ازمیر کجاست؟ راهنمای کامل سفر به ازمیر+ عکس

4.4
از 54 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
همه‌چیز درباره ازمیر و سفر به آن
14 شهریور 1403 08:00
11

ازمیر، شهری است که با ترکیب مدرنیته و تاریخ عمیقی که دارد، یکی از مقاصد محبوب گردشگری است. هرساله گردشگران بسیاری به این شهر دیدنی سفر می‌کنند. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، راهنمای سفر به ازمیر را در اختیارتان می‌گذاریم تا بدانید ازمیر کجاست و با نکات مهم برای سفر به ازمیر آشنا شوید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

ازمیر کجاست؟ 

ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، در غرب این کشور و در ساحل دریای اژه واقع شده است. این شهر با تاریخ غنی و موقعیت استراتژیک، یکی از مراکز مهم تجاری و صنعتی ترکیه محسوب می‌شود. ازمیر با داشتن بندرگاه بزرگ، پل ارتباطی مهمی بین اروپا و آسیاست. همچنین این شهر دانشگاه‌های معتبر و مراکز فرهنگی زیادی دارد. ازمیر به‌دلیل آب‌وهوای مدیترانه‌ای و سواحل زیبا، مقصدی محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌آید.

لیست امروز قیمت تور ازمیر

موقعیت دقیق شهر ازمیر روی نقشه

نقشه ازمیر ترکیه
موقعیت ازمیر روی نقشه ترکیه

تاریخچه ازمیر

ازمیر، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان، با قدمتی بیش از 3 هزار سال در غرب ترکیه است. این شهر در دوران باستان به‌نام «اسمیرنا» شناخته می‌شد و یکی از مراکز مهم تمدن‌های مختلف ازجمله یونانیان، رومیان و بیزانسی‌ها بوده است. در قرن 11 میلادی، ازمیر به دست ترکان سلجوقی افتاد و سپس در قرن 15 توسط امپراتوری عثمانی تصرف شد. 

در دوره عثمانی، ازمیر به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری در منطقه تبدیل شد و به‌دلیل موقعیت استراتژیک خود، بندری کلیدی برای تجارت بین شرق و غرب بود. با گذشت زمان، ازمیر به یک شهر چندفرهنگی تبدیل شد و بافتی بین‌المللی به خود گرفت که تا امروز نیز باقی مانده است.
در سال 1922، در جریان جنگ استقلال ترکیه، بخش زیادی از شهر در اثر آتش‌سوزی نابود شد؛ اما ازمیر پس از آن به‌سرعت بازسازی شد و توسعه پیدا کرد. امروز، ازمیر به‌عنوان یکی از مراکز مهم تجاری، صنعتی و فرهنگی ترکیه شناخته می‌شود و همچنان نقش حیاتی در اقتصاد و فرهنگ این کشور ایفا می‌کند.

بهترین شهرهای ترکیه برای سفر کجاست؟

izmir.jpg
عکسی قدیمی از شهر ازمیر ترکیه

چرا به ازمیر سفر کنیم؟

اگر تردید دارید که ازمیر می‌تواند یک مقصد گردشگری مناسب برای شما باشد یا خیر، در ادامه با چند دلیل که ازمیر را به یک مقصد ایدئال گردشگری تبدیل می‌کند، آشنا می‌شوید.

  • تاریخچه غنی: شهر ساحلی ازمیر که در کنار دریای اژه واقع شده است، حدود 3 هزار سال پیش از میلاد مسیح توسط یونانیان کشف شد. پس از آن، این شهر به دست رومیان باستان افتاد و توسط اسکندر مقدونی بازسازی شد و در قرن 15 میلادی هم ازمیر به تصرف بخشی از امپراتوری عثمانی درآمد. بنابراین ازمیر یک شهر تاریخی و غنی از جاذبه‌های کهن گردشگری است.

  • آفتابی بودن: موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده ازمیر سبب شده حدود 300 روز از سال در این شهر آفتاب بتابد و خبری از هوای ابری و مه‌آلود نباشد.

  • تفریحات دریایی فراموش‌نشدنی: اگر از آن دست گردشگرانی هستید که تفریح و خوش‌گذرانی در سفر برایتان اولویت دارد، ازمیر را از دست ندهید؛ زیرا ازمیر، هم تفریحات دریایی آنکارا و هم هیجان جاهای تفریحی استانبول را یک‌جا دارد. کشتی‌های کروز ازمیر و کلوپ‌های تفریحی متنوع آن، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایتان رقم می‌زنند.

  • عجایب هفتگانه جهان در ازمیر: این شهر، دنیایی از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی را در دل خود جای داده است که شاید بتوان گل سرسبد همه جاذبه‌های ازمیر را معبد آرتمیس دانست که به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته می‌شود.

ساحل الماس ازمیر
ساحل الماس شهر ازمیر ترکیه

اختلاف ساعت ازمیر با ایران

ازمیر در منطقه زمانی ترکیه (TRT) قرار دارد که ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه از تهران عقب‌تر است. به‌این‌ترتیب، اگر در تهران ساعت ۱۲ ظهر باشد، در ازمیر ساعت ۱۰.5 صبح است.

بهترین زمان سفر به شهر ازمیر ترکیه

بهترین زمان برای سفر به ازمیر، نیمه اول اردیبهشت تا اوایل شهریور است. وضعیت جوی شهر ازمیر ترکیه، اغلب تحت‌تأثیر اقلیم مدیترانه‌‌ای است و زمستان‌های معتدل و مرطوب و تابستان‌های گرم دارد. اغلب روزهای سال‌ در ازمیر، آفتابی است و در فصل تابستان، 14 ساعت در شبانه‌روز نور خورشید می‌تابد. به‌طور میانگین دمای هوای ازمیر در زمستان 3 تا 7 درجه سانتی‌گراد است و بیشترین دمای هوا در فصل تابستان به 33 تا تا 37 درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ بنابراین یکی از تفاوت‌های ازمیر با سایر شهرها در تور ترکیه، شرایط اقلیمی بهتر است که سفر به آن را در بیشتر ماه‌های سال ممکن می‌کند. 

آب وهوای ازمیر

ازمیر با آب‌وهوای مدیترانه‌ای، یکی از دل‌پذیرترین شهرهای ترکیه برای زندگی و گردشگری است. این شهر به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، وضعیت جوی پایداری دارد. در ادامه راهنمای سفر به ازمیر، آب‌و‌هوای این شهر را در فصل‌های مختلف سال بررسی می‌کنیم.

آب و هوای ازمیر در بهار

ترکیب رطوبت و دمای هوا باعث شده که از نظر جوی، بهار انتخاب خوبی برای سفر به ازمیر باشد. میانگین دمای هوای ازمیر در بهار، از 14 تا 27 درجه سانتی گراد متغیر است و دمای هوا رفته‌رفته در طول فصل گرم می‌شود. در فصل بهار باران به‌ندرت می‌بارد و حداکثر 1 تا 3 روز از بهار ازمیر بارانی است.

آب و هوای ازمیر در تابستان

دمای هوای ازمیر در تابستان به بیشترین حدش می‌رسد؛ اما برای گردش در ازمیر بسیار مطلوب و لذت‌بخش است. تابستان، به‌ویژه ماه‌های اوت و ژوئن، شلوغ‌ترین فصل ازمیر از لحاظ گردشگری است و تورهای این شهر به‌دلیل استقبال زیاد گردشگران در تابستان قیمت‌ بیشتری دارند.

آب و هوای ازمیر در پاییز

دمای هوای شهر ازمیر ترکیه در پاییز از 17.5 تا 30.4 درجه سانتی‌گراد متغیر است که این دما در کنار وزش ملایم باد، یک ترکیب بسیار خوب برای ازمیرگردی ایجاد می‌کند. در پاییز ممکن است بین 1 تا 3 روز، شاهد بارش برف یا باران باشید. همچنین قیمت‌ هتل‌ و تورها در پاییز کم می‌شود و تعداد گردشگران هم بسیار کم است.

آب و‌ هوای ازمیر در زمستان

در زمستان‌های ازمیر دمای هوا از 30 درجه سانتی‌گراد تا 17.5 درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ممکن است تا 3 درجه زیر صفر هم پایین بیاید. تعداد گردشگران در زمستان کم است و گاهی با توجه به شرایط جوی، امکان استفاده از برخی تفریحات آبی شهر ازمیر ترکیه وجود ندارد.

ازمیر
عکس شهر ازمیر 

چگونه به ازمیر سفر کنیم؟

سفر به ازمیر ترکیه، از هر دو مسیر زمینی و هوایی امکان‌پذیر است؛ اما ازآنجایی‌که شهر بندری ازمیر در غربی‌ترین نقطه ترکیه واقع شده است، سفر زمینی از ایران به آن کمی زمان‌بر خواهد بود. اگر به جهانگردی با خودروی شخصی علاقه‌مندید و قصد دارید با خودرو از تهران به ازمیر بروید، علاوه‌بر پاسپورت به گواهی‌نامه بین‌المللی، کاپوتاژ خودرو و... نیاز خواهید داشت.

  • سفر زمینی به ازمیر: اگر بخواهید به‌صورت زمینی از تهران راهی ازمیر شوید، باید به مرز بازرگان، رازی یا سرو بروید. اگر بخواهید از مرز بازرگان عازم ترکیه شوید، دست‌کم باید 11 ساعت رانندگی کنید و فاصله 900 کیلومتری را طی کنید. سپس از مرز بازرگان تا ازمیر باید بین 21 تا 22 ساعت رانندگی کنید؛ بنابراین از تهران باید حدود 32 ساعت بی‌وقفه رانندگی کنید تا به شهر ازمیر ترکیه برسید.
  • سفر هوایی به ازمیر: استفاده از هواپیما برای سفر به ازمیر، در مقایسه با روش قبل، روش منطقی‌تری است. پروازهای میان این دو مقصد از ایران به فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس صورت می‌گیرد. مدت‌زمان پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی تا فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس، بین 3 ساعت تا 3 ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد.
فرودگاه بین المللی ازمیر
فرودگاه بین‌المللی ازمیر

حمل و نقل در ازمیر

ازمیر یکی از کلان‌‌شهرهای توسعه‌یافته ترکیه محسوب می‌شود و سیستم حمل‌و‌نقل جامع و متنوعی دارد. سیستم حمل و نقل در ازمیر بیشتر شامل تاکسی، اتوبوس، مترو، تراموا، ون (دولموش) و شناورهای دریایی است. مانند استانبول کارت، کارت ویژه‌ای برای استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در ازمیر وجود دارد که ازمیریم کارت (İzmirim Kart) خوانده می‌شود و می‌توانید آن را از فرودگاه، ایستگاه‌های مترو و کیوسک‌های سطح شهر تهیه کنید و با توجه به رفت‌و‌آمدتان، آن را شارژ کنید.

اتوبوس‌های ازمیر
اتوبوس‌های شهر ازمیر

اقامت در ازمیر 

هیچ سفری بدون داشتن یک اقامتگاه خوب تکمیل نمی‌شود. ازاین‌رو، یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیش از سفر به ازمیر باید به آن توجه داشته باشید، پیدا کردن یک هتل خوب متناسب با بودجه و سلیقه شماست. در ازمیر، می‌توانید طیف مختلفی از هتل‌ها را مشاهده کنید.

از هتل‌های خوش‌قیمت در مرکز شهر گرفته که به شما دسترسی عالی به جاذبه‌های اطراف را می‌دهند تا هتل‌های لوکسی که در سواحل شهر ازمیر و در جوار دریای زیبای اژه وجود دارند، همه و همه شرایط را برای اقامتی مطلوب در ازمیر فراهم می‌کنند. در ادامه با برخی از هتل‌های ازمیر آشنا می‌شوید.

هتل سوئیس اوتل بویوک افس ازمیر (Swissotel Buyuk Efes Izmir)

این هتل پنج‌ستاره در قلب ازمیر و در کنار میدان جمهوریت قرار دارد؛ به‌طوری که دسترسی آسانی به جاذبه‌های اصلی شهر دارد. هتل سوئیس اوتل بویوک افس ازمیر با 402 اتاق و سوئیت لوکس، امکاناتی مانند استخرهای سرپوشیده و روباز، مرکز اسپا، سالن ورزشی، رستوران‌های بین‌المللی و محلی و امکاناتی برای برگزاری کنفرانس‌ها دارد که می‌توانید براساس شرایط خود از آن‌ها استفاده کنید. این هتل با چشم‌انداز زیبا به دریای اژه و پارک شهر، اقامتی لوکس و به‌یادماندنی را برای شما تضمین می‌کند. علاوه‌بر این، فضای سبز وسیع و مجسمه‌های هنری در محوطه هتل، جذابیت خاصی به این مکان بخشیده‌اند.

موقعیت دقیق هتل سوئیس اوتل بویوک افس ازمیر

ice-73743-71675240_3XL-643519.jpg
هتل سوئیس اوتل بویوک افس ازمیر

هتل کوردون پاسپورت (Kordon Hotel Pasaport)

این هتل چهارستاره در نزدیکی بندر کوردون و در فاصله کوتاهی از مراکز خرید و رستوران‌های مشهور ازمیر قرار دارد. هتل کوردون پاسپورت، نزدیک به 60 اتاق مدرن با امکانات رفاهی کامل، از‌جمله اینترنت رایگان بی‌سیم و تلویزیون‌های LCD دارد. همچنین، رستوران هتل با منوی متنوع از غذاهای ترکی و بین‌المللی، پذیرایی خوبی دارد. این هتل، به‌دلیل موقعیت و خدمات مطلوب ، گزینه‌ای عالی برای گردشگران و مسافران تجاری است که می‌خواهند هزینه کمتری برای هتل بپردازند. همچنین، تراس هتل با چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای به دریای اژه، یکی از نقاط برجسته آن محسوب می‌شود.

موقعیت دقیق هتل کوردون پاسپورت در ازمیر

20220202_101145.jpg
هتل کوردون پاسپورت در ازمیر

چه غذاهایی را در شهر ازمیر امتحان کنیم؟

غذاهای شهر ازمیر تا حد زیادی تحت‌تأثیر تاریخ چندفرهنگی آن قرار گرفته است. ازاین‌رو، تنوع غذاها از مناطق دریای اژه و مدیترانه سرچشمه می‌گیرد. جابه‌جایی جمعیت از مناطق شرقی و جنوب‌شرقی آناتولی باعث غنای غذاهای محلی شده است. عوامل دیگر، مساحت وسیع زمین‌های حاصلخیز اطراف منطقه است که در آن‌ها مجموعه‌ای غنی از سبزی‌جات رشد می‌کند. رسم استفاده فراوان از سبزی‌جات برگ سبز و گیاهان وحشی در میان ساکنان، به‌ویژه بومیان منطقه وجود دارد.

برخی از غذاهای ترکیه که در شهر ازمیر به‌وفور پیدا می‌شوند، عبارتند از:

  • سوپ ترهانه: تهیه‌شده از ماست و گوجه‌فرنگی خشک
  • کوفته ازمیر
  • سولو کوفته
  • کشکک: گندم آب‌پز با گوشت
  • زرده: برنج شیرین‌شده با زعفران
  • موکور: تهیه‌شده از کدو سبز و تخم‌مرغ

ازآنجایی‌که ازمیر، شهر ارزان‌تری در مقایسه با استانبول است، هزینه خوردو‌خوراک هم برای شما کم‎تر می‌شود. برخی از غذا و خوراکی‌های دیگری که در سفر به ازمیر پیشنهاد می‌دهیم امتحان کنید، عبارت‌اند از آدانا کباب، اسکندر کباب، نان سیمیت، ماهی کبابی، دوندورما، میدیا دولما، کوکورچ، ایچلی کوفته و اسکندر کباب. بهتر است قبل از سفر به ازمیر، از قیمت غذا در ترکیه مطلع شوید.

رستوران‌های خیابانی ازمیر
رستوران‌های خیابانی شهر ازمیر

مراکز خرید ازمیر

شهر ازمیر به‌دلیل وجود بازارهای رنگارنگ و مراکز تجاری مدرن معروف است. دوستداران خرید، قطعاً در ازمیر احساس خستگی نخواهند کرد. بازارهای محلی، انواع محصولات صنایع‌دستی و کالاهای داخلی و خارجی را با قیمت کمتری به فروش می‌رسانند. در مقابل، پاساژهای مدرن و شیک با امکانات رفاهی فراوان نیازهای گردشگران را برای خرید کالاهای باکیفیت‌تر، اما با قیمت بیشتر، تأمین می‌کنند. در ادامه راهنمای سفر به ازمیر، چند مرکز خرید در این شهر را معرفی کردیم.

بازار کمرالتی (Kemeralti Market)

خرید از بازارهای سنتی همیشه برای هر توریستی دل‌چسب و شیرین است. بازار کمرالتی یکی از بازارهای سنتی در شهر ازمیر است. این بازار در بافت قدیمی و سنتی شهر واقع شده است و در کنار بازارهای سنتی و قدیمی، می‌توان در رستوران‌های مخصوص آن غذاهای دریایی میل کرد. همچنین برای خرید سوغاتی از ازمیر هم این مکان جای مناسبی است.

  • آدرس بازار کمرالتی: ازمیر، کوناک، خیابان آنافارتالار
  • ساعت کاری بازار کمرالتی: 8 صبح تا 7 عصر

نقشه بازار کمرالتی در ازمیر روی نقشه

lastsecond.ir-Kemeralti-Grand-Bazaar-of-Izmir.png
بازار کمرالتی، بازار معروف در ازمیر ترکیه

مرکز خرید آگورا (İzmir Agora Mall)

مرکز خرید آگورا در سال 2003 افتتاح شد و نام خود را از کلمه یونانی باستان آگورا به‌معنای محل بازار گرفته است. از سال 2003، آگورا با خدمات باکیفیت و ذهنیت مبتنی بر رضایت مشتری، پیشتاز مراکز خرید در ازمیر ترکیه است و با رویکرد نوآورانه و پویا در بخش مد و سرگرمی، از مراکر مطرح خرید در این شهر محسوب می‌شود. در مرکز خرید آگورا بهترین برندهای ملی و بین‌المللی، سالن‌های باکیفیت سینما و فودکورت وسیع وجود دارد. در مرکز خرید آگورا، کالاهای متنوعی ازجمله لباس، لوازم جانبی موبایل، لوازم آرایشی، محصولات نساجی، کتاب‌، لوازم الکترونیکی و اسباب‌بازی به فروش می‌رسد.

  • آدرس مرکز خرید آگورا: ازمیر، بالچووا، خیابان میتهات پاشا
  • ساعت کاری مرکز خرید آگورا: 10 صبح تا 10 شب

موقعیت مرکز خرید آگورا در ازمیر روی نقشه

lastsecond.ir-izmir agora center.jpg
مرکز خرید آگورا در ازمیر ترکیه

مرکز خرید آسماچاتی (Asmacati AVM)

مرکز خرید آسماچاتی با معماری خاص در منطقه بالچوا واقع شده است. این مرکز خرید، چندین فروشگاه و رستوران دارد که انواع برندهای داخلی و بین‌المللی را به فروش می‌رسانند. در طبقه همکف این مرکز خرید دوطبقه، یک هایپر مارکت، فروشگاه های مبلمان و کافه‌ها قرار دارند. سبک معماری این مرکز خرید بسیار منحصربه‌فرد و الهام‌گرفته از آلاچیق است که در محیطی باز با سقفی تزیین‌شده با پیچک و برگ است. خرید در مرکز خرید آسماچاتی یک تجربه متفاوت خواهد بود.

  • آدرس مرکز خرید آسماچاتی: ازمیر، بالچووا، خیابان میتهات پاشا، پلاک 36
  • ساعت کاری مرکز خرید آسماچاتی: 10 صبح تا 10 شب

موقعیت مرکز خرید آسماچاتی

lastsecond.ir-Asmacati-Shopping-Center.jpg
مرکز خرید آسماچاتی

جاهای دیدنی ازمیر

شاید شهرت شهر ازمیر به‌اندازه استانبول و آنتالیا نباشد؛ ولی این شهر دنج، مکانی ایدئال هم برای گردشگری و هم برای زندگی است. ازمیر به‌معنای واقعی، نگین دریای اژه است. در ادامه، برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ازمیر را به شما معرفی می‌کنیم.

محله آلسانجاک (Alsancak)

در سایت تریپ ادوایزر، اولین گزینه‌ای که از دید مسافران ازمیر پیشنهاد می‌شود، بازدید از آلسانجاک است. این مکان در منطقه کناک (Konak) ازمیر واقع شده است و از سواحل جنوبی ازمیر تا خلیج آن کشیده شده است. آلسانجاک، مکانی است برای نمایش معماری تاریخی و شهری ازمیر که گردشگران می‌توانند از نمای زیبای دریا دیدن کنند و در پیاده‌روهای آن قدم بزنند.

موقعیت دقیق آلسانجاک روی نقشه 

lastsecond.ir- izmir travel.jpg
منطقه آلسانجاک ازمیر ترکیه

برج ساعت (İzmir Clock Tower)

مشهورترین نماد شهر ازمیر ترکیه برج ساعت است؛ بنایی تاریخی که هدیه‌ای از امپراتوری آلمان به ترکیه بود و در سال 1901 توسط معمار فرانسوی طراحی شد. ارتفاع برج ساعت 25 متر است و در کنار آن 4 فواره قرار دارد. برج ساعت ازمیر را می‌توان هم‌رده با میدان تکسیم استانبول در نظر گرفت. برج ساعت یکی از محبوب‌‎ترین جاهایی است که گردشگران از آن استقبال می‌کنند و عکس‌های یادگاری می‌گیرند.

موقعیت دقیق برج ساعت ازمیر 

lastsecond.ir-izmir-clock-tower.jpg
برج ساعت ازمیر ترکیه

آسانسور تاریخی (İzmir Historical Elevator Building)

ساختمان آسانسور، نام بنای تاریخی در ازمیر است که برای رفت‌و‌آمد آسان‌تر مردم در سال 1907 ایجاد شد. ازآنجایی‌که این منطقه کمی سربالایی دارد، گذر کردن از آن در گذشته سخت بود و به همین دلیل، دستور ساخت این بنا صادر شد. البته در سالیان اخیر، آسانسور تاریخی بازسازی شد و به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی ازمیر تبدیل شد. در بالای آسانسور تاریخی ازمیر، یکی از رستوران‌های مشهور شهر واقع شده است.

موقعیت دقیق آسانسور تاریخی ازمیر در نقشه 

lastsecond.ir_izmir-tarihi-asansor-binasi_0.jpg
آسانسور تاریخی ازمیر ترکیه

شهر و موزه تاریخی افسوس (Ephesus Archaeological Museum)

افسوس شهری تاریخی در ساحل ایونیاست که 10 سال قبل از میلاد مسیح توسط یونانی‌ها ساخته شد. افسوس یکی از شهرهای ایونیا در آناتولی باستان بود که امروز ویرانه‌های آن به‌عنوان مرکز گردشگری و باستان‌شناسی شناخته می‌شود. جاذبه‌های گردشگری این شهر، همه ساله جهانگردان بسیاری را جذب می‌کند. «افسوس» میزبان یکی از هفت کلیسای آسیا در کتاب «مکاشفه یوحنا» در «عهد جدید» است و شاید انجیل یوحنا در این محل به رشته تحریر درآمده باشد. همچنین بسیاری بر این باورند که «هفت خفتگان افسوس» (در قرآن: اصحاب کهف) که مسیحیان و مسلمانان آن‌ها را مقدس می‌دانند، در این شهر زندگی می‌کردند و در غاری نزدیک به آن، سال‌های بسیار به خواب رفته‌اند. کشف بسیاری از اسناد مربوط به مسیحیت و مذاهب پیشین، «افسوس» را در زمره مهم‌ترین بقایای تاریخی قرار داده است.

موقعیت دقیق موزه باستان‌شناسی افسوس  

lassecond.ir-izmir2.jpg
موزه شهر افسوس ازمیر ترکیه

پارک حیات‌وحش ازمیر (Izmir Natural Life Park)

پارک حیات‌وحش ازمیر، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این پارک، یک باغ‌وحش معمولی نیست و می‌توان گفت در نوع خود بی‌نظیر است. قفس‌های فضای باز بسیار بزرگ که حیوانات به‌صورت آزادانه در محیط آن قدم می‌زنند، یادآور سافاری پارک‌های دیگر نقاط دنیاست. با بازدید از این جاذبه ازمیر می‌توانید اوقاتی شاد را برای خود و خانواده رقم بزنید. قلمروی وسیع باغ وحش از آفتاب گرم ازمیر بهره می‌برد. همچنین باغ‌وحشی برای بازی کودکان با حیوانات خانگی، خرگوش، الاغ، اسب و بز در این مجموعه وجود دارد.

موقعیت پارک حیات‌وحش ازمیر

lastsecond.ir- izmir travell.jpg
پارک حیات‌وحش ازمیر ترکیه

جشن‌‌های ازمیر

ازمیر با زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، شرایط اقلیمی مناسب برای گردشگری، امکانات اقامتی و زیرساخت‌های مناسب حمل‌و‌نقل، یکی از شهرهایی است که بیشترین ظرفیت گردشگری را دارد. منطقه سلجوک امروز، ترکیبی از تاریخ، مذهب، فرهنگ و هنر اعصار و اقوام مختلف است. این منطقه در سراسر جهان شناخته شده است و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز تجاری، مذهبی و فرهنگی عصر باستان شناخته می‌شود.

امروزه ازمیر مرکز بسیاری از جشن‌ها و مراسم فرهنگی ترکیه است. جشنواره بین‌المللی سالانه ازمیر که از اواسط ژوئن آغاز می‌شود و تا اواسط ژوئیه ادامه دارد، از سال 1987 هرساله در این شهر برگزار می‌شود.بسیاری از نوازندگان در سطح جهانی در این جشنواره، شرکت می‌کنند. در این جشنواره، تئاترهای باستانی در افسوس (نزدیک سلجوک) و متروپلیس نیز برگزار می‌شود. این جشنواره از سال 2003 عضو انجمن جشنواره‌های اروپایی است.

جشنواره جاز اروپایی ازمیر یکی از رویدادهای متعددی است که از سال 1994، هرساله توسط İKSEV (بنیاد فرهنگ، هنر و آموزش ازمیر) برگزار می‌شود. هدف این جشنواره گرد هم آوردن استادان و دوستداران موسیقی جاز با هدف ایجاد احساسات عاشقانه، دوستی و صلح است.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ازمیر از سال 1999 تا به امروز در این شهر برگزار می‌شود. شهرداری کلان‌شهر ازمیر مرکز هنری احمد عدنان سایگون را در زمینی به مساحت 21000 متر مربع در منطقه گوزلیالی ساخته است تا به فرهنگ و زندگی هنری این شهر کمک کند. امروزه ازمیر به‌دلیل فرهنگی نزدیک به فرهنگ اروپایی به‌عنوان غربی‌ترین شهر ترکیه شناخته می‌شود. 

lassecond.ir-izmir.jpg
تئاتر‌های شهر باستانی افسوس شهر ازمیر ترکیه

مدت‌زمان مناسب برای گردش در ازمیر

مدت‌زمان مناسب برای گردش در ازمیر به نوع فعالیت‌ها و علاقه‌های شما بستگی دارد. به‌طور کلی، یک سفر ۳ تا ۵ روزه برای بازدید از جاذبه‌های اصلی این شهر مانند کناره‌های دریای اژه، محله تاریخی آلسانجاک و بازار کافی است. اگر قصد دارید به مناطق اطراف مانند افسوس، چشمه، یا کوش‌آداسی هم سر بزنید، بهتر است مدت‌زمان سفرتان را به یک هفته افزایش دهید. این بازه زمانی به شما امکان می‌دهد تا به‌راحتی از فرهنگ، تاریخ و مناظر طبیعی ازمیر لذت ببرید.

راهنمای کامل سفر به کوش آداسی ترکیه

خرید سیم کارت در ازمیر

خرید سیم کارت در ازمیر برای گردشگران بسیار آسان است. شرکت‌های ترکسل، وودافون و ترک تلکوم ارائه‌دهندگان اصلی خدمات تلفن همراه در ترکیه هستند. شما می‌توانید از فرودگاه، فروشگاه‌های رسمی یا کیوسک‌های موجود در سطح شهر سیم‌کارت بخرید. برای خرید سیم‌کارت، معمولاً پاسپورت لازم است و سیم‌کارت‌های مخصوص گردشگران با بسته‌های اینترنتی و مکالمه فروخته می‌شود. قیمت‌ها و بسته‌ها متفاوت هستند؛ اما بسته‌های ۱۰ تا ۲۰ گیگابایت اینترنت برای استفاده معمولی کافی است.

راهنمای خرید سیم‌کارت در ترکیه و فعال‌سازی اینترنت

where_to_buy_sim_card_at_izmir_airport.jpg
مغازه‌های فروش سیم کارت در ازمیر

قوانین مهم برای گردشگران در ازمیر 

گردشگران در ازمیر باید به چند نکته مهم توجه کنند. احترام به قوانین محلی و فرهنگ عمومی ترکیه ضروری است. مثلاً مصرف الکل در مکان‌های عمومی ممنوع است و پوشیدن لباس مناسب در مکان‌های مذهبی مانند مساجد ضروری است. همچنین، در بسیاری از مناطق عمومی سیگار کشیدن ممنوع است. استفاده از دوربین در مکان‌های خاص ممکن است محدودیت داشته باشد. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، به‌ویژه برای کسانی که قصد رانندگی دارند، مهم است. 

مدارک و شرایط سفر به ازمیر

سفر به ازمیر و کشور ترکیه برای ایرانیان، نیاز به ویزا ندارد؛ اما همراه داشتن موارد زیر در هنگام ورود به کشور ترکیه و فرودگاه ازمیر ضروری است:

  • پاسپورت معتبر: پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ ورود به ترکیه داشته باشد.
  • بلیط رفت‌وبرگشت: باید بلیط هواپیما یا مدارک مربوط به بلیط برگشت به ایران، در صورت سفر زمینی، همراه داشته باشید.
  • رزرو هتل یا آدرس محل اقامت: تأییدیه رزرو هتل یا آدرس و اطلاعات دقیق از محل اقامت در ازمیر.
  • بیمه مسافرتی: بیمه مسافرتی که برای مدت اقامت در ترکیه اعتبار داشته باشد.

سفر با تور ازمیر لست‌سکند

سفر به ازمیر با تور گردشگری، گزینه‌ای عالی برای تجربه‌ای بی‌دغدغه و برنامه‌ریزی‌شده است. تورهای گردشگری معمولاً برنامه‌های متنوعی مانند بازدید از جاذبه‌های اصلی، گشت‌های روزانه و خدمات حمل‌و‌نقل و راهنماهای محلی دارند که به شما امکان می‌دهد از زمانتان به بهترین نحو استفاده کنید. همچنین، تورها اغلب با هتل‌های باکیفیت و وعده‌های غذایی همراه هستند که نگرانی‌های مربوط به اقامت و غذا را برطرف می‌کنند. اگر به‌دنبال سفری راحت و بدون استرس هستید و می‌خواهید به‌طور کامل از سفر به ازمیر لذت ببرید، به صفحه تور ازمیر در وبگاه لست‌سکند بروید و توری متناسب با شرایطتان را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مطلب، راهنمای سفر به ازمیر را در اختیارتان قرار دادیم تا هر اطلاعاتی که پیش از سفر به این شهر تاریخی نیاز دارید، بدانید. ازمیر ترکیه یکی از دیدنی‌ترین شهرهای این کشور است که از لحاظ گردشگری، تحصیلی و زندگی، مقصدی مطلوب است. اگر تاکنون به ازمیر سفر کرده‌اید، چه نکاتی را برای سفر به ازمیر به مسافران این شهر توصیه می‌کنید؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.