بهترین جاهای دیدنی ایران؛ ۱۰ جای دیدنی معروف در ایران

4.1
از 17 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
معرفی ۱۰ جای دیدنی معروف در ایران + عکس و آدرس
15 شهریور 1403 08:00
35

جاهای دیدنی ایران، ترکیبی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است. این کشور پهناور، میلیون‌ها کیلومتر طبیعت و هزاران‌هزار ابنیه تاریخی را در دل خود جای داده است. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند بهترین جاهای دیدنی ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین جاهای دیدنی ایران

  • تخت‌جمشید

  • حرم امام رضا(ع)

  • کاخ گلستان

  • مسجد نصیرالملک

  • حافظیه

  • میدان نقش جهان

  • پل طبیعت

  • سی‌وسه‌پل

  • باغ ارم

  • کلیسای وانک

لیست قیمت تورهای ایرانگردی

تخت‌جمشید

به‌طور قطع می‌توان تخت‌جمشید را یکی از برترین آثار تاریخی در سراسر دنیا دانست. تخت‌جمشید که در جوامع بین‌المللی به پرسپولیس معروف است، در وبگاه لست‌سکند به‌عنوان رتبه نخست در فهرست جاهای دیدنی ایران قرار گرفته است. پرسپولیس، یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین آثار تاریخی ایران است که در دوره هخامنشیان به دستور داریوش بزرگ ساخته شد و مجموعه‌ای از چند کاخ تودرتوست.

این مجموعه عظیم، با مساحت 125 هزار متر مربع در مرودشت احداث شده و شامل کاخ‌ها، سرسراها و بناهای باشکوهی است که با سنگ‌های تراشیده و کتیبه‌های ارزشمند تزیین شده‌اند. تخت‌جمشید نشان‌دهنده هنر معماری، قدرت و ثروت امپراتوری هخامنشیان است. هرساله هزاران گردشگر از سراسر جهان برای بازدید از این میراث جهانی به ایران سفر می‌کنند. تخت‌جمشید یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که می‌توانید از آن بازدید کنید و از این شکوه و ابهت، حیرت‌زده شوید.

  • قیمت بلیط تخت‌جمشید: 40 هزار تومان

  • ساعت بازدید از تخت‌جمشید: از 8 صبح تا 6 عصر

  • آدرس تخت‌جمشید: استان فارس، 50 کیلومتری شیراز، شهرستان مرودشت، 11 کیلومتری مرودشت، مجموعه تخت‌جمشید

 موقعیت دقیق تخت‌جمشید روی نقشه

Takht-e Jamshid (Persepolis).jpg
نمایی از تخت‌جمشید

حرم امام رضا(ع)

حرم امام رضا(ع)، هشتمین امام شیعیان، یکی از مقدس‌ترین و بزرگ‌ترین اماکن زیارتی جهان اسلام است که در استان خراسان رضوی و در شهر مشهد واقع شده است. این مکان مذهبی از قطب‌‎های مهم گردشگری ایران محسوب می‌شود که سالانه میزبان میلیون‌ها بازدیدکننده ایرانی و خارجی است. اغلب کسانی که با تور مشهد سفر می‌کنند، با هدف زیارت از حرم امام رضا(ع) عازم سفر می‌شوند.

این مجموعه، شامل صحن‌ها، رواق‌ها، گنبد طلایی و مسجد گوهرشاد است که با معماری بی‌نظیر اسلامی و کاشی‌کاری‌ها و تزیینات زیبا، توجه هر گردشگری را جلب می‌کند و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌آید. برخی از ابنیه حرم مطهر رضوی قدمتی تاریخی دارند و از دوران صفویه تا به امروز باقی مانده‌اند. این مکان مذهبی علاوه‌بر اینکه محلی برای زیارت و عبادت است، مرکزی فرهنگی، آموزشی و اجتماعی نیز محسوب می‌شود که شامل کتابخانه‌ها، موزه‌ها و دانشگاه اسلامی رضوی است.

  • قیمت بلیط حرم امام رضا(ع): رایگان

  • ساعت بازدید از حرم امام رضا(ع): 24 ساعته

  • آدرس حرم امام رضا(ع): خراسان رضوی، مشهد

راهنمای کامل سفر به مشهد

موقعیت دقیق حرم امام رضا(ع)

Imam Reza Shrine.jpg
نمایی از حرم امام رضا(ع)

کاخ گلستان

کاخ گلستان، یکی از مکان‌های گردشگری پرطرف‌دار در ایران است که قدمت آن به دوره صفویه و زندیه برمی‌گردد. این کاخ در دوران سلطنت قاجار به اوج شکوه خود رسید و به‌عنوان محل اقامت و سلطنت شاهان قاجار استفاده می‌شده است. کاخ گلستان شامل مجموعه‌ای از ساختمان‌های تاریخی زیبایی است که با تزیینات خاص خود، نشانگر هنر غنی ایرانی هستند. از بناهای معروفی مثل شمس‌العماره گرفته که در دوره خود بلندترین ساختمان تهران بوده تا عمارت بادگیر و ایوان تخت مرمر، همه از زیبایی منحصربه‌فردی بهره‌مندند. درمجموع می‌توان گفت که کاخ گلستان جزو باارزش‌ترین و قدیمی‌ترین مجموعه‌های تاریخی تهران محسوب می‌شود که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است. کاخ گلستان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران است که سالانه هزاران بازدیدکننده دارد.

  • قیمت بلیط کاخ گلستان: ورودی 30 هزار تومان، بازدید از بخش‌های مختلف مبلغی جداگانه دارد.

  • ساعت بازدید از کاخ گلستان: شنبه تا چهارشنبه از 9 صبح تا 7 شب، آخرهفته‌ها از 9 صبح تا 8 شب

  • آدرس کاخ گلستان: تهران، خیابان 15 خرداد، میدان ارگ

موقعیت کاخ گلستان در نقشه

Golestan Palace.jpg
شمس‌العماره، عمارتی در کاخ گلستان، عکس از حسین نادری

مسجد نصیرالملک

قطعاً می‌توان مسجد نصیرالملک شیراز را یکی از زیباترین جاهای دیدنی دنیا دانست. مسجد نصیرالملک که به مسجد صورتی هم معروف است، در مدت‌زمان حدود 12 سال یعنی از سال 1255 تا 1267 ساخته شده است. این مسجد با شیشه‌های رنگی خود در دنیا شناخته‌شده است و ازنظر مقرنس و کاشی‌کاری هم یکی از ارزشمندترین بناهای ایران محسوب می‌شود. صبح‌هنگام، وقتی نور خورشید از شیشه‌های رنگارنگ به داخل مسجد می‌تابد، داخل مسجد با رنگ‌های مختلفی مزین می‌شود که منظره‌ای منحصربه‌فرد و روح‌نواز را خلق می‌کند. این شاهکار معماری اسلامی، نمادی از هنر، فرهنگ و تاریخ غنی ایران است و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌آید که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را جذب می‌کند.

  • قیمت بلیط مسجد نصیرالملک: 30 هزار تومان

  • ساعت بازدید از مسجد نصیرالملک: از 8 صبح تا 5 عصر

  • آدرس مسجد نصیرالملک: استان فارس، شهر شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، محله گود عربان، انتهای کوچه نصیرالملک

موقعیت مسجد نصیرالملک روی نقشه

Nasir al-Mulk Mosque.jpg
مسجد نصیرالملک شیراز، ملقب به مسجد صورتی

حافظیه

آرامگاه حافظ شیرازی یکی دیگر از برترین جاهای دیدنی ایران است که برای مردم ایران مکانی خاص محسوب می‌شود. این آرامگاه که به حافظیه مشهور است، با محیط دل‌ربا و روح‌انگیزش، محلی فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی به شمار می‌آید. حافظیه با طراحی و معماری بی‌نظیرش توانسته توجه گردشگران بسیاری را جلب کند. آرامگاه حافظ در باغی سرسبز و با طراحی سنتی ایرانی قرار دارد که با معماری بی‌نظیر و کاشی‌کاری‌های زیبا تزیین شده است.

در طراحی حافظیه هر چیزی با فلسفه‌ای خاص چیده شده است؛ به‌عنوان مثال 8 ستون مقبره، نشان‌دهنده این است که خواجه حافظ شیرازی در قرن هشتم هجری قمری زندگی می‌کرده است. 20 ستون اطراف هم احتمالاً نشان‌دهنده سده بازسازی اساسی حافظیه است. گنبد آرامگاه هم که شبیه به کلاه درویش‌ها طراحی شده، از جنس مس است و همین، گویای روی‌برگرداندن از دل‌بستگی‌های مادی و دنیوی محسوب می‌شود که به‌مرور تغییر می‌کنند. به‌طور کلی اگر با تور شیراز به این شهر سفر کنید و حافظیه را ببینید، علاوه‌بر مشاهده معماری بی‌نظیر، فرصتی برای آشنایی بیشتر با زندگی و آثار این شاعر بزرگ و تجربه لحظاتی دل‌نشین و معنوی در قلب شیراز را نیز خواهید داشت.

  • قیمت بلیط حافظیه: 30 هزار تومان

  • ساعت بازدید از حافظیه: از 8 صبح تا 9 شب

  • آدرس حافظیه: استان فارس، شهر شیراز، بلوار آزادی، مابین خیابان حافظ و بلوار چهل مقام، مابین چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

موقعیت حافظیه روی نقشه

Tomb of Hafez.jpg
حافظیه، عکس از شیما جایز

میدان نقش جهان

یکی دیگر از شاهکارهای ایران‌زمین، میدان نقش جهان اصفهان است. این میدان تاریخی در دوران صفویه به‌دستور شاه‌عباس اول احداث شد و با ابعاد عظیم و معماری باشکوهش، نمونه‌ای برجسته از هنر و فرهنگ ایرانی محسوب می‌شود. میدان نقش جهان که به میدان امام هم معروف است، در اطراف خود بناهای تاریخی مشهوری هم دارد؛ از عالی‌قاپو گرفته تا مسجد شاه و مسجد شیخ لطف‌الله که همگی می‌توانند از بهترین جاهای دیدنی ایران باشند، دور میدان نقش جهان جمع شده‌اند و اجتماعی از تاریخ و شکوه را مقابل چشمانتان تشکیل داده‌اند. این میدان با فضای سبز و حوضی بزرگ در مرکز، محلی برای گردش، تفریح و خرید سوغات محلی است. اصلاً امکان ندارد با تور اصفهان به این شهر سفر کنید و از این میدان تاریخی بازدید نداشته باشید.

  • قیمت بلیط میدان نقش جهان: رایگان

  • ساعت بازدید از میدان نقش جهان: 24 ساعته

  • آدرس میدان نقش جهان: اصفهان، مرکز شهر، انتهای خیابان حافظ یا سعدی

موقعیت میدان نقش جهان در نقشه

Naqsh-e Jahan Square.jpg
نمایی از میدان نقش جهان، عکس از عاطفه امیری

پل طبیعت

از دیگر جاهای دیدنی ایران که در میان پایتخت‌نشینان بسیار طرف‌دار دارد، پل طبیعت است. این پل را در کنار برج‌های آزادی و میلاد می‌توانیم یکی دیگر از نمادهای تهران بدانیم. پل طبیعت از روی اتوبان مدرس می‌گذرد و دو بوستان مشهور طالقانی و آب‌وآتش را به یکدیگر متصل می‌کند. این پل، سه طبقه است که در آن امکانات رفاهی همچون رستوران، کافی‌شاپ و گالری هنری قرار دارد. در طراحی این پل، از پل‌های خواجو و سی‌وسه‌پل الهام گرفته شده است و ستون‌هایش هم طرحی شبیه به درخت دارند؛ اما این تنها نکته محیط‌زیستی آن نیست. پل طبیعت کاملاً سازگار با طبیعت است و مصالح ساخت آن مثل کف‌پوش‌های چوبی‌اش ضرری برای محیط‌زیست نخواهند داشت. درضمن این پل در ساعات شب، نورپردازی بسیار زیبایی دارد و می‌توان آن را در دسته تفریحات شبانه تهران قرار داد.

  • قیمت بلیط پل طبیعت: رایگان

  • ساعت بازدید از پل طبیعت: از 6:15 صبح تا 12.5 شب

  • آدرس پل طبیعت: تهران، بزرگ‌راه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، پارک آب‌وآتش

موقعیت پل طبیعت روی نقشه

Tabiat Bridge.jpg
نمایی از پل طبیعت در شب

سی‌وسه‌پل

امکان ندارد صحبت از بهترین جاهای دیدنی ایران باشد و از اصفهان چند نماینده پرقدرت نداشته باشیم. سی‌وسه‌پل یکی از برترین جاهای دیدنی ایران و جزو بهترین جاهای دیدنی اصفهان است و سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند. این پل تاریخی که به پل الله‌وردی‌خان هم مشهور است، در دوران صفویه روی رودخانه زاینده‌رود احداث شد. سی‌وسه‌پل، فقط یکی از چند پل مشهور روی زاینده‌رود به شمار می‌رود.

علت نام‌گذاری سی‌وسه‌پل، 33 دهانه آن است که در زیر پل قرار گرفته و همین طراحی باعث شده تا شاهد یکی از شاهکارهای معماری و پل‌سازی ایرانی باشیم. یکی دیگر از نکات شگفت‌انگیزی که این پل را در دنیا منحصربه‌فرد می‌کند، مصالح ساخت آن است که حتماً باید در رطوبت رودخانه قرار بگیرند تا استحکام کافی را داشته باشند و خشکی رودخانه برای این پل مضر است. سی‌وسه‌پل اصفهان یکی از باشکوه‌ترین معماری‌های ایران است که نمونه آن را در دنیا کمتر می‌توان پیدا کرد.

  • قیمت بلیط سی‌وسه‌پل اصفهان: رایگان

  • ساعت بازدید از سی‌وسه‌پل اصفهان: 24 ساعته

  • آدرس سی‌وسه‌پل اصفهان: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ

موقعیت سی‌وسه‌پل اصفهان

Si-o-Se Pol Bridge.jpg
سی‌وسه‌پل اصفهان

باغ ارم

در میان برترین جاهای دیدنی ایران، قطعاً شهر شیراز هم مانند اصفهان، نماینده‌های زیادی خواهد داشت. یکی از همین نماینده‌ها باغ ارم شیراز است که با زیبایی منحصربه‌فردش در لیست بهترین جاهای دیدنی ایران می‌درخشد. ارم، یک باغ تاریخی است که سال ساخت آن به‌درستی معلوم نیست؛ اما آن‌طور که از منابع پیداست، احتمالاً قدمتش به دوران سلجوقیان می‌رسد. در این مکان به علت کثرت گل‌وگیاه، یک باغ گیاه‌شناسی و چند ساختمان تاریخی هم قرار دارد.

باغ ارم، پر از درختان و گونه‌های مختلف گیاهی است. طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، احتمالاً در این باغ باید حدود 450 گونه گیاهی وجود داشته باشد. نگین این باغ، بنای زیبای آن است که در دوره قاجار و به سبک معماری دوران زندیه ساخته شده است. این بنا در سه طبقه، زیبایی دوچندانی را به این باغ مشهور بخشیده است و درمجموع باغ ارم را همراه با سرسبزی خاص خود، به مکانی دوست‌داشتنی تبدیل کرده است.

  • قیمت بلیط باغ ارم شیراز: 30 هزار تومان

  • ساعت بازدید از باغ ارم شیراز: از 8 صبح تا 8.5 شب

  • آدرس باغ ارم شیراز: استان فارس، شهر شیراز، بلوار ارم، میدان ارم

موقعیت باغ ارم در نقشه

Eram Garden.jpg
نمایی از باغ ارم شیراز

کلیسای وانک

باز هم یک جای دیدنی دیگر در شهر اصفهان. کلیسای وانک، یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران محسوب می‌شود که زیبایی آن، توجه هر گردشگری را جلب می‌کند. وانک از کلیساهای تاریخی ارمنی‌های اصفهان محسوب می‌شود که قدمت آن به سده 11 قمری، یعنی دوران شاه‌عباس دوم برمی‌گردد. کلیسای وانک علاوه‌بر معماری زیبای خود، آثار هنری بسیاری هم دارد. از تابلو و نقاشی‌های تاریخی گرفته تا تندیس‌های زیبا، همه به زیبایی این کلیسا اضافه کرده‌اند. از زیبایی‌های خیره‌کننده کلیسای وانک، نقاشی‌هایی هستند که روی دیواره‌ها، سقف‌ها، زوایا و داخل گنبد این کلیسا کشیده شده‌اند و شما را به‌محض ورود، محو تماشا می‌کنند. درمجموع می‌توان کلیسای وانک را یکی از زیباترین و برترین جاهای دیدنی ایران دانست.

  • قیمت بلیط کلیسای وانک: 40 هزار تومان

  • ساعت بازدید از کلیسای وانک: از 8.5 صبح تا 12:45 ظهر و از 3.5 بعدازظهر تا 18:15 عصر

  • آدرس کلیسای وانک: اصفهان، محله جلفا، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک

10 کلیسای تاریخی ایران را بشناسید

موقعیت دقیق کلیسای وانک روی نقشه

Vank Cathedral.jpg
نمایی از داخل کلیسای وانک

بهترین جاهای دیدنی ایران در تابستان

  • سرعین

  • گردنه حیران

  • ماسوله

  • آبشار بیشه

  • فیروزکوه و دماوند

  • ماسال

  • اولسبلانگاه

بهترین جاهای دیدنی ایران در بهار

  • حافظیه و سعدیه

  • باغ گیاه‌شناسی کرج

  • آبشارهای لرستان

  • طبیعت چهارمحال‌وبختیاری

  • قمصر کاشان

  • ابیانه

بهترین جاهای دیدنی ایران در اردیبهشت

  • حافظیه و سعدیه

  • قمصر

  • پارک آبیدر کردستان

  • دشت لار دماوند

  • کوهرنگ چهارمحال‌وبختیاری

بهترین جاهای دیدنی ایران برای مسافرت

  • تخت‌جمشید

  • میدان نقش جهان

  • حافظیه و سعدیه

  • باغ ارم

  • سی‌وسه‌پل

بهترین جاهای دیدنی ایران در عید نوروز

  • حرم امام رضا(ع)

  • تخت‌جمشید

  • حافظیه و سعدیه

  • باغ ارم

  • کاخ‌های گلستان، سعدآباد و نیاوران

  • پل طبیعت

سخن آخر

در این مطلب، مهم‌ترین جاهای دیدنی ایران را به شما معرفی کردیم. ایران، کشوری کهن و پهناور است و قطعاً جاهای دیدنی ایران محدود به موارد معرفی‌شده در این مطلب نمی‌شود. در وطنمان هزاران جای دیدنی وجود دارد که هرکدام زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارند و قدمت اغلبشان به درازای تاریخ این سرزمین است. به‌نظر شما بهترین جاهای دیدنی ایران کدام‌اند؟

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.