خطرناک ترین غذاهای لوکس دنیا + عکس

4.5
از 47 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چگونه لوکس‌ترین غذاها، بلای جان آدم‌ها می شوند! + تصاویر
07 تیر 1401 08:00
106

غذاهایی که در این مطلب قصد معرفی آنها را به شما داریم برخی از خطرناکترین غذاهای دنیا هستند که لوکس و گران قیمت هم محسوب می‌شوند. این غذاها علاوه‌بر قیمت گرانشان، خطرات مختلفی هم به همراه دارند؛ برای مثال ممکن است شکار یا نحوه به دست آوردن یک غذا خطرناک باشد یا دیگری به دلیل سمی بودن، خوردن آن همراه با ریسک و خطر باشد، بنابراین در این مطلب از مجله لست سکند به نوعی با خطرناکترین غذاهای لوکس دنیا آشنا می‌شویم.

edit.jpg

 1. آبالون، چین، ژاپن و جنوب شرق آسیا

آبالون (Abalone) حلزون‌های دریایی خوراکی بزرگی هستند که به خاطر گوشت طعمدار و صدف‌های رنگین کمانی زیبایشان شناخته می‌شوند. این حلزون‌ها را می‌توان در آب‌های ساحلی سراسر دنیا پیدا کرد، اما بیشتر آن‌ها از سواحل نیوزیلند، آفریقای جنوبی، استرالیا، غرب آمریکای شمالی و ژاپن جمع آوری شده‌اند و به‌خصوص در آشپزی جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین محبوب هستند. دلایلی از جمله بیماری، صید بیش از حد و کاهش سهام باعث شده‌اند که قیمت آبالون، از خطرناکترین غذاهای جهان به شکل غیر قابل کنترلی افزایش پیدا کند و آن را به یکی از خوراکی‌های بسیار پرطرفدار و گران تبدیل کند.

البته نکته‌ای که وجود دارد این است که فقط غواصان می‌توانند آبالون را جمع کنند، اما در آب‌های آفریقای جنوبی، نیوزیلند و آمریکای شمالی، غواصی برای آبالون به همراه دستگاه تنفسی زیر آب غیر قانونی است. هر سال صدها نفر بدون وسایل تنفسی، جان خود را برای این حلزون‌های گران قیمت به خطر می‌اندازند؛ روشی سخت و خطرناک که در آن غواص ناگزیر از حبس کردن نفس خود تا عمق 10 تا 20 پایی زیر سطح اقیانوس است.

همچنین دقت کنید که این افراد معمولا لباس‌های شنای سنگین، کمربند سربی و قطعات سنگینی از آهن برای جدا کردن این حلزون‌ها از صخره‌ها حمل می‌کنند و به همین دلیل جای تعجب ندارد که سالانه تعداد بسیاری غواص در راه به دست آوردن این مخلوقات غرق می‌شوند. به همین دلیل این حلزون برخلاف خواصش جزو خطرناکترین غذاهای دنیا است.

چگونه و کجا آنها را امتحان کنیم؟

شما می توانید آبالون را در سوشی‌های ژاپنی به صورت خام امتحان کنید یا اینکه آنها را به سس سویا آغشته کنید. اگر خیلی شجاع هستید می‌توانید «توتسرور» را امتحان کنید که در واقع امعا و احشا تخمیر شده حلزون است. در چین، آنها را در حالی که کنار قارچ شیتاکی به آرامی پخته شده‌اند به سبک کانتونی با سس سویا، زنجبیل و گشنیز می‌خورند. در کره جنوبی، آبالون را در پودینگ برنج مخلوط می‌کنند که تبدیل به صبحانه‌ای بسیار دلچسب می‌شود.

 

آبالون
آبالون از خطرناک ترین غذاهای جهان در چین، ژاپن و جنوب شرق آسیا
غذاهای خطرناک دنیا
آبالون از غذاهای خطرناک دنیا

2. صدف‌های گردن غازی، شمال اسپانیا و پرتغال

این سخت پوستان با ظاهر عجیب خود با نام percebes نیز شناخته می‌شوند و جزو خطرناکترین غذاهای دنیا هستند که می‌توان آن‌ها را در شمال اسپانیا یافت. جالب است بدانید که ماهیگیران از یک صید خوب می‌توانند روزانه تا 1000 یورو دربیاورند.

این خوراکی را با گوشت خوش طعم و عطر نمکی و دریایی آن می‌شناسند. این موجودات خود را به سنگ‌ها چسبانده و با استفاده از شاخک‌های خود، پلانکتون‌ها را جذب می‌کنند و امکان پرورش آنها به صورت تجاری وجود ندارد. تصادفی نیست که بهترین مکان برای پیدا کردن صدف‌های گردن غازی (Gooseneck Barnacles) در خط ساحلی مرگ (Costa de la Muerte) است. در این مکان بادهای متغیر و صخره‌ها زندگی هزاران ملوان را برای به دست آوردن خطرناکترین غذای دنیا گرفته و صدها کشتی را نابود کرده است.

برای به دست آوردن صدف‌های گردن غازی ابتدا باید از درون قایق به آب پریده، از تشکیلات سنگی تیزی بالا رفت که دائما در معرض شلاق‌های شدید امواج قرار دارند. بهترین صدف‌های گردن غازی در مناطقی با امواج بسیار بلند و قوی زندگی می‌کنند که این موضوع برداشت آنها را از روی صخره‌ها بسیار خطرناک می‌کند. امواج می‌توانند متغیر در ترکیب با جریان‌های اقیانوسی قوی، جان ماهیگیر را در کسری از ثانیه بگیرند.

چگونه و کجا آنها را امتحان کنیم؟

بهترین حالت‌ لذت بردن از این صدف‌ها این است که آنها را به سادگی با لیمو بخارپز کنید و در مایونز سیردار بزنید و بخورید. در منوهای گالیسیایی و در امتداد سواحل پرتغال می‌توانید این غذا را بیابید. این غذا همچنین در ایالت واشنگتن و بریتیش کلمبیای کانادا نیز محبوب است. آیا جرأت آن را دارید که خطرناکترین غذاهای جهان را بچشید؟

خطرناک ترین غذاهای دنیا
صدف‌های گردن غازی از خطرناک ترین غذاهای دنیا
صدف‌های گردن غازی
صدف‌های گردن غازی از غذاهای خطرناک شمال اسپانیا و پرتغال 
غذاهای خطرناک
صدف‌های گردن غازی در رستوران

3. لانه پرنده؛ جزو خطرناک‌ترین غذاها در دنیا، تایلند، ویتنام و بورنئو

سوپ لانه پرنده را احتمالا بیشتر در کارتن‌ها دیده‌اید، اما این سوپ یکی از غذاهای خوشمزه در چین به شمار می‌رود، جایی که یک لانه متوسط پرنده به قیمتی بالغ بر 2000 دلار به فروش می‌رسد. این لانه‌ها از خطرناکترین غذاهای جهان هستند به طور خاص توسط بزاق دهان پرستوها ساخته می‌شود، سپس در معرض هوا خشک می‌شوند و درنهایت وقتی در آب قرار می‌گیرند، بافت ژلاتینی مطبوعی پیدا می‌کنند. این لانه‌ها را از غارهایی در بورنئو و تایلند می‌توان پیدا کرد که شغلی بسیار سخت و خطرناک است و افراد ناگزیرند پابرهنه از ساختارهای سست بامبو در حالی بالا بروند که تنها حائل آنها دیوارهای غار است و در همین میان یک چراغ قوه نیز بین دندان‌های خود نگه داشته‌اند.

هر سال در حین انجام این کار خطرناک صدمات بسیار جدی برای این افراد رخ می‌دهد؛ به هرحال پرستوها لانه‌های خود را در مکان‌هایی می‌سازند که دسترسی به آنها مشکل باشد، اما قیمت بالای این لانه‌ها همچنان افراد را تشویق می‌کند که برای بدست آوردن آنها تلاش کنند. البته برداشت این لانه‌ها از نظر مباحث پایداری و مداخلات زیست محیطی موجب برانگیخته شدن نگرانی‌هایی برای این پرنده‌ها شده است. غیر از آنچه گفته شد خطر ابتلا به آنفولانزای مرغی از خوردن سوپ‌هایی که با لانه‌های وارداتی غیرقانونی تهیه می‌شوند وجود دارد. به همین علت این غذای جالب از خطرناکترین غذاهای جهان است.

 چگونه و کجا آنها را امتحان کنیم؟

مطمئن شوید که لانه‌ها از بورنئو، ویتنام یا تایلند می‌آیند، جایی که قوانین پایداری سختگیرانه‌تر است. از جمله غذاهای کلاسیکی که با لانه پرنده تهیه می‌شوند سوپ یا دسری شیرین به نام تونگ سوئی (کاستاردی شل که به عنوان دسر سرو می‌شود) هستند، اما شما می‌توانید آن را به همراه برنج یا به صورت ژله آماده نیز امتحان کنید. اگر با تور تایلند سفر کردید، فرصت امتحان کردن این غذا را دارید.

مشاهده قیمت تورهای تایلند

سوپ لانه پرنده
لانه پرنده از خطرناک ترین غذاهای دنیا
لانه پرنده خوراکی
لانه پرنده به عنوان غذا
سوپ لانه پرنده
سوپ لانه پرنده

4. خرچنگ کینگ آلاسکایی، آلاسکا

فصل صید خرچنگ کینگ که در آب‌های آلاسکا یافت می‌شود، بسیار کوتاه است و گاهی فقط چند روز طول می‌کشد. در این زمان، ماهیگیران در آب‌های منجمد دریای برینگ می‌روند تا با استفاده از کوزه‌هایی که در آب می‌اندازند این خرچنگ‌ها را شکار کنند که گاهی تا عمق 180 متری فرو می‌روند.

جای تعجب نیست که برنامه شبکه دیسکاوری سفر این ماهیگیران را که در شیفت‌های 18-20 ساعته کار می‌کنند دنبال کرده و به آن عنوان مرگبارترین و خطرناک‌ترین غذاهای دنیا را داده است. تخمین زده می‌شود که در طول این فصل هر هفته یک ماهیگیر جان خود را از دست بدهد و نرخ مرگ و میر این شغل 75% بالاتر از شغل خلبانان و آتش نشانان است. 80% این مرگ و میرها به دلیل آب گرفتگی عرشه و غرق شدن است، اما ماشین‌های سنگینی که کوزه‌های خرچنگ را بلند می‌کنند نیز مسئول این جراحات وحشتناک هستند.

زمانی که خرچنگ‌ها صید شدند، بسیار آسیب‌پذیر هستند و امکان یخ زدن و مرگ آنها در هوای سرد وجود دارد که به دنبال آن شروع به ضربه زدن به یکدیگر می‌کنند یا ممکن است حتی از حرکت‌های قایق آسیب ببینند. ماهیت خطرناک این شغل بدین معناست که این ماهیگیران می‌توانند در طول فصل صید، ده‌ها هزار دلار درآمد داشته باشند.

چگونه و کجا آنها را امتحان کنیم؟

خرچنگ‌های کینگ آلاسکایی (Alaskan King Crab) از خطرناکترین غذاهای دنیا هست که به سراسر دنیا و مخصوصا آمریکا صادر می‌شود و می‌تواند در کنار استیک سرو شود؛ اما بهترین راه برای طبخ آنها به صورت بخارپز یا جوشانده و سرخ کردن در کره است. در ژاپن نیز این خرچنگ‌ها طرفداران زیادی دارند و به شکل تمپورا یا گریل شده با سسی ترش و شیرین سرو می‌شود.

خرچنگ کینگ آلاسکایی
خرچنگ کینگ آلاسکایی
غذاهای خطرناک
خرچنگ کینگ آلاسکایی، از خطرناکترین غذاهای دنیا

5. مار دریایی، جنوب شرق آسیا و ژاپن

اگر تا به حال به جنوب شرق آسیا سفر کرده‌اید ممکن است در سوغاتی فروشی‌ها با بطری‌هایی مواجه شده باشید که داخل مایعی عجیب، بدن پر پیچ و خم یک مار را به نمایش می‌گذارند. مارهای دریایی را برای مصرف غذایی و همچنین اهداف دارویی در خلیج تایلند صید می‌کنند و در سوپ یا به صورت سرخ شده سرو می‌کنند که در نوع خود بسیار خوشمزه است.

یکی دیگر از موارد استفاده مارهای دریایی برای مصارف دارویی در چین و ویتنام است. روش صید مارهای دریایی که جز خطرناکترین غذای دنیا تقسیم بندی شده، بدین شکل است که شب‌ها به هنگام صید هشت پا، توجه این مارها را با نور جلب می‌کنند؛ جالب است بدانید که هر ساله برای صید آنها حدود 700 کشتی ماهیگیری مورد نیاز است.

زهر مار دریایی قوی و کشنده است و نکته جالب اینجاست که بسیاری از این ماهیگیران، دسته‌بندی مارها از نظر سایز را با دستان برهنه انجام می‌دهند و خطر نیش‌های کشنده را به جان می‌خرند. پادزهر کمی در این منطقه موجود است، به همین دلیل ماهیگیران پوست خود را با تیغ می‌برند و زهر را بیرون می‌کشند یا برای کاهش درد از درمان‌های خانگی مانند قرار دادن رب سیر روی زخم استفاده می‌کنند.

چگونه و کجا آنها را امتحان کنیم؟

برای امتحان کردن یکی از خطرناک ترین غذاهای دنیا، مارها را در عصاره‌ای نمکی می‌جوشانند تا با آن سوپ درست کنند و معمولا به صورت کامل با استخوان و... سرو می‌شوند. این غذا را می‌توانید در ژاپن یا تایلند امتحان کنید؛ در ژاپن، مارهای دریایی را خشک می‌کنند. در شمال ویتنام پوره با خون مار دریایی یک غذای محبوب به حساب می‌آید.

مار دریایی
مار دریایی خطرناک ترین غذای جهان در جنوب شرق آسیا و ژاپن
غذاهای خطرناک
طرز تهیه غذای مار دریایی
خطرناک ترین غذای دنیا
غذای مار دریایی از خطرناک ترین غذای دنیا

 

6. فوگو، آسیای شرقی به ویژه ژاپن

این گونه دریایی با وجود خطر و سم کشنده‌ای که دارد از لذیدترین غذاهای ژاپنی‌هاست. فوگو یکی از سمی‌ترین غذاهای جهان است و روش ویژه‌ای برای طبخ دارد. این ماهی سموم کشنده‌ای از تترودوتوکسین در اندام‌های خود به ویژه کبد دارد. روش عمل تترودوتوکسین به صورت مسدود کردن کانال سدیم و فلج کردن اعصاب بدن انسان است. برای طبخ خطرناکترین غذای دنیا سرآشپز باید قسمت‌های خطرناک مانند کبد، معده، روده و برخی اندام‌های دیگر ماهی را دور بریزد. این سرآشپزها برای طبخ این‌ ماهی‌ها سالیان متمادی آموزش می‌بینند و فروش فوگو تنها در صورت طبخ توسط سرآشپز آموزش دیده مجاز است.

 

پافرفیش.jpg
فوگو از خطرناکترین غذاهای دنیا

 

7. سانا ناکجی، کره جنوبی

ساناکجی از خطرناکترین غذاهای دنیا، غذای کره‌ای است که بصورت کاملا تازه از شاخک‌های زنده اختاپوس تهیه می‌شود. فوگو با فلج کردن عضلات باعث اختلال در تنفس و خفگی می‌شد. غذاهای کره‌ای معمولا بسیار محبوب و ویژه‌اند اما ساناکجی جز آن‌ها نیست. بر خلاف فوگو یا آکی، سناناکجی سمی نیست. در عوض، اگر مشتریان این شاخک‌های چرخان را به درستی نخورند، دوباره احتمال خفگی دارند. پدهای مکنده که روی شاخک‌های خرد شده اختاپوس وجود دارند، می‌توانند به سقف دهان یا داخل گلو بچسبد و با مسدود کردن کانال تنفسی باعث خفگی تا حد مرگ شود.

 

سان ناکجی.jpg
سانا ناکجی از غذاهای خطرناک
  

8. هاکارل، اسکاندیناوی به ویژه ایسلند

هاکارل از دیگر موارد در خطرناکترین غذاهای دنیا است که قدمت آن به زمان وایکینگ‌ها برمی‌گردد. هاکارل غذایی ایسلندی است که از گوشت کوسه گرینلندی که به شدت تخمیر شده است درست می‌شود. گوشت این کوسه در حالت عادی بسیار سمی است. سم موجود دارای سطوح بالایی از اکسید تری متیل آمین و اسید اوریک است که اگر بلعیده شود، می‌تواند باعث مسمومیت شدید، ناراحتی روده، اثرات عصبی و گاهی اوقات منجر به مرگ شود. برای میل کردن این گوشت کمیاب و گران باید کاملا تخمیر و پوسیده شود تا سموم موجود در آن از بین برود.

 

هاکارل.jpg

هاکرل غذایی لوکس و خطرناک

9. کاساوا، آمریکای جنوبی

کاساوا یا مانیوک یکی دیگر از خطرناکترین غذاهای دنیا در آمریکای جنوبی است که شامل یک ریشه معمولی گیاه استوایی می‌شود. کاساوا برای تهیه تاپیوکا استفاده می‌شود که باید حتما پخته شود. کاساوا به‌صورت خام از خطرناکترین غذاهای جهان است و مقادیر زیادی سم سیانید دارد. در حالت کلی دو نوع کاساوا وجود دارد، شیرین و تلخ. کاساوا تلخ محتوای سیانید بیشتری دارد. مدل طبخ و کاهش سم در این نوع نیز متفاوت است. کاساوای شیرین فقط باید پخته شود تا خوردن آن بی خطر باشد، در حالی که کاساوای تلخ باید طی مراحلی رنده شود، خیس شود و سپس بپزد تا سطح سیانید آن کاهش یابد.

 

کاساوا.jpg
ریشه گیاه کاساوا

 

سخن آخر

 یکی از ویژگی‌های سفر همین شناخت فرهنگ‌های مختلف مردم جهان است. در این متن سعی کردیم شما را با خطرناک ترین غذاهای دنیا آشنا کنیم تا ببینید در آن سوی کره زمین خطرناکترین غذاها سرو می‌شوند، طوری اصلا در تصوّرتان نمی‌گنجد امّا برای آن مردمان، حتی یک غذای لوکس و ویژه است. البته این غذاها، خطرناک ترین غذاهای دنیا هستند که همه مردم به دلیل گران قیمت بودن آن‌ها توان خرید آن را ندارند! جالب است بدانید بسیاری از افرادی که چنین غذاهایی سفارش می‌دهند از احتمال مرگ خبر دارند و حتی به همین علت غذا را سفارش می‌دهند. شما چطور؟ آیا حاضر هستید خطرناک ترین غذاهای جهان را حتّی به صورت رایگان امتحان کنید؟ نظرات خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: theculturetrip

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.