نوروز 99؛ با بازی های رومیزی درخانه بمانیم و سلامتی عیدی بگیریم!

4.7
از 38 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
نوروز 99؛ با بازی های رومیزی درخانه بمانیم و سلامتی عیدی بگیریم! +معرفی بازی ها
01 فروردین 1399 07:00
1

عید نوروز به عنوان مهمترین جشن باستانی ما ایرانیان از راه رسیده است و بهاری دلنشین را با امید سالی سرشار از سلامتی نوید می‌دهد. اما عید امسال تفاوتی عمده با تمامی سال‌های گذشته دارد و چند مورد از مهمترین ارکان خود را از دست داده است، تا سلامتی جامعه ایرانی را در سال جدید تضمین کند. بله تفاوت امسال حضور در خانه، عدم انجام عید دیدنی و مهمانی‌ها تا دفع بلای ویروس کرونا، نرفتن به گشت و گذار و لغو تمام برنامه‌های سفر و گردش است. رعایت این موارد بهترین عیدی است که ما می‌توانیم به خانواده، دوستان، عزیزان و حتی تمام هموطنانمان بدهیم و مطمئنا این عیدی که سلامتی و مصون ماندن از شر ویروس کرونا است، تا آخر عمر برای آن‌ها ماندگار و همراه آن‌ها خواهد بود. در این مطلب لست سکند قصد داریم ضمن بیان تاریخچه کوتاهی از عید نوروز چند فعالیت مفید را که می‎‌توانیم در خانه انجام دهیم، با شما به اشتراک بگذاریم. پس به امید اینکه تحویل سال و رسیدن بهار همراه با تصمیمات عاقلانه ما نوید بخش شکست کرونا باشد، ما را در این مطلب لست سکند همراهی کنید.

 

نوروز جشنی ایرانی با وسعت جهانی

نوروز متفاوت 99؛ با بازی های رومیزی درخانه بمانیم و سلامتی را عیدی بدهیم

نوروز به عنوان یکی از کهنترین جشن‌های باستانی ما ایرانیان و یکی از مهمترین‌های آن‌ها در ایران و بسیاری دیگر از نقاط جهان جشن گرفته می‌شود. این جشن که نوید بخش آغاز فصل بهار است، علاوه بر ایران در کشورهایی مثل آذربایجان (به عنوان جشن ملی و رسمی)، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان و عراق جشن گرفته می‌شود. نوروز کهن که از اقوام متعددی در منطقه به ارث رسیده ‌است و شناسنامه ایرانی به خود گرفته است، از آن به عنوان نماد پیوند افراد و اقوام ایرانی و ملت ایران یاد می‌شود. ایرانیان نوروز را آغازگر رستاخیز طبیعت، و زمان رویش و زایش باغ و بوستان می‌دانند و بر این باور هستند که در نوروز، همزمان با طبیعت، باید روزگار نو و جدیدی همراه با ذهنی تازه و لباسی نو آغاز کرد.

 جشن نوروز با تحویل سال یا لحظه برابری اعتدال بهاری آغاز می‌شود؛ دقیقا لحظه‌ای که خورشید در ابتدای برج حمل، از استوای زمین می‌گذرد و برابری روز و شب رخ می‌دهد. درتقویم هجری خورشیدی، لحظه تحویل سال، تعیین‌کننده نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین است. چنانچه آغاز سال، قبل از ظهر و در نیمه اول شبانه‌روز تحویل شود، همان‌روز نوروز است و اگر تحویل سال بعد از ظهر باشد، فردای آن روز، نوروز است. نوروز در تقویم میلادی نیز در بیشتر سال‌ها با ۲۱ و گاه ۲۰ و به‌ندرت ۲۲ مارس مصادف می‌شود.

در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که تقویم هجری خورشیدی به کار برده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود.

 

چطور حسی خوب در دوران قرنطینه داشته باشیم

نوروز متفاوت 99؛ با بازی های رومیزی درخانه بمانیم و سلامتی را عیدی بدهیم

خب همانطور که احتمالا در این روزها بسیاری از راهکارها را برای پشت سر گذاشتن و پرکردن اوقات فراغت خود در دوران قرنطینه شنیده‌اید و بعضی از آن‌ها را احتمالا امتحان کرده‌اید، حتما می‌دانید که مجموعه‌ای از بازی‌ها که خانواده را بتواند دور هم جمع کند و سرگرمی خانوادگی محسوب شود درکنار تماشای فیلم و سریال و بعضی دیگر از سرگرمی‌های فردی مثل؛ خواندن کتاب، استفاده از فرصت یادگیری‌های آنلاین مانند شرکت در وبینارهای آنلاین و یا استفاده از ویدئوهای آموزشی همه و همه لوازم عبور از دوران حضور در خانه و کاهش سختی آن محسوب می‌شوند. اما ما نیز در اینجا قصد داریم چند بازی رومیزی جذاب را برای شما معرفی کنیم.

 

جالیز

نوروز متفاوت 99؛ با بازی های رومیزی درخانه بمانیم و سلامتی را عیدی بدهیم

بازی جالیز برای جمع‌های چهار تا هفت نفر مناسب است. جالیز یک بازی رومیزی جالب و جذاب است که با وجود داشتن قوانین ساده می‌تواند بسیار سرگرم کننده و چالش برانگیز باشد. در این بازی شما صاحب یک جالیز هستید و باید در آن محصولات کشاورزی بکارید و سعی کنید با بالاترین سود آن‌ها را به فروش برسانید.

البته در این میان مذاکره بین بازیکنان نقش بسیار پررنگی بازی می‌کند و می‌تواند در این روزهای بی‌حوصلگی چند ساعتی شما را به بهترین حالت مشغول کند. جالیز یکی از بهترین اقتباس‌های ایرانی است که از نظر کیفیتی و طراحی در بین برترین‌ها قرار می‌گیرد.

برای خرید جالیز باید بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه کنید که البته به دلیل کیفیت و طراحی بالای بازی، کاملا ارزشش را دارد. اگر تعداد افراد خانه به اندازه‌ حد نصاب است، جالیز می‌توانید یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای سرگرم ماندن در این دوران باشد.

زیر خاکی

نوروز متفاوت 99؛ با بازی های رومیزی درخانه بمانیم و سلامتی را عیدی بدهیم

زیرخاکی یک بازی با قوانین ساده و شفاف است که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. شانس نقش پر رنگی در بازی دارد و به خوبی در تار و پود بازی جای گرفته است. وقتی نوبتتان می‌شود باید کارت بکشید، البته به همین سادگی‌ها هم نیست؛ اگر کارت تکراری بکشید تمام کارت‌هایتان می‌سوزد. کارت‌های بازی به ده خال مختلف تقسیم می‌شوند که هرکدام کار منحصر به فرد خود را انجام می‌دهند. بازی برای ۲ تا ۴ نفر است و تمامی حالات آن می‌تواند جذاب باشد.

زیرخاکی یک بازی رومیزی جیبی و جمع‌و‌جور است که یادگیری آن طولی نمی‌کشد و هزینه زیادی هم ندارد. با صرف هزینه‌ای بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان می‌توانید این بازی را خریداری کرده و در این دوران سخت حسابی سرگرم بمانید و برای بیرون رفتن وسوسه نشوید.

 

استوژیت

نوروز متفاوت 99؛ با بازی های رومیزی درخانه بمانیم و سلامتی را عیدی بدهیم

قوانین ساده و روند بازی استوژیت بسیار جذاب است و این بازی یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که این روز‌ها به دنبال یک بازی چندنفره هستند. استوژیت در رابطه با روایت تصاویری است که هر کدام چندین المان بصری هستند. برداشت شما هر چه که باشد باید به صورت غیرمستقیم آن را برای دیگران روایت کنید.

استوژیت قیمتی بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان دارد و البته بازی چندین بسته الحاقی جداگانه هم دارد که تنوع تصاویر را بالاتر می‌برند و اجازه نمی‌دهند بازی به این زودی‌ها خسته کننده شود. اما برای شروع همان نسخه پایه بازی برای پشت سر گذاشتن این روزها کافی است.

 

کدنیمز

نوروز متفاوت 99؛ با بازی های رومیزی درخانه بمانیم و سلامتی را عیدی بدهیم

در بازی کدنیمز دو گروه رقیب تلاش می‌کنند تا به مامورین خود در سطح شهر، موقعیت اهدافشان را اطلاع دهند. اولین تیمی که زودتر تمام اهداف را به صورت درست، پیدا کند برنده بازی است. البته اگر در این میان، اشتباهی با قاتل ارتباط برقرار کنند در همان لحظه بازی را می‌بازند.

اعضای دو تیم به دو دسته تقسیم می‌شوند و رو به روی هم می‌نشینند. سپس یک سمت نقش اسپای‌مستر‌ها را بر عهده می‌گیرند و سمت دیگر نقش مامورها را بازی می‌کنند. اسپای‌مسترها هربار از بین نقشه‌ای که دارند و کلماتی که بر روی میز چیده شده‌اند، چند کلمه انتخاب می‌کنند و با استفاده از یک سرنخ آن‌ها را به هم ربط می‌دهند؛ برای مثال برای دو کلمه آتش و خورشید، سرنخ داغ را به مامور خود می‌گویند. حالا نوبت مامور است که از بین کلمات منظور هم تیمیش را پیدا کند. قیمت این بازی جذاب نیز حدود110 هزاتومان است.

 

میستریوم

نوروز متفاوت 99؛ با بازی های رومیزی درخانه بمانیم و سلامتی را عیدی بدهیم

در این بازی یکی از بازیکنان در نقش روح قرار می گیرد و سایر بازیکنان در نقش اعضای تیم پیش گویی می‌کنند. بازی می تواند 2 تا 7 نفره بازی شود که حالت 5 تا 7 نفره مناسب ترین حالت بازی است. بازیکنِ روح، به ازای هر بازیکن، یک شخصیت، یک مکان قتل، و یک آلت قتل در صفحه ای که از باقی بازیکنان پوشیده است، می چیند؛ سپس با توجه به درجه سختی به هر کدام از این 3 گروه کارت هایی اضافه می کند و بر روی میز و جلوی بازیکنان می چیند. بازی دقیقا 42 دقیقه طول می کشد چرا که در 7 ساعت (نوبت) و یک نوبت اضافه بابت حدس آخر و نهایی انجام می شود که هر نوبت ساعت شنی بازی زمان را محدود می کند.

پس از هر نوبت و حدس پیش‌گو‌ها، روح باید بگوید که درست حدس زده‌اند یا خیر؟ البته روح بازی فاقد قدرت تکلم است و با زدن ضربه بر روی میز به آن ها اطلاع می دهد: یک ضربه یعنی حدس درست و دو ضربه به معنی حدس اشتباه است؛ تق تق!

همچنین بازیکن‌ها ها باید به حدس های یک دیگر رای بدهند که آیا غلط است یا درست! و با استفاده از این رای‌ها امتیاز جمع آوری کنند. امتیاز ها در آخرین مرحله باعث می شود که کار آن ها راحت تر باشد.

درنهایت پس از اینکه همه پیش‌گو‌ها سه کارت؛ شخصیت، مکان قتل و آلت قتلِ مربوط به خود را قبل از رسیدن ساعت 7 پیدا کردند، بازی به مرحله آخر می رسد که باید بیش از نیمی از جمعیت با توجه به سر نخ‌های روح جواب این سوال را که کدام یک از داستان های جور شده، داستان واقعی است به پیروزی برسند؛ در غیر این صورت تیم پیش گو‌ها موفق نخواهند بود. البته قیمت این بازی کمی گران است و قیمتی در حدود 900 هزار تومان دارد ولی جذابیتش بیش از این حرفا میارزد.

همانطور که همراه هم دیدیم بازی‌ها و سرگرمی‌های جذاب و خوبی وجود دارد که می‌تواند به راحتی جمع‌های چند نفره ما را سرگرم کند و تحمل دوران خانه نشینی را برایمان راحت‌تر کند. امیدواریم که با انتخاب سرگرمی‌های دلخواه خود تعطیلات را تماما در خانه حضور داشته باشید تا بتوانیم با همراهی هم ویروس کرونا را شکست دهیم.

 

منابع: ویجیاتو، رومیزی گیمز، زومجی

 

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی