چگونه با سفرنامه نویسی درآمدزایی کنیم؟

4.3
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چگونه سفرهایمان را به پول تبدیل کنیم؟
11 اردیبهشت 1400 10:00
1

سفرنامه‌نویسی در جهان و خصوصا کشور ایران قدمتی دیرینه دارد. روزگاری افرادی همچون ژان باتیس و ناصرخسرو با هنر نویسندگی خود سفرنامه‌هایی را نگاشتند که حتی با گذشت سال‌ها بسیاری به آن علاقه دارند. سفرنامه‌نویسی در دنیای امروز اهمیت بیشتری پیدا کرده و تغییرات بسیاری را شامل شده است. حتی بسیاری از افراد از این طریق درآمد زایی می‌کنند. تا پیش از توسعه فناوری و راهکارهای جدید درآمدزایی به کمک شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها، بسیاری از گردشگران برای تامین هزینه‌های سفرنامه نویسی با مشکل روبه‌رو بودند. اما در حال حاضر بسیاری از سفرنامه نویسان امروزی به عنوان یک بلاگر یا اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و بعضی از آن‌ها حتی شرح سفرهای خود را در قالب یک کتاب چاپ می‌کنند.

کسب درآمد برای سفرنامه نویسان دیگر کار سختی نیست و راهکارهای بسیاری برای موفقیت وجود دارد. هر چند این آسان شدن درآمدزایی، رقابت‌ها را هم شدیدتر کرده است. با این‌حال هنوز هم می‌توانید در این بازار رقابتی، به سفر کردن ادامه داده و از سفرهای خود درآمد کسب کنید. در این مطلب از لست سکند راهکارهایی را برای درآمدزایی از طریق نوشتن سفرنامه به شما معرفی می‌کنیم. 

 

سفرنامه

راهکارهایی برای درآمدزایی از سفرنامه نویسی

۱. از وبلاگ خود به عنوان یک رزومه برای دریافت پیشنهاد کار استفاده کنید

اگر شما هم از آن دسته سفرنامه نویسانی هستید که شرح سفرهای خود را در وبلاگ می‌نویسید و به نوعی یک بلاگر هستید، فراموش نکنید که وبلاگ شما می‌تواند مانند رزومه شما باشد.

هرچقدر محتوایی که در وبلاگ خود منتشر می‌کنید، باکیفیت‌تر باشد، می‌تواند پیشنهاد کارهای مشابه دریافت کنید و در حوزه‌های مرتبط دیگر هم مقاله بنویسید و درآمد کسب کنید. نوشتن این مقالات مرتبط نه تنها برای شما درآمدزایی می‌کند، بلکه با دریافت لینک‌های خارجی، به رشد سئو و وبلاگ شما هم کمک خواهد کرد.

۲. به عنوان دستیار با بلاگر‌ها و وب‌سایت‌های دیگر همکاری کنید

اگر بتوانید با بلاگر معروفی در حوزه سفر و گردشگری همکاری کرده و به عنوان دستیار در تهیه محتوای سفرنامه به او کمک کنید،‌ علاوه بر کسب درآمد می‌توانید حضوری موثرتر و پررنگ‌تر با کمک او در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید و خود را هم معرفی کنید.

فراموش نکنید که سفرنامه نویسان امروزی و به خصوص بلاگرها به کمک و همکاری هم نیاز خواهند داشت و با کمک یکدیگر است که می‌توانید رشد کرده و به درآمدزایی برسید.

سفرنامه نویسی

3. در مسابقات سفرنامه نویسی شرکت کنید

رقابت‌های مربوط به درآمدزایی از طریق سفرنامه نویسی تنها به بازاریابی و بلاگری محدود نمی‌شود. ممکن است با مسابقات سفرنامه نویسی گوناگونی آشنا شوید که از طریق شرکت در آن‌ها و برنده شدن جوایز سفرنامه خود را به پول تبدیل کنید. شرکت در چنین مسابقاتی از راه‌های غیر مستقیم بسیاری به درآمد زایی از طریق سفرنامه نویسی کمک می‌کند؛ برای مثال شما با انواع روش‌های سفرنامه نویسی آشنا می‌شوید و با بررسی سفرنامه‌های دیگران تجربیات زیادی کسب می‌کنید. مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند به نفرات برتر جوایز نفیسی اهدا می‌کند و حتی اگر در این مسابقه لست سکند برنده هم نشوید به شما جایزه تعلق می‌گیرد.

4. از افیلیت مارکتینگ استفاده کنید

شروع افیلیت مارکتینگ هیچ وقت دیر نیست. افیلیت مارکتینگ یا سرویس همکاری در فروش یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد اینترنتی بوده که در سراسر دنیا رایج است.

برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ، باید یک برنامه بلند مدت داشته باشید و شاید تا دو یا سه سال اول نتیجه دلخواهی نگیرید. شما با تولید محتوای باکیفیت می‌توانید با کسب‌وکارهای دیگر مرتبط در حوزه گردشگری همکاری کرده و به ازای فروش، لید، نمایش آگهی، کلیک یا اقدام درآمد کسب کنید.

کلید موفقیت در این روش، این است که به چیزی که معرفی می‌کنید واقعا اعتماد قلبی داشته باشید تا مخاطبان شما هم به شما اعتماد کنند.

یکی از سیستم‌های کسب درآمد افیلیت در ایران سیستم کسب درآمد افیلیت دیجی کالاست. با عضویت در این سیستم شما، همکار فروش دیجی کالا خواهید بود. سیستم Affiliate Marketing دیجی کالا برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا شما به عنوان یک بلاگر و کسی که اهل سفر است مثلا محصولات مرتبط با سفر و گردشگری از جمله کلیه وسایل سفر را در سایت، صفحات اجتماعی خود معرفی کنید و با درج لینک افیلیت، بعد از فروش آن محصول کمیسیون دریافت کنید.

5. از تبلیغات آنلاین مبتنی بر ترافیک استفاده کنید

پس از یک یا دو سال سفرنامه نویسی با رشد مخاطبان و رشد وبلاگ خود روبه‌رو خواهید شد و این زمان بهترین فرصت است که تبلیغات آنلاین را هم به وبلاگتان اضافه کنید.

شاید فکر کنید گذاشتن بنرهای تبلیغاتی ممکن است که مخاطبان شما را آزار دهد، اما این تصور غلطی است. آن‌ها دوست‌دار سفرنامه‌های شما هستند و آنقدر به شما اعتماد کرده‌اند که با دیدن چند بنر تبلیغاتی آزرده نخواهند شد، چرا که اصلا توجهی به آن‌ها نمی‌کنند.

سفرنامه نویسی

6. عکس‌های خود را به فروش برسانید

عکاسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفرنامه نویسی در دنیای امروز است. بهتر است زمانی را اختصاص دهید تا عکاسی و کار با دوربین را یاد بگیرید و سپس در سفرهای خود عکس‌های باکیفیت و جذابی را ثبت کنید.

بعد از مدتی می‌توانید با کمک این عکس‌ها، هویت بصری فوق‌العاده‌ای را برای وبلاگ یا اینستاگرام خود ایجاد کنید و در نهایت بهترین آن‌ها را در وب‌سایت فروش عکس ثبت کرده و از فروش آن‌ها درآمد کسب کنید. نکاتی مهم برای عکاسی سفرنامه وجود دارند که با یادگیری آن‌ها می‌توانید عکس‌های استانداردتر و بهتری را به سفرنامه خود اضافه کنید. 

7. تهیه ویدیوها و فیلم‌ها را فراموش نکنید

بسیاری از سفرنامه نویسان تهیه ویدیوها و فیلم‌ها را در اولویت گذاشته و از طریق آن‌ها درآمد کسب می‌کنند. شما با تهیه ویدیوهای مهیج علاوه بر معرفی خود،‌ می‌توانید آن‌ها را در یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید و از بازدید آن‌ها درآمد کسب کنید.

تولید محتوای ویدیویی هم یک شبه شما را به درآمد نمی‌رساند و یک فرایند طولانی مدت خواهد بود، اما ارزشش را دارد. حتی می‌توانید پیشنهاد ویدیوهای سفارشی هم دریافت کرده و با هدف تبلیغات و معرفی محصولات یا مکان‌های گردشگری به تولید ویدیو مشغول شوید.

نوشتن سفرنامه

8. کمپین ایجاد کنید

سرانجام هنگامی که مخاطبان وفادار بسیاری پیدا کردید و شهرتی برای خود در شبکه‌های اجتماعی دست و پا کردید، می‌توانید به فکر اجرا یا شرکت در کمپین‌ها هم باشید.

می‌توانید در کمپین‌های مشارکتی معرفی و فروش محصولات یا تورهای گردشگری و بسیاری مدل‌های دیگر همکاری کنید.

یا حتی می‌توانید برای تامین هزینه‌های سفر خود کمپین‌های جمع‌آوری کمک‌های نقدی برگزار کنید تا مخاطبانتان برای سفر بعدی به شما کمک کنند.

9. محصولات شخصی خود را تولید کنید

سفرنامه نویسان بسیاری یک کارآفرین موفق هم هستند. شما می‌توانید سفرنامه‌های خود را در قالب یک کتاب چاپ کرده و آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی‌تان معرفی و به فروش برسانید.

همچنین می‌توانید تورهای ویژه‌ای را برنامه‌ریزی کنید و افراد را با خود به سفر ببرید. البته تولید محصولات شخصی نیازمند استراتژی‌های بازاریابی است و این‌‌که مخاطبان هدف بسیاری را به خود جذب کرده باشید.

10. پادکست تولید کنید

بسیاری از سفرنامه نویسان و بلاگرها پادکست دارند. هرچند بازار پادکست به شدت اشباع شده است، اما بااین‌حال همچنان یکی از بهترین راهکارها برای درآمدزایی است. مهم این است که خلاقیت داشته باشید!

شما با تولید پادکست و جذب مخاطبان بالا، می‌توانید برای هر اپیزود خود اسپانسر جذب کرده و درآمد کسب کنید. برای موفقیت در پادکست، باید به محتوا و کیفیت سفرنامه‌های صوتی خود توجه بسیاری کنید.

11. سخنرانی عمومی برگزار کنید

سخنرانی عمومی یکی از بهترین راهکارها برای کسب درآمد و البته افزایش شهرت است. اگر بتوانید خود را به عنوان یک سفرنامه نویس ماهر در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی معرفی کنید، می‌توانید به عنوان یک سخنران عمومی هم در مجمع‌های مختلف از تجربیات سفرهای خود صحبت کنید.

برای این کار همیشه باید ایده‌های جذاب و جدید داشته باشید و با پشتکار به جلو حرکت کنید تا بالاخره از شما هم دعوت شود تا به صورت زنده در مقابل صدها یا هزاران نفر سخنرانی کنید.

 سفرنامه

 

نکاتی برای بیشتر شدن درآمد شما از طریق سفرنامه نویسی

فقط به سفرنامه نویسی محدود نشوید

اگر می‌خواهید در درآمدزایی از طریق سفرنامه نویسی موفق شوید، باید سفرنامه نویسی خود را گسترش دهید. سفرنامه نویسان موفق، فقط سفرنامه نویسی نمی‌کنند. در واقع برای درآمد زایی از طریق سفرنامه نویسی باید توانایی یافتن و کنترل چند راه درآمد مربوط به سفرنامه نویسی را داشته باشید. برای مثال یک سفرنامه نویس موفق می‌تواند به صورت هم‌زمان هم برای مجله‌های گردشگری، سایت‌های مسافرتی و کسب و کار سفرنامه نویسی کند و علاوه بر آن‌ها کتاب گردشگری بفروشد یا یکی دوتا بلاگ سفر را مدیریت کند.

حیطه کاری خود را در سفرنامه نویسی پیدا کنید

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات دنیای سفرنامه نویسی، به وجود آمدن اینترنت بود. قبل از آن، به هنگام سفرنامه نویسی شما می‌توانستید راجع به هر چیزی که می‌خواهید بنویسید؛ اما در دنیای امروز برای درآمد زایی از طریق سفرنامه نویسی باید حیطه کاری خود را مشخص کنید. ممکن است در ابتدای سفرنامه نویسی در مورد مواردی همچون یک سفر کم هزینه، تفریحات لاکچری، سفر ماجراجویانه و یا طبیعت گردی گردی بنویسید. اما باید بدانید که سفرنامه نویسانی که در یک زمینه خاص شهرت و مهارت کسب می‌کنند، به راحتی در فضای مجازی دیده می‌شوند و زودتر پیشرفت می‌کنند.  

از خواندن و نوشتن سفرنامه دست برندارید

برای موفقیت در کسب درآمد از طریق سفرنامه نویسی باید ذهنی پویا داشته باشید و دائما در نویسندگی سفرنامه پیشرفت کنید. همچنین با خواندن خاطرات سفر افراد مختلف و بررسی سفرنامه‌های حرفه‌ای نکات جدید یاد بگیرید. و یا تغییراتی را که نوشتار شما از گذشته تا کنون داشته است را پیدا کنید.پیشرفت مهارت ادبی، ساختار جملات و نوشتن یک محتوای متنی جذاب کیفیت سفرنامه شما را ارتقاء خواهد داد و در پی آن درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد. بهتر است از برخی دوستان و آشنایان خود بخواهید که سفرنامه‌های شما را نقد کنند، تا با استفاده از آن به مرور بهتر شوید. بخش پر طرفدار  سفرنامه‌های لست سکند به شما کمک می‌کند که به سفرنامه‌های مختلفی دسترسی داشته باشید و با آنالیز آن‌‌ها در سفرنامه نویسی پیشرفت کنید.

یک برند برای خود بسازید

یک راهکار مهم در کسب و کار این است که خود را به عنوان شخصی معرفی کنید که به یک سری موضوعات خاص می‌پردازد. حتی اگر به تازگی از طریق سفرنامه نویسی کسب درآمد می‌کنید برای خود یک برند بسازید. هر چقدر نسبت به نوشته‌های خود اعتماد به نفس داشته باشید، خوانندگان شما نیز به شما  اعتماد خواهند داشت. یک آدرس خاص برای صفحات مجازی خود انتخاب کنید. برند شما باید معرف تخصص و ویژگی‌های خدمات شما باشد.

brand_302793239.jpg
برند به بیشتر کلیک خوردن سفرنامه شما کمک می‌کند

در شبکه‌های اجتماعی فعال شوید

اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، پینترست و یوتیوب همگی ابزارهایی بسیار مهم برای توسعه کسب و کارهای مربوط به سفرنامه نویسی شما هستند. بهتر است تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از این موارد برند شخصی خود را به کاربران بیشتری معرفی کنید. اگر محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی این چنینی برای یک مخاطبان جذاب باشد، آن‌ها سایر صفحات شما را برای دریافت مطالب و سفرنامه‌های بیشتر دنبال خواهند کرد و به مرور در موضوعات مربوط به سفر و سفرنامه نویسی کاملا شناخته خواهید شد.

Benefits-of-Organic-Social-Media-Marketing.jpg
شبکه‌های اجتماعی، فرصتی برای بیشتر دیده شدن سفرنامه شما

کلام آخر

راهکارها برای درآمدزایی از سفرنامه نویسی بسیار است و همگی آن‌ها با خلاقیت، ایده‌ها و کیفیت کار شما بستگی دارد. فراموش نکنید که به عنوان یک سفرنامه نویس در فضای مجازی و اینترنت باید حضوری پیوسته و فعال داشته باشید و در طول زمان برای درآمدزایی گام بردارید.

نکته دیگر این است که در کنار تجربه سفر، دانشتان هم افزایش دهید تا علاوه بر بعد تجربی، بعد علمی هم به کارتان اضافه کنید تا سفرنامه‌هایتان ارزشمندتر شود و مخاطبان حس کنند با خواندن سفرنامه‌ها، تغییری در آنها ایجاد می‌شود.

 

تألیف: لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.