پادکست چیست؟ معرفی چند پادکست‌ فارسی زبان

5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
پادکست چیست؟ معرفی چند پادکست‌ فارسی زبان+ تصاویر
16 دی 1399 08:00
3

در این مقاله تصمیم داریم، شما را با یکی از جدیدترین و البته محبوب‌ترین محتوا سال‌های اخیر در دنیای دیجیتال آشنا کنیم. پادکست یک فایل صوتی محتوای یا وبلاگ صوتی می‌باشد که در اپلیکیشن‌ها و نرم افزار‌های پادگیر قابل دسترسی و دانلود است.

padcast01.jpg

پادکست چیست؟

در سال‌های اخیر گوش دادن به پادکست و استفاده از این محتوای صوتی رواج بیشتری داشته، شاید دلیل این محبوبیت و فراگیری، شخصی بودن و صمیمیت این رسانه شنیداری باشد. علاوه بر این برای افرادی که زمان کافی یا شرایط مناسبی برای خواندن کتاب و مقالات متعدد ندارند، شنیدن کتاب‌ها یا مقاله‌های صوتی با عنوان پادکست می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده از زمان باشد.

 

1.jpg

 

معرفی نرم افزار های پادگیر

پادکست ها هم مانند سایر محتواهای آنلاین از طریق نرم افزارها یا وبسایت‌های تخصصی پادگیر (نرم‌افزارهای که پادکست در آن آپلود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد) قابل دسترسی و دانلود هستند. برای گوش دادن به پادکست باید به این نرم‌افزارها دسترسی و بعد از بررسی مناسب‌ترین آن را انتخاب نمایید. مزیت این نرم افزارها نصب آسان، اطلاع‌رسانی به کاربران (زمانی که قسمت‌ جدید پادکست منتشر می‌شود) و کاربری ساده آنهاست. لیست برخی از این نرم افزار ها در ادامه معرفی شده است.

 

اپلیکیشن‌ پادکست‌خوان برای سیستم عامل اندروید

padcast03.jpg

1 -گوش دادن پادکست با کست باکس (Castbox)

 از کافه بازار نصب کنید    |    از گوگل پلی نصب کنید

 

۲. گوش دادن پادکست با گوگل پادکست (Google podcast):

 از کافه بازار نصب کنید    |    از گوگل پلی نصب کنید

 

۳. گوش دادن پادکست با پادبین (Podbean):

   از گوگل پلی نصب کنید

 

۴. گوش دادن پادکست با پلیر اف ام FM Podcast Player:

 از کافه بازار نصب کنید    |    از گوگل پلی نصب کنید

 

۵. گوش دادن پادکست با اسپاتیفای (Spotify): گرچه اسپاتیفای برای موسیقی ساخته شده و در میان موزیک‌دوستان محبوب است، اما به تازگی‌ برنامه‌ی جدی و مفصلی برای پادکست دارد و حتی از این محتوای صوتی میزبانی نیز می‌کند.

  از گوگل پلی نصب کنید

  

اپلیکیشن‌ پادکست‌خوان برای سیستم عامل IOS (گوشی‌های آیفون)

padcast04.jpg

برای آیفون‌دارها هم اپلیکیشن‌های زیادی برای پادکست گوش‌دادن وجود دارد که بهترین آنها عبارت است از:

۱. اپل پادکست : این نرم افزار روی گوشی‌های آیفون‌ به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد.
لینک دانلود از اپ استور

 

۲. اُور کست (Over Cast)
لینک دانلود از اپ استور

 

۳. اسپاتیفای
لینک دانلود از اپ استور

 

4. کست باکس (Cast Box)
لینک دانلود از اپ استور

 

 معرفی چند وبسایت تخصصی برای شنیدن پادکست

یکی دیگر از راه‌های شنیدن پادکست، سایت‌های فارسی- تخصصی هستند که قابلیت انتشار و شنیدن پادکست را به کاربران ارایه می‌کنند. اکثر این سایت‌ها دارای اپلیکیشن برای استفاده روی موبایل نیز هستند. مهم‌ترین سایت‌های تخصصی پادکست فارسی عبارت است از شنوتو، ناملیک و تهران پادکست. این سایت‌های بسترهای مناسب و کاربردی برای شنیدن پادکست‌های فارسی هستند.

 

معرفی چند پادکست فارسی 

  • پادکست بی‌پلاس؛ گوینده:علی بندری

padcast05.jpg

بی‌پلاس پادکست فارسی زبانی است که در هر اپیزود آن، خلاصه از یک کتاب غیرداستانی به زبان فارسی تعریف می‌گردد. به گفته سازندگان پادکست، بی‌پلاس جایگزین کتاب‌خواندن نیست. هدف پادکست بی‌پلاس این است که شنوندگان علاقه‌مند به خواندن کتاب‌ها شوند و آن افرادی که زمان کافی برای خواندن تمام کتاب را ندارند هسته اصلی کتاب را دریافت و در صورت داشتن فرصت و علاقه کتاب را بخوانند. بی‌پلاس یک‌ چهارشنبه‌ در‌ میان منتشر می‌شود.
لینک به کست باکس       لینک به صفحه اینستاگرام

 

  •  پادکست آلبوم؛ گوینده: بردیا برجسته نژاد

padcast06.jpg

در پادکست آلبوم هر اپیزود به سراغ قصه‌ها و ماجراهای آلبوم‌های شناخته شده در عرصه‌ای موسیقی غربی می‌رود. در این میان پادکست آلبوم تلاش دارد تا خوانندگان را با ژانرها و اصطلاحات تخصصی موسیقی نیز آشنا کند.
لینک به کست باکس       لینک به صفحه اینستاگرام

 

  • پادکست ناوکست؛ گوینده: روشن آبادی

padcast07.jpg

اپیزودهای فصل اول ناوکست به صورت پیوسته به کتاب انسان خردمند و موضوع انسان شناسی می‌پردازند. در این پادکست تلاش می‌شود کتاب انسان خردمند از زبان انگلیسی به فارسی بیان گردد و هدف سازندگان پادکست آشنایی بیشتر با هویت خودمون است.
لینک به کست باکس     لینک به صفحه اینستاگرام

 

  • پادکست رخ؛ گوینده: امیر سود بخش

پادکست چیست؟ معرفی چند پادکست‌ فارسی زبان

در پادکست رخ سازندگان، داستان زندگی کسانی که قسمتی از تاریخ رو رقم زدند را برای شنوندگان خود بازگو می‌کنند.
لینک به کست باکس     لینک به صفحه اینستاگرام

 

  •  پادکست فردوسی‌خوانی؛ گوینده: امیر خادم

padcast9.jpg

در معرفی پادکست فردوسی‌خوانی نوشته شده: پادکست برای دوستداران مبتدی شاهنامه". اگر اهل شعر و حماسه هستید و هنوز فرصت کافی برای خواندن شاهنامه نداشته‌اید یا حتی اگر شاهنامه را خوانده‌اید و چیزی از مفاهیم حماسی آن سردر نیاوردید، به سراغ این پادسکت بیایید. امیر خادم که دکترای ادبیات تطبیقی به زبان ساده شاهنامه را می‌خواند و هر قسمت که نیاز به توضیح داشته باشد برای شنوندگان خود بازگو می‌کند. 

لینک به کست باکس     لینک به صفحه اینستاگرام

 

  • پادکست دایجست؛ گوینده: فرشاد محمودی

padcast010.jpg

پادکستی برای توضیح ساده موضوعات نسبتا پیچیده‌ی دنیای اطراف ما

لینک به کست باکس      لینک به صفحه اینستاگرام

 

  •  پادکست پرچم سفید؛ گوینده: احسان طریقت

padcast012.jpg

موضوع این پادکست یکی از سیاه‌ترین اتفاقاتی است که در تاریخ بشر رخ داده و میلیون‌ها نفر کشته،‌ زخمی و آواره به جا گذاشته است: موضوعی به نام جنگ.

لینک به کست باکس     لینک به صفحه اینستاگرام

 

  • پادکست استرینگ‌ کست؛ گویندگان: شاهین جوادی نژاد، رضا حریریان

 2.jpg

استرینگ ‌کستیک ماهنامه صوتی درباره دانش و فناوری می‌باشد که انتشار دانش در بین مردم و مخاطبانش رو به عنوان اصلی‌ترین هدف دنبال می‌کند.
لینک به کست باکس    لینک به صفحه اینستاگرام

  • و در نهایت پادکست رادیو ماجرا؛ گوینده: احسان طریقت

900-900-news.png

پادکست رادیو ماجرا روایت تجربه‌های خاص سفر جهانگردها و ایرانگردهای است که داستان‌های جذابی از جسارت، ماجراجوی، کشف ناشناخته‌ها و سفر به سرزمین‌های دارند که یا تا به حال آنها را نشنیده‌ایم یا مروری بر این روایت‌ها و داستان‌ها می‌تواند جرقه‌ای باشد برای دوباره کشف کردن و تجربه کردن. 

این ماجراها و تجربه‌های سفر از دل ماجراها و سفرنامه‌های لست سکند بیرون می‌آید و در هر قسمت از این پادکست پای صحبت یکی از این جهانگردها یا ایرانگردها می‌نشینیم و به ماجراها و تجربه‌هایی که از دل ماجراهای مختلف بیرون می‌آید گوش می‌کنیم. رادیو ماجرا محصولی است از لست سکند.
لینک به کست باکس     لینک به صفحه اینستاگرام

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.