ذوب یخ‌ها باعث کشف 68 نیزه باستانی شد

4.2
از 16 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
ذوب یخ‌ها باعث کشف 68 نیزه باستانی شد + تصاویر و جزئیات
13 آذر 1399 07:00
0

محققان دانشگاه کمبریج خبر از کشف 68 نیزه باستانی در نروژ دادند. این اکتشاف به سبب ذوب شدن یخ‌هایی بوده که در کوه های جوتنهایمن آب شده اند. منطقه جوتنهایمن به عنوان یکی از پارک های ملی نروژ شناخته شده و مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

زمان ساخت این نیزه ها به زمان مشخصی بازنمی‌گردد و طبق گزارشات قدمت نیزهای کشف شده از عصر برونز تا قرون وسطا را دربر‌می‌گیرد. در وهله نخست محققان بر این امید بودند که قدمت این نیزه ها به زمان وایکینگ ها بازگردد، اما آزمایشات رادیو کربنی مشخص کرد که قدمت این نیزه ها بسیار بیشتر از دوره وایکنیگ ها است و به عصر بر برنز تعلق دارد.

البته همان طور که گفته شد قدمت این نیزها به یک زمان مشخص باز نگشته و قدیمی ترین نیزه به 6000 سال پیش (4100 پیش از میلاد مسیح) و جدیدترین آن به سال 1300 میلادی بازمی‌گردد. بنابراین امکان دارد وایکینگ‌ها هم از این نیزه‌ها استفاده کرده باشند.

68 نیزه پیدا شده، علاوه بر قدمت، در جنس و مواد ساخته شده هم متفاوتند. استخوان، سنگ لوح، آهن و پوسته صدف از جمله مواردی هستند که در ساخت این نیزه‌ های باستانی به کار رفته بودند.

 

کشف نیزه

کشف نیزه

arrow-jotunheimen-ice.jpg

همچنین با وجود نشر اخبار کشف نیزه های باستانی نروژ در طی روزهای اخیر، بد نیست بدانید این اکتشافات کمی قبل تر انجام شده اما به دلیل غنی بودن این منطقه از آثار باستانی به صورت محرمانه بین گروه های خاصی در جریان بود. همچنین در ماه های گذشته نیز ذوب شدن یخ‌ها در نروژ سبب کشف یک گذرگاه باستانی شده بود. 

ذوب شدن یخ ها، غیر از مشخص کردن جای نیزه های باستانی مدفون شده سبب آشکار شدن 300 نمونه از شاخ گوزن‌های شمالی نیز شد. این شاخ ها به دو فرضیه قوت بخشیدند، نخست اینکه گوزن های شمالی برای هزاران سال در مناطق شمالی کره زمین زندگی می‌کردند و دیگر اینکه در عین حال به عنوان یک شکار متداول توسط انسان ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. تصویر زیر نمونه ای از یک کفش ساخته شده از پوست گوزن در نروژ است که قدمت آن به عصر برونزی باز میگردد.

 

گوزن های شمالی

 

این اکتشافات حاصل تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بوده و در حال حاضر سبب شده تا در طی 2 دهه اخیر بیش از 70 درصد یخ‌های این منطقه از بین بروند. 

نروژ

 

منابع: smithsonianmag و lifeinnorway

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.