معرفی اقامتگاه‌ های‌ جدید و خاص در ایران

3.9
از 32 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
عجیب‌ترین و خاص‌ترین اقامتگاه‌ های ایرانی + تصاویر
13 بهمن 1400 08:03
9

در ایران اقامتگاه‌ های خاص و متنوعی در حال ساخت است؛ اقامتگاه‌هایی که دیگر از شکل سنتی هتل و هتل آپارتمان خارج شده و قرار است از مهمانانش در فضای یک اتاق پذیرایی کند. مسافران مشتاق برای تجربه‌های جدید نیز از این طرح‌ها و ایده‌ها استقبال می‌کنند؛ مانند همان زمان که برای اولین بار مسافران از هتل‌ها خارج شده و به سمت بوم گردی‌ها رفتند تا تجربه ساده زیستی و آشنایی با فرهنگ روستایی را در بوم گردی‌ها تجربه کنند. حالا شکل دیگری از این اقامتگاه‌ها با طراحی خاص در حال ایجاد شدن است که در ادامه این متن به بعضی از اقامتگاه های خاص ایران می‌پردازیم. 

09.jpg

1. مجموعه پازارلند، اقامتگاه لوله‌ای و شناور؛ بوشهر

مجموعه گردشگری پازارلند (پازارگاد) در روستای شیرینو شهرستان عسلویه است که اقامتگاه‌ های خاص و جالبی در آن ساخته شده که از جمله آن‌ها اقامتگاه‌‌های لوله‌ای شکل به نام ویولا، اقامتگاه‌های چوبی شناور و اقامتگاه‌های سیمانی شبیه به کلبه اسکیموها هستند. این مجموعه، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صنعت پتروشیمی است که برای اقامت در آن‌ها باید یا جزئی از پرسنل آنها باشید یا مجوز اقامت بگیرید. 

در روستای «شیرینو» جایی که تنها با نام پتروشیمی و سازه‌های بزرگ نفتی و کارکنان پارس جنوبی آن را می‌شناسند، سرمایه گذاران از لوله‌های بزرگ صنعتی GRP استفاده کرده‌اند. این ۲۱ لوله زمانی به عنوان ضایعات صنعتی روی دست پتروشیمی مانده بود تا اینکه به اینجا آورده شده و با تغییراتی درون آن‌ها به مرکز اقامتی با همه امکانات مورد نیاز مسافر تبدیل شدند. اسم این اقامتگاه‌های لوله‌ای را «ویولا» گذاشته‌اند.

اقامتگاه
ویولا از اقامتگاه های خاص ایران
اقامتگاه عسلویه
 اقامتگاه ویلولا عسلویه

کمی آن طرف‌تر از ویولاها، کلبه‌های درختی وجود دارد که گردشگران و مسافران از آن بالا رفته و چای و غذا سفارش می‌دهند، یا اگر خواستند به سبک اسکیموها داخل اقامتگاه‌ها می‌شوند. ایده اولیه این اقامتگاه‌ها چادرهای ترکمنی بود، اما بعدها به تقلید از کلبه اسکیموها تغییر شکل پیدا کرد.

جالب‌تر از آنها اقامت روی آب است. شناورهایی که در واقع یک کلبه چوبی هستند و روی آب به آرامی حرکت می‌کنند این اقامتگاه‌ها هیچ امکاناتی کمتر از یک هتل ندارند با این تفاوت که در طول چند ساعت تغییر مکان می‌دهند.

  • اینستاگرام اقامتگاه پازارلند: pazarland.ir
  • آدرس اقامتگاه پازارلند: استان بوشهر، بندر کنگان ، بندر شیرینو
  • شماره تماس اقامتگاه پازارلند: 05632462364
چادرهای ترکمنی
اقامتگاه‌های پازارلند از اقامتگاه های خاص ایران
اقامتگاه روی آب
اقامتگاه‌های پازارلند از اقامتگاه خاص در ایران

موقعیت دقیق اقامتگاه‌ه پازارلند (پازارگاد) در نقشه

2. هتل سنتی قلعه‌گنج، کپرنشینی با سبک لوکس؛ سیستان و بلوچستان

نوع دیگری از اقامتگاه، برگرفته از فرهنگ ساخت خانه در شهرهای کویری است. شهرستان قلعه گنج یکی از اولین‌ها در ایجاد اقامتگاه سنتی کپری بود. ایجاد هتل سنتی کپری با استفاده از طرح خانه‌های کپری همان منطقه، ایده‌ای بود که با استقبال مواجه شد. این اتاق‌ها دقیقاً با مصالحی که مردم برای ساخت کپر استفاده می‌کردند، یعنی حصیر و آجر و… ساخته شده است با این تفاوت که به آن یک کپر کوچک به عنوان حمام و دستشویی هم اضافه کردند. این مجموعه نیز اگر چه از معماری کپر ساخته شده ولی یکی از گران‌ترین اقامتگاه‌ها برای گردشگران به حساب می‌آید.

حالا در خیلی از شهرهای دیگر از این نوع کپرها در حال ساخته شدن است. مانند استان سیستان و بلوچستان که با استفاده از حصیر نخل، سیمان یا آجر کپر اقامتی می‌سازند. چون هم زیباست هم مصالح کمتری برای ساخت می‌خواهد و هم تجربه متفاوت‌تری به ارمغان می‌آورند.

  • اینستاگرام هتل سنتی قلعه‌گنج: hotelkaparighalehganj
  • آدرس هتل سنتی قلعه‌گنج: کرمان، جاده منوجان، قلعه گنج 
  • شماره تماس هتل سنتی قلعه‌گنج: 2093 4339 34 

 

خانه های کپری
عکس اقامتگاه کپری
اقامتگاه کپری
اقامتگاه کپری از اقامتگاه های خاص ایران

 

موقعیت دقیق هتل سنتی قلعه‌گنج در نقشه

 

3. اقامتگاه بارین شمشک، هتلی به سبک اسکیموها؛ تهران

از تصاویر زیر طراحی ویژه این اقامتگاه مشخص است. اقامتگاه بارین شمشک به سبک اسکیموهای قطب ساخته شده و قرار گرفتنش در دل کوه و میان برف، همخوانی جالبی با محیط ایجاد کرده. ایده این هتل از بلوک‌های یخی کلبه‌های اسکیموها گرفته شده است و سعی شده با طراحی خاص، یادآور آن اقامتگاه‌ها باشد. این طراحی خاص، فقط به فضای بیرونی محدود نمی‌شود و داخل آن هم دربرمی‌گیرد. این اقامتگاه به صورت سالیانه، اجاره داده می‌شود و کاربردش مانند سایر اقامتگاه‌ها نیست.: 

  • آدرس اقامتگاه بارین شمشک: تهران، دربندسر
اقامتگاه شمشک
اقامتگاه بارین شمشک 
اقامتگاه بارین شمشک
اقامتگاه بارین شمشک از اقامتگاه های خاص تهران

موقعیت دقیق اقامتگاه بارین شمشک در نقشه 

 4. کاروانسرای زین‌الدین، تنها کاروانسرای مدور؛ یزد

کاروانسرای زین‌الدین مهریز یزد، پیشینه‌‌‌‌اش به دوره صفویه بازمی‌گردد. البته که بیشتر کاروانسراهای ایران قدمتش به عصر صفویان بازمی‌گردد امّا ویژگی این کاروانسرا، طراحی زیبا و مدوّر آن است که در میان کاروانسراها بی‌سابقه بوده و وجودش در جاده ابریشم، لطف بزرگی به شمار می‌رفته است. این کاروانسرا 36 واحد اقامتگاهی به همراه رستوران و پشت بام دارد که اقامت ویژه‌ای را برای مسافرانی که شیفته چنین فضاهای سنتی هستند فراهم می‌کند.:

  • آدرس کاروانسرای زین‌ الدین: کیلومتر 60 جاده کرمان 
کاروانسرای زین‌الدین
کاروانسرای زین‌الدین از اقامتگاه های خاص ایران
کاروانسرای زین‌الدین
عکس کاروانسرای زین‌الدین

موقعیت دقیق کاروانسرای زین‌الدین در نقشه

 

5. اکوکمپ عشایری دورنا، خانه‌ای به سبک هابیت‌ها؛ اردبیل

در ۵ کیلومتری جنوب مشگین شهر، در دامنه سبلان، اکو کمپ عشایری دورنا با ترکیب معماری سنتی و مدرن ساخته شده است.این اکوکمپ عشایری با مصالح بومی و سنگی و با الهام از تاریخ و فرهنگ ترکان آذری و عشایر شاهسون به بهره برداری رسیده تا کمترین آسیب را به محیط زیست بزند. حالا هر کسی که می‌خواهد در دامنه سبلان یک شب در اقامتگاه‌هایی که نصفش زیر زمین است اقامت کند، به این مکان می‌رود و در اتاق هابیت‌ها شب را می‌گذراند.

  • اینستاگرام اکوکمپ درنا: durna_ecocamp
  • آدرس اکوکمپ درنا: اردبیل، روستای موئیل
  • شماره تماس اکوکمپ درنا: 09339547214

 

اقامتگاه عشایری
اقامتگاه عشایری دورنا

 

خانه عشایری
اکو کمپ عشایری دورنا یک اقامتگاه خاص در ایران

موقعیت دقیق اکوکمپ عشایری درنا در نقشه

6. کلبه‌های جنگلی کومه، اقامت بالای درخت؛ مازندران 

اقامت در کلبه‌های جنگلی از رویاهایی بود که در کشورهای دیگر تجربه می‌شد. اما اکنون در برخی از جنگل‌های ایران نیز چنین امکانی فراهم شده تا مسافر به خود زحمت از درخت بالا رفتن بدهد و بتواند در کلبه چوبی خود اقامت کند. این نوع اقامتگاه‌ها که هنوز تعدادشان کم است در جنگل‌های هزار جریب استان مازندران وجود دارند. یک مدل دیگر از کلبه جنگلی مجموعه «کومه» در خلیل شهر شهرستان بهشهر است که در یک مجموعه خوش آب و هوا، تعدادی کلبه چوبی با ساده‌ترین امکانات ایجاد شده و اتفاقاً گردشگران دوست دارند در آن کلبه‌ای اقامت کنند که هیچ امکاناتی در داخلش ندارد. باید اهل اقامت در این نوع اقامتگاه‌ها و سفر باشید تا بتوانید از آن لذت ببرید چون ممکن است شب انواع پشه و حشره به سراغتان بیاید؛ به هر حال چوب است دیگر. از راههای مختلف امکان نفوذ حشره به داخل رختخوابتان وجود دارد.

  • اینستاگرام کلبه‌های جنگلی کومه: koome_kolbe
  • آدرس کلبه‌های جنگلی کومه: مازندران، خلیل شهر
  • شماره تماس کلبه‌‌‌‌‌های جنگلی کومه: 09364570606
کلبه های درختی
کلبه‌های جنگلی کومه از اقامتگاه های خاص ایران 
خانه درختی
عکس کلبه‌های جنگلی کومه

موقعیت دقیق کلبه‌های جنگلی کومه در نقشه

7. هتل لاله، هتلی صخره‌ای در دل کوه؛ آذربایجان شرقی

شاید هتل صخره‌ای لاله کندوان را هم که در دل کوه ایجاد شده بتوان در زمره اقامتگاه‌های خاص دانست، چون دیوارهای آن صخره‌ای است و باید داخل قندیل‌های سنگی شوید. خانه‌های دیگری که در روستای کندوان استان آذربایجان شرقی ایجاد شده هم این ویژگی مهم را دارند که باید برای رسیدن به آن‌ها از راه‌های سنگی عبور کرد و در خانه‌هایی اقامت داشت که روزگاری صاحبش آن را در دل کوه حفر کرده است. این هم تجربه متفاوتی برای گردشگران خواهد بود.

  • اینستاگرام هتل لاله: lalehhotels
  • آدرس هتل لاله: آذربایجان شرقی، اسکو، کندوان
  • شماره تماس هتل لاله: 04133224952
خانه صخره‌ای
هتل لاله از هتل های خاص ایران
خانه های صخره‌ای
هتل لاله از هتل های خاص ایران

موقعیت دقیق هتل لاله در نقشه 

8. قلعه پنهان بهرام، اقامت در زیرزمین؛ سمنان

اقامت در زیرزمین نیز نوع دیگری از فعالیت‌ها در حوزه گردشگری است. این بار یکی از افراد با ذوق در شهرستان آرادان استان سمنان در ملک شخصی خود شهر زیرزمینی ساخته‌ که گردشگران تصویری از آن نخواهند داشت. گذشتن از زمین‌های کشاورزی و رسیدن به دروازه قلعه‌ای که با ورود هر گردشگر آتش‌های دو طرف آن روشن می‌شود، به هر فردی یادآوری می‌کند که وارد دنیای جدیدی شده است.

  • اینستاگرام قلعه پنهان بهرام: ghalee.penhan.bahram 
  • آدرس قلعه پنهان بهرام: سمنان، ارادان، ده سلطان قلعه زیرزمینی بهرام
  • شماره تماس قلعه پنهان بهرام: 09122312701
استان سمنان
قلعه پنهان بهرام از اقامتگاه های خاص ایران
اقامتگاه های زیرزمینی
قلعه پنهان بهرام یک اقامتگاه ها زیرزمینی

موقعیت دقیق قلعه پنهان بهرام در نقشه

 

9. اکوکمپ‌های متین آباد، اقامت پایدار کویری؛ کاشان

مجموعه اقامتگاهی متین‌آباد با انواع اقامتگاه‌های متنوعی که دارد، تجربه‌ای از سازگاری با محیط زیست را برای مهمانانش فراهم می‌کند. کوه‌ها، سوئیت‌ها و چادرها فراهم شده‌اند تا از گردشگران پذیرایی کنند و زیر آسمان شب‌های کویر تجربه جدیدی از اقامت داشته باشند. این منطقه در حدود 60 کیلومتری شهر کاشان قرار گرفته است. از طرفی خیالتان راحت است که در این مجموعه سعی شده تا جای ممکن آسیب‌های محیط‌زیستی کاهش پیدا کند. 

  • اینستاگرام اکوکمپ متین آباد: matinabadecocamp
  • آدرس اکوکمپ متین آباد: نطنز، شهر بادرود، روستای خالد آباد، روستای متین آباد 
  • شماره تماس اکوکمپ متین آباد: 09124335366
اقامتگاه متین‌آباد
مجموعه اقامتگاهی متین‌آباد از اقامتگاه‌ های کویری ایران
مجموعه اقامتگاهی متین‌آباد
مجموعه اقامتگاهی متین‌آباد

موقعیت دقیق اقامتگاه متین آباد در نقشه 

10. اقامتگاه بومگردی لب خندق میبد؛ یزد

اگر خود را برای یک سفر تاریخی در یزد آماده می‌کنید، اقامتگاه بوم گردی لب خندق یکی از بهترین گزینه‌های شما می‌تواند باشد. هم به دلیل این که میبد یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که پیشینه‌اش دست کم به 7000 سال قبل باز می‌گردد، هم به این دلیل که بافت کهن میبد در جای جای آن مشهود است. بنابراین تنها جای خالی برای داشتن یک سفر تاریخی به تمام معنا، انتخاب اقامتگاهی است که با این تفاصیل بیشترین میزان هماهنگی را داشته باشد.

اقامتگاه بوم گردی لب خندق میبد یک خانه سنتی 2 طبقه و 180 متر مربعی است که فقط با دیدن تصاویر آن متوجه قدمت آن می‌شوید. این اقامتگاه خوش قیمت فقط 4 اتاق دارد و مجموعا پذیرای 15 مهمان می‌تواند باشد. جالب است بدانید اقامتگاه بوم گردی لب خندق میبد همانطور که از نامش مشخص است در داخل یک خندق ساخته شده است.

  • اینستاگرام اقامتگاه بومگردی لب خندق: labekhandagh
  • آدرس اقامتگاه بومگردی لب خندق: یزد، میبد
  • شماره تماس اقامتگاه بومگردی لب خندق: 09190081530
اقامتگاه بوم گردی لب خندق
اقامتگاه بوم گردی لب خندق  اقامتگاه های خاص ایران
اقامتگاه بوم گردی لب خندق
اقامتگاه بوم گردی لب خندق یک اقامتگاه خاص در ایران

 موقعیت دقیق اقامتگاه بومگردی لب خندق

سخن آخر 

در این مطلب شما را با 10 اقامتگاه خاص در ایران آشنا کردیم و به ویژگی هر کدام پرداختیم. اقامتگاه‌های که شاید تجمل‌گرایی، امکانات، راحتی و حتی دسترسی خوبی همچون هتل‌ها نداشته باشند، اما کافیست تا یکبار اقامت‌ در آن‌ها را امتحان کنید تا یک تجربه کاملا متفاوت از سفر را برایتان رقم بزنند، اگر هم اطلاعات زیادی درباره اقامتگاه‌های بومگردی ندارید، پیشنهاد می‌دهیم مطلب «همه چیز درباره اقامتگاه‌های بومگردی» را مطالعه کنید تا دیدگاه درست‌تری درباره آن‌ها به دست بیاورید. در آخر خوشحال می‌شویم که نظرتان را درباره اقامتگاه‌‌ های خاص ایران بدانیم و اینکه شما دوست دارید کدام یک از این اقامتگاه‌ های خاص نامبرده در این مطلب را امتحان کنید؟

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند