سفر به قشم یا هرمز؟ مقایسه کامل دو جزیره پرطرفدار ایران

4.8
از 15 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کدام جزیره برای سفر انتخاب بهتری است؟ قشم یا هرمز؟
09 آذر 1402 08:00
7

انتخاب بین قشم یا هرمز، شاید دوراهی خیلی از کسانی باشد که می‌خواهند برای تعطیلات خود، سفری را به جزایر جنوبی کشور ترتیب دهند. هر دوی این جزیره‌ها از لحاظ منابع طبیعی بسیار غنی هستند؛ اما اینکه از لحاظ امکانات مختلف در چه سطحی قرار دارند هم بسیار اهمیت دارد. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، قشم و هرمز را در دو کفه ترازو می‌گذاریم و پاسخ به پرسش قشم بریم یا هرمز را برایتان ساده می‌کنیم. البته اینکه در نهایت کدام مقصد انتخاب شود، به معیارهای شما برای سفر بستگی دارد. در مقایسه قشم و هرمز، موارد مختلفی مثل اقامتگاه، رستوران، جاهای دیدنی و مواردی ازاین‌دست را بررسی می‌کنیم تا تصمیم‌گیری برایتان ساده‌تر شود.

قشم یا هرمز

هرمز بریم یا قشم؟

واقعیت این است که انتخاب بین قشم یا هرمز، به سلیقه شما برمی‌گردد. اگر دوست دارید در کنار سفرتان، آب‌تنی کنید، خرید کنید و در اقامتگاه‌های خوب، شب را به صبح برسانید، بهتر است برای سفرتان به سراغ قشم بروید. علاوه‌بر آن، شهر کوچک درگهان با ده‌ها مرکز خرید و جای دیدنی، در نزدیکی قشم قرار گرفته و با استفاده از یک ماشین می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید و خریدی ارزان و با کیفیت را در سفر به قشم تجربه کنید.

در نقطه مقابل، جزیره هرمز است که در عین کوچک‌تر بودن، تجربه متفاوتی از سفر به شما می‌دهد. سفر به هرمز، پر از شگفتی است؛ اما از نظر امکانات رفاهی مثل اقامتگاه باکیفیت، تعداد رستوران و محیط‌های تفریحی خانوادگی، در مقایسه با قشم، رتبه پایین‌تری دارد. حالا بهتر بدانید که بین هرمز یا قشم، کدام‌یک سلیقه شماست.

چنانچه هنوز میان قشم یا هرمز تردید دارید، پیشنهاد می‌کنیم از تور ایرانگردی لست‌سکند استفاده کنید و با یک تیر چند نشان بزنید. به‌عبارتی، تورهای ایرانگردی لست‌سکند، این شانس را به شما می‌دهد که در سفرتان از چندین شهر جنوبی هم‌جوار بازدید کنید. در ادامه، قشم و هرمز را مفصل با هم مقایسه کرده‌ایم که راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید.

Qeshm-Geo-park-1.jpg
تصویری از زیبایی‌های قشم

معرفی کلی جزیره قشم

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است و همچنین جزو بزرگ‌ترین جزایر جهان محسوب می‌شود. گفتنی است که شرایط آب‌و‌هوایی و عوامل زیست‌محیطی مختلفی که در این جزیره وجود دارد، باعث ایجاد جاذبه‌های طبیعی مختلفی شده‌اند که بسیاری از نقاط این جزیره را دیدنی و جذاب کرده‌اند. جاهای دیدنی قشم بسیار زیاد و متنوع هستند و این عامل، باعث جذب بیشتر گردشگران شده است. ازطرفی، استقبال فراوان گردشگران از سفر به جزایر جنوبی، موجب شده به برخی از منابع طبیعی و محیط‌زیستی آسیب برسد. البته در برخی مواقع، نگهداری خوبی هم از آن‌ها نمی‌شود.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که این جزیره وسعت زیادی دارد و فاصله بین دیدنی‌های آن را نمی‌توان بدون ماشین طی کرد. به‌این‌ترتیب باید برنامه‌ریزی خوبی برای سفرتان و گشتن در این جزیره داشته باشید. یکی از بهترین راهکارها، استفاده از راهنمای سفر به قشم است که امکان برنامه‌ریزی بهتری را برای شما فراهم می‌کند.

جزیره قشم
تصویر هوایی از جزیره قشم

معرفی کلی جزیره هرمز

جزیره هرمز، 42 کیلومتر مربع مساحت دارد. بااینکه هرمز در مقایسه با قشم بسیار کوچک‌تر است، اما تعداد جاذبه‌هایش بسیار زیاد است. تورهای مختلفی برای رفتن به جزیره هرمز وجود دارد؛ اما به‌دلیل عدم وجود فرودگاه در این جزیره، هیچ پرواز مستقیمی به هرمز نمی‌رود. این تورها یا ترکیبی با سایر مقاصد جنوبی هستند یا اینکه یک یا چند مسیر را طی خواهند کرد تا به مقصد، یعنی جزیره هرمز، برسند. از راه‌های دسترسی که بگذریم، باید اشاره کنیم که شما به‌محض ورود به جزیره هرمز، می‌توانید با استفاده از ون، تاکسی یا موتورهایی که شش نفر ظرفیت دارند، خود را به نقاط مختلف این جزیره برسانید.

جزیره هرمز
تصویر هوایی از جزیره هرمز

مقایسه مسیر قشم و هرمز

برای رسیدن به جزیره قشم، بهترین راه خرید بلیط هواپیماست. اگر بخواهید با هواپیما از تهران به قشم بروید، فاصله زمانی شما حدود دو ساعت خواهد بود. البته می‌توانید از مسیرهای زمینی هم استفاده کنید و خود را اول به بندرعباس و بعد به قشم برسانید که در آن صورت باید هزینه کاپوتاژ، لندیگراف، بنزین و برخی از عوارض را هم پرداخت کنید. البته باید به بودجه‌ای که برای سفر در نظر گرفته‌اید توجه کنید. پیش از هر چیز بد نیست که از فاصله قشم تا مسیرهای پرتردد مطلع شوید.

برای رسیدن به جزیره هرمز، چند راه مختلف پیش‌روی شماست که می‌توانید با در نظر گرفتن نوع سفر و اینکه می‌خواهید از چه مکان‌ها و جاذبه‌هایی بازدید کنید، از بین آن‌ها انتخاب کنید. در این برنامه‌ریزی، باید به زمانی هم که دارید، توجه داشته باشید.

مسیر دسترسی به جزیره هرمز

یکی از راه‌های پیش‌روی شما برای رسیدن به جزیره هرمز، این است که به بندرعباس بروید و از آنجا با استفاده از کشتی یا اتوبوس‌های مسافری، خود را به جزیره هرمز برسانید. رسیدن به بندرعباس با هواپیما از تهران، حدود 1 ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد. از بندرعباس تا هرمز هم حدود 40 دقیقه فاصله زمانی وجود دارد. اگر به بندرعباس بروید، می‌توانید با یک برنامه‌ریزی کامل، از جاهای دیدنی این شهر هم بازدید کنید.

راه دیگر رسیدن به جزیره هرمز، این است که به قشم بروید. در این صورت، مدت‌زمان رسیدن شما از تهران به قشم با هواپیما، حدود دو ساعت است. پس از اینکه به قشم رسیدید، باید به اسکله ذاکری بروید و سپس از آنجا با استفاده از کشتی یا اتوبوس‌های مسافری به جزیره هرمز راه پیدا کنید. فاصله زمانی از قشم تا هرمز، حدود 50 دقیقه است. تمامی مواردی که گفته شد، به شرایط آب‌وهوایی قشم یا هرمز هم بستگی دارد.

شناورهای قشم و هرمز
نمونه‌ای از شناورهای قشم و هرمز

مقایسه جاهای دیدنی قشم و هرمز

خوشبختانه هر دوی این جزیره‌ها، از نظر منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری بسیار غنی هستند و می‌توانید روزها سرگرم گشت‌و‌گذار در آن‌ها باشید؛ اما در مقام مقایسه، جزیره قشم با توجه به مساحت بیشترش، جاذبه‌های بیشتری را هم در خود جای داده و از منابع تفریحی و گردشگری مختلفی نیز بهره‌مند است.

با تفریحات ارزان قشم آشنا شوید

در مقایسه قشم و هرمز، می‌توان به‌طور کلی گفت که اغلب جاهای دیدنی قشم، ژئوتوریستی و مربوط به تنگه‌ها، روستاها، سواحل و ازاین‌دست دیدنی‌ها می‌شود. همچنین دیدنی‌های هرمز هم بیشتر مربوط به سواحل آن با خاک‌های رنگی‌شان است. البته هرمز جاهای دیدنی مختلفی دارد و جاذبه‌های آن فقط به این سواحل محدود نمی‌شود؛ اما برای اینکه این مقایسه با جزئیات بیشتری باشد و در نهایت شما بتوانید به این نتیجه برسید که قشم بهتر است یا هرمز، موارد این‌چنینی هم عنوان شدند.

اگر برای دیدن دلفین‌ها با تور جنوب همراه هستید، باید با قایق، از جزیره قشم به سمت جزیره هنگام بروید تا از آن‌ها بازدید کنید. روستای لافت، دره ستارگان و خیلی از جاذبه‌های دیگری که در ژئوپارک قشم وجود دارند، منحصربه‌فردند و فقط در این جزیره پیدا می‌شوند. ازطرفی فاصله بین جاذبه‌ها، شما را مجبور می‌کند هزینه‌ای جداگانه برای رسیدن به هر مقصد در نظر بگیرید. حالا کدام‌یک از جزایر، بیشتر نظرتان را جلب می‌‌کند؟ قشم یا هرمز؟ 

جزیره هرمز هم مثل جزیره قشم، دیدنی‌های منحصربه‌فردی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به دره تندیس‌ها، دره رنگین‌کمان و ساحل سرخ اشاره کرد. هرمز در مقایسه با قشم، وسعت خیلی کمتری دارد که این موضوع، باعث شده تا جاذبه‌هایش متمرکزتر باشند. با توجه به این مقایسه، می‌دانید که هرکدام از جزایر، زیبایی‌ها و شگفتی‌های خاص خود را دارند. پس با جست‌وجوی جاذبه‌های هریک، می‌توانید خیلی بهتر تصمیم بگیرید که به قشم یا هرمز سفر کنید.

دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم

حفظ محیط‌زیست و طبیعت قشم و هرمز

پیش از هر چیز باید بدانید که طبیعت بکر جزیره قشم یا هرمز، یک‌شبه به‌وجود نیامده و بسیاری از جاذبه‌های طبیعی، پس از گذشت سالیان دراز و تحت‌تأثیر عوامل محیطی و زمین‌شناسی ایجاد شده است. متأسفانه تعدادی از مسافران هنگام سفر به این جزیره‌ها، به این موارد بی‌توجه‌اند و رفتار و اعمال آن‌ها موجب تخریب محیط‌زیست و طبیعت بکر این جزایر می‌‎شود؛ مثلاً آتش روشن کردن در تنگه‌ها و کنار سواحل می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری به طبیعت بزند یا برداشتن مقداری از شن‌وماسه رنگی سواحل، می‌تواند به‌مرور باعث نابودی و از بین رفتن ساحل‌های منحصربه‌فرد شود. بنابراین بهتر است با آسیب نزدن به محیط‌زیست مقصد، آنجا را برای آیندگان حفظ کنیم. برپایی فرش خاکی در هرمز، یکی دیگر از کارهای آسیب‌زننده به محیط‌زیست است. این مراسم، به‌دلیل از بین بردن طبیعت بکر و تأثیر گذاشتن روی آن، عواقب بدی برای محیط‌زیست در پی دارد.

پاکسازی سواحل قشم
پاک‌سازی سواحل قشم از آلودگی‌های محیط‌زیستی، عکس از خبرگزاری موج
فرش خاکی هرمز
نمایی از فرش خاکی هرمز

مقایسه فصل مناسب سفر به قشم و هرمز

این دو جزیره از لحاظ جغرافیایی، فاصله کمی با یکدیگر دارند؛ بنابراین تقریباً شرایط مشابهی را می‌توان برایشان در نظر گرفت. به همین دلیل، نمی‌توان دقیقاً گفت که از لحاظ شرایط جوی، قشم بهتر است یا هرمز. برای سفر به هریک از جزایر قشم یا هرمز، باید دو نکته را در نظر داشته باشید: یکی قیمت و دیگری آب‌و‌هوا. براساس این تقسیم‌بندی، می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید و زمان سفر خود را مشخص کنید.

در درجه اول، اگر آب‌وهوا برای شما اهمیت دارد، بهتر است در فصل پاییز و زمستان و همچنین اوایل بهار به این جزیره‌ها سفر کنید. در فصول گرم سال، دمای این دو جزیره بسیار زیاد می‌شود و شاید برای خیلی‌ها تحمل‌پذیر نباشد. دمای جزیره قشم در فصول گرم، بین 34 تا 38 درجه سانتی‌گراد است و امکان دارد بالاتر هم برود.

بحث دما در جزیره هرمز داغ‌تر است! حداکثر میزان دمای این جزیره در فصل گرم، به بیش از 45 تا 46 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. نکته مهم این است که در قشم، بازارهای متعددی وجود دارد که این بازارها در فصل گرما به اجناسشان حراج می‌زنند و بسیاری از کالاهایشان را با قیمت بسیار کمتری عرضه می‌کنند. می‌توان گفت که یکی از دلایل اصلی سفر اغلب مسافران به قشم، همین مورد است. 

مردمان جنوب
برخی لباس‌های محلی مردمان جنوب که برای فصول گرم مناسب هستند.

مقایسه مراکز خرید قشم و هرمز

مقایسه مراکز خرید هرمز و قشم، کار خیلی سختی نیست. جزیره هرمز بیشتر حالت اصیل خود را حفظ کرده؛ اما در جزیره قشم بازارهای متنوع و فراوانی ساخته شده که موجب تردد بسیار گردشگران شده است. به‌دلیل اینکه قشم از مناطق آزاد ایران است، بسیاری از کالاها با کمترین قیمت نقل‌وانتقال، به این منطقه وارد می‌شود.

شهر درگهان دومین شهر بزرگ جزیره قشم است که بازارهای فراوانی را در خود جای داده و بسیاری از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. ازجمله بازارهایی که در قشم وجود دارند و می‌توانید از آن‌ها خرید کنید، می‌توان به دو دلفین، دریا، نخل، مروارید، زمرد، اطلس و بازار قدیم اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد، قشم یک منطقه آزاد است و قیمت اجناسش، خودبه‌خود کمی پایین‌تر هستند؛ اما این کاهش قیمت در فصل گرم سال، بسیار مشهودتر است. با وجود گرمای طاقت‌فرسای جنوب در تابستان، پاساژها و مراکز خرید، غالباً به کولر و دستگاه‌های تهویه مجهزند و با خیال راحت می‌توانید خرید کنید.

با بهترین مراکز خرید قشم آشنا شوید

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، جزیره هرمز اغلب فرم سنتی دارد؛ بنابراین شاید بازار آن، شکل متداول بازار در شهرهای بزرگ را نداشته باشد. البته بیشتر مردم صنایع‌دستی و هنر دست خود را در قسمت‌های مختلف جزیره می‌فروشند؛ مثل بازارچه‌های محلی. نمونه‌ای از همین بازارچه‌های محلی در نزدیکی قلعه پرتغالی‌ها قرار دارد. در آخر، برای جمع‌بندی اینکه مراکز خرید قشم بهتر است یا هرمز، به این نتیجه می‌رسیم که قشم واقعاً برای خرید کردن، به هرمز برتری دارد. ازآنجایی‌که خرید، از اهداف اصلی سفر خیلی‌هاست، با خواندن این توضیحات، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که قشم یا هرمز را انتخاب کنید.

مراکز خرید قشم
نمای داخلی یکی از مراکز خرید قشم
صنایع دستی توسط بومیان
فروش صنایع‌دستی توسط بومیان

مقایسه اقامتگاه‌های قشم و هرمز

در مقایسه اقامتگاه‌های جزیره قشم و هرمز، باید گفت که تنوع و تعداد اقامتگاه‌ها در جزیره قشم بسیار بیشتر از جزیره هرمز است. بخشی از دلایل آن هم به همان بحث معامله و خریدوفروش و وجود بازارهای مختلف در قشم مربوط می‌شود. این مورد سبب شده از گذشته تاکنون، زیرساخت‌های بیشتری برای قشم ترتیب دهند. بااین‌حال، هرمز هم بدون اقامتگاه نیست، شاید نتوان هتلی پنج‌ستاره را در این جزیره پیدا کرد و ازاین‌نظر نتوان آن را با قشم مقایسه کرد، اما اقامتگاه‌هایی مثل هاستل‌ها، اقامتگاه‌ بوم‌‌گردی و مواردی دیگر در این جزیره هستند که در حد خود، امکانات مناسبی دارند. گفتنی است که برخی از بومیان، قسمت‌هایی از اتاق‌ها و خانه‌های خود را نیز به‌صورت جداگانه در اختیار مسافران می‌گذارند تا به‌عنوان اقامتگاه از آن‌ها استفاده کنند.

در نظر داشته باشید که در نقاط مختلفی از جزیره امکان چادر زدن وجود دارد؛ به شرطی که چادر زدن شما باعث تخریب محیط‌زیست نشود. اکثر بخش‌هایی که مجازید در آنجا چادر بزنید، مشخص شده‌اند. یکی از مناسب‌ترین جاهایی که امکان چادر زدن در آنجا مهیاست، ساحلی است که به «ساحل کمپ» معروف شده است. برای مقایسه اینکه قشم یا هرمز بهتر است، باید سلیقه‌تان را در نظر بگیرید و ببینید کدام شرایط اقامتی را می‌پسندید.

رستوران‌های قشم بهتر است یا هرمز؟

رستوران و خوردوخوراک در سفر، بخش بسیار مهمی است که حتماً باید به آن توجه داشته باشید تا سفر خود را با خاطره‌هایی خوب تکمیل کنید. فرقی هم نمی‌کند که قشم یا هرمز را برای سفر انتخاب کنید. با شناخت بهترین رستوران های قشم، می‌توانید وعده‌های غذایی خود را در رستوران‌های برتر میل کنید. برخی از این رستوران‌ها، غذاهایی دارند که به‌واسطه طعم لذیذشان معروف شده‌اند. با توجه به اینکه در این جزیره تعداد زیادی رستوران وجود دارد، می‌توان برای هر فرد، غذایی متناسب با سلیقه‌اش پیدا کرد و از این بابت محدودیتی وجود ندارد.

رستوران‌های جزیره هرمز خیلی زیاد نیستند. بااین‌حال، شما می‌توانید از ساندویچی‌هایی که در این جزیره پیدا می‌شود، وعده‌های غذایی خود را تهیه کنید. همچنین می‌توانید از رستوران‌ها و کافه‌های انگشت‌شماری مانند رستوران خنجی‌زاده، رستوران خاله فاطمه و خالو شهریار، کافه گلک (سرمه)، کافه صبورا، بادیل، سلیدون یا مش معصومه، وعده‌هایی را که می‌خواهید، تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم در وعده‌های غذایی خود، غذاهای دریایی را هم قرار دهید. غذاهای دریایی در اغلب مواقع، مواد اولیه تازه‌ای دارند و طبخ آن‌ها هم توسط مردمان جنوب، به‌گونه‌ای است که طعمی بسیار خوب را تجربه می‌کنید.

رستورانی واقع در قشم
رستورانی در قشم

مقایسه جشن‌های قشم و هرمز

می‌توان گفت که به‌واسطه آداب‌ورسوم و فرهنگ مشترک مردمان جزیره هرمز و قشم، تعدادی از جشن‌ها و مراسم آن‌ها شبیه یکدیگر و حتی یکسان است؛ اما برخی از جشن‌ها به‌صورت شاخص، متعلق به یک جزیره‌اند. در ادامه برخی از این جشن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

جشن‌ها و مراسم جزیره قشم

  • جشن نخل خرما: پرورش نخل و زیتون کار پرزحمت، سخت و مشکلی است. ازاین‌رو، مردم پس از برداشت محصول جشن می‌گیرند و مراسمی ترتیب می‌دهند و در آن، صنایع‌دستی و فراورده‌های درخت نخل را می‌فروشند.
  • جشن میگو: هرساله در تاریخ‌های 24 و 25 آبان، جشن میگو در پارک ساحلی قشم برگزار می‌شود و در آن، جُنگ و مراسم مختلف برپا می‌شود.
  • جشن نوروز صیاد: اواخر تیرماه هر سال، صیادان یک روز را مشخص می‌کنند که در آن روز، هیچ صیدی انجام ندهند و آن روز را جشن بگیرند. در این جشن، بیش از 5 هزار نفر از مردم روستا‌های سوزا، رَمچاه، سَلَخ، دَرگهان، لافت، هنگام، مِسِن، لارَک و هرمز شرکت می‌کنند و همه به پای‌کوبی، اجرای مراسم، نواختن موسیقی و کارهای این‌چنینی مشغول می‌شوند.
  • مراسم زار: مراسم زار بیشتر در بخش‌های مختلف استان هرمزگان، مخصوصاً در قشم انجام می‌شود. در این مجلس، افراد غیربومی مثل گردشگران نمی‌توانند وارد شوند. این مراسم برای خارج کردن ارواح پلید، جن و مواردی ازاین‌دست از بدن افراد است. به‌هرحال، این مراسم به‌طور نمادین برای گردشگران هم انجام می‌شود.

جشن‌ها و مراسم جزیره هرمز

  • مراسم فرش خاکی: یکی از مراسم معروفی که عمر طولانی هم ندارد و چند سالی است که برگزار می‌شود، جشن فرش خاکی است که پیش‌تر هم درباره آن گفتیم. این مراسم هنگام نوروز و روز خلیج فارس انجام می‌شود و برای محیط‌زیست هم مناسب نیست.
وسایل حمل و نقل آبی قشم
نمونه‌ای از وسایل حمل‌ونقل آبی

خرید تور قشم از لست‌سکند

اگر بین قشم یا هرمز، برای سفر به قشم تصمیم قطعی گرفته‌اید، حالا نوبت انتخاب روش سفر است. اگر می‌خواهید زمان و انرژی زیادی را صرف فراهم کردن مقدمه‌های سفر نکنید، پیشنهاد ما به شما، خرید تور قشم است. لست‌سکند، تورهای متنوعی را با تاریخ‌ها و بودجه‌های مختلف در دسترس شما قرار می‌دهد تا شما بتوانید در زمان دل‌خواه، توری متناسب با بودجه‌ای که در نظر دارید، انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم با مقایسه دو جزیره، به شما کمک کنیم تا بین قشم یا هرمز، مقصدی را انتخاب کنید که به سلیقه شما نزدیک‌تر است. امیدواریم که این مطلب توانسته باشد مقداری از گره‌های ذهنتان را در انتخاب بین هرمز یا قشم، باز کند و اکنون بدانید که در پاسخ دوستانتان که می‌پرسند هرمز بریم یا قشم، چه بگویید. آیا تابه‌حال تجربه سفر به این جزیره‌ها را داشته‌اید؟ می‌توانید در بخش نظرات، تجربه‌تان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!