شهرهای جهان به ترتیب بیشترین جمعیت + لیست ۲۰۲۴

4.2
از 29 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شهرهای جهان به ترتیب بیشترین جمعیت ۲۰۲۴
20 فروردین 1403 08:00
4

پرجمعیت ترین شهرهای جهان را می‌شناسید؟ شاید با دیدن این پرسش، نام شهرهای بسیاری ازجمله تهران در ذهنتان نقش ببندد. در این مطلب، شهرهای جهان به ترتیب بیشترین جمعیت را می‌شناسید و خواهید دانست که تهران چندمین شهر پرجمعیت جهان است. اگر دوست دارید بدانید این شهرها چگونه به وجود آمده‌اند و در‌حال‌حاضر در چه وضعیتی قرار دارند، با ما همراه باشید.

01.jpg

شهرهای جهان به ترتیب بیشترین جمعیت

به‌طور کلی شهرهای جهان به‌ترتیب بیشترین جمعیت عبارت‌اند از:

  • توکیو در ژاپن

  • دهلی در هند

  • شانگهای در چین

  • داکا در بنگلادش

  • سائو پائولو در برزیل

  • قاهره در مصر

  • مکزیکو سیتی در مکزیک

  • پکن در چین

  • بمبئی در هند

  • اوساکا در ژاپن

  • چونگ کینگ در چین

  • کراچی در پاکستان

12. کراچی؛ پاکستان

وقتی به لیست شهرهای جهان به ترتیب بیشترین جمعیت نگاهی بیندازید، می‌بینید که کراچی دوازدهمین شهر پرجمعیت جهان است. این شهر در ساحل جنوبی پاکستان واقع شده است. کراچی بزرگ‌ترین بندر و مرکز تجاری، صنعتی و مالی کشور پاکستان است و بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد. کراچی همچنین تاریخ غنی و فرهنگ متنوعی دارد که در آن اقوام، زبان‌ها، مذاهب و سنت‌های مختلف با هم آمیخته شده‌اند.

کراچی بسیاری از جاذبه‌های گردشگری، موزه‌ها، پارک‌ها، بازارها و رستوران‌های معروف را در خود جای داده است که باعث جذب مسافران از سراسر دنیا می‌شود. دوازدهمین شهر پرجمعیت دنیا، شهری است که همواره درحال توسعه و پیشرفت است و نقش مهمی در رشد اقتصادی و اجتماعی پاکستان دارد؛ اما همچنان جنگ‌های زیادی در این شهر رخ می‌دهد و همین موضوع، پاکستان را جزو خطرناک‌ترین کشورها در سال 2024 قرار داده است.

  • جمعیت کراچی؛ پاکستان: 17,648,555 نفر
images_Tourism_Karachi-The-City-730x411.jpg
کراچی؛ یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان

11. چونگ کینگ؛ چین

چونگ کینگ، یازدهمین شهری است که در فهرست پرجمعیت ترین شهرهای جهان دیده می‌شود. این شهر که در سال ۱۹۷۸ به‌عنوان یک شهر جدید تأسیس شد، رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده است. امروزه، چونگ کینگ مرکز مالی، صنعتی، فرهنگی و توریستی منطقه است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معروف دنیا، کسب‌وکارشان را در آن توسعه داده‌اند. اگر هنگام سفر با تور چین از این شهر دیدن کنید، می‌بینید که چونگ کینگ یک شهر پویا، پرانرژی و پرجاذبه است که بسیاری از فرصت‌های شغلی و جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است. این شهر به‌دنبال رسیدن به یک تعادل مناسب بین رشد و حفاظت است و به‌دنبال بهبود کیفیت زندگی شهروندان خود است.

  • جمعیت چونگ کینگ؛ چین: 17,773,923 نفر
suspension-bridge-over-river-in-modern-city-827441810-5c6d8016c9e77c0001efa086.jpg
چونگ کینگ،‌ از پرجمعیت ترین شهرهای جهان

10. اوساکا؛ ژاپن

در میان شهرهای جهان به ترتیب بیشترین جمعیت، جایگاه دهم به شهر اوساکا اختصاص دارد. اوساکا با فروشگاه‌های کوچک کنار خیابانی و سرمایه‌های فرهنگی‌اش، بسیاری از مردم دیگر کشورها را برای زندگی در این شهر، جذب کرده است و این امر سبب شده تا اوساکا به یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان تبدیل شود. البته این شهر ژاپنی اخیراً نرخ زادوولد پایینی داشته و انتظار می‌رود در سال‌های آینده جمعیتش سیر نزولی پیدا کند؛ همین‌طور که در چند سال اخیر سیر نزولی جمعیت داشته است و این کاهش جمعیت، ناشی از مهاجرت معکوس ساکنان این شهر به‌سمت حومه‌ آن بوده است.

اوساکا، تاریخی غنی دارد که قدمتش به بیش از 1400 سال پیش می‌رسد. در قرن پنجم میلادی، اوساکا مرکز اقتصادی و سیاسی ژاپن به شمار می‌رفت که دلیل آن، دسترسی بازرگانان و مسافران به مسیرهای دریایی و رودخانه‌ای بود. بازدیدکنندگان از کره، چین و سراسر آسیا ازطریق بندر نانیوازو یا همان بندر اوساکا، به شهر کنونی اوساکا دسترسی پیدا می‌کردند.

  • جمعیت اوساکا؛ ژاپن: 18,967,459 نفر

جاهای دیدنی ژاپن کجاست؟

osaka.jpg
اوساکا، یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان

9. بمبئی؛ هند

بمبئی، نهمین شهر در لیست شهرهای جهان به ترتیب جمعیت است. جمعیت شهر بمبئی بیش از 21 میلیون نفر تخمین زده می‌شود و این شهر پرجمعیت ازنظر تجارت، بزرگ‌ترین شهر هند است. بمبئی در بیست سال گذشته، رشد سریعی را تجربه کرده است که منجر به افزایش تعداد ساکنان در محله‌های فقیرنشین شده و رشد بزرگ‌ترین محله فقیرنشین آن، داراوی (Dharavi) را افزایش داده است. داراوی هند یکی از بزرگ‌ترین و فقیرترین محله‌های زاغه‌نشین جهان است. این محله حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد. البته این موضوع باعث نشده که هند جزو غمگین‌ترین کشورهای دنیا قرار بگیرد.

  • جمعیت بمبئی؛ هند: 21,673,149 نفر
mumbai.jpg
بمبئی، از شهرهای پرجمعیت جهان

8. پکن؛ چین

هشتمین جایگاه در فهرست پرجمعیت‌ ترین شهرهای جهان تعلق می‌گیرد به شهر پکن، پایتخت چین. این جمله شاید اصلاً عجیب نباشد؛ زیرا چین جزو معدود کشورهای جهان با جمعیت میلیاردی است و طبیعی است که پایتخت این کشور، یکی از شهرهای پرجمعیت جهان باشد. چین جزو قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان محسوب می‌شود و هزاران سال است که درحال رشد و پیشرفت است.

اگرچه پکن پایتخت چین است؛ اما شهرهای بزرگ‌تری در این کشور وجود دارد و شانگهای به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر چین در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال، برخی دیگر استدلال می‌کنند که چونگ کینگ، در مرکز چین ازنظر فنی بزرگ‌ترین شهر چین است. دلیل استدلال آن‌ها این است که اگرچه جمعیت شهری چونگ کینگ حدود 6 یا 7 میلیون نفر است، طبق قوانین کشور چین، آن را یک شهر مهم می‌دانند؛ چون در این شهر، شهرداری دولت مرکزی چین قرار دارد. اگر چونگ کینگ را از معادله خارج کنیم، پکن دومین شهر بزرگ چین و هشتمین شهر بزرگ جهان است. اگر با تور پکن سفر کنید، عظمت این شهر را می‌بینید.

  • جمعیت پکن؛ چین: 22,189,082 نفر
beijing.jpg
پکن، از پرجمعیت‌ ترین شهرهای جهان

7. مکزیکو سیتی؛ مکزیک

مکزیکو سیتی قلب اقتصادی آمریکای لاتین، یک مرکز فرهنگی با دارایی‌های فرهنگی مدرن و باستانی و شهری است که در مکان سابق امپراتوری آزتک قرار دارد. این شهر که یکی از زلزله‌خیز‌ترین شهرهای جهان است، هم‌اکنون حدود 22 میلیون نفر جمعیت دارد و هفتمین شهر در فهرست پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیاست.

این شهر با رشد سریع خود در قرن گذشته، با مشکلات متعددی ازجمله ناتوانی در هماهنگی با خدمات و مسکن مواجه شده است که منجر به ایجاد کانکس‌های بزرگی در حومه شهر شده که بدون خدمات اولیه هستند. مکزیکو سیتی یکی از بزرگ‌ترین کانکس‌نشین‌های جهان به نام نزا-چالکو-ایتزا را دارد که جمعیت تخمینی آن ۴ میلیون نفر است. در سال 2004، یک مطالعه بانک جهانی نشان داد که 11 درصد از جمعیت شهر مکزیکو سیتی بسیار فقیرند؛ درحالی‌که 42 درصد از جمعیت آن معمولی رو به پایین بودند. این گزارش، مدیریتی متزلزل در هفتمین شهر پرجمعیت دنیا را نشان می‌دهد که در آن اختلاف طبقاتی فاحش دیده می‌شود. نکته‌ جالب‌توجه درباره‌ مکزیکو سیتی این است که خطوط متروی آن، فقط دو ایستگاه از متروی شانگهای کمتر است. این درحالی است که طولانی‌ترین خط متروی جهان، در شانگهای قرار گرفته و مکزیکو سیتی، 12 خط مترو دارد.

  • جمعیت مکزیکو سیتی؛ مکزیک: 22,505,315 نفر
mexico-city.jpg
مکزیکوسیتی، از شهرهای پرجمعیت جهان

6. قاهره؛ مصر

قاهره شهری است که دنیای قدیم و جدید را به هم متصل می‌کند. کشور مصر با سابقه‌ای اعجاب‌انگیز در تاریخ، رتبه ششمین کشور پرجمعیت جهان را به خود اختصاص داده است. جمعیت قاهره هم‌اکنون بیش از 22 میلیون نفر است. دانشگاه الازهر که یکی از دانشگاه‌های تاریخی در جهان است، در قاهره قرار دارد و از مراکز اصلی یادگیری ادبیات عرب و علوم دینی اهل تسنن به شمار می‌رود و سالانه دانشجویان زیادی را می‌پذیرد.

زبان عربی، رایج‌ترین زبان در قاهره است؛ اگرچه بسیاری از اهالی تحصیل‌کرده قاهره، انگلیسی، ایتالیایی یا فرانسوی صحبت می‌کنند. تمدن مصر، بسیار کهن است و ریشه در هزاران سال قبل دارد. مصر، جمعیت بسیار جوانی دارد و همین مسئله امکان تداوم حضور این کشور در لیست پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان را افزایش می‌دهد.

  • جمعیت قاهره؛ مصر: 22,623,874 نفر

بشنوید از مصر؛ سرزمین عجایب و رازها

cairo.jpg
 قاهره، از پرجمعیت ترین شهرهای جهان

5. سائو پائولو؛ برزیل

سائو پائولو در کشور برزیل، شهری است که قهوه به آن رونق بخشیده است. اگر با انواع قهوه آشنا باشید، حتماً نام گونه‌های قهوه برزیلی را شنیده‌اید؛ اما همین قهوه سبب سرازیر شدن موجی از ایتالیایی‌ها به این شهر شد که در نهایت مردم بومی را استثمار کردند. در آخر، قهوه بار دیگر شهر را نجات داد. پایین آمدن بی‌سابقه‌ مصرف قهوه در ابتدای سده بیستم، سبب شد مردم این شهر، به فعالیت‌های صنعتی روی بیاورند و در نهایت اقتصاد صنعتی این کشور را قوی کنند. سائو پائولو هم‌اکنون با جمعیت 22 میلیونی، پنجمین شهر در لیست پرجمعیت ترین شهرهای جهان است و البته ثروتمندترین شهر نیم‌کره جنوبی آمریکای لاتین هم محسوب می‌شود.

شهر مرکزی سائو پائولو همچنان درحال رشد است و در دهه گذشته بیش از یک میلیون رشد داشته است. 57 درصد از جمعیت شهری آن هنوز در شهر زندگی می‌کنند؛ اما رشد در حومه شهر درحال افزایش است. درحالی‌که سرعت رشد شهر در دهه 1980 شروع به کاهش کرد، رشد حومه شهر از دهه 1960 بدون هیچ نشانه‌ای از کندی به‌طور پیوسته افزایش یافته است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال 2030، سائو پائولو بیش از 23 میلیون نفر جمعیت خواهد داشت.

  • جمعیت سائوپائولو؛ برزیل: 22,806,704 نفر
Brazil-Sao-Paulo.jpg
سائوپائولو، از پرجمعیت ترین شهرهای جهان

4. داکا؛ بنگلادش

داکا شهری متنوع است که در مرکز بنگلادش در کنار رودخانه بوریگانگا واقع شده است. این شهر نه‌تنها پایتخت بنگلادش است، بلکه بزرگ‌ترین شهر بنگلادش هم محسوب می‌شود. در سال 2016، جمعیت منطقه داکای بزرگ 18.237 میلیون نفر بود. داکا پرجمعیت‌‌ترین شهر بنگلادش است و همچنین یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود. این شهر هم‌اکنون در مقام هفتم لیست پرجمعیت‌ ترین شهرهای جهان ایستاده است و درحال‌حاضر بیش از 23 میلیون نفر جمعیت دارد.

دین اکثر مردم این شهر اسلام است. داکا یکی از پرتراکم‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. جمعیت این شهر به‌سرعت درحال افزایش است. مهاجرت از روستا به شهر یکی از دلایل رشد جمعیت در هفتمین شهر پرجمعیت دنیاست که وضعیت فقر و بیکاری، روزبه‌روز مردمش را نگران‌تر می‌کند.

  • جمعیت داکا؛ بنگلادش: 23,935,652 نفر
داکا بنگلادش-min.jpg
داکا، از شلوغ‌ترین شهرهای جهان

3. شانگهای؛ چین

در فهرستی که از پرجمعیت ترین شهرهای جهان در دست داریم، شانگهای رتبه سوم را دارد. شهر بندری شانگهای، یکی از مهم‌ترین بندرهای اقتصادی در جهان است. جالب است بدانید این شهر بندری که در کرانه‌ رودخانه‌های هوانگ پو و یانگ تسه قرار دارد، فاصله‌اش با اقیانوس آرام بسیار کم است و درحال‌حاضر با جمعیتی معادل 29 میلیون نفر، بار اقتصادی سنگینی را به دوش می‌کشد. شهر شانگهای با قرارگیری در جایگاه سوم در میان شهرهای پرجمعیت جهان، تاریخی کهن و ظاهری مدرن دارد. این شهر هم‌اکنون بلندترین خط متروی جهان را دارد؛ مترویی با ۱۴ خط که روزانه جمعیت بسیار زیادی را در سطح این شهر جا‌به‌جا می‌کند.

با وجود همه توسعه‌های اقتصادی در شهر شانگهای، این شهر هنوز مشکلات جمعیتی زیادی دارد که شامل افزایش سن، نرخ بسیار پایین باروری و تعادل نداشتن در نسبت جنسیتی 113 پسر به 100 دختر است که ممکن است با رشد بیشتر شهر به یک بار سنگین تبدیل شود. دیدن این ارقام شاید به چشم آسان باشد؛ اما پیر شدن جمعیت غول اقتصادی جهان، زنگ هشداری برای ورشکستگی آن در سال‌های بعد خواهد بود.

  • جمعیت شانگهای؛ چین: 29,867,918 نفر
shanghai.jpg
شانگهای، یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان 

2. دهلی؛ هند

جایگاه دوم در فهرست پرجمعیت ترین شهرهای جهان، متعلق به دهلی، پایتخت کشور هند، است. اگر با تور هند سفر کنید، می‌بینید با جمعیت زیادی که در این کشور ساکن است، عنوان دومین شهر پرجمعیت جهان بسیار برازنده دهلی است. دهلی با جمعیتی معادل 33 میلیون نفر، دومین شهر پرجمعیت دنیاست. دهلی، بزرگ‌ترین شهر هند محسوب می‌شود؛ بنابراین دور از تصور نیست که بیشترین جمعیت را نیز در خود جای داده باشد.

مسافران تور دهلی به‌خوبی می‌دانند که دهلی، شهری با پیشینه‌ تاریخی بسیار قدیمی است. دهلی حداقل از قرن ششم به‌طور مداوم مسکونی بوده است و در طول تاریخ خود، پایتخت بسیاری از امپراتوری‌ها و پادشاهی‌ها بوده است. این شهر، همچنین بارها تسخیر، تخریب و بازسازی شده است. دهلی از آن دست شهرهایی است که رشد جمعیت در آن بسیار سریع است و پیش‌بینی می‌شود با نرخی ثابت در سال‌های بعدی همچنان جمعیتی رو به افزایش داشته باشد.

  • جمعیت دهلی؛ هند: 33,807,403 نفر

راهنمای کامل سفر به هند

delhi.jpg
دهلی، یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان 

1. توکیو؛ ژاپن

اگر با تور ژاپن سفر می‌کنید، خوب است بدانید که پایتخت ژاپن، شهر توکیو، با جمعیتی معادل 37 میلیون نفر رتبه‌ اول را در فهرست شهرهای پرجمعیت جهان دارد. توکیو در ابتدا یک روستا برای ماهیگیری بوده که در کتاب‌های تاریخ از آن با نام «ادو» یاد شده است؛ اما پس از افزایش جمعیت و تبدیل شدن به شهر، کمتر پیش آمده که شهر توکیو کاهش جمعیت چشمگیری را تجربه کند.

توکیو در جنگ جهانی دوم، شاهد تنها کاهش چشمگیر جمعیت در تاریخ این شهر بوده است. جمعیت توکیو فقط در پنج سال به نصف، کاهش یافت و زمانی که ژاپن در سال 1945 تسلیم شد، جمعیت آن تنها 3.5 میلیون نفر بود. این سبک از فرسایش تدریجی جمعیت در توکیو، نقش مهمی در کاهش جمعیت فراوان این شهر داشت؛ اگرچه حملات هوایی گسترده متفقین نیز تلفات چشمگیری داشت. حداقل 100 هزار نفر در بمباران آتش نیروی هوایی ایالات متحده در توکیو در 9 مارس 1945 کشته شدند و تخمین زده می‌شود که حدود یک میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند.

پس از جنگ، جمعیت دوباره به‌سرعت افزایش یافت که شاید نشان‌دهنده این باشد که بسیاری از ساکنان آن، به‌طور موقت شهر را ترک کرده‌اند. کمتر از یک دهه طول کشید تا شهر به جمعیت قبل از جنگ برگردد و در سال 1956، جمعیت توکیو برای اولین بار از 8 میلیون نفر گذشت. از آن زمان، رشد جمعیت در توکیو، روندی ثابت و روبه‌ افزایش داشته است.

در این سال‌ها تحولاتی که در نوع تقسیم‌بندی شهرها در ژاپن رخ داد، اهمیت فراوانی دارد و در قرار گرفتن شهر توکیو در صدر لیست پرجمعیت ترین شهرهای جهان مؤثر بوده است؛ زیرا استان و شهر توکیو ادغام شدند و این موضوع، محدوده‌ شهری توکیو را بیشتر کرد.

توکیو هرگز شهر آرامی نبوده است. جنگ، زلزله‌های شدید‌، سونامی و بسیار از اتفاقات دیگر، همواره این شهر را که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیاست، ویران کرده است؛ اما زیبایی توکیو در دوباره برخاستن و از نو ساختن است. درحال‌حاضر، توکیو یکی از بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل شهری را دارد. محیط شهر و معماری و ساختمان‌های آن در مدرن‌ترین و به‌روزترین حالت ممکن است. البته وقتی از یک شهر صنعتی صحبت می‌کنیم، احتمالاً تصور شما به‌سمت محیطی دودآلود و بدون سرسبزی می‌رود؛ درحالی‌که اگر با تور توکیو سفر کنید، خواهید دید که این شهر، ازنظر فضای سبز هم شهری بسیار زیبا و غنی است.

  • جمعیت توکیو؛ ژاپن: 37,115,035 نفر

فهرست جاهای دیدنی توکیو

Tokyo.jpg
توکیو، پرجمعیت‌ترین شهر دنیا

تهران چندمین شهر پرجمعیت جهان است؟

اگر می‌خواهید بدانید که تهران چندمین شهر پرجمعیت جهان است، باید بگوییم که تهران، جایگاه بیست‌ونهم را در بین پرجمعیت ترین شهرهای جهان به خود اختصاص داده است. کلان‌شهر تهران با جمعیت تقریباً 9 میلیون نفری، از رتبه ۳۲ به ۲۹ در جهان رسیده است.

سخن آخر

در این مطلب از بلاگ لست‌سکند، با پرجمعیت ترین شهرهای جهان آشنا شدید و دانستید که این شهرها در کدام کشورها قرار گرفته‌اند. پیش از خواندن این مطلب و شناخت شهرهای جهان به ترتیب جمعیت، حدس می‌زدید پرجمعیت‌ترین شهر جهان کدام شهر باشد؟ آیا تاکنون به این شهرهای پرجمعیت سفر کرده‌اید؟

منبع: www.jagranjosh.com

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.