جاهای دیدنی جاده هراز و اطرافش + عکس و مسافت دقیق

3.8
از 65 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جاهای دیدنی جاده هراز با کمترین فاصله از تهران + تصاویر
30 فروردین 1401 08:00
2

جاده هراز یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین جاده‌های جهان است که از اصلی‌ترین شاهراه‌های ارتباطی تهران به مازندران شناخته می‌شود. در سال ۱۳۸۹ به انتخاب مردم، این جاده پس از جاده چالوس، به عنوان زیباترین جاده ایران معرفی شد. جاده هراز که ۱۸۳ کیلومتر طول دارد از بومهن، رودهن، دماوند، فیروزکوه، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان گذشته و در نهایت به آمل می‌رسد. در اطراف این جاده، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری وجود دارد و باید گفت که دیدنی های جاده هراز فقط به یکی دو مورد محدود نمی‌شوند. اگر رسیدن به مقصد برایتان اهمیت ندارد و به دنبال لذت بردن از مسیر و جاده هستید، جاهای دیدنی جاده هراز و بازدید از آن‌ها می‌تواند پیشنهاد مناسبی برایتان باشد. در ادامه همراه لست سکند باشید تا جاهای دیدنی هراز را که می‌توان یک‌روزه از آن‌ها بازدید کرد، بررسی کنیم.

09.jpg

مسافت کمتر از یک ساعت از تهران

سد لتیان

سد لتیان در جنوب شهر لواسان قرار دارد و از میدان آزادی تا سد لتیان، بدون ترافیک حدود ۵۰ دقیقه فاصله است. این سد روی رود جاجرود قرار گرفته و آب شرب تهران را تامین می‌کند. جاجرود و روستاهای اطراف آن از مناطق دیدنی اطراف تهران و جاده هراز به شمار می‌روند که علاوه بر قدیمی بودن، طبیعتی بکر و سرسبز هم دارند. آب و هوای مطبوع اطراف سد، رودخانه، ماهی‌گیری، عکاسی از طبیعت و سپری کردن زمان در ارتفاعات سرسبز سد لتیان برای طبیعت‌گردان بسیاری جذاب و محبوب است.

جالب است که بدانید، مطالعات برای احداث این سد از سال 1338 شروع شد و در نهایت در سال 1342 اقدام به ساخت آن کردند که حدود چهار سال طول کشید و سپس در سال 1346 به پایان رسید. نام ابتدایی این سد، فرحناز بود؛ اما لتیان، نامی که در حال حاضر دارد، در واقع نام نزدیک‌ترین روستا به سد است که با ساخته شدن سد، به زیر آب می‌رود و مردم در پی همین واقعه، زمین‌های خود را در آن زمان به دولت می‌فروشند.

سد لتیان
نمایی از دریاچه سد لتیان، عکس از خبرگزاری تسنیم

موقعیت دقیق سد لتیان روی نقشه

آبشار کمرد

آبشار کمرد در حوالی روستایی با همین نام واقع شده است. روستای کمرد در مسیر جاده آبعلی قرار گرفته و آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد. از میدان آزادی تا آبشار کمرد، بدون ترافیک حدود ۵۰ دقیقه فاصله است. آبشار کمرد که یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود، در انتهای یک دره قرار گرفته و اطراف آن پوشیده از درختان نارون، چنار و زرشک کوهی است.

این آبشار، تنها در فصل بهار آب دارد و میزبان گردشگران و دوست‌داران طبیعت است. با این حال در دیواره‌های آبشار، غارهای کوچک و بزرگ و شکاف‌های عمیقی هم دیده می‌شود که در سایر فصول سال، بازدید از آن‌ها امکان‌پذیر است. ارتفاع آبشار حدود 20 متر است و یکی از غارهای دیواره آن مساحتی معادل 10 مترمربع دارد و با نام چهل دختر شناخته می‌شود. بخش دیگری از صخره‌ها هم مانند صورت یک خرس است. با توجه به ارتفاع 20 متری این آبشار، به هیچ عنوان نمی‌توان آن را در لیست مرتفع‌ترین آبشارهای ایران قرار داد.

آبشار کمرد
نمایی از آبشار کمرد، عکس از خبرگزاری ایسنا

موقعیت دقیق آبشار کمرد روی نقشه

پارک ملی خجیر

پارک ملی خجیر در اطراف دریاچه ماملو قرار گرفته و به عنوان یک جاذبه گردشگری طبیعی شناخته می‌شود. از میدان آزادی تا پارک ملی خجیر، حدود ۴۵ دقیقه فاصله است. پارک ملی خجیر از مناطق محافظت شده اطراف تهران است که ۲۰۰ سال پیش به عنوان شکارگاه سلطنتی شناخته می‌شد. گونه‌های جانوری و گیاهی بسیاری در این منطقه قرار دارند و هم اکنون شکار در آن ممنوع است. این پارک، تنها منطقه در تهران است که تعدادی آهو در آن زندگی می‌کنند.

همین فاصله‌ای که بین تهران و خجیر وجود دارد، باعث شده تا جانداران این پارک بیشتر و بهتر در امان باشند. گفتنی است که پارک ملی خجیر در کنار پارک ملی سرخه حصار قرار دارد و همان‌طور که اشاره‌ای کوچک شد، از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده در جهان است. همچنین می‌توان گفت که این پارک بیشتر به‌عنوان یک پارک علمی است، تا جایی برای پیک نیک، چراکه می‌توانید در آن گونه‌های مختلف جانوری و حیات‌وحش را دیده و تجربه مشاهده آن‌ها را از نزدیک داشته باشید. فراموش نکنید که برای بازدید از این پارک ملی، باید از اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران مجوز داشته باشید.

پارک خجیر
نمایی از پارک ملی خجیر، عکس از آرشیو لست سکند، پروانه کشاورز

محدوده دقیق پارک ملی خجیر روی نقشه

 

مسافت بیشتر از یک ساعت از تهران

دریاچه ماملو

دریاچه یا سد ماملو از دیگر سدهای اطراف تهران محسوب می‌شود که روی رودخانه جاجرود قرار گرفته است. از میدان آزادی تا تالاب و سد ماملو، بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه فاصله است. دریاچه این سد که به دریاچه ماملو هم نامیده می‌شود، حدود سه هزار متر طول و ۸۰۰ متر عرض دارد. این سد هم مانند سد لتیان محل پرورش انواع ماهی‌ها است و به همین دلیل گردشگران بسیاری برای ماهیگیری به بازدید از این منطقه می‌روند.

دریاچه ماملو و سد مربوط به آن، آب شرب قسمت‌هایی از جنوب تهران مانند پاکدشت و ورامین را هم تامین می‌کند. بد نیست که بدانید، آبی که در سد ماملو ذخیره می‌شود، برای مصارف کشاورزی هم استفاده شده و همچنین ماهی‌گیران هم می‌توانند از آن بهره‌مند شده و مانند سد لتیان، در کنار به ماهی‌گیری بپردازند.

دریاچه ماملو
نمایی از دریاچه ماملو از دیدنی های جاده هراز ، عکس از ایرنا

محدوده دقیق دریاچه و سد ماملو روی نقشه

دژ باستانی گل خندان

دژ باستانی گل خندان که با نام دژ ساسانی هفت دختر بومهن هم شناخته می‌شود، در روستای گل خندان واقع شده است. از میدان آزادی تا دژ باستانی گل خندان، بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه فاصله است. بر اساس شواهد باستان شناسی، به نظر می‌رسد که از قرن دوم تا اوایل دوره صفوی (قرن دهم)، از این دژ استفاده می‌شده است.

در حال حاضر ساختمان این دژ از بین رفته و تنها دیواره‌های آن باقی مانده است. این دژ از نظر سوق‌الجیشی دارای اهمیت بوده،‌ چرا که بر فراز تپه و در محل اتصال دو رودخانه قرار داشته است. بازدید از این دژ باستانی برای علاقه‌مندان به تاریخ می‌تواند بسیار جذاب باشد. دژ گل خندان در سال 1379 به ثبت ملی رسیده است.

دژ باستانی گل خندان
نمایی از دژ گل خندان، عکس از سایت صبح پردیس

محدوده دقیق دژ گل خندان روی نقشه

غار گل زرد

غار گل زرد در جاده هراز و در فاصله ۶۵ کیلومتری از تهران قرار دارد. از میدان آزادی تا غار گل زرد بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۵۰ دقیقه فاصله زمانی وجود دارد. این غار از غارهای رودخانه‌ای ایران محسوب می‌شود که سطح درون آن از کربنات کلسیم پوشیده شده است. در این غار چند حوضچه آب سرد هم وجود داشته که حدود چهار متر عمق دارند.

غار گل زرد از غارهای فعال آهکی است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن دیدن می‌کنند. بهترین زمان بازدید از این غار تا شهریور ماه است. در فصل پاییز و زمستان معمولا دهانه غار به دلیل آب گرفتگی بسته می‌شود. جالب است بدانید، ابتدای مسیر برای ورود به این غار را باید به‌صورت سینه‌خیر طی کنید و بدون تجهیزات مخصوص، بهتر است که سمت این غار نروید. حتی با وجود تجهیزات هم، توصیه می‌کنیم که حتما با افراد آشنا به مسیر و راهنمایانی که غار را می‌شناسند از آن بازدید کنید. غار گل زرد با هیجانی که دارد، قطعا جزو جاهای دیدنی هراز قرار می‌گیرد.

غار گل زرد
نمایی از غار گل زرد، عکس از سایت بازار خبر

موقعیت دقیق غار گل زرد روی نقشه

پیست اسکی آبعلی

پیست اسکی آبعلی، قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران است که در جاده هراز قرار دارد. از میدان آزادی تا پیست اسکی آبعلی بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه فاصله است. پیست‌های اسکی متعدد، تله‌کابین، تله‌اسکی، رستوران‌های مختلف، مدرسه اسکی، زمین‌های تنیس، سوارکاری، پرش و کایت از امکانات این پیست اسکی هستند. با وجود تنوع جاذبه‌ها، پیست اسکی آبعلی بهترین جای جاده هراز نیست، اما دیدنی‌های ارزشمند این جاده به حساب می‌آید.

مرتفع‌ترین نقطه این پیست اسکی، دو هزار و ۶۵۰ متر ارتفاع دارد. این پیست در فصل زمستان بسیار شلوغ و محبوب است. در فصل تابستان هم به دلیل آب و هوای مطبوعی که دارد، برای اسب‌سواری و تنیس مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. دوغ آبعلی هم یکی از معروف‌ترین محصولاتی است که در این منطقه و همچنین در شهر آبعلی یافت می‌شود و محبوبیت بسیاری نیز دارد.

پیست اسکی تهران
نمایی از پیست اسکی آبعلی، عکس از آرشیو لست سکند، طلوع کوچک

موقعیت دقیق پیست اسکی آبعلی روی نقشه

امامزاده حمزه

امامزاده حمزه در ۳۰ کیلومتری جاده هراز در روستای مبارک آباد قرار دارد. از میدان آزادی تا امامزاده حمزه، حدود یک ساعت و 30 دقیقه فاصله زمانی است و مسافتی حدود 78 کیلومتر باید طی شود. در اطراف این امامزاده سه چنار با قدمت ۴۰۰ ساله وجود دارد. قدمت امامزاده را از روی سبک و سیاقی که دارد، با سایر امامزاده‌های مشابه، برابر تخمین زده‌اند و احتمالا مربوط به قرن پنجم یا ششم هجری باشد. این امامزاده ضریح ندارد و از گچ و ساروج ساخته شده است.

lastsecond.ir-attractions-near-haraz-road-polour-emamzade-hamze.jpg
نمایی از امامزاده حمزه، عکس از رضا بابائی

موقعیت دقیق امامزاده حمزه روی نقشه

امامزاده هاشم

امامزاده هاشم در جاده هراز و در ۶۰ کیلومتری تهران قرار دارد. از میدان آزادی تا امامزاده هاشم، بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه فاصله است. قدمت ساختمان این امامزاده به دوران صفویه می‌رسد. امامزاده هاشم، آرامگاه هاشم بن حسن از نوادگان امام حسن مجتبی است. در بعضی منابع تاریخی بیان شده که در کنار این امامزاده یک کاروانسرا هم وجود داشته است، اما در حال حاضر اثری از کاروانسرا نیست.

این امامزاده به عنوان یکی از آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است. ساختمان این آرامگاه سنگی بوده و طراحی داخلی آن آینه‌کاری شده است. دو منبت معرق‌کاری شده هم در ضلع شمالی و جنوبی این امامزاده قرار دارد. تمامی مواردی که گفته شدند، امامزاده هاشم را به یکی از جاهای دیدنی جاده هراز تبدیل کرده‌اند.

امام زاده هاشم
امامزاده هاشم، عکس از آرشیو لست سکند، امید خدایاری

موقعیت دقیق امامزاده هاشم روی نقشه

قله پرسون

قله پرسون در کوه‌های لواسانات و در جنوب دشت لار قرار دارد. از میدان آزادی تا قله پرسون بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه فاصله است. ارتفاع این قله به 3160 متر می‌رسد و سرچشمه رودخانه لواسان و چهل‌بره محسوب می‌شود. آبشار و تنگه سیاه چال هم در ارتفاعات و حوالی این قله قرار دارند.

آب و هوای مطبوع و طبیعت بکر این منطقه، گردشگران بسیاری را به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان به خود جذب می‌کند. مسیرهای مختلفی برای رسیدن به قله پرسون وجود دارد، اما یکی از آن‌ها روستای افجه است که پس از رسیدن به آن، باید خود را به دشت هویج رسانده و سپس از مسیرهای مربوط به قله برسید.

lastsecond.ir-attractions-near-haraz-road-parsun-mount.jpg
نمایی از قله پرسون

محدوده دقیق قله پرسون روی نقشه

چشمه اعلا

چشمه اعلا در ۷۰ کیلومتری شمال تهران و در چهار کیلومتری شمال شهر دماوند قرار دارد. از میدان آزادی تا چشمه اعلا، بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه فاصله است. چشمه اعلا از مناطق ییلاقی در حاشیه شهر تهران محسوب می‌شود که با آب و هوایی مطبوع و دل‌پذیر به ویژه در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران بسیاری است. آب این چشمه از بارندگی‌های ارتفاعات دماوند که در خاک نفوذ می‌کند، می‌جوشد.

بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که آب این چشمه غیر از خوراکی بودن، خاصیت درمانی هم دارد. نام «اعلا» هم به‌خاطر همین موارد، یعنی کیفیت بالا و املاح مختلف موجود در آب که خواص درمانی به آب داده‌اند، انتخاب شده است و جزو جاهای دیدنی هراز محسوب می‌شود.

چشمه اعلا
نمایی از چشمه اعلا، عکس از آرشیو لست سکند، سید محمد محسن حسینی قائم مقام

موقعیت دقیق چشمه اعلا روی نفشه

پارک ملی لار

پارک ملی لار در دامنه جنوب غربی دماوند قرار دارد. از میدان آزادی تا پارک ملی لار، بدون ترافیک حدود سه ساعت و ۳۵ دقیقه فاصله است. این پارک ملی از مناطق حفاظت شده ایران به شمار می‌رود که اکوسیستم کوهستانی دارد. قدمت تاریخی دره لار به سال‌های ابتدایی اسلام می‌رسد. گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی در این پارک ملی زندگی می‌کنند و این پارک، از «مناطق شکار ممنوع ایران» به شمار می‌رود، همچنین گفتنی است که لار در سال 1354 به پارک ملی تبدیل شد.

وسعت پارک ملی لار حدود 30000 هکتار است، اما هیچ نقطه مسکونی دائمی در آن وجود ندارد، با این حال ذکر این نکته حائز اهمیت است که این منطقه از زیست‌بوم‌های اصلی عشایر است و آن‌ها دوران ییلاقی خود را در این منطقه سپری می‌کنند. طبیعت‌دوستان بسیاری به بازدید از پارک ملی لار می‌روند.

پارک ملی لار
نمایی از پارک ملی لار، عکس از آرشیو لست سکند، مریم آرام

محدوده پارک ملی لار روی نقشه

دشت و دریاچه لار

دشت لار و دریاچه و سد لار هم در پارک ملی لار قرار دارند. دشت لار بزرگ‌ترین دره ایران است که چشمه‌های بسیاری در آن می‌جوشند و به همین دلیل به «سرزمین هزار چشمه» شهرت دارد. دریاچه و سد لار هم در این دشت قرار گرفته‌اند و یکی از اصلی‌ترین مناطق تفریحی استان مازندران محسوب می‌شوند.

ماهی‌گیری و اسکی روی آب در این دریاچه بسیار میان گردشگران محبوب است. در ماه اردیبهشت، دشت لار در اطراف دریاچه پر از شقایق می‌شود و به همین دلیل بهترین زمان بازدید از این منطقه را می‌توان فصل بهار و به‌ویژه اردیبهشت دانست. آب و هوای مطبوع و طبیعت سرسبز و بکر لار برای هر گردشگری جذاب است و در این مقاله از لست سکند هم سعی شده تا جاذبه‌های مهم آن حتما معرفی شوند.

lastsecond.ir-attractions-near-haraz-road-lar-plain.jpg
نمایی از دشت لار

محدوده دقیق سد لار روی نقشه

دشت مشا

دشت مشا نیز از دیگر جاهای دیدنی جاده هراز است و در شش کیلومتری شمال غربی شهر دماوند قرار دارد. از میدان آزادی تا دشت مشا بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه فاصله است. این دشت در ارتفاع دو هزار و ۲۵۰ متری واقع شده و آب و هوایی بی‌نظیر دارد. دشت مشا با طبیعت بکر و سرسبز خود، یکی از دیدنی‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود.

دشت مشا
نمایی از دشت مشا، عکس خبرگزاری مهر، حمزه محمد حسینی
lastsecond.ir-attractions-near-haraz-road-mosha-plain.jpg
نمایی کلی از دشت مشا

محدوده دقیق دشت مشا روی نقشه

دریاچه دیو آسیاب

دریاچه دیو آسیاب یا چشمه دیو آسیاب در دشتی پر از گل در نزدیکی قله دماوند قرار دارد. این دریاچه هم در پارک ملی لار قرار گرفته و از میدان آزادی تهران تا دریاچه حدود سه ساعت و ۵۰ دقیقه فاصله است. دریاچه دیو آسیاب دو متر عمق و ۲۰ متر قطر دارد. رنگ آب این دریاچه فیروزه‌ای است و دو آب‌گیر کوچک و بزرگ دارد.

آب این دریاچه ترش مزه است و اگر به آن نزدیک شوید، بوی گوگرد را به خوبی احساس خواهید کرد. آب چشمه دیو آسیاب به «سفید رود» می‌رسد و به‌دلیل گوگردی بودن این چشمه، رنگ آب سفید رود، سفید است. املاح معدنی بسیاری در آب این دریاچه یافت می‌شود و به همین دلیل خاصیت درمانی هم دارد و فقط به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی جاده هراز نمی‌توان آن را معرفی کرد. طبیعت بکر و سرسبز اطراف دریاچه همراه با آب زلال و فیروزه‌ای آن، طبیعت‌گردان بسیاری را به بازدید از این منطقه دعوت می‌کند.

دریاچه دیو آسیاب
نمایی از دریاچه دیو آسیاب، عکس از آرشیو لست سکند، هادی انصاری

محدوده دریاچه دیوآسیاب روی نقشه

آبشار قلعه دختر

اگر از گردنه امامزاده هاشم به سمت غار گل زرد بروید، در میان راه آبشار قلعه دختر را خواهید دید. این آبشار در حوالی جاده هراز و در شهرستان آمل قرار دارد. از میدان آزادی تهران تا آبشار قلعه دختر بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه فاصله است. آبشار قلعه دختر یک آبشار دایمی است که از صخره‌های کنار جاده سرازیر می‌شود. گردشگران بسیاری در جاده هراز برای بازدید از این آبشار مدتی توقف می‌کنند. در کنار این آبشار، چشمه قلعه دختر هم قرار دارد.

lastsecond.ir-attractions-near-haraz-road-qale-dokhtar.jpg
نمایی از آبشار قلعه دختر، عکس از Mehdi H. Talemi

موقعیت دقیق آبشار قلعه دختر روی نقشه

آبشار یخی دماوند

آبشار یخی دماوند در ارتفاع 5100 متری به عنوان مرتفع‌ترین آبشار یخی خاورمیانه در جنوب دماوند قرار دارد. از میدان آزادی تا آبشار یخی دماوند بدون ترافیک حدود سه ساعت فاصله است. این آبشار در تمام فصول سال یخ زده است و تنها در تابستان مقداری آب از کنار آن جاری می‌شود.

معمولا در طول روز، هنگام ظهر که دمای هوا به بالای صفر می‌رسد، کمی از آب این آبشار ذوب می‌شود؛ اما دوباره از ساعت ۴ بعدازظهر به بعد که دمای هوا به زیر صفر می‌رسد، آب این آبشار یخ می‌زند. به همین دلیل این آبشار همیشه یخ زده است و گفته می‌شود که این آبشار از ۷ تا ۱۲ متر ارتفاع دارد. جذابیت منحصربه‌فرد این آبشار، هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

lastsecond.ir-attractions-near-haraz-road-frozen-waterfall.jpg
نمایی از آبشار یخی دماوند، عکس از Ali Sharifi

محدوده دقیق آبشار یخی روی نقشه

آبشار آب مراد

آبشار آب مراد یکی از آبشارهای هفت‌گانه لاسم است که در گذشته از تفرجگاه‌های شاهان قاجار همچون ناصرالدین شاه بوده و امروزه هم به عنوان یکی از جاهای دیدنی جاده هراز گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. از میدان آزادی تا آبشار آب مراد بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه فاصله است.

در فصل بهار این آبشار بسیار پرآب بوده، چرا که برف و یخ‌های بالای آبشار ذوب شده و به پایین سرازیر می‌شوند. اهالی این منطقه معتقدند که هر کسی حاجتی داشته باشد، اگر به زیر آبشار برود حاجتش برآورده می‌شود. این آبشار با آب گوارا و سردی که دارد، این منطقه را به بهشتی روی زمین تبدیل کرده است. کتیبه‌ای سنگی هم در کنار این آبشار قرار دارد که دو بیت از ناصرالدین شاه روی آن حک شده است.

آبشار آب مراد
نمایی از آبشار آب مراد، عکس از آرشیو لست سکند، محمود رضایی

محدوده دقیق آبشار آب مراد لاسم روی نقشه

دخمه‌های کافرکلی

دخمه‌های تاریخی کافرکلی در دره هراز از آبادی اسک در مسیر جاده هراز قرار دارد. از میدان آزادی تا دخمه‌های تاریخی کافرکلی حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه فاصله است. دخمه‌های کافرکلی حدود ۲۵۰ دخمه دست‌کند هستند که در ارتفاعات صخره‌ها رو به دره ایجاد شده‌اند. هنوز دلیل قطعی برای ایجاد چنین دخمه‌هایی کشف نشده‌ است.

باستان‌شناسان قدمت این دخمه‌ها و سفال‌های کشف شده در آن‌ها را به دوران ساسانیان و حدود یک هزار سال پیش نسبت می‌دهند. احتمال داده می‌شود که ساکنان برای فرار از دست هجوم اعراب و نپذیرفتن دین جدید، به این دخمه‌ها پناه آورده‌اند. «کلی» در زبان مازندرانی به معنی خانه است و به همین دلیل این دخمه‌ها به نام «کافرکلی» به معنای خانه غیرمسلمانان شناخته می‌شود.

دخمه‌های کافرکلی
نمایی از دخمه‌های کافرکلی، عکس از خبرنگاران جوان

محدوده دقیق دخمه‌های کافرکلی روی نقشه

قله دماوند و دشت لاله‌ها

قله دماوند، تنها اثر ملی طبیعی ایران در جاده هراز است که شهرت جهانی دارد و احتمالا بتوان گفت بهترین جای دیدنی جاده هراز است. دماوند بلندترین کوه ایران و بلندترین کوه آتشفشانی خاورمیانه و آسیا به شمار می‌رود. از میدان آزادی تا دماوند و دشت لاله‌های آن حدود سه ساعت فاصله است.

دشت لاله‌ها، دشتی است که در مسیر دماوند قرار گرفته و بسیار سرسبز و چشم‌نواز است. این دشت هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. کوهنوردان بسیاری هم تا کنون برای صعود به قله دماوند اقدام کرده‌اند. آسان‌ترین مسیر صعود در جبهه جنوبی و سخت‌ترین آن در جبهه شمالی است. تا کنون هفت جان‌پناه در مسیر صعود ساخته شده است. صعود به قله دماوند برای کوهنوردان و بازدید از دشت لاله‌ها برای طبیعت‌گردان بسیاری جذاب است.

قله دماوند
نمایی از قله دماوند، عکس از آرشیو لست سکند، رضا

محدوده قله دماوند روی نقشه

روستای پلور

روستای پلور در استان مازندران قرار دارد و کمترین فاصله آن از تهران حدود 88 کیلومتر است که در مدت زمان حدودا یک ساعت و 45 دقیقه طی خواهد شد. پس از طی کردن آبعلی و امامزاده هاشم، به این روستا می‌رسیم. در پلور یک مجسمه نیز وجود دارد که به تعبیری نماد پلور است و کوهنوردی را نشان می‌دهد که دستش به سمت کوه دماوند نشانه رفته است.

پلور بهار و تابستان‌های بسیار دلنشینی دارد و آب و هوای آن در این دو فصل بسیار دلچسب است. در اواسط بهار، دشت گل‌های زرد که خود می‌رویند، آن جا را بسیار زیباتر و جذاب می‌کند، همچنین به سمت تابستان که برویم، دشت شقایق‌ها نیز بر زیبایی مناظر پلور می‌افزایند. اما این آب و هوای مطبوع، در نیمه دوم سال بسیار سرد و سردتر می‌شود؛ البته عده‌ای از مزیت‌های که این سرما ایجاد می‌کند بهره می‌برند و استفاده‌های دیگری مثل یخ‌نوردی و غیره می‌کنند. از جاذبه‌های دیگر پلور می‌توان به چشمه‌های جوشان (زمان‌های مشخصی از سال)، جاذبه‌های گردشگری مختلفی چون پل سنگی، قلعه دختر و مواردی دیگر اشاره کرد.

پلور به‌عنوان یک مبدا برای کوهنوردان و به‌منظور صعود دماوند نیز شناخته می‌شود و گفتنی است که قرارگاه فدراسیون کوهنوردی نیز در پلور واقع است و کوهنوردان می‌توانند در آن استراحت داشته باشند. افرادی که قصد رفتن به دریاچه و پارک ملی لار را دارند هم می‌توانند از پلور اقدام به حرکت کنند. در ادامه باید به این مورد نیز اشاره کرد که رودخانه لار نیز از روستای پلور می‌گذرد. با توجه به ظرفیت‌های گردشگری که از پلور آورده شد، می‌توان آن را از جاهای دیدنی جاده هراز عنوان کرد.

lastsecond.ir-attractions-near-haraz-road-polour.jpg
نمایی از روستای پلور و بخشی از طبیعت آن

محدوده دقیق پلور روی نقشه

کلام آخر

جاده هراز که به جاده ۷۷ ایران هم شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین جاده‌های ایران است که جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است. این جاده سراسر شگفتی است و در آن بیش از هفتاد جاذبه طبیعی و تاریخی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها جزو جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد ایران شناخته می‌شوند. جاهای دیدنی جاده هراز طیف وسیعی از جاذبه‌های را شامل می‌شوند، اما بیش‌ترین آن‌ها، مربوط به جاذبه‌های طبیعی هستند.

 

تألیف: لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.