عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲ + راهنما و نحوه پرداخت

4.7
از 10 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
همه چیز درباره عوارض خروج از کشور و نحوه پرداخت آن
25 بهمن 1402 08:00
5

عوارض خروج از کشور به مبلغی گفته می‌شود که هر شخصی باید هنگام خروج از کشورش آن را بپردازد. این مبلغ توسط دولت هر کشور تعیین می‌شود و تقریباً هرکسی که بخواهد به‌صورت زمینی یا هوایی خروج داشته باشد، باید این هزینه را بپردازد. با توجه به عوامل مختلفی مانند تورم، هزینه عوارض خروج از کشور نیز به‌صورت سالیانه تغییر می‌کند. در این مطلب از لست‌سکند هزینه، نحوه پرداخت و چگونگی استرداد عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲ را بررسی خواهیم کرد.

01 copy 28.jpg

همه چیز در مورد عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲

برای پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور می‌توانید از وبگاه سداد استفاده یا ازطریق اپلیکیشن‌های ایوا و بله، اقدام کنید. برای پرداخت حضوری هم می‌توانید به دستگاه‌های نصب‌شده در فرودگاه‌ها مراجعه کنید. دقت کنید که عوارض خروج از کشور را باید حداکثر نیم ساعت قبل‌ از سفر بپردازید. در ادامه به‌صورت مفصل با هزینه عوارض خروج از کشور آشنا می‌شوید؛ اما به‌طور کلی، هزینه عوارض خروج از کشور برای مسافران عادی عبارت است از:

  • هزینه عوارض خروج از کشور برای مسافران عادی در سفر اول: 400 هزار تومان

  • هزینه عوارض خروج از کشور برای مسافران عادی در سفر دوم: 600 هزار تومان

  • هزینه عوارض خروج از کشور برای مسافران عادی در سفر سوم و پس از آن: 800 هزار تومان

عوارض خروج از کشور چیست؟

آنچه در ایران به‌عنوان عوارض خروج از کشور تعریف شده است، شامل هزینه‌ای می‌شود که به‌ازای هر بار خروج از خاک ایران (زمینی، دریایی یا هوایی) باید به دولت پرداخت شود و هزینه آن بسته به تعداد دفعات خروج از کشور و وضعیت مسافر، متغیر است. قانون دریافت عوارض خروج از کشور نخستین بار در تیرماه سال 1364 تصویب شد و طبق مصوبه آن، هر مسافری که با گذرنامه دولت جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور سفر می‌کرد، باید برای بار نخست در سال، 5 هزار تومان و برای بار دوم یا بیشتر در همان سال مبلغ 10 هزار تومان را پرداخت می‌کرد.

در سال 98، قانون یادشده تغییرات چشمگیری پیدا کرد که در مطلب مالیات برای سفرهای خارجی به جزئیات آن پرداختیم. هزینه‌ای که مردم برای عوارض خروج از کشور پرداخت می‌کنند، جزو درآمد دولت محسوب می‌شود؛ اما بخشی از آن صرف توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی می‌شود.

چه کسانی باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند؟

اگر قصد دارید تا با تور نوروز به کشورهای مختلف سفر کنید و نمی‌دانید که باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید یا خیر، این بخش از مطلب مناسب شماست. همه ایرانی‌ها، افراد مقیم و تبعه ایران که قصد خروج از خاک کشور ایران را به‌صورت زمینی، دریایی و هوایی داشته باشند، باید هزینه عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند؛ گرچه این هزینه‌ها برای هر شخص متفاوت است. به‌عنوان مثال افرادی که برای بار چندم از کشور خارج می‌شوند یا زائران حج تمتع و عمره، هرکدام باید مبالغ متفاوتی را پرداخت کنند که در ادامه مطلب، همه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

اشخاص معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور

در قانون عوارض خروج از کشور برای سال ۱۴۰۲، هفت وضعیت وجود دارد که اگر شخصی مشمول یکی از آن‌ها شود، از پرداخت هزینه‌ عوارض خروج از کشور معاف می‌شود. این هفت وضعیت عبارت‌اند از:

  1. اشخاصی که به‌واسطه شغلشان موظف هستند تا زیاد از مرز کشور خارج شوند؛ مانند خدمه پرواز و دریابانان.
  2. دانشجویانی که در کشورهای خارجی (تحت شرایط خاص) شاغل هستند.
  3. بیمارانی که با دریافت مجوز شورای پزشکی برای معالجه به کشور خارجی می‌روند.
  4. جانبازانی که برای معالجه به خارج از کشور می‌روند.
  5. افرادی که پاسپورت سیاسی دارند.
  6. ایرانیان مقیم خارج از کشور که گذرنامه شغلی از وزارت کار دارند.
  7. زائران اربعین حسینی که خواهان سفر زمینی به عراق هستند (در بازه زمانی خاص).

عوارض خروج از کشور برای ایرانیان مقیم خارج

همان‌طور که در بخش قبل ذکر شد، ایرانیان مقیم خارج از کشور، در شرایطی معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور هستند. همان‌گونه که در ششمین مورد بخش قبل خواندید، افرادی که در خارج از کشور شاغل هستند، با شرایطی از قبیل داشتن گذرنامه شغلی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌توانند از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف شوند. در غیر این صورت، اگر جزو هفت وضعیت گفته‌شده نباشید، باید هزینه عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید.

هزینه عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲

هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ تنها به بازه سنی خاصی محدود نمی‌شود و حتی کودک یک‌ماهه هم باید طبق تعرفه موجود، مالیات خروجش را بپردازد. با وجود شایعاتی مبنی‌بر افزایش نجومی این عوارض به مبلغ پنج میلیون تومان، هزینه عوارض خروج از کشور برای سال ۱۴۰۲ برای مشمولان این قانون از 12.5 تا 800 هزار تومان متغیر است. درضمن، این مبلغ برای کشورهای پرترددی مثل ترکیه و امارات، تفاوتی با سایر کشورها ندارد و عوارض خروج از کشور برای دبی و ترکیه با سایر کشورها یکسان است؛ بنابراین اگر قصد دارید تا با تور ترکیه به این کشور سفر کنید، نگران تفاوت قیمت عوارض آن با دیگر کشورها نباشید.

هزینه عوارض خروج از کشور بار اول

در قسمت قبل ذکر شد که هزینه عوارض خروج از کشور متغیر است. این متغیر بودن، بستگی به نوع مسافر و تعداد دفعات خروج از کشور دارد؛ به‌عنوان مثال، مسافرانی که برای بار اول از کشور خارج می‌شوند، اگر جزو مسافران عادی باشند، باید مبلغ 400 هزار تومان برای عوارض خروج از کشور پرداخت کنند. شایان ذکر است که هر مسافری به‌غیر از زائران حج و عتبات عالیات، مرزنشینان و ورزشکاران، جزو مسافران عادی محسوب می‌شوند. به‌طور کلی، هزینه عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲ برای مسافرانی که بار اول است از کشور خارج می‌شوند، به شرح زیر است:

  • مسافران عادی: 400 هزار تومان
  • زائران حج تمتع و عمره: 132 هزار تومان
  • زائران عتبات عالیات برای سفر هوایی: 37 هزار و 500 تومان
  • زائران عتبات عالیات برای سفر زمینی و دریایی: 12 هزار و 500 تومان
  • مسافران مرزنشین برای سفر هوایی: 75 هزار تومان
  • مسافران مرزنشین برای سفر زمینی و دریایی: 25 هزار تومان
  • ورزشکاران: 264 هزار تومان (درصورت داشتن مجوز از وزارت ورزش و اعزام برای بازی‌های ملی)

عوارض خروج از کشور بار دوم

مسافرانی که برای بار دوم می‌خواهند از کشور خارج شوند، اگر جزو دسته مسافران عادی باشند، باید مبلغ 600 هزار تومان بپردازند. مسافران حج، عتبات عالیات، مرزنشینان و ورزشکاران هم طبق تعرفه‌های زیر، باید هزینه عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند:

  • مسافران عادی: 600 هزار تومان
  • زائران حج تمتع و عمره: 198 هزار تومان
  • زائران عتبات عالیات برای سفر هوایی: 45 هزار تومان
  • زائران عتبات عالیات برای سفر زمینی و دریایی: 15 هزار تومان
  • مسافران مرزنشین برای سفر هوایی: 600 هزار تومان
  • مسافران مرزنشین برای سفر زمینی و دریایی: 600 هزار تومان
  • ورزشکاران: 264 هزار تومان (درصورت داشتن مجوز از وزارت ورزش و اعزام برای بازی‌های ملی)

عوارض خروج از کشور بار سوم

برخی مسافران هم هستند که سفرهای خارجی زیادی در سال دارند و احتمال دارد برای بار سوم یا تعداد دفعات بیشتری از کشور خارج شوند. نرخ عوارض خروج از کشور بار سوم برای مسافران عادی مبلغ 800 هزار تومان است. مسافران حج، عتبات عالیات، مرزنشینیان و ورزشکاران هم طبق تعرفه‌های زیر، باید هزینه عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند:

  • مسافران عادی: 800 هزار تومان
  • زائران حج تمتع و عمره: 264 هزار تومان
  • زائران عتبات عالیات برای سفر هوایی: 45 هزار تومان
  • زائران عتبات عالیات برای سفر زمینی و دریایی: 15 هزار تومان
  • مسافران مرزنشین برای سفر هوایی: 800 هزار تومان
  • مسافران مرزنشین برای سفر زمینی و دریایی: 800 هزار تومان
  • ورزشکاران: 264 هزار تومان (درصورت داشتن مجوز از وزارت ورزش و اعزام برای بازی‌های ملی)

عوارض خروج از کشور زمینی و دریایی

همان‌طور که تا اینجا متوجه شده‌اید، هزینه عوارض خروج از کشور زمینی و دریایی برای زائران عتبات عالیات و مرزنشینان متفاوت است و نرخشان با سفر هوایی فرق دارد. ممکن است به‌علت تکرار اعداد و مدل‌های مختلف مسافرتی کمی سردرگم شده باشید؛ اما نگران نباشید. برای راحتی کار شما، تمامی مبالغ گفته‌شده در مدل‌های مختلف، به‌صورت خلاصه در جدول زیر جمع‌آوری شده است تا با یک نگاه کلی، مطلب را درک کنید.

انواع مسافر

هزینه عوارض خروج از کشور بار اول

هزینه عوارض خروج از کشور بار دوم

هزینه عوارض خروج از کشور بار سوم و بیشتر

نوع مرز

مسافر عادی

400 هزار تومان

600 هزار تومان

800 هزار تومان

زمینی، دریایی و هوایی

زائران حج عمره و تمتع

132 هزار تومان

198 هزار تومان

264 هزار تومان

زمینی، دریایی و هوایی

زائران عتبات عالیات

37.5 هزار تومان

45 هزار تومان

45 هزار تومان

هوایی

12.5 هزار تومان

15 هزار تومان

15 هزار تومان

زمینی و دریایی

مسافران مرزنشین

75 هزار تومان

600 هزار تومان

800 هزار تومان

هوایی

25 هزار تومان

600 هزار تومان

800 هزار تومان

زمینی و دریایی

ورزشکاران

264 هزار تومان

264 هزار تومان

264 هزار تومان

هوایی، زمینی و دریایی

 نگاهی کلی به قیمت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲ 

عوارض خروج از کشور برای دانشجویان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور سفر کنند، در شرایطی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؛ البته مشروط به اینکه دست‌کم سه ماه از تاریخ آخرین ورودشان به ایران گذشته باشد. علاوه‌بر آن، این دانشجویان باید مدارک لازم مانند گواهی اشتغال به تحصیلشان را دریافت و در سامانه‌هایی مانند میخک، وضعیت خود را ثبت کرده باشند. همچنین توجه داشته باشید که دانشجویان فقط برای سه بار اولی که از ایران خارج می‌شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف‌اند و برای بار چهارم یا بیشتر، باید طبق تعرفه مسافران عادی مبلغ عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند.

قیمت تورهای اروپا

تکس دیپارچر.jpg
گذرنامه ایرانی

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

روش‌های مختلفی برای پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد که به دو دسته حضوری و آنلاین تقسیم می‌شوند. در روش حضوری، مسافران در ATM فرودگاه (دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی Cashless ATM) می‌توانند هزینه این قبض را با وارد کردن اطلاعات خود و همراهانشان پرداخت کنند؛ اما ازآنجایی‌که نهایتاً نیم ساعت قبل از سوار شدن به هواپیما باید عوارض خروج پرداخت شود و گاهی سفرهای خارجی به‌صورت زمینی و دریایی صورت می‌گیرد، پیشنهاد می‌کنیم هرکسی هزینه عوارض خروج از کشور را به‌صورت آنلاین پرداخت کند. همچنین به‌منظور جلوگیری از کلاهبرداری، از سال 97 امکان پرداخت نقدی عوارض خروج از کشور وجود ندارد.

تفاوت ارز مسافرتی و ارز دولتی چیست؟

سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور

در روش آنلاین، شما می‌توانید با مراجعه به سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور به‌نام سداد، هزینه را بپردازید و از رسید آن کپی تهیه کنید. اپلیکیشن‌های ایوا و بله، دو روش آنلاین دیگر برای پرداخت عوارض خروج از کشور هستند. روش پرداخت عوارض از این طریق بسیار آسان است؛ اما پیش‌ از آن باید یکی از دو اپلیکیشن نام‌برده را دانلود کنید. ایرانیان باید عوارض خروج از کشور را به حساب اداره کل امور مالیاتی کشور، نزد بانک ملی ایران به شماره‌حساب ٢١١٠١٠٠٢5٠٠٠٩ واریز کنند. باز هم تأکید داریم که بهترین روش، رجوع به آدرس اینترنتی گفته‌شده و پرداخت ازطریق درگاه اینترنتی سداد است که کمترین واسطه‌گری را دارد. البته بهتر است این کار را به دقیقه نود موکول نکنید.

travel-tax.jpg
کیوسک پرداخت عوارض خروج از کشور
پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور در سامانه سداد.jpg
پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور در سامانه سداد

زمان اعتبار عوارض خروج از کشور

هر مسافری که قصد سفر به خارج از کشور دارد، می‌تواند مدت‌ها قبل از سفر این هزینه را پرداخت کند؛ به شرطی که سفرش به سال بعد موکول نشود. ازطرفی حداکثر نیم ساعت پیش از عزیمت، مسافر باید این عوارض را پرداخت کرده باشد. گفتنی است که عوارض خروج از کشور برای ترکیه و دبی هم از این قاعده مستثنا نیستند؛ بنابراین اگر قصد سفر با تور دبی را دارید، نیازی نیست مبلغ بیشتری برای عوارض خروج بپردازید. در ادامه به پرتکرارترین سؤالات درباره پرداخت عوارض خروج از کشور پاسخ می‌دهیم.

آیا عوارض خروج از کشور شامل اتباع ساکن ایران می‌شود؟

عوارض خروج از کشور فقط شامل شهروندانی می‌شود که پاسپورت ایرانی داشته باشند؛ اما اتباع ساکن ایران مانند افغانستانی‌ها، پیش از سفر خارجی از مبدأ ایران باید به پلیس‌های مستقر در فرودگاه مراجعه کنند تا گذرنامه آن‌ها بررسی شود. درصورت تأیید وضعیت، اتباع ساکن ایران هم می‌توانند با همان تعرفه‌های شهروندان ایرانی، عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند؛ بنابراین عوارض خروج از کشور برای اتباع خارجی هم وجود دارد.

پرداخت اشتباه عوارض خروج از کشور

همین اول کار به شما توصیه می‌کنیم که هنگام پرداخت عوارض خروج از کشور، بسیار حواستان را جمع کنید. با توجه به اینکه مبلغ پرداختی به حساب دولت واریز می‌شود، طبیعتاً بازپس‌گیری آن کار بسیار مشکلی خواهد بود. طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده ازطرف لست‌سکند، عموماً وجوه پرداختی امکان استرداد ندارند؛ اما اگر مدارکی مانند فیش پرداخت و کد پیگیری پرداخت خود را داشته باشید، احتمالاً بتوانید با ثبت در سامانه‌ای که در ادامه مطلب معرفی خواهیم کرد، پولتان را پس بگیرید. البته این امر، صددرصد نیست. جا دارد ذکر کنیم که اگر به هر دلیلی نتوانید وجه پرداختی خود را پس بگیرید، باز هم جای هیچ نگرانی نیست؛ زیرا این وجه تا آخر سال برایتان باقی می‌ماند و می‌توانید در سفر بعدی، با ارائه فیش پرداخت، از آن استفاده کنید و نیازی نیست که مجدد عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید.

استرداد عوارض خروج از کشور

اگر به هر دلیلی پرداخت اشتباه عوارض خروج از کشور برایتان رخ بدهد، می‌توانید با مراجعه به وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.evat.ir هزینه پرداختی خود را پس بگیرید؛ اما جا دارد مجدد ذکر کنیم که این امر صددرصد نیست و احتمال موفق نبودن بازپس‌گیری، زیاد است. در قدم نخست برای استرداد هزینه پرداختی خود، در منوی بالای وبسایت، روی گزینه «پرداخت و درخواست استرداد وجوه خروج از کشور» کلیک کنید تا به صفحه مربوطه منتقل شوید.

سپس در صفحه جدید روی دومین گزینه «ثبت درخواست استرداد وجوه خروج از کشور» کلیک کنید. بعد با وارد کردن اطلاعات هویتی، شماره پیگیری قبض پرداختی، تاریخ پرداخت و وارد کردن شماره‌حساب، ثبت درخواست کنید تا یک کد پیگیری برایتان نمایان شود. برای سریع‌تر شدن فرایند، بهتر است شماره شبای حسابتان را هم وارد کنید و نکته مهم‌تر اینکه، حتماً شماره‌حساب و شماره شبا به نام خودتان باشد.

در نهایت می‌توانید وضعیتتان را در بخش «پیگیری درخواست استرداد وجوه خروج از کشور» بررسی کنید. برای هربار ورود به این بخش، باید کد ملی و شماره پیگیری درخواست استردادتان را وارد کنید. نکته مهمی که درباره این فرایند وجود دارد، این است که امکان بازگشت فقط برای استرداد عوارضی وجود دارد که به شیوه‌های آنلاین پرداخت شده باشد.

استرداد عوارض خروج از کشور .jpg
بخشی از فرم استرداد عوارض خروج از کشور

مدت زمان استرداد عوارض خروج از کشور

با توجه به مطالب گفته‌شده، احتمالاً متوجه شده‌اید که استرداد عوارض خروج از کشور، در هاله‌ای از ابهام است و قطعیتی در این قضیه وجود ندارد؛ چه برسد به اینکه بخواهیم مدت زمان استرداد عوارض خروج از کشور را دقیق بیان کنیم. به‌هرحال اگر موفق به دریافت هزینه پرداختی خود شدید، خوش‌حال می‌شویم تا از تجربیاتتان برای مخاطبان لست‌سکند بنویسید.

سخن آخر

در این مطلب، شما را با آخرین وضعیت و تعرفه‌های عوارض خروج از کشور آشنا کردیم. عوارض خروج از کشور در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت، در تیررس انتقاد بسیاری از ایرانیان بوده و کماکان قشر بسیار محدودی از پرداختش معاف هستند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و مسیر شما را برای سفرهای آتی، هموار کند. اگر در زمینه پرداخت عوارض خارج از کشور، تجربه‌ای کارآمد دارید، می‌توانید تجربه‌تان را در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.