آنتالیا کارت چیست؟ از قیمت تا راهنمای کامل استفاده

5
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آنتالیا کارت چیست و چه مزایایی دارد؟
29 آذر 1402 08:00
2

آنتالیا کارت یکی از مواردی است که شناخت آن در سفر به آنتالیا و رفت‌وآمد در این شهر اهمیت دارد؛ به‌ویژه زمانی که تصمیم به گردش در شهر یا بازدید از جاهای دیدنی می‌گیرید. این کارت، حمل‌و‌نقل مسافران را در سراسر آنتالیا و همچنین اطراف شهر، آسان‌تر و البته ارزان‌تر می‌کند. در این مطلب از لست‌سکند با انواع آنتالیا کارت، قیمت، چگونگی شارژ، ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

01.jpg

آنتالیا کارت چیست؟

آنتالیا کارت در واقع یک کارت اعتباری است که برای پرداخت مبلغ کرایه رفت‌وآمد با برخی از وسایل نقلیه عمومی در آنتالیا استفاده می‌شود. اگر به استانبول سفر کرده باشید، با استانبول کارت آشنایی دارید. باید بگوییم که آنتالیا کارت هم شبیه آن است؛ اما کاربرد محدودتری دارد. این کارت فقط برای برخی از وسایل نقلیه آنتالیا کاربرد دارد و نمی‌توانید آن را برای هر وسیله‌ای استفاده کنید. در ادامه درباره زمینه‌های کاربرد آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

در چند سال گذشته، ترکیه به‌طور گسترده زیرساخت‌های خود را در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی بهبود بخشیده است و اکنون گردشگران و افراد بومی برای دسترسی به نقاط مختلف از آخرین فناوری‌ها استفاده می‌کنند. سیستم‌های رفت‌وآمد این کشور کاملاً شبیه شهرهای اروپایی است و باید نکاتی را برای تردد سریع‌تر و راحت‌تر در آنجا رعایت کنید. مهم‌ترین نکته درباره آنتالیا کارت، امکان ارزان‌تر سفر کردن است. این کارت با امکانات و ویژگی‌هایی که دارد، نگرانی‌های غیرضروری درخصوص حمل‌ونقل را از شما دور می‌کند.

اگر بخواهیم این کارت را با کارت‌های اعتباری که در کشور خودمان داریم مقایسه کنیم، باید کارت اعتباری مترو و BRT را در نظر بگیریم. آنتالیا مترو ندارد؛ در نتیجه کارت مترو آنتالیا وجود ندارد. با استفاده از آنتالیا کارت، بدون نیاز به پرداخت نقدی، می‌توانید کرایه وسیله نقلیه مد نظر خود را پرداخت کنید. این نکته را هم باید در نظر بگیرید که برخی از وسایل نقلیه مانند اتوبوس، اصلاً کرایه نقدی قبول نمی‌کنند و برای پراخت کرایه، حتماً باید از آنتالیا کارت استفاده کنید. این کارت، انواع مختلفی دارد که موقع خرید باید به آن توجه کنید. اگر هنگام سفر با تور ترکیه به شهر آنتالیا هم می‌روید، با شناخت آنتالیا کارت، می‌توانید آسوده‌تر و به‌صرفه‌تر بین نقاط مختلف شهر و جاذبه‌های آن جابه‌جا شوید.

Lastsecond.ir-antalya-card-4.jpg
آنتالیا کارت

انواع آنتالیا کارت

آنتالیا کارت در همه اتوبوس‌ها و ترامواهای عمومی آنتالیا معتبر است و بدون این کارت، نمی‌توانید از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در آنتالیا استفاده کنید. اگر از گردشگرانی هستید که زیاد به آنتالیا سفر می‌کنید، می‌توانید این کارت را نگه دارید و هر زمان که به این شهر ساحلی بازگشتید، دوباره از آن استفاده کنید.

آنتالیا کارت انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی و کاربرد خاصی دارند. هریک از این کارت‌ها به گروه مشخصی از افراد جامعه تعلق می‌گیرند و هرکسی نمی‌تواند آن‌ها را خریداری کند. در ادامه، ابتدا آنتالیا کارتی را معرفی می‌کنیم که برای گردشگران و مسافران مناسب است و می‌توانند آن را بخرند و سپس، انواع دیگر آنتالیا کارت را معرفی می‌کنیم. فراموش نکنید که ابعاد آنتالیا کارت تقریباً مانند کارت‌های عابربانک و سایر کارت‌های اعتباری خودمان است و به‌راحتی در جیب جای می‌گیرد و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند؛ در نتیجه حمل و نگهداری آنتالیا کارت بسیار راحت است.

  • آنتالیا کارت Full: این کارت برای گردشگران مناسب است و هزینه آن در فروردین سال 1403 برابر با 35 لیر ترکیه است. برای خرید آنتالیا کارت، نیازی نیست که مدارک یا کارت شناسایی داشته باشید؛ بلکه به‌سادگی می‌توانید آن را تهیه کنید. مراکزی را که می‌توانید از آن‌ها آنتالیا کارت را تهیه کنید، در بخش‌های بعدی معرفی می‌کنیم. نوعی از این آنتالیا کارت، حالت شخصی‌سازی‌شده هم دارد که قیمتش بیشتر است و باید معادل 50 لیر ترکیه برای خریدش بپردازید و مدارک شناسایی و عکس هم برای تهیه آن نیاز است. فراموش نکنید که برای استفاده از کارت، اعتبارش را به مقدار کافی افزایش دهید.

  • آنتالیا کارت Discounted: این نوع آنتالیا کارت مخصوص دانشجویان، مدرسان و بازنشسته‌هاست. برای دریافتش باید فرم‌های مخصوص پر کرد و مدارک شناسایی لازم را ارائه داد. ویژگی این کارت‌ها، کم‌هزینه‌تر بودنشان است.

  • آنتالیا کارت Independent: شرایط دریافت آنتالیا کارت ایندیپندنت مثل مورد قبل است؛ با این تفاوت که به افرادی مثل پلیس‌ها، جانبازان، افراد بالای 65 سال، افراد ازکارافتاده و مانند آن‌ها تعلق می‌گیرد. ویژگی این کارت هم کم‌هزینه‌‌تر بودنش است.

Lastsecond.ir-antalya-card-6.jpg
آنتالیا کارت؛ راهی به‌صرفه برای رفت‌وآمد در آنتالیا

نحوه خرید و شارژ آنتالیا کارت

شما می‌توانید آنتالیا کارت را با روش‌های گوناگونی تهیه و شارژ کنید و سپس با استفاده از وسایل نقلیه به نقاط مختلف بروید و از تفریحات آنتالیا لذت ببرید. روش‌های خرید آنتالیا کارت و شارژ آن عبارت‌اند از:

  • دستگاه‌های مخصوص: با مراجعه به دستگاه‌هایی که مخصوص فروش و شارژ آنتالیا کارت هستند، می‌توانید کارت مد نظر خود را بخرید یا آن را شارژ کنید و هزینه آنتالیا کارت را هم با همین دستگاه‌ها پرداخت کنید.

  • نمایندگی‌های فروش آنتالیا کارت: در برخی از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها، امکان خرید و شارژ این کارت‌ها وجود دارد.

  • اکثر کیوسک‌های سطح شهر: در این کیوسک‌ها هم می‌توانید آنتالیا کارت را تهیه کنید.

  • فرودگاه: در فرودگاه آنتالیا هم امکان خرید آنتالیا کارت وجود دارد.

به‌طور کلی، وبسایت آنتالیا کارت، نقشه‌ای را آماده کرده است که تصویر آن را در ادامه می‌بینید. در این نقشه، می‌توانید محدوده‌های خرید و شارژ کارت را مشاهده کنید. برای دیدن جزئیات بیشتر، می‌توانید روی لینک نقشه مراکز خرید و و شارژ آنتالیا کارت کلیک کنید.

Lastsecond.ir-antalyakart.jpg
محدوده‌هایی که می‌توانید آنتالیا کارت را بخرید یا شارژ کنید.

موارد استفاده از آنتالیا کارت

اگر از آن دسته مسافرانی نیستید که با تور آنتالیا UALL سفر می‌کنند و تمام زمان سفر را در هتل می‌گذرانند، برای کاهش هزینه‌هایتان، حتماً به آنتالیا کارت احتیاج خواهید داشت. از این کارت نمی‌توان برای پرداخت کرایه همه وسایل استفاده کرد. آنتالیا کارت صرفاً برای پرداخت کرایه اتوبوس و ترامواست. نکته‌ای که خوب است بدانید، این است که رفت‌وآمد در آنتالیا و جابه‌جایی در آن، با اتوبوس و تراموا بسیار ساده و راحت است و با آنتالیا کارت به‌راحتی می‌توانید کرایه آن‌ها را پرداخت کنید. این کار برای شما بسیار به‌صرفه‌تر است.

با استفاده از کارت اتوبوس آنتالیا، هربار که با این وسیله به نقطه‌ای از شهر سفر کنید، 15 لیر می‌پردازید. این درصورتی‌ است که استفاده از تاکسی، هزینه‌های زیادی برایتان خواهد داشت. قیمت کارت اتوبوس آنتالیا یا همان آنتالیا کارت در مقایسه با هزینه‌های تاکسی، بسیار به‌صرفه‌تر است. تاکسی‌های آنتالیا معمولاً بسیار گران هستند. همچنین هنگام جابه‌جایی با تاکسی باید دقت کنید که راننده، مسیر طولانی‌تری را برای گرفتن کرایه بیشتر نرود و باید مطمئن شوید که تاکسی‌متر روشن است. البته می‌توانید از دلموش هم استفاده کنید که نوعی مینی‌بوس است. دلموش‌ها هزینه کمتری در مقایسه با تاکسی‌ها دارند. بااین‌حال، استفاده از اتوبوس‌ها و تراموا بسیار به نفع شماست.

تعداد ایستگاه‌های اتوبوس در آنتالیا مناسب است. همچنین خطوط تراموا، به‌گونه‌ای هستند که در نزدیکی بسیاری از جاهای دیدنی آنتالیا قرار گرفته‌اند؛ بنابراین از نظر جابه‌جایی هیچ مشکلی نخواهید داشت. اگر در فصول سرد و با توری مانند تور آنتالیا دی سفر می‌کنید، آنتالیا کارت برای جا‌به‌جایی آسان و سریع شما در شهر بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

Lastsecond.ir-antalya-card.jpg
پرداخت کرایه اتوبوس با آنتالیا کارت

ثبت کد حس (HES) روی آنتالیا کارت

پیش از اینکه به چگونگی انجام این کار بپردازیم، لازم است به این نکته اشاره کنیم که از حوالی اسفند 1400 و با توجه به شرایط جدید سفر به ترکیه، دیگر نیازی نیست که گردشگران کشور ترکیه از حس کد استفاده کنند و دلیلش هم کاهش شیوع کروناست؛ در نتیجه این بخش، بیشتر برای زمانی است که دوباره کرونا شیوع پیدا کند و شرایط اضطراری برای سفر ایجاد شود.

برای تعریف حس کد روی آنتالیا کارت خود، راحت‌ترین کار این است که وارد وبسایت آنتالیا کارت شوید. سپس با پر کردن بخش‌های خالی مشخص‌شده توسط حس کد، شماره پاسپورت و شماره کارت خود، آن را با کلیک روی گزینه Define تعریف و ثبت کنید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اکنون نیازی به انجام این مراحل توسط گردشگران نیست.

Lastsecond.ir-antalya-card-5.jpg
انواع آنتالیا کارت و شمایی از نرم‌افزار آن

اپلیکیشن آنتالیا کارت

نرم‌افزاری وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن، اطلاعات و جزئیات بیشتری را مشاهده کنید. با استفاده از نرم‌افزار Antalyakart Mobil می‌توانید تاریخچه استفاده از آنتالیا کارت خود را متوجه شوید و همچنین مسیرها و راه‌ها را بشناسید. طبق نظراتی که کاربران برای این نرم‌افزار نوشته‌اند، شاید همه بخش‌های این نرم‌افزار به‌درستی کار نکند، اما درهرحال می‌توانید کارایی آن را امتحان کنید.

Lastsecond.ir-antalya-card-3.jpg
نقشه تراموای آنتالیا
Lastsecond.ir-antalya-card-1.jpg
نمونه‌ای از ترامواهای آنتالیا

خرید تور آنتالیا

اغلب سفرهایی که به آنتالیا انجام می‌شود، از طریق تورهاست. این تورها، شامل مجموعه‌ای از خدمات مانند پرواز، ترانسفر، هتل، گشت، بیمه و مواردی از این دست هستند و سفر شما را آسان‌تر می‌کنند. اگر ترجیح می‌دهید به‌جای مراجعه به آژانس‌های گردشگری، به‌صورت آنلاین، تور مد نظرتان را تهیه کنید، در وبگاه لست‌سکند سری به صفحه تور آنتالیا بزنید. در این صفحه، تورها با توجه به نیاز شما جداسازی می‌شوند و البته امکان مقایسه قیمت را هم خواهید داشت. همچنین اگر پرداخت هزینه تور به‌صورت یکجا برای شما دشوار است و ترجیح می‌دهید هزینه را در زمان بیشتری بپردازید، تور اقساطی آنتالیا مناسب شماست. با خرید این تور، سفر شما به آنتالیا ساده‌تر می‌شود و هزینه‌ها به‌صورت معقولی تقسیم‌بندی می‌شوند.

سخن آخر

در این مطلب، تمامی نکاتی را که باید در ارتباط با آنتالیا کارت بدانید، آوردیم تا بدون هیچ دغدغه‌ای از سفر خود به آنتالیا لذت ببرید و کمترین مشکلی هم بابت جابه‌جایی نداشته باشید. با آنتالیا کارت می‌توانید به‌راحتی با استفاده از وسایل نقلیه عمومی، در آنتالیا گردش کنید و با صرف هزینه‌ای معقول و بسیار کمتر، برای بودجه خود برنامه‌ریزی بیشتری کنید. اگر تجربه استفاده از این کارت را در سفر به آنتالیا داشته‌اید، در قسمت نظرات آن را با دیگر کاربران سایت درمیان بگذارید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!