کارهای ممنوع در هند

4.4
از 87 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
قبل از سفر به هند، نبایدها و کارهای ممنوعش را بشناسید
08 دی 1402 08:00
74

کارهای ممنوع در هند و چگونگی برقراری ارتباط با مردم این کشور، یکی از مواردی است که باید قبل از سفر به هند درباره آن بدانید. هند، کشوری زیبا با فرهنگ و سنت‌هایی متنوع است که برخی از آن‌ها جزو قدیمی‌ترین رسوم در تاریخ بشر هستند. در هر کشور، قوانین مشخصی وجود دارد که هنگام سفر به آن کشور، باید رعایتشان کرد. این موضوع، یکی از موارد مهم در سفر به هند است؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید در هند مذاهب و فرهنگ‌های متنوعی وجود دارد و قوانین کشور هند، متناسب با جمعیت زیادش متنوع‌تر و حساس‌تر است. در این مطلب از لست‌سکند به کارهای ممنوعه در هند اشاره می‌کنیم که رعایت کردن آن‌ها، از مشکلات احتمالی در سفرتان به این کشور شگفت‌انگیز جلوگیری می‌کند.

کارهای ممنوع در هند چه مواردی هستند؟

به‌طور کلی کارهای ممنوع در هند، شامل چند مورد است که با رعایت کردن آن‌ها می‌توان تعامل خوبی با هندیان برقرار کرد. درآوردن کفش در اماکن مذهبی، احترام به عقاید هندیان، نشان ندادن کسی یا چیزی با انگشت اشاره، نپوشیدن لباس‌های نامتعارف در خیابان، توهین نکردن به افراد فقیر جامعه، رعایت قوانین دست دادن و سیگار نکشیدن در مکان‌های عمومی، برخی از مواردی است که در سفر به این کشور و هنگام بازدید از جاهای دیدنی هند، باید به آن‌ها دقت کنید.

داخل معبد یا خانه کفش نپوشید

همان‌طور که می‌دانید معابد هند از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی این کشور هستند. یکی از اساسی‌ترین قوانین کشور هند، درآوردن کفش‌ها هنگام ورود به اماکن مذهبی است. همچنین، اگر شخصی شما را به خانه خود دعوت کرد، حتماً قبل از ورود به خانه، کفش‌های خود را درآورید؛ مگر اینکه میزبان به‌وضوح به شما گفته باشد که مجبور نیستید این کار را انجام دهید.

برخی از هندی‌ها در خانه دمپایی می‌پوشند؛ اما معمولاً این دمپایی‌ها فقط برای استفاده در داخل خانه هستند و هرگز بیرون از آن استفاده نمی‌شود. این قانون در برخی از فروشگاه‌ها هم وجود دارد. بنابراین، اگر کفشی را جلوی ورودی هر مکانی دیدید، بهتر است کفشتان را دربیاورید و بعد وارد شوید. ورود به اماکن مذهبی با کفش، از کارهای ممنوع در هند است.

temple-826227_1920.jpg
پوشیدن کفش داخل معبد، از کارهای ممنوعه در هند است.

انگشت خود را به حالت اشاره نگیرید و با پاهای خود چیزی را لمس نکنید

یکی دیگر از قوانین عجیب کشور هند، این است که نباید هرگز انگشت خود را به حالت اشاره به‌سمت کسی بگیرید. این کار در قوانین کشور هند، بی‌ادبی محسوب می‌شود. اگر باید توجهی را به کسی یا چیزی جلب کنید، این کار را با تمام دست یا با انگشت شستتان انجام دهید. همچنین لمس کردن افراد یا اشیا به‌خصوص کتاب و وسایل آموزشی با پا، در فرهنگ هندی‌ها بی‌احترامی محسوب می‌شود و از کارهای ممنوع در هند است. اگر ناخواسته این اتفاق بیفتد، هندیان با احترام آن شیء را با دستان خود لمس می‌کنند و به‌عنوان عذرخواهی آن را به چشمان خود نزدیک می‌کنند.

لباس‌های نامتعارف نپوشید

هند، ترکیبی از تفکرات مدرن و محافظه‌کار است و پوشش زنان هم در مناطق مختلفش، متفاوت است. در منطقه‌های شهری مانند گوا، دهلی یا بمبئی، می‌توانید هر چیزی را که دوست دارید بپوشید. بااین‌حال، در شهرهای کوچک، به‌ویژه در مناطق روستایی هند، استفاده از لباس مناسب و پوشیده به‌شدت توصیه می‌شود. این کار نه‌تنها مزاحمت‌های برخی افراد آزارگر را دفع می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا با مردم محلی هم خو بگیرید.

هنگام بازدید از مکان‌های مذهبی مانند معابد، این موضوع نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند. از پوشیدن لباس‌های نامتعارف در این اماکن خودداری کنید؛ زیرا از کارهای ممنوع در هند است. جالب است بدانید برخی از زنان هندی هنگام عبادت از روسری نیز استفاده می‌کنند. با توجه به مناسب بودن قیمت لباس در هند، شما می‌توانید یک لباس محلی هندی را با هزینه معقول تهیه کنید و علاوه‌بر اینکه یک سوغاتی برای خودتان می‌خرید، برای گردش در شهر نیز از آن استفاده کنید.

lastsecond.ir- things not to do in india 2.jpg
لباس پوشیده برای زنان، از خصوصیات اخلاقی مردم هند

در مکان‌های عمومی ابراز محبت نکنید

نمایش عمومی محبت کردن، از کارهای ممنوع در هند محسوب می‌شود و شاید باورتان نشود که این کار ممکن است شما را تا سه ماه در زندان حبس کند. البته اخطارهای خاصی نیز برای این موضوع وجود دارد. بنابراین، بهتر است در مکان‌های عمومی، ابراز محبت نکنید؛ مثلاً دست همسرتان را نگیرید تا مجبور نباشید نگاه خیره‌شده افراد را ببینید یا پلیس اخلاقی با شما برخورد کند. 

گفت‌وگوی سیاسی یا مذهبی نکنید

در سفر به هند، درباره سیاست این کشور، صحبت یا انتقاد نکنید یا به گروه مذهبی و قومی خاصی توهین نکنید. اگرچه هند کشوری دموکراتیک با آزادی بیان است و بسیاری از هندی‌ها نظرات خود را به‌راحتی ابراز می‌کنند؛ اما شما نباید آغازگر هر نوع موضوع مذهبی یا سیاسی باشید. مطمئناً در این سرزمین پهناور، موارد جالب دیگری برای صحبت وجود دارد. توهین به اعتقادات افراد، از کارهای ممنوع در هند محسوب می‌شود.

lastsecond.ir-things not to do in india.jpg
بحث های سیاسی و مذهبی و توهین به اعتقادات افراد، از کارهای ممنوع در هند

یک دعوت یا درخواست را به‌طور کامل با کلمه «نه» رد نکنید

درحالی‌که «نه» گفتن، در برخی موارد در هند ضروری است، انجام این کار برای رد دعوت یا درخواست، می‌تواند براساس قوانین عجیب در هند، بی‌احترامی محسوب شود. این موضوع به‌دلیل ایجاد حس ناخوشایند در فرد دعوت‌کننده است. بهتر است در هند، به‌جای «نه» گفتن به‌طور مستقیم یا استفاده از کلمه «نمی‌توانم» و رد کردن صددرصد دعوت یا درخواست، با عبارت‌های طفره‌آمیز مثل «سعی می‌کنم»، «شاید»، یا «ممکن است»، مانند خود هندیان به این دعوت‌ها پاسخ دهید تا باعث رنجش کسی نشوید. نه گفتن به دعوت به‌طور مستقیم و قطعی، از کارهای ممنوع در هند است.

در دست دادن با دیگران دقت کنید

در قوانین کشور هند، زنان هنگام ملاقات و احوالپرسی، با مردان دست نمی‌دهند. دست دادن که یک حرکت غربی است، اگر از طرف یک زن باشد، در هند می‌تواند به‌عنوان حرکتی صمیمی تعبیر شود. همین موضوع درباره لمس بازوی یک مرد، حتی برای مدت کوتاه، هنگام صحبت با او نیز صدق می‌کند. درحالی‌که بسیاری از تاجران هندی این روزها به دست دادن با زنان عادت دارند، دادن یک «ناماسته» با هر دو کف دست در کنار هم، اغلب جایگزین بهتری برای دست دادن در هند است.

به کنجکاوان توهین نکنید

هندی‌ها بسیار کنجکاوند؛ بنابراین حتی اگر در اولین ملاقات با سؤال درباره درآمد، شغل، خانواده یا ازدواجتان مواجه شدید، به آن‌ها توهین نکنید. پرسیدن چنین سؤالاتی در هند عادی است؛ بنابراین از این کار آن‌ها تعجب نکنید و به دید آشنایی بیشتر به موضوع نگاه کنید. توهین به افراد، از کارهای ممنوع در هند است. شما هم می‌توانید به‌صورت متقابل، همین سؤالات را از آن‌ها بپرسید و در زندگی شخصی‌شان کنجکاوی کنید!

lastsecond.ir- things not to do in india 5.jpg
احترام به دیگران، بخشی از قوانین کشور هند

قضاوت نکنید

هند، سرزمین تضادهای شدید است. هر ایالت و شهر هند، از نظر فرهنگی بسیار با هم متفاوت‌اند و هرکدام، غذاها، مذهب، سوغات و سبک لباس پوشیدن خود را دارد. خصوصیات اخلاقی مردم هند در هر نقطه و شهر متفاوت است و شما با هر قدمی که در این کشور برمی‌دارید، چیزی منحصر‌به‌فرد خواهید یافت. بنابراین در سفر به هند، کل این کشور را قضاوت نکنید؛ زیرا آنچه شما می‌بینید یا آنچه ممکن است در یک نقطه از هند صادق باشد، شاید در مکانی دیگر صدق نکند. قبل از هرگونه برداشتی درباره هند، در نظر داشته باشید که هیچ کشور دیگری مانند هند در کل جهان وجود ندارد. قضاوت افراد، دین و فرهنگ آن‌ها، از کارهای ممنوعه در هند است.

سوغات هند چیست؟

هرگز بزرگان هندی را با نام آن‌ها خطاب نکنید 

خطاب کردن بزرگان با نام آن‌ها می‌تواند در کشورهای دیگر عادی باشد؛ اما از کارهای ممنوع در هند و بی‌احترامی محسوب می‌شود. هنگام خطاب کردن بزرگان، می‌توانید از برخی کلمات پرکاربرد در سفر به هند استفاده کنید؛ مثلاً برای خطاب کردن کسی که از شما خیلی بزرگ‌تر نیست، مانند عمو یا دایی از Bhaishab استفاده کنید، برای خطاب کردن زنان مسن می‌توانید از هر دو عبارت باهن جی و سونیه استفاده کنید و برای خطاب کردن شخصی که از والدین شما بزرگ‌تر است، از تاو استفاده کنید.

lastsecond.ir- things not to do in india 6.jpg
احترام به بزرگان، از خصوصیات اخلاقی مردم هند

در اواخر شب در خیابان‌ها پرسه نزنید

حتی در بهترین و معروف‌ترین شهرهای هند، هرگز تردد در خیابان‌ها در ساعات پایانی و اواخر شب توصیه نمی‌شود؛ زیرا اغلب محله‌های هند در ساعات آخر شب امنیت کافی ندارند. درحال‌حاضر، اوضاع در مناطق شهری در حال بهبود است؛ اما باز هم نمی‌توان گفت که امنیت کافی برای پرسه‌های شبانه توریست‌ها وجود دارد. بنابراین هنگام پرسه زدن در اواخر شب در هریک از شهرهای هند، مراقب خودتان و وسایلتان باشید یا اگر می‌توانید از این کار خودداری کنید. 

در مکان‌های عمومی سیگار نکشید

خودداری از استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی فقط مختص کشور هند نیست و همان‌طور که می‌دانید، این قانون در کشورهای دیگری هم وجود دارد. هنگام عبورومرور در مکان‌های عمومی این کشور، هرگز سیگار نکشید؛ زیرا این عمل، از کارهای ممنوع در هند و البته نشان‌دهنده فرهنگ گردشگران است.

هرگز افراد فقیر و تنگ‌دست را مسخره نکنید

در سفر به هند، شاهد تعداد زیادی بی‌خانمان و فقیر در خیابان‌ها خواهید بود. در این کشور افرادی وجود دارند که در خیابان زاده شده‌اند، همان‌جا زندگی می‌کنند و سپس می‌میرند. چیزی که در برخورد با این افراد بسیار مهم به نظر می‌آید، این است که آن‌ها هم مانند باقی افراد محترم‌اند. توجه داشته باشید که توهین به این افراد، از کارهای ممنوعه در هند است و اگر آن‌ها بابت این بی‌احترامی‌ها از شما شکایت کنند، ممکن است طبق قانون به زندان بیفتید. 

lastsecond.ir- things not to do in india 7.jpg
توهین به طبقات پایین جامعه، از کارهای ممنوع در هند

حرف‌های ممنوعه در هند

در سفر به هند، ممکن است از شهرها و روستاهای زیادی بازدید کنید. همان‌طور که می‌دانید، هند کشوری بزرگ با فرهنگ‌های گوناگون است که تعدادی از شهرهای پرجمعیت جهان را در خود جای داده است. اگر می‌خواهید با مردم هند تعامل بهتری داشته باشید، هنگام معاشرت با آن‌ها از بیان کردن برخی سؤالات و جملات دوری کنید. مواردی که در ادامه می‌خوانید، جملاتی‌اند که بیان آن‌ها از کارهای ممنوعه در هند است.

اوه، شما بلدید انگلیسی صحبت کنید؟

گفتن چنین جمله‌ای، هندی‌ها را به زمان استعمار بازمی‌گرداند؛ اما این داستان آن‌قدر قدیمی است که نیاز نیست به آن اشاره کنیم. بهتر است به‌جای این کار، این حقیقت را بپذیرید که اکنون انگلیسی، یک زبان جهانی است و اینکه هندی‌ها قادرند به زبان انگلیسی صحبت کنند، آن‌قدرها هم عجیب‌غریب به نظر نمی‌رسد.

آیا شما یک ازدواج ازپیش‌تعیین‌شده داشته‌اید؟

«ازدواج ازپیش‌تعیین‌شده» کلیشه‌ای است که اغلب توسط سینمای هند به جهانیان نشان داده می‌شود. بله، درست است که تعدادی از هندی‌ها همچنان ازدواج‌های ازپیش‌تعیین‌شده دارند؛ اما این موضوع باعث نمی‌شود که زندگی شخصی هندی‌ها، تنها به انتخاب از وبسایت‌های ازدواج محدود شود.

آیا شما گاو را می‌پرستید؟

گاو در هند و در فرهنگ‌های مختلفش، به دلایل متعدد، مقدس محسوب می‌شود. گاوها پرستیده نمی‌شوند؛ اما به‌دلیل طبیعت آرامشان و استفاده در کشاورزی، ارزشمندند و باید به آن‌ها احترام گذاشت. تقدس گاو، یک مسئله حساس در هند است. پس بهترین کار این است که از هرگونه بحث در مورد آن دوری کنید. تقدس گاو و احترام به آن، تاحدی است که در یکی از مراسم عجیب هند، مردم در مسیر گاوها دراز می‌کشند تا گاوها کمرشان را لگدمال کنند. این سرزمین با عجایبش، هر لحظه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

Cwo6haPMdj7Z0RYrjLAUsgQ0nXA9rMmMkw26Iyqn.jpeg
تقدس گاو و احترام به آن، از قوانین عجیب کشور هند

شما واقعا شبیه هندی ها نیستید، یعنی خیلی زیباتر از آن هستید که بخواهید هندی باشید!

واقعاً چنین جمله‌ای به چه معناست و آیا قرار است یک تعریف به نظر برسد؟ اگر این حرف کلیشه‌ای درست باشد، معنایش این است که همه هندی‌ها نیازمند جراحی‌های زیبایی هستند. توجه داشته باشید که هر ملتی، زیبایی‌های خاص خودش را دارد و معیارهای زیبایی در هر جای جهان متفاوت است. پس سعی کنید از گفتن چنین جملاتی در سفر به هند خودداری کنید.

من طرفدار کریکت نیستم

یکی از تفریحات هند، بازی کریکت است. برای هندی‌ها مهم نیست که گردشگران، طرف‌دار دوآتشه کریکت باشند یا نه؛ اما زمانی که یک توریست، تیم کریکت هند را با دیگر تیم‌های جهان به‌خصوص پاکستان یا استرالیا مقایسه کند، همه‌چیز برای آن‌ها رنگ عوض می‌کند. مقایسه تیم کریکت هند با دیگر کشورها، از کارهای ممنوع در هند است.

Lkb9u6kbTJonTrBMDjTSt9TzdsTplmhBr4aRdOpf.jpeg
بازی کریکت، از ورزش‌های محبوب هندیان

من عاشق لهجه شما هستم!

شما با بیان این جمله قصد تعریف از هندیان را دارید؛ اما هندی‌ها در واقع لهجه ندارند. هند، کشوری است که زبان‌های متنوعی در آن وجود دارد و هرکدام از آن‌ها بسیار آهنگین هستند؛ به‌عنوان مثال می‌توان به پاهاری، مالایالام یا پنجابی اشاره کرد. جمعیت انگلیسی‌زبان هند، روی سیلاب‌های مختلف، استرس قرار می‌دهند تا تلفظی هماهنگ‌تر ارائه کنند.

بهترین مکان برای امتحان کردن مرغ تیکا (chicken tikka) را به من معرفی کنید

مرغ تیکا، از غذاهای معروف هندی است که امتحان کردن آن، در سفر به هند توصیه می‌شود. مرغ تیکا، یکی از تندترین غذاهای هندی است؛ اما همه در هند غذاهای تند نمی‌خورند؛ همان‌طور که همه هندی‌ها نیز طرف‌دار چای نیستند! پس سعی کنید به‌جای پرسیدن این سؤال از هندی‌ها، براساس نظرات مسافران در سایت‌های گردشگری، بهترین رستوران را در اطراف خودتان پیدا کنید.

V5n1JM4WSyzGdIwquu2YD5EBhwWDM90gklQ1LUv3.jpeg
چیکن تیکا از غذاهای تند هندی

چگونه می توانید این گرما و آلودگی را تحمل کنید؟

در میان هندی‌ها، از صحبت کردن در مورد موضوعات حساس خودداری کنید؛ موضوعاتی مثل دمای بالای هوا، هوای آلوده، متروهایی که بوی عرق می‌دهند، آب آشامیدنی آلوده و غذاهای خیابانی که نوعی از غذاهای هندی هستند و در بعضی موارد به بیماری گردشگران منجر می‌شوند. هندی‌ها به‌عنوان ساکنان کشوری جهان‌سومی، خودشان به این امور واقف هستند و نیازی نیست شما به آن‌ها چیزی بگویید. 

خرید تور هند

اگر قصد سفر به هند را دارید، بهترین و البته آسان‌ترین راه، خرید تور هند است. تور، یک سفر برنامه‌ریزی‌شده و پکیجی از خدمات مانند پرواز، محل اقامت، ترانسفر، بیمه، لیدر و... را در اختیارتان قرار می‌دهد و نگرانی شما را بابت مشکلات احتمالی در سفر به این کشور پهناور، برطرف می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه تور هند در وبگاه لست‌سکند، انواع تورهای هند را که معمولاً ترکیبی از شهرهای مهم این کشور هستند، بیابید، قیمت و شرایط آن‌ها را مقایسه کنید و تور متناسب با شرایطتان را بخرید.

سخن آخر

در این مقاله قصد داشتیم شما را با کارهای ممنوع در هند و قوانین عجیب کشور هند آشنا کنیم تا اگر تصمیم به سفر گرفتید، آسوده‌خاطر با مردمان این کشور عجیب معاشرت کنید و از سفرتان لذت ببرید. در نهایت، مهم است بدانید که در هند افراد مختلف با شیوه‌های رفتاری متنوعی می‌بینید. ازاین‌رو، باید مراقب باشید که براساس یک سفر کوتاه، درباره کل این کشور زیبا قضاوت نکنید. چنانچه مایلید این سرزمین حیرت‌آور را بیشتر بشناسید، می‌توانید با شنیدن اپیزود هند، سرزمین هفتادودو ملت از پادکست رادیو ماجرا با این سرزمین پهناور بیشتر آشنا شوید. اگر تاکنون به هند سفر کرده‌اید، کدام کارهای ممنوع در هند، شما را بسیار متعجب کرده است؟

 

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!