دانلود تقویم تیر 1401 و پیشنهاد سفر برای تعطیلات آن

3.9
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تعطیلات تیر 1401 کجا بریم + دانلود تقویم تیر ماه 1401
02 تیر 1401 08:00
0

تعطیلات تقویم تیر 1401 هم مانند ماه‌های پیش، به‌گونه‌ای هستند که امکان برنامه‌ریزی یک سفر خوب را برای ما فراهم می‌کنند و می‌توانیم با بررسی روزهای آن، مقاصدی را برای خودمان مشخص کنیم و به آن‌ها سفر کنیم تا هم یک استراحت خوب و کافی داشته باشیم و هم انرژی بیشتری را برای کارمان ذخیره کنیم. در این مطلب از سایت لست سکند قصد داریم تا مقاصدی را به شما معرفی کنیم که برای سفر در روزهای گرم تابستان و تعطیلات تیر 1401 بسیار مناسب هستند و می‌توان سفر چند روزه را هم ترتیب داد. برای راحتی بیشتر شما، تقویم تیر 1401 را هم در ادامه آورده‌ایم.

تیرماه سال 1401، غیر از جمعه‌ها، در کل دو روز تعطیلی دیگر هم دارد که به این ترتیب می‌توانید با انتخاب مقصد مناسب، سفری خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید. اما با توجه به گرمای هوا، نمی‌توان هرجایی را به‌عنوان مقصد انتخاب کرد و این موضوع باعث می‌شود که انتخاب‌های محدودتری پیش روی ما باشند، از این رو، در ادامه سعی کرده‌ایم شهرها و استان‌هایی از ایران و همچنین کشورهای خارجی را معرفی کنیم که به نسبت سایر مناطق هوای خنک‌تری دارند و برای سفر در تابستان مناسب هستند.

03.jpg

تقویم تیر 1401

تعطیلات تیر در تقویم 1401، مربوط به دو روز است و هر کدام از آن‌ها، اعیاد مهمی در دین اسلام محسوب می‌شوند. یکی از این تعطیلی‌ها در روز نوزدهم تیر ماه است و به‌خاطر عید سعید قربان تعطیل شده و روز آن هم یک‌شنبه است؛ دیگر تعطیلی این ماه در تاریخ 27 تیر و در روز دوشنبه است که آن هم به مناسبت عید سعید غدیر خم تعطیل است.

اگر یک تا دو روز مرخصی هم بگیرید، می‌توانید چک لیست خوبی از مقاصد مختلف را برای خودتان تهیه کنید و از آن‌ها بازدید کنید. در ادامه، ابتدا چند مقصد خارجی را بررسی می‌کنیم و علت مناسب بودن آن‌ها را برای سفر در این بازه زمانی می‌گوییم، سپس مقاصد داخل ایران را میسنجیم و علت جذابیت هر کدام را در تیر 1401 می‌گوییم.

تقویم کامل 1401 را ببینید

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-tir-calendar-1401.jpg
تقویم تیر 1401

مقاصد خارجی برای سفر در تعطیلات تیر 1401

با توجه به تعداد روزهای تعطیل تیر 1401، شما می‌توانید برنامه منعطفی را برای خود ترتیب دهید و به کشورهای خارجی هم سفر کنید. اما باید توجه داشته باشید که هرچه این مسافت کمتر باشد، راحت‌تر می‌توانید برای بازدید از جاهای دیدنی و جاذبه‌های مختلف مقصد یا مقاصد مورد نظرتان برنامه‌ریزی کنید. در ادامه مقاصد مختلفی را آورده‌ایم تا بتوانید گزینه‌های متفاوتی را برای انتخاب داشته باشید.

سفر به ترکیه در تیر 1401

کشور ترکیه همیشه یکی از مقاصد ثابت برای سفر ایرانی‌ها است و شهرهای مختلف آن با جاذبه‌های متنوعی که دارد برای اکثر سلیقه‌ها جذاب است و پاسخگوی انتظارات آن‌ها است. از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی گرفته تا تفریحات گوناگون در شهرهای ترکیه می‌توان سرگرمی‌های متنوع پیدا کرد. حال در میان شهرهای متنوع این کشور، تعدادی از آن‌ها هستند که برای سفر در تعطیلات تیر 1401 شرایط ایده‌آل‌تری دارند که در ادامه هر کدام را بررسی می‌کنیم.

شهر وان

وان، یکی از نزدیک‌ترین شهرهای ترکیه به شهرهای مرزی ایران است و اگر شما با تور وان هم به این کشور نروید، می‌توانید با اتومبیل شخصی خود به آن مسافرت کنید، اما برای انجام این کار هم نیاز به طی کردن مراحل مختلفی دارید؛ برای مثال باید گواهی‌نامه بین‌المللی بگیرید و برگ کاپوتاژ تهیه کنید. هزینه‌های جانبی دیگری هم خواهید داشت و طبیعی است که برای آن‌ها هم باید برنامه‌ریزی داشته باشید.

شاید شهر وان خیلی مقصد خنکی به‌نظر نیاید، اما باید بدانید که اواسط فروردین تا اواسط مهرماه، این شهر مقصد مناسبی برای سفر است. بسیاری از افراد هم برای اینکه بتوانند اجناس مختلفی مثل پوشاک و وسایل مختلف بخرند به این شهر سفر می‌کنند. کیفیت خوب پوشاک و وجود برندهای معتبر در این شهر، این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید با دست باز خرید کنید و در عین حال هزینه کمتری بپردازید.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-turkey-van.jpg
نمایی از دریاچه وان ترکیه

شهر آنتالیا

آنتالیا یکی از استان‌های کشور ترکیه است که درون آن شهری هم با همین نام وجود دارد. آنتالیا در مجموع ساحلی است و سواحل بسیار دیدنی و جذابی هم دارد که برخی از آن‌ها پرچم آبی اتحادیه اروپا را هم دارند. با توجه به فروانی سواحل آنتالیا و تفریحات آبی متعدد آن، قطعا این استان و شهرهای آن، مقصد بسیار خوبی برای سفر در تعطیلات تقویم تیر 1401 هستند و تور آنتالیا طرفداران زیادی دارد. یکی از دلایل آن هم دمای آب است که گرم و مناسب برای استفاده است و همین مورد هم سبب می‌شود که محدودیتی به آن صورت برای استفاده از سواحل و تفریحات آن وجود نداشته باشد.

 این نکته را نیز در نظر داشته باشید که جاهای دیدنی آنتالیا طیف وسیعی از گستردگی و تنوع را دارند و فقط محدود به سواحل نیستند. شما می‌توانید از جاهای فرهنگی، سایت‌های باستانی و کلی جاذبه‌های دیگر در آنتالیا دیدن کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-turkey-antalya.jpg
نمایی از دیوارهای تاریخی آنتالیا

شهر کوش آداسی

کوش آداسی هم از دیگر شهرهای ترکیه است که آن هم با تعدد سواحلی که دارد برای مسافران بسیار جذاب است و تبدیل به یکی از شهرهای گردشگرپذیر برای ترکیه شده است. با توجه به جاذبه‌ها و امکاناتی که می‌توانید در تورهای کوش آداسی از آن‌ها بهره‌مند شوید، حتما تجربه جذابی را از سفر به این شهر پیدا خواهید کرد. ضمن اینکه در این موقع از سال هوای مناسبی دارد و برای تفریحات آبی مناسب است.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-kusadasi.jpg
بخش‌هایی از کوش آداسی

شهر ترابزون

ترابزون یکی از شهرهای بندری و مهم ترکیه محسوب می‌شده است و در گذشته که جاده ابریشم هم از قسمتی از آن عبور می‌کرده، اهمیت پررنگ‌تری هم داشته است. این شهر در حاشیه دریای سیاه واقع شده و درون خود جاذبه‌های دیدنی فراوانی را جای داده است که از میان آن‌ها می‌توانیم به قلعه‌ها، صومعه‌ها، موزه، قصر آتاتورک، بازار و همین طور جاذبه‌های طبیعی هم اشاره کنیم. شهر ترابزون نیز از نظر دمایی به نسبت خنک‌تر از بسیاری شهرهای ترکیه است و این خود عاملی برای پرطرفدار شدن تور ترابزون در تعطیلی تقویم تیر 1401 است.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-trabzon.jpg
نمایی از ترابزون

شهر استانبول

اگر مسئله گرما و دمای هوا خیلی برای شما آزاردهنده نیست، با توجه به تعطیلی‌ها، فرصت خوبی برایتان پیش آمده که تور استانبول 7 شب و 8 روز را تهیه کنید و حسابی از تعطیلات خود استفاده کنید. استانبول همیشه یکی از جذاب‌ترین شهرهای ترکیه بوده و سالانه هم تعداد قابل توجهی از مسافران را به سمت خودش می‌کشاند. تنوع در جاذبه‌های توریستی و در بر گرفتن سلیقه‌های مختلف، این امکان را به شما می‌دهد تا با خیالی راحت به این شهر سفر کنید و از تعطیلاتتان لذت ببرید.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-turkey-istanbul.jpg
نمایی از استانبول ترکیه

بلغارستان

کشور بلغارستان که در شمال غربی ترکیه و قسمت جنوب شرقی اروپا قرار دارد، مقصد جذاب دیگری است که می‌توانید برای سفر در تعطیلات تیرماه 1401 انتخاب کنید. این کشور با وجود رشته‌کوه‌ها و قرارگیری در کنار دریای سیاه، آب و هوای مناسبی دارد و برای سفر در این تعطیلات، ایده‌آل است. از طرفی تور بلغارستان فقط در سه فصل تابستان برگزار می‌شود، بنابراین تعطیلات تیر 1401 می‌تواند فرصت خوبی برای تجربه سفر بلغارستان باشد. معمولا تورهای بلغارستان از مبدا ایران، در شهر وارنا برگزار می‌شود که ساحلی است. بلغارستان با وجود اینکه در قاره اروپاست، قیمت تورهایش بسیار ارزانتر از تورهای اروپایی است.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-bulgaria.jpg
کشور بلغارستان با جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی

ارمنستان

ارمنستان یکی از کشورهایی است که مسافت کمی با ایران دارد، از این رو می‌توانید با صرف زمان بیشتری شهرهای این کشور را بگردید. ارمنستان به این دلیل مقصد خوبی برای سفر در تعطیلات تقویم تیر 1401 است که شهرهای کنار دریاچه آن و همچنین منطقه‌هایی از آن که در ارتفاعات قرار گرفته‌اند، دمای تقریبا مناسبی دارند و در مقایسه با نقاط دیگر، خنک‌تر هستند. با این حال، انتخاب تور ارمنستان فقط به این دلیل نیست و اتفاقات دیگری هم این کشور و شهرهای آن را جذاب‌تر می‌کند.

یکی دیگر از عواملی که سبب شده این کشور را در لیست قرار دهیم، جشن آب است که در ارمنستان انجام و با نام «وارداوار» یا «وارتاوار» شناخته می‌شود. در این جشن ملی و مذهبی که شامل بخش‌های مختلفی هم هست، مردم ارمنستان به برگزاری مسابقه، رقص و اجرای موسیقی می‌پردازند و البته که یکی از کارهای دیگری که انجام می‌دهند، آب پاشیدن به یکدیگر است که آن را نمادی از تطهیر کردن و شفابخشی می‌دانند. این جشن معمولا 98 روز بعد از عید پاک انجام می‌شود، بنابراین جشن آب امسال بیست و چهارم جولای یا دوم مرداد خواهد بود و فستیوال در آن روز برگزار می‌شود و در اکثر شهرها و روستاها هم برقرار است، اما قطب اصلی آن شهر ایروان، پایتخت ارمنستان است. اگر برنامه خود را به نحوی بچینید که بتوانید در این جشن هم شرکت کنید، تجربه کم‌نظیری خواهید داشت.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-armenia.jpg
جاذبه‌های تاریخی ارمنستان

مقاصد داخلی برای سفر در تعطیلات تیر 1401

به‌خاطر موقعیت جغرافیایی ایران در کمربند خشک کره زمین، بسیاری از استان‌ها و شهرها در تابستان آب و هوایی گرم دارند، با این حال سعی ما بر آن بوده، استان‌ها و شهرهایی که به‌نسبت آب و هوای خنک‌تری از سایر نقاط کشور دارند را در این مقاله معرفی کنیم تا بتوانید انتخاب‌های بهتری برای سفر در تعطیلات تیر 1401 داشته باشید.

استان گلستان

نوار شمالی ایران، همیشه از خرم‌ترین و سرسبزترین مقاصدی است که می‌توانید از آن بازدید کنید. استان گلستان که تقریبا در ناحیه جنوب شرقی دریای مازندران قرار گرفته است، یکی از زیباترین استان‌های ایران است که طبیعت بسیار زیبایی دارد و خیلی از گردشگران را به سمت خودش جذب می‌کند. این استان برای سفر در تابستان هم گزینه مناسبی است، به شرطی که به جاهای خنک آن بروید که در ادامه یکی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. البته در کنار مقاصد خنک، شهرهای جذابی هم هستند که در این تاریخ مراسم خاصی در آنها اجرا می‌شود.

جنگل جهان‌نمای گرگان

جهان نما، در 60 کیلومتری جنوب شرقی کردکوی قرار گرفته و فاصله‌اش تا گرگان حدود 85 کیلومتر است. فصل بهار و تابستان، آب و هوای بسیار خوبی را می‌توانید در اینجا حس کنید، از این رو جنگل جهان نما را در تعطیلات تیر 1401 به شما پیشنهاد می‌کنیم. جذاب‌ترین موردی که می‌توانیم در رابطه با جهان نمای گرگان بگوییم، مناظر طبیعی و بکر جهان نما است که نگاه هر کسی را به خود خیره می‌کند. دید وسیعی که از این جنگل دارید به کنار، ابرهای اینجا مانند یک فرش زیر پای شما هستند و مجموعا اینجا را دیدنی‌تر کرده است.

جهان نمای گرگان به‌خاطر جنگل‌های هیرکانی که دارد هم بسیار مورد توجه است. اینجا از سال 1352 به یک منطقه حفاظت شده بدل شده و وسعت قابل توجهی هم دارد. گفتنی است که جهان نما پس از پارک ملی گلستان، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده استان گلستان حساب می‌شود و می‌توان گفت که دست نخورده هم باقی مانده است. اگر به جهان نما رفتید، می‌توانید برای اقامت از چادرهای مسافرتی استفاده کنید و کمپ بزنید، یا اینکه اگر خوش‌شانس باشید، بتوانید از محلی‌ها خانه کرایه کنید. محصولات کشاورزی مختلف، تنوع گیاهی و جانوری این منطقه، وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های مختلف هم از دیگر ویژگی‌های آن است.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-jahan-nama-gorgan.jpg
طبیعت جهان نمای گرگان

ترکمن صحرا

ترکمن صحرا، خلاف جاهای دیگری که در این متن معرفی می‌کنیم، هوای خیلی خنکی در بازه زمانی تعطیلات تیر 1401 ندارد، اما چرایی معرفی آن این است که عید قربان ترکمن‌ها خاص و متفاوت است. ترکمن‌ها مراسم ویژه‌ای برای عید قربان دارند و تقریبا مانند عید نوروز، کارهای ویژه‌ای را انجام می‌دهند. از جمله کارهای مختلفی که مردم ترکمن انجام می‌دهند، این است که همه چیز را نونوار می‌کنند، از تمیز کردن خانه گرفته تا پوشیدن لباس نو بخشی از کارهایی است که در روز عید قربان انجام می‌دهند. بنابراین، ارزشش را دارد که با وجود هوای گرم ترکمن صحرا، از نزدیک مراسم عید قربانشان را ببینید و از مهمان نوازی‌شان شگفت زده شوید.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-torkamansahra.jpg
سفره عید قربان ترکمن‌ها، عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

استان مازندران

استان مازندران، یکی دیگر از استان‌های شمالی کشور که با وجود طبیعتش، جذابیت‌های فراوانی را برای مسافران به همراه دارد و گزینه دیگری است که برای سفر در تعطیلات تیر ماه 1401 پیشنهاد می‌شود. البته قاعدتا همه جاهای این استان برای سفر در این بازه زمانی مناسب نیستند چون علاوه بر گرمای هوا، رطوبت هم افزایش پیدا می‌کند. پس با گزینش چند منطقه خاص، لیستی را آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب مقصد را برای سفر خود داشته باشید.

فیلبند

قطعا بارها اسم فیلبند را شنیده‌اید. فیلبند یکی از روستاهای مرتفع مازندران است که با توجه به ارتفاعش و چشم‌اندازهایی که دارد، گزینه بسیار مناسبی برای سفر در تابستان و مخصوصا در تعطیلات تیر 1401 است. فیلبند در فاصله 57 کیلومتری از آمل قرار دارد و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، در کیلومتر 25 جاده هراز می‌توانید به آن برسید. علاوه بر طبیعت زیبا و آب و هوای بکری که در فیلبند وجود دارد، چشم‌انداز زیبای اقیانوسی از ابرها هم جذابیت‌های این منطقه را بیشتر می‌کند و یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر گردشگران به فیلبند است.

اگر به این روستا سفر کنید، حتما منظره طلوع و غروب خورشید را تماشا کنید و آن را از دست ندهید. برای اقامت هم می‌توانید برخی خانه‌های روستایی را کرایه کنید یا از مسافرخانه‌های اطراف استفاده کنید. به این موارد، امکان کمپ کردن و چادر زدن را هم باید اضافه کرد.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-filband-rasool-abbasi.jpg
نمایی از فیلبند مازندران، عکس از رسول عباسی

آلاشت

آلاشت در گذشته یک روستا بوده، اما با بزرگ شدن و توسعه پیدا کردنش همراه با تاسیس شهرداری در آن، به شهر تبدیل می‌‎شود. آلاشت هم در مجموع آب و هوای سردی دارد و به همین دلیل، مناسب‌ترین زمان برای سفر به آن، فصول گرم سال مانند بهار و تابستان هستند. از این رو تعطیلات تقویم تیر 1401 بهترین موقعیت برای سفر به این شهر هستند. شهر آلاشت از جاهای دیدنی سوادکوه به حساب می‌آید و به‌نوعی یک شهر فرهنگی و تاریخی هم هست. در این شهر جاذبه‌های مختلفی هم وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و لذت ببرید. برای مثال خانه پدربزرگ رضاخان در این شهر قرار دارد و در حال حاضر به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است که در آن اشیا و آثار مرتبط با زندگی روزمره مردم به نمایش گذاشته شده است.

معماری شهر آلاشت، به تنهایی به عنوان جاذبه‌ای از شهر قابل توجه و دیدنی است، اما جدای از آن، وجود رصدخانه‌ای در این شهر که تحت عنوان «بهشت ستاره‌شناسان و منجمان» هم شناخته می‌شود، خود جاذبه‌ای دیگر محسوب می‌شود. گفتنی است که این رصدخانه مرتفع‌ترین رصدخانه ایران هم به حساب می‌آید و فقط همین رصدخانه در استان‌های شمالی ایران وجود دارد و امکانات مختلفی هم در آن در نظر گرفته‌اند. شهر آلاشت از نظر پوشش گیاهی و جانوری هم حرف‌هایی برای گفتن دارد که از میان پوشش گیاهی آن می‌توانیم به درخت گیلاس، گردو، فندق، گیاهان دارویی و در میان پوشش جانوری هم به کبک، قرقاول، عقاب و دیگر حیوانات اشاره کنیم.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-alasht.jpg
آلاشت مازندران، از مقاصد خوب تعطیلات تقویم تیر 1401

قله دماوند

اگر از دماوند، قله دماوند آن را در نظر بگیریم و به شهرستانش کاری نداشته باشیم، باید آن را در قسمتی بیاوریم که مربوط به استان مازندران است و سپس به شرح آن بپردازیم. قله دماوند هم به سبب موقعیت جغرافیایی و هوای خنکی که در فصول گرم دارد، انتخاب خوبی برای تعطیلات تیر 1401 است. طی این تعطیلات هم اگر بدن آماده‌ای دارید، می‌توانید برنامه یک کوهنوردی خوب و صعود را برای خود مشخص کنید و به آن دست یابید.

برای صعود به قله دماوند هم مسیرهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید با اتکا به تجربه کوهنوردان دیگر، مناسب‌ترین مسیر را انتخاب کنید و صعود خود را به آن تحقق بخشید. این را هم در نظر بگیرید که هم لباس خنک همراه داشته باشید و هم لباس گرم، چراکه به هر کدام از این لباس‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-damavand.jpg
قله دماوند در شب

استان گیلان

استان گیلان هم مانند دو استان مازندران و گرگان، از طبیعت بکر و جذابی برخودار است، اما همه قسمت‌های این استان برای سفر در تعطیلات تیر سال 1401 مناسب نیستند و برخی از جاهای آن گرم و مرطوبند و بازدید و سفر به آن‌ها برای هرکسی مناسب نیست. در نتیجه بهتر است که جاهای خنکش را به عنوان مقصد انتخاب کنید و سپس مسافرتتان را آغاز کنید. جایی که ما می‌خواهیم به عنوان یک نمونه خوب معرفی کنیم، داماش گیلان است.

داماش

روستای داماش، از روستاهای استان گیلان است که یکی از جذاب‌ترین مواردی که سبب ورود گردشگر به آن می‌شود، گل سوسن چلچراغ است. این گل، فرم و ویژگی‌های خاصی دارد و گونه نادر و کمیابی است که قدمتی دیرینه هم دارد. بسیاری از گردشگران، فقط برای دیدن این گل به روستای داماش می‌روند و این نکته را هم باید بدانید که جشنواره‌ای هم تحت عنوان سوسن چلچراغ در داماش برگزار می‌شود که همراه با رقص محلی، موسیقی و... است. این گل معمولا اواسط خرداد تا اواسط تیر رشد می‌کند و برای دیدن آن باید در این بازه به روستای داماش سفر کنید و چه فرصتی بهتر از اینکه در تعطیلات تقویم 1401 تیر این کار را انجام دهید.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-susan-chelcheragh.jpg
گل سوسن چلچراغ

استان خراسان شمالی

استان خراسان شمالی و شهرهایش کمی ناشناخته‌ هستند و هر کسی به آنها سفر نکرده است. در عین حال جزو مناطق بسیار جذاب و پرجاذبه در ایران است. از طرفی چون این منطقه فاصله زیادی تا بیشتر شهرهای ایران دارد، لازم است چند روزی را به آن اختصاص دهید. بنابراین، تعطیلات تیر 1401 فرصت مناسبی برای سفر به این منطقه شگفت انگیز است.

بجنورد

با توجه به موقعیتی که شهر بجنورد در آن قرار گرفته است، نسبتا آب و هوای خنک‌تری هم دارد. با توجه به این موضوع، تقریبا از نظر آب و هوایی در تعطیلی تیر 1401 هم خیالتان راحت است. این را فراموش نکنید که آب و هوای بجنورد، نسبت به اکثر شهرهای دیگر خراسان شمالی خنک‌تر است.

بجنورد شهری است که در آن می‌توانید جاذبه‌های مختلفی را جستجو و از آن‌ها بازدید کنید. این جاذبه‌ها هم شامل جاهای طبیعی می‌شوند و هم شامل جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی. به این ترتیب برای تعطیلات تیر 1401 جاذبه‌های مختلفی در انتظار شماست؛ این را فراموش نکنید که برای اقامت هم مشکلی نخواهید داشت، فقط بهتر است که پیش از رفتن به این شهر از ظرفیت اقامتگاه‌های آن مطلع شوید.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-khane-moftakham.jpg
خانه مفتخم، از جاذبه‌های بجنورد

استان تهران

اگر پایتخت‌نشین هستید و قصد سفر به شهر و استان دیگری را ندارید، جاهای دیدنی تهران هم بسیار است. با این حال اگر به‌دنبال جایی هستید که می‌خواهید کمی از گرما دور شوید و از خنکی هوا لذت ببرید، بهتر است که به ارتفاعات تهران بروید. البته که آنجا هم شاید خیلی خنک نباشد و آن انتظاری را که دارید بر آورده نسازد، با این حال، به نسبت خنک‌تر است. غیر از ارتفاعات، می‌توانید از آبشارهای تهران و اطراف آن هم دیدن کنید.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-darband.jpg
دربند تهران، مقصدی خوب برای تعطیلی تیر 1401

استان چهارمحال و بختیاری

این استان که در غرب اصفهان واقع است، شهرها و شهرستان‌های مختلفی را در خود جای داده که با این وجود، می‌توانیم در مجموع جاذبه‌های متفاوتی را هم در آن پیدا کنیم. اما اگر خنک‌تر بودن نسبی هوا را هم بخواهیم در نظر بگیریم، گزینه‌های ما محدودتر می‌شوند.

کوهرنگ

کوهرنگ یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری است که هم از نظر طبیعی و هم از نظر فرهنگی می‌توانیم در آن جاذبه‌های مختلفی را ببینیم و از آن‌ها بازدید داشته باشیم. از غار یخی چما گرفته تا چشمه‌ها و رودخانه‌ها و روستاهای متعدد و مختلفی که در این شهرستان هستند. اما به همه این‌ها باید آب و هوای نسبتا خنک‌تر آن را هم در مقایسه با شهرستان‌های دیگر، اضافه کرد.

lastsecond.ir-tir-holidays-1401-sare-agha-seyed.jpg
نمایی از خانه‌های روستایی سر آقا سید

سخن آخر

در این مطلب سعی بر آن بود که مقاصدی به منظور سفر در تعطیلات تقویم تیر سال 1401 عنوان شوند تا بتوانید از تعطیلاتتان بهترین استفاده را بکنید و سفری خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید. مقاصدی که مطرح شدند، اکثرا آب و هوای خنک‌تری هم در مقام مقایسه با سایر شهرهای اطراف خود دارند، به این ترتیب از این نظر هم برتری دارند. حال انتخاب با شماست که برای سفر خود، چه انتظاری دارید و چه هدفی را دنبال می‌کنید. اگر می‌خواهید به تقویم امسال دسترسی داشته باشید، با رفتن به صفحه تقویم ۱۴۰۳ می‌توانید تقویم کامل امسال را دانلود کنید. همچنین اگر می‌خواهید کل ماه‌های امسال را همراه با مناسبت‌های مهم و تعطیلات در یک صفحه داشته باشید، می‌توانید به صفحه تقویم ۱۴۰۳ در یک نگاه بروید و آن را دانلود کنید.

شاید بد نباشد این نکته در گوشی را هم یادآور شویم که اگر قصد شرکت در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند را دارید ولی سفر جذابی نرفته‌اید که از آن بنویسید، تعطیلات پیش رو می‌تواند فرصت مناسبی برای تدارک یک سفر جذاب باشد. ضمن اینکه اگر از همان اول به قصد نوشتن سفرنامه سفر را شروع کنید، همه جزئیاتش هم یادداشت می‌کنید که چیزی از قلم نیوفتد.

جایزه‌ها و شرایط مسابقه سفرنامه نویسی

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!