شرایط جدید سفر به گرجستان + واکسن های مورد تایید

4
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سفر به گرجستان در حال حاضر چه شرایطی دارد؟
22 اسفند 1400 10:30
7

گرچه گرجستان مرز مشترک با ایران ندارد، امّا با توجه به فاصله کوتاهش، یکی از محبوبترین مقاصد سفر خارجی ایرانیان محسوب می‌شود. بعد از شدّت گرفتن شرایط کرونایی و بسته شدن مرز کشورها، گرجستان هم مرزهایش را به روی گردشگران بست. امّا با افزایش شمار واکسیناسیون و بهبود اوضاع کرونا در کشورها، گرجستان مرزهایش را به روی گردشگران باز کرده و مدتی است با شرایط جدید، مسافران را می‌پذیرد. بنابراین، تورهای گرجستان به مرور دوباره برقرار می‌شوند و امکان سفر به این کشور فراهم است. در ادامه درباره شرایط سفر به گرجستان خواهیم گفت و هم درباره واکسن های مورد تایید این کشور.

14.jpg

شرایط سفر به گرجستان در یک نگاه 

آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، آخرین شرایط سفر به گرجستان است که در اسفند 1400 تالیف شده است. در حال حاضر وضعیت عمومی گرجستان مطلوب است و مرزهای گرجستان به روی شهروندان تمامی کشورها باز است. مسافرانی که از مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی به گرجستان سفر می‌کنند باید مدارکی دال‌بر تزریق کامل واکسن کرونا داشته باشند، یا در ظرف 72 ساعت پیش از سفر به گرجستان تست منفی کرونا (PCR) ارائه دهند. البته فقط کشورهای بخصوصی می‌توانند بدون تزریق واکسن و تنها با ارائه تست منفی کرونا به گرجستان سفر کنند که ایران جزو این کشورها محسوب نمی‌شود. بنابراین ایرانیان فقط در صورتی می‌توانند به گرجستان سفر کنند که به طور کامل واکسینه شده‌اند و 14 روز از زمان دوز دوم واکسن آن‌ها گذشته باشد.

شرایط جدید سفر به گرجستان

با توجه به اینکه کرونا هنوز جولان می‌دهد و هر لحظه ممکن است جهش تازه‌ای پیدا کند، کشورها با احتیاط مرزهایشان را باز می‌کنند. گرجستان هم در حال حاضر شرایطی را برای ورود گردشگران در نظر گرفته و مانند گذشته با هر شرایطی نمی‌توان به این کشور سفر کرد، بنابراین، چنانچه قصد سفر به گرجستان را دارید، با توجه به شرایط زیر می‌توانید به این کشور سفر کنید:

  1.  هم اکنون ایرانیان می‌توانند به صورت زمینی و هوایی به گرجستان سفر کنند، در صورتی که در ماه‌های پیش فقط مرزهای هوایی گرجستان به روی مسافران ایرانی باز بود.

  2.  مسافران باید دو دوز واکسن‌شان را تزریق کرده باشند و کارت الکترونیکی واکسن که QR کد دارد را دریافت کنند یا تست پی سی آر منفی 72 ساعت قبل از پرواز ارائه کنند. 

  3. اگر در گرجستان اقامت ندارید ولی ملک دارید، لازم است پاسپورت معتبر، QR کد واکسن، پرینت سند ملک، بیمه، بلیط برگشت و پول همراه داشته باشید.

  4. اگر در گرجستان اقامت دارید، صرف داشتن پاسپورت معتبر، QR کد و کارت اقامت کفایت می‌کند.

شرایط سفر هوایی به گرجستان 

شرایط سفر هوایی به گرجستان مشابه به آنچه در تیتر قبل گفته شد است و گردشگران ایرانی که قصد تهیه تورهای هوایی گرجستان و بلیط هوایی گرجستان را دارند باید یا به طور کامل واکسینه شده باشند یا در غیر این صورت 72 ساعت پیش از سفر خود به گرجستان تست منفی PCR ارائه دهند. 

شرایط سفر زمینی به گرجستان 

 گرجستان مرز مشترکی با ایران ندارد اما فاصله آن به قدری کم است که بسیاری از گردشگران ایرانی بتوانند با خدورو شخصی یا تورهای زمینی به این کشور سفر کنند. در شرایط سفر زمینی به گرجستان، گردشگران ایرانی علاوه بر این که باید یک واکسن مورد تائید کرونا را به طور کامل تزریق کنند، باید تست منفی PCR هم به همراه خود داشته باشند. 

 

ارائه کارت واکسن دیجیتال برای سفر به گرجستان 

ایرانیانی که قصد سفر به گرجستان را دارند و به طور کامل واکسینه شده‌اند، باید کارت دیجیتال واکسن را که دارای کد قابل اسکن QR است تهیه کنند. برای تهیه کارت واکسن دیجیتال، ایرانیان باید به صورت اینترنتی به «سامانه ثبت نام واکسن کرونا» مراجعه کنند. البته نه تنها گرجستان بلکه بسیاری از کشورهای خارجی، ورود گردشگران بین المللی را مشروط به تزریق کامل واکسن کرونا کرده‌ است. بنابراین بهتر است برای دریافت کارت واکسن خود اقدام کنید. این پروسه که به صورت آنلاین است، فقط چند دقیقه زمان می‌برد و پیش‌تر در لست سکند آموزش قدم به قدم و تصویری دریافت کارت واکسن کرونا را توضیح داده‌ایم که در صورت نیاز می‌توانید از آن مطلب راهنمایی بگیرید. 

نکاتی که پیش از سفر به گرجستان باید بدانید

  • اگر به عنوان یک گردشگر خارجی طی سفر به گرجستان در این کشور مبتلا به ویروس کرونا شوید، می‌توانید با شماره 112 تماس بگیرید تا اقدامات لازم برای قرنطینه و بهبود سلامتی‌تان انجام شود. همچنین اگر طی سفرتان به گرجستان با شخصی که به ویروس کرونا بود ارتباط داشتید، می‌توانید با شماره نامبرده تماس بگیرید تا توسط یک اپیدمیولوژیست معاینه شوید. 

  • اگر قبلا به دلیل ماندن بیش از 45 روز در گرجستان (بدون ویزا) جریمه شده‌اید و هنوز جریمه را پرداخت نکرده‌اید، حتما پیش از ورودتان پرداخت کنید.

سفر هوایی به گرجستان
بازگشایی سفر هوایی به گرجستان

مدارک ضروری ورود به گرجستان در شرایط کرونا

 بنابراین با توجه به اعلام شرایط جدید سفر به گرجستان و بازگشایی مرز هوایی آن، مدارک ضروری که برای سفر به این کشور لازم است به صورت زیر است:

  • بلیط پرواز (رفت و برگشت)

  • پاسپورت (با حداقل 6 ماه اعتبار)

  • کارت الکترونیکی واکسن مورد تایید یا جواب تست PCR منفی 72 ساعت قبل از پرواز

  • ووچر هتل

  • بیمه نامه مسافرتی

سفر به گرجستان
سفر به گرجستان در دوران کرونا

واکسن های مورد تایید گرجستان

 همانطور که می‌دانید، هر کشور درباره ورود افراد واکسینه شده قوانین خودش را دارد. درباره اینکه کشورها کدام واکسن را تزریق می‌کنند پیشتر صحبت کردیم، امّا لزوما واکسن هایی که به شهروندانشان تزریق کرده‌اند را برای ورود گردشگر نمی‌پذیرند و قوانینشان برای واکسن هایی که از گردشگران می‌پذیرند، کمی متنفاوت است. در حال حاضر گرجستان واکسن های فایزر، آسترازنکا، سینوفارم و سینوواک را به شهروندانش تزریق کرده است و واکسن های مورد تاییدش برای ورود گردشگران عبارت است از واکسن هایی که تا به حال مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته. این واکسن ها عبارتند از:

  • فایزر (Pfizer BionTech)
  • مدرنا (Moderna)
  • آسترازنکا (Oxford Astrazeneca)
  • سینوفارم (Sinopharm)
  • سینوواک (Sinovac)
  • کووی‌ شیلد (Covi Shield)
  • جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson)
  • بهارات بیوتک (Bharat Biotech)
  • نوواواکس (Novavax)

 

کلام آخر

 با توجه به افزایش روند واکسیناسیون و کاهش مبتلایان کرونا در سطح جهان، انتظار می‌رود شرایط سفر به مرور بهبود پیدا کند و محدودیت‌ها کاهش یابد. در حال حاضر، کشورها با توجه به پروتکل‌هایشان واکسن‌های مشخصی را برای ورود گردشگران می‌پذیرند، امّا با افزایش تحقیقات ممکن است بر تعداد واکسن های مورد پذیرش افزوده شود. اما به طور کلی با کاهش آمار مبتلایان به کرونا شرایط سفر به گرجستان نسبت به ماه‌های پیش آسان‌تر شده‌ است. در آخر چناچه تغییری در وضعیت سفر به گرجستان ایجاد شود، شرایط جدید سفر گرجستان در همین مطلب اضافه خواهد شد. 

 

 تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.