فصل 3 قسمت 11: کره شمالی، زندانی بدون سقف

4.4
از 80 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سفر به زندانی بدون سقف
06 شهریور 1401 08:00
10

IMG_20220828_080629_527.jpg

در جهان بزرگ و قرن 21 امروز، زیاد می‌بینیم قبایل یا گروه‌هایی را که به انتخاب خودشان، سنت‌ها و روش‌های زندگی گذشتگانشان را حفظ کرده‌اند و اصرارشان بر ادامه زندگی با آموزه‌های خودشان است. ما می‌توانیم این حق انتخاب را درک کنیم و حتی بیشتر از آن، برایمان جالب خواهد بود اگر چند روزی مهمان این فرهنگ و انتخاب باشیم. اما سرزمینی در دنیا وجود دارد که به سرنوشت غم انگیزتری دچار شده است و حالا مردمانش محکوم به زندگی در حصار و خفقان هستند.

در این قسمت به کجا سفر کردیم؟

کشور کره شمالی که از دیرباز قربانی تصمیمات دولت‌های خارجی بوده، به دست دولت دست نشانده کمونیست شوروی و چین افتاده و حالا نمود بارز سهمگین‌ترین نوع دیکتاتوری و کمونیستی دنیا شده است. نسل کودک و نوجوانی که در این سرزمین زندگی می‌کنند، سرنوشت متفاوت‌تری از نیاکان خود نخواهند داشت و همگی در این کشور کوچک به دنیا می‌آیند و در همان جا هم می‌میرند. تلاش‌های بین الملل در راستای آگاه سازی مردم از دنیای بیرون از قفسشان، چندان مشکلی را حل نمی‌کند، زیرا مخالفت مردم آگاه هم در نطفه خفه شده و خطر دفع می‌شود. عده زیادی هم برای فرار از این قفس، جانشان را قمار می‌کنند و با رویای آزادی، حاضر به پرداخت هر بهایی حتی مرگ هستند.

ولی با تمام این ناملایمتی‌ها سفر به کره شمالی هم مانند سفر به هر کشور دیگری جذاب است و شاید همین تفاوت های این کشور سفر به آن را خاص تر هم می‌کند. بنابراین در این قسمت راهی کره شمالی شدیم تا با هم گشتی در این کشور متفاوت بزنیم.

مهمان‌های این قسمت رادیو ماجرا

در این سفر، ما سراغ 3 نفر از کسانی رفتیم که تجربه سفر به این سرزمین عجیب را داشته‌اند. در ابتدا به سراغ خانم زویی رفتیم، دختری باهوش و قوی که به عنوان تورلیدر به مدت 3 سال، مرتب به کره شمالی سفر کرده بود و تجربیاتش از مردم کره شمالی و حکومت دیکتاتوری این کشور مثال زدنی بود.

سپس سراغ حسان جلوداری عزیز رفتیم. کسی که قبلا هم در قسمت 12 از فصل اول رادیو ماجرا با او به مقصد کره شمالی همسفر شدیم و از تجربیات ارزنده‌اش استفاده کردیم. اما در این گفتگو، رویکرد صحبت‌هایمان متفاوت با هدف دیگری بود، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم این گفتگو را از دست ندهید.

مهمان عزیز سوم ما جناب آقای مرتضی شعبانی بودند که به سبب تحصیلاتشان در زمینه روابط بین الملل، با رویکرد متفاوت و نگاه خاص برایمان از مشاهدات عجیب در کره شمالی گفتند.

شاید کره شمالی مقصد مورد نظر شما برای سفر و سیاحت نباشد، اما قطعا مقصدی دقیق و درستی برای ماجراجویی خواهد بود. پس گوش دادن این اپروزد برای آنهایی که اهل ماجراجویی هستند، لذتبخش خواهد بود. در ادامه می‌توانید این قسمت را گوش کنید.

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.