8 فستیوال بزرگ موسیقی در جهان

4.2
از 65 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بزرگ‌ترین و معروف‌ترین فستیوال‌های موسیقی در جهان + تصاویر
22 دی 1399 07:00
1

اگر چه به‌نظر می‌رسد فستیوال‌های موسیقی یک پدیده‌ امروزی باشد، اما قدمت آن‌ها به ده قرن پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد (حدود 3000 سال پیش). زمانی که یونانیان باستان رویدادهای مرتبط با موسیقی و پایکوبی همگانی را به طور سالیانه برگزار می‌کردند. در عصر امروزی Woodstock Music & Art Fair نخستین فستیوال موسیقی مدرن شناخته می‌شود که در سال 1969 در ایالت نیویورک برگزار شد.

هم‌اکنون هزاران فستیوال موسیقی در جهان وجود دارد که سالانه میزبان میلیون‌ها شرکت‌کننده می‌شوند. برای مثال در کشور آمریکا حدود 800 فستیوال موسیقی مختلف برگزار می‌شود که بیش از 32.000.000 نفر در آن شرکت می‌کنند. بنابراین اعداد و ارقام طوری است که اگر بخواهید تنها نام فستیوال‌های موسیقی هر کشور را مرور کنید، ساعت‌ها زمان می‌برد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب، بهترین فستیوال‌های موسیقی جهان را به اشتراک بگذاریم و توضیحاتی پیرامون هر یک داشته باشیم. 

8- فستیوال Mawazine، مراکش

  • تعداد شرکت کنندگان: 2.000.000 نفر
  • محل برگزاری: رباط
  • مدت زمان: 4 شبانه روز

اگر فکر می‌کنید تمام فستیوال‌های موسیقی مدرن جهان در اروپا و آمریکا برگزار می‌شوند، نگاهی به فستیوال موازین داشته باشید. فستیوالی که از همایون شجریان و تهمورس پورناظری گرفته تا ریانا (rihanna) و شکیرا (shakira) در آن سابقه اجرا دارند.

این فستیوال نخستین بار در سال 2001 اجرا شد و هم‌اکنون یکی از 3 فستیوال موسیقی پر شرکت‌کننده در جهان است. در این فستیوال صدها اجرا در 7 استیج صورت می‌گیرد که متشکل از خواننده‌های بومی و بین‌المللی است. هزنیه بلیط‌های این فستیوال بر اساس هر جایگاه می‌تواند متفاوت باشد اما در کل، برای عموم مردم تا مادامی که خواهان ورود به فواصل نزدیک استیج نباشند، رایگان خواهد بود.

فستیوال مراکش

 

7- فستیوال Open'er، لهستان

  • تعداد شرکت کنندگان: 200.000 نفر
  • محل برگزاری: پیلتون، انگلستان
  • مدت زمان: 4 شبانه روز

مجله IQ سالانه فهرستی از بهترین فستیوال‌های جهان را منتشر می‌کند که در سال گذشته مهم‌ترین عنوان آن یعنی، برترین فستیوال بزرگِ سال به فستیوال Open'er لهستان رسید. دلیل آن‌ هم اجراهای باکیفیت، هزینه معقول بلیط‌ها (شروع از 57 یورو) و در نظر گیری امکانات مناسب برای شرکت کنندگان می‌تواند باشد.

فستیوال اوپِنر نخستین بار در در سال 2002 برگزار گردید و تا سال 2019 موفق به کسب 3 جایزه بهترین فستیوال بزرگ سال شده است. در این فستیوال 5 استیج وجود دارد که در مجموع 4 شبانه روز محل برگزاری 120 اجرا می‌شود.

فستیوال لهستان

 

6-  فستیوال Glastonbury، بریتانیا

  • تعداد شرکت‌کنندگان: 200.000 نفر
  • محل برگزاری: پیلتون، انگلستان
  • مدت زمان: 5 شبانه‌روز

فستیوال گلستنبری تنها یک فستیوال موسیقی معمولی نیست. چرا که شرکت کنندگان فرصت تماشای برنامه‌های دیگری مانند تئاتر، اجراهای کمدی و سیرک را خواهند داشت. این فستیوال رو باز در دل طبیعت و در روستای پیلتون با بیش از 2800 اجرای در 79 استیج برگزار می‌شود.  قیمت بلیط‌های این فستیوال از 270 دلار آغاز می‌شود. البته به دلیل محبوبیت بالای آن، امکان تهیه بلیط‌ها فقط از طریق پیش‌خرید امکان‌پذیر است و هنگام فروش عادی، هیچ بلیطی در دسترس نخواهد بود.

فستیوال بریتانیا
استیج مشهور pyramid
فستیوال گلستنبری
تصویری هوایی از شرکت‌کنندگان فستیوال گلستنبری

 

5- فستیوال Rock in Rio، برزیل

  • تعداد شرکت‌کنندگان: 700.000 نفر
  • محل برگزاری: ریودوژانیرو
  • مدت زمان: 10 شبانه‌روز

نام شهر ریو همیشه تداعی‌گر معروف‌ترین فسیتوال‌های جهان بوده. تنها کار لازم این است که زمان درستی را برای حضور در این شهر انتخاب کنید. فستیوال راک این ریو یکی از مشهورترین فستیوال‌های موسیقی در جهان و بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی در برزیل محسوب می‌شود.

این فستیوال شاید شکوهمندترین آغاز خود را میان سایر فستیوال‌های دیگر داشته باشد. چرا که در سال 1985، زمانی که برای اولین بار فستیوال راک این ریو برگزار شد بیش از 1.5 میلیون نفر از نزدیک و حدود 200 میلیون نفر از تلویزیون شاهد آن بودند. یکی از دلایل استقبال این فستیوال در سال 1985 به خاطر اجرای تاریخی گروه کوئینز (Queen's) بود.

این فستیوال همانند اکثر فستیوال‌های موسیقی مشهور قیمت بالایی داشته و ورودیه آن در سال گذشته از 857 دلار آغاز می‌شد. همچنین این فستیوال هر دو سال یکبار برگزار شده و جشنواره بعدی آن در 24 سپتامبر تا 3 اکتبر 2021 آغاز می‌شود.

فستیوال برزیل

 

4- فستیوال بین المللی جاز مونترآل، کانادا

  • تعداد شرکت‌کنندگان: 2.000.000 نفر
  • محل برگزاری: مونترآل، کبک
  • مدت زمان: 10 شبانه روز

فستیوال بین‌المللی جاز مونترآل همان‌طور که از نامش مشخص است، یک جشنواره موسیقی در ژانر جاز (jazz) است. به طور دقیق‌تر، این فستیوال بزرگ‌ترین جشنواره برگزار شده با ژانر موسیقی جاز است که رکورد آن در گینس نیز ثبت شده است. فستیوال جاز مونترآل از سال 1980 تا کنون به مدت 10 روز  در سال برگزار می‌شود که شرکت کنندگان در آن می‌توانند شاهد 3000 هنرمند مختلف از 30 کشور  مختلف دنیا باشند. حضور در فستیوال بین‌المللی جاز مونترآل به انتخاب شرکت کنندگان می‌تواند رایگان یا پولی باشد. شرکت‌کنندگانی که به طور رایگان از این فستیوال بازدید می‌کنند، حدود 450 کنسرت رو باز را می‌توانند شاهد باشند و افرادی که با خرید بلیط به این فستیوال می‌روند 200 کنسرت بیشتر می‌توانند ملاحظه کنند.

فستیوال کانادا

 

3- فستیوال موسیقی و هنرِ Coachella، ایالات متحده آمریکا

  • تعداد شرکت‌کنندگان: 780.000 نفر
  • محل برگزاری: ایندیو، کالیفورنیا
  • مدت زمان: 14 شبانه‌روز

فستیوال موسیقی و هنر دره کواچلا که به اختصار کواچلا هم به آن گفته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین جشنواره‌های موسیقی در جهان است که هر سال در 14 روز پایانی ماه آوریل برگزار می‌شود. موسیقی این جشنواره، ژانر مشخصی نداشته و اجراهایی از سبک موسیقی پاپ، الکترونیک، هیپ‌هاپ و راک در آن دیده می‌شود.

هزینه بلیط ورودی هر شخص در کواچلا از 399 دلار شروع شده و تا چند هزار  دلار نیز می‌تواند افزایش پیدا کند. البته شرکت‌کنندگان در این فستیوال فرصت این را خواهند داشت تا اجرای خوانندگان معروفی چون لانا دل ری (lana del rey)، د ویکند (the weeknd) و مارتین گریکس (martin garix) را داشته باشند. این ویژگی سبب شده تا کیفیت آهنگ‌های پخش شده در این فستیوال، بسیار بالاتر از اکثر فستیوال‌های موسیقی دیگر باشد.

فستیوال های آمریکا

 

2-  فستیوال Donauinselfest، اتریش

  • تعداد شرکت‌کنندگان: .3.000.000 نفر
  • محل برگزاری: وین
  • مدت زمان: 3 شبانه‌روز

 و می‌رسیم به معرفی بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی در جهان که به Donauinselfest یا فستیوال جزیره دانوب (Danube Island Festival) تعلق پیدا می‌کند. فستیوالی که از همان سال نخست برگزاری‌اش موجب شگفتی تمامی عوامل و برگزار کنندگانش شد. چرا که در 1983، نخستین سال برگزاری این فستیوال، مسئولین انتظار حضور 15.000 شرکت‌کننده را می‌کشیدند، اما با استقبال 160.000 نفری شرکت کنندگان مواجه شدند.

در حال حاضر نیز این فستیوال در جزیره‌ای میان رود دانوب میزبان دست کم 3 میلیون شرکت‌کننده است که با 13 استیج، 600 ساعت پخش موسیقی با 17 تمِ مختلف از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. اینکه چگونه فستیوال رود دانوب به حجم از محبوبیت رسیده دلایل زیادی دارد. اما استفاده از دی‌جی‌های معروف و رایگان بودن فستیوال برای عموم می‌تواند دو مورد اصلی آن باشد.

 فستیوال های اتریش

 

1- فستیوال Tomorrowland، بلژیک

  • تعداد شرکت‌کنندگان: 400.000 نفر
  • محل برگزاری: بوم، آنتورپ
  • مدت زمان: 14 شبانه‌روز

فستیوال تومارو لند نه بزرگ‌ترین فستیوال جهان است و نه طولانی‌‌ترین آن. اما تفاوت‌های اساسی در این فستیوال وجود دارد که آن را نسبت به سایر موارد این لیست متمایز می‌کند. اولین ویژگی آن آهنگ‌ساز‌های معروفی است که در این فستیوال شرکت می‌کنند. اگر اهل موسیقی EDM باشید (ژانر اصلی فستیوال) با نام‌هایی چون داوید گِتا (david guetta)، کالوین هریس (calvin harris)، زد (zedd) و ... سایر بزرگان این عرصه آشنایی خواهید داشت. خبر مهیج این است که در  فستیوال تومارولند فرصت دیدن اجرای تمامی آن‌ها را خواهید داشت. در واقع فستیوال تومارولند بهترین آهنگ‌سازهای جهان را دعوت می‌کند تا برای کسانی هم که شناختی از آن‌ها ندارند خاطره‌ای فراموش نشدنی به وجود بیاورند.

دلیل ذکر شده خود، عاملی است که فستیوال تومارولند به عنوان یکی از معروف ترین فستیوال‌های جهان شناخته شود و بلیط‌های آن در کمتر از چندین دقیقه به فروش می‌رود.

فستیوال بلژیک

در انتها، نظر شما راجع به این دست از فستیوال‌های موسیقی چیست؟ آیا تمایل دارید در این جشن‌های شلوغ و هیجان‌انگیز شرکت کنید یا شماهم بابت هزینه بالا، کیفیت پایین موسیقی (در اکثریت فستیوال‌ها) و ... از منتقدان آن هستید. نظرتان را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: farandwide

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.