌های اقامت در جزیره کیش هستید، برای اقامت می‌توانید به‌جای انتخاب هتلی لوکس و گران با انواع امکانات رفاهی، هتلی مقرون‌به‌صرفه را از میان هتل‌های ارزان کیش انتخاب کنید. درمجموع می‌توان گفت که احتمالاً در قشم، هزینه کمتری برای امکانات رفاهی و خرید دارید. البته باید مسافت را هم در نظر بگیرید. اگر بخواهید بیشتر جاذبه‌های طبیعی این جزیره را ببینید و با خودروی شخصی هم به قشم نروید، احتمالاً باید هزینه بیشتری برای حمل‌و‌نقل در مقایسه با کیش بپردازید.

b (6)2_1.jpg
جنگل حرا، از جاذبه‌های عجیب قشم

مقایسه تور قشم و کیش

تا اینجا با ویژگی‌ها و تفاوت‌های دو جزیره آشنا شدید و احتمالاً اکنون می‌دانید که می‌خواهید کیش یا قشم را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کنید. باید بگوییم که برای خرید تور هم بین این دو جزیره تفاوت‌هایی وجود دارد، چه از نظر قیمت و چه از نظر پکیج‌ها؛ مثلاً در برخی از پکیج‌های مربوط به تور قشم، بازدید از جاذبه‌ها هم در نظر گرفته می‌شود و حتی ممکن است تور آن به‌صورت ترکیبی برگزار شود و شما به‌جز قشم، از دو جزیره هنگام و هرمز هم دیدن کنید. از طرف دیگر در کیش، معمولاً خرید و تفریح در اولویت قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم که پس از انتخاب کیش یا قشم، تورهای مختلف مربوط به آن را مقایسه کنید و بهترین را برای خودتان انتخاب کنید؛ مثلاً اگر می‌خواهید به کیش سفر کنید، با مراجعه صفحه تور کیش در وبگاه لست‌سکند، بهترین گزینه ممکن را برای سفرتان انتخاب کنید.

کیش بریم یا قشم؟

مانند هر سؤال دیگری که درباره مقاصد سفر پیش می‌آید، پاسخ به این سؤال به معیارهای شما بستگی دارد. شما چه سبک سفری را برای خودتان می‌پسندید؟ جزو افرادی هستید که می‌خواهید در طول سفر از ماجراجویی لذت ببرید یا سفرتان قرار است با حس آرامش و آسایش همراه باشد؟ اگر هنوز می‌پرسید که کدام مقصد قشم یا کیش بهتر است، باید بگوییم که کیش یک مقصد لوکس است و حتی با وجود تور کوتاه‌مدتی مثل تور ارزان کیش ۳ شب و ۴ روز، بیشتر برای کسانی مناسب است که دوست دارند در طول سفر از امکانات رفاهی و تفریحی مدرن استفاده کنند؛ درصورتی‌که قشم با طبیعت خاص و وسعت زیادش، مقصد مناسب‌تری برای کسانی است که اهل ماجراجویی و لذت بردن از طبیعت هستند. فراموش نکنید که در هر صورت، بین کیش یا قشم، هرکدام را انتخاب می‌کنید، به قوانین آن جزیره احترام بگذارید.

قوانین کیش چیست؟

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم با مقایسه دو جزیره پرطرف‌دار ایرانی، به شما برای انتخاب بین کیش یا قشم به‌عنوان مقصد سفر کمک کنیم. برای تصمیم‌گیری بهتر، پیشنهاد می‌کنیم که همه موارد گفته‌شده در این مطلب را کنار هم قرار دهید و نتیجه‌گیری جامع داشته باشید. اگر با توجه به شرایطتان، قشم، برنده رقابت قشم یا کیش شد، راهنمای سفر به قشم را بخوانید تا اطلاعات مفیدی از این مقصد دوست‌داشتنی به دست بیاورید و آسوده‌خاطر سفرتان را آغاز کنید. اگر هم جزیره کیش را به‌عنوان مقصد انتخاب می‌کنید، می‌توانید با خواندن راهنمای سفر به کیش، خودتان را مهیای سفر به این جزیره جذاب کنید. شما، کیش یا قشم را انتخاب می‌کنید؟ کدام‌یک از این دو جزیره، مقصد سفر بعدی شماست؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!