نمایش آثار ایرانی موزه لوور در ایران

0
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
19 آبان 1389 00:00
0

رییس سازمان میراث فرهنگی در دیدار با سفیر فرانسه در ایران از اختصاص بخشی از ساختمان سابق سازمان میراث فرهنگی به عنوان موزه بین‌الملل خبر داد.

به گزارش میراث آریا(chtn) حمید بقایی که بعداز ظهر دیروز با برنار پولتی؛ سفیر فرانسه در ایران دیدار داشت افزود: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته موزه بین‌الملل که به آثار سفارتخانه‌های کشورهای مهم جهان درتهران اختصاص دارد بازدید‌کنندگان بسیاری به سوی خود جلب خواهد کرد.

وی افزود: همچنین هم‌اکنون مراحل غرفه‌بندی بخشی از ساختمان سابق سازمان میراث فرهنگی به منظور ارائه صنایع‌دستی استان‌های کشور در حال انجام است.

وی اجرای این مهم را یکی از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی دانست و افزود:در این راستا حتی‌الامکان برای ساختمان‌های اداری دولتی، کاربری‌های‌ اجتماعی فرهنگی تعریف می‌شود.

این مقام مسئول به قدمت طولانی روابط ایران و فرانسه به ویژه در حوزه فرهنگی اشاره کرد و افزود: معاهده فین‌کن‌اشتاین در زمان ناپلئون و فتحعلی شاه قاجار، نخستین قرار داد منعقد شده بین ایران و فرانسه بود که به زودی متن اصلی آن در کاخ گلستان رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به برپایی دو نمایشگاه از سوی سازمان میراث فرهنگی در موزه لوور افزود: براساس مذاکرات صورت گرفته پس از برگزاری نمایشگاه صفوی قرار بود آثار ایرانی موزه لوور در ایران به نمایش گذاشته شود.

بقایی خواستار تسریع در برگزاری این نمایشگاه و اجرای تعهدات گذشته موزه لوور شد و گفت: فرهنگ، مهمترین عامل پیوند مشترک دو ملت است، روابط فرهنگی و هنری همواره عامل نزدیکی ناگسستنی کشورها هستند.

وی به تبادل نمایشگاهی با کشور انگلیس و در نهایت برگزاری نمایشگاه منشور کوروش در ایران اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در حال مذاکره با آنها در حوزه حفاری‌های باستان‌شناسی برخی محوطه‌هایی هستیم که قبلاً در اختیار فرانسوی‌ها بود.

معاون رییس جمهور همچنین به ارتباطات فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با موزه درسدن آلمان اشاره کرد و گفت: دو هفته پیش با هیأتی از پارلمان آلمان در زمینه حفاری‌های باستان‌شناسی به توافق رسیدیم. البته مذاکره در حوزه حفاری‌های باستان‌شناسی و نیز برگزاری نمایشگاه آثار آلمان در ایران نیز در حال انجام است.

به گفته این مقام مسئول؛ همین توافقات نیز با طرفهای اتریشی و ایتالیایی در حال انجام است و به این ترتیب شاهد گسترش همکاری‌های جدید‌تری در حوزه فرهنگی هستیم.

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی؛ هم‌اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی که دچار نوسانات سیاسی هستند با سازمان میراث فرهنگی همکاری‌های بسیاری، بیشتر از گذشته در حوزه‌های باستان‌شناسی و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک خارجی دارند.

بقایی با بیان اینکه دایره همکاری‌های ما در حوزه فرهنگی با فرانسه بسیار فراتر است تصریح کرد: تلاش مشترک هر دو باید در راستای پایداری، فعال بودن و توسعه روابط به ویژه در حوزه فرهنگی باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: در این راستا می‌توانیم در حوزه فرهنگی به صورت پژوه‌ای با کشور فرانسه همکاری کنیم.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، گام اول فرانسه در توسعه روابط فرهنگی با ایران را برگزاری نمایشگاهی از آثار ایرانی موزه لوور در ایران همانند نمایشگاه منشور کوروش عنوان کرد که دارای ابعاد سیاسی بسیاری نیز است.

وی در توضیح این مطلب بیان داشت: هر اندازه این امر مهم تسریع یابد موفقیت بیشتری در توسعه روابط با سایر بخش‌ها ایجاد می‌شود .

بقایی یادآور شد: در برنامه‌های فرهنگی بهتر می‌توان تعامل برقرار کرد، در فرهنگ ارزش‌های انسانی بسیاری وجود دارد و فرهنگ در بین ملت فرانسه جایگاه و ارزش والایی دارد.

+منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.