جاهای دیدنی ترابزون + عکس

4
از 73 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در ترابزون از چه جاهای دیدنی بازدید کنیم؟
01 تیر 1401 08:00
5

ترابزون در شمال شرقی ترکیه واقع شده و بخش قابل توجهی از سواحل دریای سیاه ترکیه را در برمی‌گیرد. جاهای دیدنی ترابزون، مانند جاهای دیدنی سایر شهرهای ترکیه، گزینه‌های بسیار متنوعی را شامل می‌شود. به دلیل قرار گرفتن ترابزون در مسیر جاده ابریشم، در گذشته دروازه‌ای برای ارتباط اقتصادی به شمار می‌رفته و نامش برای مردم ایران و قفقاز آشنا است. قدمت ترابزون به 8 قرن قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این شهر آثار حکمرانی یونانی‌ها، رومی‌ها و مسلمانان عثمانی را در بقایای خود حفظ کرده است. بنابراین آثار تاریخی فراوانی در آن می‌توان یافت.

همچنین ترابزون در سال 2013 به عنوان تمیزترین شهر در ترکیه انتخاب شد. شما با پیاده‌روی در بخش‌های مرکزی و میدان اصلی می‌توانید به اکثر جاهای دیدنی ترابزون دسترسی داشته باشید. به طور میانگین، بیشتر جاهای دیدنی ترابزون بین 1.5 تا 0.5 کیلومتر از این نواحی فاصله دارند. در این مطلب از لست سکند به معرفی جاذبه های ترابزون و جزئیاتی درباره آن می‌پردازیم. اگر قصد دارید با تور ترابزون به این شهر دیدنی در ترکیه سفر کنید.

04.jpg

جاهای دیدنی شهری ترابزون

شاید بازدید از اماکن عجیب طبیعی و تاریخی، هدف اصلی مسافرت گردشگران به شمار رود، اما گردش و آشنایی با محیط شهری هم به همان میزان اهمیت دارد. اگر موقع بازدید از جاهای دیدنی ترابزون در خیابان‌ها و بازارهای این شهر پرسه بزنید، اطلاعات بسیار زیادی را در مورد زندگی مردم به دست می‌آورید. اگر اهل سفرنامه نویسی هستید باید بدانید که اهمیت دادن به محیط‌های درون شهری از ریزه کاری‌های مهمی است که در صفر تا صد نوشتن یک سفرنامه خوب به کارتان می‌آید، زیرا از این طریق به نکاتی پی می‌برید که قطعا برای بسیاری از مخاطبان سفرنامه شما جذاب است. در تورهای ترابزون معمولا بازدید از جاهای دیدنی شهری، بخش مهمی از برنامه است پس بهتر است با آنها آشنا شوید.

لیست قیمت تورهای ترابزون

بازار بدستن

تماشای بوتیک‌ها، چشیدن غذای محلی، آشنایی با زندگی روزمره مردم و پیاده‌روی همگی از جاذبه های ترابزون در محیط شهری آن هستند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای یافتن محل اقامت در ترابزون نیز گشت زنی در مرکز این شهر است. همچنین می‌توانید این پیاده‌روی را تا میدان اصلی ترابزون ادامه دهید و علاوه بر تماشای پارک‌ها، سوغاتی نیز بخرید. یکی از معروف‌ترین مراکز خرید سنتی در ترابزون، بازار بِدِستَن است که قدمتش به قرن 16 میلادی باز می‌گردد. بسیاری از گردشگران خارجی برای آشنایی با فرهنگ ترکیه و ایران از این بازار دیدن می‌کنند، زیرا این مکان شباهت زیادی به بازارهای سنتی ایرانی دارد. در مرکز خرید بدستن ترابزون می‌توانید انواع مختلفی از جواهرات، صنایع دستی، فرش‌ها و لباس را تهیه کنید.

  • ساعت بازدید بازار بدستن: 10 تا 23
  • قیمت ورودی بازار بدستن: رایگان
  • آدرس بازار بدستن: ترابزون، محله کارشی، بازار بدستن

موقعیت بازار بدستن در ترابزون

bedsen.jpg
فروشگاه‌های سنتی در بازار بدستن

پارک المپیاد

پارک المپیاد یکی از جاهای دیدنی ترابزون است که در نزدیکی مرکز خرید فروم قرار دارد و وسعتش به بیش از 30 هزار متر مربع می‌رسد. این پارک، مسیرهای پیاده‌روی بسیار زیبایی دارد که با انواع و اقسام گیاهان مزین شده است. هر کدام از درختان و گیاهان این پارک از نقاط مختلف جهان گردآوری شده‌اند که نام کشور آن‌ها در زیر هر یک ذکر شده است. در این پارک انواع آلاچیق، رستوران و امکانات گوناگون وجود دارد. پارک المپیاد برای افرادی که به اتفاق خانواده از جاهای دیدنی ترابزون دیدن می‌کنند، گزینه‌ای بسیار مناسب است.

  • ساعت بازدید پارک المپیاد: 10 تا 22
  • قیمت ورودی پارک المپیاد: رایگان
  • آدرس پارک المپیاد: ترابزون، منطقه کالکینما

 

موقعیت پارک المپیاد در ترابزون

olympiat.jpg
آلاچیق‌های پارک المپیاد

تونل آکواریوم ترابزون

این آکواریوم در تونلی که دره زاگنوس و تباکانه را به هم وصل می‌کند، ساخته شده است. تونل آکواریوم ترابزون در نوع خود در دنیا بی نظیر است و شامل بیش از 5000 جانور آبزی از 80 گونه مختلف می‌شود که از آن‌ها می‌توانیم به ماهی پرانا و کوسه اشاره کنیم. طول این آکواریوم، نزدیک به 200 متر است که جانورانش فقط به گونه‌های مختلف ماهی محدود نمی‌شوند، بلکه در این بین انواع مار‌ها و سایر خزندگان نیز وجود دارند. آکواریوم ترابزون هم از آن دسته از جاذبه های ترابزون است که برای بازدید با خانواده از بهترین گزینه‌هاست.

  • ساعت بازدید تونل آکواریوم: 8 تا 00:00 / شنبه ها و یکشنبه‌ها 10 تا 19
  • قیمت ورودی تونل آکواریوم: 60 لیر
  • آدرس تونل آکواریوم: محله باهچجیک، خیابان نولو

موقعیت آکواریوم ترابزون در نقشه

aquarium trabzon.jpg
تونل آکواریوم از دیدنی های ترابزون

منزل سلطان سلیمان قانونی

سلطان سلیمان دهمین فرمانروا در تاریخ عثمانی بود که در تشکیل یک ارتش مدرن دریایی نقش داشت. از آن‌ جایی که او نظام قانونی عثمانی را بازسازی کرد، سلطان سلیمان قانونی نام گرفت. خانه سلطان سلیمان یکی از جاهای دیدنی ترابزون است که با میدان اصلی ترابزون فاصله کمی دارد. اگر می‌خواهید در حداقل زمان، بیشترین اطلاعات را در مورد تاریخ عثمانی کسب کنید، بازدید از این خانه را فراموش نکنید.

در این خانه چندین مجسمه از سلطان سلیمان و سلطان سلیم به همراه انواع جنگ افزارهایی که عثمانیان از آن استفاده می‌کردند، خواهید دید. همچنین یک باغ زیبا به همراه مکان استراحت و کافه در این مجموعه وجود دارد. گردشگران هنگام بازدید از این خانه می‌توانند لباس سنتی و محلی عثمانیان را به تن کنند و با آن عکس بگیرند.

  • ساعت بازدید خانه سلطان سلیمان: 9 تا 17
  • قیمت ورودی خانه سلطان سلیمان: 12.5 لیر
  • آدرس خانه سلطان سلیمان: ترابزون، اورتاحصار، خیابان زاگنوس

موقعیت منزل سلطان سلیمان قانونی روی نقشه

kanuni evi.jpg
منزل سلطان سلیمان قانونی از دیدنی های ترابزون 

اکوپارک

در بین جاهای دیدنی ترابزون، پارک‌های این شهر از بهترین گزینه‌ها برای استراحت هستند. اکوپارک ترابزون از انواع مسیرهای پیاده‌روی، پل‌ها، لاین دوچرخه سواری و مسیر کوه‌نوردی تشکیل شده است و هدف اصلی ساختنش، حفظ گونه‌های گیاهی است. علاوه بر آن این پارک شامل انواع گوناگونی از پرندگان و حیواناتی می‌شود. اکوپارک یک باغ گیاه شناسی هم دارد که پر از گیاهان بین المللی و محلی در ترابزون است. بیشتر این گیاهان در زمستان و بهار به اوج زیبایی خود می‌رسند. در بین جاذبه های ترابزون، اکوپارک یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی است، زیرا ترکیب پل‌های معلق و درختان مختلف، مناظری چشم نواز را نمایان می‌کند.

  • ساعت بازدید اکوپارک: تمام ساعات روز / باغ گیاه‌شناسی از 7 تا 22 باز است
  • قیمت ورودی اکوپارک: رایگان
  • آدرس اکوپارک: ترابزون، اورتاحصار، منطقه نولو بشیرلی

موقعیت اکوپارک روی نقشه

Botanik-Parkı-1.jpg
باغ گیاه شناسی ترابزون

میدان اصلی ترابزون

میدان اصلی ترابزون یکی از دیدنی های ترابزون است که فضایی پویا دارد و به خیابان‌هایی ختم می‌شود که شامل مراکز خرید بسیاری هستند. شما از طریق این مکان می‌توانید اجناس و سوغاتی‌های خود را به قیمت به صرفه‌ای خریداری کنید. فضای سبز، بافت شهری، مجسمه‌ها و آبنماهای مختلف، این پارک را به لوکیشنی زیبا برای عکاسی گردشگران تبدیل کرده است. همچنین در این میدان یک مرکز گردشگری وجود دارد که راهنمایان آن همه جاهای دیدنی ترابزون را به شما معرفی می‌کنند.تنوع رستوران و کافه در این منطقه موجب شده میدان اصلی ترابزون تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای چشیدن غذاهای محلی شود. بهتر است برای برنامه ریزی بهتر، قیمت غذاها را در ترکیه بدانید.

قیمت انواع غذا در ترکیه

علاوه بر آن، هتل‌های بسیاری را در میدان اصلی ترابزون می‌توانید پیدا کنید که دسترسی راحتی به جاهای دیدنی ترابزون، داروخانه‌ و صرافی دارد. در پارک میدان اصلی ترابزون یک مجسمه بزرگ از آتاتورک را نیز مشاهده خواهید کرد.

  • ساعت بازدید میدان ترابزون: 9 تا 22:30/ زندگی شبانه نیز در جریان است
  • آدرس میدان ترابزون: اورتاحصار، خیابان اوزون، مرکز اکسندرپاشا

موقعیت میدان اصلی ترابزون روی نقشه

20171111_125432.jpg
مجسمه آتاتورک در میدان اصلی ترابزون

جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی ترابزون

ترابزون از لحاظ فرهنگی و مردم شناسی ریشه‌های عمیقی در کشور ترکیه دارد. به عقیده بسیاری، این شهر مهم‌ترین بخش‌های تاریخی کرانه‌های شرقی دریای سیاه در ترکیه است. برخی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی این شهر قدمتی 5000 ساله دارند. از مهم‌ترین موزه‌ها و یادگارهای تاریخی در ترابزون، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مسجد ایا صوفیه ترابزون

شاید به هنگام مطالعه درباره جاهای دیدنی استانبول نام مسجد ایا صوفیه استانبول را زیاد شنیده باشید. ترابزون هم یک مسجد ایاصوفیه دارد. مسجد ایاصوفیه در بین جاهای دیدنی ترابزون داستانی پر فراز و نشیب دارد. این مکان قبل از این که مسجد باشد، در قرن 13 میلادی به عنوان یک کلیسا ساخته شد؛ سپس امپراطوری عثمانی آن را به یک مسجد تبدیل کرد. در جنگ جهانی اول، روس ها از این بنا به عنوان بیمارستان و انبار مهمات استفاده کردند و در سال 1964 تبدیل به موزه شد.

اما تقریبا پس از نیم قرن، در سال 2013 این محل مجددا نام مسجد گرفت. ساختار اصلی مسجد ایا صوفیه یکی از مهم‌ترین بناهای به جا مانده از دوران بیزانس است و معماری آن سبک ساخت و ساز کلیساهای آن دوره را به خوبی نمایش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مسجد ایا صوفیه در ترابزون که آن‌ را به یکی از بهترین جاهای دیدنی ترابزون تبدیل کرده است، ترکیب معماری کلیسای بیزانسی و سلجوقی است. درست زمانی که وارد این مسجد می‌شوید تلفیق زیبای این دو سبک شما را شگفت زده خواهد کرد.

  • ساعت بازدید مسجد ایاصوفیه ترابزون: 9 تا 21
  • قیمت ورودی مسجد ایاصوفیه ترابزون: رایگان
  • آدرس مسجد ایاصوفیه ترابزون: اورتاحصار، خیابان زبیده هانیم، محله فاتح

موقعیت دقیق مسجد ایا صوفیه ترابزون

1280px-Hagia_Sophia_Trabzon.jpg
مسجد ایا صوفیه در ترابزون

موزه شهر ترابزون

موزه ترابزون، یکی از جاذبه های ترابزون است که در سال 2017 تاسیس شد. اگر می‌خواهید با تماشای فقط یکی از جاهای دیدنی ترابزون با تاریخ و فرهنگ این شهر آشنا شوید، موزه شهر ترابزون را از دست ندهید. این موزه سه طبقه در مرکز شهر ترابزون واقع شده است، شما طی یک ساعت، به طور خلاصه تاریخ، فرهنگ مردم، آداب و سنت روستایی و شهری ترابزون را مشاهده می‌کنید.

این موزه مملو از مجسمه‌هایی است که لباس محلی مردم ترابزون را پوشیده‌اند و در حال نمایش مشاغل سنتی و تاریخی نواحی این شهر هستند. قدمت ساختمان این موزه به سال 1962 باز می‌گردد که در آن هنگام، یکی از مراکز بانکی در ترکیه بود که رفته رفته به یکی از مراکز فرهنگی این شهر تبدیل شد. موقعیت موزه شهر ترابزون باعث شده که دسترسی به آن آسان باشد. خوب است بدانید این موزه شامل یک بخش گیاهان و حیوانات محلی ترابزون هم هست که در آن هر اطلاعاتی را که می‌خواهید درباره طبیعت ترابزون ترکیه خواهید یافت.

  • ساعت بازدید موزه شهر: 9 تا 18
  • قیمت ورودی موزه شهر: 12.5 لیر
  • آدرس موزه شهر: محله کمرکارا، خیابان قهرمان ماراش، کوچه زیاد نِملی صنعت، پلاک 2

موقعیت موزه شهر ترابزون روی نقشه

city museum.jpg
وسایل سنتی مردم ترابزون در موزه شهر

کاخ آتاتورک

پس از مرگ آتاتورک، شهرداری ترابزون تصمیم گرفت که محل اقامت آتاتورک در این شهر را به یک موزه تبدیل کند و برخی از متعلقات و عکس‌های او را به نمایش بگذارد. این کاخ در سال 1903 توسط یک معمار ایتالیایی بنا شد و حدود دو دهه بعد، مردم ترابزون آن‌ را به آتاتورک و همسرش هدیه دادند تا هرموقع که به ترابزون سفر کرد در آن اقامت داشته باشد. این عمارت در میان جنگلی انبوه از درختان کاج بنا شده است، بنابراین هنگام بازدید از آن، شاهد طبیعت ترابزون ترکیه هم خواهید بود. این کاخ علاوه بر اینکه یکی از بهترین جاهای دیدنی ترابزون است، به عنوان نماد این شهر هم شناخته می‌شود. جذابیت این کاخ فقط به زیبایی گچ‌بری‌ها، ارزش تاریخی و معماری خاصش محدود نمی‌شود، بلکه باغ اطرافش هم، طراحی بسیار زیبایی دارد. 

  • ساعت بازدید کاخ آتاتورک: 9 تا 17
  • قیمت ورودی کاخ آتاتورک: 12.5 لیر
  • آدرس کاخ آتاتورک: اورتاحصار، خیابان آتا، سوگوکلو

موقعیت خانه آتاتورک روی نقشه

ataturk kuak.jpg
نمایی زیبا از کاخ آتاتورک

صومعه دختران

صومعه دختران یکی از جاذبه های ترابزون است که در کوه بزتپه قرار گرفته است. بنا به گفته برخی از مورخان، تاریخ ساخت این صومعه به دوران حکومت بیزانس و الکسیوس سوم باز می‌گردد و پس از چندین بار تغییر و بازسازی، سر‌انجام در قرن نوزدهم به ساختار امروزش در آمد. در قسمت جنوبی این صومعه، یک کلیسای کوچک وجود دارد که در معماری آن بیشتر از سنگ استفاده شده است. همچنین یک کلیسا به همراه چند اتاق در قسمت ورودی آن وجود دارد. در این صومعه چند کتیبه از چهره الکسیوس و مراسم مهم مذهبی وجود دارد. این صومعه در بلندی قرار دارد و به هنگام بازدید از آن می‌توانید مناظر بسیار زیبایی از شهر را مشاهده کنید.

  • ساعت بازدید صومعه دختران: 9 تا 19
  • قیمت ورودی صومعه دختران: 11 لیر
  • آدرس صومعه دختران: ترابزون، اورتاحصار، بزتپه

موقعیت صومعه دختران روی نقشه

1200x627-girls-monastery-reopens-its-doors-to-visitors-after-restoration-1631365337444.jpg
صومعه دختران در ترابزون

موزه ترابزون

موزه ترابزون یک خانه تاریخی در این شهر است که ماجرای پر فراز و نشیبی دارد. این ساختمان پس از آن‌که در سال 1987 به یک موزه تبدیل شد، در لیست بهترین جاهای دیدنی ترابزون قرار گرفت. یک معمار ایتالیایی با به کارگیری مقدار زیادی از مصالح ایتالیایی، این خانه را در قرن نوزدهم میلادی بنا کرد. گفته شده این خانه ابتدا به یک بانکدار یونانی تعلق داشته که پس از دزدی از بانک او، مصادره می‌شود. طی جنگ استقلال ترکیه، این خانه به یک مرکز فرماندهی نظامی تبدیل شد. سپس مدتی از آن به عنوان ساختمان وزارت آموزش و پرورش و دبیرستان نیز استفاده شد.

وجود 3651 شیء در این موزه، آن‌ را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ترابزون تبدیل کرده است. در بخش باستان شناسی این موزه سکه‌های قدیمی، اشیاء مرمری، بازالت و سرامیک را می‌توان دید که تاریخشان به دوران هلنیستی، عصر برنز، تاریخ رم و ... باز می‌گردد. یکی از معروف‌ترین آثار این موزه، مجسمه برنزی هرمس است که به قرن دوم قبل از میلاد مربوط است. در قسمت مردم شناسی این موزه مشخصات فرهنگ منطقه ترابزون و آثار اسلامی که به تاریخ عثمانی باز می‌گردد را به نمایش می‌گذارد.

  • ساعت بازدید موزه ترابزون: 9 تا 17:30
  • قیمت ورودی موزه ترابزون: 15 لیر ترکیه
  • آدرس موزه ترابزون: ترابزون، محله جمهوریت

موقعیت موزه ترابزون روی نقشه

Trabzon_museum city.jpg
موزه ترابزون

قلعه تاریخی ترابزون

در بین دیدنی های ترابزون، قلعه تاریخی این شهر، شکوه ویژه‌ای دارد. قلعه تاریخی ترابزون شامل یک سری دیوار است که به منظور حفاظت از شهر قدیمی ترابزون بنا شده بودند. اگرچه این مکان تاریخی به قلعه ترابزون مشهور است، اما در حقیقت عملکردش شبیه به عملکرد یک قلعه نبوده، بلکه مانند دیوارهای شهر باستانی تروا، حصاری در اطراف شهر بوده است. بیشتر این دیوارها هنوز هم پابرجا هستند و از قدیمی‌ترین بناهای شهر به شمار می‌روند و تاریخش به دوران امپراطوری بیزانس مربوط است و اولین سازه‌های این قلعه نزدیک به 2000 سال قبل از میلاد مسیح قدمت دارد. این دیوارها شهر قدیمی را به سه قسمت، قلعه بالایی، قلعه میانی و قلعه پایینی تبدیل می‌کردند. یکی از بهترین چشم‌اندازهای این دیوارها را می‌توانید از پارک و پل زاگنوس مشاهده کنید.

  • ساعت بازدید قلعه تاریخی: شبانه روزی
  • قیمت ورودی قلعه تاریخی: رایگان
  • آدرس قلعه تاریخی: ترابزون، اورتا حصار، کوچه بورچ

موقعیت قلعه ترابزون روی نقشه

castle-of-trabzon.jpg
دیوارهای قلعه ترابزون

صومعه باستانی سوملا

تاریخ دقیق بنا شدن این صومعه چندان مشخص نیست اما وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه آن را مربوط به قرن چهارم میلادی و امپراطور تئودوسیوس می‌داند. بناهای صومعه سوملا شامل کلیسا‌های سنگی، چند آشپزخانه، کتابخانه، مهمان‌خانه و چند عبادتگاه کوچک می‎‌شود. ورودی این صومعه به یک پلکان باریک و طولانی وصل است که در مسیر آن اتاق نگهبانان را مشاهده خواهید کرد. نقاشی‌های دیواری کلیسا‌های این مجموعه به شدت آسیب دیده است.

قرار گیری این صومعه در دل صخره‌های کوه موجب شده که این جاذبه یکی از اعجاب‌انگیزترین جاهای دیدنی ترابزون محسوب شود و گردشگران برای تماشای مناظر بی‌نهایت زیبای آن راهی این شهر شوند. این بنا از پای کوه 300 و از سطح دریا حدود 1200 متر ارتفاع دارد و وقف مریم مقدس شده است. طبق برخی از مستندات ریشه نام سوملا به زبان یونانی باز می‌گردد و معنای آن کوه سیاه است. برای دسترسی به صومعه سوملا باید حدود 40 کیلومتر به سمت جنوب ترابزون حرکت کنید.

  • ساعت بازدید صومعه سوملا: 9 تا 19
  • قیمت ورودی صومعه سوملا: 75 لیر ترکیه (کودکان زیر 8 سال رایگان)
  • آدرس صومعه سوملا: ترابزون، آلتین دره، منطقه ماکا

موقعیت صومعه سوملا روی نقشه

sumela.jpg
نمایی شگفت انگیز از صومعه سوملا

جاهای دیدنی در طبیعت ترابزون

جاهای دیدنی در طبیعت ترابزون، فقط به سواحل زیبای آن محدود نمی‌شود. ارتفاعات، ییلاق‌ها، محیط روستایی، غار ها و صخره‌های بلند این شهر، چشمان گردشگران را جادو می‌کند. قشنگ ترین جاهای دیدنی ترابزون که در دامان طبیعت جای دارند به شرح زیر است:

ساحل ترابزون

ساحل ترابزون حدود 114 کیلومتر طول دارد و به دلیل آنکه به موازات کوهستان قرار گرفته، یکی از بهترین جاهای دیدنی ترابزون به شمار می‌رود. از معروف‌ترین بخش های ساحل ترابزون می‌توانیم به ساحل کومسال، چارشی باشی، آلباتروس، کالجیک و آکچاکال اشاره کنیم که دو مورد آخر نسبت به سایر موارد بزرگ‌تر هستند. امکانات گردشگری بسیاری در ساحل ترابزون وجود دارد که در فصل تابستان افراد بسیاری را برای شنا و تفریحات ساحلی به این مناطق می‌کشاند. همچنین هتل‌های بسیاری در برخی از مناطق ساحلی این شهر تأسیس شده‌اند.

ترابزون یک بزرگراه ساحلی دارد که به دلیل برخورداری از مناظر زیبا رانندگی در آن بسیار لذت بخش است. در اطراف برخی از این سواحل، روستاهای گوناگونی وجود دارند که علاوه بر تماشای ساحل می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید. برخی از سواحل ترابزون ممکن است از شما هزینه ورودی یا پارکینگ اخذ کنند. 

  • ساعت بازدید ساحل ترابزون: شبانه روزی (برخی از سواحل ممکن است در طول شب تعطیل باشند)
  • آدرس ساحل ترابزون: خط ساحلی شمال ترابزون

موقعیت منطقه ساحلی آکچاکال در ترابزون

ساحل ترابزون.jpg
نمایی از ساحل ترابزون

دریاچه و شهر اوزون گل

ساحل ترابزون فقط به دریای سیاه محدود نمی‌شود، بلکه دریاچه اوزون گل نیز سواحلی پر بازدید دارد. دریاچه و شهر اوزون گل یکی از قشنگ‌ترین جاذبه‌های ترابزون است که در ارتفاع 1090 متری کوهستان‌ قرارگرفته است. دریاچه اوزون گل 1500 متر عرض دارد که عمق آن به 15 متر نیز می‌رسد. اوزون گل در حصاری از جنگل‌های انبوه واقع شده که بین جاهای دیدنی ترابزون گزینه‌ای ایده‌آلی برای تماشای زندگی روستایی این منطقه به شمار می‌رود، زیرا درست در کنار دریاچه، یک روستای قدیمی هست. اگر به کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی علاقه دارید حتما در بین جاهای دیدنی ترابزون، منطقه اوزون گل را انتخاب کنید. این منطقه شامل انواع هتل و رستوران می‌شود. اوزون گل، اصلی‌ترین مرکز اکوتوریسم در جاذبه‌های ترابزون است، زیرا با تلفیق دیدنی‌های دریاچه، جنگل، روستا و کوهستان، شکوه طبیعت ترابزون ترکیه به اوج می‌رسد.

  • بهترین ساعت بازدید دریاچه اوزون گل: 9 تا 18
  • قیمت پارکینگ دریاچه اوزون گل: اتوبوس، 20 لیر/ مینی بوس، 10 لیر/ ماشین 5 لیر
  • آدرس دریاچه اوزون گل: ترابزون، منطقه چای‌کارا

موقعیت دریاچه اوزون گل روی ترابزون

uzungol-.jpg
دریاچه اوزون گل و روستای آن

 غار چال در ترابزون

غار چال نیز یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ترابزون است که در مسیر رسیدن به آن، مناظر دلنوازی را تماشا خواهید کرد. با حدود 40 دقیقه رانندگی از ترابزون به این غار می‌رسید. ارتفاع درون غار چال در برخی از نقاط به 25 الی 30 متر می‌رسد. طول غار نزدیک به 4 کیلومتر تخمین زده شده که بازدید از تقریبا 850 متر آن برای گردشگران ممکن است. به همین دلیل این غار یکی از طولانی‌ترین و شگفت انگیزترین غارهای ترکیه به شمار می‌رود.

به گفته گروهی از افراد محلی و گردشگران، آب این غار توانایی درمان آسم و عفونت سینوس را دارد. درون این غار انواع و اقسام امکانات گردشگری همچون، رستوران، کافه و مسیرهای پیاده‌روی آماده خدمت رسانی به گردشگران است. در یکی از تالارهای کوچک غار یک آبشار وجود دارد که در فصل‌ بهار نزد گردشگران خودنمایی می‌کند. سالانه بیش از 20 هزار گردشگر از این غار دیدن می‌کنند.

  • ساعت بازدید غار چال: 8 تا 19
  • قیمت ورودی غار چال: 12.5 لیر
  • آدرس غار چال: ترابزون، جاده روستای چالکوی

 

موقعیت غار چال روی نقشه

Çal-Mağarası-Trabzon-Mağarası.jpg
نمایی زیبا از درون غار چال

فلات حیدر نبی

در میان جاذبه‌های طبیعت ترابزون ترکیه، فلات حیدر نبی یکی از مهم‌ترین بخش‌های کوهستانی است که ییلاق حیدر نبی نیز شهرت دارد. در این فلات، شما علاوه بر کوه‌نوردی می‌توانید از تفریحاتی مثل دوچرخه سواری و اسب سواری نیز لذت ببرید. رستوران‌ها و کافه‌های این فلات غذای محلی با کیفیتی را سرو می‌کنند. اگر در لیست جاهای دیدنی ترابزون به دنبال جاذبه‌ای هستید که در آن آرامش داشته باشید و در هوایی بسیار مطلوب از تماشای مناظر کوهستانی و سرسبز لذت ببرید، فلات حیدر نبی برای شما بهترین گزینه خواهد بود. ارتفاع این فلات نزدیک به 1600 متر است که چمن‌زارهای آن به هنگام باران و مه طراوت خاصی به خود می‌گیرند. شما با پیمایش حداکثر 35 کیلومتر به این جاذبه ترابزون دسترسی خواهید داشت. همچنین این منطقه در نزدیکی دریاچه حیدرنبی قرار دارد.

  • ساعت بازدید فلات حیدر نبی: 7 تا 20
  • قیمت ورودی فلات حیدر نبی: رایگان
  • آدرس فلات حیدر نبی: ترابزون، منطقه آکچبات، کوروچام

فلات حیدر نبی روی نقشه

hidirnebi-yaylasi-4 (2).jpg
فلات حیدر نبی در حصاری از ابر

دریاچه سرا

دریاچه سرا که به سرا گولی معروف است در نزدیکی آکچاباد ترابزون قرار دارد. این دریاچه از مرکز شهر ترابزون 12 کیلومتر فاصله دارد. اگر با خانواده از جاهای دیدنی ترابزون دیدن می‌کنید، دریاچه سرا یکی از بهترین گزینه‌هاست. در این دریاچه انواع گوناگونی از ماهی‌ها وجود دارد و ترکیب مناظر آن با کوهستان، لذت پیاده‌روی و دوچرخه سواری را در این منطقه به اوج می‌رساند. شما می‌توانید اوقات خود را با کمپ در نواحی این دریاچه سپری کنید یا با خانواده خود به تفریحاتی مثل قایق‌سواری و اسب سواری بپردازید. همچنین در اطراف این منطقه، رستوران‌های بسیاری وجود دارد که گردشگران بسیاری برای صرف صبحانه و ناهار به آن‌ها می‌روند. همچینین در این محدوده چندین هتل و مراکز اقامتی وجود دارد.

  • آدرس دریاچه سرا: ترابزون، آکچاباد، منطقه ییلدیز

موقعیت دریاچه سرا روی نقشه

5f6c832055427f12e0b37fa6 (1).jpg
دریاچه سرا در ترابزون

روستای همسیکوی

روستای همسیکوی یک روستای کوهستانی معروف در نزدیکی مرکز اسکی زیگانا است که به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی ترابزون شناخته می‌شود. جاده منتهی به همیسکوی از نواحی شرقی دریای سیاه عبور می‌کند، اگر عاشق مناطق سرسبز هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از این محدوده دیدن کنید. این روستا هنگام تبادل جمعیت بین یونان و ترکیه تا مدتی خالی ماند تا اینکه نهایتا دوباره زندگی در آن جریان یافت. همیسکوی از شهر ترابزون حداکثر 50 کیلومتر و از از منطقه ماکا حدود 20 کیلومتر فاصله دارد. دسر پودینگ این روستا که از برنج تهیه می‌شود، شهرت جهانی دارد.

  • ساعت بازدید روستای همسیکوی: تمام ساعات
  • قیمت ورودی روستای همسیکوی: رایگان
  • آدرس روستای همسیکوی: ترابزون، منطقه ماکا

موقعیت روستای همسیکوی روی نقشه

hamsikoy-8.jpg
روستای همسیکوی

ارتفاعات سلطان مراد

ارتفاعات سلطان مراد که به عنوان ییلاق سلطان مراد نیز شناخته می‌شود، یکی از بهترین جاهای دیدنی ترابزون است که از سراسر جهان گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند. از آن‌جایی که مقبره سلطان مراد در این منطقه قرار دارد، این محدوده را ارتفاعات سلطان مراد نامیده‌اند. اگر از شهر ترابزون حدود 70 کیلومتر به سمت جنوب غربی حرکت کنید به این منطقه می‌رسید. ارتفاعات سلطان مراد در برخی از روزها در حصاری از ابر قرار می‌گیرند، خود را در یک دشت با صفا تصور کنید که اطراف آن مملو از ابر است. مناظری که در این جاذبه ترابزون تماشا می‌کنید بستگی به زمانی دارد که به آن سفر می‌کنید. زمانی که سلطان مراد در سال 1635 با ارتش خود از ایران باز می‌گشت در این منطقه سکنی گزید. ارتفاعات سلطان مراد مملو از مقبره سربازان جنگ جهانی اول است و هر ساله در روز 23 ژوئن در این منطقه برای آن‌ها مراسم برگزار می‌شود.

  • ساعت بازدید ارتفاعات سلطان مراد: تمام ساعات
  • قیمت ورودی ارتفاعاتسلطان مراد: رایگان
  • آدرس ارتفاعات سلطان مراد: ترابزون، چای‌کارا،

موقعیت ییلاق سلطان مراد روی نقشه

sultan-murat-yaylasi-5-min.jpg
ارتفاعات سلطان مراد یکی از قشنگ ترین جاهای دیدنی ترابزون

سخن آخر

از آن جایی که ترابزون در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است، از زمان قدیم پذیرای مسافران بسیاری بود است و فرهنگ مهمان‌نوازی آن غنی است. در قرن 18 و 19 اروپایی‌هایی که می‌خواستند از آسیا دیدن کنند، از ترابزون عبور می‌کردند. زخم‌هایی که از جنگ جهانی اول در این شهر باقی ماند‌، بسیاری از جاهای دیدنی بسیار قدیمی ترابزون را نابود کرد. ترابزون در حقیقت پایتخت فرهنگ و تمدن ترکیه در شهرهای خط ساحلی دریای سیاه است. این شهر یکی از نقاط بسیار توریست پذیر است و مردم آن در زیرساخت‌های گردشگری سرمایه گذاری‌های بسیاری می‌کنند. زیبایی‌ ترابزون تا حدی چشم‌نواز است که در دنیای عکاسی، تئاتر و سینمای ترکیه نیز نقش مهمی داشته است. اگر تا کنون با تور ترابزون به این شهر سفر کرده‌ و تجربه بازدید از جاهای دیدنی آن را داشته‌اید می‌توانید دانسته‌های خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند 

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.