راهنمای سفر به بنتوتا، زیباترین شهر ساحلی در سریلانکا

4.9
از 11 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
راهنمای سفر به بنتوتا، سریلانکا + تصاویر
03 مهر 1401 08:00
2

در میان شهرهای ساحلی جزیره سریلانکا، بنتوتا در لیست بهترین‌ها قرار دارد. این شهر مقصدی عالی برای عاشقان ماجراجویی، دریا و جنگل است. بنتوتا به دلیل فاصله نزدیکی که به شهرهای مهمی مثل کلمبو و گال دارد همیشه محلی برای رفت و آمد گردشگران است. اگر قصد دارید با تور سریلانکا به این جزیره سفر کنید و شهر بنتوتا یکی از مقاصد شماست، حتما سوالات گوناگونی در مورد راه‌های سفر به این شهر، آب و هوا و سایر ویژگی‌های آن دارید.

در این مطلب از لست سکند قرار است مهم‌ترین اطلاعاتی را که به آن نیاز دارید مطرح کنیم و اطلاعاتی ضروری و کاربردی از نکات سفر به بنتوتا بگوییم تا در سفر به بنتوتا، بهترین تجربیات را برای خود و خانواد‌ه‌تان رقم بزنید.

بنتوتا کجاست؟

بررسی موقعیت یک شهر در نقشه، ساده‌ترین راه برای کسب اطلاعات در مورد آن است؛ بنابراین در اولین بخش از راهنمای سفر به بنتوتا به موقعیتش می‌پردازیم. بنتوتا درست در میان دو شهر بزرگ گال و کلمبو واقع شده است؛ این شهر کوچک در گذشته بندرگاه و اقامتگاه مهمی بوده است که طبق آخرین سرشماری‌ها، 37 هزار نفر جمعیت دارد. لازم به ذکر است که بنتوتا کاملا در قسمت جنوبی رود شهر قرار دارد و قسمت شمالی رود آلوتگاما نام دارد. به عبارتی بنتوتا بخشی از گال محسوب می‌شود.

12) wishcover journeys.jpg
موقعیت بنتوتا در نقشه سریلانکا

تاریخچه بنتوتا

بنتوتا در دوران باستان اهمیت بسیاری داشته است، زیرا معابد شکوهمندی در آن ساخته شده‌ و در اشعار سانداشا کاویا نیز از آن سخن گفته شده است. نام این شهر از یک افسانه قدیمی نشأت گرفته است که در آن یک اهریمن به نام «بم» در سرزمین‌های رودخانه (توتا) حکومت می‌کرد و از ترکیب این دو کلمه بنتوتا ساخته شد. توسعه این منطقه به شهری که امروز شاهد آن هستیم از قرن ششم آغاز شد. بنتوتا در آن زمان همانند سایر نقاط جزیره به سلطه پرتغالی‌ها درآمد و در آن سنگرگاه‌هایی ساخته شد اما بعدها در زمان استعمار هلندی‌ها تنها یک محل استراحت بود و افرادی که از کلمبو به بخش‌های جنوبی این کشور سفر می‌کردند برای مدتی در آن مستقر می‌شدند. امروزه صنعت گردشگری بخش مهمی از اقتصاد این شهر است.

چرا به بنتوتا سفر کنیم؟

دانستن اصلی‌ترین دلایل سفر گردشگران به یک شهر به شما کمک می‌کند جاذبه‌هایی را که بیش از همه با سلیقه شما سازگار است پیدا کنید. زیبایی‌های بنتوتا فقط به سواحل آن محدود نشده است، بلکه در هر نقطه از این شهر شگفتی‌های متنوع بسیاری وجود دارد.

اهمیت تاریخی بنتوتا

بنتوتا حدود پنج معبد باستانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها احتمالاً معبد گالاپاتا ویهارایا باشد. در زمان استعمار اروپایی‌ها از این شهر به عنوان یک بندر تجاری و استراحتگاه بین راهی استفاده می‌شد و به طور کلی بنتوتا در تمام دوران‌های تاریخ، دروازه‌ای به سواحل جنوبی جزیره بوده است. بنابراین زمانی که به بنتوتا سفر می‌کنید، بناهای تاریخی بسیاری را تماشا خواهید کرد.

24)asian wanderlust.jpg
مجسمه بودا در یکی از معابد قدیمی بنتوتا

سواحل بی‌نظیر بنتوتا

اگر از گردشگرانی که به بنتوتا سفر کرده‌اند بپرسید بهترین جای دیدنی بنتوتا کجاست، بی‌شک از سواحلش سخن خواهند گفت. اگر به موج‌سواری علاقه‌مندید، حتما به بنتوتا سفر کنید. زیرا حتی اگر هیچ تجربه‌ای در موج‌سواری نداشته باشید هم در حداقل زمان آموزش خواهید دید و می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کم، ساعت‌ها از این تفریح مهیج لذت ببرید. همچنین این سواحل بسیار تمیز هستند و برای شنا کردن و آفتاب گرفتن مقصدی ایده‌آل به شمار می‌روند. البته برای تجربه این تفریحات باید در زمان مناسب از بنتوتا دیدن کنید که در این متن، از بهترین زمان سفر به بنتوتا هم می‌گوییم.

طبیعت بی‌انتهای بنتوتا

در سراسر بنتوتا، انواع مختلفی از جنگل، زمین کشاورزی و باغ به چشم می‌خورد. یکی از معروف‌ترین بخش‌های سرسبز بنتوتا، باغ لونوگانا است که یک جاذبه گردشگری مهم در این شهر به شمار می‌رود. وسعت این باغ نزدیک به 7 هکتار است که در طراحی آن از باغ‌های ایتالیایی و انگلیسی الهام گرفته شده است، همچنین این باغ به عنوان گنجینه‌ای از گیاهان کمیاب در بنتوتا و جهان شناخته می‌شود. جزیره سینامون نیز یک محدوده سراسر سبز در بنتوتا است که زمین‌های کشاورزی بسیاری دارد. در این زمین‌ها عموماً ادویه‌جات کشت می‌شود.

باغ بریف بنتوتا.jpg
منظره‌ای از باغ‌ها بنتوتا

حیات وحش بنتوتا

حیات وحش بنتوتا شامل انواع مختلفی از پرندگان و پستانداران و آبزیان می‌شود. در بازدید از این شهر به احتمال زیاد میمون‌، وال و پرندگان آبزی بسیاری را مشاهده خواهید کرد، اما هیچ یک از این موارد به اندازه لاکپشت‌های سبز، پشت چرمی و زیتون ریدلی مهم نیستند. بسیاری از علاقه‌مندان حیات‌وحش با تخم‌گذاری لاکپشت‌ها و سفر چالش‌برانگیز نوزادان آن‌ها آشنا هستند. اگر از ماه نوامبر تا دسامبر به بنتوتا سفر کنید به احتمال زیاد می‌توانید تخم گذاری لاکپشت‌ها را تماشا کنید. به خاطر داشته باشید که پرورش لاکپشت در بنتوتا با هدف جلوگیری از انقراض آن‌ها انجام شده است، به همین دلیل شما نیز در حفظ و حراست از این گونه بکوشید.

01.jpg
لاکپشت‌های نوزاد در بنتوتا

چطور در سطح شهر رفت و آمد کنیم؟

بنتوتا شهر کوچکی است و اگر با پیاده‌روی مشکلی نداشته باشید، می‌توانید پیاده به بسیاری از مقاصد بروید. اما اگر مسافت تا مقاصد مورد نظرتان زیاد است، می‌‌توانید از تاکسی یا سه‌چرخه‌هایی با نام توک‌توک استفاده کنید. نرخ تاکسی براساس مسافت و کیلومتری محاسبه می‌شود.

15)adventure.jpg

رفت و آمد ریکشا در سواحل بنتوتا

در بنتوتا چه غذاهایی بخوریم؟

یکی از اصلی‌ترین سوالات مسافران این است که در سفر چه بخوریم؟ غذا خوردن در بنتوتا بیش از اینکه یک دغدغه باشد به یک لذت تبدیل می‌شود. در این نقطه از سریلانکا شما انواع و اقسام غذاهای با کیفیت دریایی و هندی را خواهید یافت که طعم بی‌نظیر آن‌ها مدت‌ها در خاطرتان باقی می‌ماند. اگر به دنبال غذاهایی هستید که به طعم غذای ایرانی نزدیک است و می‌خواهید از حلال بودش مطمئن شوید، باید به آلوتگاما در نزدیکی بنتوتا بروید. 

غذای دریایی در سریلانکا.jpg
غذای دریایی در بنتوتا

راه‌های سفر به بنتوتا

یکی از مزایای سفر به شهر بنتوتا در سریلانکا، دسترسی آسان به آن است. شما از سه طریق مسیر هوایی، راه‌آهن و جاده می‌توانید به این شهر دسترسی داشته باشید. بهترین روش سفر به بنتوتا سریلانکا به شرایط شما بستگی دارد به همین دلیل در ادامه به جزئیات انواع مختلف این مسیرها می‌پردازیم تا با استفاده از آن بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر ترجیح می‌دهید خودتان را از کارهای پیگیری و بررسی پرواز و هتل و... راحت کنید، بهترین کار خرید تور است که همه کارها را برایتان انجام می‌دهد.

جدیدترین قیمت تورهای سریلانکا

سفر هوایی به بنتوتا

هیچ سفر هوایی مستقیمی به بنتوتا وجود ندارد و در سفر هوایی از ایران به سریلانکا، پس از حداقل یک توقف به کلمبو می‌رسید. نزدیک‌ترین فرودگاه بین‌المللی به بنتوتا، فرودگاه کلمبو است. پس از رسیدن به این فرودگاه می‌توانید با استفاده از سیستم‌های حمل و نقل برون شهری مانند اتوبوس و قطار، خود را به بنتوتا برسانید. همچنین تاکسی‌های بسیاری در فرودگاه آماده خدمت‌رسانی به گردشگران هستند که برخی از آ‌ن‌ها، شما را تا بنتوتا می‌رسانند. از آن‌جایی که قبل از سفر به بنتوتا باید به کلمبو بروید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای سفر به کلمبو را هم مطالعه کنید.

سفر با هواپیما به بنتوتا.jpg
فرودگاه کلمبو نزدیک‌ترین فرودگاه بین‌المللی به بنتوتا

سفر جاده‌ای به بنتوتا

اصلی‌ترین راه جاده‌ای برای رسیدن به بنتوتا، مسیر اصلی کلمبو است که به بزرگراه A2 نیز شناخته می‌شود. این مسیر در طول خط ساحلی جنوب غربی جزیره کشیده شده است و شهر بنتوتا در سریلانکا را به سایر شهرهای مهمی همچون گال وصل می‌کند. خوب است بدانید که سرویس‌های روزانه اتوبوس نیز در این راه برقرار است که یکی از گزینه‌های ارزان سفر به بنتوتا به شمار می‌رود. طی کردن مسیر کلمبو به بنتوتا سریلانکا با اتوبوس، حدود 2 الی 2:30 ساعت طول می‌کشد.

جاده کلمبو گاله در امتداد ساحل.jpg
جاده کلمبو - گال

سفر با قطار به بنتوتا

بنتوتا از طریق راه آهن به سایر شهرهای ساحلی وصل می‌شود. این خط ریلی از شمال کلمبو آغاز می‌شود و پس از عبور از گال به ماتارا می‌رسد. در تمام دقایق این سفر می‌توانید از تماشای مناظر بی‌نظیر ساحل، نخل و دریا لذت ببرید؛ به همین دلیل مسیر راه آهن کلمبو به بنتوتا به عنوان یکی از زیبا‌ترین مسیرهای قطار در سریلانکا شناخته می‌شود. شاید قطارهای کمی مسافت بنتوتا تا کلمبو را طی کنند، اما نگران نباشید زیرا با قطارهای آلوتگاما که 3.5 کیلومتر با بنتوتا فاصله دارد هم می‌توانید به این شهر سفر کنید.

سفر با قطار.jpg
منظره قطار کلمبو به بنتوتا

راهنمای اقامت در بنتوتا

از آن‌جایی که بنتوتا یک شهر ساحلی و تفریحی مشهور است، زیرساخت‌های گردشگری آن در سطح مطلوبی قرار دارد. در  این شهر انواع مسافرخانه، هتل‌های ستاره‌دار و هتل‌های تفریحی و ساحلی وجود دارد که بسته به میزان هزینه و موقعیت جغرافیایی، می‌توانید گزینه مطلوب را انتخاب کنید. در ادامه راهنمای سفر به بنتوتا به معرفی چند اقامتگاه‌ در رده‌های مختلف می‌پردازیم.

اقامتگاه اقتصادی در بنتوتا

اگر به دنبال یک اقامت مقرون به صرفه در سفر به بنتوتا هستید، احتمالا بهترین گزینه مسافرخانه‌ها و هاستل‌ها هستند. مسافرخانه‌ها در این شهر معمولا توسط خانواده‌های محلی اداره می‌شوند. اما باید بدانید که در این شهر، انواع مختلفی از هتل و ویلای ارزان قیمت‌ نیز وجود دارند. این اقامتگاه‌ها ممکن است فاقد امکاناتی مثل اسپا و رستوران‌ باشند.

مسافرخانه‌ای در بنتوتا.jpg
مسافرخانه‌ای در بنتوتا

اقامتگاه درجه یک در بنتوتا

هتل‌ها و ویلاهای درجه یک معمولا از امکاناتی مثل استخر، اسپا، رستوران و فضای سبز زیبایی برخوردار هستند؛ برای مثال، هتل آوانی بنتوتا یکی از هتل‌های رده بالای این شهر است که هم اسپا و هم رستوران دارد. ویلای کلاب نیز یکی از اقامتگاه‌های ممتاز ساحلی است که در غرب بنتوتا واقع شده است. سبک معماری این ویلا به قرن نوزدهم باز می‌گردد و محیط آن از فضای سبز با درختان نخل برخوردار است.

اقامتگاه لوکس در بنتوتا

اقامتگاه‌های لوکس بنتوتا علاوه بر اینکه در موقعیت‌های ساحلی ویژه‌ای قرار گرفته‌اند، در زیبایی معماری و برخورداری از امکانات هم در بالاترین سطح قرار دارند. این اقامتگاه‌ها چشم‌اندازهای بسیارزیبایی از دریاها را به نمایش می‌گذارند. ویلاهای تارو، سامان و سینامون برخی از مشهورترین اقامتگاه‌های لوکس در بنتوتا هستند که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. برای دسترسی به اکثر این ویلاها و هتل‌ها، کافی است در امتداد خط ساحلی شهر حرکت کنید.

هتل لاکچری.jpg
هتلی لوکس در بنتوتا

سفر به سریلانکا؛ فیلم از آرشیو لست سکند، ادریس بهرام‌پور 

راهنمای خرید در بنتوتا

بازارهای سنتی یکی از جاهایی هستند که فرهنگ بنتوتا، زندگی مردم محلی و آثار هنری سنتی در این شهر را به نمایش می‌گذارند. بنابراین یکی از کارهایی که در سفر به بنتوتا حتما باید انجام دهید، بازدید از بازارهای سنتی این شهر است. در ادامه سفرنامه به بنتوتا، سه بازار مهم شهر را به شما معرفی می‌کنیم.

بازار الوتگاما

اگر به دنبال یک بازار برای خرید خوراکی‌های خوشمزه هستید، حتما از بازار الوتگاما دیدن کنید. در این مکان از یک ناهار مفصل گرفته تا انواع سبزیجات، میوه‌جات و ادویه در دسترس است. فضای پرانرژی، فعالیت روزمره مردم بنتوتا و رفت و آمد گردشگران التوتگاما را به جایی فراتر از یک بازار معمولی تبدیل کرده است. دوشنبه‌ها افراد بسیاری از بنتوتا و نواحی اطراف آن برای خرید به این بازار می‌آیند.

بازار الوتگاما.jpg
بازار الوتگاما در نزدیکی بنتوتا

بازار بنتوتا

بازار سنتی بنتوتا در مرکز این شهر قرار دارد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن فروش انواع مختلفی از صنایع دستی و سنتی بنتوتا سریلانکا است؛ بنابراین اگر می‌خواهید در بنتوتا سوغاتی بخرید، حتما بازدید از این بازار را در برنامه سفر خود قرار دهید. از آن‌جایی که این بازار توسط دولت سریلانکا اداره می‌شود، قیمت‌های آن حقیقی هستند. علاوه بر خرید لباس‌های محلی، مجسمه‌های کوچک و یادبود و سوغاتی‌های مقرون به صرفه، می‌توانید از اداره پستی که در نزدیکی این مکان است، تمبر‌های کلکسیونی نیز به عنوان یادبود خریداری کنید.

بازار میتیاگودا

خرید سنگ‌های قیمتی و جواهرات در بین گردشگران سریلانکا رواج دارد. بازار میتیاگودا که با جنوب سریلانکا حدود 35 کیلومتر فاصله دارد، انواع مختلفی از ماه‌ سنگ‌ها را می‌فروشد. ماه سنگ یکی از جواهرات ارزشمند است که معادن آن در جنوب سریلانکا وجود دارد. بنابر باورهای محلی این سنگ خاصیت آرام‌بخشی دارد.

ماه سنگ در بنتوتا.jpg
 ماه سنگ در بنتوتا

بهترین زمان سفر به بنتوتا

یکی از مهم‌ترین بخش‌های راهنمای سفر به بنتوتا، تعیین بهترین زمان بازدید از این شهر است. از آن‌جایی که عمده فعالیت‌های توریستی در بنتوتا به تفریحات آبی و سواحل مربوط می‌شود، لازم است قبل از سفر به شرایط آب و هوایی اهمیتی جدی دهیم. به طور کلی آب و هوای بنتوتا دو بخش زیر را شامل می‌شود:

بهترین زمان برای سفر به بنتوتا

از ماه‌های اکتبر تا آوریل (مهر تا فروردین)، بهترین زمان برای گردش در بنتوتا است و بیشتر توریست‌ها این ماه‌ها را انتخاب می‌کنند، زیرا در این دوره از سال دریا آرام است و به راحتی می‌توانید به تفریحات آبی بپردازید. همچنین افرادی که به طبیعت‌گردی علاقه‌ دارند می‌توانند در این دوره از سال از آب و هوای ملایم جنگل‌ها و فضای سبز این قسمت از جزیره لذت ببرند.

23) holidify.jpg

تفریحات ساحلی در شش ماه دوم سال در بنتوتا

پر بارش‌ترین زمان در بنتوتا

از ماه‌های می تا سپتامبر (اردیبهشت تا شهریور) بنتوتا، پر بارش‌ترین دوره از سال‌ را تجربه می‌کند به همین دلیل اوضاع هوا در این دوره برای تفریحات آبی و ورزش در بنتوتا مناسب نیست. اما اگر قصد یک سفر ارزان به این شهر را دارید، فصول گرم سال زمانی مناسب است. زیرا قیمت هتل‌ها و ویلاهای بنتوتا در این شش ماه، ممکن است تا 50 درصد هم کاهش پیدا کند.

13) traavellers Isle.jpg
بارش باران در بنتوتا

سخن آخر

پس از سفر به بنتوتا، دیگر میلی به بازگشت نخواهید داشت. بیشتر تفریحات و جاهای دیدنی این شهر به طبیعت زیبای آن مربوط است. همانطور که می‌دانید، یک سفر خاطره‌انگیز به شهری که طبیعتش زیبا است، نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است، زیرا اگر در یک زمان اشتباه به آن سفر کنید یا با شرایط حاکم بر آن آشنا نباشید، ممکن است تجربه‌ای ناخوشایند نصیب شما شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، مطالعه راهنمای سفر به بنتوتا یک راهکار بسیار کارآمد است که این مطلب را به آن اختصاص دادیم. اگر قصد دارید به سایر نقاط سریلانکا نیز سفر کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطالب راهنمای سفر به سریلانکا را از دست ندهید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.