شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا

4.8
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا بعد از قرنطینه سراسری ترکیه
22 اسفند 1399 08:00
9

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، برنامه‌ریزی‌ها برای سفر هم آغاز می‌شوند، اما همه‌گیری کرونا باعث شده شکل سفر کردن همه ما تغییر کند. اگر در گذشته، قبل از سفر اطلاعاتی از جاذبه‌ها و سیستم حمل و نقل و سایر خدمات گردشگری پیدا می‌کردیم، امسال باید درباره محدودیت‌های کرونایی هم تحقیق کنیم. کشورها تجربه متفاوتی از کرونا داشتند، برخی توانستند تا حدی همه‌گیری ویروس را کنترل کنند و برخی نتوانستند. بسته به این تجربه، قوانین کشورها هم درباره باز کردن مرزهایشان متفاوت است. خوشبختانه با شروع واکسیناسیون در جهان، از شدت بیماری کاسته می‌شود و بسیاری از کشورها قصد دارند محدودیت‌ها را کاهش دهند.

ترکیه همیشه یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری به خصوص برای ایرانی‌ها بوده و با فرارسیدن نوروز، تورهای بسیاری به مقصد ترکیه اجرا خواهد شد. به همین منظور، مسافرانی که در تورهای ترکیه شرکت می‌کنند، باید بدانند شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا چگونه است. به علاوه باید از عملکرد دولت ترکیه در مواجهه با ویروس مطلع شوند تا بدانند مقصد سفرشان امن هست یا نیست. در این مطلب نگاهی کلی به عملکرد دولت ترکیه و قوانین و مقرراتی که در سفر به آن باید رعایت شوند، می‌اندازیم.

ترکیه کرونا

شرایط جدید محدودیت‌های کرونایی در ترکیه

از 17 می، قرنطینه گسترده در ترکیه به پایان می‌رسد و تا 1 ژوئن دوره عادی سازی تدریجی است. امّا این به معنی پایان محدودیت‌ها نیست و محدودیت‌ها به صورت زیر در جریان است:

  1. مراکز خرید از 10 صبح تا 8 شب باز هستند.

  2. از 5 صبح تا 9 شب امکان تردد فراهم است.

  3. مراکز دولتی از 10 صبح تا 4 عصر فعال هستند.

  4. مهدکودک‌ها باز هستند و مدارس بر اساس بیانیه وزارت آموزش ملی فعال می‌شوند.

  5. مراکز تفریحی و ورزشی عمومی مانند سینماها، مراکز بازی، سالن‌های شنا و... تعطیل هستند.

  6. افراد بالای 65 سال و زیر 18 سال امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ندارند. (این بند شامل توریستها نمیشود)

  7. توریست‌ها از محدودیت‌هایی که اعلام شده، معاف هستند.

  8. روزهای شنبه و یکشنبه همچنان قرنطینه برقرار است و فقط سوپر مارکتهای کوچک محلی در ساعت 10 تا 17 باز هستند.

  9. کافه و رستوران‌ها به صورت بیرون‌بر فعالیت می‌کنند.

شروع همه‌گیری و مدیریت دولت برای کنترل آن

می‌توان گفت همه‌گیری در ترکیه تقریبا دیر آغاز شد، اما سرعت پیشرفت آن وحشتناک بود. در عرض یک ماه، تمام 81 استان ترکیه درگیر کرونا شدند. پیشرفت بیماری در ترکیه حتّی از چین و انگلیس هم سریع‌تر بود. دولت ترکیه نگرانی‌های جدی از بالارفتن ناگهانی مرگ و میر و تبدیل شدن به یک ایتالیای دیگر داشت و با اقداماتی که انجام داد، در لیست کشورهایی قرار گرفت که واکنش سریعی به بیماری داشتند. تعداد کشورهایی که اینقدر موثر به شروع همه‌گیری واکنش نشان دادند، زیاد نیست.

در دور اول محدودیت‌های کرونایی، فقط آخر هفته‌ها منع آمد و رفت اجرا شد. امّا در دور دوم، دولت محدودیت‌های جدی‌تری در همه کشور به خصوص شهرهای بزرگی مثل استانبول اعمال کرد. طی این محدودیت‌هایی که تا امروز اجرا شده، هر دفعه با توجه به وضعیت بیماری تصمیم‌هایی گرفته شد مثلا افراد بالای 65 سال و زیر 20 سال اجازه خارج شدن از خانه را نداشتند، کافی‌شاپ‌ها، بازارها، مساجد و همه مکان‌های عمومی پر تردد بسته شدند، ورود و خروج از برخی شهرها کاملا متوقف شد و محدودیت‌های ترددی در داخل شهرها اعمال شد. از آخرین اقدامات دولت هم این بود که مردم در طول هفته اجازه تردد از ساعت 9 شب تا 5 صبح را نداشتند. این محدودیت در روزهای آخر هفته شامل ساعاتی از روز هم می‌شد. باید اضافه کرد که این محدودیت‌های آخر هفته همچنان وجود دارد و فقط محدودیت روز شنبه برداشته شده است.

6000 تیم پزشکی شروع به ردیابی ویروس و تست گرفتن از مردم در شهرهای مختلف کردند. بیماری در نوامبر و دسامبر 2020 (آبان و آذر 99) به اوج خودش رسید و حتی در برخی روزها 33 هزار مورد جدید از کرونا ثبت می‌شد. بر اساس آخرین آمار اعلام شده، در زمان انتشار این مطلب، بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر در ترکیه به کرونا مبتلا شدند و بیش از 28 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. این آمار برای کشوری که 80 میلیون جمعیت دارد، آمار بالایی نیست.

در حال حاضر دولت ترکیه قصد دارد آرام آرام محدودیت‌ها را حذف کند؛ به خصوص در استان‌هایی که در وضعیت آبی هستند. مثلا محدودیت‌های ترددی در روزهای آخر هفته در برخی استان‌ها برداشته شده است. سالن‌های غذاخوری با نصف ظرفیت مجددا مشغول به کار شده‌اند و بازارها و مراکز خرید در ساعات محدودی از روز باز هستند.

کرونا ترکیه

سفر به ترکیه در دوران کرونا

ترکیه برای کنترل امنیت و سلامتِ کشور، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و محدودیت‌ها را در نظر گرفته است که شرط ورود مسافر به کشور هستند. بر اساس آخرین بخش‌نامه اعلام شده در ژانویه 2021، پروازهای دانمارک، آفریقای جنوبی و انگلیس به حالت تعلیق درآمده است. تمام مسافرینی که قصد دارند وارد ترکیه شوند، باید 2 مدرک ارائه دهند. اول نتیجه آزمایش PCR که مشخص می‌کند فرد مبتلا به ویروس نیست و دوم فرم اطلاعات کامل مسافر. فرم اطلاعات کامل مسافر قبل از ورود به ترکیه پر خواهد شد و شامل اطلاعات هویتی و آدرس فرد در ترکیه است.

نتیجه آزمایش PCR را باید در فرودگاه مبدأ و قبل از سفر ارائه کرد؛ در غیر این صورت مسافر اجازه سوار شدن به هواپیما را نخواهد داشت. از زمان آزمایش، نباید بیشتر از 72 ساعت گذشته باشد و کودکان زیر 6 سال نیازی به انجام تست ندارند. نتیجه آزمایش باید به زبان انگلیسی، روی سربرگ آزمایشگاه و دارای مهر باشد. 

بعد از ورود به ترکیه، مسافران معاینه می‌شوند تا تب یا سایر علائم کرونا را نداشته باشند. مسافرینی که علائم دارند به یکی از مراکز درمانی انتخاب شده یا مرکزی که خودشان ترجیح می‌دهند، منتقل خواهند شد. قرنطینه شدن مسافران معمولا اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه به یکی از کشورهای دانمارک، انگلیس، آفریقای جنوبی و برزیل سفر کرده باشند. در این صورت باید 14 روز در قرنطینه بمانند.

مدتی است که ترکیه واکسیناسیون را آغاز کرده و بعد از واکسینه کردن کادر درمان، سراغ شهروندان بالای 70 سال رفته است. تا کنون (اسفند 99)، نزدیک به 6 میلیون نفر در ترکیه واکسینه شده‌اند و این رقم روز به روز بیشتر هم می‌شود.  

واکسن کرونا

شرط عبور و مرور در ترکیه

دولت ترکیه به منظور کنترل بیشتر بیماری، تدابیری در نظر گرفته تا در سریع‌ترین زمان ممکن، بیماران را شناسایی کند. به همین منظور، مسافران هم مثل مردم باید کد شناسایی داشته باشند. این کد را یا 72 ساعت پیش از پرواز، با ثبت‌نام در سایت register.health.gov.tr و تایید آن، می‌توانید دریافت کنید، با ثبت نام در این سایت QR Code به شما تعلق خواهد گرفت که کار همان حس کد را انجام میدهد. این امر با توحه به مشکلاتی که مسافران در ترکیه و هنگام ثبت نام توسط اپلیکیشن HES بوجود امده بود که کمتر میکند و با ثبت نام در این سایت دیگر نیازی به دریافت حس کد در ترکیه نخواهید داشت.

سفر در ترکیه با کد HES

رمز HES یک کد 10 تا 12 رقمی است که برای شهروندان ترکیه اعم از مهاجر و بومی صادر می‌شود. این کد در خود ترکیه صادر می‌شود و از ایران نمی‌توان برای دریافت آن اقدام کرد. کد HES حتما نیاز به یک خط موبایل دارد و افراد بدون داشتن این کد، اجازه سفر، حرکت و فعالیت درون ترکیه را نخواهند داشت (حتی ورود به مراکز خرید و استفاده از وسایل نقلیه و هر اقدامی بدون این کد، امکان‌پذیر نیست). این کار با هدف کنترل شیوع بیماری انجام می‌شود و اطلاعاتی را در اختیار افرادی که به ویروس مبتلا شده‌اند یا با مبتلایانِ به بیماری در ارتباط بوده‌اند، قرار می‌دهد. داشتن این کد برای سفر الزامی است و از 24 ساعت قبل بررسی می‌شود. اگر سازمان بهداشت ترکیه تائیدیه را ارسال نکند، فرد اجازه مسافرت کردن ندارد. برای دریافت حس کد، از سه روش زیر می‌توانید اقدام کنید.

روشهای دریافت کد HES

۱. دریافت از طریق اپلیکیشن موبایل

ابتدا از طریق اپ استور یا گوگل پلی اپلیکیشن Hayat Eve Sığar را دریافت و نصب کنند.
این اپ امکان استفاده به زبان انگلیسی را نیز دارد و قدم به قدم شما را راهنمایی می کند.

اپلیکیشن HES (Hayat Eve Sığar) برای کنترل ویروس کرونا و اطلاع‌رسانی طراحی شده و امکانات مختلفی به کاربران خود می‌دهد. مثلا کاربران می‌توانند نقشه وضعیت ابتلای کشور را ببینند و استان‌های کم خطر، پر خطر و با خطر متوسط را پیدا کنند. یا مثلا در صورت بروز مشکل ناگهانی، می‌توانند موقعیت مکان‌های اضطراری مانند بیمارستان، درمانگاه و داروخانه را با اپلیکیشن پیدا کنند.

برای دانلود اپلیکیشن HES در نسخه اندروید و IOS روی لینک‌ها کلیک کنید.

اپلیکیشن HES

اپلیکیشن HES

۲.دریافت کد HES از طریق اس‌ام‌اس

برای دریافت کد HES از طریق اس‌ام‌اس باید درخواستتان را در فرمت مناسب به شماره 2023 ارسال کنید. فرمت مناسب افرادی که شماره شناسایی اتباع خارجی (Yabancı Kimlik Numarası) دارند به صورت زیر است:

HES سال تولید (فاصله) شماره شناسایی (فاصله) مدت اعتبار به روز

 

چنانچه می‌خواهید این کد را با شماره پاسپورت دریافت کنید، باید به صورت زیر، اس‌ام‌اس کنید:

HES (فاصله) ملیت (فاصله) شماره پاسپورت (فاصله) سال تولد (فاصله) نام خانوادگی

ملیت به شکلی که در پاسپورت درج شده: برای ایرانیان IRN

 

۳.دریافت از طریق درگاه E-Devlet

برای دریافت کد HES از طریق خدمات دولت الکترونیک کشور ترکیه لطفا به لینک زیر مراجعه کنید و با تکمیل فرایند نسبت به دریافت کد HES اقدام کنید.

 

هر کد  HES برای مدت زمان مشخصی اعتبار دارد و تاریخ انقضای آن باید حداقل 7 روز بعد از تاریخ شروع سفر باشد، و گرنه رزروهای سفر انجام نخواهند شد. کودکان زیر 2 سال احتیاجی به دریافت این کد ندارند و برای کودکان و نوجوانان 2 تا 18 ساله باید از طریق پیام کوتاه به شماره 2023 یا مراجعه به پورتال دولت، اقدام کرد. 

دریافت HES کد آنقدر که فکر می‌کنید سخت نیست و بسیاری از پرسنل رسپشن هتل‌ها و حتی مال‌های مطرح و بزرگ در دریافت HES کد به شما کمک خواهند کرد. همچنین شما در لحظه ورود به فرودگاه و انتقال به هتل به این کد نیازی ندارید و می‌توانید به محض رسیدن به هتل توسط رسپسن هتل یا تور لیدرهای خود نسبت به تهیه سیم کارت اقدام کنید و پس از آن به کمک همین افراد، نسبت به دریافت حس کد اقدام کنید.

سفر به ترکیه در نوروز 1400

لازم به ذکر است که مرز زمینی ترکیه فعلا برای گردشگران بسته است و متقاضیان فقط از راه هوایی می‌توانند اقدام کنند.

ترکیه 81 استان دارد که با توجه به وضعیت بیماری، قوانین و محدودیت‌های متفاوتی دارند. بنابراین در سفر به ترکیه در دوران کرونا مطمئن شوید که از آخرین اعلامیه‌های سلامت آگاهی دارید. در نوروز امسال هم مانند سال‌های گذشته، تورهای مختلفی به مقاصد گوناگون برگزار می‌شود. برای اطلاع از تورهای ترکیه، شرایط و قیمت‌ آنها، می‌توانید به این صفحات مراجعه کنید:

4.jpg

شهرها و استان‌های ذکر شده، محبوب‌ترین مقاصد سفر ایرانیان در ترکیه هستند و معمولا مسافران زیادی را جذب می‌کنند. اگر می‌خواهید از آب‌ و هوای مقاصد پرطرفدار نوروز امسال (مثل ترکیه) با خبر شوید یا بدانید ایرانی ها در نوروز 1400 به کدام کشورها و شهرها میتوانند سفر کنند، روی لینک‌ها کلیک کنید. امسال هم احتمال می‌دهیم که این مقاصد، طرفداران زیادی داشته باشد. اگر قصد سفر به این مقاصد را دارید، یا قبلا به آنها سفر کرده‌اید، حتما تجربه سفر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

تالیف: لست سکند