شگفت انگیزترین غارهای ترکیه را بشناسید!

4.5
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
غارهای بسیار زیبا و حیرت انگیز در ترکیه
14 دی 1400 08:00
1

کشور ترکیه از تاریخی غنی، خوراکی دلپذیر و سواحلی بسیار زیبا برخوردار است. در بین مناظر زیبای شهری و طبیعی ترکیه، پس زمینه‌های کوهستانی جذابیت چشم اندازهای این کشور را دوچندان کرده است. علاوه بر تمام این جاذبه‌های گردشگری، غارهای ترکیه یکی از مهم‌ترین و اعجاب‌انگیزترین جاذبه‌های توریستی در این کشور هستند که نمونه بارز آن‌ها در کاپادوکیه وجود دارد. همین جذابیت‌هاست که تور ترکیه را در ردیف تورهای پرطرفدار قرار داده است. تا کنون بیش از 40000 غار در ترکیه کشف شده است. برخی از غارهای ترکیه جنبه تاریخی و باستان شناسی هم دارند. بیش از 40 درصد طبیعت ترکیه را صخره‌ها تشکیل می‌دهند. به دلیل وجود میزان زیادی از صخره‌های گوناگون در این کشور، غارهای بسیاری در نقاط مختلف آن به وجود آمده‌اند. غار‌های ترکیه از نظر زمین‌شناسی و گردشگری تفاوت‌های بسیاری دارند. در این مطلب از لست سکند به معرفی مشهورترین غارهای ترکیه می پردازیم.  

02.jpg

غار آینالیگول

این غار در یک منطقه زیبا از یک رشته کوه طولانی قرار دارد. ورودی غار در قسمت جانبی صخره‌های این رشته کوه قرار دارد و گردشگران از راه یک راه پلکانی به سمت پایین حرکت می‌کنند و به دهانه غار می‌رسند. درون غار شما با یک چشم‌انداز عمیق و هیجان انگیز مواجه می‌شوید که در انتهای آن یک دریاچه دست نخورده و بزرگ وجود دارد. یکی از مزایای بازدید از این غار، راه برگشت دو ساعته از جاده‌های پیچ در پیچ آلانیا است. این جاد‌ه‌ها در بین گردشگران ترکیه محبوبیت بسیاری دارند. زمانی جاده‌های آلانیا را طی می‌کنید، غارهای توریستی و مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ای را مشاهده خواهید کرد.

غار آینالیگول
داخل غار آینالیگول

غارهای کاپادوکیه

منطقه کاپادوکیه از نظر زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی اهمیت خاصی دارد. غارهای این منطقه توسط خاکستر انفجارهای سه میلیون سال پیش به وجود آمده‌اند. نرمی سنگ‌های این محدوده باعث شده است که مردم با تراشیدن غار، کلیسا، خانه، پناهگاه و معابد گوناگونی را درست کنند. تماشای تمام مناطق غارها و جاذبه‌های کاپادوکیه سه الی چهار روز طول میکشد. علاوه بر مناظر زیبای غارهای کاپادوکیه، می‌توانیم به عجایبی مثل شهرهای زیرزمینی آن اشاره کنیم.

غارهای کاپادوکیه
داخل غار کاپادوکیه

غار دیم در ترکیه

این غار دارای یکی از شگفت‌انگیزترین ساختارهای زمین‌شناسی برای علاقه‌مندان به غارگردی است. غار دیم توسط جریان‌های آب در میلیون‌ها سال پیش به وجود آمده است و آثار تاریخی و زندگی گذشته انسان‌ها در آن دیده می‌شود. پس از بازدید از این غار می‌توانید از قلعه‌های قرون وسطایی در آلانیا نیز دیدن کنید.

غار دیم
غار دیم یکی از غارهای ترکیه

غار بولاک

اشکال زیبای سنگ‌های درون این غار شما را به یاد آثار هنری می‌اندازد. هوای درون غار سرد است. بازدید از غار بولاک شامل 600 متر غارپیمایی می‌شود که با داشتن برخی از شرایط می‌توانید تا 2000 متر نیز غارپیمایی کنید. علاوه بر آن در این غارپیمایی، شما یک راهنما هم خواهید داشت که فقط در 200 متر از این مسیر شما را همراهی می‌کند.

غار بولاک
غار بولاک از غارهای ترکیه

غار کلوگلان

برای رسیدن به این غار باید چند کیلومتر در مسیرهای زیبا پیاده‌روی کنید. زمانی که به غار می‌رسید منظره‌ای چشم‌نواز از انواع کانی و مواد معدنی مشاهده خواهید کرد که مشابه آن در اکثر غارهای ترکیه وجود دارد. بازدید از این غار نسبتاً کوتاه خواهد بود؛ به طوری که در طول 15 دقیقه می‌توانید از همه قسمت‌های آن دیدن کنید. 

غار کلوگلان
غار کلوگان از غارهای زیبای ترکیه

غار داملاتاس

تالار اول این غار دارای استالاگمیت‌های بسیاری است و سنگ‌های آن از رنگ‌ها و اشکال زیبا و متنوعی تشکیل شده است. پس از طی کردن یک پلکان طولانی به تالار اصلی خواهید رسید. به منظور طراحی کردن یک مسیر ورودی برای گردشگران، برخی از استالاگمیت‌های این غار که عمر آن‌ها به بیش از 50000 سال می‌رسد، کنده شده‌اند.

غار داملاتاس
غار داملاتاس در ترکیه

غار تاسکویو

این غار در ده کیلومتری شمال غربی منطقه تاسکویو در ناحیه مرسین واقع شده است. در سال 2014 امکان بازدید از غار تاسکویو برای گردشگران فراهم شد. ورودی این غار 214 متر از سطح دریا بالاتر است و طول کل غار به 470 متر می‌رسد. در این غار منظره‌های شگفت انگیزی از استالاگتیت، استالاگمیت، انواع ستون و حوضچه‌ها را مشاهده خواهید کرد.

 

غار تاسکویو
داخل غار تاسکویو

غارهای بهشت و جهنم

غارهای بهشت و جهنم در کیزکولسی استانبول قرار دارد. غارهای بهشت و جهنم دو دهانه عظیم هستند که از آن‌ها به عنوان یکی از معروف‌ترین و شگفت انگیزترین غارهای ترکیه یاد می‌شود. این دو دهانه به دلیل فرسایش شیمیایی درون زمین به وجود آمده‌اند. غارهای بهشت و جهنم از لحاظ فرهنگی و تاریخی نیز اهمیت فراوانی دارند به طوری در افسانه‌های یونان باستان نیز نام آن‌ها ذکر شده است. شما می‌توانید برای بازدید از غار بهشت، به درون آن وارد شوید اما ورود به غار جهنم ممکن نیست و می‌توانید از طریق یک بالکن شیشه‌ای که در بالای آن طراحی شده است، از چشم‌انداز‌های غار جهنم لذت ببرید.

 

غار آستیم

غار آستیم در فاصله 500 متری غار بهشت و جهنم قرار دارد به همین دلیل برخی از گردشگران این دو غار را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. گروهی از افراد ادعا دارند که برخی از بیماران آسمی در این غار درمان شده‌اند به همین دلیل این غار به تدریج نام آستیم (آسم) را به خود اختصاص داده است. در این غار یک راه پله مارپیچ وجود دارد که گردشگران از طریق آن به درون غار می‌روند. طول غار آستیم به 200 متر می‌رسد.

غار آستیم
داخل غار آستیم از غارهای شگفت انگیز ترکیه

غار ابراهیم یا آبراهام

غار ابراهیم در جنوب شهر شانلی اورفای ترکیه واقع شده است. این غار در نزدیکی مرز عراق قرار دارد و به دلیل فاصله کم با بین النهرین، آثار باستانی فراوانی در این ناحیه یافت می‌شود. در دهانه این غار دو ستون وجود دارد. از آنجایی که طبق برخی از روایات این غار محل تولد حضرت ابراهیم بوده است، غار ابراهیم برای پیروان ادیان ابراهیمی، مکانی مقدس به شمار می‌رود مساجد، کلیساها و بناهای تاریخی بسیاری در اطراف این غار وجود دارد. زنانی که قصد دارند از غار ابراهیم بازدید کنند، باید لباس مناسب بپوشند به همین دلیل در جلوی درب ورودی به بانوان روسری داده می‌شود. 

غار ابراهیم ترکیه
غار ابراهیم ترکیه

غار اینسیرلین

 غار اینسیرلین یکی از زیباترین غارهای ترکیه است. این غار در شیب شمالی کوه ماناستیر (جنوب غربی ناحیه میلاس) واقع شده و به صورت افقی در دل کوه گسترش یافته است. فضای درونی غار اینسیرلین به طور معمول خشک است اما در فصول سرد، به دلیل بارش باران از سقف این غار آب می‌چکد. به دلیل چکیدن قطرات آب در دوره‌های طولانی، حوضچه‌های کم عمقی در کف این غار پدید آمده است. غار اینسیرلین جنبه باستان شناسی نیز دارد؛ زیرا تکه‌های سفال در قسمت‌های خاکی غار یافت شده‌اند. این شواهد حاکی از استفاده اقوام باستانی از این غار است.

غار اینسیرلین
غار اینسیرلین در ترکیه

غار گوکگول

طول این غار شگفت انگیز به بیش از 900 متر می‌رسد. پس از ورود به غار گوکگول هرچه بیشتر پیش بروید، بیشتر مسحور زیبایی‌های آن خواهید شد. نورپردازی درون غار فوق العاده است و به منظور تسهیل رفت و آمد افراد، کف تمام مسیرهای گوکگول با چوب پوشانده شده است. درست مانند بیشتر غارهای ترکیه، درون این غار مملو از پوشش‌های گوناگون استالاگتیت و استالاگمیت است. درون این غار یک رودخانه زیرزمینی نیز وجود دارد که زیبایی‌های آن را دو چندان می‌کند.

غار گوکگول
غار گوکگول از غارهای ترکیه

غار بالیکا

غار بالیکا دارای 8 تالار است و به عنوان بزرگترین غار در ترکیه شناخته می‌شود. همچنین این غار هشتمین غار بزرگ جهان است و بازدید از بیشتر قسمت‌های آن برای عموم آزاد نیست. عمر این غار به 3.4 میلیون سال پیش باز می‌گردد و جنس دیواره‌های آن از آهک متبلور شده است. غار بالیکا قبل از سال 1987 کشف شد. ستون‌های بزرگ درونی و چشم اندازهای بیرون آن سوژه‌های مناسبی برای عکاسی هستند. بهتر است به هنگام بازدید از غار بالیکا کفش‌های مناسب بپوشید تا هنگام عبور از قسمت‌های لغزنده ایمن باشید. تنفس در این غار برای افرادی که بیماری آسم دارند بسیار آسان است.

غار بالیکا
غار بالیکا از غارهای ترکیه

غار کاکلیک

این غار از شهر پاموکاله تنها 30 دقیقه فاصله دارد. با وجود این که غار کاکلیک طول و وسعت چندانی ندارد، گردشگران بسیاری را به دلیل وجود سنگ‌های کلسیمی زیبا به خود جذب می‌کند. مسیرهای این غار با چوب پوشانده شده است اما از آن جایی که ممکن است کفش‌های شما خیس شوند، بهتر است کفش‌های مناسب به همراه خود ببرید.

غار کالکیک
غار زیبای کالکیک

غار کاراکا

بازدید از این غار از سال 1996 برای گردشگران آزاد شد. موقعیت غار کاراکا در بالای یک کوه است و شما باید برای رسیدن به آن تقریبا 1 کیلومتر پیاده روی کنید. غار کاراکا به نسبت سایر غارهای شگفت انگیز ترکیه، کوچکتر است به طوری که مدت زمانی مورد نیاز برای تماشای آن به طور میانگین 20 دقیقه است. وجود آبشارهای کوچک و سنگ‌هایی با رنگ‌های متنوع، زیبایی خاصی به فضای داخلی این غار بخشیده است. به همراه داشتن تلفن همراه و دوربین در غار کاراکا ممنوع است.

غار کاراکا
غار کاراکا از غارهای شگفت انگیز ترکیه

غار زندان

غار زندان در 30 کیلومتری شهر ایغیردیر واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 130 متر است. این غار از 800 متر مسیر پیاده روی به همراه نورپردازی‌های زیبا بین سنگ‌ها تشکیل شده است و بیش از هزاران سال است که در بین مردم این نواحی شهرت دارد. برای رسیدن به ورودی غار باید از یک پل رومی عبور کنید و پس از آن موزاییک‌های رومی قدیمی را نیز مشاهده خواهید کرد.

غار زندان
غار زندان از غارهای معروف ترکیه

غار آلتین بسیک

غار آلتین بسیک در شیب غربی تپه ماناوگات قرار گرفته است و یکی از معروف‌ترین غارهای ترکیه به شمار می‌رود. این غار توسط چشم اندازهای طبیعی و سورئال بسیاری احاطه شده است. علاوه بر آن معماری محلی اطراف این غار باعث اعجاب گردشگران می‌شود. این غار در بلندترین نقطه خود 101 متر ارتفاع دارد. یکی از دلایل شهرت غار آلتین بسیک وجود یک دریاچه‌ زیرزمینی شگفت انگیز است.

غار آلتین بسیک
غار آلتین بسیک در ترکیه

غار آیوانی

غار آیوانی یکی از زیباترین و کمتر شناخته شده‌ ترین غارهای ترکیه است که در دو کیلومتری دریاچه اولوبات قرار دارد. این غار حدود سال 1970 کشف شد و امکان بازدید عموم از آن در همان سال فراهم شد. غار آیوانی یکی از طولانی‌ترین غارهای ترکیه است به طوری که طول آن به بیش از 5 کیلومتر می‌رسد.

غار آیوانی
غار آیوانی از غارهای معروف ترکیه

غار کیزیللما

این غار در شهر زونگولدک ترکیه قرار دارد و برای افرادی که به جستجو در اعماق طبیعت علاقه دارند، گزینه‌ای ایده آل است. گردشگران به آسانی می‌توانند به کیزیللما دسترسی داشته باشند. درون این غار انواع جریان های آب، دریاچه ها و مسیرهای خطرناک وجود دارند.

غار کیزیللما
غار کیزیللما از معروفترین غارهای ترکیه

غار یاناسو

غار یاناسو که در شمال غربی ترکیه قرار دارد، در سال 2015 تاسیس شد. این غار به دو بخش تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها در دوره‌های زمین شناسی متفاوتی تشکیل شده‌اند. یک تالار فروریخته شده در قسمت ورودی غار یاناسو قرار دارد که به عنوان اصلی‌ترین و فعال‌ترین قسمت این غار شناخته می‌شود.

 

سخن آخر

معمولا ترکیه را به تعدادی جاذبه معروف در استانبول می‌شناسیم امّا ترکیه جاذبه‌های دیگری هم دارد که پیشتر درباره دیدنی‌های ناشناخته ترکیه گفتیم و حالا در این متن غارهای شگفت انگیز ترکیه را معرفی کردیم.

بهترین زمان برای بازدید از غارهای ترکیه ماه‌های خشک و کم بارش سال است. غارهای ترکیه شامل مناظر زیبایی از دریاچه‌های زیرزمینی، مخازن، استالاگتیت و استالاگمیت‌ می‌شوند. قدیمی‌ترین غارهای ترکیه در کاپادوکیه وجود دارد. که از لحاظ تاریخی و باستانی اهمیت فراوانی دارد. برخی از هتل‌های ترکیه در غارهای این کشور ساخته شده‌اند و در بین گردشگران طرفداران بسیاری دارند.

  

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.