جاهای دیدنی اصفهان؛ از بناهای تاریخی تا مکان های دیدنی

4.5
از 27 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
لیست جاهای دیدنی اصفهان و مکان‌های تاریخی و آثار باستانی اصفهان +‌ عکس و آدرس
15 فروردین 1403 08:00
1

جاهای دیدنی اصفهان بسیارند و آوازه‌شان تا کیلومترها آن‌طرف‌تر از ایران هم رفته است. بی‌دلیل نیست لقب نصف جهان را به این شهر داده‌اند. در این مطلب، بهترین دیدنی های اصفهان را دسته‌بندی کرده‌ایم و همراه با اطلاعات لازم در اختیارتان گذاشته‌ایم تا به‌راحتی بتوانید از مکان های دیدنی اصفهان بازدید کنید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
جاهای دیدنی اصفهان که نباید از دست بدهیدمکان ها و بناهای تاریخی اصفهانکاخ‌ها و ابنیه تاریخی اصفهانمیدان نقش جهانکاخ چهل‌ستونعمارت عالی قاپوکاخ هشت‌بهشتعمارت منارجنبانآتشگاه اصفهانمناره چهل دخترانبرج کبوتر مرداویجبرج‌های کبوتر گورتخانه‌های تاریخی اصفهانخانه جواهریخانه مشیرالملکخانه تاریخی معتمدی (ملاباشی)خانه دهدشتیخانه مشروطهعمارت انگورستان ملکپل‌های تاریخی اصفهانسی‌وسه پلپل خواجوپل شهرستانپل چوبی اصفهانپل مارنانموزه‌های اصفهانموزه هنرهای تزیینی اصفهان (رکیب‌خانه)موزه موسیقی اصفهانموزه تاریخ طبیعی اصفهانموزه عصارخانه شاهیباغ‌موزه پروانه‌هاموزه صدف اصفهانکلیساهای اصفهانکلیسای وانککلیسای بیت اللحمکلیسای هاکوپکلیسای مریم مقدس اصفهانمساجد و مدرسه‌های اصفهانمسجد اماممسجد جامعمسجد شیخ لطف‌اللهمسجد حکیممدرسه چهارباغباغ‌های اصفهانباغ گل‌هاباغ پرندگانپارک جنگلی ناژوان و آکواریوم اصفهانباغ خزندگانمحله‌ها و بازارهای اصفهانبازار قیصریهمحله چهارباغ عباسیمحله جلفاسبزه میدان اصفهانحمام‌های تاریخی اصفهانحمام شیخ بهاییحمام قاضیحمام علی‌قلی آقاآرامگاه‌های اصفهانآرامگاه صائب تبریزیآرامگاه باباقاسمتخت فولادسفر به اصفهان با تور

جاهای دیدنی اصفهان که نباید از دست بدهید

جاهای دیدنی اصفهان بسیار بیشتر از چیزی است که تصور کنید. تعدادی از مشهورترین و بهترین جاهای دیدنی اصفهان عبارت‌اند از:

  • میدان نقش جهان
  • کاخ چهل‌ستون
  • عمارت عالی قاپو
  • کاخ هشت‌بهشت
  • عمارت منارجنبان
  • سی‌وسه پل
  • پل خواجو
  • مسجد امام
  • مسجد جامع اصفهان
  • مسجد شیخ لطف‌الله

لیست قیمت‌های امروز تور اصفهان

مکان ها و بناهای تاریخی اصفهان

مکان های تاریخی اصفهان شهرتی فراگیر دارند. برخی از مشهورترین مکان های تاریخی اصفهان عبارت‌اند از:

  • حمام شیخ بهایی
  • کاخ چهل‌ستون
  • عمارت عالی قاپو
  • مناره چهل دختران
  • عمارت منارجنبان
  • میدان نقش جهان
  • برج کبوتر مرداویج

کاخ‌ها و ابنیه تاریخی اصفهان

بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان را کاخ‌ها و بناهای تاریخی تشکیل داده‌اند. در هرکدام از این بناها، می‌توانید هنرهای مختلفی را مانند نقاشی، کاشی‌کاری، گچ‌بری و موارد دیگر ببینید. در ادامه تعدادی از عمارت‌ها، کاخ‌ها و آثار تاریخی اصفهان را معرفی می‌کنیم. برخی از این بناها، تاریخچه جذابی دارند و اتفاقات مهمی در آن‌ها افتاده است.

میدان نقش جهان

ساخت میدان نقش جهان یکی از برنامه‌های اصلی شاه‌عباس برای توسعه پایتختش بوده و سال‌هاست این میدان به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان تبدیل شده است. او تصمیم داشت که این میدان، سرآمد دیگر میدان‌های شهر باشد و به مرکز شهر تبدیل شود. در این میدان، برنامه‌های مختلفی مثل بازی چوگان، مراسم محرم و مانند آن‌ها برگزار می‌شده است. نام‌گذاری نقش جهان، به‌دلیل مجاورت این میدان در کنار باغی با همین نام بوده که وسعت بسیاری هم داشته است. بعد از ساخت میدان نقش جهان، توسعه اصفهان چشمگیرتر شد و به‌دنبالش بناهای بیشتری ساخته شدند.

این میدان، نمادی از نوع ساختار شهرهای قدیمی است. در این ساختار، معمولاً مرکز شهر جایگاه حکومت و حکمرانان بوده است. همچنین بزرگ‌ترین مسجد هم آنجا بوده و بزرگ‌ترین دهانه بازار منتهی به آن می‌شده است. به این شکل، سه نهاد شهرنشینی ازجمله حکومت، دیانت و اقتصاد در یک محل هستند. اطراف میدان نقش جهان، حجره‌های مختلف، بازار، چندین مسجد، عمارت عالی قاپو و دیگر جاهای دیدنی اصفهان قرار گرفته‌اند. به‌این‌ترتیب، می‌توانید با رفتن به این قسمت شهر، تعدادی از دیگر دیدنی های اصفهان را هم ببینید.

  • آدرس میدان نقش جهان: قسمت شمالی شهر، بین خیابان‌های حافظ و سپه

بهترین رستوران‌های اصفهان

موقعیت دقیق میدان نقش جهان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-naghshe-jahan-reza-sobhani.jpg
میدان نقش جهان، از مناطق گردشگری اصفهان

کاخ چهل‌ستون

کاخ چهل‌ستون اصفهان به‌دستور شاه‌عباس اول احداث و در زمان شاه‌عباس دوم با تغییراتی تکمیل شد. شاه‌عباس اول در این عمارت، جشن بیست‌وسومین سال سلطنت خود را برگزار کرد و در زمان شاه‌عباس دوم هم از این عمارت بیشتر برای پذیرایی‌های رسمی استفاده می‌کردند. معماری عمارت چهلستون که از جاهای تاریخی اصفهان است، ترکیبی از معماری ایرانی، چینی و غربی است.

قسمت‌های مختلف چهل‌ستون شامل تالار آینه، تالار 20 ستون، ایوان‌های طرفین و اتاق‌های بزرگ شمالی و جنوبی در دو طبقه است. تالار اصلی هم سه سقف گنبدی زیبا دارد. در این کاخ، تزیینات گوناگون آینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های چشم‌نوازی را می‌بینید که در طول زمان بارها مرمت شده‌اند. هر ستون کاخ، از تنه یک درخت چنار ساخته شده که روی آن تخته‌ای نازک و رنگ‌شده قرار دارد. در گذشته، این ستون‌ها مزین به آینه و شیشه‌های رنگی بوده‌اند.

برخی از قسمت‌های کاخ هم در زمان حکومت‌های مختلف، دستخوش تغییرات شده است؛ برای مثال درها و پنجره‌های نفیس منبت‌کاری‌شده، گره‌چینی‌ها و خاتم‌کاری‌ها در زمان ظل‌السلطان، پسر ارشد ناصرالدین شاه، به عمارت مسعودیه منتقل می‌شود که از جاهای دیدنی تهران است.

  • قیمت بلیط کاخ چهل‌ستون: 5 هزار تومان
  • ساعت بازدید از کاخ چهل‌ستون: از 9 صبح تا 5 عصر
  • آدرس کاخ چهل‌ستون: میدان امام حسین(ع)، خیابان استانداری

موقعیت دقیق کاخ چهل‌ستون روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-40-sotoon-amirpashaei.jpg
نمایی از کاخ چهل‌ستون، از جاهای تاریخی اصفهان؛ عکس از Amirpashaei

عمارت عالی قاپو

در ابتدا باید بگوییم که عمارت عالی قاپو اصفهان، به‌عنوان بخشی از میدان نقش جهان به ثبت جهانی رسیده است. براساس گفته مورخان، این عمارت در پنج مرحله ساخته شده است. عده‌ای می‌گویند که ساخت عمارت از زمان شاه‌عباس اول شروع شده؛ اما برخی دیگر از مورخان بر این باورند که بنای اولیه عالی قاپو، پیش‌تر از شاه‌عباس گذاشته شده بود. با همه این‌ها، اتفاق‌نظر مورخان بر کاربری عمارت این بوده که از آن برای امور تشریفاتی، اداری و قضایی استفاده می‌کرده‌اند.

عالی قاپو، شش طبقه دارد و ارتفاعش به 34 متر می‌رسد و طبق مستندات تاریخی، اولین بنای میدان نقش جهان به شمار می‌آید که برای مدتی هم بلندترین بنای شهر بوده است. تزیینات عالی قاپو در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند و می‌توانید در آن نقوش گل‌وبته، طرح‌های اروپایی و تزیینات دیگری را ببینید.

جالب است بدانید که مورخان مختلف، نام این عمارت را متفاوت ذکر کرده‌اند. عده‌ای می‌گویند که اسم آن در ابتدا «دولت‌خانه مبارکه نقش جهان» بوده و بعدها به «عالی قاپو» تغییر پیدا می‌کند. در همین عنوان هم یعنی نام عالی قاپو، شبهه‌هایی وجود دارد. تعدادی از مورخان نام آن را «علی قاپو» می‌دانند. برخی می‌گویند که درِ آن را از نجف اشرف و برای تبرک آورده‌اند و ازاین‌رو می‌گویند که «علی قاپو» نام ابتدایی آن است. حضور در این عمارت و بازدید از هنرهای به‌کاررفته در آن حس کم‌نظیری دارد. خودتان را روی ایوان این عمارت تصور کنید که دیدی وسیع به کل میدان نقش جهان دارد؛ حسی که شاید کمتر بتوانید آن را در مکانی تاریخی و بکر تجربه کنید.

  • قیمت بلیط عمارت عالی قاپو: 5 هزار تومان
  • ساعت بازدید از عمارت عالی قاپو: از 9 صبح تا 5.5 عصر
  • آدرس عمارت عالی قاپو: ضلع غربی میدان نقش جهان

موقعیت دقیق کاخ عالی قاپو روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan--ali-qapoo-amirpashaei.jpg
عمارت عالی قاپو در شب؛ عکس از Amirpashaei

کاخ هشت‌بهشت

کاخ هشت‌بهشت اصفهان در باغی با همین نام و در دوره شاه سلیمان ساخته شده است. بعدها در دوره قاجار، ظل‌السلطان، پسر ارشد ناصرالدین شاه که فرمانروایی اصفهان و به‌نوعی فرمانروایی قسمت جنوبی ایران را بر عهده داشت، پیشنهاد ساخت مدرسه‌ای مانند دارالفنون را در اصفهان به ناصرالدین شاه می‌دهد. در پی این پیشنهاد، عمارت هشت‌بهشت در مدت حدود یک سال مرمت و بازسازی می‌شود. پس از اتمام مرمت، از اتاق‌های پایینی برای کلاس درس و از اتاق‌های بالایی برای کارگاه‌ها و کتابخانه استفاده می‌شد. گفتنی است که کلاس‌های نظامی و تربیت افراد نظامی هم در این مدرسه انجام می‌گرفته است.

کاخ هشت‌بهشت با کاشی‌کاری‌های منقوش، طاق مقرنس چشم‌نواز، غلام‌گردش‌ها و قسمت‌های دیگرش، باعث شده بازدیدکننده‌ها زمان زیادی را برای دیدنش بگذرانند و در گوشه‌وکنارش عکاسی کنند. ژان شاردن، جهانگرد فرانسوی، در تعریف از این کاخ می‌گوید که هیچ نقطه‌ای از این کاخ از نظر شکل و ساختمان و تزیینات، شبیه دیگری نیست و در کل بسیار جذاب و دیدنی است. در نتیجه این کاخ از آن جاهای دیدنی اصفهان است که حتماً باید در لیست گردشتان جای دهید.

  • قیمت بلیط کاخ هشت‌بهشت: 4 هزار تومان
  • ساعت بازدید از کاخ هشت‌بهشت: از 9 صبح تا 5.5 عصر
  • آدرس کاخ هشت‌بهشت: خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی

موقعیت دقیق کاخ هشت‌بهشت روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan--ali-qapoo-amirpashaei-diego-delso-hasht-behesht.jpg
نمای داخلی بخشی از عمارت هشت‌بهشت؛ عکس از Diego Delso

عمارت منارجنبان

بنیان این بنا، مربوط به دوره ایلخانی است. ساختمان این بنا مقبره‌ای برای عارفی به‌نام «عمو عبدالله کارلادانی» بوده و حدود 300 سال بعد، دانشمندان دوره صفوی مناره‌ها را به بنا اضافه می‌کنند. این کار باعث می‌شود که به‌مرور توجه‌ها به مناره و تکان‌هایشان جلب شود و مردم از شناختن این زاهد، یعنی عمو عبدالله، دور بمانند. تکان‌هایی که مناره‌ها می‌خورند، باعث ضعیف شدن و از دست دادن استحکامشان می‌شود. بارها تصمیم گرفته‌اند که مانع از تکان‌دادن‌های مناره‌ها شوند و فیلم‌های مربوط به آن‌ها را نمایش بدهند؛ اما نتیجه همچنان مشخص نیست. منارجنبان اصفهان کمی از شهر اصفهان فاصله دارد و اعجاب این بنا شما را به کشف رازی پنهان دعوت می‌کند.

  • قیمت بلیط عمارت منارجنبان: 5 هزار تومان
  • ساعت بازدید از عمارت منارجنبان: از 8 صبح تا 4 بعدازظهر
  • آدرس عمارت منارجنبان: 6 کیلومتری به‌سمت غرب اصفهان، محله کارلادان، خیابان آتشگاه

موقعیت دقیق منارجنبان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-masoudkazerooni.jpg
منارجنبان؛ عکس از Masoud Kazerooni

آتشگاه اصفهان

درباره آتشگاه اصفهان، مطالب تاریخی فراوانی وجود دارد. هنوز قدمت و نخستین اقدامات برای بنا کردن این مکان از نظر تاریخی و به‌طور قطع مشخص نیست. عده‌ای بر این باورند که ساخت آتشگاه به حدود 2500 سال پیش بازمی‌گردد و عده‌ای آن را متعلق به پیش از ساسانیان می‌دانند. با همه این‌ها، همچنان نمی‌توانیم بگوییم دقیقاً تاریخچه آتشگاه مربوط به چه زمانی است.

در ارتباط با کاربری‌های آتشگاه، فرضیه‌های مختلفی وجود دارد. عده‌ای معتقدند که آتشگاه کاربری مذهبی و آیینی داشته و برخی هم بر این باورند که کاربری آن استراتژیک بوده است و به‌عنوان اقامتگاه سلطنتی و دژ دفاعی از آن استفاده می‌کردند. برای رفتن به این مکان، نیاز به کمی کوه‌نوردی دارید.

  • قیمت بلیط آتشگاه اصفهان: 10 هزار تومان
  • ساعت بازدید از آتشگاه اصفهان: 24 ساعته
  • آدرس آتشگاه اصفهان: 8 کیلومتری به‌سمت غرب شهر اصفهان

موقعیت دقیق آتشگاه اصفهان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-atashgah-hadi-ansari.jpg
آتشگاه اصفهان، از آثار باستانی اصفهان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند؛ هادی انصاری

مناره چهل دختران

مناره چهل دختران اصفهان در دوره سلجوقیان و از آجر ساخته شده است. این مناره، سه کتیبه دارد که دو تای آن‌ها به خط کوفی نوشته شده‌اند و یکی دیگر از آن‌ها به خط نسخ است. همین کتیبه‌ها، بر ارزش مناره افزوده‌اند؛ چراکه به‌عنوان سندی مکتوب به شمار می‌آیند و این مناره در اصفهان، تنها مناره کتیبه‌دار است. یکی دیگر از نکات مهم درباره این مناره 29 متری، آن است که می‌دانیم مناره را در سال 501 هجری قمری ساخته‌اند و نام معمارش هم روی کتیبه‌ها آورده شده است. یکی از علل ساخت این بنا، نزدیکی به درگاه خداوند بوده است.

مناره از نظر ساختار معماری، آجرکاری و مصالح به‌کاررفته در آن بسیار مهم است و توجه گردشگران را جلب می‌کند. مسئله جالب دیگری که در ارتباط با این مناره مطرح می‌کنند، بخت‌گشایی آن بوده است. مردم اصفهان می‌گویند که در زمان‌های گذشته، دختران دم بخت، کنار پایه یا روی پله‌های این مناره گردو می‌شکستند و همراه با کشمکش به مردم همان اطراف برای گشایش بختشان تعارف می‌کردند. مناره در یک محوطه باز قرار گرفته و برای بازدید از آن نیازی به تهیه بلیط ندارید.

  • آدرس مناره چهل دختران: خیابان سروش، خیابان شهید حسین بحری، خیابان سنجری

موقعیت دقیق مناره چهل دختران روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-chehel-dokhtaran-negin-hemmatzade.jpg
نمایی از مناره چهل دختران، عکس از خبرگزاری ایسنا: نگین همت‌زاده

برج کبوتر مرداویج

این برج در زمان صفویه و در سه طبقه ساخته شده است. ارتفاع این برج به 18 متر می‌رسد و قطر قاعده استوانه مرکزی آن، 16 متر است. کبوترخانه مرداویج، هشت برج استوانه‌ای در اطراف و یک برج اصلی در مرکزش دارد. حفره‌هایی که برای کبوترها در نظر گرفته‌اند، به‌اندازه بدن آن‌هاست تا پرنده بزرگ‌تر یا حتی پرنده‌های شکاری نتوانند در آن‌ها بروند. در گذشته، کبوتر نامه‌رسان هم در این برج داشته‌اند و از برج برای دیده‌بانی شهر نیز استفاده می‌کردند.

کاربری برج کبوترخانه مرداویج این بوده که بتوانند فضله‌های کبوتران را به‌عنوان کود برای مزارعشان جمع و سپس استفاده کنند. برای اینکه خاک زمین‌های زراعی در برخی از نقاط، امکان کشت پیدا کند، نیاز به کود و موجوداتی داشتند که در دفعیات کبوترها وجود داشته است.

  • آدرس برج کبوتر مرداویج: محله مرداویج، خیابان مرداویج

موقعیت دقیق برج کبوتر مرداویج روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-mardavij-kabootar.jpg
کبوترخانه مرداویج، از جاهای دیدنی اصفهان

برج‌های کبوتر گورت

گَوَرت، نام روستایی است که فاصله زیادی تا مرکز شهر اصفهان ندارد. در گورت، بیشترین تراکم کبوترخانه‌ها را می‌بینید و همین امر اهمیت روستا را بسیار بیشتر کرده است. براساس گفته یکی از مرمت‌کاران برج‌های کبوتر، زمانی در گورت حدود 30 برج وجود داشته؛ اما اکنون تعداد آن‌ها به حدود 20 برج رسیده است که بسیاری از آن‌ها باید مرمت شوند. برخی از این برج‌‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که دوهزار تا بیست‌هزار کبوتر در آن‌ها جای می‌گرفته‌اند و هدف از ساخت آن‌ها، جمع‌آوری فضولات بوده است. گفتنی است که این برج‌ها در عهدهای متفاوت ایلخانی، صفویه و قاجاریه ساخته شده‌اند.

  • آدرس برج‌های کبوتر گورت: دهستان قهاب، روستای گورت

موقعیت دقیق روستای گورت روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-gavart-saman-khoshpeyman.jpg
برخی از کبوترخانه‌های گورت، عکس از خبرگزاری ایسنا: سامان خوش‌پیمان

خانه‌های تاریخی اصفهان

اصفهان، زمانی پایتخت ایران بوده است. به‌واسطه نقش برجسته و پررنگ این شهر در زمان‌های مختلف، می‌توانید اهمیت آن را به‌خوبی درک کنید. موقعیت شهر به‌گونه‌ای بوده که به‌مرور سبب بیشتر شدن جاهای دیدنی اصفهان هم شده است. خانه رجال سیاسی، شخصیت‌های مهم و افراد تأثیرگذار این شهر، معمولاً کمی متفاوت‌تر از سایر خانه‌ها هستند و تعداد آن‌ها هم کم نیست. به همین علت، در این قسمت، به معرفی خانه‌هایی می‌پردازیم که درحال‌حاضر به‌عنوان یک جای دیدنی اصفهان هستند.

خانه جواهری

این خانه معماری اسلامی دارد و به سبک قاجار و در همان دوره ساخته شده است. نقشه و فرم این خانه مربعی‌شکل است و در وسط آن حیاط قرار دارد. بخش اصلی خانه در قسمت جنوبی قرار گرفته و جالب است بدانید از سایر قسمت‌ها کمی بلندتر است. در خانه جواهری، تزیینات مختلفی وجود دارد که توجه شما را جلب می‌کند. گچ‌بری، نقاشی و درهای ارسی بخشی از زیبایی‌های این خانه هستند. برای بازدید از خانه جواهری نیازی به پرداخت هزینه بابت بلیط ندارید.

  • ساعت بازدید از خانه جواهری: همه‌روزه از 9 صبح تا 5 عصر، به‌جز جمعه‌ها
  • آدرس خانه جواهری: خیابان ابن‌سینا

موقعیت دقیق خانه جواهری روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-javaheri-house-mohsen-heiatian.jpg
خانه جواهری، از مکان های دیدنی اصفهان، عکس از خبرگزاری ایمنا: محسن هیئتیان

خانه مشیرالملک

این خانه مربوط به زمان قاجار است. ظل‌السلطان به هر شهری که می‌رفته، در آنجا یک حاکم انتخاب می‌کرده است. او در اصفهان، میرزا حبیب‌الله انصاری ملقب به مشیرالملک را به‌عنوان حاکم انتخاب می‌کند. مقر فرمانروایی مشیرالملک هم در همین خانه بوده است. خانه در ابتدا حدود 14 هزار متر مربع بوده و مدرسه‌ای که حالا در کنار آن قرار دارد، زمانی جزوی از این خانه محسوب می‌شده و پادگان آن بوده است. خانه بعدها واگذار می‌شود و درحال‌حاضر هم بخشی از آن، موزه است.

در این خانه می‌توانید نقاشی‌های چشم‌نواز، گچ‌بری‌های زیبا و آینه‌کاری‌هایی درخشان را ببینید. به گفته مسئولان، خانه مشیرالملک اصفهان طبق بررسی‌ها، بزرگ‌ترین ارسی در ایران را دارد. خانه در نزدیکی میدان نقش جهان از دیگر جاهای دیدنی اصفهان قرار گرفته و می‌توانید با پای پیاده به هریک سر بزنید.

  • قیمت بلیط خانه مشیرالملک: 15 هزار تومان
  • ساعت بازدید از خانه مشیرالملک: تابستان از 9 صبح تا 6 عصر و زمستان از 8 صبح تا 5 عصر
  • وبسایت خانه مشیرالملک: islamic_museum.com
  • صفحه اینستاگرام خانه مشیرالملک: moshiralmolk@
  • آدرس خانه مشیرالملک: خیابان هاتف، خیابان مشیر، ابتدای خیابان هارونیه

موقعیت دقیق خانه مشیرالملک روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-moshirolmolk-house-hghassami.jpg
حیاط خانه مشیرالملک؛ عکس از Hghassami

خانه تاریخی معتمدی (ملاباشی)

سبک‌های هنری خانه ملاباشی، متأثر از دوره‌های مختلف است که به حالت تلفیقی درآمده است. سبک و سیاق معماری دوران صفویه، زندیه و قاجاریه را می‌توانیم در این خانه ببینیم. ملاباشی، یکی از منجمان ناصرالدین شاه بوده و زمانی که به اصفهان می‌آید، این خانه را برای سکونت انتخاب می‌کند. خانه سالیان بعد توسط فردی به‌نام معتمدی خریداری می‌شود و پس از آن، مرمت و بازسازی می‌شود.

خانه معتمدی اصفهان یا همان خانه ملاباشی، بخش‌های مختلفی دارد؛ ازجمله یک شاه‌نشین جذاب، ارسی 9 دری، نقاشی‌های روی گچ و تزیینات دیگر. علاوه‌بر این‌ها، اشیای این خانه تاریخی، تزیینی و عتیقه هستند و بر جذابیت و ارزش آن افزوده‌اند. برای بازدید این خانه، باید پیش از رفتن به آن تماس بگیرید و برای بازدید هماهنگ کنید؛ چراکه ممکن است ظرفیت مجموعه تکمیل شده یا خانه برای انجام پروژه‌های عکاسی و مانند آن رزرو باشد. با ورود به این خانه، یک نوشیدنی هم برای شما سرو می‌شود.

  • قیمت بلیط خانه تاریخی معتمدی: 100 هزار تومان
  • ساعت بازدید از خانه تاریخی معتمدی: از 10 صبح تا 8 شب
  • وبسایت خانه تاریخی معتمدی: motamedihouse.com
  • صفحه اینستاگرام خانه تاریخی معتمدی: motamedi_house@
  • آدرس خانه تاریخی معتمدی: خیابان بزرگمهر، خیابان هشت‌بهشت غربی، خیابان ملک شمالی، بن‌بست شماره سه

موقعیت دقیق خانه تاریخی معتمدی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-molabashi-shahla-davoudi.jpg
نمایی از خانه معتمدی اصفهان؛ عکس از Shahla Davoudi

خانه دهدشتی

نمی‌توان اطلاعات خیلی دقیقی درباره تاریخ خانه دهدشتی اصفهان پیدا کرد؛ اما به‌طور قطع این خانه مربوط به دوره قاجار است و سبک معماری اروپایی و ایرانی دارد. خانه دهدشتی در دوران مختلف، بارها بازسازی و مرمت شده و درحال‌حاضر از آن به‌عنوان کافه‌رستورانی با نام هوگر استفاده می‌کنند. البته شما می‌توانید با پرداخت مبلغ ورودی و به‌صورت جداگانه، از این خانه بازدید کنید؛ اما نوشیدن و میل کردن غذایی لذیذ در این کافه‌رستوران، بسیار لذت‌بخش است.

خانه، یک بخش داخلی و یک بخش بیرونی دارد و شما می‌توانید با در نظر گرفتن سلیقه‌تان، بهترین جا را انتخاب کنید. با رزرو قبلی، امکان این هم وجود دارد که با خانواده و جمع‌های دوستانه به این خانه بروید و جشن‌های کوچکتان را برگزار کنید. یکی دیگر از مزیت‌های این خانه، نزدیکی به سایر دیدنی های اصفهان است.

  • ساعت بازدید از خانه دهدشتی: از 11 صبح تا 11 شب
  • صفحه اینستاگرام خانه دهدشتی: hougercafe@
  • آدرس خانه دهدشتی: خیابان چهارباغ پایین، کوچه بازارچه، کوچه جهان‌نما، بن‌بست دهدشتی

موقعیت دقیق خانه تاریخی دهدشتی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-dehdashti-13enam.jpg
حیاط خانه دهدشتی؛ عکس از 13enam

خانه مشروطه

خانه مشروطه اصفهان، متعلق به یکی از رهبران جنبش مشروطه در اصفهان، یعنی نورالله نجفی اصفهانی است. این خانه به سبک قاجاری بنا شده و می‌توانید در آن زیبایی‌های گچ‌بری‌های برجسته، آینه‌کاری‌ها و درهای ارسی را ببینید. خانه مشروطه که از جاهای دیدنی اصفهان است، دو شاه‌نشین دارد که یکی در شمال و دیگری در جنوب ساختمان قرار گرفته‌اند. یک اندرونی و یک بیرونی و تعداد 12 اتاق، بخش‌های دیگر این خانه را تشکیل داده‌اند. خانه مشروطه در زمان قدیم، محلی برای تجمع علما، آزادی‌خواهان، مردم و رجال سیاسی بوده است و از همین روی، نام آن را مشروطه گذاشته‌اند. به تعبیری این خانه، موزه‌ای برای جنبش مشروطیت در اصفهان به شمار می‌رود.

  • ساعت بازدید از خانه مشروطه اصفهان: از 9 صبح تا 8 شب
  • صفحه اینستاگرام خانه مشروطه اصفهان: khanemashrote@
  • آدرس خانه مشروطه اصفهان: خیابان نشاط، کوچه 14

موقعیت دقیق خانه مشروطه اصفهان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-mashrote-house-reza-asgari.jpg
نمایی از ارسی‌های خانه مشروطه؛ عکس از Reza Asgari

عمارت انگورستان ملک

در زمان نادرشاه، اینجا زمین انگوری بوده که نادرشاه آن را به‌جای مالیات تصاحب می‌کند. در زمان قاجار، مسئول امور مالیات یعنی ملک‌التجار، در این محل عمارتی بنا می‌کند که به انگورستان معروف می‌شود. هدف از احداث این بنا، برپایی مراسم عزاداری و تعزیه‌خوانی بوده است. بااینکه عمارت انگورستان ملک اصفهان در طول زمان بارها دستخوش تغییر می‌شود و حتی قسمت‌هایی از آن نابود می‌شود، باز هم تماشایی و دیدنی است.

عمارت، یک حیاط مرکزی، سفره‌خانه، حیاط بیرونی و بخش‌های دیگری هم دارد. حیاط مرکزی انگورستان ملک ستون‌هایی بلند با روکش چوبی و سرستون‌هایی مقرنس دارد که پایه این ستون‌ها از سنگ است و طرح‌هایی از گلدان‌های حجاری‌شده دارند. حتی طرح این ستون‌ها هم تفاسیری دارد. سفره‌خانه این عمارت دو طبقه است و با ارسی‌هایی زیبا، آن را مزین کرده‌اند. در قسمت شمالی عمارت، اتاقی وجود دارد که در آن هنرهای گچ‌بری، آینه‌کاری، نقاشی و کاشی‌کاری به زیبایی کار شده است. در این اتاق به وصیت ملک‌التجار، او و همسرش دفن شده‌اند.

  • قیمت بلیط عمارت انگورستان ملک: 30 هزار تومان
  • ساعت بازدید از عمارت انگورستان ملک: از 9 صبح تا 3 بعدازظهر؛ جمعه‌ها تعطیل
  • صفحه اینستاگرام عمارت انگورستان ملک: angorestan.malek@
  • آدرس عمارت انگورستان ملک: خیابان هشت‌بهشت غربی، خیابان ملک شمالی

موقعیت دقیق عمارت انگورستان ملک روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-malek-vineyard-monamahmoodzadeh.jpg
بخشی از عمارت انگورستان ملک؛ عکس از Monamahmoudzade

پل‌های تاریخی اصفهان

عبور رودخانه زاینده‌رود از وسط شهر اصفهان، سبب شده تا برای رفت‌وآمد راحت‌تر، پل‌های مختلفی را در طول مسیر این رودخانه بسازند. شیوه ساخت و قدمت این پل‌ها، آن‌ها را به آثاری بسیار مهم تبدیل کرده است. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید این پل‌ها فقط برای ساده شدن رفت‌وآمد نبوده‌اند و برخی از آن‌ها فقط به عبور درباریان اختصاص داشته‌اند و حتی برای هدایت مسیر آب هم استفاده می‌شده‌اند. در ادامه پل‌های اصفهان را معرفی می‌کنیم که از جاهای تاریخی اصفهان هستند.

سی‌وسه پل

سی‌وسه پل اصفهان از شاهکارهای معماری ایران در زمان صفویه است که به دستور شاه‌عباس اول، توسط الله‌وردی‌خان ساخته می‌شود. ازآنجایی‌که الله‌وردی خان مأمور ساختن این پل بوده، سی‌وسه پل را با همین نام، یعنی پل الله‌وردی‌خان هم می‌شناسند. مصالح استفاده‌شده در این پل، ساروج، سنگ و آجر است و طول آن 295 متر و عرضش 14 متر است.

سی‌وسه پل اصفهان محل برگزاری برخی از جشن‌ها مانند جشن آب‌پاشان بوده است. این پل، خیابان چهارباغ عباسی را به خیابان چهارباغ بالا متصل می‌کرده است. شاردن، گردشگر فرانسوی، این پل را اثری شگفت‌آور توصیف می‌کند. راه رفتن روی این پل، شما را به عهد صفویه می‌برد و اگر شب‌هنگام اینجا را ببینید، جذابیتش چندبرابر می‌شود. البته اگر هنگام پرآبی زاینده‌رود از سی‌وسه پل بازدید کنید، شاهد زیبایی وصف‌نشدنی خواهید بود؛ درصورتی‌که زاینده‌رود بدون آب شما را یاد تور کویر خواهد انداخت.

  • آدرس سی‌وسه پل اصفهان: میدان انقلاب، خیابان چهارباغ

موقعیت دقیق سی و سه پل اصفهان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-siosepol-diego-delso.jpg
سی‌وسه پل، از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان؛ عکس از Diego Delso

پل خواجو

به عقیده عده‌ای از کارشناسان، پل خواجو نقطه اوج صنعت پل‌سازی در ایران است. معماری و شیوه مهندسی برای ساخت این پل، آن را بسیار پراهمیت کرده است. پل خواجو که به پل شاهی و پل بابا رکن‌الدین هم معروف است، در زمان شاه‌عباس دوم ساخته شده و مدت‌زمان ساخت آن را از 1057 تا 1077 هجری قمری می‌دانند. این پل به‌عنوان سد هم عمل می‌کرده و مهم‌ترین دلایل ساخت آن نزدیک‌تر کردن راه و ایجاد منظره‌ای زیبا در بخش عمیق زاینده‌رود و اطراف آن بوده است. در گذشته و در اطراف رودخانه و حوالی پل خواجو، عمارت‌ها و باغ‌‌هایی وجود داشته‌اند که زیبایی منطقه را دوچندان کرده بودند؛ اما متأسفانه درحال‌حاضر، دیگر اثری از برخی از آن‌ها نیست.

در ساخت این پل، از آجر و سنگ استفاده شده که علاوه‌بر استحکام بخشیدن به بنای پل، آن را مزین کرده‌اند. کاشی‌کاری و گچ‌بری هم از دیگر تزییناتی است که می‌توانید در پل خواجو ببینید. پل خواجو در زمان‌های مختلف مرمت شده است؛ برای مثال پس از مرگ شاه‌عباس دوم و همچنین در زمان ناصرالدین شاه قاجار. جالب است بدانید در زمان حکمرانی ظل‌السلطان برای گرامیداشت ترقی‌های او، اطراف پل را تخته‌بندی می‌کردند و درون آن قایق و کشتی می‌انداختند و با آتش‌بازی در محیط و نورانی کردن آنجا، جشن می‌گرفتند.

  • آدرس پل خواجو: بین خیابان‌های آبشار اول و کمال اسماعیل

موقعیت دقیق پل خواجو روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-khajou-bridge-pedram-forouzanfar.jpg
نمایی زیبا از پل خواجو؛ عکس از Pedram Forouzanfar

پل شهرستان

کارشناسان تاریخ گمان می‌کنند که پل شهرستان یکی از قدیمی‌ترین پل‌های زاینده‌رود است. احتمالاً ساخت این پل به سده‌های نخست اسلام مربوط می‌شود. طبق بررسی‌ها، پل شهرستان اصفهان را روی پایه‌هایی از دوره ساسانی و همچنین صخره‌های سنگی زاینده‌رود بنا کرده‌اند. پل شهرستان در 3 کیلومتری شرقی پل خواجو قرار دارد. آرتور پوپ، یکی از مورخان بزرگ، اظهار می‌کند که در جنوب ایران هم پل‌هایی مانند پل شهرستان وجود داشته است و به‌مرور از بین رفته‌اند. همچنین، سبک ساخت پل شهرستان را رومی می‌دانند و احتمال می‌دهند که به‌دست مهندسان رومی ساخته شده است که زمانی در ایران اسیر بوده‌اند.

  • آدرس پل شهرستان اصفهان: بین خیابان‌های آبشار سوم و سلمان فارسی

موقعیت دقیق پل شهرستان اصفهان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-sharestan-offlineinternet.jpg
نمایی از پل شهرستان در اصفهان؛ عکس از Offlineinternet

پل چوبی اصفهان

پل جویی، نام درست‌تری برای این پل است که در زمان شاه‌عباس دوم ساخته شده است. از روی این پل، جوی یا جویی عبور می‌کرده که برای آبیاری باغ‌ها از آن استفاده می‌کردند و به همین واسطه به آن جویی می‌گفتند؛ اما عامه مردم آن را با عنوان چوبی شناختند و همچنان هم بیشتر با همین نام آن را می‌شناسند. از این پل برای عبورومرور هم استفاده می‌کردند؛اما رفت‌وآمد روی آن فقط مخصوص خانواده شاه، امیران و سفیران بوده است و ازاین‌رو پلی سلطنتی محسوب می‌شده است. در طول پل، دو برج شش‌ضلعی هم وجود دارد که به کافه تبدیل شده‌اند و فضای جذابی را ایجاد کرده‌اند. پل جویی یا پل چوبی بین دو پل خواجو و سی‌وسه پل قرار گرفته است و منظره زیبایی را از زاینده‌رود، به‌شرط پرآب بودنش، به نمایش می‌گذارد.

  • آدرس پل چوبی اصفهان: بین خیابان‌های کمال اسماعیل و بلوار آینه‌خانه

موقعیت دقیق پل چوبی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-choobi-bridge-koohkan.jpg
پل چوبی در اصفهان؛ عکس از Koohkan

پل مارنان

پل مارنان، محله عباس‌آباد را به قسمت غربی جلفا متصل می‌کند و احتمال می‌دهند که این پل به دستور شاه‌طهماسب ساخته شده باشد. احتمال دیگری که برای ساخت این پل می‌دهند، این است که ساختن آن در دوره ساسانی پایه‌ریزی شده و در دوره صفوی کامل شده است. البته پل مارنان اصفهان در دوره‌های مختلف دستخوش مرمت‌هایی هم بوده است. از جمله نقش‌های دیگر این پل علاوه‌بر اتصال دو سوی پل به یکدیگر، امکان استفاده از آن به‌عنوان آب‌بند بوده است.

  • آدرس پل مارنان اصفهان: بین خیابان‌های قدسی و بلوار بوستان سعدی

موقعیت دقیق پل مارنان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-marnan-bridge-ebacchus.jpg
نمایی از پل مارنان؛ عکس از eBacchus

موزه‌های اصفهان

از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان، موزه‌های آن هستند. موزه‌ها همیشه تاریخ و سرگذشت واضحی را از شهر و منطقه‌های مختلفش عنوان می‌کنند. تعدد موزه‌های اصفهان و دسته‌بندی آن‌ها این امکان را به شما می‌دهد تا اگر با تور داخلی به این شهر سفر می‌کنید، بتوانید گردشی کامل را در این شهر تجربه کنید و آنچه را بر شهر گذشته، بهتر درک کنید.

موزه هنرهای تزیینی اصفهان (رکیب‌خانه)

این موزه شامل دو بخش است که یکی بخش نمایشگاه دائمی و دیگری، بخش نمایش موقتی آثار است. در موزه هنرهای تزیینی اصفهان می‌توانید آثار مختلفی را از زیورآلات، منسوجات، تابلوهای رنگ و روغن، ظروف سفالی، مینیاتور، نسخ خطی و همچنین آثاری از دوره‌های صفویه، قاجاریه و دوره معاصر مشاهده کنید. گفتنی است که ساختمان این موزه که عمارتی تاریخی است، مرمت و بازسازی شده و درحال‌حاضر از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌آید.

  • ساعت بازدید از موزه هنرهای تزیینی: از 8.5 صبح تا 1.5 ظهر؛ به‌جز روزهای تعطیل
  • صفحه اینستاگرام موزه هنرهای تزیینی: rakib_khaneh@
  • آدرس موزه هنرهای تزیینی: خیابان استانداری، روبه‌روی دانشگاه هنر

موقعیت دقیق موزه هنرهای تزیینی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-rakibkhane-mostafa-meraji.jpg
سردر موزه هنرهای تزیینی اصفهان؛ عکس از Mostafa Meraji

موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان توسط دو استاد موسیقی اصفهانی تأسیس شده است و در آن بیشتر سازهای ایرانی و محلی به نمایش در آمده‌اند. علاوه‌بر بخش سازهای ایرانی، سازهای خارجی هم در این موزه وجود دارند. در مجموع حدود 400 نوع ساز در این موزه هست و برخی از آن‌ها هم اهدایی گردشگران‌اند.

براساس گفته مدیران موزه، بسیاری از گردشگران خارجی فکر تنوع زیاد سازها را نمی‌کردند و با دیدن این موزه، بسیار تعجب کرده‌اند. حتی برخی از آن‌ها اظهار کرده‌اند که ایران به‌اندازه یک قاره، ساز دارد! در موزه موسیقی اصفهان که موزه‌ای خصوصی است، آثار تاریخی و به‌تعبیری عتیقه هم وجود دارد. در حین بازدیدتان از این موزه، یک راهنمای تخصصی همراه شماست و ویژگی‌های آثار و موارد لازم را شرح می‌دهد.

درصورتی‌که نخواهید راهنمایی همراه شما باشد، می‌توانید این موضوع را مطرح کنید. کار جالب دیگر این موزه، اجرای موسیقی زنده برای بازدیدکنندگان است که بر همین اساس، قیمت بلیط متغیر می‌شود. در ضمن می‌توانید با هماهنگی قبلی، تعداد نوازنده‌های بیشتری را برای اجرای زنده درخواست کنید که این امر به تعداد شما هم بستگی دارد.

  • قیمت بلیط موزه موسیقی: 50 هزار تومان با اجرای زنده، 25 هزار تومان بدون اجرای زنده
  • ساعت بازدید از موزه موسیقی: از 10 صبح تا 5 عصر؛ به‌جز روزهای تعطیل
  • وبسایت موزه موسیقی: isfahanmusicmuseum.com
  • آدرس موزه موسیقی: خیابان توحید میانی، خیابان قندی، پلاک 74، موزه موسیقی

موقعیت دقیق موزه موسیقی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-music-museum-tasnim.jpg
بخشی از موزه موسیقی؛ عکس از خبرگزاری تسنیم

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان در سال 1367 در یکی از بناهای باستانی زمان تیموریان راه‌اندازی شد که با نام تالار تیموری آن را می‌شناسند. مجموعه آثار این موزه را دکتر جعفریان، استاد دانشگاه اصفهان در 37 سال جمع‌آوری کرده است. برخی از آن‌ها خریداری و برخی گردآوری شده‌اند و دیگر آثار هم به روش‌های مختلف به دست آمده‌اند.

این آثار در دسته‌بندی‌های متنوعی به نمایش درآمده‌اند و شامل شاخه‌های علوم گیاهی، جانوری، جغرافیایی، زمین‌شناسی و موارد دیگر می‌شوند. هدف از احداث این موزه، حفظ میراث و ایجاد زمینه تحقیق بوده است و جنبه‌های مختلف آموزشی و تحقیقی را در بر می‌گیرد.

  • ساعت بازدید از موزه تاریخ طبیعی: این موزه فعلاً بازدید ندارد.
  • آدرس موزه تاریخ طبیعی: خیابان استانداری، تالار تیموری

موقعیت دقیق موزه تاریخ طبیعی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-natural-history-mostafameraji.jpg
نمای داخلی موزه تاریخ طبیعی اصفهان؛ عکس از Mostafa Meraji

موزه عصارخانه شاهی

موزه عصارخانه شاهی اصفهان در واقع همان کارخانه روغن‌کشی بوده است که در آن، روغن بذرهای مختلف را می‌گرفتند و از کاربردهای متنوعشان بهره‌مند می‌شدند. این روغن‌ها کاربردهای گوناگونی در زمینه‌های صنعتی، خوراکی و درمانی داشته‌اند؛ برای مثال به‌جای پیه حیوانات، از آن‌ها برای روغن چراغ و روشنایی استفاده می‌کردند. از بذرهای باقی‌مانده هم به‌عنوان کود بهره می‌بردند.

در این موزه، مجسمه‌هایی ساخته‌اند که با مشاهده آن‌ها می‌توانید متوجه نحوه عملکرد و روند روغن‌گیری شوید و فرایند آن در گذشته را بهتر درک کنید. موزه عصارخانه اصفهان از نظر معماری هم پراهمیت است و نشان از نحوه ساخت‌وسازها در گذشته دارد. موزه در بازار قیصریه قرار گرفته؛ جایی که متعلق به زمان صفویان است. از همین رو احتمال می‌دهند که برای دوره صفویه باشد. در این موزه می‌توانید یک دیوار را ببینید که به آن جرز می‌گویند و برخی از ضرب‌المثل‌های قدیمی را به این شکل، بهتر درک می‌کنید.

  • قیمت بلیط عصارخانه شاهی: 5 هزار و 500 تومان
  • ساعت بازدید از موزه عصارخانه شاهی: شنبه تا چهارشنبه از 9:30 صبح تا 4:50 عصر، پنج‌شنبه‌ها  از 9:30 تا 3:30 بعدازظهر، جمعه‌ها تعطیل
  • صفحه اینستاگرام موزه عصارخانه شاهی: assarkhaneeshahi_museum@
  • آدرس موزه عصارخانه شاهی: کنار ورودی بازار قیصریه، بازار قنادها، پاساژ امین (بازار عصاری)

موقعیت دقیق موزه عصارخانه روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-assarkhane-ehsan1111.jpg
بخشی از موزه عصارخانه اصفهان؛ عکس از Ehsan11111

باغ‌موزه پروانه‌ها

این باغ‌موزه در منطقه ناژوان قرار گرفته است که خود منطقه به‌تنهایی یکی از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود. باغ‌موزه پروانه‌ها، ترکیبی از گلخانه و قسمت‌هایی است که به نمایش پروانه‌ها اختصاص داده‌اند. درمجموع 48 قاب در این مجموعه وجود دارد که تعداد 2200 پروانه را به نمایش می‌گذارند. در جهان 17 خانواده پروانه کشف شده است که هشت تا از این خانواده‌ها ایرانی هستند و می‌توانید آن‌ها را در این باغ‌موزه ببینید. البته گونه‌های خارجی هم در این مجموعه یافت می‌شود.

  • قیمت بلیط باغ‌موزه پروانه‌ها: 10 هزار تومان
  • ساعت بازدید از باغ‌موزه پروانه‌ها: از 8.5 صبح تا 8.5 شب
  • آدرس باغ‌موزه پروانه‌ها: اتوبان حبیب‌اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان

موقعیت دقیق باغ‌موزه پروانه‌ها روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-butterflies-garden.jpg
گلخانه باغ پروانه‌ها

موزه صدف اصفهان

موزه صدف، اولین موزه تخصصی صدف‌ها و حلزون‌های دریایی در کشور به شمار می‌آید و کاپیتان حسن خواجه، در مدت 25 سال آثار آن را جمع‌آوری کرده است. این آثار از خلیج فارس، دریای عمان، دریای خزر و سایر دریاها و اقیانوس‌های سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند. مجموع این آثار حدود 1600 نمونه هستند و تقریباً شامل 700 گونه می‌شوند. یکی از نکات جالب درباره این موزه، این است که رنگ همه صدف‌ها، حلزون‌ها و آنچه به‌نمایش گذاشته شده، طبیعی هستند.

  • ساعت بازدید از موزه صدف: از 8 صبح تا 6 عصر
  • صفحه اینستاگرام موزه صدف: isfahan_seashell_museum@
  • آدرس موزه صدف: مجموعه پارک جنگلی ناژوان، خیابان الفت، کنار آکواریوم اصفهان

موقعیت دقیق موزه صدف اصفهان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-seashell-museum-ehsan-jazini.jpg
موزه صدف اصفهان؛ عکس از احسان جزینی

کلیساهای اصفهان

اصفهان، کلیساهای بسیار زیبایی دارد و برخی از آن‌ها از نظر تاریخی بسیار مهم و شاخص هستند. با مهاجرت ارامنه به بخش جلفای اصفهان، به‌تدریج بر تعداد این کلیساها افزوده شد. البته پیش‌از آن در اطراف اصفهان هم خانواده‌های ارمنی حضور داشتند، اما به‌تدریج بر تعداد آن‌ها اضافه شد. تعدادی از این کلیساها در نزدیکی هم قرار گرفته‌اند؛ بنابراین می‌توانید با برنامه‌ریزی دقیق، بازدیدی کامل از آن‌ها انجام دهید.

کلیسای وانک

کلیسای وانک اصفهان را می‌توانیم مهم‌ترین کلیسای شهر اصفهان بدانیم. از حیث هنرهای به‌کاررفته و تاریخ و معماری، وانک جزو شاخص‌ترین کلیساهای کشور است و چندین بار هم طرح معرفی آن برای قرارگیری در لیست ثبت جهانی یونسکو بررسی شده است. کلیسای وانک را با توجه به کلیسای سنت استپانوس جلفای آذربایجان ساخته‌اند و زمان ساخت آن هم مربوط به دوره سلطنت شاه‌عباس دوم می‌شود.

در شمال محراب این کلیسا، موزه‌ای دو طبقه ساخته‌اند که دو تالار دارد و حدود 850 اثر را در آن نمایش داده‌اند. این موزه در سال 1905 تا 1906 ساخته شده و هدف آن حفظ نسخ خطی و اشیای تاریخی است. یک انجیل متعلق به قرن دهم که روی پوست نوشته شده است و همچنین یک قرآن که به زبان ارمنی ترجمه شده، ازجمله آثار آن هستند. مهم‌ترین اثر، تار مویی است که روی آن آیه‌ای از انجیل نوشته شده است و فقط با چشم مسلح باید آن را ببینید. تابلوهای گچ‌بری، نقاشی، زیورآلات، منسوجات و البسه ارامنه و آثاری دیگر، ازجمله اشیایی هستند که می‌توانید در این موزه آن‌ها را مشاهده کنید.

  • قیمت بلیط کلیسای وانک: 15 هزار تومان
  • ساعت بازدید از کلیسای وانک: از 8.5 صبح تا 1 ظهر و از 2.5 بعدازظهر تا 5.5 عصر
  • وبسایت کلیسای وانک: vank.ir
  • صفحه اینستاگرام کلیسای وانک: isfahan.prelacy@
  • آدرس کلیسای وانک: جلفا، خیابان نظر شرقی، کوچه آلفرد

موقعیت دقیق کلیسای وانک روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-vank-church.jpg
تزیینات فوق‌العاده زیبای کلیسای وانک

کلیسای بیت اللحم

کلیسای بیت اللحم اصفهان را یکی از باشکوه‌ترین کلیساهای اصفهان می‌دانند که علاوه‌بر زیبایی‌های داخلی کلیسا، نمای خارجی آن هم جذاب است. این کلیسا در زمان شاه‌عباس صفوی و توسط یکی از تجار آن زمان به نام خواجه پطرس ولیجانیان ساخته شده است. درحال‌حاضر هم آرامگاه این تاجر و چند نفر از خانواده‌اش در این کلیسا قرار دارد. روایت‌های مختلفی هم از چرایی ساخت این کلیسا مطرح کرده‌اند که یکی از آن‌ها به‌خاطر شلوغی کلیسای حضرت مریم و برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در آن بوده است.

دیوارهای داخلی کلیسای بیت اللحم با گچ پوشانده شده‌اند و نقاشی‌های بسیار زیبایی روی آن‌ها کشیده شده است که موضوع آن‌ها، داستان‌های انجیل است. پایین دیوارها هم با کاشی‌های لعاب‌دار کامل شده است. ساختمان بنا با خشت و آجر است و در دو طبقه احداث شده که طبقه بالایی آن مخصوص بانوان بوده است. بیت اللحم در زمان مظفرالدین شاه هم تعمیر شده است.

  • قیمت بلیط کلیسای بیت اللحم: 10 هزار تومان
  • ساعت بازدید از کلیسای بیت اللحم: از 8.5 صبح تا 1 ظهر و از 2.5 بعدازظهر تا 5.5 عصر، شنبه‌ها تعطیل
  • آدرس کلیسای بیت اللحم: خیابان نظر شرقی، میدان جلفا

موقعیت دقیق کلیسای بیت اللحم روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-beitolahm-church-antoine.jpg
نمای داخلی کلیسای بیت اللحم، عکس از آرشیو لست‌سکند؛ روزبه شهنواز

کلیسای هاکوپ

کلیسای هاکوپ در نزدیکی کلیسای مریم مقدس و در حیاط آن است که در سال 1607 میلادی ساخته شده است. طبق ادعای سایت «خلیفه‌گری اصفهان و جنوب ایران»، کلیسای هاکوپ اصفهان، قدیمی‌ترین کلیسای ارامنه در جلفاست. پلان اولیه این کلیسا به شکل صلیب بوده؛ اما بخشی از آن تخریب می‌شود و پلانی مستطیلی باقی می‌ماند. ساختمان اصلی این کلیسا با آجر و خشت درست شده و دیوارهای داخلی با گچ پوشیده شده‌اند و نمای خارجی کلیسا را کاهگل کرده‌اند.

  • آدرس کلیسای هاکوپ: جلفا، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ

موقعیت دقیق کلیسای هاکوپ و مریم مقدس روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-hakoop-church.jpg
نمای بیرونی کلیسای هاکوپ

کلیسای مریم مقدس اصفهان

کلیسای مریم مقدس، دومین کلیسای تاریخی اصفهان است و سال ساخت آن مربوط به 1610 میلادی می‌شود و به‌مرور به آن تزیینات هم اضافه شده است. سبک معماری کلیسا ارمنی است. این کلیسا در سال 1613 تکمیل می‌شود، در سال 1651 تا 1666 میلادی کاشی‌هایی به آن اضافه می‌شود و نقاشی‌هایش هم مربوط به سال 1666 میلادی است.

کلیسای مریم مقدس را یک تاجر ارمنی به نام خواجه آدویک باباکیان ساخته است. این کلیسا بعد از کلیسای وانک، دومین محوطه بزرگ را دارد و در آن مراسم مختلفی برگزار می‌شود. پیش از بازدید، حتما از شرایط بازدید این کلیسا مطمئن شوید.

  • آدرس کلیسای مریم مقدس: جلفا، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ

موقعیت دقیق کلیسای مریم مقدس روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-maryam-church-afroozfa.jpg
کلیسای حضرت مریم؛ عکس از afroozfa

مساجد و مدرسه‌های اصفهان

نمی‌شود که به اصفهان بروید و از مساجد آن که جزو باارزش‌ترین مکان های دیدنی اصفهان محسوب می‌شوند، بازدید نکنید. تعدادی از این مسجدها در نزدیکی یکدیگرند و می‌توانید آن‌ها را با یک برنامه‌ریزی دقیق به‌شکل هم‌زمان مشاهده کنید. در اصفهان می‌توانید برخی از زیباترین بناهای کاشی‌کاری‌شده دنیا را ببینید. علاوه‌بر مساجد، در اصفهان مدرسه‌هایی دیدنی وجود دارد که بازدید از زیبایی‌های آن‌ها خالی از لطف نیست.

مسجد امام

مسجد امام را با نام مسجد جامع عباسی و مسجد شاه هم می‌شناسند. این مسجد در دوره صفوی و با دستور شاه‌عباس اول در بیست‌وچهارمین سال سلطنتش ساخته شده است. مسجد امام، شاهکاری از معماری، نجاری، کاشی‌کاری و هنرهای دیگر در قرن یازدهم است. این مسجد از مهم‌ترین بناها با معماری اسلامی در ایران است و با تکیه بر تجربیات گذشتگان در طرح بنا و تزیینات به اوج تحول معماری مساجد در ایران رسیده است.

ساختن مسجد در سومین مرحله از ساخت طرح میدان نقش جهان شروع شده است. بیست سال پیش از شروع ساخت مسجد، بناهای اولیه میدان نقش جهان صرفاً برای چوگان‌بازی و اسب‌دوانی بوده است. به همین علت برابری محور میدان با قبله مطرح نبوده است. پس از اینکه مسجد را می‌سازند، جهت قبله را برای ساخت مسجد در نظر می‌گیرند. برای همین است که جهت مسجد با میدان تفاوت دارد. کاشی‌کاری، طرح‌های اسلیمی و کتیبه‌ها، زیباترین قسمت‌هایی هستند که می‌توانید در این مسجد مشاهده کنید.

  • قیمت بلیط مسجد جامع عباسی: 5 هزار تومان
  • ساعت بازدید از مسجد جامع عباسی: از 9 صبح تا 3 بعدازظهر
  • آدرس مسجد جامع عباسی: ضلع جنوبی میدان نقش جهان

موقعیت دقیق مسجد جامع عباسی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-masjed-shah-roozbe-shahnavaz.jpg
تصویری از کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده مسجد جامع عباسی، عکس از آرشیو لست‌سکند؛ روزبه شهنواز

مسجد جامع

یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان، مسجد جامع آن است که می‌توانید تحولات معماری 14 قرن را درونش ببینید. این مسجد از قسمت‌های مختلفی ساخته شده است که هرکدام از آن‌ها جذابیت خاص خود را دارند. گنبد نظام‌الملک، تاج‌الملک، صحن چهار ایوانی، شبستان‌ها و مدرسه مظفری، برخی از این قسمت‌ها هستند. سبک ساخت مسجد جامع اصفهان، به‌صورت چهار ایوانی بوده است که سبکی ایرانی محسوب می‌شود و از قرن پنجم به بعد رواج پیدا می‌کند.

این مسجد به دستور وزیر ملک‌شاه سلجوقی ساخته می‌شود و در آن مجموعه‌ای از صنایع معماری و هنرهای زیبای ایران بعد از اسلام مشاهده می‌شود. مهم‌ترین مصالحی که در ساخت مسجد جامع اصفهان به کار رفته، آجر است و باید بگوییم که بنا در دوران مختلف مرمت شده است. در ایوان غربی می‌توانید سقف مقرنس را ببینید، در قسمت شمالی خطوط کوفی دیده می‌شود و رونق هنر معماری سلجوقی در قسمت شرقی نمایان است.

  • قیمت بلیط مسجد جامع اصفهان: 5 هزار تومان
  • ساعت بازدید از مسجد جامع اصفهان: از 9 صبح تا 3:40 بعدازظهر
  • آدرس مسجد جامع اصفهان: میدان قیام، خیابان علامه مجلسی

موقعیت دقیق مسجد جامع اصفهان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-masjed-jame-roozbeh-shahnavaz.jpg
مقرنس‌ها و آجرکاری‌های مسجد جامع اصفهان، عکس از آرشیو لست‌سکند؛ روزبه شهنواز

مسجد شیخ لطف‌الله

از نظر معماری یکی از معروف‌ترین و زیباترین مساجد دنیا، مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان است که بین سال‌های 1011 تا 1028 قمری ساخته شده است. دستور ساخت این مسجد را شاه‌عباس صفوی داده و نام آن هم به نام عالم بزرگ عهد صفویه یعنی شیخ لطف‌الله جبل‌عاملی است.

سبک معماری این مسجد، سبک اصفهانی است و کاشی‌کاری‌های معرق داخلی و بیرونی آن با خط ثلث نوشته شده‌اند. تزیینات و هنر به‌کاررفته در محراب این مسجد هم بسیار زیباست و ظرافت چشمگیری دارد. آرتور پوپ درباره مسجد شیخ لطف‌الله می‌گوید که خیلی سخت می‌توانیم بگوییم این اثر، ساخته دست بشر است؛ زیرا کمترین نقصی در آن وجود ندارد.

  • قیمت بلیط مسجد شیخ لطف‌الله: 5 هزار تومان
  • ساعت بازدید از مسجد شیخ لطف‌الله: از 9 صبح تا 12.5 ظهر و از 2 بعدازظهر تا 6 عصر
  • آدرس مسجد شیخ لطف‌الله: ضلع شرقی میدان نقش جهان

موقعیت مسجد شیخ لطف‌الله روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-sheikh-lotfolah-roozbe-shahnavaz.jpg
تصویری از کاشی‌کاری بی‌نظیر مسجد شیخ لطف‌الله، عکس از آرشیو لست‌سکند؛ روزبه شهنواز

مسجد حکیم

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان، مسجد حکیم این شهر است. مسجد حکیم اصفهان، علاوه‌بر معماری زیبایی که دارد، به‌واسطه کتیبه‌هایش بسیار ارزشمندتر شده است. روی این کتیبه‌ها تاریخ‌های 1067 تا 1073 قمری نوشته شده است. ساختمان بنا مربوط به دوره صفویه است و کتیبه‌های گوناگون از آن دوره، با خطوط ثلث و نستعلیق در قسمت‌های مختلفش دیده می‌شود. این خطوط زیبا، کار خوش‌نویسان دوره صفویه است. مسجد حکیم هم به‌صورت چهار ایوانی ساخته شده است.

  • ساعت بازدید از مسجد حکیم: از 4 صبح تا 6.5 صبح و از 11 صبح تا 2.5 شب
  • آدرس مسجد حکیم: انتهای خیابان رنگرزان، خیابان حکیم نظامی

موقعیت دقیق مسجد حکیم روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-masjed-hakim-sare-soltanpour.jpg
مسجد حکیم؛ عکس از آرشیو لست‌سکند؛ ساره سلطانپور

مدرسه چهارباغ

مدرسه چهارباغ در زمان شاه سلطان حسین صفوی، آخرین پادشاه سلسله صفویه ساخته شده است. تقریباً می‌توانیم بگوییم که این مدرسه، آخرین بنای باشکوه از دوران صفویه است و هدف اصلی از ساخت آن، تدریس به طلاب بوده که همچنان هم همان کاربری را دارد. درحال‌حاضر، نام این مدرسه تغییر پیدا کرده و به مدرسه علمیه امام صادق(ع) تبدیل شده است؛ اما در گذشته، این مدرسه را با نام‌های مدرسه سلطانی و مدرسه مادر شاه هم می‌شناختند.

ساخت مدرسه چهارباغ اصفهان از سال 1116 تا 1126 قمری صورت گرفته است. قسمت‌های مهم و زیبایی که می‌توانید در این مدرسه ببینید، معماری بنا، کاشی‌کاری، درِ تزیین‌شده با طلا و نقره، منبر مرمرین، پنجره‌های چوبی مشبک و خطوط نستعلیق است.

  • قیمت بلیط مدرسه چهارباغ: 3 هزار تومان
  • ساعت بازدید از مدرسه چهارباغ: پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از 2 بعدازظهر تا قبل از اذان مغرب
  • آدرس مدرسه چهارباغ: خیابان چهارباغ عباسی

موقعیت دقیق مدرسه چهارباغ روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-charbagh-school-ehsantripsi.jpg
نمایی از مدرسه چهارباغ، عکس از آرشیو لست‌سکند؛ Ehsantrips

باغ‌های اصفهان

جریان رودخانه زاینده‌رود و انشعاب آن و همچنین موقعیت مکانی اصفهان، سبب شده‌اند که در این شهر، باغ‌های مختلفی هم ایجاد شوند که هرکدام بسیار دیدنی هستند. برای آبیاری برخی از این باغ‌ها، از آب زاینده‌رود استفاده می‌کردند. در این قسمت، تعدادی از باغ‌های اصفهان را معرفی می‌کنیم.

باغ گل‌ها

بزرگ‌ترین فضای سبز در این استان، باغ گل‌های اصفهان است که در مساحت 67 هزار متر مربع و کنار حاشیه رودخانه زاینده‌رود ساخته شده است. در این باغ گونه‌های گیاهی فراوان و متنوعی آورده‌اند که شما می‌توانید همه آن‌ها را در کنار هم ببینید. برای طراحی و ساخت این باغ گل، از باغ‌های ایرانی، انگلیسی و ژاپنی بهره گرفته شده است که این طرح‌ها در جای‌جای باغ مشهود هستند. یکی از مزیت‌های باغ گل‌های اصفهان، چندوجهی بودنش است؛ یعنی باغی تفریحی، فرهنگی، آموزشی و تحقیقی محسوب می‌شود. حالا که صحبت از گل شد، بهتر است از شهر همسایه اصفهان یعنی کاشان هم صحبت کنیم. این باغ گل آدم را یاد کاشان می‌اندازد و می‌توانید با استفاده از تور کاشان، در کنار بازدید از اصفهان، از این شهر زیبا هم دیدن کنید.

  • قیمت بلیط باغ گل‌های اصفهان: 15 هزار تومان
  • ساعت بازدید از باغ گل‌های اصفهان: از 7 صبح تا 11 شب
  • صفحه اینستاگرام باغ گل‌های اصفهان: baghgolha_isf@
  • آدرس باغ گل‌های اصفهان: خیابان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی

موقعیت دقیق باغ گل‌های اصفهان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-atashgah-flower-garden-s.khezri.jpg
باغ گل‌های اصفهان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند؛ S.Khezri

باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان، سال‌ها پیش، با الهام از باغ پرندگان کوالالامپور در این استان احداث شد. این باغ که در بیشه ناژوان اصفهان قرار گرفته است، گونه‌های مختلفی از پرندگان ایرانی و غیرایرانی را در خود جای داده است. برخی از پرندگان این باغ مانند عقاب که خطرآفرین هستند، در قفس نگهداری می‌شوند و دیگر پرندگان که خطری ندارند، در محیط باغ و در محوطه‌هایی مخصوص، آزاد هستند. روی این باغ یک توری بزرگ قرار داده‌اند که بر 16 پایه گسترده شده و ارتفاعی برابر با 32 متر دارد. به این صورت از فرار کردن احتمالی برخی از پرنده‌ها جلوگیری کرده‌اند. غیر از پرنده‌ها، مجسمه‌هایی چوبی از انواع حیوانات دیگر در محوطه این باغ پراکنده هستند که بر جذابیت این پارک می‌افزایند.

  • قیمت بلیط باغ پرندگان اصفهان: 50 هزار تومان
  • ساعت بازدید از باغ پرندگان: از 8 صبح تا 4.5 عصر
  • آدرس باغ پرندگان: میدان سهروردی، خیابان الفت

موقعیت دقیق باغ پرندگان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-birds-garden-farzane-aminizade.jpg
بخش‌های مختلف باغ پرندگان اصفهان، عکس از آرشیو لست‌سکند؛ Farzane Aminizade

پارک جنگلی ناژوان و آکواریوم اصفهان

پارک جنگلی ناژوان یکی از باغ‌های اصفهان است که درون آن چند جای دیدنی مطرح هم قرار گرفته است. آکواریوم اصفهان یکی از همین دیدنی‌هاست که شما را از این شهر تاریخی به دل مدرنیته پرتاب می‌کند. آکواریوم اصفهان نخستین تونل آکواریوم ایران است که در سال 1397 افتتاح شد. این آکواریوم توانسته از پنج قاره دنیا، بیش از 300 گونه از آبزیان آب‌های شور و شیرین را درون خود جمع‌آوری کند؛ به‌نحوی که از خطرناک‌ترین ماهی‌ها گرفته تا انواع کوسه‌ها در این آکواریوم وجود دارد. آکواریوم اصفهان یکی از مکان های دیدنی اصفهان محسوب می‌شود که برای همه افراد خانواده مناسب است و جنبه آموزشی هم دارد.

  • قیمت بلیط آکواریوم اصفهان: 135 هزار تومان
  • ساعت بازدید از آکواریوم اصفهان: از 10 صبح تا 10 شب
  • آدرس آکواریوم اصفهان: بلوار الفت، پارک جنگلی ناژوان

موقعیت دقیق آکواریوم اصفهان روی نقشه

Isfahan Aquarium.jpg
نمایی از تونل آکواریوم اصفهان

باغ خزندگان

حالا که در پارک جنگلی ناژوان هستید، بهتر است سری هم به باغ خزندگان اصفهان بزنید. این باغ یکی از دیدنی های اصفهان است که بازدید از آن می‌تواند برای همه اعضای خانواده مفید باشد. در این باغ، خزندگان زیادی را از نقاط مختلف دنیا جمع‌آوری کرده‌اند که می‌توان به انواع مار، ایگوانا، تمساح و انواع مارمولک اشاره کرد. در این باغ، می‌توانید موجودات نام‌برده‌شده را  هم به‌صورت زنده و هم به‌صورت تاکسیدرمی‌شده مشاهده کنید. نکات مهمی که هنگام بازدید از این باغ نباید فراموش کنید این است که به‌هیچ‌عنوان به شیشه آکواریوم‌های آنجا ضربه نزنید و اگر هم کودکی همراه خود می‌برید، حتماً مطمئن شوید که از این موجودات نترسد.

  • قیمت بلیط باغ خزندگان اصفهان: اطلاعاتی ثبت نشده است.
  • ساعت کاری باغ خزندگان اصفهان: از 8.5 صبح تا 5.5 عصر
  • آدرس باغ خزندگان اصفهان: بلوار الفت، پارک جنگلی ناژوان

موقعیت دقیق باغ خزندگان اصفهان روی نقشه

Baghe Khazandegan Esfahan.jpg
نمایی از باغ خزندگان اصفهان

محله‌ها و بازارهای اصفهان

قدم‌زدن در محله‌ها و بازارهای شهر اصفهان به‌تنهایی ی کار تفریح محسوب می‌شود. دیدن خانه‌های قدیمی، فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که بافت قدیمی شهر را دارند، ازجمله جذابیت‌های محله‌ها و بازارهای اصفهان هستند.

بازار قیصریه

بازار قیصریه اصفهان در ضلع شمالی میدان نقش جهان قرار گرفته است و ساخت آن هم براساس طرحی از زمان شاه‌عباس بوده است. این بازار، مسجد جامع و مسجد شاه را به یکدیگر مرتبط می‌کند. از نکات جالبی که در ارتباط با این جاذبه می‌توانیم بگوییم، این است که هر بخشی از بازار متعلق به صنفی بوده و نامی ویژه با توجه به آن صنف داشته است. این بازار درحال‌حاضر بیشتر محل اجتماع قلمکارها و صنف‌های دیگر است. در اینجا می‌توانید انواع سوغات اصفهان را هم تهیه کنید.

سردر بازار قیصریه با کاشی‌های معرق، مقرنس‌ها و نقاشی‌های رضا عباسی تزیین شده است و در قسمت‌های مختلف آن همچنان تزیینات و نقاشی‌های دیگر باقی هستند. بازار قیصریه و اطراف آن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که شامل سرا، حمام، مدرسه، مسجد، تیمچه و چند جای دیگر است. وسط این بازار هم چهارسوی شاه‌عباسی قرار دارد که از مهم‌ترین چهارسوهای اصفهان محسوب می‌شود.

از اصفهان چه سوغات بخریم؟

محدوده بازار قیصریه اصفهان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-qeysarie-roozbe-shahnavaz.jpg
فروشگاه‌هایی در بازار قیصریه؛ عکس از آرشیو لست‌سکند؛ روزبه شهنواز

محله چهارباغ عباسی

در زمان شاه‌عباس اول و به دستور او، طرح ساخت خیابانی عریض‌وطویل از محله دروازه دولت تا دامنه کوه صفه کشیده شد. این خیابان و محله، گردشگاهی برای خانواده‌های سلطنتی، درباریان و اهالی شهر بوده است. در محل احداث این خیابان، تعداد چهار باغ با نام‌های احمدسیاه، فلارن، کاران و بکر وجود داشتند که براساس وجود همین چهار باغ، این نام برایش انتخاب شده است.

خیابان چهارباغ به دو قسمت تقسیم می‌شود که یکی خیابان چهارباغ عباسی یا چهارباغ کهنه است و دیگری چهارباغ علیا یا چهارباغ بالا نام دارد. چهارباغ عباسی تا سی‌وسه پل کشیده شده است و چهارباغ علیا تا نزدیکی دامنه کوه صفه امتداد یافته است. در واقع خیابان چهارباغ علیا که طویل‌تر هم هست، بعد از شاه‌عباس ساخته شد؛ اما طرح آن در زمان شاه‌عباس ریخته شده بود. زیبایی این خیابان به‌دلیل درخت‌های چنار و نهری است که از میان آن می‌گذرد.

محدوده چهارباغ عباسی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-charbagh-amirmehditighsaz.jpg
محدوده چهارباغ؛ عکس از آرشیو لست‌سکند؛ امیرمهدی تیغ‌ساز

محله جلفا

شاه‌عباس صفوی برای اینکه بتواند از تجربه ارمنی‌ها و توان تجاری و صنعتی‌شان استفاده کند، آن‌ها را از ارمنستان شرقی به ایران کوچاند و در محله جلفا اسکان داد. ارمنی‌ها به این محله «نورجوقا» می‌گفتند که به‌معنای «جلفای نو» است. اینکه تعداد ارامنه منتقل‌شده به جلفا چند نفر بوده، دقیقاً مشخص نیست و افراد و منابع مختلف، تعداد آن‌ها را متفاوت ذکر کرده‌اند. یکی از نکات جالب در آن دوره، حق اقامت نداشتن مسلمانان در جلفا بوده است.

جلفا در همان زمان حدود 13 کلیسا داشت که همچنان مهم‌ترین آن‌ها، کلیسای وانک است. محله جلفا دو بخش است که بنیان یکی در زمان شاه‌عباس اول گذاشته شده و دیگری در زمان شاه‌عباس دوم سروسامان گرفته است. در هر دو محله از جلفا، کوچه‌ها، میدان‌ها، گرمابه، کاروان‌سرا و بخش‌های دیگری وجود دارد که دیدنی هستند. پیشنهاد می‌کنیم که به کافه‌های اصفهان در محله جلفا هم سری بزنید. برخی این محله را اروپایی کوچک در اصفهان ایران نامیده‌اند.

محدوده محله جلفا روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-jolfa-roozbe-shahnavaz.jpg
ساختمانی زیبا در محله جلفا، عکس از آرشیو لست‌سکند؛ روزبه شهنواز

سبزه میدان اصفهان

زمانی سبزه میدان از آنجاهایی بوده که مردم هرچه می‌خواستند، از غرفه‌ها و فروشگاه‌های آن تهیه می‌کردند. در هر قسمت و هر گوشه‌ای، صنفی وجود داشت و به‌اصطلاح از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانستند در این بازار پیدا کنند و نیازی نبود که به جای دیگری بروند؛ اما در دهه 80 تغییراتی عمرانی در این میدان ایجاد شد که رونق آن را از بین برد. با گذشت زمان و تکمیل شدن این پروژه، رویه دوباره تغییر کرد. سبزه میدان از نظر موقعیت مکانی، به بسیاری دیگر از جاهای دیدنی اصفهان نزدیک است.

محدوده سبزه میدان اصفهان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-sabze-meydan-roozbe-shahnavaz.jpg
سبزه میدان، از جاهای دیدنی اصفهان، عکس از آرشیو لست‌سکند؛ روزبه شهنواز

حمام‌های تاریخی اصفهان

اصفهان هم مانند بسیاری از شهرهای دیگر، تعدادی حمام تاریخی دارد که معماری، سیستم گرمایشی و نحوه ساخت آن‌ها بسیار درخور توجه است. در این قسمت به معرفی حمام‌های تاریخی اصفهان می‌پردازیم که برخی از آن‌ها جزو قدیمی‌ترین حمام‌های ایران هستند. جالب این است که بدانید بعضی از این حمام‌های قدیمی، مرمت شده‌اند و دوباره با کاربری حمام فعالیت دارند که این امر تبدیل به تجربه ویژه‌ای برای مسافران شده است.

حمام شیخ بهایی

یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان، حمام شیخ بهایی است. گفته شده این حمام با مهندسی شیخ بهایی ساخته شده است و نکات جالبی دارد که امروزه نیز درخور توجه هستند. شیخ بهایی از دانشمندان بزرگ عهد صفویه بوده که در معماری، مهندسی، ریاضیات و چند رشته دیگر مهارت داشته است. طراحی ساعت آفتابی حرم امام رضا، مهندسی حصار نجف و معماری مسجد امام ازجمله اقدامات او بوده‌اند. در این میان هم گرمابه شیخ بهایی یکی دیگر از شاهکارهای اوست.

حمام شیخ بهایی اصفهان فقط با یک شعله، گرم نگه داشته می‌شده و افزون بر این، شعله شمع هیچگاه خاموش نمی‌شده است. هنوز نمی‌توانیم با قطعیت درباره چگونگی عملکرد سیستم گرمایشی این حمام توضیحی بدهیم؛ اما احتمال می‌رود که گاز متان حاصل از فاضلاب مسجدجامع از طریق لوله‌هایی به حمام منتقل می‌شده و شعله را روشن نگه می‌داشته است. همچنین احتمال می‌رود که مخزن حمام از طلا بوده و به‌دلیل گران‌بها بودن آن، این موضوع را مطرح نکردند. طلا با رسانایی زیادش، خیلی سریع‌تر گرم می‌شده و اتلاف انرژی هم بسیار کاهش پیدا می‌کرده است.

  • آدرس حمام شیخ بهایی اصفهان: خیابان عبدالرزاق، کوچه شیخ بهایی

موقعیت دقیق حمام شیخ بهایی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-sheikhbahaei-ebacchus.jpg
ورودی حمام شیخ بهایی؛ عکس از eBacchus

حمام قاضی

اگر دوست دارید تجربه حمام در یک گرمابه سنتی از زمان صفویه را داشته باشید، حمام قاضی اصفهان بهترین پیشنهاد برای شماست. این حمام سال 1073 قمری و در زمان شاه‌عباس دوم ساخته شده است. مکان احداث این حمام کنار شهشهان و در محله دردشت است که بسیار پررفت‌وآمد بوده است. همین عامل در کنار معماری هوشمندانه و باشکوه این حمام، رونق بسیاری را برای حمام قاضی به همراه داشت. تقریباً تا دوران پهلوی، رونق حمام حفظ می‌شود، اما پس از آن به‌سبب کمتر شدن میل مردم به استفاده از این نوع حمام‌ها، رونق حمام قاضی هم کم شد.

حمام قاضی، بخش‌هایی مثل خزینه، گرم‌خانه و چال حوض دارد که هرکدام کاربری خاص خود را دارند. بعدها در زمان قاجار، حمام را دوقلو کردند. پس از بازسازی و مرمت، امکان استفاده هم‌زمان از حمام قاضی برای بانوان و آقایان فراهم شد. یکی از اهداف بهره‌برداری از این حمام، گسترش سنت و فرهنگ است. فراموش نکنید که فقط زمانی می‌توانید این حمام را ببینید که بخواهید از آن استفاده کنید. دو پکیج در این حمام ارائه می‌شود که یکی شست‌وشو با دلاک است و دیگری بدون دلاک و توسط خود فرد انجام می‌شود. پکیج‌ها شامل پذیرایی هستند و کسانی که به این حمام می‌روند، امکان استفاده از استخر و جکوزی را هم دارند.

  • قیمت بلیط حمام قاضی: پکیج عزیزالدوله 340 هزار تومان بدون دلاک، پکیج انیس‌السلطنه 490 هزار تومان با دلاک
  • ساعت کاری حمام قاضی: از 3 بعدازظهر تا 9 شب، جمعه‌ها تعطیل
  • وبسایت حمام قاضی: qazibath.com
  • صفحه اینستاگرام حمام قاضی: qazibath@
  • آدرس حمام قاضی: خیابان عبدالرزاق، کوچه میرعلاءالدین، بازارچه قاضی

موقعیت دقیق حمام قاضی اصفهان روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-qazibath.jpg
نمایی از حمام قاضی اصفهان

حمام علی‌قلی آقا

از دیگر حمام‌های بازمانده از عهد صفوی، حمام علی‌قلی آقا اصفهان است که توسط دو برادر سرشناس در همان عهد ساخته شد. این حمام تا چند سال پیش به‌عنوان یک حمام عمومی استفاده می‌شده است؛ اما امروزه به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و می‌توان در این حمام، اطلاعات خوبی را از فرهنگ و آداب حمام رفتن در زمان‌های قدیم به دست آورد.

در حمام علی‌قلی آقا، مجسمه‌هایی قرار داده‌اند که نحوه شست‌وشو و حمام کردن و مراحل آن را می‌توانید ببینید. غیر از این مورد، می‌توانید کاشی‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و قسمت‌های مختلف این حمام را هم ببینید و با هنر عهد صفویه بیشتر آشنا شوید.

  • ساعت بازدید از حمام علی‌قلی آقا: از 8.5 صبح تا 2.5 بعدازظهر و از 3.5 بعدازظهر تا 6.5 عصر، جمعه‌ها از 9 صبح تا 1 ظهر
  • آدرس حمام علی‌قلی آقا: خیابان بیدآقا، محله علی‌قلی

موقعیت دقیق حمام علی‌قلی آقا روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-ali-qoli-aqa.jpg
بخش‌هایی از حمام علی‌قلی آقا، یکی از جاهای دیدنی اصفهان

آرامگاه‌های اصفهان

هر شهری، نام‌آوران و افراد مشهوری دارد که افتخار مردم شهر و کشور هستند. اکنون تعدادی از آرامگاه‌های افراد شاخص اصفهان را معرفی می‌کنیم تا بتوانید هنگام سفر به این شهر، از آن‌ها دیدن کنید. معمولاً برای بازدید از آرامگاه‌ها، نیازی به پرداخت هزینه نیست و خیلی راحت می‌توانید ازاین‌دست جاهای دیدنی اصفهان بازدید کنید.

آرامگاه صائب تبریزی

صائب تبریزی از شاعران به نام عهد صفوی است که بسیار پرآوازه بوده و همچنان هم از شعرهای او استفاده می‌کنند. آرامگاه این شاعر، با الهام از معماری صفویه ساخته شده است و تا مدت‌ها ناشناخته باقی مانده بود. آرامگاه صائب تبریزی که از مکان های دیدنی اصفهان است، در باغی شخصی قرار دارد و اولین بار توسط استاد همایی کشف می‌شود. استاد همایی در پی تکمیل کتاب تذکره‌القبور، در جست‌وجوی قبور متبرکه بوده که به محله و خانه‌ای می‌رسد که آرامگاه صائب در آن بوده است.

آرامگاه او قوس‌هایی جناغی و سقفی آینه‌کاری دارد که بر زیبایی آن افزوده است. سنگ قبر صائب تبریزی از سنگ مرمری یکپارچه ساخته شده که در وسط آن سنگ قبر اصلی قرار گرفته است. روی کتیبه این آرامگاه، شعری از صائب نوشته شده که آن را یک خوش‌نویس در عهد صفوی نوشته است. این آرامگاه، آرامگاه خانوادگی صائب تبریزی است.

  • آدرس آرامگاه صائب تبریزی: خیابان مطهری، خیابان صائب

موقعیت دقیق آرامگاه صائب تبریزی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-saeb-13ehnam.jpg
آرامگاه صائب تبریزی؛ عکس از 13enam

آرامگاه باباقاسم

باباقاسم، عارف بزرگ ایرانی بوده که در اوایل قرن هشتم و در اصفهان زندگی می‌کرده است. مقبره باباقاسم اصفهان، یکی از برجسته‌ترین آرامگاه‌های دوره ایلخانی است که تزییناتش، این آرامگاه را از سایر بناهای دیگر متمایز می‌کند. این بقعه یک هرم هشت‌وجهی دارد که روی هرکدام از این وجوه، اسامی متبرکه با کاشی‌های فیروزه‌ای‌رنگ نوشته شده است. شبستان این آرامگاه، تزیینات مقرنس و آجرکاری دارد و کاشی‌کاری‌های معرق‌کاری‌شده‌ای را هم می‌توانید در این آرامگاه ببینید. 

  • آدرس آرامگاه باباقاسم: خیابان مجلسی، کوچه باباقاسم

موقعیت دقیق آرامگاه باباقاسم روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-babaghasem-hamidreza-bani.jpg
مقرنس‌ها و آجرکاری‌های آرامگاه باباقاسم؛ عکس از Hamidreza Bani

تخت فولاد

تخت فولاد یکی از مهم‌ترین قبرستان‌ها در اصفهان، به‌ویژه بین شیعیان است. قدمت تخت فولاد احتمالاً به پیش از اسلام بازمی‌گردد و از آن زمان تا به امروز، افراد بسیاری در این مکان دفن شده‌اند. احتمال می‌رود که تخت فولاد قدیمی‌ترین قبرستان ایران باشد. به‌طور تقریبی بیش از دو هزار تن از عالمان، عارفان، بزرگان و مشاهیر در این آرامگاه آرمیده‌اند. یکی از معروف‌ترین افرادی که در تخت فولاد اصفهان مدفون است، استاد کسایی، نی‌نواز نامدار ایرانی است.

در تخت فولاد، تکیه‌های مختلفی وجود دارد؛ ازجمله تکیه رکن‌الدین، تکیه آقا مجلسی و تکیه میرفندرسکی. معمولاً در این تکیه‌ها یک مقبره در وسط قرار گرفته و در اطراف آن هم چند اتاق است. در تخت فولاد می‌توانید هنرهای معماری مختلفی را هم ببینید.

  • ساعت بازدید از آرامگاه تخت فولاد اصفهان: از 7 صبح تا غروب
  • آدرس تخت فولاد اصفهان: خیابان معلم، خیابان فیض

موقعیت دقیق آرامگاه تخت فولاد روی نقشه

Lastsecond.ir-best-attractions-of-isfahan-takhtefoolad-mana.jpg
آرامگاه تخت فولاد اصفهان، عکس از آرشیو لست‌سکند؛ Mana

سفر به اصفهان با تور

اصفهان از آن شهرهایی است که هر ایرانی برای یک بار هم که شده، باید از آن بازدید کند. حتی گردشگران خارجی هم اگر قرار باشد فقط چند شهر از ایران را ببینند، قطعاً اصفهان یکی از آن شهرها خواهد بود. شما هم اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و زیبا را دارید، می‌توانید با استفاده از تور اصفهان در وبگاه لست‌سکند، سفرتان به نصف جهان را شروع کنید و بناهای تاریخی اصفهان را از نزدیک ببینید.

سخن آخر

در این مطلب از لست‌سکند مجموعه‌ای از بهترین جاهای دیدنی اصفهان را که بیشتر نظر مردم را جلب کرده‌اند، به شما معرفی کردیم. علاوه‌بر آن‌ها، تعدادی از دیدنی های اصفهان را که کمتر بین عموم مردم شناخته‌شده‌اند هم معرفی کردیم تا چنانچه دوست دارید تجربه متفاوتی از سفر به این شهر به دست آورید، این مسیر برایتان هموار باشد. کدام‌یک از مکان های دیدنی اصفهان بیشتر برای شما جالب‌توجه است؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!