غذاهای محلی قشم؛ معروف ترین غذاهایی که باید در قشم تست کنید

3.7
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین و معروف ترین غذاهای محلی و سنتی قشم + عکس
12 فروردین 1403 08:00
0

غذاهای محلی قشم، طعم منحصربه‌فردی را به شما ارائه می‌دهند. اگر به‌زودی عزم سفر به جزیره قشم را دارید و به‌دنبال فهرست کامل و دقیقی از بهترین غذاهای محلی قشم می‌گردید، تا انتهای این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند با ما همراه باشید؛ زیرا قرار است لیست کاملی از غذاهای سنتی قشم را به شما معرفی کنیم.

بهترین غذاهای محلی قشم که حتماً باید تست کنید

به‌طور کلی، معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین غذاهای محلی قشم که حتماً باید آن‌ها را امتحان کنید، عبارت‌اند از:

  • کلمبا
  • ماهی کباب
  • پودینی کوسه
  • مهیاوه
  • نان تموشی
  • هواری میگو
  • برنج دیشو
  • قلیه ماهی
  • ماهی عنکاس
  • موفلک
  • زیبون
  • کاتوغ

مقایسه و بررسی قیمت تورهای قشم

کلمبا

کلمبا یکی از غذاهای محلی قشم است که در بین اهالی این جزیره طرف‌دارهای بسیاری دارد. این غذای سنتی قشم از ترکیب گندم، گوشت ماهی، پیاز، سبزی‌جات معطر، ادویه و روغن محلی تهیه می‌شود و بافتی شبیه به حلیم دارد. در دستور اصلی پخت این غذا از روغن محلی استفاده می‌شود و همین روغن، عطر و بوی خاصی به این غذای محلی قشم می‌دهد. اگر به طعم و مزه غذاهای دریایی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان با تور جنوب، از چشیدن طعم این غذا غافل نشوید.

lastsecond کلمبا.jpg
کلمبا، معروف ترین غذای قشم

ماهی‌ کباب

وقتی صحبت از غذاهای محلی قشم باشد، اولین گزینه‌ای که به ذهن خطور می‌کند، ماهی کبابی است. خیلی بعید به‌ نظر می‌رسد که کسی با تور هرمزگان به قشم برود و خوردن ماهی‌های لذیذ و تازه دریای جنوب را فراموش کند. از شیوه مزه‌دار کردن و طبخ ماهی‌ در قشم که بگذریم،‌ تازگی و طعم ماهی جنوب زبانزد خاص و عام است و چشیدن این غذای خوش‌مزه و لذیذ در دل جزیره، لطف دوچندان دارد.

lastsecond ماهی.jpg
ماهی کبابی، بهترین غذای محلی قشم

پودینی کوسه

قشم و بهترین رستوران‌های قشم، جای خوبی برای تجربه طعم‌های جدید و آشنایی با غذاهای دریایی است. اگر کمی ماجراجو باشید، در قشم می‌توانید غذاهایی را بچشید که بعید است بتوانید در دیگر نقاط ایران شبیه آن‌ها را پیدا کنید. پودینی کوسه یکی از همان غذاهای محلی قشم است. این غذای محلی قشم از ترکیب فیله گوشت ماهی، پیاز، سیر، ادویه، رب گوجه‌فرنگی، ادویه و سبزی‌های معطری مثل گشنیز و شنبلیله تهیه می‌شود و عطر و بوی محشری دارد.

lastsecond پودینی.jpg
پودینی کوسه، معروف ترین غذای محلی قشم

مهیاوه

مهیاوه یکی از غذاهای سنتی قشم است که در حقیقت در دسته پیش‌غذاها قرار می‌گیرد. برای تهیه این غذای محلی قشم، ابتدا ماهی‌های کوچک ساردین‌مانندی را خشک می‌کنند و سپس آن‌ها را کوبیده و آسیاب می‌کنند. پودر به‌دست‌آمده را با ادویه، گشنیز، خردل و فلفل مخلوط می‌کنند و در نهایت روی این ترکیب آب می‌ریزند و زیر نور خورشید قرار می‌دهند. بعداز گذشت چند روز، ترکیب به‌دست‌آمده را با نان محلی نوش جان می‌کنند.

راهنمای کامل سفر به قشم

مهیاوه.jpg
مهیاوه، بهترین غذای محلی قشم

نان تموشی

نان تموشی یکی از خوش‌مزه‌ترین و لذیذ‌ترین غذاهای سنتی قشم است. این نان از ترکیب آرد، روغن، آب، تخم‌مرغ و مهیاوه تهیه می‌شود. این غذای محلی قشم روی تابه مخصوص و سنتی پخته می‌شود و با اضافه کردن مهیاوه، عطر و بوی خاصی می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر با تور قشم نوروز به این جزیره زیبا سفر می‌کنید، حتماً این نان معطر و خوش‌مزه را امتحان کنید.

تموشی.jpg
نان تموشی، معروف ترین غذای قشم

هواری میگو

هواری میگو، یکی از غذاهای سنتی قشم است که در میان مسافران محبوبیت بسیاری دارد. این غذا از ترکیب میگو، برنج، گشنیز، ادویه، فلفل، سیر و پیاز تهیه می‌شود. هواری میگو نوعی پلوی مخلوط، شبیه به دیگر غذاهای محلی ایران است و ازنظر ظاهر، می‌توان آن را با لوبیاپلو قیاس کرد.

هواری.jpg

هواری میگو، بهترین غذای محلی قشم

برنج دیشو

دیشو، به‌معنای شیره خرماست و این غذای محلی قشم از ترکیب برنج، شیره خرما همراه با ادویه‌ها تهیه می‌شود. روی برنج دیشو معمولاً ماهی سرخ‌شده طلال قرار می‌دهند و قبل‌از پخت، ماهی را با آب‌لیمو، ادویه و نمک، حسابی مزه‌دار می‌کنند. برنج دیشو معروف ترین غذای محلی قشم است.

تفریحات متنوع قشم

برنج دیشو.jpg
برنج دیشو، معروف ترین غذای محلی قشم

قلیه ماهی

قلیه ماهی علاوه‌بر خوزستان، در قشم هم طبخ می‌شود و جزو غذاهایی است که می‌توانید در سفر به این جزیره زیبا بچشید. سس قلیه ماهی از ترکیب پیاز، سیر، تمرهندی، گشنیز، شنبلیله، ادویه و روغن تهیه می‌شود. در نهایت بعد‌از پخت و غلیظ شدن سس، ماهی سرخ‌شده به این ترکیب لذیذ اضافه می‌شود و معمولاً آن را با برنج سرو می‌کنند.

قلیه ماهی.jpg
قلیه ماهی، از بهترین غذاهای محلی قشم

ماهی عنکاس

عنکاس، اسم نوعی ماهی است. این ماهی، طبع سردی دارد و به همین دلیل، اهالی قشم آن را تکه‌تکه می‌کنند و در مخلوطی از شیره ‌خرما قرار می‌دهند و سپس می‌پزند. اگر طرف‌دار طعم شیرینی در غذا هستید، عنکاس بهترین غذای محلی قشم برای شماست.

عنکاس.jpg
ماهی عنکاس، از غذاهای قشم

موفلک

موفلک، معروف ترین غذای محلی قشم است. این غذا از ترکیب ماهی بدون استخوان، گندم یا جو، پیاز، تخم‌گشنیز و ادویه تهیه می‌شود. موفلک بافت و ظاهری شبیه به سبزی‌پلو دارد؛ با این تفاوت که به‌جای برنج از گندم برای طبخ این غذا استفاده می‌شود.

بهترین مراکز خرید قشم کدام‌اند؟

مو فلک.jpg
موفلک، معروف ترین غذای قشم

زیبون

زیبون یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی قشم است که بافت و ظاهری شبیه به ته‌چین دارد. برای تهیه این غذای محلی قشم، سیب‌زمینی،‌ پیاز، ماهی، برنج و ادویه‌ را به‌صورت لابه‌لا می‌ریزند و دم می‌کنند. این غذای خوش‌مزه جزو معروف ترین غذاهای محلی قشم است و در مراسم‌های ویژه‌ای مثل عروسی، طبخ و سرو می‌شود.

زیبون.jpg
زیبون، از بهترین غذاهای محلی قشم

کاتوغ

کاتوغ، نوعی خورش لذیذ است که از ماهی شور، گوجه‌فرنگی، پیاز، ادویه و سبزی‌جات معطری مثل گشنیز تهیه می‌شود. بسته به سلیقه، می‌توان به کاتوغ تمرهندی هم اضافه کرد و طعمی ترش به آن داد. این خورش لذیذ، جزو محبوب‌ترین غذاهای سنتی قشم است و معمولاً آن را با برنج سرو می‌کنند.

کاتوغ.jpg
کاتوغ، از غذاهای قشم

معروف‌ترین غذاهای محلی و سنتی قشم

  • هواری میگو
  • نان تموشی
  • برنج دیشو
  • پودینی کوسه
  • ماهی کباب

سفر به قشم با تور

اگر بعداز خواندن این مطلب مشتاق شده‌اید که هرچه زودتر به قشم سفر کنید، یکی از راه‌هایی که پیش روی شماست، سفر با تور است. کافی است در بخش تورهای لست‌سکند عبارت تور قشم را جست‌وجو کنید و فهرست بلندی از انواع‌واقسام تورها به این مقصد را ببینید. در این بخش می‌توانید، تورها را با هم مقایسه کنید و در نهایت بهترین انتخاب را با توجه به بودجه و زمان‌بندی‌تان داشته باشید.

سخن آخر

غذاهای محلی قشم، مثل جاهای دیدنی قشم بسیار متنوع است. به‌ویژه اگر شما جزو طرف‌داران غذاهای دریایی باشید، قشم برای شما تبدیل به یک بهشت کوچک می‌شود. تجربه شخصی شما از سفر به قشم و چشیدن غذاهای سنتی قشم چیست؟ چه‌ غذاهایی را در سفرتان به این جزیره امتحان کرده‌اید و به سایر مسافران توصیه می‌کنید؟

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.