جشن آب ارمنستان (وارداوار) چه تاریخی است + برگزاری مراسم

4.4
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چطور در جشن آب ارمنستان خوش بگذرانیم؟
13 تیر 1401 08:00
0

هر کشوری برای خود مراسم و آیین به‌خصوص دارد و ارمنستان هم از این قاعده مستثنی نیست و یکی از جذاب‌ترین جشن‌ها را دارد که توریست‌های فراوانی را هم به همین واسطه به خودش جذب می‌کند. جشن آب ارمنستان یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین جشن‌هایی است که می‌تواند در یک کشور برگزار شود و همه افراد از پیر و جوان و زن و مرد را درگیر خود کند. همه به هم آب می‌ریزند و شادی می‌کنند و این جشن را سالانه برگزار می‌کنند.

در ادمه از این مطلب مجله لست سکند با ما همراه باشید تا به شما از سرگذشت این جشن و کارهایی که در آن انجام می‌شود بگوییم. ضمن اینکه مشخص می‌کنیم جشن آب ارمنستان چه تاریخی است، نکاتی را هم برای شرکت در آن به شما می‌گوییم تا اگر تصمیم داشتید به تور جشن آب ارمنستان ملحق شوید، با اطلاعات کافی این کار را انجام دهید.

(01-04-22) (8).jpg

ماجرای جشن آب ارمنستان از کجا شروع شده؟

جشن آب ارمنستان یکی از رسومی است که هر ساله برگزار می‌شود و اگر بخواهیم ریشه و تاریخچه آن را بررسی کنیم، به سالیان دور پیش از میلاد مسیح می‌رسیم. زمانی که مربوط به دوره پرستش خدایان و الهه‌ها دارد. دوره‌ای که مردم به پرستش خدای «آستغیک» می‌پرداختند که الهه زیبایی، باروری و عشق بوده است. بر اساس افسانه‌های موجود، در این زمان، آستغیک آب گل رز را در سرزمین ارمنستان می‌پراکنده و با این کار عشق را در میان مردم پخش می‌کرده است. نام جشن آب ارمنستان که با عنوان «وارداوار» یا «وارتاوار» شناخته می‌شود هم از کلمه «Vard» به معنای «گل سرخ» گرفته شده است. البته این کار به افتخار «واهاگان» خدای آتش و جنگ نیز انجام می‌شده است.

با گذشت زمان و روی کار آمدن مسیحیت در ارمنستان که جزو اولین کشورهای پذیرنده مسیحیت هم بود، این جشن به نمادی از تجلی مسیح تبدیل می‌شود. بهتر است بدانید که جشنواره‌های ارمنستان مختلف هستند و در روزهای مختلفی از سال برگزار می‌شوند.

Lastsecond.ir-vardavar-festival-3.jpg
آب پاشیدن مردم به یکدیگر در وارداوار

جشن آب ارمنستان چه تاریخی است؟

جشن وارداوار ارمنستان، معمولا در یکی از گرم‌ترین ماه‌های سال اجرا می‌شود، به همین سبب اکثر مردم غیر از هدفی که از برگزاری این جشن برای اجرای سنت و آیین خود دارند، آن را برای تفریحی بودنش هم انجام می‌دهند و می‌خواهند برای یک روز هم که شده، بین این ماه‌های گرم، خود را خنک کنند. ماه برگزاری جشن، معمولا در ماه جولای است، اما از آنجایی که روز عید پاک، هرسال در روز مشخصی نیست، روز جشن آب ارمنستان هم تغییر می‌کند.

جشن وارتاوار، 98 روز (14 هفته) بعد از روز عید پاک برگزار می‌شود، به همین علت است که هر سال تاریخش تغییر می‌کند و با سال قبل و سال بعد خودش فرق دارد. اگر می‌دانید که عید پاک هر سال، در چه تاریخ مشخصی برگزار می‌شود، می‌توانید روز جشن آب ارمنستان را هم متوجه شوید و زمان آن را تخمین بزنید. معمولا می‌توانید تورهایی را با عنوان تور جشن آب ارمنستان بخرید تا در این مراسم شرکت کنید. غیر از این، خود شما هم می‌توانید با خرید تور ارمنستان حتی هزینه‌های کمتری را هم پرداخت کنید. اگر قصد دارید امسال در جشن آب ارمنستان شرکت کنید لازم است بدانید جشن آب ارمنستان 1401 در روز 24 ژوئیه، معادل یکشنبه دوم مرداد 1401 برگزار می‌شود.

جدیدترین قیمت تورهای ارمنستان

Lastsecond.ir-vardavar-festival-5.jpg
تورهای جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان چگونه برگزار می‌شود؟

در جشن آب ارمنستان قسمت‌های مختلفی وجود دارد و این جشن بخش‌های گوناگونی را شامل می‌شود که همه را سرگرم می‌کند. معمولا صبح روز جشن آب بازی ارمنستان، مراسم تجلی مسیح هم برگزار می‌شود و در کنار آن برنامه‌های دیگری برای تقدیس آب، نعمات الهی مانند میوه‌ها هم وجود دارد. اما غیر از این مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، مردم ارمنستان به آزاد کردن کبوتر می‌پردازند و نیایش‌های مخصوصی هم در این روز انجام می‌‌دهند.

انجام رقص‌های آیینی، پایکوبی، پخش موسیقی، انجام بازی‌های مختلف و... از جمله برنامه‌هایی است که مردم در این روز دارند. مهم‌ترین بخش جشن وارداوار ارمنستان، آنجایی است که مردم به یکدیگر آب می‌پاشند و هیچ‌کس هم نباید از این موضوع ناراحت شود. در واقع باوری که بین اکثر مردم رواج پیدا کرده، این است که اگر روی فرد دیگری آب بریزند به او لطف کرده‌اند؛ چراکه این عمل آن‌ها نماد و نشانی از تطهیر، شفابخشی و همچنین خلوص دارد.

گاهی مردم برای اینکه روی همدیگر آب بریزند، در فضاهایی کمین می‌کنند و گاهی هم از بالکن روی سر همدیگر آب می‌ریزند. تقریبا امکان ندارد که روز جشن آب ارمنستان، در سطح شهر باشید و بدون اینکه خیس شوید به خانه یا اقامتگاه خود برگردید. آن‌هایی هم که نمی‌خواهند خیس شوند، معمولا از تاکسی استفاده می‌کنند.

برای اینکه درک عمیق‌تری از این جشن پیدا کنید، باید بگوییم که در برخی از قسمت‌ها، ماشین‌های آتش‌نشانی و ماشین‌های آب‌پاش شهرداری را هم به‌کار می‌گیرند تا جشن را به بهترین حالت ممکن برگزار کنند و آب پاشیدن به یکدیگر را در حد اعلایی انجام دهند. گاهی از اوقات، مردم به یکدیگر گلبرگ‌های گل رز هم پرتاب می‌کنند.

Lastsecond.ir-vardavar-festival-1.jpg
حضور ماشین‌های شهرداری و آتش‌نشانی در جشن آب ارمنستان

محل‌های برگزاری جشن آب ارمنستان

می‌توانیم بگوییم که جشن آب ارمنستان تقریبا در همه شهرها و حتی روستاهای ارمنستان برگزار می‌شود، اما معمولا در ایروان، تب و تاب بیشتری دارد و این شاید به‌‌خاطر پایتخت بودن آن یا جمعیت بیشترش است. در هر صورت، طبق بررسی‌های لست سکند، قطب اصلی برگزاری این جشن، شهر ایروان محسوب می‌شود. در این جشن همه افراد از هر گروه سنی و هر قشری از جامعه شرکت می‌کنند. شاید بهتر باشد برای سفر به یاد ماندنی‌تری، راهنمای سفر به ایروان هم بخوانید.

معمولا جاهایی که دسترسی به آب بیشتر است، آب‌بازی هم بیشتر است و جمعیت فراوان‌تری در آنجا حضور پیدا می‌کنند. با این حال در جاهایی که دسترسی به آب هم خیلی راحت نیست، عموما مردم با قرار دادن مخزن‌های آب (برای مثال: وان‌های آب) شرایط برگزاری جشن را مهیا می‌کنند. در جشن آب ارمنستان حتی جاهایی که معمولا در حالت عادی بسته هستند، مانند دریاچه قو، باز می‌شوند و مردم اجازه دارند که داخل آن شوند و از این دریاچه برای برگزاری جشن وارداوار بهره‌مند شوند.

Lastsecond.ir-vardavar-festival.jpg
قطب اصلی وارداوار، شهر ایروان

برای شرکت در جشن آب ارمنستان، این چند نکته را بدانید!

اگر همزمان با جشن آب به ارمنستان سفر کردید، با رعایت چند نکته می‌توانید خاطره جذاب‌تری را برای خودتان رقم بزنید. نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، هم برای افرادی مناسب است که می‌خواهند در این جشن شرکت کنند و هم برای آن‌هایی کاربردی است که تصمیم به شرکت در جشن وارداوار ارمنستان را ندارند.

  • لباس تیره بپوشید: با پوشیدن لباس تیره، اگر به شما آب پاشیده شود، در ظاهرتان هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و می‌توانید با خیال راحت به کار خود ادامه دهید. این نکته، هم برای افرادی که تصمیم به شرکت در این جشن را دارند و هم برای کسانی که نمی‌خواهند در جشن شرکت کنند، اهمیت دارد. در هر حال اگر نخواهید بخشی از جشن باشید، باز هم به شما آب می‌پاشند.
  • وسایل و اشیاء گران‌قیمت همراه خود نداشته باشید: باتوجه به اینکه حتما خیس می‌شوید، توصیه می‌کنیم وسایل گران‌قیمت و با ارزش خودتان را همراه نداشته باشید؛ مخصوصا آن دسته از وسایلی که در برابر آب هیچ مقاومتی ندارند. وسایلی مانند: تلفن همراه، دوربین، لپتاپ، ساعت هوشمند و...
  • لباس اضافه همراه خود ببرید: اگر با خودرو هستید یا تصمیم دارید جایی بروید که نباید خیس باشید، بهتر است که حتما یک‌دست لباس اضافه با خود ببرید و در شرایط مناسب آن را تعویض کنید.
  • به جشن ملحق شوید: بهتر است بدانید که خیلی از افراد، از کشورهای مختلف به ارمنستان سفر می‌کنند تا فقط شانس شرکت در جشن آب ارمنستان را داشته باشند. این جشن هر ساله تعداد قابل توجهی از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند و به‌نوعی یکی از جاذبه‌های ارمنستان هم برشمرده می‌شود. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که شما هم در این جشن که سالی یکبار برگزار می‌شود، شرکت کنید.
Lastsecond.ir-vardavar-festival-4.jpg
در آخر جشن، کسی نیست که با لباس خیس نشده به خانه‌اش برگردد

سخن آخر

حالا بیشتر در رابطه با جشن آب ارمنستان یا همان وارداوار می‌دانید و اطلاعاتتان به نسبت بیشتر شده و اگر قصد شرکت در آن را داشته باشید، از تاریخچه آن هم دانسته‌هایی را دارید و غیر از این، می‌دانید که چه کارهایی در آن انجام می‌شود و شما چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید. نکاتی که در آخر مطلب برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم، می‌تواند کمک بزرگی را به شما حین سفر بکند و در نهایت خاطره‌ای خوب را برایتان به‌جای بگذارد که پیشنهاد می‌کنیم با نوشتن سفرنامه آن در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند شرکت کنید.

چگونه در مسابقه سفرنامه نویسی شرکت کنم؟

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!