تاثیر ترسناک و عجیب نیروی گرانش بر خلبان ها !

4.2
از 10 رای

نیروی g چیست؟ برای پرواز یک هواپیما، مقدار نیروی g معادل وزن آن باید به سمت بالا اعمال شود. ساده به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ در واقع، با هر گونه تغییر سرعت، ارتفاع یا چرخش در هر یک از محورهای هواپیما، نیروهای g جدیدی ایجاد می‌شود که می‌تواند بخشی از وزن را خنثی کند یا در مقابل آن را افزایش دهد. در واقع، مدیریت نیروهای g بخشی از آموزش خلبانان است و آن‌ها مهارت‌هایی برای مدیریت این نیرو به دست می‌آورند. تحمل این نیرو و مبارزه با آن از عجیب‌ترین و جالبترین حقایق درباره خلبان‌ها است.

تاثیر نیروی g بر خلبانان

نیروهای g اثرات کاملاً محسوسی بر خلبانان دارند. به عنوان مثال، اگر خلبان 80 کیلوگرم وزن داشته باشد، در یک چرخش 60 درجه وزن او دو برابر می‌شود و به 160 کیلوگرم می‌رسد. بنابراین، به طور ناگهانی، حرکت دست‌ها و پاها دشوارتر خواهد شد. اما نگران نباشید! خلبانان برای این کار آموزش دیده‌اند. در مواردی که نیروهای g بسیار قوی وجود دارند، ممکن است خون به سمت پایین بدن برود و باعث از دست دادن بینایی برای چند ثانیه شود. 

اگرچه در هوانوردی تجاری نیروهای g حداقل هستند، اما در هوانوردی نظامی، خلبانان دائماً با آن‌ها مواجه می‌شوند. به همین دلیل است که آنها به لباس‌های مخصوصی مجهز شده‌اند که پایین تنه را فشرده می‌کنند و جریان خون را به سمت پایین کمتر می‌کنند.

خلبانان با انواع مختلفی از این نیرو سر و کار دارند. مخصوصا خلبانان هواپیماهای جنگنده. نیروی g می‌تواند در سه جهت بر آنها وارد شود. عمودی ،طولی و عرضی! بسته به اینکه در چه جهتی و با چه مقداری به خلبان وارد شود بدن او را دچار تغییرات شگرفی می‌کند. این نیرو معمولا در زمان نشست و برخاست هواپیما و همچنین مانور و حرکت چرخشی بیشتر احساس می شود. وارد شدن نیروی گرانش در جهت عمودی (هنگامی که هواپیما در حال شتاب گیری در جهت عمودی است) در مقدار زیاد آن می‌تواند باعث شکستگی استخوان و حتی مرگ شود! در این ویدئو تعدادی از خلبانان در این شرایط قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید این حال عجیب آن‌ها را مشاهده کنید.پس با ما همراه شوید!

 منبع: Youtube