بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عکس

4.5
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جاهایی که در سفر به اردبیل نباید از دست داد!
21 تیر 1402 08:00
1

اردبیل از بهترین مقاصد تابستانی ایران است، جای خوبی که در آن می‌توانید هوای تازه را تنفس کنید و از خنکی‌اش لذت ببرید، خوراکی‌های ارگانیک و طبیعتی بکر، هر کس را به این اقلیم دعوت می‌کند. جاهای دیدنی اردبیل کم نیستند! برخلاف تصور بسیاری، حتی به غیر از جاذبه‌های طبیعی، تعداد دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی آن هم زیاد است. امروز می‌خواهیم وجب به وجب این اقلیم سبز و خنک را بگردیم! از بقعه شیخ صفی در اردبیل بگوییم تا شهر چشمه‌های آبگرم سرعین. برای برنامه‌ریزی یک سفر هیجان‌انگیز و جذاب این مطلب را از دست ندهید. 

بهترین جاهای دیدنی اردبیل کجاست؟ 

اگر قرار باشد از بین جاذبه‌های متنوع، به بهترین جاهای دیدنی اردبیل اشاره کنیم، می‌توانیم به بقعه شیخ صفی‌الدین، شهر سرعین و آبگرم‌های مشهورش، قله سبلان، شهر یئری، پل معلق مشکین شهر اشاره کنیم. در این متن این جاهای دیدنی را مفصل معرفی کرده‌ایم تا تجربه رضایت‌بخشی را بتوانید در اردبیل داشته باشید.

جاهای دیدنی شهر اردبیل

اگر به دنبال مقصدی مناسب برای سفر در شمال غرب کشور می‌گردید، شهر اردبیل می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی شما باشد. مقصدی خنک، ریشه‌دار و با مردمانی ترک‌تبار که قطعاً چند روزی سفر میان آنها برایتان لذت‌بخش خواهد بود؛ اما جدا از تجربه‌های خاص و تازه‌ای که از میان رسوم مردم اردبیل و خوراکی‌های خوشمزه‌شان می‌توانید در این شهر داشته باشید این مرتبه صرفاً از جاهای دیدنی اردبیل برایتان می‌گوییم، به خصوص از مقاصدی مانند جاذبه‌های تاریخی و طبیعی. در ادامه این متن از مجله گردشگری لست‌سکند به سراغ جاهای دیدنی شهر اردبیل می‌رویم.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

بی‌شک مهم‌ترین جاهای دیدنی اردبیل که در سفرتان باید از آن دیدن کنید، مجموعه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. مجموعه بقعه شیخ صفی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از شاهکارهای معماری و کاشی‌کاری سده 8 هجری قمری و سال‌های پس از آن است. این بنا از آن جهت که مقبره بنیان‌گذار سلسله صفوی را در خود جای داده است، بزرگترین و کامل‌ترین خانقاه و زیارتگاه صوفیان به شمار می‌رود. به همین جهت سال 2010 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

لیست آثار ایران در فهرست یونسکو

این سازه پس از وفات شیخ صفی توسط فرزند او صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد. به دنبال ارادت سایر فرمانروایان صفوی، مجموعه توسعه یافت و بناهای دیگری به آن الحاق شدند به طوری که وسعت مجموعه ایجاد شده در دوره صفوی را بزرگتر از مجموعه فعلی می‌دانند. ساخت مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به شکل کنونی در قرن 10 هجری قمری و زمان شاه طهماسب، دومین پادشاه صفوی آغاز و سپس در زمان حکمرانی شاهان بعدی تکمیل شد.

در حال حاضر بقعه شیخ صفی دربرگیرنده فضاهایی چون چینی‌خانه، گنبد الله الله و آرامگاه شیخ صفی، مسجد شیخ صفی، مسجد جنت‌سرا، حرم‌خانه، چله‌خانه، مقبره شاه اسماعیل اول و شهیدگاه است.

  • زمان بازدید از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: شش‌ ماهه اول سال از 8 صبح تا ۲۰:۳۰ و شش‌ماهه دوم سال 8 صبح تا ۱۷:۳۰
  • آدرس بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: اردبیل، میدان عالی‌قاپو
  • بلیط بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: 9000 تومان

 

موقعیت بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

شیخ صفی محمد جعفری.jpg
نمایی از بقعه شیخ صفی از جاهای دیدنی اردبیل، عکس از آرشیو لست سکند، محمد جعفری

مسجد جامع اردبیل

مسجد جامع اردبیل، معروف به مسجد جمعه یا جمعه مسجد، یکی از جاهای دیدنی اردبیل است. به نظر می‌رسد که این مسجد روی ویرانه‌های بنایی مربوط به دوره ساسانی ساخته شده باشد. شواهد باستان‌شناختی اصل بنای مسجد را متعلق به دوره دیلمیان (یعنی قرن 4 و 5 هجری قمری) دانسته که در دوره سلجوقی (قرن 5 هجری قمری) توسعه پیدا کرده است. بنای مسجد سلجوقی از ترکیب یک ایوان در جلو و بنای چهارطاقی در عقب تشکیل شده و از نظر پلان با بناهای دوره ساسانی (۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی) قابل قیاس است.

بخش‌های گوناگون مسجد جامع اردبیل عبارتند از: گنبد، شبستان، ایوان، مناره و محراب. بخش عمده گنبد در اثر سوانح و رخدادهای تاریخی فروریخته است. محراب نیز در مرکز دیوار جنوبی قرار گرفته و اگرچه فاقد تاریخ است، اما شباهت زیادی به محراب‌های گچی دوره ایلخانی (نیمه قرن 7 تا نیمه قرن 8 هجری قمری) دارد. تزئینات این مسجد هم شامل آجرکاری، گچبری، کاشیکاری، خوشنویسی، تزئینات چوبی، مقرنس، قطاربندی و نقاشی می‌شود. از مصالح استفاده شده در ساخت مسجد نیز باید از آجر، گچ، سنگ و چوب نام برد.

جالب است بدانید، باارزش‌ترین و مهم‌ترین عنصر معماری در مسجد جامع اردبیل که نظیر آن را در کمتر بنای تاریخی می‌توان یافت، شبکه عظیمی از راهروها و ناوهای طاق‌دار است.

  • زمان بازدید از مسجد جامع اردبیل: طلوع تا غروب آفتاب
  • آدرس مسجد جامع اردبیل: اردبیل، بلوار مدنی
  • بلیط مسجد جامع اردبیل: رایگان

موقعیت دقیق مسجد جامع اردبیل 

جمعه-مسجد-اردبیل1.jpg
مسجد جامع اردبیل یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل

دریاچه شورابیل

یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اردبیل، دریاچه شورابیل است. شاید در نظر اول این تصور برایتان ایجاد شود که شورابیل دریاچه‌ای مصنوعی است و چرا باید از بهترین جاهای دیدنی اردبیل باشد؟ در حالی که اینطور نیست و دریاچه شورابیل از بزرگترین دریاچه‌های طبیعی درون شهری ایران به شمار می‌رود. قرار گرفتن دریاچه شورابیل در حریم شهر اردبیل، بازدید از آن را برایتان بسیار آسان کرده است؛ بازدیدی ارزان و مقرون‌به‌صرفه.

این مورد از جاهای گردشگری اردبیل حدود 180 هکتار وسعت دارد و به دلیل عمق زیاد، شنا کردن در آن ممنوع است. آب دریاچه در گذشته بسیار شور بوده و به همین دلیل هم آن را شورابیل نامیدند؛ اگرچه در دهه‌های اخیر با افزودن آب شیرین به آن امکان زیست ماهی قزل‌آلا و همچنین پرندگان مهاجر در این دریاچه فراهم شده است. چنانچه در فصل سرما به اردبیل سفر کنید، می‌توانید از تماشای گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر نیز لذت ببرید.

هنگام بازدید از دریاچه شورابیل می‌توانید از امکانات پارک تفریحی شورابیل هم استفاده کنید. شما می‌توانید دور دریاچه پیاده‌روی کنید یا از تفریحاتی چون کشتی تفریحی، زیپ‌لاین، قایق‌موتوری، دوچرخه‌، ماشین برقی، شهربازی و کافه و رستوران بهره‌مند شوید.

  • زمان بازدید از دریاچه شورابیل: 24 ساعته 
  • آدرس دریاچه شورابیل: اردبیل، بزرگراه میلاد
  • بلیط دریاچه شورابیل: رایگان

 

موقعیت دقیق دریاچه شورابیل اردبیل

637829465281418626.jpg
نمایی از دریاچه شورابیل، از بهترین جاهای دیدنی اردبیل

بازار بزرگ 

بازار اردبیل یکی از بهترین جاهای دیدنی شهر اردبیل است. مجموعه تاریخی بازار اردبیل سازه‌ای است مربوط به قرن 5 و 6 هجری قمری که در دوره صفویه شاهد توسعه و رونق آن هستیم و شکل‌گیری شبکه‌های موجود در بازار نیز به همین دوره برمی‌گردد. این بازار در کهن‌ترین منابع تاریخی به صورت صلیب توصیف شده است که مسجدی میان آن قرار دارد.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل با استفاده از آجر و به شکل خطی در امتداد مهمترین معبر شهری آن زمان ایجاد شده است. راسته بازار مهم‌ترین عنصر معماری آن است و سراها و تیمچه‌های زیادی را در برمی‌گیرد که در امتداد آن شکل گرفته‌اند. از مهم‌ترین بخش‌های بازار بزرگ اردبیل باید به سرای حاج احمد، سرای وکیل حاج میرزا (خشکبار)، تیمچه زنجیرلو، سرای دوگوچی (نو)، سرای گلشن، قیصریه، میرزا رحیم و حاج امین اشاره کرد.

شرایط اقلیمی منطقه و سردی بیش از حد هوا باعث شده تا در طراحی بازار سقف آن کوتاه و فضای آن بسته در نظر گرفته شود. روشنایی بازار نیز از روزنه‌هایی که روی گنبدهای مختلف ایجاد شده، تامین می‌شود.

چهارسوق یا بازار بزرگ قیصریه از مهم‌ترین بخش‌های بازار اردبیل است؛ فضایی که محل تلاقی سایر بازارچه‌هاست. چهارسوق از نظر وسعت فضا گسترده‌تر از سایر بخش‌ها و از نظر به کارگیری عناصر تزئینی معماری نیز دیدنی‌تر است.

  • زمان بازدید از بازار بزرگ اردبیل: بهترین زمان بازدید ساعت 10 تا 14 است که تقریباً تمامی حجره‌ها باز هستند.
  • آدرس بازار بزرگ اردبیل: اردبیل، خیابان امام خمینی
  • قیمت بلیط بازار بزرگ اردبیل: رایگان

 

موقعیت دقیق بازار بزرگ اردبیل

بازار اردبیل نادر مزرعه شادی.jpg
بخشی از بازار اردبیل به عنوان یکی از جاهای دیدنی اردبیل

موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقانقی)

چنانچه علاقه‌مند آشنایی با فرهنگ مردم اردبیل هستید، پیشنهاد می‌کنیم از موزه مردم‌شناسی اردبیل هم دیدن کنید. موزه مردم‌شناسی اردبیل در حمام آقا نقی یا حمام ظهیرالاسلام راه‌اندازی شده و یکی از دیدنی های اردبیل است.

در موزه مردم‌شناسی اردبیل تلاش شده با بهره‌گیری از بیش از 30 مجسمه انسانی، گوشه‌ای از فرهنگ مردم این شهر همچون پوشش، آداب و رسوم، خوراک و شیوه طبخ آن و تعدادی از آیین‌های مهم مردم این منطقه به نمایش گذاشته شود.  

البته که معماری این نمونه از جاهای دیدنی اردبیل نیز تماشایی است. این حمام از سه بخش سربینه، گرم‌خانه و چال‌حوض تشکیل شده و قدمت سازه اولیه را به دوره ایلخانی (نیمه قرن 7 تا نیمه قرن 8 هجری قمری) می‌رسانند که توسط فردی به نام ظهیرالسلام ساخته شد. حمام در دوره قاجار به اهتمام آقا نقی موتمن‌الرعایا بازسازی شد و از این رو به نام هر دو فرد شناخته و خوانده می‌شود.

  • زمان بازدید از موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقانقی): از ساعت 9 صبح تا 19
  • آدرس موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقانقی): اردبیل، میدان عالی قاپو، ابتدای خیابان سعدی
  • قیمت بلیط موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقانقی): 5000 تومان

 

موقعیت موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی نادر مزرعه شادی.jpg
حمام ظهیرالاسلام یا آقانقی از جاهای دیدنی اردبیل

پل هفت چشمه (داش‌کسن) 

در گشت‌وگذار شهری در شهر و بازدید از جاهای دیدنی اردبیل اگر به حوالی میدان پانزده خرداد رسیدید، حتما سری هم به پل هفت ‌چشمه یا داش‌کسن، یکی دیگر از مکان های دیدنی استان اردبیل بزنید. این پل آجری که با ملات گچ و آهک ساخته شده، دارای هفت دهانه و موج‌شکن‌های سنگی است. قدمت پل داش‌کسن که به پل یدی گوزلی و پل قرمزی نیز معروف است، به دوره صفویه و حوالی قرن 10 هجری قمری می‌رسد.

  • زمان بازدید از پل هفت چشمه (داش‌کسن) اردبیل: 24 ساعته و همه‌ روزه از طلوع تا قبل از غروب آفتاب
  • آدرس پل هفت چشمه (داش‌کسن) اردبیل: میدان پانزده خرداد، ابتدای خیابان ساحلی (خیابان معلم)
  • قیمت بلیط پل هفت چشمه (داش‌کسن) اردبیل: رایگان

 

موقعیت پل هفت چشمه اردبیل

پل هفت چشمه.jpg
پل هفت چشمه از جاهای دیدنی شهر اردبیل؛ عکس از آرشیو لست سکند

 دریاچه نئور 

دریاچه نئور بزرگ‌ترین دریاچه اردبیل است و به واسطه مسیر زیبای نئور به سوباتان شهرت زیادی در بین طبیعت‌گردان پیدا کرده است. در اصل این دریاچه در مرز بین دو استان گیلان و اردبیل و قرار دارد و دقیق نمی‌توان گفت که متعلق به کدامشان است، بنابراین از جاهای دیدنی اطراف اردبیل محسوب می‌شود. اما چرا نئور تا این اندازه محبوب است؟ تصور کنید در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا هستید، آن هم در منطقه‌ای به سبزی اردبیل و از یک طرف کوهستان‌های تالش و از سمت دیگر خنکای اردبیل شمارا به دیدن این جاذبه طبیعی دعوت می‌کند.

دریاچه نئور که از جاهای دیدنی اردبیل به شمار می‌آید در اصل شامل دو دریاچه 40 هکتاری و 180 هکتاری است؛ اما جالب اینجاست که این دو دریاچه در فصل بهار که صاحب آب بیشتری می‌شوند هر دو یک دریاچه بزرگ و واحد را تشکیل می‌دهند. اگر دوست دارید تجربه کمپینگ در کنار دریاچه نئور را داشته باشید، نگران نباشید امروز امکانات خوبی در کنار این دریاچه برای مسافران در نظر گرفته شده است.

  • آدرس دریاچه نئور: ۴۰ کیلومتری اردبیل، روبه‌روی روستای بودالالو
  • ساعت کار دریاچه نئور: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط دریاچه نئور: رایگان

  موقعیت دقیق دریاچه نئور

1523-685.jpg
دریاچه نئور یکی از مشهوترین جاهای دیدنی اردبیل 

جاهای دیدنی سرعین

دومین مقصد اردبیل که اتفاقاً از محبوب‌ترین جاهای گردشگری اردبیل است و از خیر معرفی آن نمی‌توان گذشت، شهر چشمه‌های آبگرم، سرعین است. خیلی از شما ممکن است پیش از این سری به این شهر زده باشید و حتی در مجموعه‌های متنوع آبدرمانی تنی به آب زده باشید؛ اما بد نیست بدانید که همه دیدنی‌های سرعین محدود به این مجموعه‌ها نمی‌شود. در ادامه قرار است تعدادی از مکان های دیدنی استان اردبیل در سرعین را برای شما برشماریم.

تپه آناهیتا

اردبیل فقط صاحب طبیعت و آب و هوای خاص و منحصربه‌فرد؛ نیست بلکه به لحاظ جاذبه‌های تاریخی هم غنی و جذاب است. یک جای دیدنی اردبیل با پیشینه تاریخی که در سرعین پیدا می‌شود تپه آناهیتا است. قدمت این تپه در غرب سرعین به پیش از میلاد مسیح می‌رسد البته به نظر می‌رسد در طول تاریخ همیشه این مکان کاربردی مذهبی داشت و حتی زمانی به تپه زرتشت شهرت داشت.

  • آدرس تپه آناهیتا: ضلع غربی شهر سرعین، بلوار امام علی(ع)
  • ساعات بازدید از تپه اناهیتا: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط تپه آناهیتا: رایگان

موقعیت دقیق معبد آناهیتا

معبد-آناهیتا-2.jpg
معبد آناهیتا جای دیدنی اردبیل با پیشینه تاریخی

 ویلادره

اگر در سفر به سرعین به غیر از خوردن آش دوغ و آب تنی دوست داشتید سری هم به طبیعت بزنید، می‌توانید به روستای ویلادره یا بیله درق بروید! این روستا سال‌هاست که تبدیل به یک مقصد گردشگری برای مسافران شده و بسیاری از مردم برای لذت بردن از طبیعت به سراغ این روستا و دره زیبایش می‌روند البته عده‌ای هم برای استفاده از خاصیت درمانی چشمه آب معدنی که در همان منطقه وجود دارد به آنجا می‌روند در هر صورت هوای لطیف، سبزی‌های کوهی و تازه، آب معدنی و منظره‌هایی بکر و زیبا همگی در ویلادره در انتظار شماست.

  • آدرس ویلا درق: شمال غربی سرعین
  • ساعت کار ویلا درق: 24 ساعته
  • قیمت بلیط ویلا درق: رایگان

موقعیت دقیق ویلادره 

روستای-ویلا-دره-اردبیل-5-800x533.jpg
روستای ویلادره از مکان های دیدنی استان اردبیل

روستای کنزق

روستای تاریخی دیگری که در سرعین می‌توانید از آن دیدن کنید، روستای کنزق است. به نظر می‌رسد آدم‌ها از هزاره قبل از میلاد در این روستا زندگی می‌کردند؛ اما نکته جالبی که در خصوص روستای کنزق وجود دارد، خانه‌های زیرزمینی است که با طراحی و اشکال مختلفی ساخته شده است. دلیل شهرت این روستا هم همین شکل ناهمگون خانه‌هایش است و از طرف دیگر به دلیل فاصله کمی که با شهر سرعین دارد گردشگران بسیاری سالانه از روستای کنزق دیدن می‌کنند.

  • آدرس روستای کنزق: 3 کیلومتری سرعین
  • ساعت بازدید از روستای کنزق: 24 ساعته
  • قیمت بلیط روستای کنزق: رایگان


موقعیت دقیق روستای کنزق

1.jfif
روستای کنزق

جاهای دیدنی مشکین شهر

مشکین‌شهر در میان شهرستان‌های اردبیل جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد. تعداد زیاد جاذبه‌های طبیعی و همین‌طور تاریخی این شهر را به مقصدی خاص تبدیل می‌کند. در واقع این شهر مقصدی با انواع جاذبه‌هاست و می‌تواند رضایت هر سلیقه‌ای را جلب کند. به همین دلیل هم سومین شهری که در این مطلب از لست‌سکند به سراغ آن رفته‌ایم، مشکین‌شهر است. در ادامه تعدادی از شاخص‌ترین مکان های دیدنی استان اردبیل در مشکین شهر را به شما معرفی خواهیم کرد.

قله سبلان

شاخص‌ترین و مهم‌ترین جای دیدنی اردبیل و در واقع اصلی‌ترین نماد این استان یعنی قله سبلان در مشکین‌شهر قرار گرفته است. کوه سبلان یکی از محبوب‌ترین کوه‌ها برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است. برای صعود به سبلان می‌توان مسیرهای مختلفی با درجه سختی متفاوتی را می‌توان انتخاب کرد؛ اما قرار است چه چیزی را در این کوه 4800 متری ببینید؟ کوه سبلان یک کوه آتشفشانی است و به واسطه فعل و انفعالاتی که در طی قرن‌ها داشته طبیعت زیبایی را اطراف خود ساخته است. دیدنی‌ترین جاذبه کوه اما دریاچه‌ای است که در قله می‌توانید ببینید.

این دریاچه که جزو مرتفع‌ترین دریاچه‌های جهان است بخش‌هایی از دریاچه از آنجا که آفتاب به آن نمی‌تابد در اغلب زمان‌های سال یخ زده است؛ اما در تابستان بیشتر دریاچه با آبی زلال شما را به بازدید دعوت می‌کند. نکته‌ای که باید درباره این دریاچه به آن توجه داشت این است که هرچند سبلان جزو کوه‌هایی که صعود به آن سخت است نیست؛ اما برای رسیدن به دریاچه شما نیازمند تجهیزات و همین‌طور داشتن مهارت‌های مربوط به کوهنوردی هستید.

  • آدرس کوه سبلان: کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر
  • ساعت بازدید از کوه سبلان: 24 ساعته
  • قیمت بلیط بازدید از کوه سبلان: رایگان

موقعیت دقیق کوه سبلان

عکس.jpg
دریاچه سبلان در قله کوه 

 پل معلق مشکین شهر

پل معلق مشکین‌شهر با یدک کشیدن لقب طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه این روزها میزبان تعداد زیادی از گردشگران و مسافران است. ارتفاع این پل 80 متر است و روی رودخانه خیاوچی احداث شده است. طول پل معلق مشکین‌شهر 365 متر است و ظرفیت عبور 3 هزار نفر را دارد و در حاشیه پارک جنگلی مشکین‌شهر ساخته شده است. به غیر از پل شما می‌توانید از انواع امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی که در پارک جنگلی فراهم شده است از جمله آلاچیق برای پیک‌نیک، شهربازی و حتی سینما و فودکورت استفاده کنید.

  • آدرس پل معلق مشکین شهر: مشکین شهر، خیابان سعدی، بالاتر از میدان دادگستری، پشت بیمارستان ولیعصر
  • ساعات بازدید از پل معلق مشکین شهر: از 8 صبح تا 10 شب 
  • قیمت بلیط پل معلق مشکین شهر: 100 هزارتومان 

موقعیت دقیق پل معلق مشکین شهر

12067130_556.jpg
پل معلق مشکین شهر یک جای دیدنی اردبیل

 شهر یئری

یکی از عجیب‌ترین آثار تاریخی ایران که در اردبیل می‌توانید پیدا کنید، شهر یئری است! در این منطقه با 280 سنگ افراشت با ظاهر انسان رو به رو می‌شوند. سنگ‌هایی با نقش انسان به صورت ایستاده که از حداقل 6 هزار سال پیش از میلاد مسیح به جا مانده است. محوطه یئری 400 هکتار وسعت دارد و از سه بخش تشکیل شده است، معبد، قلعه و قوشا تپه. پیشنهاد ما به شما این است که اگر علاقه به تاریخ دارید به هیچ وجه بازدید از شهر یئری را از دست ندهید.

  • آدرس شهر یئری: ۳۱ کیلومتری شرق شهر مشگین شهر، روستای پیر ازمیان
  • ساعات بازدید از شهر یئری: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط شهر یئری: رایگان 

موقعیت دقیق شهر یئری 

342201_465.jpg
شهر یئری در بین جاهای گردشگری اردبیل

 جهنم دره 

تعریف شما از جهنم دره چیست؟ یک جای بی آب و علف و خشک و سوزان؟ جهنم دره اردبیل بیشتر شبیه بهشت است! فقط 20 کیلومتر دورتر از مشکین‌شهر دره‌ای وسیع وجود دارد با صخره‌های زیبا و رودخانه‌ای پر از آب که از میان آن می‌گذرد؛ اما چرا این محل به جهنم دره معروف شده؟ به نظر می‌رسد شیب‌های تند و مسیر نسبتاً صعب‌العبور دره به خصوص در سرما و برف زمستان باعث شده تا گذشتگان این نام را روی دره بگذارند.

  • آدرس جهنم دره: کیلومتر ۱۸ ییلاق قارا یاتاغ
  • ساعات بازدید از جهنم دره: 24 ساعته
  • قیمت بلیط جهنم دره: رایگان 

موقعیت دقیق جهنم دره

0yIsXQGoa9jB05j0bGmyvm0RWCFIghjU0MkUQJsn.jpeg
جهنم دره از زیباترین جاهای دیدنی اردبیل 

قلعه قهقهه

دوباره به سراغ تاریخ برویم و قلعه ای با نام عجیب! قهقهه نام عجیبی است که روی یک سازه تاریخی در اردبیل گذاشته اند در واقع قلعه قهقهه زندانی قدیمی بوده است که قدمت ان به دوران پیش از اسلام می‌رسد و عمده شهرت آن به دلیل زندانیان مشهورش یعنی شاهزادگان صفوی بوده است. این قلعه سنگی حداقل 300 متر از زمین ارتفاع دارد و در طول تاریخ به خاطر محل قرارگیری‌اش در شرایط جوی نامناسب تقریبا غیر قابل دسترسی بوده است.

  • آدرس قلعه قهقهه: ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشکین شهر
  • ساعت کار قلعه قهقهه: 24 ساعته
  • قیمت بیط قلعه قهقهه: رایگان

موقعیت قلعه قهقه

tM8IlZlNJdL09IyjUHumtAECN6zbBcP3konK6z8s.jpeg
قلعه قهقهه از جاهای گردشگری اردبیل 

 جاهای دیدنی اردبیل در خلخال

منطقه دیگری که از جاهای دیدنی اردبیل حتما باید به آن پرداخت منطقه خلخال است، یکی از خوش آب و هواترین و زیباترین طبیعت های کشورما. خیلی از افراد وقتی نام خلخال را می شوند، جاده دیدنی اسالم به خلخال را به یاد می آورند؛ اما همه خلخال محدود جاده مرزی بین استان گیلان و اردبیل نمی شود. این شهرستان، دیدنی‌های بسیاری دارد که به بخشی از آن‌ها اشاره می کنیم.

پل پردلیس

پل پردلیس از یادگاران مسیر پر تردد و پر اهمیت ابریشم است که در منطقه خلخال قرار دارد. این پل در کم عرض‌ترین نقطه روخانه قزل اوزون احداث شده و به نظر می‌رسد قدمت آن به پیش از سده سوم هجری می‌رسد. پل پردلیس سابق بر این 9 دهنده داشته که 4 دهنده آن از بین رفته است و جنس آن از سنگ و ساروج است. اگر علاقه‌مند به تاریخ هستید و مسیر تاریخی جاده ابریشم برای شما جالب است. حتماً سری به این پل بزنید.

  • آدرس پل پردلیس: ۶ کیلومتری از روستای کوبلان
  • ساعات کار پل پردلیس: 24 ساعته
  • قیمت بلیط پل پردلیس: رایگان

موقعیت دقیق پل پردلیس

1-15.jpg
پل پردلیس از جاذبه های تاریخی اردبیل

 جاده اسالم به خلخال

بدون اشاره به جاده اسالم به خلخال مگر می شود از زیبایی های خلخال گفت؟ بسیاری از افراد جاده اسالم به خلخال را رویایی ترین و زیباترین جاده ایران می دانند به ویژه در پاییز این جاده پر پیچ و خم مسیری 70 کیلومتری است که در تالش آغاز می شود و در خلخال به پایان می رسد. البته نیازی نیست تنها از جاده لذت ببرید و می‌توانید در مسیر از تفرجگاه‌های بین راهی یا دیگر جاذبه‌های طبیعی که در این جاده وجود دارند هم لذت ببرید. در ضمن فراموش نکنید که این مسیر آب و هوایی خنک دارد و بیشتر طول سال بهتر است هنگام گذر از این جاده دیدنی لباس گرم به همراه داشته باشید. 

  • آدرس جاده اسالم به خلخال: شروع در استان گیلان، تالش، پایان در استان اردبیل، خلخال
  • ساعات کار جاده اسالم به خلخال: 24  ساعته 
  • قیمت بلیط جاده اسالم به خلخال: رایگان 

 موقعیت دقیق جاده اسالم به خلخال

bMvDa7mBCbs012bk-1526991127545.jpg
جاده اسالم به خلخال از زیباترین مسیرهای ایران

آبشار نوده

آبشار نوده یکی از جاذبه‌های طبیعی خلخال در هشتجین است، این آبشار 30 متر ارتفاع دارد و جای خوبی برای یک تفریح خانوادگی است. در اصل روستای نوده یک روستای ییلاقی در اردبیل است. آبشار نوده در دامنه کوه آق داغ قرار دارد و می‌توان گفت که آبشار نوده آبش از چشمه همین کوه تأمین می‌شود. به غیر از دیدن از آبشار در این طبیعت زیبای این روستا شما می‌توانید گیاهان دارویی و سبزی‌های کوهی را بچینید و تجربه تازه را برای خودتان رقم بزنید.

  • آدرس آبشار نوده: 4 کیلومتری شرق روستای نوده
  • ساعات کار آبشار نوده: 24 ساعته
  • قیمت بلیط آبشار نوده: رایگان
 
موقعیت دقیق روستای نوده
نوده.jpg
آبشار نوده از جاذبه های طبیعی اردبیل

جاهای دیدنی گرمی

شهرستان گرمی یک بهشت برای طبیعت‌گردان است اگر دوست دارید سری به طبیعت بکر اردبیل بزنید کجا بهتر است گرمی؟ جایی با آب و هوای خنک و بدون آلودگی و مناظری به‌یادماندنی. در گرمی تعداد قابل توجهی دشت، چشمه، آبشار و دریاچه پیدا می‌شود و برای گذراندن زمان در گرمای تابستان شاید یکی از بهترین مقاصد ییلاقی ایران باشد. در این منطقه شما می‌توانید سری به دریاچه قالغانلو، چشمه خان بولاغی و آبشار چالاچوخور بزنید.

  • فاصله اردبیل تا گرمی: حدود 2 ساعت
  • بهترین زمان سفر به گرمی: تابستان
موقعیت دقیق گرمی

یافتن تور مناسب مهم‌ترین انتخاب پیش از سفر

 برای سفر به اردبیل روش‌های مختلفی وجود دارد برخی از افراد ترجیح می هند سفر ماجراجویانه‌تر و انفرادی داشته باشند؛ اما این کار در صورتی که اطلاعات و مهارت‌های کافی را نداشته باشید بیشتر از لذت موجب آزار و اذیت شما خواهد شد مجموعه‌هایی که تورهای داخلی گردشگری را برگزار می‌کنند بسیار متنوعند و شما می‌توانید بنا به علاقه و سلیقه شخصی‌تان یک انتخاب خوب داشته باشید برخی از آن‌ها حتی ممکن است مقاصد گمنام‌تر و بکرتر را هم به شما معرفی کنند؛ مثلاً در اردبیل با ممکن است به غیر مقاصدی که در بالا معرفی کردیم شما را به نیر یا نمین هم ببرند تا از جاذبه‌ها و طبیعت خاص و ویژه آن‌ها هم لذت ببرید.

 اساساً سپردن کار به کاردان قدم مهمی در ساده‌تر کردن زندگی است، حالا که بحث سفر پیش آمده بهتر است اجازه بدهیم این سفر را افرادی که در این حوزه تخصص کافی دارند برنامه‌ریزی و حتی اجرا کنند چه مقصد داخلی باشد و چه مقصد خارجی اما چطور این افراد کاربلد را پیدا کنیم خودش فرایندی زمان‌بر و پر زحمت است؛ اما ما در لست‌سکند این وظیفه را به عهده گرفتیم شما در صفحه تورهای لست‌سکند می‌توانید تعداد زیادی از آژانس‌های برگزار کننده انواع تورها را ببینید و انتخاب کنید.

سخن آخر

در این متن تلاش کردیم تا بهترین جاهای دیدنی اردبیل را به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد تابستانی ایران به شما معرفی کنیم این مقاصد می‌توانند انتخابی تازه‌ای برای کسانی باشد که می‌خواهند تجربه تازه‌ای از سفر در فصل‌های گرم داشته باشند، حالا انتخاب به عهده شماست شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید هر سال به مقصدی ثابت سفر کنید یا اینکه تشنه دیدن مناظر جدید و تجربه‌های تازه هستید؟

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.