اطلاعات ارزی برای مسافران خارج از کشور

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
21 اسفند 1390 00:00
0

بانک مرکزی جزئیات اطلاعات ارزی را که مسافران خارج از کشور باید بدانند، اعلام کرد.
به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک به منظور پاسخگویی به پرسش‌های آن دسته از هموطنانی که عازم سفر خارج از کشور هستند و برای رفع ابهامات موجود در زمینه میزان و نحوه فروش ارز مسافرتی، دستورالعمل‌های مربوطه را بار دیگر اعلام کرد.

میزان ارز مسافرتی با توجه به مقصد و نحوه سفر :

سفرهای هوایی :

1- به مقصد کشورهای ترکیه، ترکمنستان، کویت، قطر، بحرین و عمان به میزان 1000دلار یا معادل آن به سایر ارزها و یک‌ بار در سال.
2- به مقصد کشورهای آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، افغانستان و امارات‌متحده‌عربی به میزان 400دلار یا معادل آن به سایر ارزها و یک بار در سال.
3- به مقصد کشورهای عراق، سوریه و عربستان (عمره‌مفرده) به میزان 400 دلار یا معادل آن به سایر ارزها و دو نوبت در سال.
4- به مقصد سایر کشورها به میزان 1500 دلار یا معادل آن به سایر ارزها و یک بار در سال.

سفرهای زمینی، ریلی و دریایی :

1- به مقصد کشورهای عراق، سوریه و عربستان (عمره‌مفرده) به میزان 400 دلار یا معادل آن به سایر ارزها و دو نوبت درسال. 2- به مقصد سایر کشورها به میزان 400 دلار یا معادل آن به سایر ارزها و یک بار در سال.
مسافران می‌توانند علاوه بر استفاده از ارز اختصاصی بابت سفرهای هوایی و یا زمینی، ریلی و دریایی به سایر کشورها به شرح فوق مجموعاً دو نوبت در سال از ارز مسافرتی‌ مربوط به کشورهای عراق، سوریه و عربستان نیز بهره‌مند شوند. مسافرانی که از دو نوبت ارز مسافرتی به مقصد کشورهای عراق، سوریه و عربستان استفاده کرده‌اند نیز می‌توانند از ارز مربوط به سایر کشورها به شرح فوق استفاده کنند.

نحوه خرید ارز مسافرتی :

در مورد سفرهای هوایی کلیه مسافران می‌توانند با مراجعه به یکی از شعب بانک‌های ملی ایران، ملت و سامان در سطح شهر با ارائه مدارک مربوط، ارز مسافرتی خود را درخواست و سند حسابداری یا رسید آن را دریافت کنند. تحویل ارز با ارائه رسید مذکور پس از گیت خروجی فرودگاه انجام خواهد شد و خرید ارز بابت سفرهای زمینی، ریلی و دریایی در حال حاضر طبق روال گذشته صورت می‌پذیرد.

سایر نکات :

1- فروش ارز مسافرتی به مسافران با سن قانونی کمتر از 2 سال امکان‌پذیر نیست و برای سنین 2 تا 12 سال نیز به میزان 50 درصد مبالغ مورد اشاره خواهد بود.
2- فروش ارز مسافرتی به نرخ رسمی صورت می‌گیرد.
3- در ترتیبات فروش ارز مسافرتی منظور از سال، سال شمسی است و مسافرانی که در هر مقطع زمانی از سال1390 از ارز مسافرتی خود استفاده کرده‌ باشند از ابتدای سال 1391 می‌توانند از ارز مسافرتی جدید بهره‌مند شوند.
4- خرید ارز مسافرتی توسط مسافرانی که با گذرنامه ایرانی سفر می‌کنند در صورتی‌ که کشور مقصد آن‌ها کشور محل اقامت آن‌ها نیز ‌باشد، بدون نیاز به ویزا امکان‌پذیر است.

+منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.