با اکسپرس اینتری، بهترین روش مهاجرت به کانادا آشنا شوید

4.3
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
معرفی ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش مهاجرت به کانادا + آموزش ثبت نام
28 خرداد 1400 08:00
5

اکسپرس اینتری سیستم آنلاینی است که دولت کانادا برای متقاضیان خارجی که خواهان اخذ اقامت دائم این کشور از طریق کار و تخصص هستند ایجاد شده است.  این سیستم کمک می‌کند تا اشخاص به وسیله حرفه خود به برنامه مهاجرتی درستی قرار بگیرند، در کمتر از 12 ماه به این کشور مهاجرت و اقامت دائم خود را دریافت کنند. سیستم اکسپرس اینتری نخستین بار در سال 2015 توسط اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا (IRCC) جهت جذب نیروهای ماهر خارجی ایجاد شد و در حال حاضر از پر تقاضاترین روش‌های مهاجرتی این کشور به شمار می‌رود.

اکسپرس اینتری چگونه کار می‌کند؟

اکسپرس اینتری یک سیستم رقابتی آنلاین است که شرکت کنندگان از طریق ایجاد پروفایل و صفحه کاربری در سایت مهاجرتی کانادا رزومه خود را در آن ثبت می‌کنند. این رزومه شامل اطلاعاتی چون سن، وضعیت تاهل، رشته تحصیلی، سابقه کاری، میزان دانش و تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی و سایر موارد اینچنینی می‌شود. با وارد کردن این اطلاعات، پروفایل تمامی شرکت کنندگان وارد بستری به نام Pool شده و توسط CRS (سیستم جامع رتبه‌بندی) رتبه بندی می‌شود. شرکت کنندگانی که نسبت به سایرین از وضعیت بهتری برخوردار باشند نمره CRS بیشتری کسب می‌کنند و در نهایت موفق به اخذ ITA (دعوت‌نامه درخواست) می‌شوند. دریافت ITA گام اصلی برای دریافت اقامت دائمی کانادا محسوب می‌شود.

متقاضیان اکسپرس اینتری بر چه اساسی رتبه بندی می شوند؟

CRS یا سیستم جامع رتبه‌بندی، معیاری است که دولت کانادا برای تشخیص توانمندی و مشخص کردن بازه صلاحیت متقاضیان ایجاد کرده است. حداکثر نمره‌ای که یک متقاضی می‌تواند در اکسپرس اینتری کسب کند 1200 است و فاکتورهایی حائز اهمیت در این سیستم عبارتند از: میزان تحصیلات، سن متقاضی، تجربه کاری، وضعیت تأهل، میزان تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی، داشتن پیشنهاد کاری در کانادا و ... . هرچه متقاضی در شرایط بهتری قرار داشته باشد، امتیاز بیشتری می‌گیرد و شانس بیشتری برای مهاجرت به کانادا خواهد داشت. 

canada-flag-immigration-approved-stamp-how-to-immigrate-to-canada-1587051057201.jpg

آیا کسب امتیاز مجاز CRS به معنای کسب اقامت دائمی کانادا است؟

خیر. در صورتی که شما موفق به کسب امتیاز مجاز در سیستم CRS شده‌اید تضمین قطعی برای دریافت اقامت دائمی کانادا وجود نخواهد داشت، چرا که این امکان وجود دارد که شما با حداقل امتیاز ممکن در CRS پذیرفته‌ شده باشید و به دلیل رقابتی بودن این سیستم متقاضیان دیگری که با امتیاز بیشتری پذیرفته‌ شده‌اند رتبه بهتری از شما کسب کنند و ITA دریافت کنند.

همچنین اشخاص بسیاری وجود داشته‌اند که با دریافت امتیاز پایین نیز موفق شده‌اند به این مهم دست پیدا کنند و برای اقامت دائمی کانادا درخواست دهند. برای مثال در اکسپرس اینتری 16 اکتبر 2019 به دلیل نیاز بالا به جذب نیروی فنی (Trade Worker) متقاضی با امتیاز 464 از 1200 نیز موفق به دریافت ITA شد.

در همینجای کار این چند نکته را به خاطر داشته باشید 

  1. تمامی متقاضیان در یک Pool قرار نخواهند گرفت و آن‎ها صرفا با شرکنندگان هم کلاسی که حیطه تخصصی مشترکی دارند مقایسه می‌شوند
  2. معیار CRS برای رتبه بندی متقاضیان با توجه به میزان تقاضای آن شغل در کانادا متفاوت است و در در هر دوره برگزاری اکسپرس اینتری امتیاز خاصی برای کسب ITA در نظر گرفته نمی‌شود.
  3. در اکسپرس اینتری سه کلاس و  برنامه کلی داریم که هر متقاضی باید دست کم در یکی از آن‌ها واجد شرایط باشد.

کلاس و برنامه‌های اکسپرس  اینتری

اکسپرس اینتری در سه کلاس و برنامه زیر اقدام به جذب متقاضیان واجد شرایط می‌کند:

  • نیروی متخصص فدرال (Federal Skilled Worker)
  • نیروی متخصص فنی فدرال (Federal skilled trade)
  • کلاس تجربه کانادایی (Canadian experience class)

هر یک از برنامه‌های مذکور دارای شرایط بخصوصی هستند که در آینده نزدیک به طور کامل هر کدام را به طور کامل شرح می‌دهیم. همچنین برای پیچیده نشدن مطلب اشاره به برنامه مهاجرت استانی کانادا (PNP) نخواهیم کرد و در مطلبی جداگانه علاوه بر توضیح کامل این برنامه به ارتباط آن با اکسپرس اینتری نیز اشاره خواهیم کرد. در حال حاضر کافی است بدانید تا:

نیروی متخصص فدرال: مناسب برای متقاضیانی است که شغل آن‌ها نیاز به تحصیلات آکادمیک داشته (مانند مهندس نرم افزار) و پذیرش در آن الزامی به داشتن پیشنهاد کاری ندارد.

نیروی متخصص فدرال: مناسب متقاضیانی است که در یک حرفهِ فنی مانند نجاری تخصص بالایی دارند. برای واجد شرایط شدن در این برنامه لزومی برای داشتن تحصیلات عالیه وجود ندارد و همچنین شرکت کنندگان ملزم به داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای کانادایی هستند.

کلاس تجربه کانادایی: مناسب اشخاصی است که در دو سال اخیر در کانادا حضور داشتند و در آنجا مشغول به کار یا تحصیل بوده‌اند.

مقایسه کلی برنامه های اکسپرس اینتری

به منظور آشنایی بهتر با 3 برنامه اکسپرس اینتری در جدول زیر مقایسه ای اجمالی از هر یک خواهیم داشت. موارد گفته شده از مهم‌ترین عوامل انتخاب شدن در این برنامه خواهند بود.

اما لازم است تا پیش از آن با NOC یا طبقه بندی مشاغلی ملی کانادا آشنا شویم. NOC لیستی از تمامی مشاغل  بازار کار کانادایی است که نوع مهارت هر شغل را در 5 سطح 0، A ، B ، C و D طبقه بندی می کند.

  • NOC 0 شامل مشاغل مدیریتی می شود. مانند مدیر یک رستوران و مدیر یک شرکت
  • NOC A: شامل مشاغل تخصصی می شود که اکثرا نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد. مانند مهندسی معماری و دندان‌پزشکی
  • NOC B: شامل مشاغل فنی می شود که معمولا نیاز سپری کردن آموزش های فنی یا دوره های کارآموزی دارد. مانند نجاری و برق‌کاری
  • NOC C: شامل مشاغل میانه‌ای می‌شود که معمولا نیاز به اتمام دوره دبیرستان یا سپری کردن دوره های آموزشی دارد. مانند رانندگان اتوبوس و نیروهای ریخته گری
  • NOC D: شامل مشاغل کارگری می‌شود که آموزش‌های لازم حین کار داده می‌شود و نیاز به تحصلات و سواد ندارد. مانند نظافت کاری و کارگری ساختمان

 

1.jpg

 

تاریخ برگزاری اکسپرس اینتری

معمولاً اکسپرس اینتری کانادا هر دو هفته یک بار برگزار شده و در هر تاریخ تنها یکی از سه برنامه مهاجرتی نیروی متخصص فدرال، نیروی فنی فدرال و کلاس تجربه کانادایی برای قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند. البته گاهاً این اتفاق رخ داده که دو یا 3 برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری تنها در یک قرعه‌کشی (که بر اساس صلاحیت افراد است و نه شانس آن‌ها) اتفاق بیافتد و دعوت‌نامه‌های مهاجرتی بیشتری صادر شود.

مزایای شرکت در اکسپرس اینتری

  • آنلاین بودن پروسه
  • با تکمیل فرم‌های آنلاین و رایگان در کمتر از چند دقیقه می‌توانید شانس کلی خود را متوجه شوید (توضیح در تیترهای بعدی)
  • یکی از ارزان‌ترین روش‌های ممکن برای اخذ اقامت دائمی کانادا
  • عدم نیاز به هزینه، تا پیش از انتخاب شدن ( توضیحات کامل‌تر در تیترهای بعدی)
  • یکی سریع‌ترین روش‌های اخذ اقامت دائمی کانادا (نام اکسپرس اینتری به معنای ورود سریع است)
  • امکان مهاجرت کاری بدون نیاز به پیشنهاد کاری (در کلاس تجربه کانادایی و نیروی متخصص فدرال)

مدت زمان اخذ اقامت کانادا از طریق اکسپرس اینتری

با شرکت در اکسپرس اینتری، از زمان ثبت‌نام تا اخذ صدور اقامت دائمی این پروسه می‌تواند به طور میانگین حدود 6 ماه زمان ببرد؛ اما توجه داشته باشید که عموماً پروسه هر شخصی نمی‌تواند به این سرعت دنبال شود. چرا که پروفایل شما تا 12 ماه در اکسپرس اینتری pool اعتبار خواهد داشت و با هر بار قرعه‌کشی  پروفایل شما مورد بررسی قرار می گیرد تا در یکی از واجد دریافت ITA شود. بنابراین ممکن است پروقایل یک متقاضی تازه در ماه دهم برگزیده شود. همچنین:

  1. در صورت اخذ ITA به شما 60 روز زمان داده خواهد شد تا مدارک لازم را تهیه کنید.
  2. در آخر حدود 6 ماه یا کمتر برای پروسه اقامت دائمی شما زمان لازم خواهد بود.

توجه: اگر شما در ظرف 12 ماه موفق به دریافت ITA نشده‌اید جای نگرانی نیست و می‌توانید بار دیگر پروفایل خود را ارسال کنید و 12 ماه دیگر در اکسپرس اینتری حضور داشته باشید. این چرخه می‌تواند تا زمانی که برگزیده نشدید و تمایل دارید ادامه داشته باشد.

 

20200316CoronavirusImmigrationLevels.jpg

شرکت در اکسپرس اینتری چقدر هزینه دارد؟

یکی از مزایای شرکت در اکسپرس اینتری هزینه کمی است که این  نسبت به سایر روش‌های مهاجرتی دارد؛ اما آنچه طرفداران اکسپرس اینتری را بیش‌تر کرده است عدم نیاز به پرداخت هرگونه هزینه‌ای تا قبل از صدور ITA است. بنابراین شرکت در این برنامه رایگان است و تنها زمانی نیاز به پرداخت هزینه وجود دارد که برای شما دعوت‌ نامه ارسال‌ شده باشد. البته یک سری مخارج مانند هزینه آزمون زبان، ارزشیابی اعتبار تحصیلی (ECA)، هزینه‌های پزشکی، هزینه بیومتریک، ترجمه مدارک به زبان انگلیسی یا فرانسوی و... پیش روی متقاضیان خواهد بود که بخشی از آن هنگام ایجاد پروفایل (مانند دریافت ECA) و بخشی از آن پس از دریافت ITA نیاز به پرداختن دارد (مانند هزینه بیومتریک).

اثبات تمکن مالی در اکسپرس اینتری

تمکن مالی یا proof of funds در اکسپرس اینتری به این معنا است که بتوانید پس از صدور ITA اثبات کنید حداقل هزینه لازم برای اقامت در کانادا را دارید و می‌توانید در نخستین سال حضورتان اعم از شغلی که در کانادا خواهید داشت از پس مخارج بر بیایید. اثبات تمکن مالی تنها در 2 برنامه نیروی متخصص فدرال و برنامه نیروی فنی فدرال مورد نیاز است و متقاضیان زیر نیازی به اثبات تمکن مالی نخواهند داشت.

  • کسانی که از طریق برنامه تجربه کانادایی موفق به دریافت ITA شده‌اند
  • کسانی که در دو گروه برنامه نیروی متخصص فدرال و نیروی فنی فدرال دارای پیشنهاد کاری (job offer) باشند

چه مقدار هزینه برای تمکن مالی اکسپرس اینتری لازم خواهد بود؟

مبلغی که شما برای تمکن مالی به آن نیاز خواهید داشت، حداقل هزینه‌ای است که جهت اقامت در کانادا نیاز دارید. این هزینه که با توجه به تعداد همراهان و اعضای خانواده متفاوت است برای افراد زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • خودتان
  • همسر، نامزد یا زوج شما
  • فرزندان وابسته به شما
  • فرزندان وابسته به همسر، نامزد یا زوج شما

همچنین شما موظف به داشتن تمکن مالی لازم خواهید بود حتی اگر:

  • فرزندان و زوج شما شهروند کانادا باشند
  • فرزندان و زوج شما همراهتان به کانادا سفر نکنند

مبلغ لازم جهت تمکن مالی نیز به‌صورت زیر است:

جدول تمکن مالی.jpg

 

چه چیزی به‌ عنوان تمکن مالی پذیرفته می‌شود؟

تمکن مالی شما باید دارایی باشد که در دسترس بوده و برای خودتان باشد؛ بنابراین املاک و مستغلات را نمی‌توان به‌عنوان یک تمکن مالی مورد قبول دانست چراکه شما به دارایی نیاز دارید که بتوانید در صورت نیاز فورا آن را خرج کنید.

چگونگی ثبت نام در اکسپرس اینتری در 5 گام

گام نخست – بررسی صلاحیت

IRCC یک ابزار کاربردی به نام Come To Canada ایجاد کرده است که متقاضیان می‌توانند صلاحیت خود را برای اکسپرس اینتری ارزیابی کنند. البته پیش از رسیدن به این مرحله شما به پیش‌نیازهای دیگر مانند مدرک زبان معتبر و پیدا کردن عنوان شغلی خود در NOC احتیاج دارید. همچنین این احتمال وجود دارد که ارزیابی اعتبار مدرک تحصیلی (ECA) نیز مورد نیاز باشد. این مورد در صورت داشتن تجربه کانادایی و کار کردن در عرصه‌های فنی الزامی نیست. 

در نهایت پس از بررسی وضعیت صلاحیت در سایت CIC شما نیاز به نگه‌داشتن یک کپی از آن خواهید داشت چرا که باری دیگر هنگام ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

 

توجه: اگر در حال حاضر تمامی پیش نیازهای لازم را هم ندارید و صرفا می‌خواهید متوجه شوید به طور کلی شانس پذیرش در اکسپرس اینتری را دارید یا خیر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید و به سوالات پاسخ حدودی دهید تا یک ارزیابی کلی از شرایط‌تان بدست آورید. برای مثال اگر در حال حاضر نمره آیلتس ندارید، نمره‌ای که مد نظرتان هست و فکر می‌کنید می‌توانید موفق به دریافت آن شوید را وارد کنید.

همچنین توجه داشته باشید که در صورت ایجاد پروفایل در اکسپرس اینتری به طور جدی از وارد کردن اطلاعت کذب خود داری نمایید چرا که در در صورت مشخص شدن این اقدام جریمه‌های متعددی از جمله بن شدن در شرکت در اکسپرس اینتری پیش روی شما قرار خواهد گرفت.  

گام دوم - اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد پروفایل در اکسپرس اینتری

به‌محض اینکه شما نتیجه قابل قبولی را در ابزار Come to Canada به دست آورید به آدرس MyCIC ارجاع داده می‌شوید. اگر از پیش اکانتی در این صفحه نداشته باشید باید اقدام به ایجاد اکانت تازه‌ای کنید. سپس شما باید اطلاعات خود را وارد کنید که عموماً پیرامون این موارد می‌شود.

  • مهارت در زبان خارجی (انگلیسی و فرانسوی)
  • پیشینه تحصیلی
  • تجربه کاری
  • اشخاصی که همراه شما به کانادا سفر خواهند کرد (همسر یا سایر وابستگان)

همچنین باید اطلاعات ذیر را تکمیل کنید:

  • اطلاعات پاسپورت و مدارک سفر
  • کد NOC و عنوان شغلی
  • نمره آزمون زبان شما (TEF، IELTS یا CELPIP)
  • نتیجه ارزیابی اعتبار مدرک تحصیلی (ECA) (در صورت نیاز)
  • کپی از پیشنهاد کاری یک کارفرمای کانادایی (در صورت وجود)
  • کپی از نامزد شدن در برنامه‌های استانی کانادا (در صورت وجود)
  • ثبت کد ارجاعی که ابزار Come To Canada به شما داده است (کد ارجاع چیزی شبیه به JM1234567890 خواهد بود) و درج مجدد پاسخ امنیتی که در همان صفحه از شما پرسیده شده بود

گام سوم - ایجاد پروفایل در اکسپرس اینتری

در این مرحله دستور عمل‌هایی که اکانت MyCIC به شما داده است را دنبال کنید و سپس با استفاده از کدی که MyCIC و Come to Canada برای شما ارسال کرده بود به اکانتتان دسترسی پیدا کنید. اگر کد دوم را نداشتید می‌توانید با وارد کردن اطلاعات هویتی که شامل تحصیلات و سابقه کاریتان می‌شود به‌صورت دستی به اکانت خود وارد شوید.

حال شما به مدت 60 روز فرصت خواهید داشت که پروفایل اکسپرس اینتری را تکمیل نمایید. در غیر این صورت باید تمامی مراحل گفته ‌شده را بار دیگر تکرار کنید.

زمانی که شما اطلاعات موردنیاز را وارد کردید می‌توانید پروفایل خود را به‌صورت آنلاین Submit کنید. اگر شما حداقل معیارهای اکسپرس اینتری را داشته باشید، ازجمله صلاحیت داشتن در یکی از برنامه‌های مهاجرتی (نیروی متخصص، نیروی فنی و تجربه کانادایی)، در اکسپرس اینتری pool قرار خواهید گرفت و نهایتا در صورت موفق شدن به دریافت ITA می‌توانید برای اقامت دائمی کانادا درخواست دهید. این دعوت‌نامه (ITA) به اکانت MyCIC شما ارسال خواهد شد.

گام چهارم - ثبت نام در Job Bank

job bank کانادا یک ابزار کاریابی آنلاین است که توسط دولت کانادا برای متقاضیان خارجی که تمایل به جستجوی کار در این کشور دارند ایجاد شده است. جاب بنک به شما این فرصت را خواهد داد که بر اساس مهارت و توانایی‌های خود با کارفرمایان کانادایی در ارتباط باشید.

به این نکته توجه داشته باشید که برای تکمیل پروفایل اکسپرس اینتری خود الزامی است تا در Job Bank کانادا ثبت‌نام کنید مگر این‌که:

  • یک پیشنهاد کاری از جانب یک کارفرمای کانادایی داشته باشید.
  • یا در برنامه‌های استانی کانادا نامزد شده باشید. 

پس از ایجاد پروفایل در اکسپرس اینتری تنها 30 روز فرصت دارید تا در جاب بنک ثبت نام کنید و در غیر این صورت  اعتبار پروفایل شما منقضی خواهد شد. اگر شما موفق به دریافت پیشنهاد کاری نشده باشید محدودیتی برای روند ثبت نام شما ایجاد نخواهد شد و تنها امتیاز این بخش را از دست خواهید داد اما در صورتی که یک پیشنهاد کاری دریافت نمایید شانس پذیرش بسیار بالایی بدست می‌آورید. 

گام پنجم – دعوت نامه درخواست (ITA)

به‌ محض اینکه شما در اکسپرس اینتری pool قرار گرفتید باید منتظر صدور ITA خود باشید (این امکان نیز وجود دارد که هرگز صادر نشود). با صدور دعوت‌نامه درخواست شما می‌توانید برای اخذ اقامت دائمی کانادا اقدام نمایید.

iran-canada_300949965.jpg

از کجا متوجه شویم در کدام برنامه اکسپرس اینتری واجد شرایط هستیم؟

همان‌طور که ذکر شد یکی از اصلی‌ترین شروط پذیرش در برنامه اکسپرس اینتری واجد شرایط بودید دریکی از 3 برنامه نیروی متخصص فدرال، نیروی فنی فدرال و کلاس تجربه کانادایی است. حال ممکن است این سؤال برای بعضی از متقاضیان پیش آید که در کدام برنامه یا برنامه‌های اکسپرس اینتری واجد شرایط هستند. برای مطلع از شدن از وضعیت خود به صورت زیر عمل کنید.

  1. وارد اکانت MyCIC خود شوید و سپس بر روی بخش View the applications you submitted کلیک کنید،
  2. سپس وضعیت خود را با کلیک کردن بر گزینه Check full application status مشاهده کنید،
  3. صفحه را به پایین بکشید و What am I eligible for را پیدا کنید.
  4. پس از انجام گام قبلی، جدولی را خواهید دید که در جزئیات آن به met یا not met اشاره‌ شده است،
  5. برنامه یا برنامه‌هایی که met در کنار آن درج ‌شده بود به این معنا است که شما در آن واجد شرایط هستید.

جمع بندی

در این مطلب سعی شد تا شما را با اکسپرس اینتری که یکی از برترین شیوه‌های مهاجرتی کانادا بوده است آشنا کنیم و با راهنمایی‌های کلی به شما آموزش دهیم تا چگونه خودتان به صورت رایگان یک پروفایل اکسپرس اینتری ایجاد کنید. چنانچه خواهان مهاجرت به کانادا از طریق تخصص خود هستید سیستم اکسپرس اینتری  را به خاطر داشته باشید. 

 

 

تالیف: لست سکند

منابع: Canada.ca 

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.