شهرکرد کجاست؟ راهنمای کامل سفر به شهرکرد + عکس

5
از 2 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
همه‌چیز درباره شهرکرد و سفر به آن
07 شهریور 1403 08:00
0

شهرکرد با طبیعت بکر، آب‌وهوای دل‌پذیر و دیدنی‌های خیره‌کننده، یکی از مقصدهای محبوب گردشگری در ایران است. به همین دلیل در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند راهنمای سفر به شهرکرد را در اختیارتان می‌گذاریم تا بدانید شهرکرد کجاست و چه نکاتی برای سفر به شهرکرد مهم است.

شهرکرد کجاست؟

شهرکرد، مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری و شهری واقع در غرب ایران است. این شهر، در بخش شمالی دامنه رشته‌کوه زاگرس قرار دارد و با ارتفاع بیش از 2 هزار متر از سطح دریا، یکی از مرتفع‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. شهرکرد دقیقاً به همین علت، به بام ایران شهرت دارد.

لیست قیمت تورهای شهرکرد

موقعیت دقیق شهرکرد روی نقشه

shahrekord.jpg
نمایی از شهرکرد

تاریخچه شهرکرد

شهرکرد با نام قدیم «دهکرد» یکی از شهرهای قدیمی ایران است. یافته‌های تاریخی در شهرکرد نشان می‌دهد پیشینیه این شهر، به دوران اشکانی و ساسانی می‌رسد. در ضمنالبته نباید تپه‌های باستانی شهرکرد را که یادگار هزاره‌های پیش از میلاد مسیح هستند، نادیده گرفت. درمجموع می‌توان گفت بقایای متعددی از دوره‌های مختلف تاریخی در این شهر به چشم می‌خورد که هرکدام گویای بخشی از تاریخ پرفرازونشیب این منطقه هستند.

Meydan Enghelab Sharekord.jpg
نمایی از میدان انقلاب شهرکرد در قدیم

چرا به شهرکرد سفر کنیم؟

شهرکرد با طبیعت، تاریخ و فرهنگی که دارد، هر گردشگری را مشتاق می‌کند تا سفری به این شهر داشته باشد. طبیعت زیبای شهرکرد با رودخانه‌های خروشان و آبشارهای پرآب در کنار آب‌وهوایی دل‌پذیر، همگی مقصدی دل‌نواز را برای مسافران و گردشگران پدید می‌آورد. همچنین جاهای دیدنی بسیار شهرکرد و مردم مهمان‌نوازش را هم می‌توان یکی از دلایل اصلی برای سفر به این شهر دانست.

Zaman Khan Historical Bridge.jpg
پل زمان‌خان، از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

چگونه به شهرکرد سفر کنیم؟

برای سفر به شهرکرد می‌توانید از سه طریق سفر هوایی، سفر با اتوبوس و همچنین سفر با خودروی شخصی اقدام کنید. جا دارد ذکر کنیم که شهرکرد فعلاً ایستگاه راه‌آهن ندارد و در آینده‌ای نه‌چندان دور مسیر ریلی به این شهر هم احداث خواهد شد. در ادامه، انواع مسیرهای سفر به شهرکرد را بررسی می‌کنیم تا درصورت سفر به شهرکرد به‌صورت شخصی یا با تور داخلی، از چگونگی رسیدن به شهرکرد اطلاع داشته باشید.

  • سفر به شهرکرد با هواپیما: پروازهای داخلی به شهرکرد از شهرهای مختلف ایران انجام می‌شود. برای سفر به شهرکرد با هواپیما می‌توانید از شهر مد نظرتان یک بلیط به‌سمت شهرکرد بگیرید. شما در نهایت در فرودگاه بین‌المللی شهرکرد (CQD) فرود خواهید آمد و از آنجا هم می‌توانید با تاکسی، به مرکز شهر برسید. فاصله فرودگاه بین‌المللی شهرکرد از مرکز شهر حدود 10 کیلومتر است که طی‌کردن این مسافت با خودرو حدود نیم ساعت طول خواهد کشید.
  • سفر به شهرکرد با اتوبوس: سفر به شهرکرد با اتوبوس یکی از گزینه‌های اقتصادی و راحت برای رسیدن به این شهر محسوب می‌شود. برای سفر به شهرکرد با اتوبوس‌های مسافربری، می‌توانید از طریق پایانه‌های اتوبوس‌رانی شهرتان بلیتی به مقصد شهرکرد تهیه کنید. اتوبوس‌های مسافرتی، شما را از شهرتان به پایانه آزادی شهرکرد واقع در جنوب‌غربی شهر به نشانی خروجی شهرکرد به فرسا، خیابان 15 خرداد می‌رسانند و از آنجا هم می‌توانید با کرایه تاکسی از خیابان فردوسی، خود را به مرکز شهر برسانید. فاصله ترمینال آزادی شهرکرد از مرکز شهر با تاکسی حدود 15 دقیقه است. البته شهرکرد ترمینالی هم به‌نام پایانه غرب دارد که در میان محلی‌ها به ترمینال سامان معروف است و امکان دارد که اتوبوس‌ها شما را آنجا هم پیاده کنند؛ بنابراین بهتر است قبل از رزرو بلیت اتوبوس، این مورد را از ترمینال مبدأ پرس‌وجو کنید.
  • سفر به شهرکرد با خودروی شخصی: برای سفر به شهرکرد با خودروی شخصی، می‌توانید از طریق بزرگ‌راه‌ها و جاده‌های کشور، خود را به این شهر برسانید. از مزایای این سبک سفر، می‌توان به انعطاف‌پذیر بودن آن اشاره کرد. شما در سفر با خودروی شخصی می‌توانید از هر مسیری که مد نظرتان است، حرکت کنید. شهرکرد، سه مسیر ورودی به نام‌های بلوار رهبر از شمال، بلوار امام رضا(ع) از جنوب و آزادراه شهرکرد به هفشجان و فارسان از شرق دارد که می‌توانید از طریق این مسیرها با خودروی شخصی به شهرکرد وارد شوید.
  • سفر به شهرکرد با قطار: همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در شهرکرد هیچ ایستگاه قطاری وجود ندارد که بخواهید از طریق مسیر ریلی به این شهر بروید؛ اما اگر تمایل دارید تا با قطار به شهرکرد سفر کنید، می‌توانید از طریق نزدیک‌ترین ایستگاه راه‌آهن به این شهر که در اصفهان قرار دارد، اقدام کنید. شما می‌توانید با قطار به اصفهان بروید و سپس از آنجا از طریق تاکسی یا اتوبوس، خود را به شهرکرد برسانید. فاصله اصفهان تا شهرکرد با خودرو حدود یک ساعت و نیم است.
Sharekord International Airport.jpg
فرودگاه شهرکرد

فاصله شهرکرد از شهرها و مراکز مهم

اگر قرار باشد به شهرکرد سفر کنید، بهتر است تا فاصله این شهر را از سایر مراکز و شهرهای مهم ایران بدانید تا بتوانید برنامه‌ریزی بهتری برای سفرتان داشته باشید. اعداد زیر بسته به انتخاب مسیر و سرعت حرکت می‌توانند متغیر باشند.

  • فاصله شهرکرد از اراک: حدود 285 تا 300 کیلومتر؛ حدود 4 تا 5 ساعت رانندگی
  • فاصله شهرکرد از اهواز: حدود 470 تا 480 کیلومتر؛ حدود 7 تا 8 ساعت رانندگی
  • فاصله شهرکرد از تهران: حدود 530 تا 550 کیلومتر؛ حدود 6 تا 7 ساعت رانندگی
  • فاصله شهرکرد از ازنا: حدود 220 کیلومتر؛ حدود 3 ساعت و نیم رانندگی
  • فاصله شهرکرد تا تبریز: حدود 995 تا 1100 کیلومتر؛ حدود 12 ساعت رانندگی
  • فاصله شهرکرد تا زنجان: حدود 700 کیلومتر؛ حدود 8 تا 9 ساعت رانندگی
  • فاصله شهرکرد تا کرمانشاه: حدود 520 تا 570 کیلومتر؛ حدود 8 ساعت رانندگی
Wellcome to Sharekord.jpg
شهرکرد، ملقب به بام ایران

آب و هوای شهرکرد

شهرکرد به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی، اغلب آب‌وهوایی نیمه‌مرطوب و معتدل دارد. برای این منطقه در سردترین حالت، دمای منفی 32 درجه سانتی‌گراد ثبت شده و در گرم‌ترین حالت، مثبت 42 درجه سانتی‌گراد. میانگین دمای هوا در این شهر به فصل آن بستگی دارد. در ادامه، آب و هوای شهرکرد را در هر فصل بررسی می‌کنیم.

آب و هوای شهرکرد در بهار

بهار را می‌توانیم جزو بهترین فصول برای سفر به این شهر بدانیم. جدای از گل‌انداختن طبیعت این شهر، دمای هوا نیز در این فصل بسیار مناسب است و اغلب درجه دماسنج روی اعدادی حدود 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد قرار دارد. البته در ماه‌های مختلف از فصل بهار این دما فرق می‌کند. در فروردین که به زمستان نزدیک‌تر است، دما معمولاً روی صفر تا 15 درجه سانتی‌گراد قرار دارد. هرچه به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، دما بالاتر می‌رود و در برخی روزهای خرداد به 27 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

آب و هوای شهرکرد در تابستان

اگر بخواهیم بهترین فصل سفر به شهرکرد را به شما معرفی کنیم، می‌توانیم در کنار بهار، تابستان را هم قرار دهیم. شهرکرد در فصل تابستان بسیار خوش‌آب‌وهواست و دمای فوق‌العاده مناسبی برای گردش دارد. دمای هوای شهرکرد در تابستان، با توجه به ماهی که در آن قرار دارید، متفاوت خواهد بود. در اوایل تابستان، دمای هوای این شهر حدود 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد می‌شود. اواسط تابستان دما بالاتر می‌رود و در گرم‌ترین حالتش به 37 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. درمجموع، شهرکرد در فصل تابستان گرمای زیادی ندارد و اغلب خوش‌آب‌وهواست.

آب و هوای شهرکرد در پاییز

برای سفر به شهرکرد در پاییز بهتر است ابتدای این فصل را برای مسافرت انتخاب کنید؛ زیرا در روزهای آغازین پاییز، هوا در مقایسه با روزهای آینده معتدل‌تر خواهد بود و هنوز آن‌قدر سرد نشده که نتوان به این شهر سفر کرد. دمای هوای شهرکرد در پاییز، در بهترین حالت بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد خواهد بود؛ اما رفته‌رفته این اعداد کاهش پیدا می‌کنند و هوا رو به سردی می‌رود؛ به‌نحوی که در اواخر پاییز دما روی عددی حدود 5 تا 15 درجه سانتی‌گراد قرار خواهد گرفت.

آب و هوای شهرکرد در زمستان

با توجه به اینکه شهرکرد در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است، باید انتظار زمستان سردی را داشته باشید. ازآنجایی‌که این شهر در ارتفاع قرار گرفته، زمستان‌های شهرکرد اغلب برفی و سرد است و این سرما، مدت‌زمانی طولانی‌ مهمان شهرکردی‌هاست. دمای هوای شهرکرد در زمستان در ماه‌های نخست اغلب بین منفی 3 تا 10 درجه سانتی‌گراد است و به‌مرور در روزهای بسیار سرد، ممکن است که این دما به منفی 10 درجه سانتی‌گراد هم برسد؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم اگر در فصل زمستان به شهرکرد سفر می‌کنید، حتماً لباس‌های گرم همراهتان ببرید و از تیوپ‌سواری و برف‌بازی هم غافل نشوید.

بهترین زمان سفر به شهرکرد

بهترین زمان سفر به شهرکرد، فصل‌های بهار و تابستان است. در بهار، ماه‌های اردیبهشت و خرداد و در تابستان، ماه شهریور بهترین ماه‌های سفر به شهرکرد محسوب می‌شوند. در این ایام، دمای هوا بسیار متناسب و معتدل است و از طرف دیگر هم طبیعت زیبا و سرسبز منطقه به اوج شکوفایی و زیبایی خود می‌رسد و این خبری خوش برای آن دسته از مسافرانی است که قصد دارند با تور طبیعت‌گردی به این شهر سفر کنند.

Shahrekord in Winter.jpg
نمایی از پارک ملت شهرکرد در زمستان

جاهای دیدنی شهرکرد

جاهای دیدنی این شهر، ترکیبی از تاریخ و طبیعت است. شهرکرد، دیدنی‌های متعددی دارد که شامل چشمه‌ها، آبشارها، بناهای تاریخی و پارک‌های ملی می‌شود که می‌توانید هنگام سفر به این شهر از آن‌ها بازدید کنید. در ادامه، برخی از جاهای دیدنی شهرکرد را به شما معرفی می‌کنیم.

موزه باستان‌شناسی

یکی از جاهای دیدنی که در دل شهر قرار گرفته، موزه باستان‌شناسی شهرکرد است. شما با بازدید از این موزه، از یک حمام قدیمی هم دیدن می‌کنید. حمام پرهیزکار که امروزه به موزه باستان‌شناسی شهرکرد تبدیل شده است، یکی از دیدنی‌های تاریخی شهر محسوب می‌شود که در آن، مجموعه‌ای از آثار باستانی و تاریخی منطقه چهارمحال‌وبختیاری به نمایش گذاشته شده است. برخی از این آثار باستانی قدمتی معادل 900 سال دارند که شامل سفالینه‌ها، ابزارهای سنگی، جواهرات، سکه‌ها و نسخ خطی می‌شود؛ بنابراین اگر با تور چهارمحال‌وبختیاری به این شهر سفر می‌کنید، بازدید از این موزه را فراموش نکنید. موزه باستان‌شناسی شهرکرد با هدف حفظ و معرفی میراث فرهنگی و تاریخی این منطقه تأسیس شده و بازدید از آن علاوه‌بر گشت‌وگذار، جنبه آموزشی هم دارد و فرصتی مناسب را برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ و هنر این منطقه فراهم می‌کند.

  • قیمت بلیط موزه باستان‌شناسی: 15 هزار تومان
  • ساعت بازدید از موزه باستان‌شناسی: از 7.5 صبح تا 2 بعدازظهر، جمعه‌ها تعطیل
  • شماره‌تلفن موزه باستان‌شناسی: 03832251253
  • آدرس موزه باستان‌شناسی: خیابان ولی‌عصر(عج)، مابین خیابان‌های سعدی و مولوی

موقعیت موزه باستان‌شناسی شهرکرد روی نقشه

Shahrekord-Museum-of-Archeology.jpg
موزه شهرکرد در حمام پرهیزکار

قلعه چالشتر

اگر هوس قدم‌زدن در حال‌وهوای دوران قاجار را کرده‌اید، می‌توانید به قلعه چالِشتُر سر بزنید. این قلعه توسط حاج محمدرضاخان ستوده در سال 1284 هجری شمسی ساخته شده است و یکی از جاهای دیدنی شهرکرد محسوب می‌شود. قلعه چالشتر با معماری اصیل ایرانی، تزیینات زیبا و نقوش برجسته‌ای که بر دیوارهایش می‌بینید، توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند. در این قلعه، چند موزه مانند موزه کار و زندگی، موزه آثار سنگی و همچنین موزه مردم‌شناسی وجود دارد که بازدید از آن‌ها باعث می‌شود تا با تاریخ و فرهنگ مردم منطقه بیشتر آشنا شوید. البته جا دارد ذکر کنیم که این قلعه از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد محسوب می‌شود و فاصله‌ای 5 کیلومتری از این شهر دارد.

  • قیمت بلیط قلعه چالشتر: 25 هزار تومان
  • ساعت بازدید از قلعه چالشتر: از 9.5 صبح تا 5 عصر
  • آدرس قلعه چالشتر: 5 کیلومتری شمال‌غربی شهرکرد، منطقه چالشتر، بلوار رهبر، خیابان باستان
Chaleshtor Castle.jpg
نمایی از قلعه چالشتر

مسجد جامع شهرکرد

از دیگر بناهای دوران قاجار در این شهر، مسجد جامع شهرکرد است. این مسجد که به مسجد جامع خان هم شهرت دارد، با معماری سنتی و ایرانی خود، نمایانگر هنر و فرهنگ اسلامی است. مسجد جامع شهرکرد دو شبستان زمستانه و تابستانه دارد و کاشی‌کاری‌هایش توجه هر گردشگری را جلب می‌کند. کاشی‌های مسجد جامع شهرکرد در انواع فیروزه‌ای، هفت‌رنگ و لاجوردی به چشم می‌خورد و علاوه‌بر آن، نقش‌ونگارهای اسلامی و طاق‌نماهای مزین به آیات قرآن زیبایی‌اش دوچندان کرده است.

  • قیمت بلیط مسجد جامع شهرکرد: رایگان
  • ساعت بازدید از مسجد جامع شهرکرد: 24 ساعته
  • آدرس مسجد جامع شهرکرد: خیابان ملت، کوچه مشرف‌الملک (کوچه پارکینگ یزدان)
Grand Mosque of Shahrekord.jpg
نمایی از مسجد جامع شهرکرد

در شهرکرد چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

با توجه به پیشینه تاریخی شهرکرد، باید انتظار غذاهای خوش‌مزه و اصیلی را از این شهر داشته باشید. این شهر، فرهنگ غذایی غنی و متنوعی دارد که تجربه طعم آن‌ها فرصتی مطلوب برای آشنایی با انواع مواد اولیه محلی و همچنین طعم‌های خاص این منطقه است. برخی از غذاهای مشهور شهرکرد عبارت‌اند از:

  • کباب‌بختیاری
  • آش دوغ بختیاری
  • آش اُماج
  • آو تفتاله
  • گردوپلو
  • قیمه‌ریزه
  • چلوخورش به

بهترین و معروف‌ترین غذاهای محلی ایران

GerdooPolo.jpg
گردوپلو، از غذاهای محبوب شهرکرد

سوغات شهرکرد

شهرکرد علاوه‌بر فرهنگ پربار غذایی، سوغاتی‌های بسیاری هم دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت که اغلب شهرهای تاریخی، صنایع‌دستی و سوغاتی‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارند. برخی از سوغاتی‌های شهرکرد، عبارت‌اند از:

  • گلیم
  • جاجیم
  • گبه
  • نمد
  • خورجین
  • خرسک
  • جاجیم
  • نان کاکولی
  • قره‌قروت
Nan Kakouli.jpg
نان کاکولی، از سوغاتی‌های خوش‌مزه شهرکرد

رسوم شهرکرد

هر شهر کهن، رسوم جالبی دارد که بیانگر فرهنگ غنی منطقه خود است. شهرکرد هم از این قاعده مستثنا نیست و رسومی دارد که از دل تاریخ و فرهنگ بختیاری و مناطق دیگر استان سرچشمه می‌گیرند و نشان‌دهنده هویت و زندگی اجتماعی مردم این منطقه هستند. در ادامه با برخی از رسوم شهرکرد آشنا می‌شوید.

مراسم هل‌هله کوسه (طلب باران)

یکی از جالب‌ترین رسوم مردم شهرکرد و استان چهارمحال‌وبختیاری، مراسم هل‌هله کوسه یا همان مراسم طلب باران است. این رسم را به‌هنگام خشک‌سالی یا در فصول کم‌باران اجرا می‌کنند. در این مراسم، شخصی را به‌شکل یک دیو درمی‌آورند و جوانان همراه با آن دیو درحالی‌که شعر و آواز می‌خوانند، به جلوی درِ خانه‌ها می‌روند. اهل خانه کاسه‌ای آرد تقدیم آن‌ها می‌کنند و درنهایت از آردهای اهدایی، نانی پخته می‌شود و درون آن یک مُهره به‌نام لُپَک قرار می‌دهند. نان، تقسیم می‌شود و هر کسی که در نانش لپک باشد، به‌شوخی کتک می‌خورد و طلب کمک می‌کند. ریش‌سفیدی، او را نجات می‌دهد و سپس با خواندن دعا و نماز باران، از خداوند طلب باران می‌کنند.

آداب‌ورسوم ازدواج در شهرکرد

در اغلب نقاط مختلف ایران به‌ویژه در شهرهای کهنی مثل شهرکرد، برای ازدواج آداب‌ورسومی خاص وجود دارد که برخی فراموش شده و برخی دیگر همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند و اجرا می‌شوند. در شهرکرد و استان چهارمحال‌وبختیاری هم رسمی در ازدواج وجود دارد که دختر هنگام نامزد شدن، شروع به بافتن قالیچه‌ای می‌کند. این قالیچه باید تا روز عروسی به اتمام برسد و آن را همراه با سایر جهیزیه خود به خانه‌اش ببرد. این رسم فقط یکی از رسوم بختیاری‌ها برای ازدواج است.

Aroosi Bakhtiyari.jpg
مراسم عروسی در چهارمحال‌وبختیاری

سفر به شهرکرد با تورهای لست‌سکند

حالا که دانستید شهرکرد کجاست، شاید بخواهید به‌زودی سفری هم به این شهر داشته باشید. برای سفر به شهرکرد، می‌توانید به صفحه تور شهرکرد در وبگاه لست‌سکند بروید، تورهای گوناگون به این مقصد را ببینید و با استفاده از انواع فیلترها، تورها را با هم مقایسه کنید و متناسب‌ترین تور را بخرید.

سخن آخر

در این مطلب، راهنمای سفر به شهرکرد را در اختیارتان گذاشتیم تا بدانید شهرکرد کجاست و جاذبه‌ها، فرهنگ و امکانات گردشگری این شهر را بشناسید تا هنگام سفر به شهرکرد، اوقاتی به‌یادماندنی و لذت‌بخش را تجربه کنید. اگر تاکنون به شهرکرد سفر کرده‌اید، چه نکاتی را به مسافران این شهر دیدنی توصیه می‌کنید؟

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.