سامانه ارز همراه مسافر عملیاتی شد

5
از 1 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مقدار ارز مجاز هنگام ورود به کشور
07 دی 1399 16:00
2

براساس دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف به راه‌اندازی سامانه ارز همراه مسافر در مبادی ورودی و خروجی کشور است.

ارز

رضا گلی مدیرکل مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک جمهوری اسلامی ایران، جلسات متعددی از سوی مدیران و کارشناسان دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران با مدیران و کارشناسان اداره کل مدیریت عملیات بانکی بانک ملی ایران برگزار کرد. در این جلسات، نمایندگان دفاتر واردات و صادرات و مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی (FIU) حضور داشتند. این جلسات با محوریت مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته برگزار شد و در نهایت سامانه ارز همراه مسافر به مرحله اجرا درآمد. این سامانه از ۲۰ آبان‌ماه ۹۹ به‌صورت پایلوت در گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) عملیاتی شد تا ظرف دو ماه با رفع ایرادهای احتمالی، نسخه نهایی در تمامی مبادی ورودی و خروجی مسافری کشور که شرایط لازم را دارند، راه‌اندازی شود.

به گفته رضا گلی، این رویکرد براساس دستورالعمل مورد اشاره و مطابق با فصل هشتم آیین‌نامه اجرایی ماده۱۴ الحاقی قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال ۱۳۹۸، انجام پذیرفته است. گلی گفت: «حسب مقررات جاری، مسافران ورودی می‌توانند هر مقدار ارز همراه خود داشته باشند، ولی باید مازاد بر ۱۰ هزار یورو و معادل آن در مورد سایر ارزها را به گمرک و در آن سامانه اظهار کنند تا چنانچه با بررسی کارشناسان گمرک، ظن به پولشویی وجود نداشته باشد، آن را تحویل بگیرند. به این منظور شعب بانک ملی مستقر در مبادی ورودی و خروجی، حسب مورد وظیفه نگهداری ارز همراه مسافران را با ارائه رسید بر عهده خواهند داشت».

وی افزود: وفق مقررات جاری، مسافران خروجی از مرزهای هوایی می‌توانند پنج هزار یورو یا معادل آن در مورد سایر ارزها و از سایر مرزهای خروجی، دو هزار یورو یا معادل آن در مورد سایر ارزها، به همراه داشته باشند و در هر صورت چنانچه مسافران ورودی مازاد بر ۱۰ هزار یورو و مسافران خروجی مازاد بر ۵ هزار یورو ارز همراه داشته باشند و به گمرک اظهار نکنند یا در اثر بازرسی کشف شود، به استناد بند (خ) ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ قاچاق است و علاوه‌بر ضبط ارز مکشوفه قاچاق، به مجازات مندرج در بند (ت) ماده ۱۸ آن قانون محکوم می‌شوند.

منبع: ایلنا

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.