ناگفته هایی از مسافرت من به استانبول

آموزش سفرنامه‌ نویسی
20 شهریور 1400 09:00
89.7K

با سلام خدمت دوستان عزیز.

واقعیتش قصد نوشتن سفرنامه رو نداشتم ولی با توجه به سفرنامه هایی که خوندم و سفری که رفتم متوجه شدم که خیلی از اطلاعات تغییر کرده مخصوصا قیمتها. نهایتا به این نتیجه رسیدم که سفرنامه ای به صورت مقاله ای جامع تهیه کنم تا دوستان با دید بهتری به سفر برن. برای خلاصه سازی سعی میکنم اطلاعات تاریخی اماکن رو نگم چون همتون قطعا کلی تحقیق میکنین و نیاز نیست تکرار بشه و عکس اضافه هم نمیزارم و فقط عکسهایی که یه پیامی داشته باشه میزارم.

من و خانومم به عنوان ماه عسل و اولین سفر خارجیمون استانبول رو انتخاب کردیم. ضمنا با توجه به اینکه به خاطر کرونا مراسم عروسی نگرفته بودیم قصد داشتیم تعدادی عکس فرمالیته هم بگیریم که شهر استانبول با توجه به طبیعت و آثار تاریخیش خوراک اینجور عکساست. خیلی از گروه های عکاسی رو بررسی کردیم و در انتها با آقا آرمان هماهنگ کردیم. هم توکارشون خیلی حرفه ای و خوب بودن و هم خیلی منصف بودن و هم رفتارشون بسیار دوستانه بود. پیج اینستاگرامشون رو میزام که اگه خواستین استفاده کنین. امیدوارم لست سکند حذف نکنه تا از کسب و کار این دوستمون حمایت بشه. آدرس پیجش در اینستاگرام: @armanshahmiri

با توجه به اپیدمی کرونا که در کشور خودمون و جهان وجود داشت یه مقدار دودل بودیم از اینکه ممکنه اماکن دیدنی و عمومی بسته باشه اما با یه مقدار سرچ متوجه شدیم که ترکیه بیش از 50 درصد جمعیتش رو واکسینه کرده و مشکلی از این جهت در ترکیه نیست. خوب مثل همه سفرها اولین و ضروری ترین کار برنامه ریزی برای سفر هست. با توجه به اینکه اولین سفر خارجیم بوده فکر میکنم با وسواس زیادی مطالعه مقصد و برنامه ریزی سفر رو انجام دادم.

برنامه سفرمون نیمه دوم مرداد ماه بود یعنی گرمترین فصل سال. یه خورده دودل بودیم که ممکنه خیلی گرم باشه. سایتهای هواشناسی بازه دمایی رو بین 22 تا 29 نشون میداد که به نظرم به نسبت شمال ایران که 28 تا 36 بود خیلی خنک محسوب میشد. و واقعا هم هواش خنک و مطبوع بود. با این احتساب به نظرم استانبول توی شهریور بهترین آب و هوارو داره و مهرماه باید خیلی سرد باشه.

همیشه فوبیای عدم توانایی ارتباط و مشکل زبان مشترک تو کشور دیگه رو داشتم. خوب زبان انگلیسیم بدک نیست اما اغلب میگفتن انگلیسی تو ترکیه بدردتون نمیخوره و برعکس بود. همه، حتی شاگردای مغازه هم انگلیسی رو میفهمیدن و مشکل فقط لهجه اونها بود. در کل این از من به شما نصیحت، زبان مشکل ما نیست مشکل اون فروشنده هست که میخواد جنسشو به ما بفروشه پس با خیال راحت برین به سفرتون و اصلا از عدم توانایی ارتباط نترسین. در کل سعی کنین اعدادشون و چند تا کلمه ترکی رو یاد بگیرین. ترکی استانبولی برای ما ایرانی ها خیلی شیرین و بامزه هست. به خاطر همین برا خودم یه دیتابیس کلمات ترکی درست کردم و با ANKIDROID حفظشون کردم.

بیشتر از دو هفته در مورد هر چی که فکر کنین تحقیق کردم و همه رو با توضیحات روی فایل ذخیره کردم و روی نقشه گوگل مپ و MAPS.ME هم نشون کردم. یه تصویر راهنمای سفر به استانبول هم برای خودم تهیه کردم. برای اینکه شما هم از این تصاویر استفاده کنین فقط عکسها رو براتون میزارم خودتون بیشتر تحقیق کنین. عکسها رو از اینترنت گرفتم.

جاهای دیدنی استانبول

سواحل و پلاژ های معروف

سواحل استانبول
موقعیت سواحل و پلاژ های معروف

یه برآورد اولیه هزینه هم به شکل زیر انجام دادم. هزینه های واقعی نهایی رو انتهای سفرنامه میزارم.

هزینه های سفر به استانبول
برآورد اولیه هزینه

درباره نرم افزارهایی که ممکنه بدردمون بخوره هم تحقیق کردم و یه سری از نرم افزارهارو  روی گوشیم نصب کردم که جز نرم افزارهای نقشه بقیه به کارم نیومد.

نرم افزار های مهم در استانبول
اپلیکیشن های مهم در سفر به استانبول

اولین کار انتخاب تور مناسب بود. سایت های مختلفی برای رزرو و خرید تور و بلیط وجود داره مثل لست سکند که میتونین پکیج تورهای مختلف ( از تور ۳ روزه گرفته تا تور استانبول ۷ شب و ۸ روز) رو بررسی کنین و خریدتون رو انجام بدین. ضمنا هیچ کدوم از سایت ها انتخاب هتل بر اساس موقعیت نداشت. مثلا نقشه استانبول با کلیه هتل ها باشه و شما بتونین بصورت پاپ آپ هتل ها رو چک کنین. همچنین نظرات ارائه شده خیلی قدیمی بود و ظاهرا امکان اضافه کردن عکس توسط کاربر برای هتل ها رو نداشت. که جا داره سایت های مشهور روی این قابلیت ها بیشتر کار کنن.

به نظر من سخترین قسمت انتخاب تور استانبول، انتخاب هتل هست. خوب من اول بر اساس هتلهای منطقه تکسیم فیلتر کردم و بعد به ترتیب قیمت مرتب کردم و تا رنج 12 میلیون کلیه هتلها رو بررسی کردم و در مرحله بعد زیبایی اتاقها و نظرات کاربران رو برای هتل های باقیمونده چک کردم. اینجوری از بین 100 ها هتل محدود شدم به تعداد انگشت شمار و انتخاب برام راحت تر شد. زمان پرواز رفت رو صبح ساعت 10 گذاشتم که با 3 ساعت پرواز و 1.5 ساعت اختلاف زمانی و 2 ساعت ترنسفر ساعت 13.5 برسیم هتل و برگشت رو ساعت 19 گذاشتم که تقریبا 5 ساعت قبل پرواز ترنسفر بیاد دنبالمون و بتونیم از صبحش استفاده کنیم.

به خاطر اپیدمی کرونا می بایست چند کار انجام داد. اول اینکه 72 ساعت قبل پرواز تست PCR کرونا بدیم. تست کرونا هم از مراکز مورد تایید وزارت بهداشت باید انجام بشه. مراکز مورد تایید رو از این سایت چک کنین. مواظب باشین بعضی خطوط هواپیمایی مثل هواپیمایی آتا، فقط چند تا مرکز توی تهران و کرج و ارومیه رو قبول دارن. پس قبل از گرفتن تور این لیست رو چک کنین که مجبور نشین از شهرستان بخاطر تست بیاین تهران و برگردید. پرینت تست PCR هم همراهتون باشه. موقع گرفتن کارت پرواز چک میکنن. بصورت فایل رو گوشی هم قبول میکنن.

بعد می بایست 72 ساعت قبل پرواز، هس کد HES CODE برای هر نفر تهیه کنین و تو گوشیتون فایلشو داشته باشین. چون برای ورود به مراکز خرید و مکانهای عمومی اغلب باید هس کد رو ارائه بدین وگرنه اجازه ورود نمیدن بهتون. از اینجا بگیرین.

حس کد
 اخذ HES CODE

از بلیط رفت و برگشتتون هم پرینت داشته باشین. چون زمان برگشت برای ورود به فرودگاه بلیطتون رو چک میکنن. البته بصورت فایل روی گوشی هم قبول میکردن. یه برگه خود اظهاری هم هست که  تو پرواز رفت هم بهتون میدن. بهتره از قبل پر کنین و داشته باشین. هرچند کسی در طول سفر از ما نخواستش.

برگه خود اظهاری فارسی

برگه خود اظهاری انگلیسی

پاسپورتتون هم بایستی 7 ماه اعتبار داشته باشه وگرنه برین دفتر پلیس +10 و ظرف 3 روز براتون صادر میشه و به آدرستون پست میشه.

از برگه واچر هتلتون هم یه پرینت بگیرین و همراهتون باشه.

در خصوص اینکه لیر همراه خودمون ببریم یا دلار من خودم طرز فکرم این بود که چه کاریه اونجا خودمو درگیر صرافی بکنم از اینجا لیر میبرم اما وقتی رفتم لیر بخرم قیمتهای صرافی ها خیلی بالاتر از سایت بود. قیمت لیر 3300 و قیمت دلار 25550. تصمیم گرفتم دلار بخرم. توی استانبول هم برای چنج کردن چند تا صرافی میرین و نرخ ها رو تابلو زده.

اگر نرخ مورد تاییدتونه میرین داخل و دلار رو میدین و بدون اینکه یه کلام حرف بینتون رد و بدل بشه با همون نرخ، لیر بهتون تحویل میدن و تمام. راستی ترکیه هم مثل ما تورم داره من روز اول با نرخ 8.5 لیر به ازای هر دلار چنج کردم دو روز بعد 8.46 و 5 روز بعد 8.4. در هر صورت اگه دلار هم میبرین حداقل 200 لیر ترکیه همراه خودتون داشته باشین ممکنه نیازتون بشه.

متاسفانه 3 روز قبل پرواز بهمون اطلاع دادن که پرواز رفتمون که ساعت 10 صبح هواپیمایی قشم ایر بود کنسل شد و پرواز جایگزین همون روز ساعت 19 دادن. خیلی ناراحت و عصبی شدم چون برای روز اول برنامه داشتم. چمدون مون رو بستیم و برنامه تفریح و گردشمون رو نهایی کردیم و آماده رفتن شدیم.

برنامه اولیه 6 شبه سفر

یکی از واجبات تو سفر استانبول اینه که یه کیف رو دوشی یا یه کوله همراهتون باشه و وسایل موردنیازتون و کلیه مدارکتون رو داخلش بزارین. ضمنا یادتون باشه پاسپورتاتون تو پرواز همراهتون باشه و یه وقت نزارین تو چمدون و بره تو قسمت بار چون تو مقصد قبل رسیدن به چمدونهاتون اول باید پاسپورتتون مهر ورود بخوره.

روز پرواز سه ساعت قبل می بایست تو فرودگاه باشیم. ما هم از شمال داشتیم حرکت میکردیم 5 ساعت تا فرودگاه راه داشتیم، پس 8 ساعت قبل پرواز حرکت کردیم. قبل فرودگاه امام خمینی خدمات رفاهی خلیج فارس وایستادیم. رستوران سلف سرویس خوبی داشت و ناهار رو اونجا خوردیم. کیفیت غذاش خوب بود و برای دو پرس غذا پر و پیمون شد 220 تومن به لیر بهتون بگم 70 لیر. این برای مقایسه با رستوران های استانبول.

ماشین رو پارکینگ طبقه منفی 2  گذاشتیم و از شماره ستون عکس گرفتیم و رفتیم سالن خروجی که طبقه 2 فرودگاه امام بود. اول عوارض خروج از کشور رو با دستگاههای سداد پرداخت کردیم نفری 400 تومن. البته اینترنتی هم میشه از قبل از این سایت پرداخت کنین که اونجا درگیرش نشین. پرواز رفتمون قشم ایر بود و دو نوع شام برای انتخاب داشتن.

شام هواپیمایی قشم ایر

بالاخره رسیدیم فرودگاه استانبول. ساعتهامون رو 1.5 ساعت عقب کشیدیم. فرودگاه استانبول خیلی بزرگه. ما از بخش B وارد شدیم و کلی راهپیمایی داشت. اما کل مسیر رمپ برقی داشت. انتهای بخش B یه پله برقی داشت که به طبقه پایین میرفت که محل چک کردن پاسپورت و تست PCR بود. بعد روی تابلو شماره پروازمون رو پیدا کردیم و شماره نوار نقاله برای تحویل بار رو پیدا کردیم. بارمون رو گرفتیم و به سمت خروجی 13 که ترنسفرمون اونجا بود رفتیم. شماره خروجی رو پشتیبانی تور بهتون میگه. این سایت راهنمای فرودگاه استانبول هست.

خوب دوستان از فرودگاه خارج نشین چون تا ترنسفر بخواد همه رو جمع کنه طول میکشه. بهترین کار اینه که اینترنت فرودگاه رو فعال کنین. از دستگاه های مخصوص میتونین یه رمز برای 1 ساعت کار با اینترنت بگیرین. البته من از فرودگاه بیرون اومده بودم و یادم افتاد فعال نکردم. بعد دیدم غیر از پاسپورت با اس ام اس هم میشه، که فعالش کردم. راهنمای فعال سازی

ترنسفر مربوط به ما هیچ تابلویی دستش نبود ما یه 10 دقیقه ای هاج و واج تو خروجی 13 اینور اونور رو نگاه کردیم که یهو صدای یکی اومد، پرواز قشم ایر. رفتیم طرفش و حدود 40 دقیقه ای منتظر بودیم تا همه مسافرا بیان.

دوستانی که بدون تور رفتن و ترنسفر ندارن میتونن برن طبقه پایین خروجی ها و اونجا اتوبوسهای مخصوص فرودگاه HAVAIST هست و به همه جای شهر مسیر دارن. از این سایت میتونین مسیرها و قیمت بلیط اتوبوس ها رو چک کنین.

ترنسفر به همراه لیدر، ما رو تا در هتل برد و بدون هیچ مبلغ ورودی check in هتل انجام شد. پسورد وای فای هتل و محل رستوران هتل رو از پذیرش پرسیدیم و رفتیم تو اتاقمون. ساعت 12 شب شده بود اما ما وسایل رو گذاشتیم و رفتیم تو خیابون استقلال یکی دو ساعتی دور زدیم و اومدیم خوابیدیم تا برای فردا آماده شیم.

چیزی که اولین شب خیلی به چشم میاد حجم بالای آدمها از همه نژادها و قومیتها تو خیابون استقلال بود که دیدنش برای اولین بار بسیار براتون جالبه. بطوری که عرض خیابون استقلال که فکر کنم 15 متری بود کامل پر آدم بود. ضمنا چون میدون تکسیم روی تپه هست و خیابون استقلال شیب به سمت پایین داره وقتی از سمت تکسیم وارد استقلال میشین کل حجم آدمها رو یه جا میبینین و پشت بندش هنگ میکنین.

دومین چیزی که به چشتون میاد تعداد زیاد ماشین های لوکس و بروز از برندهای اروپایی و آمریکاییه که نشون میده این کشور خیلی پولدار زیاد داره.

سومین چیز جالب این که همه رستوران ها و کافه ها چه بزرگ و چه کوچیک یه تعدادی میز و صندلی جلو مغازشون میزارن و خیلی از مشتریا تمایل دارن بیرون روی این صندلی ها بشینن. من خودم اغلب از همین  میزها استفاده میکردم و به نظرم خیلی جذاب بود. تو ایران همچین چیزی ندیدم و فکر کنم به خاطر شلوغی بیش از حد شهرها عملی هم نباشه. شایدم شهرداری تو ایران همچین اجازه ای نمیده. تو ترکیه قیمت بنزین حدود 7 لیر هست به خاطر همین خیابونهاشون مثل ایران پر ماشین نیست.

اسم هتلمون HOTEL PERA CENTER بود هتل کاملا بازسازی و مجددا طراحی داخلی شده. خیلی شیک طراحی شده بود ولی اتاقاش خیلی کوچیک بود و یه بدی که داشت با برداشتن کارت هتل و بیرون رفتن کلیه سیستم های برقی حتی یخچال از کار می افتاد. در نتیجه اصلا یخچالش قابل استفاده نبود. حجم و کیفیت صبحانه خوب بود اما زیاد تغییر نمیکرد. ضمنا به خاطر کرونا سلف سرویس نبود و پک میدادن. برخورد کارمند شیفت روز پذیرش هم اصلا خوب نبود. زورش میومد حتی یه تاکسی زنگ بزنه. برای بار بعدی قطعا این هتل نمیرم.

صبحانه هتل PERA-CENTER
صبحانه هتل

هتل ها دیگه مثل قبلا، برگه مزاحم نشوید و برگه تمیز کردن ندارن که رو در نصب کنین بجاش یه صفحه دیجیتالی پشت در هست که وضعیت رو نشون میده و تو اتاق هم کلید هایی تعبیه شده که میتونین درخواست تمیز کردن اتاق یا مزاحم نشوید رو بزنین.

کلیدهای اتاق هتل

کار با صندوق امانات اتاق هم اینجوریه که درب صندوق رو میبندین و یه کد میزنین و قفل میشه. به همین سادگی کد ست میشه و برای باز شدن همون کد رو میزنین. یعنی هر دفعه درب رو باز میکنین رمز ریست میشه. من کلی باهاش ور رفتم و نمیدونستم چجوری باهاش کار کنم و فکر میکردم خیلی پیچیدست و برعکس خیلی ساده بود. یکی از مشکلات ما ایرانیا توی مسافرت های خارجی اینه که بخاطر تحریمها، مستر و یا کردیت کارت نداریم و یه حجم زیادی پول نقد رو همراهمون اینور اونور میکشیم و همیشه احتمال دزدی و یا حتی جا گذاشتن و گم کردن کیف وجود داره. پس اعتماد کنین و از صندوق امانات اتاق استفاده کنین.

خوب امروز اولین روز حضورمون هست. برای شروع، کارهای زیادی برای انجام دادن دارم. اول یه مقدار پول چنج کردیم. بعد یه سیم کارت از ترکسل خریدم طرح TOURIST WELCOME PACK به مبلغ 220 لیر که 20 گیگ اینترنت داشت و استفاده از واتساپ هم مجانی بود. کلا تو یه هفته ای که اونجا بودم با اینکه خانمم هم با هات اسپات بهش وصل بود فقط 3 گیگش استفاده شد. ترکیه 3 تا اپراتور اصلی داره به نام های TURKCELL , VODAFONE , TURK TELEKOM که ترکسل از همه بهتره. قیمتشون هم مثل همه و حدودا 10 تا 20 لیر با هم اختلاف دارن.

قیمت سیم کارت ترک سل
طرح های سیم کارت ترک سل

البته خیلی هم واجب نیست حتما بخاطر اینترنت سیم کارت بخرین چون علاوه بر هتل ها، شهرداری هم تو اغلب نقاط شهر وای فای مجانی گذاشته (IBB WIFI) و روزی 1 گیگ میتونین استفاده کنید. کافیه وای فای رو روشن کنید و به IBB WIFI وصل بشین و اطلاعات ثبت نام رو بدین و پسورد براتون اس ام اس میشه.

بعد رفتیم داخل مترو و خواستیم یه استانبول کارت بخریم اما همه دستگاه ها خالی بود و پیغام (Istanbul card is not available) رو میداد. اومدیم بیرون مترو دستگاهی ندیدیم. مجبور شدیم از یه سوپری 25 لیر بخریم که 10 لیر هم شارژ داشت. قیمتش با دستگاه 10 لیر بود. راهنمای خرید بلیط از دستگاه رو هم میتونین از اینترنت سرج کنید و ببینید و البته که خیلی ساده ست.

نکته: تا قبل از سال ۲۰۰۹ به جای استانبول کارت از اکبیل استفاده می‌شد و الان دیگه وجود نداره.

بعدتر یه دستگاه کنار ایستگاه ترانوا سر میدون تکسیم دیدیم که کارت داشت. ای کاش زودتر میدیدم. جدیدا هر نفر می بایست یه استانبول کارت داشته باشه. بعدشم اینکه بخاطر مدیریت کرونا، استانبول کارت بخودی خود کار نمیکنه و میبایست HES CODE رو به استانبول کارت متصل کرد. از این سایت متصل کنید. اگه هم اینترنت نداشتین تو دفتر مترو همون ابتدای ورود به مترو تکسیم یه پولی میگیرن و براتون انجام میدن.

مطالب پیشنهادی:

خوب از شانس ما فونیکولار هم کار نمیکنه و مجبوریم از یه مسیر دیگه بریم. کل یک هفته ای که ما اونجا بودیم فونیکولار در حال تعمیر بود و غیر قابل استفاده.

درباره سیستم های حمل نقل عمومی استانبول بگم که خیلی متنوع هست.

1-مترو که میدونین چیه.

2-فونیکولار ترکیب مترو و ترانواست. یعنی زیر زمینه اما با کابل کشیده میشه.

3-تراموا که دیگه تو استانبول کابلی نیست و برقیه.

4-اتوبوس که به جای جای شهر مسیر داره و میتونین از گوگل مپ شماره اتوبوس موردنظرتون رو پیدا کنین.

5-متروبوس که همون BRT خودمونه.

6-دولموش که مثل همون ون های خودمونه

7- تاکسی شهری

8-اتوبوس های HAVAIST اتوبوسهای VIP مخصوص فرودگاه که با هزینه کمی مسافرها رو جابجا میکنه.

9-تاکسی های انلاین BITAKSI و ITAKSI  که البته من نتونستم ازشون استفاده کنم و به اندازه کافی سرویس نداشت

9-دوچرخه های ISBIKE که نیاز به کارت اعتباری برای فعالسازی داره و برای ما قابل استفاده نیست

10-اسکوتر های MARTI که اونم متاسفانه کارت اعتباری میخواد و برای ما قابل استفاده نیست.

11-موتورسیکلت های اینترنتی SCOTTY و 12-اتوبوس های دوطبقه HOP ON HOP OFF برای گردش در شهر.

سیستم های حمل و نقل در استانبول
عکس 30 (انواع سیستم های حمل و نقل)

از قبل نقشه مترو استانبول رو گرفته بودم. تفاوت اصلی که مترو استانبول با تهران داره اینه که در استانبول خط رفت و برگشت در دوطرف، و مسیر دسترسی به واگن ها، در وسط دو خط وجود داره یعنی تا کنار واگنها میرین و اونجا تصمیم میگیرین ینی کاپی برین یا حاجی عثمان. درنتیجه مثل  مترو تهران لازم نیست از همون ابتدا دنبال مسیر دسترسی سر خط و ته خط بگردی که اشتباه نری. از این لحاظ مترو استانبول خیلی راحت تر بود.

مترو استانبول
چیدمان خط رفت و برگشت و مسیر دسترسی مترو استانبول

چیز دیگه ای که برای ما ایرانی ها توی مترو استانبول جالبه زمانبندی دقیق ورود ترن هاست. تو هر ایستگاه یه تابلو هست و زمان رسیدن دو قطار بعدی رو میزنه و دقیق سر وقت میرسه. من تو یه هفته ای که از مترو استفاده کردم زمان ورود ترن بعدی بیشتر از 7 دقیقه نشد.

راهنمای مترو استانبول
مترو استانبول

یه چیز جالب دیگه تو مترو استانبول اینکه یه جایگاه مخصوص برای اجرای موسیقی گروه های خیابونی تو مترو مشخص کردن و مثل ایران نیست که تن و بدن دوستان موسیقی خیابونی بلرزه از اجراشون.

موسیقی خیابانی در استانبول
جایگاه موسیقی خیابانی در مترو

دوستان لازم نیست حتما نقشه مترو رو داشته باشین. کافیه تو ایران نقشه گوگل مپ آفلاین استانبول رو دانلود کنین و لایه PUBLIC TRANSIT رو فعال کنین. تموم خطوط مترو و ایستگاه هارو  روی نقشه براتون نشون میده. نقشه MAPS.ME هم همین قابلیت رو داره.