جاهای دیدنی اطراف مشهد؛ از طبیعت تا تاریخ + عکس

4.2
از 15 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اطراف مشهد
28 شهریور 1401 08:00
5

اهمیت مشهد از نظر گردشگری مذهبی بسیار برجسته و پررنگ است، اما علاوه بر حرم امام رضا (علیه‌السلام) که گردشگران زیادی را از شهرهای مختلف کشورمان و همچنین کشورهای همسایه به مشهد می‌کشاند، جاذبه‌های دیگری هم هستند که اهمیت بسیاری از نظر گردشگری دارند. جاهای دیدنی اطراف مشهد در دسته جاذبه‌های طبیعی و همین طور جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی قرار می‌گیرند که برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا اگر خواستید اطراف مشهد هم ببینید، بازدید از آن‌ها را در برنامه سفرتان بگنجانید.

استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران، یکی از استان‌هایی است که جاذبه‌های طبیعی متعددی دارد. کوه‌های زیبا، دشت‌های وسیع، آبشارها و روستاهای دیدنی اطراف مشهد، نظر هر گردشگری را به خودش جذب می‌کند. چه ساکن مشهد باشید و چه مسافر این شهر، می‌توانید جاهای دیدنی اطراف مشهد را هم بازدید کنید و بیشتر از طبیعت و تاریخ این شهر اطلاعات به‌دست آورید. در این مطلب از لست سکند جاذبه‌های متعددی را از مکان های دیدنی اطراف مشهد بررسی می‌کنیم تا آشنایی نسبی و خوبی از آن‌ها کسب کنید.

1. ابنیه تاریخی و برخی از موزه‌های اطراف مشهد

میل اخنگان

میل اخنگان در واقع بنایی است که به‌عنوان یک آرامگاه ساخته شده بوده؛ اما اینکه آرامگاه متعلق به چه کسی باشد و چه شخصیتی در آن دفن شده است، همچنان مشخص نیست و صرفاً گمانه‌هایی درباره آن می‌زنند. طبق معماری و شکل ظاهری این بنا، برخی مورخان معتقدند که ساختمان میل اخنگان در دوره تیموریان ساخته شده، اما برخی دیگر می‌گویند این بنا در زمان ایلخانان به‌وجود آمده است.

ساختمان بنا آجری است و می‌توانید دورتادورش نیم‌ستون‌هایی را ببینید که زیبایی بنا را دوچندان کرده‌اند. این در حالی است که کاشی‌هایی زیبا در قسمت‌های مختلف بدنه ساختمان کار گذاشته شده‌اند که جلوه آن را دیدنی‌تر کرده‌اند. البته این نکته را هم باید بیان کنیم که تعداد این کاشی‌ها در گذشته بیشتر بوده و نمایی بسیار زیباتر را به بنای میل اخنگان میداده است.

  • آدرس میل اخنگان مشهد: 22 کیلومتری مشهد و 10 کیلومتری از شرق شهر تابران توس، نزدیک روستای اخنگان
  • مسافت میل اخنگان تامشهد: تقریباً بین 30 تا 40 کیلومتر (بسته به مسیری که انتخاب می‌کنید)

  • فاصل میل اخنگان تا مشهد: تقریباً کمتر از یک ساعت

موقعیت دقیق میل اخنگان روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-mil-akhangan.jpg
نمایی از میل اخنگان، از مکان های دیدنی اطراف مشهد

برج رادکان چناران

اگر به ظاهر برج رادکان چناران توجه نگاه کنیم، ساختار ظاهری آن به‌گونه‌ای است که انگار ترکیبی از قسمت استوانه‌ای کاخ خورشید و عرق‌چین (قسمت بالایی و گنبدی) میل اخنگان است. قدمت برج بر اساس منابع تاریخی به سده هفتم قمری برمی‌گردد و برخی مورخان معتقدند که کهن‌ترین برج‌آرامگاه، همین برج رادکان چناران است. البته اطلاعات دقیقی وجود ندارد که نشان دهد برج، مربوط به آرامگاه چه کسی است. عده‌ای دیگر هم بر این باورند که برج کاربری رصدخانه‌ای و نجومی داشته و با آن ابتدای ورود به هر ماه خورشیدی را متوجه می‌شدند.

برج رادکان چناران که نام دیگرش میل رادکان است، ارتفاعی برابر با 25 متر دارد که ساختارش در سه قسمت مشاهده می‌شود. ابتدا ازاره‌ای دو متری مشاهده می‌شود که فرمی 12 ضلعی دارد، سپس در قسمت بالایی، 36 نیم‌ستون در فرمی استوانه‌ای قرار گرفته‌اند و در بالاترین قسمت برج هم گنبدی مخروطی ساخته‌اند. برخی از پژوهشگران، برج رادکان را شبیه به گنبد قابوس هم می‌دانند، اما باید بگوییم که تزیینات رادکان بسیار زیباتر هستند. برج، در اصل از گچ و خاک ساخته شده است و آجرکاری و گچ‌بری زیبایی هم دارد.

  • آدرس برج رادکان چناران مشهد: 74 کیلومتری شمال مشهد و همین طور 26 کیلومتری شمال غربی چناران
  • مسافت برج رادکان چناران تا مشهد: تقریباً 90 کیلومتر

  • فاصله برج رادکان چناران تا مشهد: تقریباً یک ساعت و 30 دقیقه

موقعیت دقیق برج رادکان روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-radekan-tower.jpg
برج رادکان مشهد

چهارطاقی بازه‌هور

چهارتاقی بازه هور از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود. تاریخ دقیق ساخت چهارطاقی بازه‌هور مشخص نیست، اما عده‌ای معتقدند که سال ساختش مربوط به دوره ساسانیان است؛ با این حال برخی دیگر بر این باورند که این بنا در این دوره، بسیار پراهمیت بوده است. یکی از مورخان و شرق‌شناسان هم بر این باور است که این بنا، قدیمی‌ترین بنای گنبدی ساخته شده در جهان است.

چهارطاقی بازه هور، بنایی مربوط به نجوم و اخترشناسی است که از آن برای برسی زمان و تقویم استفاده می‌کردند. این بنا سه در ورودی دارد و استحکام ساختمان آن هم به‌گونه‌ای است که سال‌ها باقی مانده است.

  • آدرس چهارطاقی بازه هور مشهد: 65 کیلومتری جنوب غربی مشهد
  • مسافت چهارطاقی بازه هور تا مشهد: تقریباً 90 کیلومتر

  • فاصله چهارطاقی بازه هور تا مشهد: تقریباً کمتر از یک ساعت و 30 دقیقه

موقعیت دقیق چهارطاقی بازه هور

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-4taqi-baze-hour.jpg
چهارطاقی بازه هور، یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد

قصر خورشید در کلات نادری

کلات نادری یکی از شهرهایی است که در شمال شرقی خراسان رضوی قرار گرفته است و از مکان های دیدنی اطراف مشهد به شمار می‌رود. به‌واسطه جاذبه‌ها و دیدنی‌های مختلفی که در این شهر وجود دارد، کلات نادری یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود که اهمیت دارد و تعداد جاذبه‌های آن هم فراوان است. یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های کلات، قصر خورشید یا همان عمارت خورشید است که ویژگی‌های جالبی دارد.

یکی از ویژگی‌های قصر خورشید، حجاری‌هایی است که روی آن انجام شده و بر زیبایی آن افزوده است. بر اساس منابع تاریخی، بسیاری از این حجاری‌ها توسط هنرمندان هندی انجام شده که این هنرمندان را نادرشاه با خود به ایران آورده بوده است. از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توانیم برای قصر خورشید عنوان کنیم، بخش استوانه‌ای عمارت است که با ستون‌های نصفه احاطه شده و همین، آن را از سایر بناهای تاریخی کشور، متمایز کرده است. جاهای دیدنی اطراف مشهد در کلات نادری، فقط به این قصر محدود نمی‌شوند، کتیبه نادری، مسجد کبود، بند نادری و...، از دیگر جاذبه‌های کلات هستند.

  • آدرس قصر خورشید مشهد: کیلومتر 150 جاده کلات
  • مسافت قصر خورشید تا مشهد: تقریباً 150 کیلومتر

  • فاصله قصر خورشید تا مشهد: تقریباً دو ساعت و 30 دقیقه

موقعیت دقیق کاخ خورشید روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-qasr-palace.jpg
کاخ خورشید، از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد

2. روستاهای اطراف مشهد

روستای نغندر

روستای نغندر هم از دیگر روستاهای خوش آب و هوا در استان خراسان رضوی است که از جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود و این روستا هم برای خود مشهدی‌ها و هم برای سایر گردشگران بسیار جذاب است. روستای نغندر به‌خاطر موقعیت جغرافیایی خود و باغ‌های میوه متعددی که دارد، برای بسیاری از مسافران و گردشگران جذاب است. عمده دلیل بازدید مردم از این روستا، مناظر زیبا و طبیعتی است که دارد. بااین تفاسیر می‌توانیم آن را جزو جاهای تفریحی مشهد هم بدانیم.

در این روستا شغل مردم، بیشتر دامداری، زراعت و باغداری است، در نتیجه محصولاتی که از این سه کار به‌دست می‌آیند، به‌نوعی سوغاتی روستا و سوغات مشهد هم محسوب می‌شوند. این نکته را نباید فراموش کنیم که تولید ابریشم، از دیگر حرفه‌های مردم روستای نغندر است. اگر به روستا می‌آیید، حتما از رستوران‌ها و غذاهای آن‌ها هم امتحان کنید تا تجربه‌تان از سفر به این روستا کامل‌تر شود.

با توجه به مسافت و فاصله زمانی بین مشهد تا نغندر، نیازی به گشتن دنبال اقامتگاه نیست و می‌توانید در یک نصفه‌روز یا نهایتاً یک روز کامل از این روستا بازدید کنید و دوباره به مشهد بازگردید.

  • آدرس روستای نغندر مشهد: 10 کیلومتری طرقبه، بعد از کمربندی امام خمینی
  • مسافت روستای نغندر تا مشهد: تقریباً 35 کیلومتر

  • فاصله روستای نغندر تا مشهد: تقریباً بین 45 دقیقه تا یک ساعت

موقعیت دقیق روستای نغندر روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-naghandar.jpg
نمایی از برخی قسمت‌های روستای نغندر

روستای کنگ

روستای پلکانی کنگ حدوداً در 20 کیلومتری غرب طرقبه قرار دارد و برای آن‌دسته از افرادی که می‌خواهند در طبیعت ورزش و تفریح کنند، از مناظر طبیعی و هوای خوب استفاده کنند و بافت قدیمی خانه‌های زیبای روستا را ببینند، کنگ یکی از بهترین گزینه‌ها است. روستای کنگ در دامنه کوه قرار گرفته است و به‌سبب موقعیت جغرافیایی و پلکانی بودن خانه‌ها، بسیار کم‌نظیر و زیباست. بنابراین روستای کنگ را جزو طبیعت اطراف مشهد می‌توانیم به حساب آوریم.

منظره کنگ از نظر زیبایی‌شناسی و ساختار معماری، در نوع خود بسیار متفاوت است. کنگ با دره‌های سرسبز و آب و هوایی مطلوب و قرار گرفتن سکونت‌گاه‌ها روی کوهپایه، شباهت بسیاری هم به شهر ماسوله دارد. از سویی دیگر، قدمت این روستا و وجود گورستان قدیمی، مسجد، تکیه، رباط شاه عباسی و جاهای دیدنی دیگر، اهمیت کنگ را بیش از پیش می‌کنند.

مردم این روستا اغلب شغل‌هایی مانند دامداری، باغداری و کشاورزی دارند و محصولاتی که در این زمینه‌ها به‌دست می‌آیند، سوغات خوبی از روستای کنگ محسوب می‌شوند.

  • آدرس روستای کنگ مشهد: 19 کیلومتری غرب طرقبه و تقریبا 45 کیلومتری مشهد
  • مسافت روستای کنگ تا مشهد: تقریباً 45 کیلومتر

  • فاصله روستای کنگ تا مشهد: تقریباً یک ساعت تا یک ساعت و 15 دقیقه

موقعیت دقیق روستای کنگ روی نقشه

روستای کنگ
نمایی از خانه‌های کنگ، عکس از آرشیو لست‌سکند، ثمین شهرستانی

روستای اخلمد

روستای اخلمد به‌واسطه جاذبه‌های طبیعی خود، یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است که شما می‌توانید از آن بازدید کنید. غیر از جاذبه‌های طبیعی، آب و هوای این روستا هم بسیار مناسب است و خود عاملی برای جذب گردشگران و مسافران به آن محسوب می‌شود. باغ‌های میوه، معادن و مکان‌های دیدنی دیگری که در روستا وجود دارند، از جمله آبشار، غار، دره، چشمه و جاذبه‌هایی دیگر، همگی روستای اخلمد را به یکی از زیباترین روستاهای اطراف مشهد بدل کرده‌اند که گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

در دره اخلمد، آبشارهای فصلی و دائمی هم وجود دارند. به‌علت آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد، حفره‌های ژرف مدوری در زیر برخی آبشارها ایجاد شده‌اند که جذابیت خاص خود را دارند. آبشارهای باشکوه، کوه‌های مسطح و باغ‌های فراوان، مناظری بدیع از این روستا هستند.

  • آدرس روستای اخلمد مشهد: 85 کیلومتری شمال غربی مشهد از جاده مشهد-قوچان
  • مسافت روستای اخلمد تا مشهد: تقریباً 85 کیلومتر

  • فاصله روستای اخلمد تا مشهد: تقریباً یک ساعت و 30 دقیقه

موقعیت دقیق روستای اخلمد روی نقشه

اخلمد مهر.jpg
برخی از دیدنی‌های روستای اخلمد، عکس از خبرگزاری مهر

توس

شهر توس هم با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی‌اش، یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد است. اگر با تور مشهد به این شهر سفر می‌کنید، دیدن توس را فراموش نکنید. وجود آرامگاه فردوسی، گنبد هارونیه، بازارها و جاذبه‌های دیگر، توس را به یکی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل کرده است و با اینکه میان توس و مشهد، فاصله حدوداً 30 کیلومتری وجود دارد، همچنان بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند. یکی از جذاب‌ترین بازارها و پاساژهای مشهد هم همین جاست.

  • آدرس توس مشهد: بزرگ‌راه آزادی، انتهای بلوار شاهنامه
  • مسافت توس تا مشهد: تقریباً 30 کیلومتر

  • فاصله توس تا مشهد: تقریباً 45 دقیقه

لیست بهترین جاهای دیدنی مشهد

موقعیت دقیق شهر توس روی نقشه

آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی در توس، عکس از آرشیو لست‌سکند، لیمو

3. جاهای طبیعی اطراف مشهد

پارک طبیعی هفت حوض

پارک طبیعی هفت حوض مانند یک اثر هنری است که طبیعت به مرور زمان آن را خلق کرده. جریان آبی که در این پارک از سالیان دور تا به حال بوده، شکل صخره‌ها را تغییر داده و غیر از این، حوضچه‌های آبی در این پارک طبیعی ایجاد شده‌اند که یکی از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگران، همین حوضچه‌ها هستند.

طبیعت اطراف پارک هفت حوض هم بسیار جذاب است و گردشگران و آن‌هایی را که تصمیم دارند کمی کوهنوردی کنند، به این منطقه می‌کشاند. مناظری در پارک هفت حوض هست که سوژه‌های خوبی برای عکاسی‌اند و از این نظر هم پارک بسیار جذاب است.

  • آدرس پارک طبیعی هفت حوض مشهد: جاده خلج، هفت کیلومتری مشهد
  • مسافت پارک طبیعی هفت حوض تا مشهد: تقریباً 20 کیلومتر

  • فاصله پارک طبیعی هفت حوض تا مشهد: تقریباً 45 دقیقه

موقعیت دقیق پارک طبیعی هفت حوض روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-7-howz-park.jpg
نمایی از پارک طبیعی هفت حوض

طرقبه

طرقبه را در مطلب جاهای تفریحی مشهد هم معرفی کردیم. از آنجایی که این شهر فاصله کمی با مشهد دارد و تفریحات و جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است، گردشگران فراوانی به آن می‌روند و اوقات فراغت خود را در آن می‌گذرانند. در طرقبه هم تفریحات متنوعی وجود دارد و هم جاذبه‌های طبیعی خود شهر و مناطق اطراف آن بسیار دیدنی هستند.

  • آدرس طرقبه مشهد: 18 کیلومتری جنوب غربی مشهد، انتهای غربی بلوار وکیل‌آباد
  • مسافت طرقبه تا مشهد: تقریباً 26 کیلومتر

  • فاصله طرقبه تا مشهد: تقریباً 45 دقیقه

موقعیت دقیق طرقبه روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-torqabe.jpg
نمایی از برخی قسمت‌های طرقبه

چالیدره

چالیدره یکی از بهترین مکان های دیدنی اطراف مشهد است و در فاصله 30 کیلومتری از آن قرار دارد که این فاصله در مدت زمان تقریبا کمتر از یک ساعت طی می‌شود. چالیدره تفریحات بسیار متنوع و فراوانی دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، روزتان را بسیازید و تجربه‌ای متفاوت برای خود ایجاد کنید. این تفریحات هم انواع مختلفی دارند که با توجه به تنوع آن‌ها، هر گردشگر در هر سنی که باشد، می‌تواند از آن‌ها لذت ببرد.

برخی از تفریحات چالیدره عبارت‌اند از: ترن کوهستان، تله‌سیژ، بانجی جامپینگ، قایق‌سواری (با انواع قایق)، سافاری، کارتینگ، زیپ‌لاین و بسیاری از تفریحات متنوع دیگری که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. اگر هم خیلی اهل هیجان نیستید، منطقه گردشگری چالیدره برای شما مناسب است، چون با وجود دریاچه چالیدره می‌‌توانید در این محل ماهیگیری کنید و به این صورت اوقاتتان را بگذرانید. در نهایت باید بگوییم که برای هر سلیقه‌ای، یک سرگرمی در چالیدره وجود دارد. برای غذا روی رستوران‌های چالیدره هم می‌توانید حساب کنید. اگر هم تصمیم به ماندن در این منطقه دارید، می‌توانید از اقامت‌گاه‌های آن استفاده کنید.

  • آدرس چالیدره مشهد: کیلومتر 2 جاده نغندر
  • مسافت چالیدره تا مشهد: تقریباً 30 کیلومتر (بسته به مسیری که انتخاب می‌کنید)

  • فاصله چالیدره تا مشهد: تقریباً کمتر از یک ساعت

موقعیت دقیق منطقه گردشگری چالیدره روی نقشه

156373989.jpg
نمایی از برخی تفریحات چالیدره

جنگل جیغ

احتمالاً جنگل جیغ، هیجان‌انگیزترین جنگلی است که می‌توانیم بین جاهای دیدنی اطراف مشهد معرفی کنیم که آن هم جزو طبیعت اطراف مشهد محسوب می‌شود. حرف و حدیث‌هایی که درباره این جنگل گفته می‌شود، کنجکاوی خیلی از گردشگران را برانگیخته. این گفته‌ها حاکی از آن است که شب‌ها تا سپیده‌دم صداهای جیغ و ناله از این جنگل بلند می‌شود و باعث ترس و وحشت افرادی می‌شود که در اینجا حضور پیدا می‌کنند.

منبع تولید این صداها هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست، اما برخی بر این باور هستند که این صداها از نوعی جیرجیرک ایجاد می‌شوند که در این جنگل وجود دارند. بنابراین اگر کمی به‌دنبال هیجان و ترس هستید، می‌توانید به این جنگل بروید و ساعاتی را در آن بگذرانید. پیشنهاد می‌کنیم که به‌تنهایی این کار را تجربه نکنید!

  • آدرس جنگل جیغ مشهد: طرقبه، روستای سربرج
  • مسافت جنگل جیغ تا مشهد: تقریباً 31 کیلومتر

  • فاصله جنگل جیغ تا مشهد: تقریباً کمتر از یک ساعت و 10 دقیقه

موقعیت دقیق روستا سربرج و جنگل جیغ روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-scream-jungle.jpg
جنگل جیغ، از جاهای دیدنی و هیجان‌انگیز مشهد

بند گلستان مشهد

حالا که صحبت از وجود دریاچه در چالیدره شد، بهتر است که از بند گلستان هم صحبت کنیم. این بند بنایی قدیمی دارد که چندباری هم بازسازی و مرمت شده و محل احداثش هم در محدوده تلاقی چند رود است.

بند گلستان یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود که تفریحاتی مثل قایق‌سواری از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این مکان انجام دهید. با وجود این تفاسیر، پیشنهاد می‌کنیم که برای شنا کردن، پارک‌های آبی مشهد را انتخاب کنید. البته تنها حضور در این محدوده هم جذاب است و به عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد می‌توانید روی آن حساب کنید.

  • آدرس بند گلستان مشهد: 8 کیلومتری از غرب مشهد، بعد از پارک جنگلی وکیل‌آباد
  • مسافت بند گلستان تا مشهد: تقریباً 32 کیلومتر (بسته به مسیری که انتخاب می‌کنید)

  • فاصله بند گلستان تا مشهد: تقریباً کمتر از یک ساعت

موقعیت دقیق بند گلستان مشهد روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-band-golestan.jpg
نمایی از بند گلستان

چشمه گیلاس

این چشمه در روستایی با همین نام قرار دارد و ارزش و اهمیت چشمه بسیار برجسته است. از دوران قدیم تا به امروز مردم همیشه از پر آبی آن تعریف می‌کرده‌اند، اما متأسفانه اگر امروز به‌خوبی به این چشمه رسیدگی نشود، احتمال از بین رفتنش وجود دارد. علاوه بر اینکه چشمه گیلاس به‌تنهایی جذاب است، محیط اطرافش هم برای گردشگران جالب توجه است.

  • آدرس چشمه گیلاس مشهد: 50 کیلومتری شمال مشهد، 25 کیلومتری چناران، روستای چشمه گیلاس
  • مسافت چشمه گیلاس تا مشهد: تقریباً 50 کیلومتر

  • فاصله چشمه گیلاس تا مشهد: تقریباً کمتر از یک ساعت و 15 دقیقه

موقعیت دقیق چشمه گیلاس روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-gilas-fountain.jpg
چشمه گیلاس در اطراف مشهد

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد در 60 کیلومتری از مرکز شهر مشهد قرار دارد. اگر حدود 20 کیلومتر از روستای دولت‌آباد جلوتر بروید، ارتفاعات شیرباد به چشم شما می‌خورد که در میان رشته کوه بینالود قرار گرفته‌اند. قله شیرباد در دامنه شمالی به دره چناران می‌رسد و روستای بوژان نیشابور نیز سمت دامنه جنوبی قله شیرباد قرار گرفته است.

پیست اسکی شیرباد از مکان های دیدنی اطراف مشهد است که بازدیدکنندگان خاص خود را دارد. طول پیست اسکی ابرده شیرباد 880 متر است و مساحتی حدود 50 هکتار دارد و در ارتفاع 2900 متری از سطح زمین قرار گرفته است. پیست اسکی شیرباد مشهد، تنها پیست موجود در شرق کشور است که برای شرق‌نشینان فرصت خوبی برای تجربه این ورزش جذاب مهیا کرده است.

سوئیت‌های اقامتی هم این امکان را فراهم می‌کنند که شب را با خیال راحت در کوهستان بگذرانید. تله اسکی پیست شیرباد، شما را تا ارتفاع 900 متر بالا می‌برد و پس از آن می‌توانید برای رسیدن به دامنه پیست، یک اسکی جذاب و مفرح را تجربه کنید.

  • آدرس پیست اسکی شیرباد مشهد: جاده مشهدچناران، دوربرگردان گلمکان، دو کیلومتر به سمت مشهد، سمت راست، انتهای دره دولت‌آباد
  • مسافت پیست اسکی شیرباد تامشهد: تقریباً 63 کیلومتر

  • فاصله پیست اسکی شیرباد تا مشهد: تقریباً کمتر از دو ساعت و 30 دقیقه

موقعیت دقیق پیست اسکی شیرباد روی نقشه

اسکی شیرباد ایسنا.jpg
نمایی از پیست اسکی شیرباد، عکس از خبرگزاری ایسنا، محسن اسماعیل‌زاده

آبشار گرینه

از دیدنی‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های طبیعی شهر نیشابور و استان خراسان رضوی، آبشار گرینه است که حدود 110 کیلومتر با مشهد فاصله دارد. این آبشار در اطراف روستایی با همین نام قرار گرفته و شش کیلومتر از روستای گرینه فاصله دارد. هرچند خود روستای گرینه یک روستای توریستی محسوب نمی‌شود، اما طبیعتی زیبا با دره‌های سبز و رودخانه‌ای چشم‌نواز و سرچشمه‌ها و انشعابات فراوان دارد.

آبشار گرینه در میان دره‌ای سرسبز به نام باغرود جای گرفته و برای دسترسی به آن باید از روستای گرینه به سمت شمال حرکت کنید و پس از طی مسافتی حدوداً ۱.۵ کیلومتری در دره رودخانه به محل انشعاب رودخانه (که به دو بخش شمالی و شرقی تقسیم می‌شود) برسید. ادامه همین مسیر، مسافران را در دره شمالی به آبشار گرینه می‌رساند.

  • آدرس آبشار گرینه مشهد: 14 کیلومتری شمال جاده مشهدنیشابور، سمت شرقی شهر درود
  • مسافت آبشار گرینه تا مشهد: تقریباً 110 کیلومتر

  • فاصله آبشار گرینه تا مشهد: تقریباً کمتر از دو ساعت

موقعیت دقیق آبشار گرینه روی نقشه

آبشار گرینه مشهدمگ.jpg
نمایی از آبشار گرینه، عکس از مشهد مگ

دریاچه بزنگان

اگر از فضای دریاچه‌ها خوشتان می‌آید و از حضور در کنار آن‌ها لذت می‌برید، دریاچه بزنگان که یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های خراسان رضوی و از جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود، گزینه بسیار خوبی برای شماست. از این دریاچه استفاده‌های گوناگونی می‌شود و گاهی می‌توانید در مراسم ماهیگیری‌هایی شرکت کنید که در این دریاچه برگزار می‌شود.

  • آدرس دریاچه بزنگان مشهد: 128 کیلومتری شرق مشهد، روستای بزنگان
  • مسافت دریاچه بزنگان تا مشهد: تقریباً 130 کیلومتر

  • فاصله زمانی دریاچه بزنگان تا مشهد: تقریباً دو ساعت و 15 دقیقه

موقعیت دقیق دریاچه بزنگان روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-bazangan-lake.jpg
دریاچه بزنگان، بخشی از طبیعت اطراف مشهد

آبشار بردو

آبشار بردو در استان خراسان رضوی قرار دارد و در دو کیلومتری غرب روستای شورآب علیا از توابع تربت جام واقع شده است، بنابراین یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود. آبشار بردو از ارتفاع ۳۰ متری روی شیار کوه و شیب صخره به پایین می‌ریزد و در پیرامون آن صخره‌های خزه بسته، مناظر زیبایی ایجاد کرده‌اند. روستای شوراب علیا، روستایی از توابع بخش نصرآباد، دهستان کاریزان و در شهرستان تربت جام است.

  • آدرس آبشار بردو مشهد: تربت جام، دو کیلومتری غرب روستای شورآباد
  • مسافت آبشار اردو تا مشهد: تقریباً 133 کیلومتر

  • فاصله زمانی آبشار بردو تا مشهد: تقریباً کمتر از دو ساعت

موقعیت دقیق بردو روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-bordo-waterfall.jpg
نمایی از آبشار بردو

آبشار قره سو

این آبشار در فاصله زیادی از شهر مشهد قرار گرفته است و مسافتش تا مرکز شهر مشهد حدود 150 کیلومتر است، بنابراین همچنان می‌توانیم آبشار قره سو را از جاذبه های اطراف مشهد بدانیم. یکی مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توانیم در ارتباط با آبشار قره سو عنوان کنیم، این است که آبشار، در واقع شامل چند آبشار مختلف دیگر می‌شود و ارتفاع هر قسمت هم با دیگری متفاوت است که این باعث جذابیت بیشتر قره‌سو می‌شود.

برای حرکت راحت‌تر در مسیر، نردبان‌هایی را قرار داده‌اند که مسیر پیمایشی، مشکلی را برای بازدیدکنندگان ایجاد نکند. غیر از خود آبشار و جذابیت‌های آن، آب‌وهوا و طبیعت این محدوده هم حس و حال خوبی را برای گردشگران به‌وجود می‌آورند که باعث می‌شود افراد بیشتری به این منطقه مراجعه کنند.

  • آدرس میل اخنگان مشهد: جنوب غربی کلات نادری
  • مسافت آبشار قره‌سو تا مشهد: تقریباً 150 کیلومتر

  • فاصله زمانی آبشار قره‌سو تا مشهد: تقریباً دو ساعت و 30 دقیقه

موقعیت دقیق آبشار قره‌سو روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-mashhad-qare-sou.jpg
نمایی از آبشار قره سو

سد تبارک و دره یوسفخان

در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی قوچان، روستا و منطقه تبارک قرار دارد. در این منطقه، گیاهان دارویی متنوع، پرندگان مهاجر و ماهیان رودخانه‌ای به موجب آب و هوا و اقلیم مناسب منطقه وجود دارند. همچنین به‌دلیل عبور دائمی رودخانه اترک و ارتفاعات نسبتاً بلند آن، باغات و درختان فراوانی هم در محدوده سد تبارک و دره یوسفخان مشاهده می‌شوند.

همین خصوصیات اقلیمی، این مکان را تبدیل به یک جاذبه طبیعی برای مسافران و گردشگران کرده است. رودخانه پر آب و دائمی تبارک از شمال شرقی روستا عبور می‌کند. حاشیه رودخانه در بهار و تابستان، محل اقامت موقت گردشگرانی است که به این روستا مسافرت می‌کنند. سد تبارک، در فاصله یک کیلومتری روستای یوسف‌خان و در محل تلاقی رودهای سوزه و زیرآباد قرار دارد.

در واقع، نقطه شروع رودخانه تبارک، محل احداث سد تبارک است. پس از احداث سد و به‌دلیل هوای مطلوب و جاذبه دریاچه پشت سد، روستای یوسف‌خان و سد تبارک در تمام طول سال و به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان، پذیرای هزاران گردشگری است که برای گذران اوقات فراغت در این ناحیه اتراق می‌کنند.

  • آدرس سد تبارک و دره یوسف‌خان مشهد: 21 کیلومتری شمال شرقی قوچان
  • مسافت سد تبارک و دره یوسف‌خان تا مشهد: تقریباً 161 کیلومتر

  • فاصله زمانی سد تبارک و دره یوسف‌خان تا مشهد: تقریباً سه ساعت

موقعیت دقیق سد تبارک و دره یوسف‌خان روی نقشه

سد تبارک.jpg
نمایی از محدوده سد تبارک و دره یوسفخان، عکس از خبرگزاری ایسنا، Tahmineh Razeghi

دره شمخال

شمخال به کردی کرمانجی نام یک تفنگ قدیمی و دست‌ساز است. در زبان کردی ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید: «مگر تیر شمخال بهت خورده است»، این ضرب‌المثل را برای افرادی به کار می‌برند که برای مسائلی ناچیز، بسیار ناله می‌کنند. نام این دره پرپیچ‌وخم و زیبا از روستایی در نزدیکی آن گرفته شده که واقع در کوهپایه‌های این کوه است.

دره شمخال در‌‌ فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب مرز ترکمنستان و شهر مرزی باجگیران در استان خراسان رضوی قرار گرفته و با بزرگ‌ترین شهر نزدیک آن که قوچان است، ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. طول این دره حدود ۱۸ کیلومتر است و کوه‌های اطرافش تا ۲۰۰ متر ارتفاع دارند. رودخانه‌ای که از این دره می‌گذرد در نهایت به شالیزارهای انتهای مسیر ریخته و آن‌ها را سیراب می‌کند.

در مسیر راهپیمایی این دره، مسافران می‌توانند درختان گردوی جنگلی با قدمت چندصدسال را تماشا کنند. در ایران، دره‌ها و تنگه‌های بسیار زیبایی وجود دارند که طبیعتی شگفت ‌را در دل خود جای داده‌اند. دره شمخال هم یکی از این دره‌های بسیار زیبا است که با مسیر پرپیچ‌وخم و پوشش گیاهی خاصش، چشم‌نوازی می‌کند.

  • آدرس دره شمخال مشهد: 25 کیلومتری باجگیران، 80 کیلومتری قوچان
  • مسافت چشمه گیلاس تا مشهد: تقریباً 221 کیلومتر

  • فاصله زمانی چشمه گیلاس تا مشهد: تقریباً سه ساعت و 15 دقیقه

موقعیت دقیق دره شمخال روی نقشه

دره شمخال
دره شمخال، عکس از آرشیو لست‌سکند، امیر آریا

سخن آخر

مشهد به تنهایی جاهای دیدنی و فراوانی را دارد، اما نباید از جاهای دیدنی اطراف مشهد هم غافل شد، چون تعداد کمی ندارند و شما می‌توانید پس از تهیه تور مشهد با یک برنامه‌ریزی خوب از این جاهای دیدنی بازدید کنید. این مکان‌های دیدنی هم تاریخی هستند، هم طبیعی و شما می‌توانید بسته به سلیقه‌ و برنامه‌تان، از میان آن‌ها چند مقصد رابرای گردش انتخاب کنید. شما چه جای دیدنی دیگری را به این لیست اضافه می‌کنید که جای خالی آن حس می‌شود؟

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.