حیوانات عجیب و غریب با ظاهری باورنکردنی!

4.1
از 706 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
با عجیب ترین جانوران جهان آشنا شوید + تصاویر
23 شهریور 1402 08:00
24

بیش از 8.7 میلیون گونه جاندار در کره زمین زندگی می‌کنند که تنوعشان باورنکردنی است. از شاهین‌‌هایی گرفته که در ارتفاعات آسمان سیر می‌کنند تا ماهی‌هایی که در تاریک‌ترین نقاط اقیانوس‌ها به زندگی خود ادامه می‌دهند. تعداد این جانداران و حیوانات عجیب آن‌قدر زیاد است که اگر گیاهان و سایر جاندارانی که اطلاعات زیادی از آن‌ها موجود نیست را حذف کنیم و فقط بخواهیم یک جمله از هر جانوری که تاکنون منقرض نشده است بخوانیم، به چندین سال زمان نیاز خواهیم داشت.

بنابراین با معرفی حیوانات شاخص حیات وحش سعی کردیم بخشی از حیوانات متمایز یعنی جانورانی که در یک ویژگی شناخته شده هستند را به شما معرفی کنیم. در همین راستا، قرار است شما را با برخی از حیوانات عجیبی آشنا کنیم که به غالب مشاهدات انسان‌ها، ظاهر و شکل و شمایل متفاوت‌تری دارند و دیدن چهره آن‌ها برایمان باورنکردنی است.

عجیب ترین حیوانات دنیا
عکس عجیب ترین حیوانات دنیا

آی آی

ظاهر کلافه و وحشت‌زده این جانور در نگاه اول توجه هر انسانی را به خود جلب می‌کند و ممکن است از خودتان بپرسید «یعنی چه کسی این موجود کوچک را اذیت کرده!» آی آی (Ay Ay) نوعی لمور است که فقط در ماداگاسکار یافت می‌شود که با چهره خاصش حیوانات عجیب به حساب می‌آید. این حیوان همه‌چیزخوار است، اما اغلب از حشرات تغذیه می‌کند. آی آی با گوش‌های بزرگش که قدرت شنوایی بالایی دارند، می‌توانند صدای حرکت حشرات را از زیر تنه درختان بشنوند و سپس با انگشت بلند خود، حشرات چوب‌خوار را از زیر پوست درختان بیرون کشیده و از آن‌ها تغذیه کند. این حیوان کاملا بی‌آزار است و متأسفانه بقای این جانور نیز در خطر قرار گرفته، به همین دلیل نامش را می‌توان در لیست حیوانات در معرض انقراض مشاهده کرد.

عجیب‌ ترین حیوانات جهان
آی آی یکی از عجیب‌ ترین حیوانات جهان 
لمور بومی مادگاسکار
آی آی، لمور بومی ماداگاسکار

بید ونزوئلایی

بید ونزوئلایی با نام کامل‌تر بید پودل ونزوئلایی (Venezuelan poodle moth) نوعی پروانه گرمسیری است که برای اولین‌بار در سال 2009 کشف شد. این جاندار شمایلی بسیار متفاوت دارد و ظاهرش شبیه به دنیای فانتزی و کارتون‌هاست. به‌نحوی که وقتی برای نخستین‌بار عکسش در اینترنت منتشر شد، کاربران فکر کردند که شاید با فتوشاپ چنین حیوانی ایجاد شده است. بید ونزوئلایی که یکی از حیوانات عجیب و غریب این لیست است، جانوری کمیاب بوده که غالبا در قاره آمریکای جنوبی و به‌ویژه کشور ونزوئلا پیدا می‌شود، حشراتی که 8 تا 11 هفته طول عمر دارند و اطلاعات زیادی درباره رفتار و ویژگی‌هایش موجود نیست.

بید ونزوئلایی
بید ونزوئلایی از عجیب ترین حیوانات جهان
بید ونزوئلایی
اندازه کوچک بید ونزوئلایی

مارمولک آرمادیلو

Ouroborus cataphractus گونه‌ای از مارمولک صحرایی است که با نام‌های مختلفی مانند مارمولک زره‌پوش، مارمولک دم نیزه‌ای‌ یا مارمولک آرمادیلو شناخته می‌شود که شباهتی به یک اژدهای کوچک دارد. این جانور که به‌صورت بومی در کویر غربی آفریقای جنوبی زندگی می‌کند، ظاهر عجیب و زیبایی دارد که نقش مهمی در بقا و دفاع این جانور هنگام خطر ایفا می‌کند.

مارمولک زره‌پوش هنگام خطر مانند آرمادیلو به‌دور خود می‌پیچد، به‌نحوی که دمش را به دهان گرفته و شکلی حلقوی را ایجاد می‌کند تا پوست سخت و بُرنده‌اش علاوه‌بر استتار، در برابر تهدیدهای احتمالی از او دفاع کند. این مارمولک که جزو عجیب ترین حیوانات جهان شناخته می‌شود اغلب از حشراتی مانند موریانه و بی‌مهرگان کوچکی مانند عنکبوت‌ها و کرم‌ها تغذیه می‌کند.

مارمولک آرمادیلو
مارمولک آرمادیلو در حالت تدافعی
مارمولک آرمادیلو
مارمولک آرمادیلو یکی از عجیب ترین حیوانات جهان 

مندریل

شاه بابون یا مندریل نوعی میمون درشت‌اندام است که شباهت نزدیکی به دریل‌ها و بابون‌ها دارد. مندریل‌ها بزرگ‌جثه‌ترین میمون‌های جهان شناخته می‌شوند که علاوه بر جثه بزرگ، دندان‌های بسیار بزرگی هم دارند. این میمون در آفریقا و در کشورهایی مانند کنگو، کامرون، گابن و گینه استوایی یافت می‌شود.

اما آنچه ‌مندریل را جزو عجیب ترین حیوانات قرار می‌دهد، رنگ‌های نامعمولی است که در پشت و پوزه این میمون دیده می‌شود. باوجوداینکه رنگ‌دانه‌ آبی در پستانداران تولید نمی‌شود، اما آن را می‌توان به‌راحتی در خطوط پوزه‌های شاه‌ بابون ملاحظه کرد. این رنگ‌ها که نوعی صفات ثانویه به شمار می‌روند پس از رسیدن به سن بلوغ و ترشح هورمون تستوسترون به وجود می‌آیند، به همین دلیل این رنگ و نقش‌ها بیشتر در گونه نر بالغ مندریل دیده می‌شود، اما در ماده‌ها و میمون‌های جوان اغلب کدرتر هستند.

مندریل
مندریل از عجیب‌ ترین میمون‌ های جهان
میمون مندریل
رنگ‌های عجیب میمون مندریل

موش کور دماغ ستاره‌ای

موش کور دماغ ستاره‌ای پستانداری کوچک است که در شمال شرقی آمریکا و شرق کانادا زندگی می‌کند. همان‌طور که می‌بینید روی پوزه این حیوان عجیب 22 تار حسی صورتی رنگ گوشتی و بیش از دویست هزار گیرنده عصبی وجود دارد که موجب این چهره عجیب شده است. البته از سوی دیگر، این تارها صفات اعجاب‌انگیزی را در این موش‌های کور به وجود آورده‌اند که مهم‌ترین آن، سرعت بلع بسیار سریع آن‌هاست.

یک موش کور دماغ ستاره‌ای در هر 120 میلی‌ثانیه می‌تواند یک طعمه را شکار کرده و بخورد. سرعت بلع این حیوان در گینس ثبت شده و هیچ پستانداری در جهان قادر به خوردن چیزی سریع‌تر از او نیست. درضمن این جاندار قابلیت حس بویایی زیر آب را هم دارد و می‌تواند طعمه‌ها را شناسایی کند. پیشنهاد می‌کنیم به مطلب معرفی موش کور دماغ ستاره‌ای هم مراجعه کنید تا اطلاعات جالب بیشتری درباره این شکارچی استثنایی کسب کنید.

موش کور دماغ ستاره‌ای
موش کور دماغ ستاره‌ای از عجیب ترین حیوانات جهان
موش کور دماغ ستاره‌ای
عکس موش کور دماغ ستاره‌ای

فری گیت

بعضی از پرندگان نر در فصل تولیدمثل، برای جلب‌توجه جنس ماده و انتخاب شدن از طرف آن، رفتار جنسی خاصی را از خود به نمایش می‌گذارند. بعضی‌ها آواز می‌خوانند، بعضی حرکاتی شبیه به رقص دارند و بعضی دیگر هم حرکاتی مانند قدرت‌نمایی از خود نشان می‌دهند. دراین‌بین، فری گیت (با نام علمی Fregata magnificens) هم از آن دست پرندگانی است که جلوه بسیار زیبا و منحصربه‌فردی برای جلب‌توجه جفت خود ایجاد می‌کند. فری گیت پرنده‌ای بومی در جزیره گالاپاگوس است که برای جلب‌توجه ماده‌ها، سینه قرمزرنگ خود را باد می‌کند.

فری گیت
از راست به چپ عکس فری گیت نر و ماده

ماتا ماتا

جثه بزرگ، گردن بلند و کلفت، صورتی پهن و لاکی صخره‌مانند کافی است تا تصور شما را از یک لاک‌پشت عوض کند. ماتا ماتا لاک‌پشتی غول‌پیکر است که در آب‌های شیرین جنگل آمازون یافت می‌شود و جزو عجیب ترین حیوانات شناخته می‌شود. ماتا ماتا علاوه بر ظاهر عجیب خود که سری مانند برگ و پوستی مثل چوب دارد، از آرواره‌های بسیار نیرومندی هم برخوردار است. این ظاهر عجیب به او در استتارش کمک می‌کند تا بتواند شکار بکند.

ماتا ماتا جانوری همه‌چیزخوار است و از ماهی، میوه و گیاهان مختلف تغذیه می‌کند. همچنین دهان کشیده‌اش مانند یک جاروبرقی عمل می‌کند و می‌تواند ماهی‌های کوچک‌تر را به سمت دهان خود بمکد، اما به دلیل ساختار دهانش قادر به جویدن نیست.

ماتا ماتا
ماتا ماتا یکی از عجیب ترین حیوانات جهان

حباب ماهی

زشت یا زیبا نامیدن یک حیوان با معیارهای سطحی که انسان‌ها برای خود مشخص کرده‌اند، کاری پوچ و بی‌معنی است، اما در ادامه باید شما را با بلاب فیش، نوعی ماهی که به دلیل ظاهر متفاوتش سال‌های متمادی است که لقب زشت‌ترین موجود زنده را یدک می‌کشد، آشنا کنیم. بلاب فیش، حباب ماهی یا ماهی قطره‌ای، تیره‌ای از ماهیان کله‌گنده است که در اعماق 600 و 1200 متری آب‌های نزدیک به تاسمانیا، استرالیا و نیوزلند زندگی می‌کند.

این ماهی با چهره‌ای شبیه به صورت انسان که او را جزو لیست عجیب ترین حیوانات قرار می‌دهد، فاقد کیسه شناست و قادر به شناکردن به‌خوبی سایر ماهی‌ها نیست، اما چگالی بدنش به او این اجازه را می‌دهد که به‌خوبی در نزدیکی بستر دریا شناور بماند. حباب ماهی بدون نیاز به جفت، توانایی تولیدمثل دارد، اما درحال‌حاضر در معرض انقراض قرار گرفته است. 

حباب ماهی
حباب ماهی، ملقب به زشت ترین حیوان جهان

خرچنگ ژاپنی

با بزرگ‌ترین بندپای جهان به نام خرچنگ عنکبوتی ژاپنی آشنا شوید. جانوری آبزی که در آب‌های اطراف ژاپن زندگی می‌کند و در سال 1836 کشف شد. این خرچنگ که جزو حیوانات عجیب محسوب می‌شود، ممکن است تا 3.7 متر بلندی داشته باشد. خرچنگ‌های ژاپنی به دلیل زهر کشنده‌ای که دارند می‌توانند جان حیوانات کوچکتر از خود را به‌راحتی بگیرند، اما بااین‌حال خرچنگ‌های ژاپنی جانوران محتاطی هستند و نزدیک به هر موجود زنده‌ای از جمله انسان‌ها نمی‌شوند.

این خرچنگ‌های 8 پا، برخلاف عنکبوت‌ها تار نمی‌بافند، اما برای تخم‌هایشان لانه‌هایی تشکیل شده از برگ گیاهان درست می‌کنند. درضمن اگر به ژاپن سفر کردید و در رستوران‌هایش این خرچنگ را درحال خورده شدن دیدید، تعجب نکنید. در بعضی کشورها مانند ژاپن این خرچنگ را با لذت فراوان میل می‌کنند و به همین دلیل هم جمعیتش روبه انقراض است.

بهترین دیدنی‌های ژاپن

خرچنگ ژاپنی
خرچنگ ژاپنی از عجیب ترین حیوانات جهان 
خرچنگ عنکبوتی
خرچنگ ژاپنی یکی از ترسناک ترین حیوانات جهان

کل سکایی

سایگا یا کل سکایی (saiga antelope) نوعی بز کوهی است که در نواحی با پوشش استپی اوراسیا و نواحی نیمه‌صحرایی مرکز آسیا زندگی می‌کند و در کشورهای روسیه، مغولستان و به‌ویژه قزاقستان یافت می‌شود. این جانور که از حیوانات عجیب و غریب است به‌صورت گله‌ای زندگی می‌کند و مهم‌تر از پوزه عجیب و دماغ بزرگشان، مسئله بقای آن‌ها مطرح است. سایگاها فقط یک گام تا انقراض فاصله دارند و ممکن است در آینده نزدیک غیر از مستندات چیز دیگری از آن‌‌ها باقی نماند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل انقراض آن‌ به دهه 1990 میلادی باز می‌گردد، زمانی که کشورهای چین، مالزی و سنگاپور به دلیل استفاده دارویی از شاخ این حیوانات، جمعیت قابل توجهی از سایگا‌های نر را در آسیای مرکزی و جنوبی به کشتن دادند. فقط در سال 2015 حدود 220.000 سایگا شکار شد که موجب ازبین‌رفتن 62 درصد از مجموع جمعیت آن‌ها شد.

کل سکایی
ظاهر عجیب کل سکایی 
کل سکایی
کل سکایی از عجیب ترین حیوانات جهان 

قلابچه ماهی

شاید چهره ترسناک این ماهی با آن عضو آویزان جلوی صورتش برایتان آشنا باشد، چون در انیمیشن نمو یکی از آن‌ها را دیده‌اید. نام این موجود قلابچه ماهی (Anglerfish) است. قلابچه ماهی به دلیل دندان‌ نامرتب، آرواره‌های بزرگ و به‌طور کلی ظاهر نامعمول خود به‌عنوان یکی از ترسناک‌ترین و عجیب ترین حیوانات جهان شناخته می‌شود. این ماهی در عمق چندهزارمتری دریا زندگی می‌کند و یکی از ویژگی‌های جالبش، قلاب بلندی است که در تاریکی اقیانوس مانند یک فانوس، مسیر را برایشان روشن می‌کند. ویژگی دیگری که این ماهی‌ها را بی‌مانند می‌کند، روش تولیدمثل خاص آن‌هاست. به‌نحوی که جنس نر پس از آمیزش تا ابد به جنس ماده پیوند می‌خورد و قلابچه ماهی‌ نر به جزئی از گوشت و خون قلابچه ماهی ماده‌ای که در حالت معمول 40 برابر از آن بزرگ‌تر است درمی‌آید.

با وجود نسبت دادن القابی چون شیطان سیاه دریا، این جانور هیچ خطری برای انسان‌ها ندارد، اما انسان‌ها خطر جدی برای بقای آن‌ها محسوب می‌شوند. چرا که قلابچه ماهی‌ها یکی از غذاهای دریایی محبوب ژاپنی‌ها محسوب می‌شوند. به‌تازگی دیده شدن قلابچه‌ ماهی در یکی از پارک‌های ملی ایالت کالیفرنیا آمریکا خبرساز شد که تصویر آن را می‌توانید ملاحظه کنید.

قلابچه ماهی
قلابچه ماهی از عجیب ترین ماهی های جهان 
قلابچه ماهی
قلابچه ماهی ترسناک ترین ماهی جهان

چوب متحرک

در نگاه اول چیزی مشخص نیست، اما اگر کمی دقیق‌تر بشویم شاهد یکی از عجیب ترین حیوانات خواهیم بود. چوب متحرک یا حشره راست بال آمریکایی (Phobaeticus kirbyi) یکی از متبحرترین حیوانات در زمینه مخفی‌شدن و استتار است. از نظر قدی جزو بلندترین حشرات محسوب که گاهی اوقات ارتفاعشان به بیش از 30 سانتی‌متر هم می‌رسد. این حشره در کل دنیا و بیشتر در قاره آسیا و همچنین کشورهایی مانند آمریکای جنوبی و استرالیا دیده شده است.

Phobaeticus kirbyi.jpg

حشره راست بال آمریکایی ملقب به چوب متحرک

اژدهای دریایی برگ‌دار

باز هم یکی دیگر از اساتید استتار یعنی اژدهای دریایی برگ‌دار! این ماهی که از خانواده سوزن‌ماهیان است و در آب‌های جنوبی و غربی استرالیا زندگی می‌کند. این ماهی به علت این که زائده‌های برگ مانندی بدنش را پوشانده است، اژدهای دریایی برگ‌دار (Leafy seadragon) نام‌گذاری شده و ازآنجایی‌که همیشه در آب شناور است شباهت زیادی به یک‌تکّه جلبک دارد. به همین دلیل هم به‌سختی می‌توان آن را تشخیص داد و می‌شود که نامش را در لیست حیوانات عجیب و غریب نوشت. درضمن این ماهی بسته به تغذیه، موقعیت و میزان استرسش قادر است تا رنگ خود را نسبت به محیط اطراف تغییر دهد.

Leafy Seadragon.jpg
اژدهای دریایی برگدار با رنگ سبز

قورباغه ماهی مخطط

این جانور که از تیره قورباغه ماهی‌ها محسوب می‌شود با داشتن خارهای پوستی چیزی شبیه به مو، روی تن خود دارند. قورباغه ماهی مخطط (Hairy frogfish) به‌دلیل شکل ظاهری‌اش قدرت استتار بالایی دارد؛ به همین علت در محلی کمین می‌کند و یکی از اندام‌هایش که شبیه به کرم است را به‌عنوان طعمه در آب تکان می‌دهد تا باعث جلب‌توجه و جلو آمدن شکار خود شود. این جانور که یکی از حیوانات عجیب جهان است، هم قابلیت تغییر رنگ مناسب با محیط اطراف خود را دارد و ظرف مدت چند هفته با محیط خود سازگار می‌شوند. نکته جالب اینجاست که قورباغه ماهی مخطط برخلاف سایر ماهی‌ها شنا نمی‌کند و کف آب راه می‌رود.

hairy frogfish.jpg
نمایی از قورباغه ماهی مخطط

ماهی شیشه‌سر

این ماهی که یکی از عجیب ترین حیوانات جهان است، با کله شیشه‌ای خود شناخته می‌شود و می‌توان اجزای داخل سر و همچنین چشمانش را دید. ازآنجایی‌که ماهی شیشه‌سر (Macropinna) در اعماق 600 الی 800 متری زندگی می‌کند و در این عمق از آب همه‌جا تاریک است، به همین علت سر شفاف او به کمکش می‎‌آید و باعث می‌شود تا دید بهتر و میدان دید بیشتری داشته باشد. این ماهی از تیره چشم بشکه‌ای‌هاست و بیشتر در سواحل کالیفرنیا و اقیانوس آرام شمالی پیدا می‌شود.

Macropinna.jpg
ماهی شیشه‌سر از حیوانات عجیب و غریب

سخن آخر

در این مطلب از لست‌سکند شما را با برخی از حیوانات عجیب که ظاهر متفاوتی دارند آشنا کردیم. تمام آنچه دیدید و خواندید طبق بررسی‌ از منابع مختلف و نظر عموم مردم جمع‌آوری‌شده، اما ظاهر هیچ جانداری را نمی‌توان به‌هیچ‌عنوان زشت یا حتی عجیب خطاب کرد. در آخر شما هم می‌توانید نظر خود را درباره این موضوع و عجیب‌ترین جانوری که می‌شناسید با ما به اشتراک بگذارید.

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.