آنتالیا و حقایق جالبی که کمتر شنیده‌اید!

4.4
از 13 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شنیدنی‌هایی از آنتالیا، مقصد محبوب ایرانی‌ها
16 مرداد 1401 08:00
0

محبوبیت آنتالیا نه تنها در ترکیه، بلکه در سراسر جهان زبانزد مردم است. شاید شهرت آنتالیا در زمینه‌ جاذبه‌های گردشگری باعث شده باشد که بسیاری از نقاط قوت دیگر آن در بین مردم کمتر به چشم بخورد یا برخی از آمار و ارقام مربوط به این شهر کمی ناشناخته باشد. به همین دلیل در ادامه به حقایق جالب آنتالیا می‌پردازیم که مطالعه آن‌ها علاوه بر بالاتر بردن سطح اطلاعات عمومی شما، باعث می‌شود زمانی که با تور آنتالیا از این شهر بازدید می‌کنید، دید متفاوتی به جاهای دیدنی و فرهنگ آن داشته باشید. در این مطلب لست سکند از این نکات جالب آنتالیا برایتان می‌گوییم. 

آنتالیا با تاریخ کهن

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که جاهای دیدنی آنتالیا فقط به طبیعت زیبا و خیابان‌های مدرن آن محدود می‌شوند در صورتی که جاهای تاریخی بسیاری مثل جاهای دیدنی آسپندوس در این شهر وجود دارد. اولین باری که نام محدوده آنتالیا در سالنامه‌ها ذکر شد، حدود 150 سال قبل از میلاد مسیح بود. به عبارتی، آنتالیا بیش از 2000 سال قدمت دارد و قبل از اینکه آنتالیا نامیده شود، به عنوان آتالیا شناخته می‌شد. زیرا پادشاهی به نام آتالیوس فیلادلپوس نام خود را بر این شهر نهاده بود.

turkey-antalya-hadrians-gate.jpg
آنتالیا، شهری تاریخی در ترکیه 

آنتالیا و تراکم جمعیتش

آنتالیا در بین تمام شهرهای ترکیه، از نظر جمعیت رتبه هشتم را دارد اما در بین شهرهای ساحلی این کشور، بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده است. یکی از بیشترین آمار افزایش جمعیت در شهرهای ترکیه به آنتالیا مربوط است زیرا عملیات‌های توسعه‌ رفاه در این شهر، بسیاری از افراد را در مهاجرت به آنتالیا مشتاق می‌کند. همچنین خوب است بدانید که در فصول گردشگر پذیری آنتالیا، جمعیت این شهر تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد.

156340.jpg
آنتالیا شهری پرجمعیت

آنتالیا و حجم گردشگران

اقتصاد شهر آنتالیا بر پایه صنعت گردشگری استوار است. یکی از حقایق جالب آنتالیا این است که این شهر میزبان بیش از 35 درصد از گردشگرانی است که به ترکیه سفر می‌کنند. سالانه بیش از 6 یا 7 میلیون گردشگر از 190 کشور جهان به آنتالیا سفر می‌کنند. در برخی از روزهای سال جمعیت گردشگران در آنتالیا به بیش از 70 هزار نفر می‌رسد. این شهر مخصوصا در بین ایرانی‌ها محبوب است و تورهایش بسیار پرطرفدار است.

لیست قیمت تورهای آنتالیا

antalyaairport.jpg
جمعیت انبوه گردشگران در فرودگاه آنتالیا

وسعت آنتالیا

آنتالیا علاوه بر اینکه پرجمعیت‌ترین شهر در سواحل آناتولی است، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه نیز محسوب می‌شود به طوری که در بین 10 شهر وسیع ترکیه جای دارد. وسعت آنتالیا تقریبا 1417 کیلومتر مربع است با این حساب، وسعت شهرهایی همچون سنگاپور و بحرین تقریبا نصف وسعت آنتالیا است.

Location_of_Antalya_province_in_Turkey_red_colored_area_Map_shown.jpg
موقعیت آنتالیا در ترکیه

آیا در آنتالیا برف می‌بارد؟

رطوبت بالای هوا در آنتالیا ممکن است باعث شود در فصل زمستان احساس سرما کنید اما باید بدانید که بارش برف یکی از کمیاب‌ترین اتفاقات در آنتالیا است. حتی اگر برفی هم در کار باشد، در ارتفاعات بالا رخ می‌دهد و به سرعت آب می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زمستان در آنتالیا، بادهای قوی و بارش‌های سنگین است که در طول سفر در زمستان ممکن است آن‌ را تجربه کنید.

main-qimg-5d1a7de08d0553618fa5ce6d09e6349d-lq.jpg
بارش برف در آنتالیا نادر است

آتش همیشه روشن آنتالیا

شعله‌های آتشین چیمرا یکی از اعجاب برانگیز ترین جاهای دیدنی آنتالیا است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. این شعله‌های آتش در 24 ساعت شبانه روز روشن هستند و از آن‌ها استفاده‌های گوناگونی می‌شوند. راز این شعله‌ها حتی پس از اینکه بارها برای خاموش کردنشان تلاش شد، هنوز هم به طور کامل فاش نشده است. بنا بر گفته‌های بسیاری از افراد، این شعله‌ها در زمان قدیم بر افراشته شدند تا به عنوان چراغ عمل کنند و مانع از تصادف کشتی‌ها با صخره‌ها شوند.

yanartas-in-antalya-in-turkey.jpg
آتش همیشه روشن آنتالیا

پرتقال، یکی از نمادهای مهم آنتالیا

اگرچه کاشت پرتقال تاریخ دور و درازی در آنتالیا ندارد، اما امروزه به یکی از نمادهای مهم این شهر به شمار می‌رود. اولین بار در سال 1930 کاشت پرتقال در آنتالیا قوت گرفت. پرتقال‌های تلخ آنتالیا شهرت بسیاری دارند و مانند برخی از گونه‌های مرکبات، از کشورهای شرقی وارد آفریقا و سپس مناطق مدیترانه‌ای شدند، در سفر خود به آنتالیا حتما این پرتقال‌ها را امتحان کنید.

orangetree.jpg
پرتقال نماد آنتالیا

فرهنگ‌های متنوع در آنتالیا

در طول قرون مختلف، آنتالیا تحت سلطه قدرت‌های گوناگونی از یونان، سلسله بیزانس و روم بوده است به همین دلیل فرهنگ‌های گوناگونی در این شهر دیده می‌شود. حتی بعد از جنگ جهانی اول، این شهر تا دو سال تحت سلطه نیروهای ایتالیایی بود. به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی بسیاری از هر کدام از این دوره‌ها در آنتالیا به جا مانده است که شامل آثار تاریخی و یادبود‌ها از فرهنگ‌های مختلف می‌شوند.

antalya-2fk9_cover.jpg
ورودی آنتالیا

دمای همیشه بالای صفر آنتالیا

در میان دانستنی های آنتالیا این مورد بسیار جالب است. کمترین دمایی که تاکنون در آنتالیا ثبت شده است 4.4 درجه سلسیوس بوده است. به همین دلیل است که بارش برف در آنتالیا بسیار نادر است. بالاترین دمای ثبت شده در این شهر نیز 45.5 درجه بوده است. البته لازم به ذکر است که این آمار مربوط به رکورد‌های دما در این شهر هستند و از آن‌جایی که آنتالیا به دریا نزدیک است، دمای نسبتا معتدلی دارد. دمای معتدل و روزهای آفتابی در آنتالیا باعث شده است که بسیاری از تفریحات آنتالیا در سواحل این شهر انجام شود.

turtsiya-pogoda-oktyabr.jpg
تاکنون دمای آنتالیا زیر 0 نرفته است

یکی از بهترین پیاده روی‌های دنیا در آنتالیا

مسیر پیاده روی 540 کیلومتری بین آنتالیا و فتحیه طولانی‌ترین و شگفت‌ انگیزترین ماجراجویی برای دوستداران پیاده روی در دنیاست که به عنوان طولانی‌ترین مسیر پیاده روی در جهان شناخته می‌شود و از روستاهای گوناگونی عبور می‌کند. این مسیر پیچ و تاب خورده و مرموز، در قرون گذشته افراد محلی بسیاری را به روستاهایشان می‌رساند.

hiking-lycian-way.jpg
طولانی ترین مسیر پیاده روی در آنتالیا

آنتالیا چند شهر دارد؟

اصولاً آنتالیا به دو بخش تقسیم شده است که به آنتالیای قدیم و جدید شناخته می‌شود. همانطور که از نام‌ آن‌ها پیداست، شهر جدید آنتالیا از تمام ویژگی‌های یک شهر مدرن برخوردار است اما آنتالیای قدیمی بیشتر شامل جاذبه‌های تاریخی و رستوران‌های خانوادگی دنج می‌شود. محدوده قدیمی این شهر بیشتر به عنوان کالیسی (درون حصار یا قلعه) نامیده می‌شود که از دوران‌های مختلف یادگارهای گوناگونی دارد. برای اینکه بدانید کدام منطقه برای رزرو هتل مناسب است، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید.

بهترین محله های آنتالیا برای اقامت

Kaleici.jpg

آنتالیا از چند شهر تشکیل شده

مناطق حفاظت شده در آنتالیا

آنتالیا فقط بخشی از ترکیه را شامل می‌شود، امّا به تنهایی پنج پارک ملی دارد. هر کدام از این پارک‌های ملی، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و پوشش‌های گیاهی، جانوری و محلی خاصی را درون خود یا در اطرافشان جا داده‌اند.

تراکم مناطق محافظت شده آنتالیا در نقشه ترکیه.jpg
تراکم مناطق محافظت شده ترکیه در آنتالیا

صعود به بلندترین قله آنتالیا

حتما در مورد کوه‌های زیبای آنتالیا نوشته‌های گوناگونی را خوانده‌اید. جالب است بدانید که اگر دستی در کوهنوردی داشته باشید، می‌توانید بلند‌ترین قله‌های آنتالیا را در کمتر از یک روز فتح کنید. برای مثال کوه تاحتالی یکی از بلند‌ترین نقاط آنتالیا است که ارتفاع آن تنها 2300 متر است. همچنین یکی دیگر از نقاط مرتفع‌تر در نزدیکی شهر آنتالیا، کوه‌های بیداگلاری هستند که ارتفاع آن‌ها حداکثر 3100 متر است.

Antalya-Mount-Tahtali.jpg
قله تحتالی آنتالیا

آنتالیا از بهترین مقاصد ماه عسل

از ابتدای جنبش توسعه زیرساخت‌های گردشگری در ترکیه تاکنون، آنتالیا همواره به عنوان یکی از بهترین مقاصد ماه عسل در این کشور شناخته می‌شود. ترکیب کوه، جنگل و ساحل در این استان ترکیه، باعث می‌شود که عکس‌های شما زمینه‌ای بهشت گونه و کم نظیری داشته باشند. خصوصا اگر از تلکابین‌های این شهر استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده از تفریحات ساحلی آنتالیا در تابستان همراه با تورهای مرداد ماه آنتالیا است.

مشاهده قیمت تورهای آنتالیا مرداد ماه

pair-wedding-ring-sand_1252-588.jpg
سواحل آنتالیا یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های ماه عسل

آنتالیا و بزرگ‌ترین تونل آکواریوم جهان

یکی از نکات جالبی که خوب است درباره آنتالیا بدانید، این است که این شهر بزرگ‌ترین تونل آکواریوم جهان را دارد. این تونل 131 متر طول و 3.5 متر عرض دارد که در آن 250 گونه مختلف از موجودات آبزی زندگی می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید در جهان آکواریوم‌های بسیاری وجود دارند و وجود بزرگ‌ترین آکواریوم جهان در آنتالیا، نشان‌دهنده اهمیت توسعه جاذبه‌های گردشگری در این شهر است.

4a.jpg
آکواریوم آنتالیا

اولین هتل گردان جهان در آنتالیا

یکی از مشهورترین حقایق جالب آنتالیا، ساخته شدن اولین هتل گردان جهان در این شهر است که در گینس نیز ثبت شده است. این 24 اتاق را شامل می‌شود و با چرخش، چشم‌اندازهای گوناگونی از دریای مدیترانه و رشته‌کوه‌ها را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. ساخت این هتل در سال 2005 به پایان رسید و بیش از 22 میلیون دلار هزینه برداشت و اکنون جزء یکی از بهترین هتل‌های آنتالیا محسوب می‌شود.

لیست بهترین هتل‌های آنتالیا

1.jpg.730x569_q85_box-0,0,1500,1171_crop_detail.jpg
هتل گردان آنتالیا

آنتالیا چند پرواز بین المللی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، هر ساله گردشگران بسیاری از آنتالیا دیدن می‌کنند و تعداد پروازهای بین المللی شهر فراوان است. به همین دلیل فرودگاه آنتالیا، بیشتر لاین‌های خود را به پروازهای خارجی اختصاص داده است. خوب است بدانید فرودگاه آنتالیا دومین فرودگاه بزرگ در ترکیه است. همچنین یکی از رکوردهای فرودگاه آنتالیا فرود و پرواز 1003 هواپیما و جا به جایی 81 هزار مسافر در یک روز است.

antalya-airport2.jpg
فرودگاه آنتالیا

اهمیت آنتالیا در چه حوزه‌هایی است؟

بسیاری از افراد اهمیت آنتالیا را فقط در جاذبه‌های گردشگری آن می‌دانند اما این تفکر کاملا اشتباه است. بلکه یکی از نقش‌های مهم آنتالیا در بندری بودن این شهر نهفته است. پس از بندرهای استانبول، مرسین، ازمیر، آنتالیا یکی از مهم‌ترین بندرهای اقتصادی در ترکیه را دارد.

بندری در انتالیا.jpg
چشم اندازی از یک بندر در آنتالیا

سخن آخر

زمانی که بحث از بهترین شهرهای ترکیه می‌شود، همه ما چیزهای در مورد آن‌ها شنیده‌ایم که اغلب تکراری هستند، در حالی که هر چقدر اطلاعات خود را در مورد حقایق و ویژگی‌های جالب و خاص یک شهر بیشتر کنیم، قطعا در سفر خود به نکاتی توجه خواهیم کرد که بهترین تجربیات را برای ما رقم می‌زند. آنتالیا هم از آن شهرهاست که با وجود شهرتش، چیزهای کمی از آن می‌دانیم. در این مطلب سعی کردیم انواع مختلفی از دانستنی های آنتالیا را از جنبه‌های مختلف این شهر به شما ارائه دهیم تا با استفاده از آن‌ها سفر بهتری را تجربه کنید.

 

تالیف: تیم نویسندگان لست سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.