سفرنامه صوتی چیست و چطور آن را بسازیم؟

4.3
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چیزهایی که سفرنامه نویس صوتی باید بداند
24 تیر 1401 08:00
0

اشتراک گذاشتن تجربه سفر با دیگران سبب ایجاد حسی می‌شود که انگار ماجراجویی و مسافرت تمام نشده است و هنوز هم می‌توانید به طور ملموس در آن روز‌های سفر زندگی کنید. بعضی‌ها تصور می‌کنند حالا که قلم خوب یا فرصت کافی برای نوشتن ندارند، باید برای همیشه سفرنامه نویسی را فراموش کنند امّا لزوما سفرنامه‌ها به شکل متنی نیستند و می‌توانند به آسانی ضبط صدا و آوای شما هم باشد. از این رو قرار است شما را با سفرنامه‌های صوتی، نوع دیگری از سفرنامه که کمتر هم شناخته هستند، آشنا کنیم. پس همراه لست سکند باشید.

03.jpg

سفرنامه صوتی چیست؟

تعریف سفرنامه صوتی در همان سفرنامه گنجانده می‌شود. سفرنامه در واقع تجربیات و اتفاق‌هایی است که یک شخص در طول سفرش با آن‌ها مواجه می‌شود و آن‌ها را به صورت مستند در حین یا پس از سفرش جمع آوری می‌کند. اگر بدانید سفرنامه چیست، شناخت سفرنامه صوتی هم برایتان مشخص است. سفرنامه متنی و صوتی شبیه هم هستند با این تفاوت که آنچه مخاطب در قالب یک نوشته با دیگران به اشتراک می‌گذارد، به یک فایل صوتی تبدیل شده است. سفرنامه‌های صوتی بی‌شباهت به پادکست نیستند، از این جهت می‌توان آن‌ها را پادکست سفرنامه نامید.

با توجه به اهمیت و جذابیتی که سفرنامه صوتی دارد، در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند، سفرنامه‌های صوتی هم می‌توانند شرکت کنند و توانایی خودشان را محک بزنند. بدون شک این بخش مسابقه برای مخاطبان هم می‌تواند جذاب و شنیدنی باشد.

شرایط شرکت در مسابقه سفرنامه نویسی + جوایز

چرا سفر نامه صوتی ضبط کنیم؟

اکنون با این توصیفات به ویژگی‌های متمایز و مزایای سفرنامه‌های صوتی می‌پردازیم که چرا بهتر است در کنار سفرنامه متنی خود، یک سفرنامه صوتی هم داشته باشیم.

  1. لست سکند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های User Generated Content در ایران این فرصت را برای کاربران ایجاد کرده است که علاوه بر عکس‌ها، ویدئوها و نوشته‌ها، صدای شما هم با هزاران نفر به اشتراک بگذارد. بنابراین می‌توانید هر آنچه در سفر تجربه می‌کنید را به هر نحوی با دیگر سفردوستان هم به اشتراک بگذارید.

  2. مانند کتب صوتی و پادکست‌ها، سفرنامه‌های صوتی هم طرفداران مختص به خود را دارند و تعداد کسانی که به این نوع محتوا علاقه‌مند هستند قابل توجه است، از این رو با تهیه سفرنامه صوتی شانس شنیده شدن و افزایش بازدید خواهید داشت.

  3. شما با تهیه سفرنامه‌‌های صوتی در یک اقدام فرهنگی بزرگ نقش خواهید داشت. فراموش نکنید که برای افراد نابینا، کم بینا و کسانی که به هر دلیلی از تماشا و خواندن متون و تصاویر محروم هستند، صوت یک موهبت محسوب می‌شود. بنابراین این دست افراد که به سفر و گردش علاقه‌مند‌ هستند با سفرنامه‌های صوتی و توصیفات شما از بهترین و دردسترس‌ترین نوع محتوا بهره‌مند‌ می‌شوند. این کار زمانی ارزشمند‌تر می‌شود که بدانید حجم سفرنامه‌‌های صوتی بسیار کمتر از سفرنامه‌های متنی و ویدئویی است.

  4. باید قبول کنیم که شنیدن آسان‌تر از دیدن و خواندن است. به دلیل زندگی شهری و درگیری‌های حاضر، برای ما گوش دادن به یک سفرنامه صوتی کار آسان‌تری به نسبت خواندن یک سفرنامه متنی است. برای مثال حین رفت و برگشت یک مسیر، هنگام رانندگی، قبل از خواب از جمله اوقاتی هستند که دسترسی به سفرنامه صوتی آسان‌تر است.

  5. اگر تاکنون سفرنامه متنی نوشته باشید مطمئنا به این مورد برخورده‌اید که بعضی از خاطره‌ها، تجربه‌ها به زبان آوردنشان جذاب‌تر از مکتوب کردنش‌‎ است و با این روش شما راحت‌تر می‌توانید احساس‌تان را با مخاطب به اشتراک بگذارید. اینجاست که سفرنامه صوتی می‌تواند بهترین مکمل برای آنچه که نوشتید باشد.

قوانین سفرنامه صوتی لست سکند

درست مانند سفرنامه‌های متنی، سفرنامه‌های صوتی نیز از قوانین و شرایط خاصی برخوردار هستند که در ادامه به موارد آن اشاره کرده‌ایم. این نکته را به خاطر بسپارید که ویرایش کردن یک سفرنامه صوتی در مقایسه با سفرنامه‌های متنی کار دشوارتری است، بنابراین قبل از ضبط سفرنامه صوتی به این موارد توجه کنید:

  1. سفرنامه صوتی باید منطبق با سفرنامه‌های منتشر شده یا سفرنامه‌های تایید شده ارسال شود. پس قبل از تایید فایل متنی سفرنامه، اقدام به تولید سفرنامه صوتی نکنید.‍

  2. سفرنامه صوتی باید حاصل تجربه شخصی شما باشد و استفاده از تجربیات دیگران و مطالب موجود در اینترنت مجاز نیست.

  3. در ابتدا و انتهای فایل صوتی باید اعلام کنید که این پادکست برای سایت لست‌سکند دات آی آر ضبط می‌شود.

  4. فایل صوتی قابل ویرایش نیست و بعد از بررسی، تایید یا رد خواهد شد.

  5. به ازای هر یک قسمت سفرنامه متنی، شما مجاز به تولید 1 ساعت فایل صوتی هستید (تشخیص قسمت بندی سفرنامه با مدیریت سایت است و پس از بررسی سفرنامه مشخص می‎شود که در چند قسمت منتشر خواهد شد).

  6. بابت هر بخش از سفرنامه شما می‌بایست 1 فایل صوتی نهایتا 1 ساعته ارسال کنید.

  7. فایل صوتی باید طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد و در صورتی که در بخشی از سفرنامه صوتی موردی در راستای نقض قوانین جمهوری اسلامی ایران شنیده شود، سفرنامه صوتی رد می‌گردد.

  8. در محتوای سفرنامه صوتی از مواردی که خارج از عرف و شرع است، استفاده نکنید.

  9. در مورد اطلاعاتی که در سفرنامه صوتی گفته می‌شود تحقیق کنید تا از صحت آن مطمئن گردید. فایل صوتی قابلیت ویرایش ندارد.

  10. فایل صوتی زیر ده دقیقه در صورتی که محتوایش نه داستان خاصی داشته باشد و نه راهنمای کامل باشد، امکان انتشار در سایت لست ‌سکند را نخواهد داشت.

سفرنامه صوتی لست سکند
سفرنامه صوتی لست سکند

راهکارهایی برای بهتر شدن سفرنامه صوتی

همانطور که پیش‌تر درباره چگونه نوشتن سفرنامه اصولی توضیح دادیم، راهکارهای متعددی هم برای نوشتن یک سفرنامه صوتی وجود دارد که آن‌ها را در غالب چهار مرحله مختلف برایتان توضیح می‌دهیم. این چهار مرحله به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. نوشتن یک سفرنامه خوب
  2. تبدیل سفرنامه متنی به سناریو
  3. راهکارهایی برای بهبود سفرنامه صوتی
  4. نکات فنی برای بهبود سفرنامه صوتی

نوشتن یک سفرنامه خوب

اگر در تولید یک سفرنامه صوتی حرفه‌ای نیستید یا برای اولین بار است که می‌خواهید یک سفرنامه صوتی تهیه کنید، بهتر است قدم اول شما نوشتن یک سفرنامه متنی باشد. سفرنامه‌ای که حتی شامل عکس‌ها و ویدئوهای شما هم می‌شود. برای اینکه با نوشتن یک سفرنامه متنی خوب آشنا شوید، مطالب بلاگ لست سکند از جمله نکات نوشتن سفرنامه خوب را بخوانید که تمامی آموزش‌ها و نکات لازم برای نوشتن یک سفرنامه متنی خوب و باکیفیت در آن توضیح داده شده است.

تبدیل سفرنامه متنی به سناریو

در گام دوم، شما باید سفرنامه متنی خود را تبدیل به نوشته‌ای بکنید که بتوانید هنگام خواندنش، آن را ضبط کنید. نوشته‌ای که باید محاوره‌ای شده باشد، خلاصه‌تر از مطلب اصلی باشد و همانند یک سناریو از جزئیات لازم برخوردار باشد. مثلا اگر قرار است در جایی از مطلب بخندید، سکوت کنید، نفسی بکشید آن را داخل یک پرانتز برای خود مشخص کنید. اگر می‌خواهید سفرنامه‌تان لحنی دوستانه و غیر رسمی‌ داشته باشد، همانطور که قصد گفتنش را دارید در متن مشخص کنید. در تیترهای بعدی نمونه‌هایی از سفرنامه‌های صوتی که در لست سکند ارسال شده‌ است را می‌توانید گوش کنید، اما پیش از آن به دو مورد دیگر از تولید یک سفرنامه صوتی توجه کنید.

ضبط سفرنامه.jpg
ابزار ضبط سفرنامه صوتی

راهکارهایی برای بهبود سفرنامه صوتی

اکنون به شما توصیه‌هایی برای تولید یک سفرنامه صوتی جذاب و گیرا می‌کنیم. این نکات می‌تواند پیش از تبدیل سفرنامه متنی به سناریو و هنگام ضبط سفرنامه صوتی هم کاربردی باشند.

  • اگر عکس یا ویدویی دارید که می‌خواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، می‌توانید آن را توصیف کنید. البته مراقب باشید که در توصیف‌تان زیاده‌روی صورت نگیرد و همچنین ملموس باشد.

  • تا جای ممکن به سفرنامه صوتی‌ خود گوش کنید و اشکالات آن را رفع کنید.

  • بهتر است فایل صوتی‌ شما یک روایت یا داستان داشته باشد، زیرا ماهیت سفرنامه صوتی از شنیدن قصه و داستان می‌آید و اگر هدفتان از ارائه فایل صوتی یک راهنمای صوتی به مقصد مورد نظر است، پیشنهاد می‌شود در ابتدای سفرنامه به این موضوع اشاره کنید.

  • در مورد هزینه‌ها و راه‌های دسترسی می‌توانید با خلاقیت خود در متن به آن‌ها اشاره کنید یا در انتها، هزینه کلی را در صورت تمایل بگویید. به طور کلی کاربردی بودن سفرنامه (صوتی یا متنی) یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.

  • محتوا را شمرده شمرده بخوانید و سعی کنید هیچ غلط املایی در محتوا وجود نداشته باشد. اگر از تلفظ کلمه‌ای مطمئن نیستید، فرهنگ لغت‌های آنلاین در اینترنت وجود دارد که تلفظ درست کلمه را بررسی کنید.

  • سرعت خواندن متن سفرنامه نباید خیلی آرام یا خیلی سریع باشد. سفرنامه را اگر خیلی آرام بخوانید، حوصله‌ مخاطب سر می‌رود و اگر خیلی سریع بخوانید، احتمالا مخاطب هیچ‌ چیزی از محتوا سر در نمی‌آورد.

  • در زیر صدایتان از آهنگی به عنوان موسیقی متن استفاده نکنید. البته در صورتی که با اصول تدوین آشنایی دارید، می‌توانید بخش‌های سفرنامه را با موسیقی مشخص کنید.

  • برای ضبط فایل صوتی باید در فضای خلوت و آرام قرار بگیرید که هیچ سر و صدایی در فضا وجود نداشته باشد (شاید خنده‌دار به نظر برسد اما اگر امکانات کافی و فضای آرام در اختیار ندارید، می‌توانید زیر پتو صدایتان را ضبط کنید که سر و صدای اطراف را بپوشاند).

نکات فنی برای بهبود سفرنامه صوتی

یکی از موارد مهمی که تاثیر قابل توجهی در کیفیت سفرنامه‌های شما خواهد داشت، استفاده از ابزار مناسب و ادیت فایل صوتی است. ابزار مناسب شامل وسایلی مثل میکروفون و فضای اکوستیک می‌شود. اما حتی اگر چنین تجهیزاتی هم ندارید، می‌توانید با یک ادیت نیمه حرفه‌ای کیفیت سفرنامه صوتی خود را تا حد قابل قبولی زیاد کنید. شاید این موارد برای شما سخت به نظر برسد، اما هرچقدر آن‌ها را بیشتر رعایت کنید، سفرنامه صوتی جذاب‌تری خواهید داشت.

از جمله روش‌هایی که می‌توانید صدای گرم‌تر، رسا‌تر و فایل صوتی با کیفیت‌تری داشته باشید، استفاده از نرم‌ افزارهای تنظیم صوت و صدا است. پیشنهاد ما استفاده از برنامه کاملا رایگان Audacity است که می‌توانید آن را برای سیستم‌ عامل‌‎های ویندوز و مک دانلود کنید. این برنامه نسبت به امکانات بسیار خوب و کاملش، محیط کاربری آسانی دارد و همچنین به راحتی ویدئوهای آموزش آن را به زبان‌های فارسی و انگلیسی‌ می‌توانید پیدا کنید. از جمله کارهایی که برای بهبود کیفیت فنی سفرنامه صوتی خود می‌توانید انجام دهید شامل کاهش نویز صدای، بهبود صدای حروف صفیری، عمق و گرما بخشیدن به صدا و کاهش یا افزایش سرعت حرف زدن است.

محیط کاربری audacity.jpg
تصویری از محیط کاربری audacity

نمونه سفرنامه صوتی در لست سکند

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر، چندین سفرنامه صوتی لست سکند که قبلا کاربران در سایت بارگذاری کرده‌اند را گوش کنید. همانطور که اشاره شد، لست سکند به عنوان اولین سایت ایرانی جریان سفرنامه‌های صوتی را در ایران ایجاد کرد و شما‌ می‌توانید نمونه‌هایی از این سفرنامه‌ها را در پادکست سفرنامه‌های لست سکند گوش دهید.

سفرنامه صوتی زیر توسط آقای مجید میرزادی، کاربر لست سکند تهیه شده است. در این پادکست دو قسمتی اقای میرزادی سفرنامه صوتی خود را از سفر به هند با ما به اشتراک گذاشته است که در ادامه، قسمت اول این پادکست را می‌توانید گوش کنید.

 کانال سفرنامه‌های صوتی لست سکند

سخن آخر

در این مطلب از چیستی سفرنامه صوتی و ویژگی‌های سفرنامه صوتی گفتیم. سفرنامه صوتی ماهیت یکسانی با هر نوع دیگری از سفرنامه‌ها دارد، زیرا همان مستندات سفر است که به صورت فایل صوتی تبدیل شده است. درست است که نمی‌توان چیزی از سفرنامه‌های صوتی مشاهده کرد، اما مطمئناً این قابلیت را دارند تا حس شما را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر تاکنون سفرنامه متنی هم ننوشته‌اید، برای حداقل یکبار حین یا پس از اتمام سفرتان اقدام به تولید یک سفرنامه صوتی کنید. اگر تجربه تهیه سفرنامه صوتی داشته‌اید، نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.