جاهای دیدنی مشهد؛ نزدیک حرم تا اطراف شهر + ساعت بازدید

4.1
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جاذبه‌های مهم پایتخت مذهبی ایران + تصاویر
21 شهریور 1401 08:00
1

با هر قصد و نیتی که سفر می‌کنیم، ترجیح می‌دهیم بیشترین لذت و استفاده را از سفر و زمانمان ببریم. یکی از راه‌های بهینه گذراندن اوقات سفر این است که از جاذبه‌های مقصدمان خبر داشته باشیم و پیش از سفر، آشنایی نسبی با این جاذبه‌ها پیدا کنیم. مشهد یکی از شهرهایی است که تقریبا اکثر ما آن را به‌واسطه حرم امام رضا (علیه‌السلام) می‌شناسیم، اما با کمی جستجو متوجه می‌شویم که جاهای دیدنی مشهد بسیار فراوان هستند و این شهر از نظر گردشگری، ظرفیت‌های خوبی دارد.

مشهد یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که به‌دلیل اتفاقات تاریخی مهمی که در آن افتاده، مملو از جاهای دیدنی تاریخی است. برای بازدید از همه دیدنی های مشهد، لازم است چند روزی را در این شهر سپری کنید، پس این نکته را برای انتخاب تور مشهد در نظر بگیرید. در این مطلب از بلاگ لست سکند، جاهای دیدنی مشهد را معرفی می‌کنیم تا با هر سلیقه‌ای بتوانید در مشهد گشت و گذار کنید.

1. آرامگاه ها، مساجد و کلیسا مشهد

شهر مشهد، به تعبیری پایتخت مذهبی کشور ایران است، ازاین‌رو آرامگاه‌های مختلف و مساجد متعددی در آن می‌بینیم. هر کدام از این آرامگاه‌ها و مساجد مربوط به شخصیتی نامدار هستند و داستانی دارند. در این بخش، تعدادی از این آرامگاه‌ها و مسجدهای مشهد را معرفی می‌کنیم و بعد دیگر جاهای دیدنی مشهد را بررسی می‌کنیم.

حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام)

بخش عظیمی از گردشگران شهر مشهد را زائرانی تشکیل می‌دهند که برای زیارت از حرم امام رضا به این شهر سفر می‌کنند. غیر از خود مشهدی‌ها، بسیاری از زائران، ایرانیانی هستند که از سایر شهرها می‌آیند و بخش دیگر، افرادی‌اند که از کشورهای خارجی، مخصوصا غرب و جنوب غرب ایران به حرم می‌آیند.

بخش‌های مختلف و توسعه‌هایی که حرم مطهر در این چندین سال از آن‌ها بهره‌مند شده است، عامل دیگری برای جذب گردشگران محسوب می‌شود. غیر از خود حرم، می‌توانیم زیرمجموعه‌هایی را که تحت نظارت آستان قدس رضوی هستند، به‌عنوان عوامل دیگر برای جذب گردشگران معرفی کنیم. در اطراف حرم هم پاساژها و بازارهای مشهد، نیاز مردم به خرید سوغات را پاسخ میدهد.

  • آدرس حرم مطهر امام رضا: حرم، درهای متعددی دارد و شما می‌توانید از بلوارها و خیابان‌های مختلف، خود را به داخل آن برسانید. بلوار امام رضا، بلوار طبرسی، خیابان نواب صفوی و خیابان شیرازی، مسیرهای مختلف برای ورود به حرم هستند.

  • وب‌‌سایت حرم مطهر امام رضا: razavi.ir

موقعیت دقیق حرم امام رضا روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-holy-shrine.jpg
نمایی زیبا از حرم امام رضا (علیه‌السلام)

آرامگاه نادرشاه افشار

تاریخ ایران، نام افراد پرآوازه فراوانی را در خود جای داده است. نادرشاه افشار یکی از پرافتخارترین پادشاهان ایرانی و مؤسس سلسله افشاریه بوده که آرامگاهش در مشهد و در مرکز شهر قرار گرفته است. وی در طول سلطنتش، فتوحات گسترده‌ای داشته و به قلمرو ایران وسعت داده است. شما با سفر به مشهد می‌توانید باغ‌موزه نادرشاه را ببینید و درباره این پادشاه، اطلاعات دقیق‌تری پیدا کنید.

فضای باغ موزه نادر، بسیار دل‌نشین، آرامش‌بخش و جذاب است. آرامگاه نادرشاه و ساختمانش، معماری زیبایی دارد؛ ستون‌ها و اجزای بنا هر کدام معانی متعددی از زندگی و مبارزه نادر، تداعی می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آرامگاه نادرشاه، مجسمه برنزی اوست که حالت حمله کردن و یورش بردن را تداعی می‌کند.

  • آدرس باغ موزه نادری: تقاطع خیابان شیرازی و آیت‌الله بهجت

  • ساعات بازدید از باغ موزه نادری: همه‌روزه از ساعت 9:00 تا 17:00

موقعیت دقیق آرامگاه نادرشاه افشار روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-nadershah-monument.jpg
نمایی زیبا از آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه فردوسی

قطعا معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مشهد بدون آرامگاه فردوسی کامل نمی‌شود. آرامگاه فردوسی، شاعر بزرگ‌ نامی که در شهر توس مشهد واقع شده است، یکی از پربازدید‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. این نکته را هم باید اضافه کنیم که بنای آرامگاه فردوسی، به‌دست هوشنگ سیحون طراحی و بازسازی شده است. در آرامگاه فردوسی چهره‌های مشهور و پرآوازه ایرانی دیگری چون خسرو آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان و همچنین مهدی اخوان ثالث نیز آرام‌ گرفته‌اند.

در آرامگاه فردوسی، موزه توس هم قرار گرفته است که در آن آثار سنگی، سکه‌های دوره‌های مختلف، شاهنامه‌های نفیس و ارزشمند و آثاری دیگر هستند که توصیه می‌کنیم حتما از آن‌ها بازدید کنید.

  • آدرس آرامگاه فردوسی: توس، انتهای بلوار بهارستان

  • قیمت بلیط آرامگاه فردوسی: 5 هزار تومان
  • ساعت بازدید از آرامگاه فردوسی: نیمه اول سال از ساعت 8:00 تا 19:00 و نیمه دوم سال از ساعت 8:00 تا 17:00

  • وب‌سایت آرامگاه فردوسی: ferdowsitoos.razavichto.ir

موقعیت دقیق آرامگاه فردوسی روی نقشه

آرامگاه فردوسی
نمای بیرونی آرامگاه فردوسی، عکس از آرشیو لست سکند، sheyma
آرامگاه فردوسی مشهد
نمای داخلی آرامگاه فردوسی، عکس از آرشیو لست سکند، sheyma

مقبره پیر پالاندوز

در ضلع جنوب شرقی حرم امام رضا، آرامگاه یکی از عرفای معروف به نام شیخ محمد عارف عباسی دیده می‌شود. این عارف در دوران حیاتش، به پالاندوزی مشغول بوده از این جهت، به پیر پالاندوز مشهور شده. معماری مقبره پیر پالان‌دوز، ترکیبی از آجر و کاشی‌کاری است که جلوه چشم‌نوازی دارد.

  • آدرس مقبره پیر پالان‌دوز: ضلع جنوب شرقی حرم امام رضا

موقعیت دقیق مقبره پیر پالان دوز روی نقشه

مقبره پیر پالاندوز
نمایی از آرامگاه پیر پالان دوز، عکس از آرشیو لست سکند، محبوبه

مقبره خواجه ربیع

بر اساس برخی منابع تاریخی، قدمت مقبره خواجه ربیع به عصر صفویه برمی‌گردد. این بنا به‌دلیل اهمیتی که دارد در فهرست آثار ملی ثبت شده است و از دیدنی های مشهد به شمار می‌رود. ساختمان مقبره با کاشی‌های فیروزه‌ای در باغی وسیع بنا شده و جلوه چشمگیری به خود گرفته است. مقبره خواجه ربیع یکی از قبرستان‌‎های مهم مشهدی‌ها هم به حساب می‌آید.

  • آدرس مقبره خواجه ربیع: پل امام حسین، انتهای خیابان خواجه ربیع

موقعیت دقیق مقبره خواجه ربیع روی نقشه

مقبره خواجه ربیع
نمایی از مقبره خواجه ربیع؛ عکس از آرشیو لست سکند، محبوبه
مقبره خواجه ربیع
حیاط مقبره خواجه ربیع؛ عکس از آرشیو لست سکند، محبوبه

گنبد سبز مشهد

اینجا، یکی دیگر از آرامگاه‌های مشهد است که در آن یکی از عرفای شیعه دفن شده است. قدمت این بنا به دوره صفویه بازمی‌گردد و تزئینات و کاشی‌کاری‌هایش این میدان مشهد را متمایز کرده است. همین کاشی‌های سبزرنگ سبب شده این بنا، گنبد سبز نامیده شود. گنبد سبز از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم هم محسوب می‌شود که ممکن است هنگام رفت و آمد در آن حوالی به چشمتان بخورد.

  • آدرس گنبد سبز مشهد: خیابان آخوند خراسانی، میدان گنبد سبز

موقعیت دقیق گنبد سبز مشهد

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-gonbade-sabz.jpg
نمایی از گنبد سبز، از جاهای دیدنی مشهد

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد در جنوب حرم مطهر امام رضا ساخته شده و مربوط به دوره تیموری است. دستور ساخت آن را هم گوهرشاد، همسر شاهرخ تیموری (یکی از پادشاهان مقتدر تیموریان) داده است. این مسجد به سبب موقعیت جغرافیایی خود که در حرم قرار گرفته است، یکی از شلوغ‌ترین مسجدهای کشور به حساب می‌آید.

مسجد گوهرشاد از نظر معماری و تزئینات، بسیار برجسته و درخور توجه است و کاشی‌کاری‌هایش، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این مسجد در دوره‌های مختلفی مرمت شده است. اگر به شهر مشهد رفتید، پیشنهاد می‌کنیم که هرگز از این جای دیدنی در مشهد غافل نشوید و آن را بازدید کنید. البته علاوه بر نماز جماعتِ روزانه برای شرکت در مراسم و دعاها هم می‌توانید به مسجد گوهرشاد مراجعه کنید.

  • آدرس مسجد گوهرشاد: حرم امام رضا (علیه‌السلام)، ضلع جنوبی حرم

موقعیت دقیق مسجد گوهرشاد روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-goharshad.jpg
نمای داخلی از مسجد گوهرشاد، یکی از زیباترین دیدنی های مشهد

مسجد 72 تن

مسجد هفتاد و دو تن هم از دیگر جاهای دیدنی مشهد است که در دسته‌بندی مذهبی قرار می‌گیرد. به‌تعبیری این بنا، پس از مسجد گوهرشاد، یکی دیگر از مساجد زیبای مشهد است که هم از نظر قدمت و هم از نظر تزئینات بسیار ارزشمند است. مسجد 72 تن در ابتدا یک آرامگاه یا مقبره بوده، اما به‌تدریج به مسجد تبدیل می‌شود. کاشی‌کاری‌ مسجد 72 تن هم مثل باقی مساجد، ظرافت و زیبایی چشمگیری دارد که نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. دو مناره این مسجد هم طی زمان آسیب دیده‌اند و فرم اصلی خود را از دست داده‌اند.

  • آدرس مسجد 72 تن: خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ

موقعیت دقیق مسجد 72 تن مشهد روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-72-tan-mosque.jpg
نمایی از مسجد 72 تن و کاشی‌کاری‌ زیبای آن

گنبد خشتی

گنبد خشتی هم جزو مکان های دیدنی مشهد در دسته گردشگری مذهبی محسوب می‌شود. بنای اولیه گنبد خشتی در دوران تیموری گذاشته شد و بعدها در دوران صفویه و قاجاریه، به‌مرور آن را همراه تزیینات، کامل کردند. این آرامگاه منسوب به یکی از نوادگان امام موسی‌بن‌جعفر است و از بناهای قدیمی مشهد به شمار می‌رود.

  • آدرس گنبد خشتی: خیابان طبرسی، نرسیده به میدان طبرسی، داخل کوچه طبرسی 2

موقعیت دقیق گنبد خشتی روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-gonbade-kheshti.jpg
گنبد خشتی، از مکان های دیدنی مشهد

کلیسای مسروپ مقدس

با وجود حرم امام رضا و جمعیت فراوان شیعیان در این شهر، فراموش نکنید که در کلان شهر مشهد هم مثل سایر نقاط ایران، افرادی با ادیان مختلف مانند ارامنه زندگی می‌کنند. البته گویا رونق این کلیسا تا پیش از مهاجرت برخی از ارامنه، بیشتر بوده است.

قدمت کلیسای مسروپ مشهد به دوران پهلوی بازمی‌گردد و محل مقدسی برای مسیحیان به‌شمار می‌رود. شاید از نظر ظاهری، این کلیسا خیلی زیبا نباشد، اما وجود بعضی تابلوها و آثار عتیقه در  آن، کلیسای مسروپ مقدس را ارزشمند و مهم کرده است.

نامی که برای این کلیسا انتخاب کرده‌اند، نام یکی از شخصیت‌های مهم ارمنی است. این نکته را هم باید بدانید که کلیسای مسروپ، با عنوان کلیسای ده دی هم شناخته می‌شود، چراکه در نزدیکی میدان ده دی قرار دارد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کلیسای مسروپ مقدس، تنها کلیسای ثبت ملی ارامنه می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

  • آدرس کلیسای مسروپ مقدس: خیابان خراسانی 31، نرسیده به میدان ده دی

موقعیت دقیق کلیسای مسروپ روی نقشه

کلیسای مسروپ مقدس
نمای بیرونی کلیسای مسروپ مقدس؛ عکس از سید محمد آل‌رسول
کلیسای مسروپ مقدس
نمایی از داخل کلیسا؛ عکس از سید محمد آل‌رسول

2. ابنیه و خانه‌های تاریخی

در مشهد علاوه بر مکان‌های مذهبی، خانه‌های تاریخی و عمارت‌های مختلفی هم برای بازدید وجود دارند که هر کدام از آن‌ها با توجه به معماری و ظاهرشان، گردشگران را به خود جذب می‌کنند. در این بخش از لیست جاهای دیدنی مشهد، تعدادی از این خانه‌های مهم و تاریخی را معرفی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم پیش از مراجعه به خانه‌های تاریخی مشهد، اطلاعاتی درباره تاریخ مشهد هم به دست آورید که بخشی از آن را در راهنمای سفر به مشهد آورده‌ایم.

راهنمای کامل سفر به مشهد

خانه تاریخی توکلی

نخستین معرفی از بخش ابنیه و خانه‌های تاریخی را با خانه توکلی آغار می‌کنیم. این خانه یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم است و در خیابان نواب صفوی واقع شده است. این ساختمان قدیمی در دوره قاجاریه با معماری ایرانی بنا شده است. آجرکاری و کاشی‌کاری‌ بنا، آن را به یکی از خانه‌های متمایز در مشهد تبدیل کرده که ارزش دیدن دارد. مهم‌ترین ویژگی خانه توکلی، معماری آن است که برای بازدیدکنندگان جذاب است.

این خانه، پیش از مرمت، متروکه بوده و اوضاع به‌سامانی نداشته است که بعدا مرمت می‌شود. مالکیت اصلی بنا در ابتدا به نام کشمشیان بوده و بعدها فرد دیگری با نام توکلی این خانه را خریداری می‌کند و در نهایت هم خانه تحت نظارت و مالکیت شهرداری درمی‌آید. مردم این خانه را با عنوان خانه اجنه هم می‌شناسند و علتش هم به زمانی برمی‌گردد که این خانه متروکه بود.

  • آدرس خانه تاریخی توکلی مشهد: خیابان نواب صفوی، بین کوچه نواب 3 و خیابان شهرستان رضوی

  • ساعات بازید از خانه تاریخی توکلی مشهد: همه‌روزه از ساعت 8:00 تا 21:00

موقعیت دقیق خانه توکلی مشهد روی نقشه

خانه تاریخی توکلی
نمایی از خانه توکلی مشهد؛ عکس از آرشیو لست سکند، مانا
خانه توکلی مشهد

حیاط خانه توکلی؛ عکس از آرشیو لست سکند، محبوبه

خانه تاریخی داروغه

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد که در خیابان نواب صفوی واقع شده، خانه تاریخی داروغه است که از یادگارهای دوران قاجاریه محسوب می‌شود. آجرکاری خانه داروغه هم مثل خانه توکلی هنرمندانه است و احتمالا توجهتان را جلب کند. بین آجرکاری‌، تزئینات دیگری هم دیده می‌شود که بر جلوه کلی ساختمان اضافه کرده‌ و نمای آن را زیباتر کرده‌ است. حالا فضای سبز حیاط، حوض و کاشی‌کاری‌های محیط این خانه را هم در نظر بگیرید. در نهایت می‌توانید حس و حال دلچسبی از این خانه بگیرید.

این خانه به‌دستور داروغه مشهد ساخته شده است و بخش‌های مختلفی دارد که از میان آن‌ها می‌توانیم به حمام اختصاصی، مطبخ، سرداب و اتاق‌های مختلف و قسمت‌هایی دیگر اشاره کنیم.

  • آدرس خانه تاریخی داروغه: خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

  • ساعت بازدید خانه تاریخی داروغه: همه‌روزه از ساعت 8:00 تا 22:00 غیر از جمعه‌ها

موقعیت دقیق خانه داروغه روی نقشه

خانه تاریخی داروغه
حیاط خانه داروغه مشهد؛ عکس از آرشیو لست سکند، احسان تریپز
خانه تاریخی داروغه
داخل خانه داروغه مشهد؛ عکس از آرشیو لست سکند، نادر مزرعه شادی

خانه تاریخی حاج ملک

قدمت خانه ملک به اواخر عصر قاجاریه برمی‌گردد. خانه‌ای که متعلق به حاج حسین ملک بوده و در حال حاضر در آن آثار و اشیای هنری و تاریخی به نمایش در آمده‌اند. حمامی که طی حفاری در این خانه پیدا کرده‌اند، یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های خصوصی است و از این نظر بسیار اهمیت دارد.

معماری خانه تاریخی ملک تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است و خود بنا شامل قسمت‌های مختلفی می‌شود. البته این عمارت، در گذشته بزرگ‌تر از آن چیزی است که در حال حاضر می‌بینیم، اما همچنان باید بگوییم که خانه وسیعی است و پیشنهاد می‌کنیم که در لیست جاهای دیدنی مشهد، بازدید از این خانه را هم قرار دهید. در خانه ملک، کارگاه‌های مختلف مربوط به سفال‌گری و سرامیک و هنرهای دیگر برگزار می‌شود و غیر از این کارگاه‌ها، فضای سبزش در کنار حوضی که دارد، محیط آن را بسیار دل‌نشین‌تر کرده است.

  • آدرس خانه ملک: ضلع شرقی خیابان امام خمینی، بین امام خمینی 31 و 33، روبه‌روی ساختمان دارایی

  • ساعات بازدید از خانه ملک: همه‌روزه از ساعت 8:00 تا 18:00

  • وب‌سایت خانه ملک: malekhouse.razavichto.ir

موقعیت دقیق خانه ملک روی نقشه

خانه تاریخی حاج ملک
خانه تاریخی حاج ملک؛ عکس از آرشیو لست سکند، احسان تریپز
خانه حاج ملک مشهد
خانه تاریخی حاج ملک؛ عکس از آرشیو لست سکند، احسان تریپز

فرهنگسرای بهشت

فرهنگسرای بهشت از بهترین جاهای دیدنی مشهد است. در این فرهنگسرا می‌توانید با فرهنگ، آداب و رسوم، مفاخر و به‌طور کلی هر آنچه که مربوط به مشهد و مردمان این شهر می‌شود، آشنا شوید. یکی از اصلی‌ترین اهداف تبدیل این عمارت به فرهنگسرا، همین مواردی بود که آن‌ها را نام بردیم. با نمایشگاه‌های مختلفی که در بخش‌های گوناگون این فرهنگسرا برپاست، شما می‌توانید با هویت شهری مشهد آشنا شوید و اطلاعات مفیدی از آن به‌دست آورید.

اینجا در دوره پهلوی اول ساخته شده و زمانی هم کاربری مدرسه داشته است، با گذشت زمان عمارت را بازسازی می‌کنند و کاربری آن چندباری تغییر می‌کند؛ در نهایت اما به‌عنوان فرهنگسرا فعالیتش را ادامه می‌دهد.

  • آدرس فرهنگسرای بهشت: خیابان چمران، خیابان جنت

  • ساعات کاری فرهنگسرای بهشت: همه‌روزه از ساعت 7:30 تا 14:30 غیر از جمعه‌ها

  • وب‌سایت فرهنگسرای بهشت: behesht.etefaq.org

موقعیت دقیق فرهنگسرای بهشت روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-farhangsara-behesht-photo-razavi.jpg
نمایی زیبا از فرهنگسرای بهشت، عکس از Photo Razavi

باغ خونی

یکی دیگر از عمارت‌های دیدنی مشهد در باغ خونی جای گرفته است. البته باید بگوییم در باغ خونی که قدمتش به دوره قاجار برمی‌گردد، عمارت‌های دیگری هم بوده‌اند (در مجموع سه عمارت در این باغ وجود داشته)، اما امروزه فقط یک عمارت از آن‌ها باقی مانده.

درباره نام این مکان هم روایت‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روایت‌ها حاکی از آن است که روس‌ها از این محل، چند نقطه از حرم امام رضا را هدف می‌گیرند و عده‌ای از مردم را به قتل می‌رسانند. روایت دیگر می‌گوید، این باغ چشمه‌ای داشته که به باغ چشمه هم معروف بوده است. معادل واژه چشمه هم در آن زمان، تلفظی شبیه به خون داشته، به همین ترتیب، به اینجا باغ خونی هم گفته می‌شد و همچنان مردم این باغ را به نام باغ خونی می‌شناسند. در هر صورت روایت‌ها متفاوت است و نمی‌توانیم نظر قطعی در این مورد بدهیم.

  • آدرس باغ خونی: ضلع شمال شرقی میدان بسیج، محدوده خیابان نواب صفوی

موقعیت دقیق باغ خونی روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-bagh-khooni.jpg
نمایی از عمارت باغ خونی، عکس از خبرگزاری ایرنا

عمارت هارونیه

گردشگران عمدتاً شهر توس را به‌خاطر آرامگاه فردوسی می‌شناسند، اما غیر از آن، در این شهر بنای تاریخی دیگری هم هست که با عنوان عمارت هارونیه شناخته می‌شود و از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت است. هارونیه قدیمی‌ترین بنای توس است، اما سال ساختش دقیقا مشخص نیست، چراکه مورخان، شواهد مختلفی را طی حفاری‌های مجموعه پیدا کرده‌اند که گواه از تاریخ‌های متفاوتی دارند.

با این حال، بیشتر فرض‌ها مبنی بر این است که تاریخ این عمارت، مربوط به دوره ایلخانان مغول است. این نکته را هم باید اضافه کنیم که ساختمان بنا، مرمت شده و از نظر معماری، جالب توجه است.

  • آدرس عمارت هارونیه: توس، بلوار شاهنامه

موقعیت دقیق عمارت هارونیه روی نقشه

عمارت هارونیه
نمای عمارت هارونیه مشهد؛ عکس از آرشیو لست سکند، احسان تریپز
عمارت هارونیه
فضای اطراف عمارت هارونیه؛ عکس از آرشیو لست سکند، محبوبه

3. موزه های مشهد

مشهد چند موزه دارد که هر کدام در بخش‌های مختلفی از شهر قرار گرفته‌اند و برخی از آن‌ها نزدیک سایر جاذبه های مشهد هستند و به‌راحتی می‌توانید در یک برنامه از آن‌ها بازدید کنید. این موزه‌ها، موضوعات متنوعی دارند و شما با توجه به سلیقه‌تان، می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. در مجموع، بخش درخور توجهی از دیدنی های مشهد در موزه‌های آن مشاهده می‌شوند.

خیلی از گردشگران هستند که بازدید از موزه‌ها را در برنامه خود نمی‌گذارند و صرفاً وقت خود را با تفریحاتی مانند پارک‌های آبی مشهد پر می‌کنند، اما باید بدانید که با بازدید از این موزه‌ها، هویت شهر را بهتری می‌شناسید و بی‌واسطه با تاریخش روبه‌رو می‌شوید.

مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی

موز‌ه‌های آستان قدس رضوی از موزه‌های مهم مشهد به حساب می‌روند که دیدن آن‌ها برای علاقه‌مندان به تاریخ و اشیای قدیمی بسیار اهمیت دارند. این مجموعه از چندین موزه تشکیل شده که در حرم امام رضا ایجاد شده‌اند و هر کدام از آن‌ها آثار مختلفی را به نمایش گذاشته‌اند. در برخی از ساختمان‌های موزه آستان قدس رضوی، قالی‌های تاریخی به نمایش گذاشته شده‌اند، در برخی دیگر، ظروف و سایر اشیای ارزشمند و تاریخی.

  • آدرس موزه آستان قدس رضوی: حرم امام رضا، صحن کوثر

  • قیمت بلیط موزه‌های آستان قدس رضوی: موزه مرکزی و موزه فرش 5 هزار تومان، موزه قرآن، هدایای مقام معظم رهبری و تالار آثار استاد فرشچیان 2 هزار تومان
  • ساعات بازدید از موزه آستان قدس رضوی: همه‌روزه از ساعت 8:00 تا 20:45

موقعیت دقیق موزه آستان قدس رضوی روی نقشه

تصویر از آستان قدس رضوی.jpg
تصویر از آستان قدس رضوی

موزه بزرگ مشهد

این موزه در کوهسنگی قرار گرفته است که یکی از جاهای تفریحی مشهد به شمار می‌رود. همان طور که از اسم این موزه مشخص است، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های مشهد است و بخش‌های مختلفی را در خود جای داده است که آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی را به شما نشان می‌دهد. موزه بزرگ مشهد، شامل بخش‌های گوناگون دیگری هم هست که از بین آن‌ها می‌توانیم به آزمایشگاه‌های مرمت آثار و قسمت‌هایی دیگر اشاره کنیم.

  • آدرس موزه بزرگ مشهد: بلوار کوهسنگی، پارک کوهسنگی

  • قیمت بلیط موزه بزرگ مشهد: 5 هزار تومان

  • ساعت بازدید از موزه بزرگ مشهد: نیمه اول سال از ساعت 8:00 تا 20:00 و نیمه دوم سال از ساعت 8:00 تا 17:00

  • وب‌سایت موزه بزرگ مشهد: khgm.razavichto.ir

موقعیت دقیق موزه بزرگ مشهد روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-great-museum-of-mashhad.jpg
نمایی از موزه بزرگ خراسان

موزه نادری

این موزه در باغ نادری قرار گرفته؛ جایی که آرامگاه نادرشاه افشار در آن است. موزه نادری دو تالار دارد که در آن اشیایی مربوط به دوره نادرشاه افشار به نمایش گذاشته شده‌اند. برای مثال، بخشی از اشیاء موجود در این موزه، سلاح، وسایل رزم و موارد دیگر هستند.

  • آدرس موزه نادری: خیابان شیرازی، سمت شمال‌غربی چهارراه شهدا

  • زمان بازدید از موزه نادری: همه‌روزه از ساعت 9:00 تا 17:30

  • شماره تماس موزه نادری: 32215468-051 و 32224888-051

موقعیت دقیق باغ‌موزه نادری روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-naderi-museum.jpg
بخشی از موزه نادری، عکس از خبرگزاری پویا، احسان رسولی

موزه علوم زمین مشهد

اگر به علم زمین شناسی علاقه‌مندید، موزه علوم زمین از بهترین جاهای دیدنی مشهد برای شماست. شما در این موزه می‌توانید از انواع سنگ‌ها، فسیل‌ها و عناصر طبیعی و این دست اشیا بازدید کنید. البته امکان بازدید از موزه از تاریخ 11 تیر 1401، میسر نیست. بهتر است پیش از مراجعه، از باز بودن موزه مطمئن شوید.

  • آدرس موزه زمین مشهد: میدان حر، بلوار سرافرازان، انتهای خیابان سرافرازان 18

  • قیمت بلیط موزه زمین مشهد: 15 هزار تومان
  • ساعات بازدید از موزه علوم زمین: هر روز از 10:00 تا 13:00 و از 18:00 تا 20:00، جمعه‌ها از 10:00 تا 18:00 و شنبه‌ها تعطیل 

  • بخش موزه علوم زمین وب‌سایت اداره کل زمین‌شناسی: gsinet.ir

موقعیت دقیق پارک موزه علوم زمین

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-earth-science-museum.jpg
قسمت‌هایی از موزه علوم زمین

موزه آیین‌های پهلوانی

این موزه با نام موزه شاه لافتی هم شناخته می‌شود و یکی از متفاوت‌ترین موزه‌هایی است که می‌توانید ببینید. هدف مؤسس این موزه، حفظ آیین‌ها و ورزش‌های باستانی بوده است و اشیای موزه، طی سالیان مختلف جمع‌آوری شده‌اند.

موزه آیین‌های پهلوانی دو بخش دارد که در یکی از آن‌ها همچنان ورزش‌های باستانی انجام می‌شود و در دیگری، وسایل و لباس‌های پهلوانان به نمایش در آمده‌اند. بازدید از این موزه می‌تواند تجربه متفاوتی را برای شما به‌دنبال داشته باشد.

توجه داشته باشید که این موزه در خارج از محدوده شهر مشهد است و به‌نوعی می‌توانیم آن را از جاهای دیدنی اطراف مشهد بدانیم، اما چون اطراف حوزه استحفاظی شهر مشهد هم فاصله کمی تا شهر دارد، سبب می‌شود موزه آیین‌های پهلوانی هم در لیست جاهای دیدنی مشهد قرار دهیم.

  • آدرس موزه آیین‌های پهلوانی: بلوار شاهنامه، روستای چهاربرج، محله چهاربرج

  • ساعات بازدید از موزه آیین‌های پهلوانی: همه‌روزه از ساعت 9:00 تا 21:00، سه‌شنبه‌ها از 9:00 تا 22:00

موقعیت دقیق موزه آیین‌های پهلوانی

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-pahlavani-museum.jpg
بخشی از موزه آیین‌های پهلوانی

موزه نان

یکی از موزه‌های تخصصی مشهد، موزه نان است، البته این موزه در اطراف شهر مشهد قرار گرفته و با مرکز شهر فاصله دارد. در موزه نان، روند کامل آماده شدن یک نان از فرایندهای ابتدایی تا انتهایی آن به نمایش گذاشته شده است.

  • آدرس موزه نان: کیلومتر 17 بزرگ‌راه آسیایی، پس از سه‌راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت

  • ساعت بازدید از موزه نان: همه‌روزه از ساعت 7:00 تا 14:00، جمعه‌ها تعطیل

موقعیت دقیق موزه نان روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-bread-museum.jpg
بخش‌هایی از موزه نان

موزه مردم شناسی رباط ویرانی

در موزه مردم شناسی رباط ویرانی می‌توانید شغل، پیشه و حرفه مردم را از گذشته تا به امروز مشاهده کنید و عمیق‌تر با فرهنگ و آداب و رسومشان آشنا شوید. این موزه در بنایی تاریخی است که خود بنا هم برای بازدید جذاب است. شاید با دیدن این موزه، برای خرید سوغات مشهد، بهتر بتوانید تصمیم‌گیری کنید.

  • آدرس موزه مردم شماسی رباط ویرانی: 10 کیلومتری جاده مشهد به شاندیز، روستای ویرانی

موقعیت دقیق موزه مردم شناسی رباط ویرانی

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-robat-virani.jpg
قسمت‌های مختلف موزه مردم‌شناسی رباط ویرانی

4. حمام و مدارس مشهد

علاوه بر مکان‌هایی که به عنوان جاهای دیدنی مشهد نام بردیم، حمام‌ها و مدارس قدیمی هم به لیست اضافه می‌شوند. در ادامه این حمام‌ها و مدارس را معرفی کنیم، برخی از آن‌ها از نظر تاریخی و برخی دیگر هم از نظر معماری حائز اهمیت هستند که به هر یک می‌پردازیم.

حمام مهدی قلی بیک

شاید نام این حمام را در ردیف جاهای دیدنی مشهد کمتر شنیده باشید، در حالی که یکی از جاذبه‌های قدیمی مشهد است که به دوران صفوی و شاه عباس صفوی برمی‌گردد. حمام مهدی قلی بیک از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین حمام‌های ایرانی است، در سال 1385 به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. این حمام با نام‌های دیگری هم شناخته می‌شود که از میان آن می‌توانیم به حمام شاه و حمام رضوی هم اشاره کنیم. البته ذکر این نکته هم لازم است که نام حمام شاه، بیشتر به‌علت نزدیکی حمام به مسجدی است که مردم آن را با عنوان مسجد شاه می‌شناسند.

در حال حاضر در بنای حمام می‌توانید شاهد اشیایی مثل لوازم مورد نیاز حمام‌های قدیمی، انواع سماورهای ذغالی، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری، بخش نمایشگاه عكس قدیم و مردم‌شناسی باشید.

  • آدرس حمام مهدی قلی بیک: انتهای خیابان اندرزگو 13، انتهای بازار فرش‌فروش‌ها

  • قیمت حمام مهدی قلی بیک: 5 هزار تومان

  • ساعات بازدید از حمام مهدی قلی بیک: همه‌روزه از ساعت 8:00 تا 12:30، غیر از روزهای تعطیل

موقعیت دقیق حمام مهدی‌قلی روی نقشه

حمام مهدی قلی بیک
نمایی از حمام مهدی قلی، عکس از آرشیو لست سکند، آزاده
حمام قلی بیک مشهد
نمایی از حمام مهدی قلی، عکس از آرشیو لست سکند، محبوبه

مدرسه عباسقلی‌خان شاملو

از عهد صفویه، مدرسه‌های  متعددی در سراسر ایران به جا مانده‌اند. یکی از این مدارس که جزو جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم هم به حساب می‌آید، مدرسه عباسقلی‌خان شاملو است. این مدرسه تاریخی در حال حاضر، یک حوزه علمیه است و همچنان هم فعالیت خود را دارد. بنابراین نمی‌توانید از داخلش بازدید کنید.

بنای مدرسه در دو طبقه ساخته شده و چهار ایوان دارد. در مجموع، مقرنس‌ها، کاشی‌کاری‌ها و تزییناتی که به‌طور کلی در این مدرسه کار شده است، چهره متمایزی به آن بخشیده. نام سازنده بنا، یعنی عباسقلی‌خان روی کتیبه سردر ورودی مردسه هم آورده شده است که می‌توانید آن را ببینید.

  • آدرس مدرسه عباسقلی‌خان شاملو: ابتدای خیابان نواب صفوی از سمت حرم، نزدیک زیرگذر

  • وب‌سایت مدرسه عباسقلی‌خان شاملو: magk.ir

  • صفحه اینستاگرام مدرسه عباسقلی‌خان شاملو: abasgholikhan1@

موقعیت دقیق مدرسه عباسقلی خان روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-abbasgholikhan-school.jpg
نمایی از مدرسه عباسقلی‌خان

مدرسه میرزاجعفر

این مدرسه هم از عهد صفوی به یادگار مانده است و به همت فردی با همین نام ساخته شده. مدرسه دو طبقه دارد و از ویژگی‌های برجسته معماری آن می‌توانیم به کاشی‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و تزئیناتش اشاره کنیم. غیر از ارزش بنا، افراد مهمی هم در این مردسه دفن شده‌اند و در مجموع به ارزش این محل افزوده‌اند.

  • آدرس مدرسه میرزا جعفر: حرم امام رضا، ضلع شمالی صحن انقلاب

موقعیت دقیق مدرسه میرزا جعفر روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-of-mashhad-mirza-jafar.jpg
کاشی‌کاری‌های زیبای مدرسه میرزا جعفر

سخن آخر

جاهای دیدنی مشهد کم نیستند و ما سعی کردیم که بهترین جاهای دیدنی مشهد را برای شما در این معرفی کنیم تا بتوانید با یک برنامه‌ریزی کامل از آن‌ها دیدن کنید. البته با خواندن مطلب راهنمای سفر به مشهد، می‌توانید اطلاعات خود را کامل‌تر هم کنید. با توجه به سلیقه‌ای که دارید، بهترین جاهای دیدنی مشهد را هم می‌توانید از همین لیست برای خود گلچین کنید و زمان‌بندی خیلی بهتری را داشته باشید.

 

تألیف: لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.