جدیدترین شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا + سوالات متداول

4.6
از 36 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شرایط جدید سفر به ترکیه چیست؟
16 شهریور 1401 10:00
52

در دوران شیوع ویروس کرونا سفر کردن به ترکیه و هر کشور خارجی دیگری، علاوه بر خطراتی که به همراه داشت، با محدودیت‌های بسیاری همراه بود. الزامی شدن حس کد و درخواست تست pcr معتبر از اقداماتی بود که برای سفر به ترکیه الزامی محسوب می‌شد.

اکنون که در حال خواندن این مطلب، یعنی شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا هستید، باید بدانید که سفر به این کشور تا حد زیادی به حالت دوران قبل از کرونا بازگشته است و محدودیت‌های کرونایی سفر به ترکیه تا حد خیلی زیادی کاهش یافته است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید تور ترکیه را تهیه کنید. این موضوع باعث تسهیل رفت و آمد گردشگران و رونق گرفتن سفر توریست‌ها به این کشور شده است. همراه لست سکند باشید تا جزئیات آخرین وضعیت سفر به ترکیه در دوران کرونا را به اطلاعتان برسانیم.

02 copy.jpg

اگر در دوران اوج کرونا مجله لست سکند را دنبال می‌کردید از محدودیت‌های سفر به ترکیه و البته سایر کشورها آگاه هستید. شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا بارها تغییر کرد و آخرین اخبار آن را در همین مطلب برای شما به اشتراک گذاشتیم. از اجباری شدن حس کد و سینک کردن آن به استانبول کارت گرفته تا الزام استفاده از ماسک و تزریق کامل واکسن کووید 19، اما در حال حاضر وضعیت بسیار تغییر کرده است و همه گردشگران بین المللی (مانند ایرانیان) محدودیتی برای سفر به ترکیه نخواهند داشت. پس اگر محدودیت‌های کرونایی ترکیه مانع از سفرتان به ترکیه میشد، حالا وقت مناسبی برای سفر است.

تازه‌ترین قیمت تورهای ترکیه

محدودیت‌های حذف شده جهت سفر به ترکیه

ترکیه مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهت ایمن کردن ساکنینش از موج کرونا، قوانین مختلفی را برای محدود کردن ورود گردشگران خارجی تعیین کرد که بسیاری از آن‌ها برداشته شده‌اند. مهم‌ترین محدودیت‌های کرونایی که در گذشته وجود داشتند و اکنون برای سفر به ترکیه الزامی نیستند، شامل موارد زیر می‌شوند. 

  • دیگر اجباری برای ارائه تست منفی کرونا پیش از سفر به این کشور وجود ندارد. 
  • نه تنها نوع و تعداد دوزهای واکسن‌ تزریقی الزامی نیست، بلکه حتی اگر واکسن‌ هم تزریق نکرده باشید، می‌توانید به ترکیه سفر کنید.
  • نیازی به تهیه حس کد وجود ندارد و طبعا نیازی نیست حس کد را به استانبول کارت سینک کنید. 
  • نیازی به تکمیل فرم ورود به ترکیه نیست.
  • استفاده از ماسک در اماکن باز و عمومی الزامی نیست.

توجه داشته باشید که سفر هوایی یا زمینی به ترکیه تفاوتی نمی‌کند و در هر صورت محدودیت‌های کرونایی گفته شده در ترکیه حذف شده‌اند.

چه محدودیت‌هایی برای سفر به ترکیه وجود دارد؟ 

استفاده از ماسک و نکات ایمنی در مراکز بهداشتی و محیط‌های بسته‌ای که هوا در آن جریان ندارد، مهم‌ترین و به نوعی تنها شرط باقی مانده در ترکیه است که علاوه بر گردشگران خارجی، شامل ساکنین این کشور هم می‌شود. به طور کلی با وجود اینکه آمار کرونا در این کشور بسیار کاهش یافته است، اما همچنان پیشنهاد می‌شود هنگام سفر، برای ایمنی خود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید تا سفری ایمن‌تر داشته باشید. محدودیت‌هایی که باعث دردسر و همچنین اتلاف وقت مسافران می‌شدند، حذف شده و اکنون سفر به ترکیه بسیار آسان‌تر از دوران اوج کرونا است.

شرایط کرونا در ترکیه
سفر به ترکیه در دوران کرونا

شرایط بازگشت به ایران

علاوه بر اینکه با شیوع کرونا، باید مقررات کشور مقصدتان را بسنجید، شرایط بازگشت به مبدأ هم اهمیت دارد و باید نسبت به آن آگاه باشید. اگر قرار باشد به ایران برگردید، همچنان طبق بخشنامه وزارت بهداشت ایران، همه کسانی که وارد ایران می‌شوند باید واکسن‌های مورد تأیید کشور را به طور کامل تزریق کرده باشند و 14 روز از تزریق دوز دوم واکسن آن‌ها گذشته باشد یا در صورت عدم ترزیق واکسن، تست منفی کرونا (PCR) به همراه داشته باشند. نوع واکسن تزریقی اهمیت ندارد، اگر دو دوز واکسن ایرانی نیز تزریق کرده باشید و از آخرین دوز آن 14 روز گذشته باشد، نیازی به ارائه تست پی سی آر ندارید. بنابراین یکی از دو شرط تزریق کامل واکسن کرونا یا تست منفی برای بازگشت به ایران از ترکیه یا هر کشور خارجی دیگری الزامی است. 

شرایط ترکیه در دوران کرونا
شرایط کرونا در ترکیه

سوالات متداول درباره سفر به ترکیه در دوران کرونا

با توجه به اینکه ترکیه از مقاصد مهم سفر ایرانیان است، در این مطلب قصد داریم به شرایط جدید محدودیت‌های ترکیه و سوالات متداولی که برای مسافران پیش می‌آید بپردازیم.

سوالات متداول در مورد محدودیت‌های کرونایی برای سفر به ترکیه

۱. آیا برای ورود به ترکیه باید تست بدهیم؟

خیر، برای سفر به ترکیه دیگر نیازی به ارائه تست منفی کرونا نیست.

2. آیا برای ورود به کشور ترکیه، ارائه کارت واکسن الزامی است؟

خیر، در حال حاضر نیازی به ارائه کارت واکسن نیست.

3. آیا در حال حاضر برای ورود و تردد در ترکیه نیاز به حس کد هست؟

خیر، در حال حاضر دیگر نیاز به دریافت حس کد ندارید.

4. آیا برای بازگشت به ایران باید تست منفی داشته باشیم؟

در صورت نداشتن کارت واکسن و یا عدم تزریق دو دوز، تست منفی کرونا الزامی است. 

5. آیا لازم است استانبول کارت به حس کد متصل شود؟

خیر، با توجه به لغو حس کد در ترکیه، دیگر نیازی به متصل کردن استانبول کارت به حس کد نیست.

سفر به ترکیه در کرونا
سفر به ترکیه در شرایط کرونایی

سوالات متداول پرواز

 1. آیا داخل هواپیما می‌توانیم الکل و انواع ضد عفونی کننده را با خود ببریم؟

به صورت کلی ورود افشانه به هواپیما ممنوع است ولی در حال حاضر به خاطر شرایط کرونایی سختگیری در این مورد از سوی ایرلاین‌ها انجام نمی‌شود. اما سعی کنید که محلول و افشانه با حجم کم با خود همراه داشته باشید.

2.آیا فاصله‌گذاری در هواپیما رعایت می‌شود؟
اکنون در پروازهای بین المللی، فاصله گذاری اجتماعی به هیچ شکل رعایت نمی‌شود و ظرفیت هواپیما تکمیل می‌شود.

3.چه مقدار بار می‌توانیم با خودمان ببریم؟
مقدار بار هر ایرلاین با کلاس‌های پروازی مختلف، متفاوت است و باید به سایت ایرلاین مراجعه کنید.

سفر به ترکیه در دوران کرونا
شرایط سفر به ترکیه در کرونا

سخن آخر

در این مطلب آخرین شرایط سفر به ترکیه را مرور کردیم و نکاتی که پیش از سفر به ترکیه باید بدانید را به اطلاعتان رساندیم. از آنجایی که ایرانیان برای سفر به ترکیه نیازی به درخواست ویزا ندارند، بررسی شرایط کرونایی ترکیه و شرایط ورود به آن، مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید به آن توجه کنند. به طور خلاصه، ایرانیان برای سفر به ترکیه نه نیازی به ارائه تست منفی کرونا دارند و نه الزامی برای واکسنیه بودن آن وجود دارد. بنابراین، اگر استفاده از ماسک در محیط‌های بسته‌ای که هوا در آن جریان ندارد را کنار بگذاریم (اکنون این مسئله نیز از حالت سختگیرانه خارج شده است)، هیچ محدویت کرونایی برای سفر به ترکیه در حال نیست.

البته توجه داشته باشید که همه این قوانین مقطعی هستند و با کاهش یا افزایش آمار کرونا ممکن است تغییر کنند. چنانچه شرایط مسافرت به ترکیه شامل تغییرات جدیدی شود، این مطلب به روز رسانی می‌شود تا شما بتوانید به راحتی در جریان آخرین وضعیت سفر به ترکیه در شرایط کرونایی قرار بگیرید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.