بهترین سوغات هند؛ از آگرا، دهلی و جیپور چه بیاوریم؟

4.5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
از هند چه سوغاتی بیاورم؟
16 آذر 1401 08:00
0

سفر به هند برای بسیاری از ما ممکن است عجیب‌ترین سفر همه زندگی‌مان باشد، چون هند جای متفاوتی است، جایی برای هفتاد و دو ملت! صد آبین و هزار رسم را در خود جای داده و خانه بیش از یک میلیارد نفر است. از قضا، هدف هر کس از سفر به این شبه قاره جذاب هم متفاوت است پس علاقه مسافران به خرید سوغات هند، شاید از همین سفر جذاب نشأت می‌گیرد. مسافرانی که از علاقه‌مندان به فرهنگ و طبیعت خاصش تا عاشقان سینمای هند و ساری‌های رنگارنگ متفاوتند. واقعا چه چیزی این کشور را تا این اندازه متمایز از بقیه جهان کرده است؟ 

برای جواب‌دادن به این سوال، کافی است گشتی در دیدنی‌های هند بزنیم یا شاید هم برای درک این تفاوت جذاب، یک بار رفتن به سراغ قطارهای هند برای شما کافی باشد، هرچه که هست باید بدانید که از لحظه‌ای که پایتان را در خاک این کشور می‌گذارید، همه چیز فرق می‌کند، البته این تنها چیزی نیست که شما را می‌تواند به خرید تور هند مشتاق کند، بعضی از مردم فقط به شوق خریدهای خاصی که می‌توانند داشته باشند به هند می‌روند، از ادویه‌هایی که بویشان شما را مست می‌کند تا صندل‌های رنگی. اگر شما هم دوست دارید درمورد یادگاری‌ها و بهترین سوغات هند بیشتر بدانید، این مطلب از مجله لست سکند را از دست ندهید.

10.jpg

ساری؛ یک لباس مجلسی و قصه ای پر از رنگ و لعاب

 ساری هندی دقیقا همان چیزی است که باعث می‌شود با پوشیدن آن در هر نقطه‌ای از جهان که باشید به‌عنوان یک هندی شناخته شوید و نیاز ندارد که حتما در مراسم عجیب هند باشید تا این لباس زیبا را ببینید. ساری انواع مختلفی دارد و احتمالا برای خانم‌ها باید بهترین سوغات هند باشد. در برخی از ساری‌های هندی از چنان پارچه‌های سنگین و گران قیمتی استفاده شده است که مردم فقط در مراسم رسمی از آن استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید برای دوخت یک ساری، شما به پنج تا هشت متر پارچه نیاز دارید! 

ساری در هند تنها یک لباس و پوشش نیست، بلکه نمادی از بلوغ در بین دختران هندو نیز محسوب می‌شود؛ به‌طوری که اغلب با رسیدن به سن 16 سالگی، امکان پوشیدن ساری را پیدا می‌کنند. رایج‌ترین شیوه پوشیدن ساری هم پیچیدن پارچه آن به دور کمر و عبور دادن ادامه پارچه از سرشانه است. شما برای خرید ساری دستتان کاملا باز است، از انواع رنگ تا طرح و نوع پارچه به وفور پیدا می‌شود. 

Stylish-Kanchipuram-Silk-Bridal-Saree-dvz0002472.jpg
ساری، یکی از زیباترین سوغاتی هند

 ادویه هندی؛ عطر تند و طعم ناب

 اینجا ادویه‌ها بو و مزه‌ هند را می‌دهند! حتما درمورد غذاهای تند این کشور شنیده‌اید و انتظار دارید همه چیز پر از فلفل باشد، اما اگر واقع‌بین باشیم این‌طور نیست، در هند همه چیز به لطف حجم زیاد و ادویه‌های با کیفیت، مزه بیشتری هم می‌دهد. قدرت این طعم و بو به اندازه‌ای است که به قول مسافرانی که سابقه سفر به هند را دارند، باید مراقب باشید در بازار ادویه از حال نروید. ادویه‌های هندی طیف زیادی دارند، اما مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان چوب دارچین، تخم شنبلیله، تخم گشنیز، زنجبیل و البته فلفل قرمز خشک شده دانست. یکی از مزایای استفاده از ادویه‌ها به عنوان سوغاتی هند این است که این موارد معمولا حجم و وزن زیادی ندارد و هنگام بسته‌بندی بار شما را دچار مشکل نمی‌کنند. 

پیشنهاد ما به شما برای انتخاب بهترین سوغات هند این است که حتما تلاش کنید تا در زمان انتخاب فقط به قیمت توجه نکنید، بلکه سعی کنید بخشی از فرهنگ و سبک زندگی مردم آن کشور را برای عزیزانتان از سفرتان هدیه بیاورید. 

قیمت جدید تورهای هند

لست سکند-india-ادویه.jpg
ادویه هندی از بهترین سوغات هند

زیورآلات؛ سنگین و پرکار

 احتمالا تصویری از زنان هندی در بالیوود بدون زیورآلات جذابشان وجود ندارد، حتما این مورد را هم شنیده‌اید که زنان هندی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا در جهان هستند. زنان هندی از دست و بازو گرفته تا کمر و بینی را با جادانگام، اودیانام و پایزب و چندین نام عجیب و غریب دیگر تزبین می‌کنند. اگر دوست دارید، بهترین و کامل‌ترین این زیورآلات ببینید، می‌توانید یه سراغ یک عروسی هندی در مراسم عروسی‌اش بروید. البته اگر شانس شرکت در چنین مراسمی را در هند داشتید، حواستان به گفتار و رفتارتان باشد تا با انجام کارهای ممنوع هند این تجربه جالب را از دست ندهید.

قدمت زیورآلات هندی به بیش از 500 سال می‌رسد و رنگ و طرح آن‌ها دیگر فقط در هند استفاده نمی‌شود و بسیاری از افراد در سراسر جهان به استفاده از آن‌ها علاقه پیدا کرده‌اند. یکی از نکات خوب هنگام خرید زیورآلات این است که این مورد مختص به یک شهر نیست و مجبور نیستید آن را به عنوان تنها سوغات دهلی نو یا سوغات جیپور تهیه کنید، بلکه این سوغاتی جذاب را از سراسر هند می‌توانید بخرید و به عزیزانتان هدیه دهید.

لست سکند-india-جواهر.jpg
بازیگر هندی با جواهرات عروس 

 خوراکی؛ سوغات هند برای شکمو ها

هر قدر هم که در بین لباس‌ها و نقاشی‌های زیبای هندی بچرخیم، باز هم به خوراکی‌های جذابش بازمی‌گردیم، یک سوغاتی خوب هند، بسته‌های خوراکی است که می‌توانید از این کشور بیاورید، هرچند شاید این یکی از آن دسته سوغاتی‌هایی نباشد که کسی بتوانید برای مدت طولانی از آن نگهداری کند، اما می‌تواند تجربه‌ای نو و شیرین برای کسانی باشد که از شما سوغات هند می‌گیرند، از طرفی هم قیمت یک پک خوراکی می‌تواند به مراتب به‌صرفه‌تر از بقیه باشد. این خوراکی‌ها را می‌توانید نه فقط در فروشگاه‌ها و شیرینی فروشی‌ها پیدا کنید، بلکه گاهی حتی رستوران‌هایی که برای گرشگردان مشهورترند بسته‌های خوراکی را آماده می‌کنند. 

لست سکند-india-خوراکی.jpg
تعدادی از خوراکی های هندی که به اسنک شناخته می شوند.

روغن های درمانی؛ یک روش زندگی هندی

کشورهایی که فرهنگشان قدمت طولانی دارد، همیشه راهکارهای سنتی در سبک زندگی‌شان دارند. در این میان، گاهی این راهکارها برای سلامتی و  گاهی برای زیبایی است. هند هم از این قاعده مستثنی نیست و راهکارهای سنتی و بومی بسیاری را در زندگی هندی می‌بینیم؛ از یوگا گرفته تا داروهای گیاهی. یکی از نشانه‌های ظاهر هندی‌ها، موهای سالم و ضخیم و مشکی رنگ است. هرچند که چنین مسئله‌ای تا حد زیادی به ژنتیک، اقلیم، تغذیه و صدها عامل دیگر مرتبط است، اما نباید از سبک‌ زندگی هندی‌ها و به ویژه زنان هندی غافل شد. آن‌ها به‌طور مرتب از روغن‌های سنتی و گیاهی برای موهای‌شان استفاده می‌کنند. شاید به همین دلیل هم بد نیست که بگویبم روغن‌های درمانی، بهترین سوغات هند است که می‌تواند از این کشور بیاورید. 

herbal-oil-for-hair-growth.jpg
روغن سنتی درمانی سوغاتی هند

هنر مدهوبانی (نقاشی میتیلا)؛ هنری به اندازه تاریخ هند

درمورد فرهنگ هندی پیش از این هم صحبت کرده‌ایم و حالا زمان آن رسیده که به‌سراغ یکی از هنرهای خاص این کشور برویم. پیشینه و تاریخ دقیق نقاشی‌های مدهوبانی مشخص نیست و تنها می‌دانیم که این نقاشی در منطقه بیهار شکل گرفته است. اما چرا این نقاشی را به‌عنوان یکی از بهترین سوغات هند به شما معرفی می‌کنیم؟ هنر بزرگ این نقاشی‌ها به تصویر کشیدن فرهنگ و سنت این سرزمین با استفاده از نقش‌ها و الگوهای ساده است، اغلب در این نقاشی‌ها از گیاهان بومی برای ساخت رنگ‌ها استفاده می‌کنند که خود نکته‌ای جذاب برای خریداران تابلوهای هنر مدهوبانی است. 

راهنمای کامل سفر به هند

لست سکند-india-مدهوبانی.jpg
نقاشی مدهوبانی از هنرهای سنتی هند

عروسک های راجستان؛ میراث عروسکی هند

از دنیای آدم بزرگ‌ها فاصله بگیریم و کمی هم به سراغ کودکان هندی‌ها برویم. عروسک‌های راجستان و کاتپوتلی از جذاب‌ترین عروسک‌های هندی هستند. در اصل، کاتپوتلی یک نمایش بومی راجستان هند است و عروسک‌هایش هم به وسیله یک نخ کنترل می‌شوند. البته عروسک‌گردانی این عروسک‌های زیبا هم هنرمندی می‌خواهد اما باید اعتراف کرد که این عروسک‌های راجستانی به تنهایی به قدری زیبا هستند که شما می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغاتی هند به همراه بیاورید حتی اگر از عروسک‌گردانی چیزی ندانید. درضمن فراموش نکنید که این عروسک‌ها را مجبور نیستید در راجستان تهیه کنید، بلکه حتی به عنوان سوغات آگرا یا سوغات دهلی نو می‌توانید عروسک‌های زیبای راجستان را خریداری کنید.

لست سکند-india-عروسک راجستانی.jpg
عروسک های راجستانی از بهترین سوغات هند

ماسک کاتاکالی، بهترین سوغات هند برای شگفت‌زدگی اطرافیان

دوست دارید از سفر هندتان برای علاقه‌مندان از چه چیزی بگویید؟ البته این کشور به اندازه کافی بهانه برای تعریف کردن داستان‌های مهیج به شما می‌دهد، اما اگر هنوز هم دوست دارید بیشتر از این سفر جادویی بگویید، قطعا یک هدیه خاص مانند ماسک کاتاکالی می‌تواند حتی به جای شما سخن بگوید!

ماسک کاتاکالی، ماسکی سبز رنگ است که برای اجرای رقص و نمایش کاتاکالی استفاده می‌شود کلمه کاتاکالی واژه‌ای با ریشه سانسکریت است که از دو بخش کاتا به معنی داستان و کالی به معنای اجرا و بازی ساخته شده است. در این نمایش مشهور اغلب نقشی که با ماسک کاتاکالی (شخصیت پاچا) اجرا می‌شود نمایانگر شخصیتی وارسته، ملایم و نجیب است.

kathakali-mask.png
ماسک کاتاکلی عجیب ترین سوغاتی هند

 گانش خدای تدبیر، سوغاتی از معابد هندو

 شما به کشور معابد هندو سفر کرده‌اید، یادگاری از این خدایان و قصه‌های عجیبش نمی‌خواهید؟ مجسمه گانش مشهورترین نشانی است که شما می‌توانید از هندو‌ها به سوغات ببرید. گانش در اسطوره‌ها فرزند شیوا و پارواتی است و در نقاشی‌ها و تصاویر موجودی با شکمی بزرگ و سر فیل است و اغلب او را به شکل کسی می‌بینیم که روی زمین نشسته و پاهایش را زیر خود جمع کرده است. مجسمه گانش یکی از محبوب‌ترین سوغات آگرا و سایر نقاط هند است. معمولا خدایان متنوع هندی را در جاهای دیدنی هند هم طی سفرتان می‌بینید.

بهترین جاهای دیدنی هند

last second- ganesh.jpg
مجسمه گانش یکی از مجبوب ترین سوغاتی هند

 سخن آخر

در مورد سفر به هند حرف‌های زیادی زده می‌شود، اما چکیده و خلاصه همه این حرف‌ها را می‌توان در یک جمله پیشنهاد داد: سوغات هند را از دست ندهید! البته ما ایرانی‌ها فقط در سفر با این سرزمین جادویی آشنا نمی‌شویم و سوغاتش را سال‌هاست که به زندگی‌هایمان راه داده‌ایم، از چای هندی گرفته تا شال کشمیر و برنج و حنا. کشوری با این مساحت و جمعیت، مسلما دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد، اما باید بدانید که قرار است برخلاف همه کشورهای به ظاهر مدرن با چهره سرد، با دنیای رنگ‌ها روبه‌رو شوید، فستیوالی از خوراکی‌های رنگی، پارچه‌هایی با زرق و برق و پر از نقش و نگار! اصلا همه چیز در در هند پر از جزئیات و طراحی است. 

برای هدیه بردن بهترین سوغات هند برای عزیزانتان، بهتر است برخی نکات را فراموش نکنید از جمله اینکه هدیه گیرنده چه سلیقه‌ای دارد و تا چه اندازه ممکن است از یک داستان هندی لذت ببرد. (فراموش نکنید در هند پشت هر محصولی قصه‌ای وجود دارد.) در این مطلب، تلاش کردیم برخی از بهترین سوغات هند را به شما معرفی کنیم، اما اگر هنوز هم در این مورد کنجکاو هستید، می‌توانید برای ایده‌های بهتر به سراغ نظرات افرادی بروید که پیش از این تجربه سفر به هند را داشته اند. کافی است چند مورد از سفرنامه های هند لست سکند را بخوانید تا بیشتر در مورد خرید در هند بدانید. 

 

 تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.