رقص سماع صوفیان

4.6
از 346 رای

سماع به چرخش بدن همراه حالت خلسه می گویند که برای اهداف معنوی انجام می‌شود. در حالت سماع گروهی شروع به چرخش به همراه آوای زیبای دف و تنبور و نی می‌کنند. واژه سماع دو معنی می دهد یکی از آن ها به معنای شنیدن است. دومین معنی که از این کلمه برداشت می شود سما به معنی آسمان است. تاریخ برپایی این مراسم به هزاران سال قبل باز می گردد.

قونیه، شهر سماع ترکیه

قونیه شهری بزرگ و توسعه یافته صنعتی در مرکز کشور ترکیه، در لبه جنوب غربی فلات آناتولی مرکزی است. در دوران باستان و در زمان سلجوقیان به نام Iconium شناخته می‌شد، اگرچه سلجوقیان آن را Darü'l-Mülk به معنای «مرکز حکومت» نیز می‌نامیدند. این شهر مرکز مراسم سماع است و هر ساله بسیاری از گردشگران همراه با تور قونیه به آن سفر می‌کنند تا از نزدیک شاهد این مراسم جذاب باشند.

رقص سماع، مراسمی تاریخی

رقص سماع ریشه‌ای تاریخی دارد و روایت‌های بسیاری از زمان پیدایش آن وجود دارد. امروزه نیز این مراسم در نقاط مختلفی از جهان انجام می ‌شود اما بیشتر جنبه نمایشی دارد و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. مرکز اصلی انجام این مراسم شهر قونیه است که در تاریخ‌های خاصی رقص سماع در آن انجام می شود. این رقص در بسیاری از شهرهای کشور ترکیه برگزار می‌شود و افرادی که همراه با تور ترکیه سفر می‌کنند می‌توانند بازدید از آن را در برنامه سفرشان قرار دهند. در این ویدئو مراسم سماع را از سالن مرکزی سماع در قونیه مشاهده می‌کنید. صدایی که روی این ویدیو گذاشته شده، صدای استاد حمیدرضا خجندی است. با ما همراه باشید.