راهنمای خرید سیم کارت در ترکیه و فعال سازی اینترنت + قیمت ها

3.6
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
قدم به قدم از خرید سیم کارت تا فعالسازی اینترنت در ترکیه
03 فروردین 1401 09:30
3

دنیای امروز دنیای ارتباطات است و سیم کارت‌ وسیله‌ای کلیدی برای ارتباط به شمار می‌رود. زمانی که از جاذبه‌های گردشگری دیدن می‌کنید یا مشغول انجام کار‌های اداری و تجاری در ترکیه هستید، بارها و بارها به ارتباط با افراد مختلف یا اینترنت نیاز خواهید داشت. اگرچه هنگام اقامت در شهرهایی مثل استانبول، شما در بسیاری از اماکن همچون هتل‌ها، رستوران‌ها، سایر اماکن خدماتی و حتی گاهی وسایل نقلیه عمومی، به اینترنت رایگان دسترسی دارید، اما باید بدانید که ارتباط با این اینترنت‌ها در تمام محیط‌ها امکان‌پذیر نیست و ممکن است برای استفاده از کارهایی مثل مسیریابی و ترجمه آنلاین، دچار مشکل شوید. بنابراین خرید سیم کارت در ترکیه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که به هنگام سفر به ترکیه با آن روبه‌رو خواهید شد.

اگر نمی‌دانید که از کجا باید سیم کارت ترکیه تهیه کنید و کدام اپراتور برای شما مناسب است و سایر سوالات این‌چنینی ذهنتان را مشغول کرده، در این مطلب از لست سکند، همراه ما باشید، زیرا در ادامه به موضوعات مهمی مثل قیمت و انواع سیم کارت در ترکیه می‌پردازیم.

07.jpg

انواع سیم کارت در ترکیه

مانند ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، در ترکیه انواع مختلفی سیم کارت برای خرید در دسترس است که متداول‌ترین آن‌ها شامل سیم کارت دائمی ترکیه و سیم کارت اعتباری این کشور می‌شود. در ادامه درباره انواع سیم کارت‌های ترکیه اطلاعات لازم را در اختیارتان می‌گذاریم که دقیق‌تر بتوانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

سیم کارت‌ های اعتباری در ترکیه

انتخاب سیم کارت در ترکیه به مدت اقامت شما بستگی دارد اگر قصد دارید که حداقل یک هفته، 10 روز، یا یک ماه در ترکیه بمانید، خرید سیم کارت اولین چیزی است که به شما پیشنهاد می‌شود. برای استفاده مقرون‌به‌صرفه از سیم کارت های اعتباری در ترکیه، می‌توانید از بسته (پاکت) استفاده کنید. قیمت سیم کارت‌های اعتباری حدوداً 250 تا 400 لیر است، اما احتمال دارد در برخی از جشنواره‌های ویژه بتوانید سیم کارت‌ خود را با قیمت بسیار کمتری بخرید. شما با دریافت کارت اقامت، می‌توانید این سیم کارت را به سیم کارت دائمی تبدیل کنید.

خرید سیمکارت در ترکیه.jpg
خرید سیم کارت در ترکیه 

سیم کارت‌ توریستی در ترکیه

سیم کارت‌های توریستی ترکیه، گروهی از سیم کارت‌های اعتباری این کشور هستند که توسط هر سه اپراتور بزرگ سیم کارت در این کشور ارائه می‌شوند. این اپراتور‌ها بسته‌های مختلفی را که برای مصارف گردشگران مناسب است، طراحی کرده‌اند. برای خرید سیم کارت توریستی باید مدارکی مثل پاسپورت و کارت شناسایی خود را ارائه دهید.

اعتبار این سیم کارت‌ها برای گردشگران حداکثر 3 ماه است و پس از آن به مدت 3 ماه دیگر یک‌طرفه می‌شود و در نهایت پس از 6 ماه اعتبار خود را کاملا از دست می‌دهد.

سیم کارت‌های دائمی در ترکیه

اگر مدت زمان زیادی در ترکیه اقامت دارید و دیگر گردشگر محسوب نمی‌شوید، می‌توانید سیم کارت دائمی بخرید. هزینه سیم کارت دائمی ترکیه مانند سیم کارت‌های دائمی ایران با قبض محاسبه می‌شود و مالیات‌ هزینه‌های آن هم از شما دریافت خواهد شد. تمام اپراتورهای سیم کارت در ترکیه سیم کارت دائمی هم دارند. حداقل قرارداد سیم کارت‌های دائمی یک ساله است. لازم به ذکر است اگر مدت اقامت شما بیش از 4 ماه است باید برای رجیستر گوشی خود نیز اقدام کنید. اما به‌طور کلی به غیر از ترک تلکام، اپراتور دیگری در ترکیه سیم کارت دائمی به گردشگران نمی‌فروشند. 

اپراتورهای سیم کارت در ترکیه

در ترکیه اپراتورهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای خرید سیم کارت از طریق آن‌ها اقدام کنید، اما توجه داشته باشید سیم کارتی که قصد خریدش را دارید، باید از نظر آنتن دهی، خدمات‌رسانی و هزینه، متناسب با شرایط شما باشد. در ادامه شما را با سه تا از شناخته‌شده‌ترین و بهترین اپراتورهای سیم کارت در ترکیه آشنا می‌کنیم. 

سیم کارت ترکسل در ترکیه

اپراتور ترکسل اولین اپراتور سیم کارت در ترکیه است که در سال 1994 تاسیس شد. ترکسل، یکی از پراستفاده‌ترین سیم کارت‌ها برای گردشگران و ساکنین ترکیه است. اگر در طول سفرتان به جاذبه‌های گردشگری دورافتاده سفر می‌کنید، خرید بسته اینترنت ترکسل بهترین گزینه است؛ زیرا نسبت به دو مورد دیگر، مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد. برای ارتباط با خدمات مشتریان و خرید بسته و سایر امور مربوط به این سیم کارت، می‌توانید از دو شماره زیر استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از سیم کارت ترکسل در ترکیه به وبسایت ترکسل مراجعه کنید.

  • کد فعال‌سازی سیم کارت ترکسل در ترکیه: 2222

قیمت سیم کارت ترکسل و بسته‌‎های آن

بهترین سیم کارت ترکیه که خریدش را در وهله اول به گردشگران پیشنهاد می‌کنیم، سیم کارت ترکسل است که از لحاظ خدمت‌رسانی‌ بسیار عملکرد خوبی دارد. قیمت این سیم کارت برای گردشگرانی که با پاسپورت ایرانی اقدام به خرید آن می‌کنند، 400 لیر است؛ اما برای کسانی که کارت اقامت ترکیه را دارند 100 لیر ارزان‌تر تمام می‌شود. 

مقدار

موارد

20 گیگابایت

اینترنت

200 دقیقه

مکالمه

1000

پیامک

سیم کارت ودافون و سیم کارت ترکسل ترکیه.jpg
سیم کارت ودافون و سیم کارت ترکسل ترکیه

سیم کارت ودافون

اپراتور ودافون، دومین گزینه خرید سیم کارت بین گردشگران است که در گذشته با نام تلسیم شناخته می‌شد. این اپراتو در سال 2005 با پیوستن به ودافون تغییر نام داد. اگرچه اپراتور ودافون یکی از اعضای گروه بین‌المللی این شرکت است، اما شبکه‌اش کاملا جداگانه عمل می‌کند. این بدین معناست که حتی اگر شما در گذشته از انگلیس سیم کارت ودافون تهیه کرده‌اید، سیم کارت شما در ترکیه فاقد اعتبار است. شبکه سیم‌ کارت ودافون در مقایسه با ترکسل وسعت کمتری دارد. برای فعال‌سازی اینترنت سیم کارت ودافون در ترکیه یا سایر امور از شماره‌های زیر استفاده کنید:

  • کد فعال‌سازی سیم کارت ودافون در ترکیه: 3636

قیمت بسته های سیم کارت ودافون

خرید سیم کارت ودافون را به کسانی که کارت اقامت ترکیه دارند توصیه می‌کنیم. قیمت این بسته برای کسانی که کارت اقامت ترکیه را داشته باشند 250 لیر است و گردشگرانی که با پاسپورت ایرانی اقدام به خرید سیم کارت ودافون می‌کنند باید 350 لیر هزینه کنند. برای طی روند تهیه و ثبت نام این بسته هم باید مدارکی مانند پاسپورت و کارت شناسایی ارائه دهید. جرئیات مربوط به این بسته به شرح زیر است:

مقدار

موارد

15 گیگابایت

اینترنت

500 دقیقه

مکالمه

1000

پیامک

 

خرید سیم کارت ودافون ترکیه.jpg
خرید سیم کارت ودافون ترکیه

سیم کارت ترک تلکام

ترک تلکام آخرین اپراتور سیم کارت در ترکیه است که معرفی می‌کنیم. سیم کارت ترک تلکام از لحاظ وسعت شبکه و تعداد کاربران، در رتبه پایین‌تری نسبت به دو مورد قبلی قرار دارد. اگر گردش شما در ترکیه شامل بازدید از مناطق دوردست این کشور می‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم از خرید این سیم کارت صرف نظر کنید، زیرا آنتن‌دهی سیم کارت ترک تلکام در خارج از شهرهای بزرگ تعریف چندانی ندارد، اما به‌طور کلی خرید سیم کارت ترک تلکام را پس از ترکسل و ودافون به شما پیشنهاد می‌کنیم. شماره فعال‌سازی سیم کارت ترک تلکام به‌صورت زیر است:

  •  کد فعال‌سازی سیم کارت ترک تلکام: 8090

قیمت بسته‌ های سیم کارت ترک تلکام

در باور عموم، خرید بسته های سیم کارت ترک تلکام از سایر سیم کارت ها در ترکیه ارزان‌تر است، اما به‌طور کلی قیمت سیم کارت های ترکیه اختلاف چندانی با هم ندارند. سیم کارت ترک تله کام برای گردشگرانی که پاسپورت ایرانی دارند و کسانی که کارت اقامت ترکیه را دارند، 300 لیر است. مانند دو سیم کارت نامبرده، کسانی که با پاسپورت ایرانی اقدام به خرید سیم کارت ترک تلکام می‌کنند تا سه ماه مهلت استفاده از آن را خواهند داشت. 

مقدار

موارد

15 گیگ

بسته اینترنت ترک تلکام

500 دقیقه

مکالمه

1000

پیامک

300 لیر

قیمت

 

قیمت بسته‌‌ های (پاکِت) سیم کارت‌های ترکیه

شما با خرید بسته سیم کارت های اعتباری در ترکیه یک پک از دقایق مکالمه تلفنی، حجم اینترنت و تعداد پیامک دریافت می‌کنید، در حالی که نمی‌توانید این موارد را به‌صورت جداگانه خریداری کنید. قیمت بسته‌ های سیم کارت های ترکیه به نوع بسته و میزان مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم بستگی دارد، اما به‌طور کلی می‌توان گفت که بسته های اپراتور سیم کارت‌های مختلف در ترکیه تفاوت چندانی ندارند. آخرین قیمت بسته های مناسب برای توریست‌ها در اپراتورهای مختلف را پیش‌تر عنوان کردیم.

روش تهیه سیم کارت ترکیه

تهیه سیم کارت ترکیه کار دشواری نیست و به راحتی می‌توانید از روش‌های مختلفی آن‌ را خریداری کنید که در ادامه درباره هر کدام از روش‌های خرید اینترنت در ترکیه توضیحات لازم را داده‌ایم. 

خرید سیم کارت ترکیه در فرودگاه

شما دقیقا از همان ثانیه‌ای که وارد ترکیه می‌شوید، می‌توانید سیم کارت این کشور را خریداری کنید. زیرا تقریبا در همه فرودگاه‌های بین‌المللی ترکیه، فروشگاه‌هایی برای فروش سیم کارت وجود دارند. اگرچه خرید سیم کارت در فرودگاه ساده‌ترین، سریع‌ترین و در دسترس‌ترین راه خرید سیم کارت در ترکیه است، اما باید بدانید که این روش معایب خود را هم دارد. برای مثال، همان‌طور که می‌دانید قیمت تمام اجناس در فرودگاه‌ها نسبت به سایر مناطق، گران‌تر است و این موضوع در مورد سیم کارت هم صدق می‌کند. همچنین اگر در آینده سیم کارت شما به مشکل بخورد، باید برای برطرف کردن مشکل، مسیری طولانی را تا فرودگاه طی کنید. اسامی فرودگاه‌هایی که ارائه دهنده سیم کارت در ترکیه هستند به شرح زیر است:

  1. فرودگاه آدانا: Adana Şakirpaşa Airport (Adana Havalimanı)
  2. فرودگاه آنکارا: Ankara Esenboğa Airport – Ankara (Ankara Esenboğa Havalimanı)
  3. فرودگاه آنتالیا: Antalya Airport (Antalya Havalimanı)
  4. فرودگاه دالامان: Dalaman Airport (Dalaman Havalimanı)
  5. فرودگاه استانبول: Istanbul Airport (İstanbul Havalimanı)
  6. فرودگاه استانبول: Istanbul Sabiha Gökçen International Airport (İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı)
  7. فرودگاه ازمیر: İzmir Adnan Menderes Airport (İzmir Adnan Menderes Havalimanı)
  8. فرودگاه میلاس و بدروم: Milas–Bodrum Airport (Milas-Bodrum Havalimanı)

خرید آنلاین سیم کارت در ترکیه 

متاسفانه امکان خرید آنلاین سیم کارت ترکیه از سایت رسمی اپراتورهای آن‌ها برای گردشگران وجود ندارد و شما فقط می‌توانید با استفاده از مطالب وبسایت‌‌ها در مورد قیمت و جزئیات انواع سیم کارت و بسته‌های سه شرکت بزرگ ارائه دهنده سیم کارت در ترکیه اطلاعات کسب کنید. بنابراین خرید آنلاین سیم کارت ترکسل یا سایر اپراتورهای ترکی به صورت آنلاین ممکن نیست. 

اگرچه برخی از سایت‌ها اقدام به فروش سیم کارت‌های کشورهای خارجی می‌کنند، اما شما باید کاملا مراقب باشید و از اعتبار این دسته سایت‌ها مطمئن شوید؛ زیرا هنگام خرید سیم کارت در ترکیه، نام شما به عنوان خریدار ثبت می‌شود و اگر سیم کارت به نام شما نباشد، ممکن است جرمی به سیم کارت شما ارتباط پیدا کند و به موضوعی دردسرساز تبدیل شود.

خرید سیم کارت ترکیه از نمایندگی‌ها و مراکز شهر

پیدا کردن سیم کارت در ترکیه بسیار آسان است. هرجا که یک جاذبه گردشگری یا مرکز خرید باشد، به راحتی می‌توانید تابلوهای مراکز فروش سیم کارت های ترکسل، ودافون، ترک تلکام یا مغازه‌های مرتبط را پیدا کنید. اما مراقب باشید، زیرا فروشگاه‌های متفرقه ممکن است قیمت کمیسیون بیشتری داشته باشند. باید بدانید که کارمندان سیم کارت فروشی‌هایی که از مراکز توریستی فاصله دارند ممکن است به زبان انگلیسی و زبان فارسی تسلط نداشته باشند، بنابراین بهتر است سیم کارت خود را از مراکز شهر خرید کنید.

مدارک مورد نیاز برای خرید سیم کارت در ترکیه

مهم‌ترین مدارکی را که هنگام خرید سیم کارت در ترکیه باید ارائه دهید، پاسپورت و کارت شناسایی است. بعد از آن باید فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید و پس از پرداخت هزینه، سیم کارت اعتباری خود را تحویل بگیرید. امکان خرید سیم کارت های دائمی ترکیه برای گردشگرانی که مدت کمی در این کشور اقامت دارند، وجود ندارد. 

خرید سیمکارت در ترکیه 2.jpg
فعال سازی سیم کارت در ترکیه 

فعالسازی اینترنت در ترکیه

اینترنت سیم کارت در ترکیه

بسیاری از گردشگران صرفا به‌دلیل نیاز استفاده از اینترنت، قصد خرید سیم کارت در ترکیه را دارند. پس از خرید و فعال‌سازی سیم کارت و انتخاب بسته مورد نظر، فعال‌سازی اینترنت سیم کارت شما نیز به صورت خودکار انجام می‌شود. لازم به ذکر است، تمام بسته های اینترنت توریست‌ها شامل پیامک و مکالمه هم می‌شوند. اگر نیازتان فقط اینترنت است، می‌توانید از گزینه‌هایی مانند وای فای جیبی و وای فای اماکن گردشگری استفاده کنید.

اینترنت وای فای در ترکیه

امروزه به‌دلیل وجود اپلیکیشن‌های مختلف، تقریبا همه نیازهای ارتباطی شما از طریق اینترنت تأمین می‌شود؛ برای مثال شما از طریق تماس‌های تصویری و صوتی واتس‌اپ نیازی به سیم کارت نخواهید داشت. به همین دلیل برخی از گردشگران به جای استفاده از سیم کارت ترکیه اقدام به خرید و اجاره وای فای همراه می‌کنند. در این روش شما و خانوادتان (تا 10 نفر) می‌توانید به اینترنت وای فای همراه متصل شوید و نیازهای ارتباطی خود را تأمین کنید. وای فای‌ جیبی، تقریبا در هرجایی که شما سیگنال تلفن همراه دارید، کار می‌کند. شرکت‌های گوناگونی در ترکیه هستند که به قیمت‌های مختلف، وای فای جیبی به توریست‌ها اجاره می‌دهند. شما می‌توانید وای فای همراه خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و در فرودگاه تحویل بگیرید.

اینترنت رایگان در ترکیه

بیشتر مراکز گردشگری ترکیه مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، کافه‌ها، فرودگاه‌ها و سایر اماکن گردشگری ترکیه، اینترنت وای فای رایگان دارند. گردشگران می‌توانند با درخواست پسورد از کارکنان آن مراکز به اینترنت متصل شوند. یکی دیگر از راه‌های اتصال به اینترنت در ترکیه، استفاده از وای فای موجود در اماکن عمومی است. معایب استفاده از این اینترنت‌ها، سرعت پایین‌شان است، زیرا علاوه بر شما افراد زیادی ممکن است به آن‌ها متصل باشند.

سخن آخر

در این مطلب شما را با سیم کارت توریستی ترکیه و نحوه خرید سیم کارت در ترکیه آشنا کردیم، زیرا اگر دقیق‌تر بخواهیم بررسی کنیم، گردشگران پس از تهیه تور ترکیه در تمام مدت سفر به استفاده از اینترنت و سیم کارت نیاز دارند. از پیدا کردن اطلاعات سفر گرفته تا استفاده از مترجم‌های آنلاین همگی نیازمند اتصال به اینترنت هستند. به‌طور معمول بسیاری از گردشگران خرید سیم کارت توریستی ترکیه را برای برقراری انواع ارتباطات انتخاب می‌کنند. توصیه می‌کنیم هنگام خرید سیم کارت ترکیه، حتما اطلاعاتتان را به‌روز کنید تا به مشکل بر نخورید. همچنین بهتر است با خواندن سفرنامه‌های ترکیه، از تجربه سایر مسافران از خرید سیم کارت در ترکیه آگاه شوید.

  

 تالیف: تیم نویسندگان لست سکند 

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.