زیباترین جاهای دیدنی عسلویه + قیمت و عکس

4.3
از 126 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
دیدنی های عسلویه، فراتر از تصورتان هستند!
05 فروردین 1402 07:00
2

ممکن است با شنیدن عبارت جاهای دیدنی عسلویه، کمی تعجب کنید و کنجکاو شوید که بدانید چه چیزهایی در این شهر صنعتی قرار است شما را ترغیب به دیدن آن کند. همه ما با شنیدن نام عسلویه، به یاد سکوهای نفتی و گازی و افرادی که در ماموریت‌های کاری، مدت زیادی را در این شهر سپری می‌کنند، میفتیم. اینکه کسی فقط برای بازدید از جاهای دیدنی عسلویه و گشت‌و‌گذار در این شهر به آن سفر کند، کمی دور از ذهن است. با رونق سفرهای داخلی و کشف شهرهای دیدنی بیشتر توسط گردشگران، عسلویه به عنوان یک مقصد زیبا به لیست شهرهای دیدنی جنوب ایران اضافه شده است. 

دیدنی های عسلویه، به دلیل پیشینه تاریخی کوتاه این شهر، بیشتر جاذبه‌های طبیعی هستند به همین دلیل، علاقه‌مندان به طبیعت زیبای جنوب کشورمان، بیشترین لذت را در سفر به عسلویه خواهند برد. در این مطلب از لست سکند، قصد داریم تعدادی از دیدنی های عسلویه را همراه با اطلاعات مهم و نحوه دسترسی، معرفی کنیم.

ساحل و غار بنود عسلویه

ساحل بنود یکی از سواحلی است که بین شهر کوشکنار و عسلویه در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و زیباترین ساحل عسلویه هم محسوب می‌شود. از روستای بنود تا ساحل، مسیری نسبتا طولانی به طول 8 کیلومتر وجود دارد. در این ساحل، یک بندر ماهیگیری هم قرار دارد که محل زیبایی برای عکس‌برداری است. بخش قابل توجهی از ساحل بنود، بکر و تمیز است، به همین دلیل دوستداران طبیعت از آن استقبال می‌کنند. اما این تنها ویژگی ساحل زیبای بنود نیست. غارهای ایجاد شده توسط امواج دریا روی دیواره‌های این ساحل، فضایی خاص و دیدنی را به وجود آورده‌‍‌اند. این ساحل به قدری زیباست که به‌عنوان لوکیشن یک فیلم مشهور نیز انتخاب شده که هنوز بقایای دکور آن فیلم نیز در کنار ساحل باقی مانده است. 

اگر می‌خواهید از غارهای بنود بازدید کنید، به 15 دقیقه پیاده‌روی احتیاج دارید. در داخل غار، فضای بزرگی را خواهید دید که دو روزنه بزرگ به سمت دریا دارد و نور و امواج دریا از این روزنه‌ها به غار وارد می‌شود. تاریکی غار به همراه تابش نور خورشید از این روزنه‌ها و صدای امواج، فضایی زیبا و در عین حال اسرارآمیز ایجاد کرده است. فضای داخل غار وسیع است و امکان نشستن و حتی چادر زدن در آن وجود دارد. اما به دلیل ریزش سنگ‌ها بهتر است در کمترین زمان ممکن از غار بازدید کرده و آن‌ را ترک کنید. 

  • فاصله ساحل بنود تا خلیج فارس عسلویه: 11 کیلومتر
  • آدرس ساحل بنود عسلویه: استان بوشهر، 35 کیلومتری عسلویه، روستای بنود
  • ساعت بازدید از ساحل بنود عسلویه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط ساحل بنود عسلویه: رایگان

 

موقعیت ساحل بنود 

lastsecond.ir-Asalouye best attractions7.jpg
ساحل و غار بنود، زیباترین ساحل عسلویه

آبشار و تنگه درزو

آبشار درزو در روستای اخند و در 15 کیلومتری جنوب شهر عسلویه قرار دارد. این آبشار و چشمه بکر و زیبای آن به یکی از توریستی‌ترین جاهای دیدنی عسلویه تبدیل شده است. ارتفاع آبشار 56 متر است. نخل‌های خودروی طبیعی رشد کرده در اطراف آبشار درزو، طبیعتی زیبا را به وجود آورده‌اند. حوضچه کوچک آبشار نه تنها فرصت تماشای ماهی‌های زیبا را در اختیارتان قرار می‌دهد، بلکه می‌توانید برای فرار از گرمای هوا، تنی هم به آب بزنید. بهترین زمان بازدید از این آبشار، ماه‌های آبان‌ تا اردیبهشت است، زیرا در این زمان آب‌و‌هوای مطبوعی را تجربه خواهید کرد. برای بازدید از این آبشار به وسایلی مانند کفش مناسب، حوله، عینک آفتابی و ضد آفتاب نیاز خواهید داشت تا بتوانید بدون هیچ مانعی از طبیعت زیبای آن استفاده کنید. 

  • فاصله آبشار و تنگه درزو تا فرودگاه عسلویه: 25 کیلومتر
  • آدرس آبشار درزو عسلویه: 15 کیلومتری عسلویه، 10 کیلومتر بعد از روستای اخند
  • ساعت بازدید از آبشار درزو عسلویه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط آبشار درزو عسلویه: رایگان

 

موقعیت آبشار درزو

lastsecond.ir-Asalouye best attractions3.jpg
آبشار درزو، از دیدنی های اطراف عسلویه

پارک ملی نایبند (خلیج نایبند)

پارک ملی دریایی نایبند یکی از پارک‌های ملی جنوب ایران با مساحتی بیش از 42 هزار هکتار است که در 25 کیلومتری مرکز شهر عسلویه به سمت جنوب واقع شده است. این پارک در سال 1382 توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان اولین پارک ملی دریایی کشور ثبت شد. پارک ملی نایبند در محدوده‌ای حدفاصل کوه‌های عسلویه به خلیج فارس قرار دارد که پوشش گیاهی و جانوری متنوع آن در کنار عناصری چون کوه و دریا، طبیعت منحصربه‌فردی را رقم زده است. 

این پارک ملی مناطق متنوعی مانند کوه، دشت، دشت ماسه‌ای، دشت‌های کویری تپه‌ای و آب با طعم‌های متفاوت از شورترین تا شیرین‌ترین آب را دارد. پیشروی خشکی در دریا، وجود صخره‌های مرجانی با ماهیان زیبا جهت غواصی و لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی خلیج‌فارس از جاذبه‌های این منطقه است. اما آنچه بیش از هر چیز بر اهمیت این منطقه افزوده؛ وجود دماغه نایبند، ماحصل پیشروی خشکی در دریا است که خلیج کوچکی در جنوب‌شرقی استان بوشهر معروف به خلیج نایبند را به وجود آورده است.

خلیج نایبند در زمان حکومت آل‌بویه از مراکز مهم صید مروارید بود. پوشش گیاهی پارک ملی نایبند شامل جنگل دریایی حرا، گونه‌های گیاهی دریایی، گیاهان شورپسند چون خارشتر و گز در مناطق دور از ساحل و گونه‌هایی چون کهور، کنار، انجیر معابد، صبرزرد در ارتفاعات منطقه است. از گونه‌های جانوری موجود در پارک ملی نایبند، جبیر، روباه، شغال، گرگ، خرگوش و آبزیانی چون لاک‌پشت پوزه عقابی، لاک‌پشت سبز، گل‌خورک، خرچنگ، دلفین و انواع ماهیان خلیج فارس است. پارک ملی نایبند همچنین زیستگاه پرندگان مهاجری مثل فلامینگو، پلیکان سفید، آبچلیک، کاکایی، پرستوی دریایی و اگرت پاخاکستری است.

  • فاصله خلیج نایبند تا فرودگاه عسلویه: 20 کیلومتر
  • آدرس خلیج نایبند بوشهر: بوشهر، ۲۵ کیلومتری عسلویه، سواحل خلیج فارس
  • ساعت بازدید از خلیج نایبند بوشهر: 24 ساعته
  • قیمت بلیط خلیج نایبند بوشهر: رایگان

 

موقعیت پارک ملی نایبند

lastsecond.ir-Asalouye best attractions 3.jpg
پارک دریایی نایبند از جاهای دیدنی عسلویه

جنگل حرا عسلویه (جنگل حرا نایبند)

سواحل شرقی و جنوبی خلیج نایبند، پوشیده از جنگل‌های حرا است که پرندگان مهاجری مانند فلامینگو و پلیکان را جذب این منطقه کرده است. جنگل‌های حرا در سواحل جنوبی ایران، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند. در واقع حرا نام جنگل‌های دریایی خلیج فارس است که در شهر عسلویه هم یک نمونه از آن وجود دارد که اکنون یکی از جاهای دیدنی عسلویه محسوب می‌شود. گونه گیاهی این جنگل مانگرو، گیاهی آبزی و شورزی است که به نام دانشمند ایرانی ابن‌سینا نام علمی (Avicennia Marina) را برای آن ثبت کرده‌اند.

جنگل‌‌های حرا عسلویه تحت‌تاثیر جزر و مد دریا قرار دارند، به طوری که همزمان با بالا آمدن آب دریا، بخشی از گیاهان جنگل در آب فروررفته، ریشه‌های آن با جذب آب، مواد مورد نیاز خود را جذب کرده و نمک آن را دفع می‌کنند. بازدید از جنگل حرا با قایق انجام می‌شود و به این ترتیب با مراجعه به اسکله این جنگل و کرایه قایق در هنگام مد، می‌توانید از گشت‌وگذار در مسیر دریایی موجود میان جنگل حرا لذت ببرید.

  • فاصله جنگل حرا تا فرودگاه عسلویه: 5 کیلومتر
  • آدرس جنگل حرا عسلویه: بوشهر، عسلویه، 8 کیلومتر شرق عسلویه
  • ساعت بازدید از جنگل حرا عسلویه: 8 صبح تا 17
  • قیمت بلیط جنگل حرا عسلویه: بستگی به توافق شما با قایقران‌های جنگل حرا دارد

موقعیت جنگل حرا عسلویه

lastsecond.ir-Asalouye best attractions 99.jpg
جنگل‌های حرا عسلویه 

دهکده گردشگری پازارگاد عسلویه

دهکده گردشگری پازارگاد که با نام پازارلند هم شناخته می‌شود، یک مجموعه تفریحی و یکی از بهترین جاهای دیدنی عسلویه است. این دهکده در فاصله 20 کیلومتری از منطقه اقتصادی شهر قرار دارد و وسعت آن 20 هکتار است. بسیاری از افرادی که به عسلویه سفر می‌کنند، بازدید از این دهکده را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند، چون بسیاری از امکانات تفریحی مانند فضاهای بازی كودكان و شهربازی‌ها، رستوران‌های ساحلی، جامپینگ، هانیبال، پیست اسکیت، تفریح‌های دریایی مثل جت اسکی، پاراسل و غواصی و سینمای ۶ بعدی در این مجموعه گردهم آمده‌اند و همچنین در فصول مختلف و تاریخ‌های خاص، برنامه‌های ویژه و کنسرت‌ها در این مجموعه برگزار می‌شوند. 

برای دسترسی به پازارلند، در مسیر کنگان به عسلویه برانید و از منطقه‌های نخل غانم و تنبک گذر کنید. سپس در سه‌راهی جم، سیراف و عسلویه، اتوبان سمت عسلویه را پیش بگیرید. پس عبور از پرک و نرسیده به شیرینو، تابلو دهکده گردشگری پازارلند دیده می‌شود.  

  • فاصله دهکده پازارگاد تا فرودگاه عسلویه: 40 کیلومتر
  • آدرس دهکده گردشگری پازارگاد عسلویه: بوشهر، عسلویه، 20 کیلومتری منطقه ویژه اقتصادی عسلویه
  • ساعت بازدید از دهکده گردشگری پازارگاد عسلویه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دهکده گردشگری پازارگاد عسلویه: بازدید از گردشگری پازارگاد هزینه‌ای ندارد، اما بهای خدمات مختلف تفریحی آن متفاوت است.

موقعیت دهکده گردشگری پازارگاد

lastsecond.ir-Asalouye best attractions 56.jpg
دهکده پازارگاد از جاهای دیدنی عسلویه

چشمه کلات

چشمه کلات، یکی از دیدنی های اطراف عسلویه است که در روستایی به همین نام در 5 کیلومتری جاده عسلویه به پارسیان قرار دارد. برای رسیدن به این چشمه دیدنی، باید مسیری را از روستا به سمت کوه پیاده‌روی کنید. چشمه کلات در ابتدای یک دره قرار گرفته که در انتهای دره، آبشاری زیبا نیز دیده می‌شود. نخل‌های سربه‌فلک کشیده و زیبا، محیط اطراف این چشمه را جذاب‌تر کرده و این طبیعت زیبا، مورد توجه طبیعت‌گردان قرار گرفته است. زمان مناسب برای بازدید از چشمه کلات، نیمه زمستان تا اوایل فصل بهار است.

  • فاصله چشمه کلات تا فرودگاه عسلویه: 10 کیلومتر
  • آدرس چشمه کلات عسلویه: بوشهر، 15 کیلومتری مرکز عسلویه، بزرگراه عسلویه-بندر کنگان، روستای کلات
  • ساعت بازدید از چشمه کلات عسلویه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط چشمه کلات عسلویه: رایگان

 

موقعیت چشمه کلات

lastsecond.ir-Asalouye best attractions 80.jpg
چشمه کلات از جاهای دیدنی عسلویه

بازار ماهی‌فروشان عسلویه

یکی دیگر از مکان های دیدنی عسلویه، بازار ماهی فروشان است. این بازار در همسایگی اسکله صیادی عسلویه، مملو از ماهی‌هایی است که صیادان مستقیما از دریا صید کرده‌اند و به فروش می‌رسانند. پیشه اصلی بومیان عسلویه، صیادی است و صید روزانه صیادان این شهر در بازار ماهی‌فروشان عسلویه به فروش می‌رسد. در این بازار، علاوه بر اینکه می‌توانید تازه‌ترین ماهی‌ها مانند ماهی شیر، سنگسر، قباد، شوریده، سرخو، حلوا، ماهی مقوا، ماهی مرکب، میگو را به صورت صید روز بخرید. با صنایع دستی این شهر و همچنین آداب و رسوم مردم محلی نیز آشنا خواهید شد. 

  • فاصله بازار ماهی فروشان تا فرودگاه عسلویه: 20 کیلومتر
  • آدرس بازار ماهی‌فروشان عسلویه: بوشهر، عسلویه، خیابان دولت، بولوار خلیج فارس، جنب اسکله بندر عسلویه
  • ساعت کاری بازار ماهی فروشان: 8:100 صبح تا 1:00 ظهر و 4:00 بعد از ظهر تا 8:00 شب

موقعیت بازار ماهی فروشان عسلویه

lastsecond.ir-Asalouye best attractions 95.jpg
بازار ماهی فروشان، از جاهای دیدنی عسلویه

اسکله عسلویه

اگر به تماشای غروب در کنار منظره دریا و لنج‌های باری و قایق‌های کوچک و بزرگ علاقه دارید، بازدید از اسکله عسلویه را فراموش نکنید. اسکله عسلویه یک جای دیدنی عسلویه و محل تردد لنج‌های باری و صیادی و انواع قایق‌های کوچک است. کنار این اسکله قدم بزنید و از مناظر آن لذت ببرید و اگر به ثبت خاطراتتان از سفر علاقه دارید، این اسکله بهترین لوکیشن برای عکاسی در شهر عسلویه است. 

  • فاصله اسکله عسلویه تا فرودگاه عسلویه: 21 کیلومتر
  • آدرس اسکله عسلویه: بوشهر، عسلویه، خیابان دولت، بولوار خلیج فارس، اسکله بندر عسلویه
  • ساعت بازدید از اسکله عسلویه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط اسکله عسلویه: رایگان

موقعیت اسکله عسلویه

lastsecond.ir-Asalouye best attractions 20.jpg
اسکله عسلویه، از مکان های دیدنی عسلویه

پارک ساحلی نخل تقی

پارک ساحلی نخل تقی با مساحت 16 هکتار، یکی از زیباترین پارک‌های ساحلی جنوب کشور است. این پارک در منطقه نخل تقی عسلویه قرار دارد و به دلیل وجود انبوه درختان نخل‌ سربه‌فلک کشیده و امکانات تفریحی متنوع مانند پارک کودک، پیست دوچرخه سواری، پیست اسکیت، اسکله ماهیگیری، اسکله قایق سواری، فانوس دریایی، زمین فوتبال، میز پینگ‌پنگ، تفریحات دریایی چون شاتل و جت اسکی، جاده سلامت و مسیر پیاده‌روی، از بهترین جاهای دیدنی عسلویه برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. یکی دیگر از امکانات این پارک ساحلی محبوب، کافی‌شاپ در لنجی به قدمت 150 سال است.

  • فاصله پارک ساحلی نخل تقی تا فرودگاه عسلویه: 24 کیلومتر
  • آدرس پارک ساحلی نخل تقی عسلویه: بوشهر، عسلویه، 5 کیلومتری شرق عسلویه، پارک ساحلی نخل تقی
  • ساعت بازدید پارک ساحلی نخل تقی عسلویه: 24 ساعته
  • قیمت بلیت پارک ساحلی نخل تقی عسلویه: بازدید از پارک ساحلی نخل تقی هزینه‌ای ندارد، اما بهای خدمات مختلف تفریحی آن متفاوت است.

 

موقعیت پارک ساحلی نخل تقی

lastsecond.ir-Asalouye best attractions 852.jpg
پارک ساحلی نخل تقی، از جاهای دیدنی عسلویه

سخن آخر

عسلویه یکی از شهرهای جنوبی و البته صنعتی ایران است که به تازگی مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به ایران‌گردی، قرار گرفته است. اگر می‌خواهید یک مقصد متفاوت را هدف سفر خود قرار دهید؛ این شهر انتظارات شما را برآورده می‌کند. در این مطلب با مشهورترین جاهای دیدنی عسلویه آشنا شدید و اکنون زمان آن است که برای یک سفر خاص آماده شوید. قدم زدن در زیباترین ساحل عسلویه و صرف یک غذای محلی در رستوران‌های این شهر، تصورتان را از حال‌و‌هوای صنعتی آن دور خواهد کرد. اگر از کسانی هستید که قبلا به عسلویه سفر کرده‌اید و مکان های دیدنی عسلویه را به خوبی می‌شناسید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با دیگر کاربران در میان بگذارید، یا ماجرای سفرتان را به صورت جامع‌تر در بخش سفرنامه‌ های عسلویه ثبت کنید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!