مقررات ورود گردشگران خارجی به ایران اعلام شد

3
از 2 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
گردشگران خارجی با چه شرایطی می‌توانند وارد ایران شوند؟
03 آبان 1400 15:00
3

مدّت‌هاست که مرزهای ایران به روی مسافران خارجی بسته شده و بخشی از جامعه گردشگری منتظر اعلام خبری مبنی بر بازگشایی مرزها هستند. از طرفی عده‌ای از گردشگران که با ایران و پتانسیل‌های فراوانش آشنا هستند، مشتاق سفر به ایران و بازگشایی مرزها برای سفر بودند. بعد از واکسینه شدن درصد زیادی از جمعیت جهان و همچنین ایران، چندی پیش خبر رسید که از اوایل آبان قرار است مرزها باز شوند و شرایط سفر گردشگران خارجی به ایران اعلام شود. در نهایت امروز ستاد مقابله با کرونا پس از گذشت حدود 20 ماه از توقف صدور ویزای گردشگری ایران، شرایطی را برای ورود توریست‌ها به ایران اعلام کرد که بر اساس آن شرایط صدور ویزا برای گردشگران خارجی فراهم شود. در ادامه به جزئیات مقرراتی که برای ورود مسافران خارجی از طرف ستاد مقابله با کرونا اعلام شده، می‌پردازیم.

 18.jpg

دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط کرونا در ایران

با افزایش واکسیناسیون در سطح جهان، شاهد باز شدن مرزها هستیم و کشورها شرایطی برای ورود مسافران به کشورشان اعلام می‌کنند، مثل شرایط ورود به تایلند که به تازگی اعلام شد. در ایران هم بر اساس دستورالعملی که در تاریخ 3 آبان 1400 اعلام شده است، گردشگرانی که دو دُز واکسن کرونا زده‌‌اند و گواهی منفی PCR داشته باشند می‌توانند ویزای گردشگری ایران را دریافت و به ایران سفر کنند. البته شرایطی هم برای این دستورالعمل در نظر گرفته شده و «در چارچوب رعایت بهداشت عمومی و سلامت جامعه، با توجه به اثرات مثبت گردشگری بر اقتصاد کشور، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و برای حفظ بازارهای هدف گردشگری، احیای کسب و کارهای آسیب‌دیده این بخش و در عین حال، حفظ سلامت شهروندان و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و هم‌اندیشی با دستگاه‌های متولی مطابق با مصوبات هشتاد و ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا» تهیه شده است. بنابراین تبصره‌هایی برای آن مشخص شده که در ادامه توضیح داده شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از جلسه‌ای که هفته گذشته با وزیران امور خارجه و بهداشت داشت، اعلام کرد که صدور ویزای گردشگری ایران از اول آبان‌ماه ازسرگرفته می‌شود.با توجه به ضوابط کلی این دستورالعمل، ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم مسافری (گروهی و انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از/به مرزهای زمینی مثل مرزهای هوایی، با ارائه کارت واکسن، ‌آزمایش PCR  منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورد تایید وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی از اول آبان‌ماه امسال مانعی ندارد.

 

تبصره‌ها

  • تبصره 1: این ضابطه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از/به کشورهای پرریسک اعلامی از طرف سازمان جهانی بهداشت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخواهد شد.

  • تبصره 2: چنان‌چه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرجع تخصص مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد.

  • تبصره 3: به منظور مدیریت روند بیماری در داخل، ‌ تردد مسافر(انفرادی و گروهی) با اولویت مرزهای زمینی زیر که امکانات و زیرساخت‌های لازم را دارند از اول آبان‌ماه آغاز می‌شود:

    شلمچه در استان خوزستان (عراق)، مهران در استان ایلام (عراق)، باشماق در استان کرمانشاه (عراق/اقلیم)، پرویز خان در استان کرمانشاه (عراق/اقلیم)، تمرچین در استان آذربایجان غربی (عراق)، بازرگان در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، سرو در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، پل‌دشت در استان آذربایجان غربی (نخجوان)، جلفا در استان آذربایجان شرقی (نخجوان)، نوردوز در استان آذربایجان شرقی (ارمنستان)، پیله‌سوار در استان اردبیل (آذربایجان)، آستارا در استان گیلان (آذربایجان)، دوغارون در استان خراسان رضوی (افغانستان)، میلک در استان سیستان و بلوچستان (افغانستان)، میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان (پاکستان).

  • تبصره 4: صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین‌المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت امور خارجه بدون مانع است.

  • تبصره 5: تردد همه وسایل نقیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مانعی ندارد. تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای هوایی و مرزهای مجاز زمینی تبصره 3، افزایش نیروهای انسانی متخصص به منظور انجام تست‌های تشخیص بیماری کووید - ۱۹ از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری جمعیت هلال‌احمر از جمله نکات الزامی این دستورالعمل برای اجرای طرح است.

14000411000286_Test_PhotoN.jpg
مقررات جدید ورود گردشگران خارجی به ایران

سایر جزئیات مقررات ورود گردشگران خارجی به ایران

  • این دستورالعمل با رویکرد احترام متقابل به گردشگران بین‌المللی تهیه شده است، پس اگر رفتار تبعیض‌آمیز کشوری نسبت به گردشگران ایرانی مشاهده شود، براساس اصل عمل متقابل تصمیم‌گیری می‌شود و ممکن است شرایط برای ورود اتباع آن کشور متفاوت شود.

  • آزمایش PCR منفی برای گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال باید  ۹۶ ساعت اعتبار داشته باشد.

  • نظارت بر اجرای این دستورالعمل به عهده وزارت گردشگری (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) است و در صورت مشاهده تخلف از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌شود و گزارش‌های لازم به کمیته امنیتی، ‌اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه می‌شود.

  • درصورت اجرا نشدن مفاد این دستورالعمل توسط دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیسات گردشگری دارای مجوز، وزارت گردشگری مطابق مقررات اقدام می‌کند. این دستورالعمل همچنین وظایفی را برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما به طور جداگانه تعیین کرده است.

  • بر اساس این دستورالعمل، نظارت بر عملکرد و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در حیطه کنترل و رعایت مسائل بهداشتی از سوی گردشگران (اعم از اخذ ویزا، ترانسفر، رزرو محل اقامت، غذا، مراقبت‌های بهداشتی و خروج مسافرین پس از انقضای مدت روادید)، نظارت بر الزام اسکان گردشگران خارجی در اقامتگاه‌های مجاز توسط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، ‌واکسیناسیون کووید و دریافت کارت واکسن کرونای تمام کارکنان، شاغلان و خدمات‌دهندگان در تاسیسات و مراکز گردشگری و اماکن زیارتی و راهنمایان گردشگری، تشدید نظارت بر فعالیت تاسیسات گردشگری (اعم از هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذیرها) برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده، معرفی واحدهای غیرمجاز یا مجاز که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موارد موجود در دستورالعمل ابلاغی توجه کافی را ندارند، به مراجع قانونی و قضایی اطلاع داده می‌شود، در نتیجه از ادامه فعالیتشان جلوگیری می‌شود، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در راستای بهره‌برداری از تجربیات و توانمندی‌های حاصله در امر مدیریت بیماری کرونا در طول ۲۰ ماه گذشته با هدف ایجاد بسته‌های جدید گردشگری از جمله در بحث جذب گردشگر برای واکسن (تولید داخلی)، هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی برای نصب پلاکاردها و بنرهای آموزشی در ورودی مرزها (به ویژه زمینی) جهت رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و قوانین مرتبط با کرونا در کشور، تسهیل کردن شرایط بازگشت گردشگرانی که در مدت زمان حضور در جمهوری اسلامی ایران مبتلا به کرونا شده و امکان طی فرایند قرنطینه ۱۴ روزه را ندارند با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، تعیین و معرفی مراکز اقامتی برای قرنطینه گردشگرانی که از طریق مرزهای هوایی وارد کشور شده و علائم دارند یا بیمار هستند، با اولویت استان‌های گردشگرپذیر (تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، هرمزگان) از جمله وظایف مشخص‌شده برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

  • تامین نیروی انسانی کافی در مراکز مراقبت بهداشت مرزی، جلوگیری از ورود گردشگرای خارجی‌ای که با وجود داشتن کارت واکسن و آزمایش منفی پی سی آر علائم بیماری دارند در مرزهای زمینی و برگشت دادنشان به خاک خود با همکاری نیروی انتظامی مستقر در مرز، مراقبت سندرمیک گردشگران در صورت نیاز انجام ارزیابی‌های تکمیلی و نمونه‌گیری همزمان با ورود از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی، و کنترل دقیق مدارک مورد نیاز برای ورود گردشگران به کشور از جمله داشتن کارت واکسن و تست منفی PCR از جمله وظایف وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی است.

  • وزارت امور خارجه موظف است تدابیر و تمهیدات لازم برای فراهم کردن ثبت مشخصات میزبان و محل اقامت گردشگران انفرادی در سامانه روادید الکترونیک و صدور روادید منوط به رزرو محل اقامت (واچر) را اتخاذ کند.

  • در شرایط خاص، صدور روادید گردشگری با تشخیص نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با توجه به شرایط کشورها، مانعی ندارد.

  • اگر آزمایش‌های تشخیصی PCR گردشگر پس از ورود به کشور مثبت شود، گردشگر باید با هزینه خود اقدام به قرنطینه در مراکز اقامتی مجاز کند و تردد دوباره‌اش در کشور منوط به دریافت پاسخ منفی آزمایش PCR است. گردشگر باید متعهد به اقامت در مراکز اقامتی مجاز (دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت گردشگری) شود.

  • وزارت امور خارجه موظف است نتیجه درخواست ویزای‌های گردشگری را حداکثر تا ۷۲ ساعت به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری متقاضی و درخواست‌کننده ویزا اعلام کند.

  • تکمیل فرم خوداظهاری سلامت توسط گردشگر قبل از ورود به ایران و دریافت بیمه‌نامه معتبر (که مشتمل بر بیمه کرونا نیز می‌شود) توسط گردشگران قبل از صدور روادید الزامی است.

  • وزارت راه و شهرسازی موظف شده است برای صدور مجوزهای لازم جهت تردد همه وسایل نقلیه عمومی و شخصی از مرزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هماهنگی‌های لازم را انجام دهد؛ با وزارت گردشگری به منظور نصب پلاکاردها و بنرهای آموزشی در ورودی مرزها (به ویژه مرز زمینی) مبنی بر رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و قوانین مرتبط با کرونا در کشور هماهنگ باشد، شرایط بازگشت گردشگرانی که در مدت زمان حضور در جمهوری اسلامی ایران مبتلا به کرونا شده‌اند و امکان طی فرایند قرنطینه ۱۴ روز را ندارند، تسهیل کند، مراکز قرنطینه مخصوص گردشگران ورودی از مرزهای هوایی را از طریق شرکت‌های هواپیمایی اطلاع‌رسانی کند، فضای مناسب نگهداری موقت مسافران و گردشگران دارای علائم بیماری در مرزهای زمینی برای هماهنگی بازگشت آن‌ها را فراهم و فضای قرنطینه موقت در فرودگاه‌های استان‌های گردشگرپذیر به منظور فراهم کردن زمینه انتقال آن ها به مراکز تعیین‌شده قرنطینه را پیش‌بینی کند.

  • براساس این دستورالعمل، ‌تمام هزینه‌های تست PCR و قرنطینه در داخل ایران بر عهده گردشگر است که از طریق پوشش بیمه‌ای پرداخت می‌شود.

  • وزارت اطلاعات باید اعلام نتیجه درخواست‌های ویزای گردشگری حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت را تسهیل کند و گزارش‌های دوره‌ای از روادید صادرشده ارائه دهد.

  • نیروی انتظامی لازم است مجوزهای لازم برای تردد همه وسایل نقلیه عمومی و شخصی از مرزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را صادر کند، تمدید روادید گردشگران ورودی را تسهیل کند، جلوگیری از فعالیت و پلمب واحدهای غیرمجاز و متخلف اعلام‌ شده از سوی وزارت گردشگری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چارچوب قوانین و مقررات را انجام دهد و از ورود گردشگرانی که علائم بیماری کووید دارند، تست یا کارت واکسن کرونا همراه ندارند، و بیمه‌نامه و فرم خوداظهاری ارائه نمی‌کنند، جلوگیری کند.

 ایران هنوز چیزی درباره واکسن های مورد تاییدش برای ورود مسافران خارجی اعلام نکرده است امّا پیش‌تر درباره کشورهای جهان کدام واکسن‌ها را تزریق می‌کنند گفتیم، بر این اساس در ایران واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، برکت، اسپوتنیک و بهارات تزریق شده امّا ممکن است برای ورود گردشگران خارجی، سایر واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی هم مورد پذیرش باشد.

سخن آخر

 امیدواریم با ورود گردشگران خارجی به به ایران، هم دوباره چرخ گردشگری ایران تندتر بچرخد و هم بیماری کرونا دوباره اوج نگیرد. به نظر می‌رسد اگر پروتکل‌ها رعایت شوند و تمام افراد دخیل، خودشان را مسئول بدانند، می‌توانیم مانند گذشته شاهد حضور گردشگران خارجی در ایران باشیم، بدون شک نباید فراموش کنیم کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و هر بی‌احتیاطی ممکن است به قیمت جان خود و اطرافیانمان تمام شود. 

منبع: ایسنا

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.