حس کد چیست؟ دریافت حس کد ترکیه با 3 روش

4.8
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
همه چیز در مورد گرفتن حس کد در سفر به ترکیه
29 اسفند 1400 10:00
4

 با نزدیک شدن به سومین سال شیوع ویروس کرونا، مشخص است که این بیماری یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های هر جامعه‌ای محسوب می‌شود که کشورها برای کاهش و مقابله با آن راهکارهای مختلفی را در پیش گرفتند. یکی از اقدامات دولت ترکیه برای کاهش و جلوگیری از شیوع کرونا، اجباری کردن استفاده از حس کد (HES Code) برای شهروندان ترکیه‌ای و گردشگران بود. اما اینکه حس کد چیست، چه کاربردی دارد و اینکه چگونه حس کد را دریافت کنیم در ادامه مطلب توضیح داده شده است.

نحوه دریافت حس کد

حس کد چیست؟

هس کد یا حس کد ترکیه، شناسه یا کد 10  تا 12 کارکتری است که شامل رقم و حرف می‌شود. این کد توسط وزارت بهداشت ترکیه به منظور کاهش و ممانعت از حضور مسافران کرونا مثبت یا پر ریسک در اماکن مختلفی چون فرودگاه و پروازهای داخلی یا خارجی ایجاد شده بود. تا قبل از 13 اسفند 1400 استفاده از حس کد به مدت چند ماه اجباری بود. اما از این تاریخ به بعد دیگر هیچ نیازی به تهیه حس کد نیست و گردشگران بدون آن می‌توانند سفر خود را در ترکیه پیش بگیرند.

از آنجایی که وضعیت کرونایی اشخاص در مراکز بهداشتی مختلف ثبت شده است و همچنین گردشگران نیز نهایتا تا 72 ساعت قبل از ورود خود به ترکیه موظف به ارائه تست منفی کرونا هستند، یک بانک اطلاعاتی از وضعیت سلامتی اشخاص در دسترس است که این اطلاعات از طریق حس کد قابلیت استعلام گرفتن پیدا می‌کرد. حس کد یا HES code مخفف عبارت hayat eve sığar  است که در فارسی «زندگی مناسب سازی شده با خانه» ترجمه می‌شود.

حذف حس کد در ترکیه 

همانطور که اشاره شد از تاریخ 13 اسفند 1400 به بعد، به دلیل کاهش آمار کرونا دیگر نیازی به تهیه حس کد نیست و گردشگران خارجی و ساکنین ترکیه صرف نظر از دریافت حس کد می‌توانند در شهرهای مختلف این کشور تردد کنند، بدون سینک کردن حس کد به استانبول کارت از این کارت هوشمند استفاده کنند، وارد مراکز سربسته شوند، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و... . آنچه در ادامه مطلب درباره حس کد مطالعه خواهید کرد شاید دیگر کاربردی در حال حاضر نداشته باشد، اما توجه داشته باشید که در صورت افزایش آمار کرونا در جهان و ترکیه امکان اجباری کردن حس کد مجددا وجود دارد. 

چه کسانی باید حس کد داشته باشند؟

  • شهروندان ترکیه
  • ساکنین ترکیه
  • مسافران ترکیه

طبق اعلام قبلی دولت ترکیه شهروندان و گردشگران جهت حضور در اماکن عمومی و سرپوشیده نظیر اتوبوس‌، متروبوس، مترو، هتل‌ها، مراکز خرید و... ملزم به ارائه حس کد بودند.

با استعلام گرفتن از حس کد، وضعیت سلامتی فرد به ارگان، اداره یا فرد استعلام گیرنده ارائه شده و مشخص می‌شود که آیا اشخاص دارای کرونا هستند یا در روزهای اخیر با افراد کرونا مثبت در تماس بوده‌اند یا خیر. 

 

حس کد

استعلام حس کد 

 

آنچه باید درباره حس کد بدانید

  • هم‌اکنون استفاده از حس کد در ترکیه اجباری نیست.
  • در گذشته حس کد 24 ساعت قبل از پرواز بررسی می‌شد و مسافرانی که وضعیتشان از طرف وزارات بهداشت ترکیه تائید نشده بود، امکان پرواز را نداشتند.
  • امکان داشت که تست کرونا شما منفی باشد اما با این حال اجازه سفرهای داخلی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را پیدا نمی‌کردید. علت این موضوع می‌‌توانست ارتباط داشتن با افراد کرونا مثبت باشد.
  • کودکان زیر 2 سال نیازی به تهیه حس کد نداشتند.
  • حس کد برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال می‌تواند از طریق SMS و پورتال اینترنتی دولت ترکیه دریافت شود.
  • به غیر از شهروندان ترکیه، گردشگرانی که خواهان سفر به این کشور بودند باید پیش از ورود به فرودگاه حس کد را دریافت می‌کردند.
  • حس کد بر خلاف شناسه کیملیک کارت، یکباره نبوده و در صورت فراموشی یا از دست دادن آن می‌توانستید به سادگی باری دیگر آن را دریافت کنید و حتی شخصا برای مدت زمان دلخواهی روی آن تاریخ انقضا مشخص کنید.

چگونه حس کد را دریافت کنیم؟ آموزش گام به گام دریافت حس کد

برای دریافت حس کد روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی و آموزش آن می‌پردازیم. اما پیش از هر چیزی باید بدانید که از وارد کردن هرگونه اطلاعات اشتباه خودداری کنید. روش‌های دریافت حس کد عبارتند از:

دریافت حس کد از طریق ثبت نام در وبسایت

یکی از آسان‌ترین روش‌های دریافت حس کد ورود به سایت رسمی دولت ترکیه به آدرس register.health.gov.tr است. با وارد کردن آدرس گفته شده یا کلیک کردن روی عبارت دریافت اینترنتی حس کد وارد سایت شوید و اطلاعات لازم را تکمل کنید. توجه داشته باشید که تکمیل کردن بخش‌های ستاره‌دار الزامی بود و با این وجود تا جای ممکن هیچ بخشی را خالی نگذارید. دریافت حس کد به صورت اینترنتی 4 مرحله دارد که در مرحله اول و دوم اطلاعات شخصی و آدرس مقصد شما پرسیده می‌شود. بخشی از اطلاعات مهم فردی عبارتند از:

  • نام و نام خانوادگی
  • سن
  • جنسیت
  • نام ایرلاینی که با آن خواهان سفر به ترکیه هستید
  • شماره پاسپورت
  • تاریخ تولد
  • شماره پرواز
HES code turkey.JPG
مراحل دریافت حس کد در وبسایت

 در مرحله سوم اگر در 10 روز گذشته به کشور خارجی سفر کرده‌اید آن را مشخص کنید و در غیر صورت آن را خالی بگذارید.

در مرحله چهارم بار دیگر اطلاعات وارد شده را بررسی کنید و روی گزینه Save کلیک کنید تا کد حس اختصاصی شما به همراه QR Code آن ظاهر شود. همچنین شما می‌توانید فایل pdf حس کد خود را دانلود کنید که ظاهر آن باید شبیه به عکس زیر باشد. (تصویر زیر صرفا برای نشان دادن کلیت حس کد بوده و اطلاعات فاقد اعتبار است).

 

نحوه دریافت حس کد
دریافت حس کد در وبسایت

 

ثبت نام از طریق اس ام اس

اگر دسترسی به اینترنت ندارید یا  به هر دلیل دیگری ترجیح می‌دهید از طریق پیامک حس کد خود را دریافت کنید به صورت زیر عمل کنید. 

  1. در متن اس ام اس خود سه حرف HES را با حروف بزرگ وارد و یک فاصله ایجاد کنید (Space ایجاد کنید)
  2. مخفف شده نام ملیت خود را بنویسید و یک فاصله ایجاد کنید (برای مثال اگر ایرانی هستید IRN را وارد کنید)
  3. شماره پاسپورت خود را به طور کامل وارد و سپس یک فاصله دیگر ایجاد کنید
  4. سال تولد خود را به میلادی وارد کنید و فاصله بگذارید
  5. نام خانوادگی خود را وارد کنید
  6. پیام فوق را به شماره 2023 ارسال کنید

با انجام مراحل فوق حس کد شما در دقایقی بعد اس ام اس خواهد شد. همچنین بد نیست بدانید که دریافت حس کد از طریق اس ام اس برای شهروندان، مقیمان دائم و گردشگران از الگوی متفاوتی پیروی می‌کنند و روش گفته شده برای گردشگرانی که خواهان سفر به ترکیه هستند مناسب است. این روش دریافت حس کد با پاسپورت انجام می‌شود.

نصب اپلیکیشن Hayat Eve Sığar

در روش سوم دریافت حس کد، کاربران اندروید و IOS می‌توانند برنامه Hayat Eve Sığar را دانلود کنند و با وارد شدن به برنامه روی گزینه ایجاد کد حس کلیک کنند. سپس روی گزینه افزودن کد حس جدید کلیک کرده و تعداد روز‌های درخواستی را در آن وارد کنند.

البته ممکن است اپلیکیشن حس کد را نتوانید داخل ایران باز کنید! بنابراین شاید سایر روش‌ها برای شهروندانی که در ایران زندگی می‌کنند، ساده‌تر باشد.

دانلود اپلیکیشن حس کد
اپلیکیشن حس کد

 

کاربرد و مزایای حس کد

در گذشته به دلیل اجباری بودن اخذ حس کد و ارائه اطلاعات شخصی ممکن بود این شرایط برای برخی از گردشگران خوشایند نباشد، اما از آنجایی که دریافت حس در شرایط جدید ورود به ترکیه حذف شده است این مشکل برطرف شده. البته نباید انکار کرد که حس کد کمک شایانی در شناسایی افراد کرونایی و جلوگیری از حضور آن‌ها ترکیه و سطوح شهری داشت. برخی از کاربرد و مزایای حس کد ترکیه شامل:

  • داراندگان حس کد، حتی آن‌هایی که به صورت توریستی وارد ترکیه شده‌اند می‌توانند وضعیت کرونایی اشخاص دیگر را با داشتن حس کد استعلام بگیرند.
  • اپلیکیشن حس کد مناطق پر ریسک کرونایی را مشخص می‌کرد تا از آن‌‌ها دوری کنید.
  • به وسیله حس کد امکان شکایت و جریمه از کسانی که با وجود داشتن ویروس کرونا شرایط قرنطینه را رعایت نکردند آسان‌تر بود.
  • با ارائه حس کد دیگر الزامی برای ارائه دادن اطلاعات شخصی خود مانند کد کیملیک وجود نداشت.

راهنمای اتصال حس کد به استانبول کارت

یکی از متداول‌ترین کارت‌های اعتباری در شهر استانبول ترکیه «استانبول کارت» (Istanbul kart) است که هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را کاهش داده و قابل شارژ است. از تاریخ 15 ژانویه 2021 (معادل 15 دی 1400) اتصال یا سینک کردن حس کد به استانبول کارت اجباری شد و این قانون تا 13 اسفند 1400 ادامه داشت. 

همانند دریافت حس کد، متصل کردن حس کد نیز با استانبول کارت بسیار آسانی بود و دارندگان استانبول کارت برای انجام این کار ابتدا باید به سایت استانبول کارت مراجعه می‌کردند (ورود به سایت تنها از خود ترکیه امکان پذیر است) و اطلاعات لازم را که شامل موارد زیر می‌شود را تکمیل می‌کردند.

  • شماره کیملیک
  • مشخصات فردی (نام، نام خانوادگی و تاریخ تولد)
  • آدرس ایمیل
  • شماره استانبول کارت
  • شماره تلفن
  • حس کد
آموزش اتصال حس کد
نحوه اتصال حس کد به استانبول کارت 

سوالات متداول درباره حس کد

آیا استفاده از حس کد اجباری است؟ 

خیر. گردشگران از نیمه اسفند 1400 به بعد دیگر نیازی به دریافت حس کد ندارند.

 

چه کسانی به دریافت حس کد نیاز دارند؟

در حال حاضر هیچ شخصی (اعم از مسافر، شهروند، مقیم و...) نیازی به تهیه حس کد ندارد.

 

حس کد تا چه مدت اعتبار دارد؟

تا زمانی که خودتان بخواهید.

هزینه دریافت حس کد چقدر است؟

دریافت حس کد از هر روشی رایگان است.

چگونه حس کد بگیریم؟

برای دریافت حس کد می‌توانید یکی از 3 روشی که در متن حاضر توضیح داده شده است را انجام دهید، هرچند دیگر اجبار و نیازی برای این کار وجود ندارد.

سخن پایانی

 

حس کد یکی از اقدامات نوین ترکیه در جهت کاهش شیوع کرونا در کشور بود که تا اواسط اسفند 1400 به طور اجباری مورد استفاده قرار می‌گرفت. در حال حاضر با بهبود وضعیت کرونایی تریکه و افزایش آمار واکسیناسیون دیگر الزامی برای تهیه حس کد نیست و شرایط سفر و گردش در ترکیه آسان‌تر شده است. البته توجه داشته باشید که در صورت زیاد شدن آمار کرونایی‌ها در جهان یا ترکیه امکان استفاده مجدد و اجبار در استفاده از حس کد وجود خواهد داشت. 

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.