غذاهای کره ای؛ معرفی غذاهای معروف، خیابانی و خوشمزه +‌ عکس

4.5
از 321 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین غذاهای کره جنوبی + عکس
20 مهر 1401 08:00
180

غذاهای کره ای از محبوب‌ترین غذاهای جهان هستند و طرف‌داران خاص خود را دارند. هر غذای کره ای می‌تواند بازتاب‌دهنده فرهنگ کره باشد. اگر دوست دارید غذاهای معروف کره ای را بشناسید، با ما همراه باشید؛ زیرا در این مطلب از بلاگ لست‌سکند قرار است تعدادی از محبوب‌ترین غذاهای کره‌‌ ای را معرفی کنیم و طرز تهیه غذاهای کره ای را در اختیارتان بگذاریم.

07-Blog-Photo Cover (00-09-10).jpg
عکس غذای کره ای

‏بهترین غذاهای کره ای که طرف‌داران بی‌شماری دارند

  • کیمچی (Kimchi)
  • بیبیمباپ (Bibimbap)
  • بولگوگی (Bulgogi)
  • جاپچائه (Japchae)
  • هوئه دوک (Hoeddeok)
  • توکبوکی (Tteokbokki)
  • سئولئونگ تانگ (Seolleongtang)
  • سون دوبو جیگائه (Soondubu Jjigae)
  • سمگیوپسال (Samgyeopsal)
  • هائمول پجون (Haemul Pajeon)
  • هوباکجوک (Hobakjuk)
  • نائنگ میون (Naengmyeon)
  • سون دائه (Soondae)
  • سمگیه تانگ (Samgyetang)

مشاهده قیمت انواع تورهای کره جنوبی

1. کیمچی (Kimchi)

کیمچی یا ترشی کاهو در واقع گونه‌ای تند و ترش از سبزی‌جات تخمیرشده است و با استفاده از مواد متفاوتی که مهم‌ترین آن‌ها کاهوست، آماده می‌شود. علت علاقه کره‌ای‌‍‌ها به کیمچی، عطر و طعم خاص، ارزش فراوان غذایی، محتوای پرفیبر و کالری اندک آن است. کیمچی برای کره‌ای‌ها از نظر فرهنگی بسیار ارزشمند است و غذا بدون آن کامل نمی‌شود. ‏البته به‌غیر از کره‌ای‌ها، چینی‌ها نیز از کیمچی استفاده بسیاری می‌کنند و جنگ چین و کره بر سر کیمچی همچنان ادامه دارد؛ زیرا چینی‌ها بر سر اصالت این غذا با کره‌ای‌ها مشکل دارند.

کیمچی
کیمچی، از غذاهای معروف کره ای
کیم چی
بشقاب کیمچی، یک غذای کره ای ساده

2. بیبیمباپ (Bibimbap)

اگر به کره‌ای‌ها اعتماد کنید، یک کاسه برنج ساده را به یک غذایی بی‌نظیر تبدیل می‌کنند که در سراسر جهان طرف‌دار داشته باشد. بیبیمباپ یا پلوی مخلوط، کاسه‌ای از محتویات مخلوط‌شده است و محتویات آن شامل برنج، نامول (سبزی‌جات سرخ‌‌شده و مزه‌دارشده)، قارچ، گوشت، سس سویا، گوچوجانگ (رب فلفل قرمز) و یک تخم‌مرغ نیمروشده است. طرز تهیه غذاهای کره ای اغلب آسان است؛ اما اینکه هر مورد را چقدر آب‌پز کنید یا چه ادویه‌هایی بزنید، روی مزه آن تأثیر مستقیم دارد. معروف‌ترین مدل‌های این غذا را می‌توانید در جئونجو، تونگیئونگ و جینجو پیدا کنید. 

پلوی مخلوط کره ای
پلوی مخلوط، از غذاهای کره ای جذاب
خوشمزه ترین غذاهای کره جنوبی ‏ ‏‏ ‏ ‏
بشقاب پلوی مخلوط، نوعی غذای کره ای
پلوی مخلوط کره ای
بیبیمباپ، از غذاهای کره ای

3. بولگوگی (Bulgogi)

‏‏‏بولگوگی یا گوشت گاو مزه‌دارشده، بشقاب خوش‌طعم و لذیذی است که از گوشت گریل خوابانده در مواد تهیه شده است. بولگوگی یکی از پرطرف‌دارترین غذاهای کره جنوبی در سراسر جهان محسوب می‌شود. منشأ این غذا، مناطق شمالی شبه‌جزیره کره است. بولگوگی به‌معنای «گوشت آتش» است. طبق یک نظرسنجی در سال 2011، بولگوگی رتبه بیست‌وسوم را در بین غذاهای خوش‌مزه جهان به دست آورد. گوشت مزه‌دارشده معمولاً با سیر و پیاز خردشده گریل می‌شود تا در نهایت مزه بهتری داشته باشد. این غذای کره ای به‌صورت سنتی در کاهو پیچیده می‌شود و با سامجانگ (رب تند قرمز غلیظ) خورده می‌شود.

بولگوگی کره ای
بولگوگی، از غذاهای کره ای محبوب
بولگوگی کره جنوبی
 بولگوگی، غذای کره ای

4. جاپچائه (Japchae)

جاپچائه یا نودل سرخ‌شده مخلوط یک غذای کره ای بسیار محبوب است. این غذای خوش‌طعم اغلب در تعطیلات جشن کره، به‌عنوان مثال روز سال نو و جشنواره برداشت، پخته و سرو می‌شود. هنگامی که این غذا برای اولین بار در قرن هفدهم اختراع شد، در ترکیباتش رشته‌ای وجود نداشت؛ اما امروزه، نکته اصلی این غذا نودل‌های شفافی است که میان سیب‌زمینی شیرین به‌همراه سبزی‌جات رنگارنگ و گوشت خوش‌مزه خودنمایی می‌کند.

جاپچائه معمولاً در کنار غذای اصلی در وعده ناهار یا شام سرو می‌شود. جاپچائه یک بشقاب نودل سنتی از غذاهای کره ای است که از سیب‌زمینی شیرین سرخ‌شده، سبزی‌جات و گوشت گاو نازک خردشده و کمی سس سویا و شکر تشکیل می‌شود. برخی اوقات بسته به نظر سرآشپز، مواد دیگری مانند قارچ نیز به مخلوط اضافه می‌‎شود. این غذا را بیشتر به طعم شیرین و خاص گوشت، سبزی‌جات، سس و همچنین بافت نرم و اندکی جویدنی رشته‌هایش می‌شناسند.

بشنوید از کره جنوبی؛ سرزمین تکنولوژی و کیمچی

نودل
جاپچائه، از غذاهای معروف کره ای
نودل کره ای
جاپچائه، غذای کره ای
جاپچائه
بشقاب جاپچائه 

‏5. هوتوک (Hoetteok)

هوتوک یا پنکیک‌های شیرین یکی دیگر از غذاهای کره ای است. این غذا که با نام هوئه دوک (Hoddeok) هم شناخته می‌شود، ورژن شیرین‌تر پنکیک‌های غربی و یک دسر کره‌ای خوش‌مزه، به‌ویژه در فصل زمستان است. هوتوک، خمیری دایره‌ای‌شکل و مسطح است که با ترکیبی از دارچین، عسل، شکر قهوه‌ای و تکه‌های کوچک بادام‌زمینی پر شده و در تابه پخته می‌شود. سطح بیرونی ترد، بخش داخلی نرم و طعم‌های بی‌نظیر شیرین، این غذا را لذیذ می‌کند.

هوئه دوک
هوئه دوک، از غذاهای کره ای 
پنکیک کره ای
پنکیک کره‌ای

6. توکبوکی (Tteokbokki)

دوکبوکی یا کیک برنج تند، یکی از غذاهای معروف کره ای است. این غذا که با نام دوکبوکی (Ddukbokki) هم شناخته می‌شود، از کیک‌های استوانه‌ای برنج، کیک‌های ماهی مثلثی، سبزی‌جات و سس چیلی قرمز شیرین تشکیل شده است. این غذا را می‎‌توانید به‌‌راحتی از فروشنده‌های خیابانی به‌نام پوجانگ ماچا (Pojangmacha) تهیه کنید. اگر می‌خواهید بدانید که دوکوبکی چه مزه ای دارد، باید بگوییم که طعم خاص تند و شیرین دارد. پر بی‌راه نیست که آن را از خوشمزه‌ترین غذاهای تند جهان می‌دانند.

کیک برنجی تند نیز به روش‌های مختلف سرو می‌شود. حتی رستوران‌هایی وجود دارد که فقط انواع مختلفی از دوکبوکی را سرو می‌کنند و به آن‌ها خانه دوکبوکی می‌گویند. در این رستوران‌ها این غذا با سس‌های مختلف و با انتخاب‌های مختلف سرو می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر با تور خارجی به کره جنوبی سفر می‌کنید، حتماً به خانه دوکبوکی سر بزنید.

دوکبوکی
دوکبوکی، یک غذای کره ای
بشقاب دوکبوکی
بشقاب دوکبوکی
دوکبوکی
دوکبوکی، نوعی غذای کره ای

7. سئولئونگ تانگ (Seolleongtang)

سئولئونگ تانگ به‌عنوان سوپ استخوان گاو شناخته می‌شود و یکی از سوپ‌های سنتی کره است. اگر با تور کره جنوبی به این کشور سفر کنید، می‌توانید در جای‌جای کره این غذا را پیدا کنید. این سوپ از استخوان و گوشت سینه گاو تهیه می‌شود و یکی از غذاهای محلی سئول است که اغلب با نمک، فلفل سیاه، پیازچه و سیر خردشده مطابق میل مشتری سرو می‌شود. آب این سوپ به‌رنگ سفید شیری است و با مخلوط کردن برنج در آن، خورده می‌شود. این سوپ به‌دلیل گوشت نرم و آب مزه‌دارش شناخته می‌شود و می‌توان طعم آن را در بیشتر رستوران‌های کره‌ای سئول چشید.

سوپ استخوان گاو
سوپ استخوان گاو، یک پیش‌غذای کره‌ای 
سوپ کره ای
سوپ کره‌ای
سوپ استخوان
سوپ استخوان کره‌ای

8. سون دوبو جیگائه (Soondubu Jjigae)

سون دوبو جیگائه یا خورش توفوی نرم، یک خورش داغ و تند ‌کره‌ای است که از توفو، قارچ، غذاهای دریایی، گوشت گاو یا خوک و گوچوجانگ (سس چیلی) تشکیل شده و معمولاً در کاسه‌های بزرگ سنگی سرو می‌شود. بسته به منطقه و سرآشپز، بعضی از مواد اولیه حذف، جایگزین یا به مخلوط اضافه می‌شوند. جالب است بدانید که در دستور آماده‌سازی سنتی این خورش، پیش از سرو غذا به‌منظور بهبود بافت و طعم، یک تخم‌مرغ خام را هم روی خورش می‌شکنند و با آن مخلوط می‌کنند.

سون دوبو جیگائه
خورش توفو، نوعی غذای کره‌ای
خورشت توفو
خورش توفو، یک غذای کره‌ای
خورشت توفو
خورش توفو

9. سمگیوپسال (Samgyeopsal)

سمگیوپسال یکی از غذاهای پرطرف‌دار کره جنوبی است. این غذا از برش‌های گریل‌شده گوشت شکم خوک تهیه می‌شود. معمولاً پس از گریل شدن، گوشت را به نمک، فلفل و روغن دانه کنجد آغشته می‌کنند و به همراه سیر و پیاز گریل‌شده، پیازچه خردشده و حتی کیمچی در کاهو می‌پیچند. سمگیوپسال یکی از رایج‌ترین غذاهایی است که در هر رستوران کره‌ای در سراسر دنیا پیدا می‌شود. طبق تحقیقات، کره‌ای‌ها به‌طور متوسط ​​سالانه 21 کیلوگرم گوشت شکم خوک مصرف می‌کنند. علاوه‌بر این، یک روز مخصوص، یعنی روز 3 مارس، برای این غذا و با هدف تشویق به مصرف گوشت شکم خوک در کره به‌صورت باربیکیو وجود دارد.

سمگیوپسال
سمگیوپسال، از غذاهای کره ای محبوب
سمگیوپسال
کباب کره‌ای
کباب کره جنوبی
سمگیوپاسال، از بهترین غذاهای کره ای

10. هائمول پجون (Haemul Pajeon)

هائمول بچون یا پنکیک سبزی‌جات دریایی دیگر غذای کره ای است. «پجون» یکی از خوراکی‌های کره‌ای است که اغلب با پیازچه، خمیر تخم‌مرغ، آرد گندم و آرد برنج تهیه می‌شود. در «هائمول پجون» غذاهای دریایی نیز به این ترکیب اضافه می‌شود که از آن‌ها می‌توان به صدف، میگو و اختاپوس اشاره کرد. «هائمول پجون» معمولاً به‌عنوان غذای اصلی سرو می‌شود و بیشتر به بافت نرم و جویدنی و همچنین طعم‌های متنوع دریایی‌اش شناخته می‌شود. این غذا یکی از بهترین غذاهای کره جنوبی است که طرف‌داران بسیاری دارد.

پنکیک سبزیجات دریایی
پنکیک سبزی‌جات کره‌ای
پنکیک سبزیجات
پنکیک سبزی‌جات دریایی، یک غذای کره ای لذیذ
پنکیک کره ای
هائمول بچون یا پنکیک سبزی‌جات کره‌ای

11. هوباکجوک (Hobakjuk)

هوباکجوک یا فرنی کدوحلوایی نوعی فرنی سنتی کره‌‌ای است که از کدوحلوایی بخارپزشده و گلوله‌های برنجی کوچک که در آب خیس خورده‌اند، تهیه می‌شود. این فرنی به‌علت وجود گلوله‌های برنجی، بافت جالبی دارد که زیر دندان می‌آید. با وجود ظاهر ساده، این غذا به‌دلیل وجود کدوحلوایی بسیار شیرین و خوش‌طعم است. هوباکجوک، غذایی متداول برای صبحانه محسوب می‌شود و از طرفی مخصوص بیمارانی است که نمی‌توانند غذاهای سنگین را هضم کنند. این فرنی هم به‌صورت داغ و هم به‌صورت سرد سرو می‌شود؛ اما داغ آن خوش‌مزه‌تر است. ‏این غذا در بین غذاهای محلی ایران هم پیدا می‌شود. با این تفاوت که ایرانی‌ها فرنی را کمی نرم‌تر درست می‌کنند.

فرنی کدو حلوایی
فرنی کدوحلوایی، از غذاهای کره ای
فرنی کدو حلوایی
فرنی کدوحلوایی
هوباکجوک
هوباکجوک یا فرنی کدوحلوایی

12. نائنگ میون (Naengmyeon)

«نائنگ میون» یا نودل سیاه سرد، نوعی غذای متداول از نودل سرد کره‌‌ای است که از رشته‌های باریک و بلند نودل، خیار، برش‌های گلابی کره‌ای، گوشت گاو و همچنین تخم‌مرغ سفت آب‌پز تشکیل می‌شود. نودل‌ها معمولاً از گندم سیاه و سیب‌زمینی معمولی و شیرین درست می‌شوند؛ اما بسته به نوع و مدل «نائنگ میون» می‌توان آن‌ها را از ریشه گیاهان و کودزو (kudzu) نیز تهیه کرد. این غذای محبوب، به‌طور خاص در تابستان‌ها برای خنک شدن زیر آفتاب سوزان و هوای به‌شدت مرطوب کره سرو می‌شود. رشته‌فرنگی یخی کره‌ای شامل آبگوشت سرد، تند، خوش‌مزه و کمی شیرین است. به طور کلی آبگوشت آن از آب نمک تخمیرشده تربچه کیمچی و آب گوشت گاو تهیه می‌شود. 

نائنگ میون
نودل سیاه سرد، از غذاهای پرطرف‌دار کره‌ای
نودل سیاه سرد کره ای
نودل سیاه سرد کره‌ای
نودل سیاه سرد
نائنگ میون، نوعی غذای کره ای

13. سون دائه (Soondae)

سون دائه یا سوسیس خونی که به‌صورت سان دائه هم از آن نام برده می‌شود، یکی از غذاهای کره ای است که از روده پرشده خوک با مواد مختلفی چون رشته‌فرنگی، خون خوک و جو درست می‌شود. ورژن‌های مختلفی از سون دائه، بسته به محتویات و بسته‌بندی در استان‌ها و شهرهای مختلف کره جنوبی وجود دارد. با وجود دستورپخت‌های متفاوت، همه سون دائه‌ها بافت درونی سفت و جویدنی و بافت بیرونی نرم و خوش‌مزه دارند. سون دائه یکی از غذاهای تهیه‌شده با خون است که البته محبوبیت بسیاری میان مردم جهان دارد.

سون دائه
سون دائه، غذای کره ای
سوسیس خونی
سوسیس خونی، نوعی غذای کره ای
سون دوئه
سون دائه

14. سمگیه تانگ (Samgyetang)

در میان اسم غذاهای کره ای، نام سمگیه تانگ یا سوپ مرغ و جنسینگ هم دیده می‌شود. این غذا، یک سوپ سنتی و یکی از غذاهای کره ای است که معمولاً در فصل تابستان سرو می‌شود و از مرغ، سیر، برنج، موسیر، عناب کره‌ای، جنسینگ کره‌ای و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. این سوپ به‌دلیل داشتن مواد مغذی، می‌تواند انرژی لازم برای تحمل گرمای تابستان را فراهم کند. این سوپ نه‌تنها علاوه‌بر سالم و مفید بودن مواد اولیه، به‌دلیل بافت خامه‌ای و گوشت لذیذش بسیار خوش‌مزه است و طعم آن تا مدت‌ها در دهان باقی می‌ماند. برای تهیه این سوپ، یک مرغ کورنیش را با برنج و سیر پر می‌کنند و می‌گذارند آرام در آب گوشت خود که حاوی مواد مغذی و سبزی‌جات است، بپزد. 

سمگیه تانگ
سوپ مرغ و جنسینگ، یک غذای کره‌ای
سوپ مرغ و جنسینگ
سمگیه تانگ یا سوپ مرغ و جنسینگ
سوپ مرغ و جنسینگ
سمگیه تانگ، از غذاهای کره‌ای 

15. جاجانگمیون (Jajangmyeon)

نودل جزء جدانشدنی غذاهای کره‌ای است. جاجانگمیون یا نودل با سس جاجانگ، یکی از غذاهای خوش‌مزه و پرطرف‌دار کره جنوبی است. این غذای چینی‌کره‌ای که قدمتش به سال 1905 میلادی می‌رسد، از نودل دست‌ساز و سس جاجانگ تهیه می‌شود. سس جاجانگ برگرفته از واژه‌ای چینی و به‌معنای سس سرخ‌شده است. جاجانگ متشکل از رب لوبیای سیاه، قطعات مکعبی‌شده گوشت خوک، ادویه‌جات و سبزی‌جات مختلف است که به‌صورت دیپ روی نودل‌های پخته‌شده ریخته می‌شود و طعم بسیار خوبی به این غذا می‌بخشد.

جاجانگمیون
جاجانگمیون، از بهترین غذاهای کره 
جاجانگمیون غذای کره‌ای
نودل جاجانگمیون، از غذاهای کره ای پرطرف‌دار

16. گالبیجیم (Galbijjim)

گالبیجیم غذایی است که بیشتر از دنده‌های کوتاه گوشت گاو سرخ‌شده درست می‌شود. بااین‌حال، نوع دیگری از آن که کمتر رایج است، با استفاده از دنده گوشت خوک تهیه می‌شود. ججیم در لغت گالبیجیم به‌معنای بخارپزشده است. البته دنده‌های کوتاه پخته‌شده در واقع بخارپز نیستند، بلکه کاملاً پخته می‌شوند. دنده‌های کوتاه گوشت گاو را در سس سویا، سیر خردشده، زنجبیل، پیاز سبز و روغن کنجد مزه‌دار می‌کنند و می‌پزند. گالبیجیم که در میان غذاهای کره جنوبی بسیار محبوب است، اغلب در جشن‌های تولد، تعطیلات و مهمانی‌ها سرو می‌شود.

lastsecond.ir-Galbi-Jjim.jpg
گالبیجیم، از غذاهای محبوب کره جنوبی 
lastsecond.ir-Galbi-Jjim 2.jpg
گالبیجیم کره‌ای 

17. گودئونگو جوریم (Godeungeo Jorim)

گودئونگو جوریم یا ماهی خال‌خالی سرخ‌شده یکی دیگر از غذاهای کره ای است که در چاشنی و سسی تند پخته می‌شود. این غذا آن‌قدر خوش‌طعم است که حتی کسانی که بوی ماهی و طعم آن را دوست ندارند، می‌توانند از طعم آن لذت ببرند؛ زیرا چاشنی اضافه‌شده به این غذا، بوی زُهم را از بین می‌برد. دستور تهیه این غذا بسیار ساده است. تربچه ورقه‌شده را در قابلمه‌ای می‌ریزند و فیله‌های ماهی را میان آن قرار می‌دهند. سپس چاشنی مخلوط‌شده با پودر فلفل قرمز، پیاز سبز خردشده و سیر خردشده را روی آن می‌ریزند و آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه آب‌پز می‌کنند. گودئونگو از غذاهای محبوب کره جنوبی محسوب می‌شود. 

lastsecond.ir-Korean.cuisine-Godeungeo.jorim.jpg
گودئونگو جوریم، یک غذای کره جنوبی
lastsecond.ir-Godeungeo Jorim.jpg
ماهی پخته‌شده در سس

غذای کره ای با برنج

  • بیبیمباپ: مخلوط برنج با سبزی‌جات و گوشت گاو
  • کیمچی بوکئومباپ: برنج سرخ‌شده و کیمچی

  • گیمباپ: رول برنج جلبک دریایی

  • جاپچائه: رشته‌فرنگی سرخ‌شده با برنج

  • دوکبوکی: کیک برنجی تند

خوراکی‌های کره‌ای معروف

  • چیپس کره‌عسلی
  • رامیون
  • جلبک دریایی بوداده
  • حلقه‌های پیاز
  • ماهی مرکب خشک‌شده
  • چیپس لاک‌پشت

غذاهای معروف کره ای

  • خورش کره‌ای
  • کیک برنج قرمز
  • هوتوک
  • کیمچی

غذای کره ای ساده و راحت

  • سالاد جوانه لوبیای کره‌ای
  • سالاد خیار کره‌ای
  • کیمچی توفو ماندو
  • سالاد تربچه تند کره‌ای دایکون
  • تخم‌مرغ کره‌ای بخارپز

غذاهای کره ای خیابانی معروف

  • سوسیس کره‌ای
  • تمپورا به سبک کره‌ای
  • گیمباپ
  • وافل لوبیا قرمز
  • رامیون

سخن آخر 

در این مطلب، معروف‌ترین و بهترین غذاهای کره ای را به شما معرفی کردیم تا در سفر به این کشور، علاوه‌بر بازدید از جاهای دیدنی کره جنوبی، این غذاها را امتحان کنید. ممکن است انواع غذاهای کره ای، خیلی با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار نباشند؛ اما با رنگ و لعاب خاص خود، می‌توانند برای یک بار امتحان کردن مناسب باشند. البته ممکن است شما بعد از امتحان کردن غذاهای کره ای، نظرتان تغییر کند و از طرف‌داران غذاهای کره ای شوید. اگر قرار باشد اسم خوراکی های کره ای محبوبتان را بنویسید، به کدام‌یک از این غذاها اشاره می‌کنید؟

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.