مسکو کجاست؟ راهنما و نکات مهم سفر به مسکو

4.4
از 10 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
همه چیز درباره مسکو و سفر به آن
14 خرداد 1403 08:00
0

سفر به مسکو، از سفرهای محبوب بین اغلب گردشگران است. کلیساهای باشکوه، قلعه‌های تاریخی و کاخ‌های بزرگ، همگی بخشی از میراث مسکو هستند. معماری نمادین بناهای مسکو، بازتاب تاریخ پرتلاطمی است که نشان می‌دهد روسیه در طول قرن‌ها، چه اتفاقاتی را پشت‌سر گذاشته است. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند راهنمای سفر به مسکو را در اختیارتان می‌گذاریم.

مسکو کجاست؟

مسکو، پایتخت روسیه و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است که از نظر جغرافیایی و سیاسی اهمیت فراوانی دارد. علت نام‌گذاری مسکو، قرار گرفتن آن در کنار رودخانه مسکوا بوده است. این رود، اکنون از مرکز شهر مسکو عبور می‌کند. این کلان‌شهر، با امکانات متنوع و جاذبه‌های پرشمار تاریخی، در جهان شهرت دارد و افراد بسیاری، سفر به مسکو را در اولویت سفرهایشان قرار می‌دهند.

لیست قیمت‌های جدید تور مسکو

Locator-map-Moscow.bmp
موقعیت مسکو روی نقشه

تاریخچه مسکو

تاریخ مسکو به سال 1147 میلادی بازمی‌‌گردد؛ زمانی که برای اولین بار نام آن در تاریخ آمده است. اوایل قرن دوازدهم میلادی، این کشور شاهد تجزیه روسیه کیوان (Kievan Rus) به بسیاری از حکومت‌های مجزا بود. در این دوره شاهزاده یوری دولگوروکی، شروع به ساختن شهرها و جوامع جدید کرد. در سال 1462 ایوان سوم، معروف‌به ایوان کبیر، شاهزاده بزرگ مسکو شد. او شروع به مبارزه با تاتارها کرد که نتیجه آن، بزرگ‌تر شدن قلمروی مسکو بود.

در سال 1500 میلادی، جمعیت مسکو به 100 هزار نفر رسید و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شد. مسکو، توسط رودخانه مسکو به دو نیم تقسیم شده و در دشت اروپای شرقی واقع شده است. اگر با تور روسیه به مسکو سفر کنید، می‌بینید اگرچه در قسمت جنوبی این شهر تپه‌های کوهستانی وجود دارد، اما سطح آن اغلب هموار است.

RedSquare.bmp
نقاشی نمادین از گذشته و تاریخ مسکو

بهترین زمان سفر به مسکو 

بهترین زمان سفر به مسکو، مارس و آوریل است. در فصل پاییز، سپتامبر و اکتبر هم زمان خوبی برای سفر و گردش در مسکو محسوب می‌شود؛ چراکه در این ماه‌ها، آب و‌ هوای مسکو خیلی سرد نیست و میانگین دمای 32 درجه سانتی‌گراد باعث می‌شود شهر پر از گردشگران از سراسر جهان شود که به‌راحتی می‌توانند از تمام جاذبه‌های این شهر دیدن کنند. 

آب و هوای مسکو

آب‌ و هوای مسکو به سرد بودنش معروف است که این ویژگی، به‌دلیل هوای مرطوب قاره‌ای و نزدیکی به قطب شمال است. به‌طور کلی، آب و هوای مسکو در همه سال یکسان نیست و در فصل‌هایی از سال بسیار معتدل است که فصل گردشگری آن محسوب می‌شود. در ادامه، آب و هوای مسکو را در فصل‌های مختلف بررسی می‌کنیم. روسیه چهار فصل دارد - تابستان از ژوئن تا آگوست (اواسط خرداد تا اوایل شهریور)، پاییز از سپتامبر تا اکتبر(اواخر شهریور تا اوایل آبان)، زمستان از نوامبر تا مارس (از اواسط آبان تا اواسط فروردین) و بهار از آوریل تا مه.

آب و هوای مسکو در بهار

بهار مسکو از آوریل شروع می‌شود و تا مه ادامه دارد. در ابتدای فصل بهار، همچنان هوا کمی سرد و بارانی است و در اواخر فصل، هوا کم‌کم گرم می‌شود. به‌طور کلی، بهار مسکو در واقع همان زمستان است؛ اما کمی ملایم‌تر. دمای هوا در بهار، بین 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد متغیر است و هرچه به پایان فصل نزدیک شویم، هوا گرم‌تر می‌شود.

آب و هوای مسکو در تابستان

تابستان‌های مسکو با روزهای تقویم برابر است و از ژوئن شروع می‌شود و تا نیمه اول سپتامبر ادامه دارد. در اوایل تابستان، هوا کمی بارانی و در روزهایی، طوفانی است که رفته‌رفته از شدت آن کم می‌شود. دمای هوای مسکو در تابستان تا 33 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. در ماه اوت، نشانه‌های آغاز پاییز با کاهش دما تا 29 درجه سانتی‌گراد نمایان می‌شود. بهترین ماه برای سفر به مسکو در فصل تابستان، از اواخر ژوئن تا اواسط اوت است که گرمای هوا برای گردشگران بسیار مطلوب به نظر می‌رسد و فرصت تفریحات تابستانی هم در کنار دیدن جاذبه‌ها فراهم می‌شود.

آب و هوای مسکو در پاییز 

پاییز روسیه از اواخر سپتامبر شروع می‌شود و تا اکتبر ادامه دارد. در مناطق سرد شمالی مانند روسیه، گذر از تابستان به سمت زمستان، معمولاً با پدیده‌ای به‌نام تابستان هندی همراه است. دلیل خاصی برای این پدیده وجود ندارد؛ اما شروع یک دوره گرما و خشکی که خیلی زود هم تمام می‌شود، می‌تواند از دلایلش باشد. رفته‌رفته دمای هوا در نوامبر، مرطوب و سردتر و باران‌ها شروع می‌شود. بااینکه شدت باران‌ها در پاییز مسکو بیشتر و طولانی‌تر است؛ اما در روز ممکن است دما تا 15 درجه سانتی‌گراد برسد. در این فصل، بارش برف هم رخ می‌دهد که به‌دلیل گرم‌تر بودن هوا روی زمین نمی‌نشیند. درمجموع، پاییز مسکو برای گشت‌و‌گذار، کمتر از بهار و تابستان طرف‌دار دارد.

آب و هوای مسکو در زمستان

آب و هوای مسکو در ژانویه بیشتر تحت‌تاثیر مناطق سیبری و قطبی شمال است. دما در زمستان مسکو بین منفی 10 تا منفی 25 درجه کاهش پیدا می‌کند. زمستان روسیه از نوامبر شروع می‌شود و تا مارس ادامه دارد. البته این اعداد، دمای میانگین هستند و ممکن است که در بعضی از روزها و بعضی از ساعت‌ها، دمای مسکو از این اعداد، بسیار کمتر باشد. به‌خاطر داشته باشید که در مسکو اصلاً عجیب نیست که دمای هوا در فصل زمستان، به پایین تر از منفی 10 درجه سانتی‌گراد برسد و از طرفی، سرمای ناشی از عبور بادهای شدید زمستانی از روی برف و یخ نشسته در مسکو، زیاد است و به همین دلایل، سفر به مسکو در این فصل به گرمادوستان پیشنهاد نمی‌شود. البته به‌طور کلی هنگام سفر به مسکو باید لباس‌های مناسب و گرم به همراه داشته باشید. 

3EF5791E-D7D6-43EC-8631-47F75601C1CA.bmp
زمستان‌ برفی مسکو

چرا به مسکو سفر کنیم؟

مسکو برای هرکه اهل هنر باشد و علاقه‌مند به تاریخ، جذاب است. این شهر، موزه‌ها و گالری‌های متعدد هنری و تاریخی دارد. در میان انبوه گالری‌ها و موزه‌ها، گالری دولتی ترتیاکوف را می‌بینید که بزرگ‌ترین مجموعه هنرهای زیبای روسیه را در اختیار دارد. یکی دیگر از موزه‌های این شهر، موزه هنرهای زیبای دولتی پوشکین است که آثار هنری از دوران باستان تا به امروز مانند نقاشی‌های رامبراند، بوتیچلی، ون‌گوگ و پیکاسو را به نمایش می‌گذارد.

درست است که دیدن این جاذبه‌های ارزشمند هنری و تاریخی، یکی از مهم‌ترین دلایل سفر به مسکو محسوب می‌شود؛ اما تماشای شب‌های سفید روسیه یا دیدن منظره خیره‌کننده شفق قطبی در شهری دیگر از روسیه، می‌تواند از سایر دلایل سفر باشد. اگر بیش از هر چیز، به بازدید از آثار هنری و تاریخی در روسیه علاقه‌مندید، سفر با تور سن‌پترزبورگ را حتماً مد نظر قرار دهید؛ زیرا سن‌پترزبورگ، پایتخت فرهنگی روسیه است و بعد از مسکو، مهم‌ترین شهر این کشور به‌ شمار می‌آید. در سفر به این شهر نام‌آشنا و محبوب روسیه، می‌توانید از جاهای دیدنی سن‌پترزبورگ بازدید کنید و لذت ببرید.

GettyImages-481780740.bmp
نمایی از شهر سن‌پترزبورگ در روسیه

فاصله مسکو تا شهرها و مراکز مهم

اگر قصد سفر به مسکو را دارید، باید فاصله این شهر را تا دیگر شهرهای مهم روسیه بدانید؛ به‌عنوان مثال، یکی از فاصله‌های مهم، فاصله مسکو تا سوچی است. سوچی، یکی از شهرهای ساحلی در غرب روسیه است که به آن پایتخت تابستانی روسیه هم می‌گویند. سوچی به‌دلیل داشتن تفریحات متنوع، از اسکی تا تفریحات آبی در دریای سیاه و گشت‌و‌گذار در موزه‌ها، با استقبال بسیار گردشگران مواجه می‌شود.

فاصله مسکو تا سوچی 1600 کیلومتر است که پیمودن این مسیر با هواپیما، 3 ساعت طول می‌کشد. به‌دلیل آب‌و‌هوای معتدل و سرگرمی‌های جذاب سوچی، بسیاری از افراد، از مسکو و دیگر شهرهای روسیه به این شهر می‌روند. حتی ممکن است آن‌ها تور سوچی را برای سفر به سرزمین تزارها انتخاب کنند.

  • فاصله مسکو تا تهران با هواپیما: 2478 کیلومتر، 4 ساعت 
  • فاصله مسکو تا کازان: 797 کیلومتر
  • فاصله مسکو تا کازان با قطار: 797 کیلومتر، 11 ساعت
  • فاصله مسکو تا سوچی: 1350 کیلومتر
  • فاصله مسکو تا وستوک: 1625 کیلومتر
  • فاصله مسکو تا سیبری: 2700 کیلومتر
  • فاصله مسکو تا سن‌پترزبورگ: 700 کیلومتر
sotchi-1.bmp
شهر سوچی در روسیه

جاهای دیدنی مسکو

مسکو به جاهای دیدنی و رنگارنگش شهرت دارد. دیدنی‌های زیادی ازجمله کاخ‌ها، کلیساهای بزرگ و موزه‌ها در مسکو وجود دارد که سفرتان را خاطره‌انگیزتر می‌کند. در ادامه، تعدادی از جاهای دیدنی مسکو را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر به مسکو، از گوشه‌گوشه این شهر تاریخی دیدن کنید. 

ارگ کرملین مسکو (The Moscow Kremlin)

کرملین که در قلب پایتخت روسیه یعنی مسکو قرار دارد، قدیمی‌ترین شاهکار و مکان رؤیایی برای بازدید در مسکو محسوب می‌شود. ارگ کرملین در واقع یک قلعه است که شامل چهار قصر، چهار کلیسا و دیوار کرملین به همراه برج‌های کرملین می‌شود و به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مکان‌های توریستی در مسکو، به‌طور جدایی‌ناپذیری با رویدادهای مهم سیاسی و تاریخی روسیه از قرن سیزدهم پیوند خورده است. 

موقعیت دقیق مجموعه ارگ کرملین مسکو

brick-walls-churches-government-Kremlin-buildings-palaces.bmp
ارگ کرملین مسکو

میدان سرخ مسکو (Red Square)

میدان سرخ مسکو گرچه بیشتر به‌دلیل نمادهای سیاسی‌اش شناخته شده است؛ اما در واقع به‌دلیل زیبایی، این‌گونه نام‌گذاری شده است. Krasnaya یا «قرمز» در روسی قدیم به‌معنای «زیبا» بوده است. این میدان در مرکز شهر مسکو واقع شده است و بناهای مهمی مثل کلیسای جامع سنت باسیل، موزه دولتی تاریخ روسیه، آرامگاه لنین و آرامگاه دیوار کرملین دورتادور آن قرار دارد و جمعیت فراوانی از گردشگران را جذب می‌کند. همچنین به‌دلیل اهمیت این میدان، در این محل کنسرت‌ها و نمایش‌های هنری بسیاری برگزار می‌شود که ارزش آن را دوچندان کرده‌اند و باعث شده‌اند دیدن میدان سرخ مسکو از اولین و مهم‌ترین کارهایی باشد که هر گردشگری در سفر به مسکو انجام می‌دهد. 

موقعیت دقیق میدان سرخ مسکو

red-square-moscow-photo-l.bmp
یکی از بناهای میدان سرخ مسکو

سنت باسیل مسکو (St. Basil's Cathedral)

کلیسای سنت باسیل یا کلیسای جامع واسیلی مقدس که بیشتر به‌‎عنوان کلیسای جامع سنت باسیل شناخته می‌شود، یک کلیسای ارتدکس در میدان سرخ است. این کلیسا، یکی از محبوب‌ترین نمادهای فرهنگی روسیه به شمار می‌رود. این ساختمان درحال‌حاضر به موزه تبدیل شده است و به‌عنوان کلیسای جامع شفاعت مقدس یا کلیسای جامع پوکروفسکی شناخته می‌شود. این بنا در سال 1555 تا 1561 به دستور ایوان مخوف ساخته شد و یادآور تصرف کازان و آستاراخان است. این کلیسا، تا قبل از اتمام برج ناقوس بزرگ ایوان، بلندترین بنای مسکو بود. ساختمان این کلیسا به‌ رنگ و ارتفاعش معروف است.

موقعیت دقیق کلیسای سنت باسیل مسکو روی نقشه

glenn-guy-st-basils-cathedral.bmp
کلیسای سنت باسیل مسکو

مدارک و شرایط سفر به مسکو

برای گرفتن ویزای توریستی روسیه به دو صورت می‌توانید اقدام کنید؛ فوری و عادی. هزینه ویزای فوری روسیه، بیشتر از ویزای عادی است. در واقع اگر عجله دارید، بهتر است برای گرفتن ویزای فوری اقدام کنید. زمان بررسی درخواست ویزای عادی درسفارت روسیه 4 تا 20 روز کاری است؛ اما ویزای فوری روسیه در مدت 1 روز کاری صادر می‌شود.

قیمت ویزای یک بار ورود روسیه برای ایرانیان 80 دلار، ویزای دو بار ورود 128 دلار و ویزای چند بار ورورد، 240 دلار است. همه هزینه‌های درخواست ويزای توريستی روسيه باید به‌صورت نقدی و به ارز دلار در سفارت این کشور پرداخت شود. البته این روند، برای تورهای گردشگری گروهی روسیه کمی متفاوت است و در آن صورت، نیازی به پرداخت نقدی نیست.

مدارک لازم برای گرفتن ویزای روسیه:

  • بلیط رفت‌‎و‌برگشت
  • گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار به همراه دو صفحه خالی بدون مهر
  • کپی تمامی صفحات گذرنامه
  • فرم پرشده و امضاشده درخواست ویزا
  • بیمه مسافرتی با سقف پوشش‌دهی 30 هزار دلار
  • دو قطعه عکس ۳.۵ ✖ ۴.۵ با پس‌زمینه سفید و حداکثر برای 6 ماه گذشته
  • واچر قطعی هتل

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان کدام‌اند؟

russianvisa-jpg2.bmp
نمونه ویزای روسیه

اقامت در مسکو

سفر به مسکو مانند دیگر شهرها، چالش‌های مختلفی دارد. یکی از این چالش‌ها، محل اقامت و نوع اقامت است که این موضوع کاملاً به میزان بودجه مد نظر و سبک سفر شما بستگی دارد. در شهر مسکو هیچ‌گونه نگرانی بابت اقامت وجود ندارد؛ زیرا این شهر با توجه به ظرفیت بسیار گردشگری، پر از هتل و هاستل‌های متنوع برای افراد با هر سطح بودجه است. طبقه‌بندی هتل‌های مسکو عبارت است از:

  • هتل‌های لوکس: مسکو هتل‌های پنج ستاره معروفی مانند Ritz-Carlton، Four Seasons و Metropol دارد که امکانات و خدمات کاملی ارائه می‌دهند. بیشتر این هتل‌ها در نزدیکی جاذبه‌های اصلی شهر واقع شده‌اند.
  • هتل‌های اقتصادی: برای کسانی که به‌دنبال اقامت مقرون‌به‌صرفه‌تری هستند، هتل‌های زنجیره‌ای 3 و 4 ستاره‌ای مانند Ibis و Holiday Inn گزینه‌های مناسبی هستند که خدمات استاندارد و قیمتی مناسب دارند.
  • هاستل‌ها: هاستل‌ها برای مسافران جوان و کسانی که اقامت ارزان‌تری می‌خواهند، گزینه‌ای عالی است. هاستل‌های معروفی مانند Godzillas Hostel و Hostel Kremlin در مسکو امکانات اولیه خوب و محیطی دوستانه دارند.
  • آپارتمان‌های اجاره‌ای: برای اقامت‌های طولانی‌تر، اجاره آپارتمان‌های مبله از طریق پلتفرم‌هایی مانند Airbnb و Booking گزینه مناسبی است. این آپارتمان‌ها معمولاً به همه امکانات خانگی مجهزند.
8221_ho_01_p_1024x768.bmp
ساختمان هتل ایبیس در مسکو

حمل و نقل در مسکو

حمل و نقل در مسکو بسیار پیشرفته و متنوع است و شامل انواع مختلفی از وسایل نقلیه عمومی و خصوصی می‌شود. این سیستم‌های حمل‌و‌نقل باعث شده تا دسترسی به نقاط مختلف شهر به‌راحتی ممکن شود و این موضوع به‌ویژه برای گردشگران بسیار اهمیت دارد. از انواع وسایل حمل‌و‌نقل در مسکو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مترو: سیستم متروی مسکو یکی از بزرگ‌ترین و کارآمدترین سیستم‌های مترو در جهان است. این مترو شامل 12 خط و بیش از 200 ایستگاه است که به‌دلیل طراحی زیبا و تاریخی ایستگاه‌هایش مشهور است. مترو، سریع، مطمئن و مقرون‌به‌صرفه است و بیشتر نقاط شهر را پوشش می‌دهد.
  • اتوبوس، تراموا و ترولی‌بوس: شبکه گسترده‌ای از اتوبوس‌ها، ترامواها و ترولی‌بوس‌ها کل شهر مسکو را پوشش می‌دهند. این وسایل نقلیه به‌عنوان مکمل سیستم مترو عمل می‌کنند و به مناطق دورتر و مناطقی که کمتر با مترو پوشش داده شده‌اند، دسترسی دارند.
  • قطارهای حومه‌ای (الکتریچکا): این قطارها مناطق حومه‌ای و شهرهای نزدیک به مسکو را به مرکز شهر متصل می‌کنند و گزینه‌ای مناسب برای کسانی هستند که از حومه به مسکو رفت‌و‌آمد می‌کنند.
  • تاکسی: تاکسی‌های مسکو، به‌راحتی در دسترس هستند و می‌توان از طریق اپلیکیشن‌های موبایل مانند Yandex.Taxi، Uber و Gett تاکسی گرفت. این سرویس‌ها معمولاً امن و مطمئن هستند.
  • کرایه دوچرخه و اسکوتر: سیستم‌های کرایه دوچرخه و اسکوتر الکتریکی پیشرفته‌ای در مسکو وجود دارد که به‌عنوان یک روش سریع و سبز برای جابه‌جایی در شهر استفاده می‌شود. این سرویس‌ها معمولاً از طریق اپلیکیشن‌های موبایل در دسترس هستند.
  • ماشین‌های اجاره‌ای: امکان اجاره خودرو از شرکت‌های مختلف بین‌المللی و محلی وجود دارد. این گزینه برای کسانی که قصد دارند به حومه یا شهرهای دیگر سفر کنند یا سفر شخصی را ترجیح می‌دهند، مناسب است.
  • اتوبوس‌های بین‌شهری: ایستگاه‌های اتوبوس بین‌شهری مسکو، به شهرها و مناطق دیگر روسیه سرویس‌دهی می‌کنند و گزینه‌ای اقتصادی برای سفرهای بین‌شهری هستند.
moscow-metro-station-3.jpg
یکی از ایستگاه‌های قطار در مسکو

هزینه سفر به مسکو

با توجه به شرایط سفر به مسکو و مواردی که تا اینجای مطلب گفتیم، سفر به مسکو تا حدودی جزو سفرهای پرهزینه محسوب می‌شود. البته این موضوع همچنان به سبک سفر شما بستگی دارد؛ اینکه نوع اقامت در هتل است یا در هاستل و در رستوران‌های خاص و لوکس غذا می‌خورید یا در رستوران‌های معمولی یا حتی غذای خیابانی را ترجیح می‌دهید. در نهایت، با توجه به گران بودن پروازهای خارجی ممکن است هزینه‌های متفاوتی برای سفر به مسکو در پیش داشته باشید. 

خرید سیم‌کارت در مسکو

اگر برای مدت کوتاهی به روسیه سفر می‌کنید، سیم کارت پیش‌پرداخت، یک گزینه عالی است. شما می‌توانید این محصول را در کیوسک‌ها و فروشگاه‌های سراسر شهرهای روسیه یا حتی در فرودگاه خریداری کنید. این سیم‌کارت‌ها معمولاً داده‌های بسیاری را با دقیقه زیاد تماس با قیمت مناسب ارائه می‌دهند؛ اما معمولاً فقط 30 روز دوام می‌آورند. برخی از نمایندگی‌ها، سیم‌کارت‌های رایگان می‌دهند و برخی دیگر کارمزد رمزی 50 روبلی دارند؛ اما به‌هرحال، اولین پرداخت شما برابر با کارمزد ماهانه طرحی است که می‌خرید یا مبلغی ازپیش‌تعیین‌شده که به حساب شما واریز می‌شود. به‌طور متوسط، ارزان‌ترین گزینه برای سیم‌کارت در مسکو، بین 300 تا 450 روبل هزینه دارد.

mts-russian-prepaid-sim-card.jpg
نمونه سیم‌کارت در مسکو

قوانین مسکو

 به‌طورکلی برخی از قوانین ایران و مسکو شبیه به هم هستند:

  •  استفاده از ارز رسمی در کشور، یکی از این شباهت‌هاست؛ برای مثال در ایران تنها از ارز ریال برای خرید و فروش انواع وسایل استفاده می‌شود و در روسیه هم ارز رسمی روبل است و تنها از این واحد پول برای انجام فعالیت‌های اقتصادی استفاده می‌شود.
  •  از قوانین رانندگی مشابه در این دو کشور می‌‌توان به جریمه شدن توسط پلیس به‌دلیل همراه نداشتن مدارک لازم یا رد شدن از سرعت مجاز در خیابان‌‌ها اشاره کرد. در روسیه هم طبق اطلاعات دریافتی، به افراد آموزش‌های رانندگی داده می‌شود و در نهایت صاحب گواهی‌نامه رانندگی می‌شوند.
  •  یکی دیگر از شباهت‌های فرهنگی و قانونی این دو کشور که قبل از مهاجرت به روسیه باید از آن مطلع باشید، اهمیت دادن به میراث فرهنگی و آثار باارزش کشور است. افراد اجازه ندارند هیچ گونه کالای قیمتی و قدیمی را از کشور خارج کنند. جالب است که بدانید در روسیه هم برخی از خانوار‌ها فرش‌های دست‌بافت و گران‌قیمت خود را مانند ایرانی‌‌ها به دیوار می‌آویزند.

تفریحات، جشن ها و فستیوال های مسکو

مسکو علاوه‌بر اینکه پرجمعیت‌ترین شهر روسیه است، مرکز اصلی اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی این کشور هم محسوب می‌شود. این شهر، مکان شناخته‌شده‌ای برای مشاهده معماری شگفت‌انگیز است؛ به‌ویژه ساختمان‌های باستانی که برای مدت طولانی با شکوه تمام پابرجا بوده‌اند. جشنواره‌های بزرگ در مسکو، آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد در بین گردشگران تبدیل کرده‌اند. محبوب‌ترین جشنواره‌های پایتخت روسیه ترکیبی از تاریخ، مذهب و موسیقی روسیه است. علاوه‌بر رویدادهای مذهبی مانند کریسمس و عید پاک، بسیاری از جشنواره‌های موسیقی و غذا هم در طول سال در مسکو برگزار می‌شود.

فستیوال کریسمس ارتدکس

پس از انقلاب 1917، کریسمس مانند سایر جشن‌ها در کشور ممنوع شد و تنها در سال 1992 بود که دوباره این جشن به‌طور آشکار برگزار شد. تقریباً همه روس‌ها به مناسبت کریسمس در 7 ژانویه جشن می‌گیرند؛ زمانی که خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند تا در مراسم کلیسا که در شب کریسمس یعنی 6 ژانویه برگزار می‌شود، شرکت کنند. این یکی از مذهبی‌ترین جشن‌های روسیه در نظر گرفته می‌شود که مردم از «شام مقدس» خود لذت می‌برند؛ ازجمله غذای فرنی با کشمش معروف به کوتیا. در شب کریسمس، شما همچنین فرصت دارید که در مراسم مذهبی نیمه‌شب معمولی در کلیسای زیبای روسیه شرکت کنید. افراد زیادی هستند که دوست دارند تمام شب را در کلیسا بیدار بمانند؛ درحالی‌که عده‌ای ترجیح می‌دهند در صبح کریسمس از کلیساها دیدن کنند.

016904.jpg
فستیوال کریسمس در مسکو

نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو

وقتی نوبت به رویدادهای مسکو می‌رسد، این نمایشگاه باید در صدر فهرست باشد؛ به‌ویژه اگر اهل کتاب هستید. اگر می‌خواهید کتاب‌های شگفت‌انگیز بیشتری را به مجموعه خود اضافه کنید، فراموش نکنید که از این رویداد 5 روزه که از 28 نوامبر تا 2 دسامبر برگزار می‌شود، بازدید کنید. این نمایشگاه در خانه محبوب مرکزی هنرمندان در شهر برگزار می‌شود؛ جایی که می‌توانید مجموعه وسیعی از کتاب‌های شگفت‌انگیز نوشته‌شده توسط نویسندگان مشهور را پیدا کنید. کتاب‌های هنری، داستانی، دانشگاهی و علوم انسانی، ادبیات تجاری، طراحی و معماری و...، در این نمایشگاه وجود دارند.

unnamed (3).jpg
نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مسکو

فستیوال زمستان مسکو

زمستان‌های روسیه سخت و طولانی است. به همین دلیل مردم محلی همه تلاش خود را می‌کنند تا این فصل یخبندان را سرگرم‌کننده‌تر کنند. در اینجا، جشنواره زمستانی در سطح فوق‌العاده‌ای جشن گرفته می‌شود و کل شهر را روشن می‌کند و میدان‌ها را به پیست‌های اسکیت روی یخ تبدیل می‌کند. در این فصل، فعالیت‌های سرگرم‌کننده زیادی مانند نمایشگاه مجسمه‌های یخی و بازارهای زیبای صنایع‌دستی را در شهر می‌بینید. چه بخواهید سوار سورتمه 3 اسبی در پارک Izmailovo شوید و چه بخواهید شیرینی و پنکیک نرم با عسل بخورید، می‌توانید همه را در اینجا امتحان کنید. 

014113.jpg
فستیوال زمستان در مسکو

سفر با تور مسکو لست‌سکند

روسیه یکی از بهترین کشورهای توریستی در جهان است که به‌دلیل جاذبه‌های تاریخی و زیبایی‌های فراوان، مقصد گردشگری مطلوبی است. ازآنجایی‌که سفر به مسکو، جزو سفرهای گران محسوب می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه تور مسکو در وبگاه لست‌سکند بزنید تا قیمت تورهای مختلف را ببینید. در لست‌سکند می‌توانید با انواع‌واقسام فیلترها، نزدیک‌ترین تور به شرایط مد نظرتان را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مطلب، راهنمای سفر به مسکو را در اختیارتان گذاشتیم. در این راهنمای سفر، سعی کردیم به همه ابعاد و مشخصات توریستی مسکو اشاره کنیم که در یک سفر تمام‌عیار به کارتان خواهد آمد. به‌طور کلی، روسیه برای گردشگران، بسیار جذاب است. خیابان‌ها و جاذبه‌های تاریخی و حتی کافه‌های مسکو، جذابیت این شهر را دوچندان کرده‌اند. اگر تاکنون به مسکو سفر کرده‌اید، چه نکاتی را به مسافران این شهر توصیه می‌کنید؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.